Selasa, 16 Jun 2015

5360. BBM (Bulan Barokah dan Maghfirah).

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Assalamualaikum warohmatullahi wabarakatuh.

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
Meja www.peceq.blogspot.com  




  • استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
    استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
    استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
    الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
    السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
    ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ


    BBM (Bulan Barokah dan Maghfirah)

    PREMIUM
    SOLAR
    MINYAK TANAH
    PERTAMAX

    ِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ


     يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
    Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kalian agar kamu bertakwa” (QS. Al Baqarah: 183)

    Imam Ath Thabari menyatakan bahwa maksud ayat ini adalah: 

    “Wa
    hai orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, membenarkan keduanya dan mengikrarkan keimanan kepada keduanya.

    Ibnu Katsir menafsirkan ayat ini: “Firman Allah Ta’ala ini ditujukan kepada orang-orang yang beriman dari umat manusia dan ini merupakan perintah untuk melaksanakan ibadah puasa”

    Dari ayat ini kita melihat dengan jelas adanya kaitan antara puasa dengan keimanan seseorang. Allah Ta’ala memerintahkan puasa kepada orang-orang yang memiliki iman, dengan demikian Allah Ta’ala pun hanya menerima puasa dari jiwa-jiwa yang terdapat iman di dalamnya.

    Dan Puasa juga merupakan tanda kesempurnaan keimanan seseorang.

    Tafsir Qur’an Al Azhim Libni Katsir

    AYO RAIH..........

    Marhaban ya Ramadhan,

    -Semoga bulan ini penuh

    BBM (Bulan Barokah dan Maghfirah)

    -mari kita

    PREMIUM (Pre Makan dan Minum)

    -serta

    SOLAR (Sholat Lebih Rajin ),

    'dan

    MINYAK TANAH (Meningkatkan Iman dan Banyak Tahan Nafsu Amarah)

    -serta

    PERTAMAX (Perangi Tabiat Maksiat)

    آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن



    Suapan Berita

    SELAMAT DATANG RAMADAN AL-MUBARAK

    Bulan Ramadan adalah satu bulan yang istimewa. Ia adalah bulan yang diwajibkan bagi kita berpuasa. Kewajipan berpuasa ini diperintahkan oleh Allah (s.w.t.) sendiri.

    Sebagaimana firman-Nya di dalam surah al-Baqarah ayat 183:
    ِ
    ﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ

     يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

    Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas umat yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.

    Berpuasa yang diwajibkan itu hendaklah dilakukan pada bulan Ramadan dan tidak boleh pada bulan-bulan yang lain. Puasa pada bulan-bulan lain itu hanyalah untuk puasa qadla dan puasa sunat sahaja. Ini ditentukan oleh Allah (s.w.t.) sendiri. Sebagaimana firman-Nya di dalam surah al-Baqarah ayat 185:

    ﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ

    شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ
    ۖ

    Maksudnya: (Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu.

    Pada bulan Ramadan Allah membuka pintu langit, mengunci pintu neraka dan membelenggu semua syaitan. Ini ada disebutkan di dalam sebuah hadits:

    أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ رضى الله عنه يَقُولُ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم: إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ جَهَنَّمَ، وَسُلْسِلَتِ الشَّيَاطِينُ
    صحيح البخاري ، صالح آل الشيخ ، رقم
    1899
    .
    Maksudnya: Dari Abu Hurairah (r.a.) yang berkata: Telah bersabda Rasulullah (s.a.w.): Apabila masuk bulan Ramadan, dibuka (oleh Allah s.w.t.) pintu langit (maka sesiapa yang bertaubat dan berdoa akan dimakbulkan Allah s.w.t.), dikunci pintu jahannam (bagi mereka yang menunaikan puasa, kerana mereka yang berpuasa pada bulan Ramadan itu diampunkan oleh Allah akan dosanya), dan diikat segala syaitan (yang hendak menggoda mereka yang berpuasa itu, kerana puasa itu perisai bagi orang beriman dari godaan syaitan).

    Dalam satu hadits yang lain disebut:

    عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضى الله عنه: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ: إِذَا جَاءَ رَمَضَانُ فُتِحَتْ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ.
    صحيح البخاري ، صالح آل الشيخ ، رقم : 1898

    Maksudnya: Dari Abu Hurairah (r.a.) yang berkata: Adalah Rasulullah (s.a.w.) bersabda: Apabila datang bulan Ramadan, dibuka pintu-pintu syurga (bagi mereka yang berpuasa, kerana mereka yang berpuasa itu akan mendapat ganjaran pahalanya, lalu dimasukkan oleh Allah (s.w.t.) ke dalam syurga di akhirat kelak).

    Mereka yang berpuasa di bulan Ramadan akan dimasukkan oleh Allah (s.w.t.) ke dalam syurga melalui pintu yang bernama ar-Raiyan. Pintu ini khas bagi orang yang berpuasa pada bulan Ramadan sahaja. Hal ini disebutkan di dalam sebuah hadits:

    عَنْ سَهْلٍ رضى الله عنه عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ: إِنَّ فِي الْجَنَّةِ بَابًا يُقَالُ لَهُ: الرَّيَّانُ، يَدْخُلُ مِنْهُ الصَّائِمُونَ، يَوْمَ الْقِيَامَةِ، لاَ يَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَيْرُهُمْ، يُقَالُ: أَيْنَ الصَّائِمُونَ؟ فَيَقُومُونَ لاَ يَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَيْرُهُمْ، فَإِذَا دَخَلُوا أُغْلِقَ، فَلَمْ يَدْخُلْ مِنْهُ أَحَدٌ.
    صحيح البخاري ، صالح آل الشيخ ، رقم : 1896

    Maksudnya: Dari Sahl (r.a.) yang berkata: Nabi (s.a.w.) telah bersabda: Sesungguhnya di dalam syurga itu ada sebuah pintu bernama ar-Raiyan. Akan masuk ke syurga mereka yang berpuasa pada bulan Ramadan melalui pintu itu pada hari kiamat kelak. Tidak akan masuk melalui pintu (ar-Raiyan) itu melainkan mereka (yang berpuasa pada bulan Ramadan sahaja). Mereka yang berpuasa pada bulan Ramadan itu akan diseru pada hari kiamat itu: “Adakah sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan?” Lalu mereka yang berpuasa pada bulan Ramadan itu pun berdiri (lalu masuk ke syurga menerusi pintu yang bernama ar-Raiyan itu). Tidak seorang pun yang akan masuk melalui pintu itu melainkan mereka sahaja. Setelah kesemua mereka yang berpuasa pada bulan Ramadan itu masuk melalui pintu yang bernama ar-Raiyan itu, maka pintu ar-Raiyan itu pun dikunci. Tidak ada sesiapa pun yang dapat memasuki melalui pintu itu sesudah itu.

    Hubaya-hubaya.

    Janganlah ketinggalan bagi menunaikan puasa di bulan Ramadan kerana ia adalah perintah Allah. Sesiapa yang menunaikannya akan mendapat ganjaran yang amat besar dan akan mendapat faedah-faedah sebagaimana yang disebutkan di dalam hadits di atas tadi. Orang yang berpuasa di bulan Ramadan itu akan dimakbulkan doanya oleh Allah (s.w.t.), diampunkan oleh Allah (s.w.t.) akan dosanya, terlepas dari godaan syaitan, mendapat ganjaran pahala yang besar dan akan dimasukkan ke dalam syurga oleh Allah (s.w.t.) melalui pintu khusus yang bernama ar-Raiyan. Wallahu a`lam.

    KUALA LUMPUR 16 Jun - Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Datuk Seri Syed Danial Syed Ahmad malam ini mengumumkan umat Islam di negara ini akan mula berpuasa pada Khamis ini. 


    Sumber: Rumahku Syurgaku
    MY Dashboard.
    IP
    s3v3n

    s3v3n

Tambah ulasan…


Danica-دانيكا‎ Donko

Dikongsi secara umum  -  9:50 PTG
سُوۡرَةُ البَقَرَة
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيۡڪُمُ ٱلصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِڪُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ (١٨٣)

Quran 2:183
Sahih International
O you who have believed, decreed upon you is fasting as it was decreed upon those before you that you may become righteous -
Bosnian
O vjernici! Propisuje vam se post, kao što je propisan onima prije vas, da biste se grijeha klonili,
German
O die ihr glaubt, vorgeschrieben ist euch das Fasten, so wie es denjenigen vor euch vorgeschrieben war, auf daß ihr gottesfürchtig werden möget.
Indonesian
Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa,
Korean
너회 선임자들에게 단식이 의무화된 것처럼 하나님을 믿는 너희에게도 단식은 의무라 자제 함을 통하여 의로워질 것이라
Malay
Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
Russian
О те, которые уверовали! Вам предписан пост, подобно тому, как он был предписан вашим предшественникам, - быть может, вы устрашитесь.
Turkish
Ey iman edenler! Oruç, sizden öncekilere farz kilindigi gibi size de farz kilindi. Umulur ki korunursunuz.
Urdu
اے ایمان والو! تم پر روزے رکھنا فرض کیا گیا جس طرح تم سے پہلے لوگوں پر فرض کئے گئے تھے، تاکہ تم تقویٰ اختیار کرو
Uzbek
Эй иймон келтирганлар! Сизлардан аввалгиларга фарз қилганидек, сизларга ҳам рўза фарз қилинди. Шоядки тақводор бўлсангиз.
Bangla
হে ঈমানদারগণ! তোমাদের উপর রোজা ফরয করা হয়েছে, যেরূপ ফরজ করা হয়েছিল তোমাদের পূর্ববর্তী লোকদের উপর, যেন তোমরা পরহেযগারী অর্জন করতে পার।


#Quran   #Koran   #Kuran
#Ramadan   #Ramazan   #رمضان#  #القرآن الكريم#
 · 
Sumber: (google.+)

Tiada ulasan: