Ahad, 5 Julai 2015

5531. Integriti.

.
♡ ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ ♡
◆▬▬▬▬▬ஜ  ஜ▬▬▬▬▬◆
☆•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•★´¨`*•.¸¸.•★
♡ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه ♡
◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩  ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

اللهُــــــم ۩★۩ صَـلٌ ۩★۩ علَى سَــيدنـا مُحـمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل ســيدنا مُحـمَّـدْ ۩★۩ كما صلٌيت علَى ســيدنـا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وعلَى آل سًــيدنــُا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وبارك علَى ُسَــيدنـُا مُحــمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل سَـيدنا مُحـمَّــدْ ۩★۩ كما باركت علَى سًـيدنا إِبْرَاهِيمَ ۩★۩ وعلَى آل ًسيدنا إِبْرَاهِيمَ ً۩★۩ فى الْعَالَمِينَ ۩★۩ إن ك حَمِيدٌ مَجِيدْ

♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡

◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩ ♡ ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

♡  الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
“”
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
 •
“” 

Malaysia terima kesan buruk akibat kekurangan pemimpin berintegriti

SUARA LANTANG: Masalah Malaysia hari ini ialah kurangnya model contoh yang baik di dalam masyarakat, yang dapat dipandang tinggi rakyatnya - terutama kanak-kanak. 

Namun kita berbangga kerana masih terdapat beberapa pihak di kedudukan tinggi yang sedar situasi yang berlaku. “Rakyat perlu dipimpin melalui tauladan dan integriti,” Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, yang juga Tengku Mahkota Johor mencoret di laman Facebooknya baru-baru ini, sedang beliau mengeluh kurangnya integriti di kalangan pemimpin hari ini. Perkataan ‘integriti’ membawa maksud mendalam.

Ia melangkaui ketulenan dan kejujuran, dan melambangkan keaslian sebenar yang tiada cacat celanya. Seseorang yang memilikinya dianggap bermoral tinggi dan berprinsip, dan dia juga melambangkan keluhuran di dalam pemikiran, pertuturan dan tindak tanduknya. Dia tulus dari segenap aspek dan merupakan seseorang yang mampu memenuhi kepercayaan dan hidupnya mampu dijadikan tauladan. Insan berperawakan tinggi dan terhormat inilah yang dikehendaki masyarakat Malaysia sekarang ini.
 Namun buat masa ini, rakyat Malaysia hanya mampu saksikan pemimpin di dalam kerajaan dan di bidang lain yang amat bertentangan dari ciri-ciri yang didambakan ini. Sekiranya integriti merupakan kuasa pembimbing, maka tentunya kita tidak akan saksikan perdana menteri hari ini berperang mulut dengan mantan perdana menteri sehingga mencetus pergeseran apabila pengikut mereka turut serta menambah pertelagahan.

Apa yang dikatan TMJ ialah pemimpin dari setiap sektor baik kerajaan, NGO, ataupun organisasi lain di Johor perlu memberi inspirasi kepada rakyat dan tidak memanipulasi mereka. Walaupun nasihatnya ditujukan kepada rakyatnya, tetapi ia perlu didengari semua rakyat Malaysia. Jelasnya, “Jangan cuba mengurus dan memanipulasi rakyat. Inventori boleh diuruskan, tetapi rakyat perlu dipimpin melalui tauladan dan dengan berintegriti.” Benar sekali, perang mulut di antara Najib Razak dan Dr Mahathir Mohamad telah menghasil ketegangan dan ketidaktentuan, lantas mencetus impak negatif ke atas kewangan dan kebolehan Malaysia menarik pelaburan asing.

Tidak hairanlah mengapa nilai ringgit merudum dan para pelabur asing asyik menjual saham mereka di Bursa Malaysia. Dalam tempoh seminggu yang lalu, pelabur dikenalpasti sebagai ‘asing’ telah menjual pegangan di pasaran terbuka pada kadar mencecah RM852.7 juta. Pada 27 Jun, ringgit dinilai pada paras 0.356675 berbanding dolar Singapore atau RM2.803675 bagi S$1. Setahun lalu, rakyat Malaysia mampu menukar RM2.58 bagi S$1. Pada masa yang sama, nilai ringgit susut sebanyak 16 peratus dalam tempoh setahun lalu berbanding dolar Amerika. Pada bulan Julai, ahli kerajaan secara kasual mengumumkan tiada lagi notis akan diberikan bagi harga baru RON95 dan disel di seluruh negara. Ini tindakan tak bertanggungjawab dan kurang kebertanggungjawaban serta ketelusan di pihak pemimpin negara.

Sudah menjadi tugas kementerian dan jabatan kerajaan membuat pengumuman bulanan bagi kadar baru minyak petrol. Amatlah tidak adil bagi pihak berkuasa untuk membiarkan pihak media mencari maklumat penting yang diperlukan masyarakat daripada sumber tidak rasmi atau persendirian. Selain itu, kerajaan Malaysia bertanggungjawab kepada orang ramai untuk menjelaskan asas pengiraan harga baru setiap bulan berdasarkan kepada apa yang dipanggil "sistem apungan terurus" menurut trend sebenar harga minyak mentah global pada bulan sebelumnya.

Pihak yang mengikuti rapat harga global dari sumber yang boleh dipercayai pada bulan-bulan yang berlalu boleh memberitahu bahawa harga runcit yang ditetapkan oleh kerajaan seolah-olah tidak selari dengan prinsip-prinsip "sistem terapung" yang ia mendakwa telah diterima pakai Sudah tentu terdapat isu-isu lain yang ternyata memberi gambaran bahawa Malaysia tidak mempunyai pemimpin yang berintegriti. Antara isu-isu yang masih belum diselesaikan termasuk hutang RM42 bilion 1MDB dan tawaran luarbiasa di sebalik pembelian hartanah di Melbourne oleh pegawai-pegawai Mara Inc, cabang pelaburan Majis Amanah Rakyat. Isu-isu ini tidak mungkin hilang begitu sahaja. Lebih dekat dengan negeri-negeri Borneo, Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai pendatang pada tahun 2013 dilihat hanya usaha sia-sia.

Selepas beberapa bulan kerja keras dilakukan oleh ahli-ahli panel dalam mendengar dan merekodkan pandangan individu, organisasi dan kumpulan, pada akhirnya, jelas bahawa tiada keikhlasan di pihak kerajaan untuk mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap pendatang di negeri Sabah. Jika Najib, pemimpin atasan kerajaan Malaysia mempunyai integriti dan benar-benar mahu "ibu kepada segala ancaman" di Sabah diselesaikan, beliau akan mengambil nasihat panel RCI itu untuk tidak melantik seorang ahli politik bagi mengetuai jawatankuasa kerja untuk memulakan tindakan RCI. Sebaliknya, Perdana Menteri tidak mengendahkan peguam pakar panel dan melantik Joseph Pairin Kitingan, Timbalan Ketua Menteri Sabah. Pairin, yang memegang portfolio pembangunan infrastruktur di negeri ini dan sebagai Huguan Siou atau ketua yang paling utama daripada Kadazan dan suku kaum asli yang lain, tentunya penuh dengan tugas kerajaan dan sentiasa "sibuk". Dan berbanding menurut kehendak bosnya di KL, Pairin perlu memiliki keberanian dan menunjukkan integriti dengan memberitahu Najib untuk melantik seorang teknokrat atau pentadbir kanan bagi mengambil alih tugas rumit tersebut, demi kepentingan Sabah dan penduduk tempatan, terutama yang orang asal.

Tetapi di sini sekali lagi, jika integriti tiada, siapa yang berani untuk melakukan perkara yang betul? Bagi Sarawak, pilihan raya negeri semakin hampir, dan Najib telah mula menunjukkan minat dan perhatian yang lebih untuk negeri itu, sekurang-kurangnya secara luaran, dengan membuat lawatan yang lebih kerap dan menabur lebih banyak janji. Ketua Menteri Sarawak Adenan Satem datang ke Sabah tidak lama dahulu dan belajar beberapa perkara dari negeri jiran beliau termasuk kejayaannya dalam menangani isu-isu berkaitan dengan industri perhutanan dan pelancongan. Tetapi Adenan harus belajar bahawa Perdana Menteri mungkin membuat janji-janji seperti memberikan hak lebih autonomi kepada negeri-negeri Borneo dan kesediaan "mempertimbangkan" royalti yang lebih tinggi bagi minyak dan gas, tetapi apabila pilihan raya sudah berakhir, adakah beliau akan membuat susulan dengan memenuhi janji-janji itu? Sabah telah belajar daripada kes RCI bahawa apabila kata-kata yang tidak sepadan dengan tindakan, maka ia tidak memberi sebarang makna. Adenan perlu diingatkan dan jika tidak, selepas pilihan raya lebih, rakyat Sarawak akan pasti bertanya kepadanya:

Di mana janji yang anda taburkan? Beliau kemudiannya terpaksa menghadapi rakyat di mana-mana beliau pergi di negeri tersebut, bukan Najib. Akhirnya, apa yang paling penting adalah untuk pemimpin negara dan negeri untuk mempunyai kepercayaan dalam kualiti yang membuatkan seorang pemimpin memiliki berintegriti. Ini adalah bentuk tertinggi kepimpinan dalam kesatuan yang harmoni dengan proses mental dan keperibadian antara satu sama lain, serta alam semula jadi dan alam sekitar. Tiada perkataan lain yang sama pentingnya dengan integriti. Terima kasih kepada Tengku Mahkota Johor kerana menggalakkannya. Saya bersetuju bahawa ia adalah kualiti semua pemimpin Malaysia seharusnya bercita-cita untuk memiliki.sumber


Link: http://btmmari.blogspot.com/2015/07/malaysia-terima-kesan-buruk-akibat.html)

Sultan harus guna Majlis Raja-Raja, bukan Facebook, kata pakar OLEH MOHD FARHAN DARWIS


Zack Ahmad's photo.
Dr Abdul Aziz Bari berkata kerabat diraja tidak wajar menggunakan saluran seperti media sosial dalam mengutarakan pendapat mengenai kerajaan.

Dr Abdul Aziz Bari berkata kerabat diraja tidak wajar menggunakan saluran seperti media sosial dalam mengutarakan pendapat mengenai kerajaan. 

Pemerintah sama ada raja atau sultan tidak seharusnya mencampuri urusan pentadbiran kerajaan dengan memberi pandangan secara terbuka, terutama membabitkan soal dasar dan polisi kerajaan, kata pakar perlembagaan, Dr Aziz Bari.

Aziz berkata, pemerintah bagaimanapun boleh menggunakan platform Majlis Raja-Raja sekiranya ingin menyuarakan pendapat mereka, tetapi bukan menggunakan laman media sosial seperti Facebook atau sebagainya.

"Orang sudah tidak nampak apa kerja dia, kita dalam sistem yang hancur sekarang, bukan kerja dia berjuang untuk rakyat.

"Boleh jika ingin melakukannya, tapi dalam platform Majlis Raja-Raja, bukan di Facebook," kata Aziz, dalam forum siri pendidikan demokrasi akademi politik anjuran Institut Darul Ehsan di Shah Alam, hari ini.

Baru-baru ini, Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim menggunakan Facebook Johor Southern Tigers untuk mengkritik pentadbiran Datuk Seri Najib Razak, selepas beliau gagal menghadiri dialog "Nothing to Hide" anjuran SukaGuam.

Tindakan Tunku Ismail itu bagaimanapun diselar Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Nazri Aziz, yang berpendapat kerabat diraja tidak seharusnya mencampuri politik.

Aziz yang merupakan pensyarah Universiti Selangor itu berkata, tindakan sedemikian oleh mana-mana raja atau sultan akan memalukan kerajaan pemerintah yang membentuk dasar dan polisi tersebut.

"Memang raja berhak memberi pandangan, tetapi dengan kehadiran perdana menteri atau menteri besar, di luar tidak boleh," katanya.

Beliau turut mempersoalkan sekiranya pandangan yang diutarakan raja atau sultan memberi kesan negatif dan sama ada mereka ingin bertanggungjawab terhadap tindakan tersebut.

Aziz berkata, rakyat pelbagai lapisan, termasuk raja dan sultan, mempunyai hak dan peranan mereka dari aspek perlembagaan.

"Semua orang termasuk raja ada hak mereka dalam Perlembagaan dan terpulang kepada mereka untuk menggunakannya," kata Aziz. – 4 Julai, 2015.


- See more at: http://www.themalaysianinsider.com
Link: http://atsixty-zakriali.blogspot.com/2015/07/sultan-harus-guna-majlis-raja-raja.html

Mungkin fakta ini anda tidak tahu mengenai penyelewangan 1MDB


Di dalam tahun 2009, 1MDB telah mendapat RM5 billion hutang jangkamasa panjang yang dijamin oleh Kerajaan. Apakah yang dilakukan oleh 1MDB apabila mendapat wang tersebut?

bagaimana 1MDB telah memberi berbillion billion wang tunai kepada syarikat usahasama mereka dengan PetroSaudi:

1MDB sendiri mengaku bahawa wang tunai USD1 billion yang dilaburkan oleh mereka pada tahun 2009 di dalam syarikat usahasama mereka dengan Petrosaudi telahpun ditukarkan menjadi pinjaman kepada syarikat tersebut di dalam tahun 2010.

Sepanjang tahun 2010 dan 2011, 1MDB telah melabur lagi sebanyak USD830 juta ke dalam syarikat tersebut (dan digantikan sebagai pinjaman) walaupun usahasama telah ditamatkan di dalam bulan Mac 2010. Walhal, 1MDB bukanlah dicipta dan diberi mandat untuk memberi pinjaman kepada syarikat asing.

Kertas pinjaman (bukan wang tunai) tersebut yang sepatutnya bernilai USD1.83 billion (USD1 billion + USD830 juta) kemudiannya ditukar pula menjadi sijil saham di dalam anak syarikat Petrosaudi yang lain pada 1 Jun, 2012.

Hanya selang empat bulan kemudian iaitu pada 12 September 2012 1MDB menjual pula sijil saham tersebut tetapi 1MDB tidak mendapat balik wang tunai bahkan sijil saham tersebut telah ditukar menjadi ‘unit-unit pelaburan’ di dalam bentuk yang tidak diketahui dan unit tersebut yang dinilai semula menjadi USD2.318 billion telah disimpan di dalam satu lagi anak syarikat 1MDB yang baru ditubuhkan bernama Brazen Sky.

Wang 1MDB melompat lompat dari satu syarikat ke satu syarikat di dalam jangkamasa yang sekejap, di dalam pelbagai bentuk, dan akhirnya bertukar menjadi ‘unit’.

Apabila kita bertanya mengapa kita hanya mendapat unit dan bukan wang tunai, 1MDB menemplak para penyoal dengan mengatakan jawapan sudah diberi berulangkali. Yang hanya diberi adalah jawapan bagaimana wang USD1.83 billion telah bertukar menjadi unit sebanyak USD2.318 billion.

Itu semua sudah tahu. Yang kita mahu tahu ialah, mengapa 1MDB begitu bodoh memberi wang tunai, yang telah digunakan sesuka hati oleh syarikat arab tersebut dan sebagai ganti, kita mendapat unit sahaja? Mana perginya wang asal USD1.83 billion tersebut?

Hakikatnya, wang dari hutang RM5 billion telah diberi kepada orang lain. Bagaimanapun, hutang asal tetap perlu dibayar oleh 1MDB.

Apakah jawapan kerajaan kepada persoalan di atas?

Mereka masih tidak dapat menjawab dengan jujur.

Jawapan terbaik yang diberi oleh mereka adalah seperti berikut:

Malaysiakini reported ministry as also saying that 1MDB withdrew its US$2.318 billion  offshore savings in the Cayman Islands in two tranches, the first of which was used to repay debts.

“The first tranche of US$1.215 billion has already been used to pay back loan interest, working capital, and other scheduled commitments.

Terjemahan: Kementerian kewangan berkata 1MDB telah mengeluarkan USD2.318 billion dari Cayman Islands di dalam dua kumpulan, yang pertama digunakan untuk membayar semula hutang.

“Kumpulan pertama sebanyak USD1.215 billion telahpun diguna pakai untuk membayar balik bunga pinjaman, modal kerja dan komitmen berjadual yang lain.”

Bila kita tanya apa jadi dan mana pergi dengan wang itu, mereka menjawab: “Oh, kita sudah pun mendapat balik wang tersebut.”

Oleh itu, kita boleh menyimpulkan bahawa 1MDB telah membuat pinjaman dalam tahun 2009 sebanyak RM5 billion, kemudian telah memberi pak arab duit tersebut dan beberapa tahun kemudian, menggunakan unit-unit tersebut untuk membayar hutang?

Pi mai pi mai tang tu.

Ini saja jawapan yang mereka boleh bagi untuk melindungi penyelewengan yang berlaku. Adakah mereka yang menjawab bagi pihak 1MDB ini sudah buta hingga tidak dapat melihat betapa dangkalnya jawapan mereka?

Perlu diingatkan bahawa mandat syarikat usahasama 1MDB tersebut seperti yang tertera di dalam laporan audit tahun 2010 mereka adalah:

“Entering into and participating in businesses and economic opportunities within and outside Malaysia with the objective of enhancing and promoting the economic development of Malaysia.”

Terjemahan: “memasuki dan mengambil bahagian di dalam perniagaan dan peluang ekonomi di dalam dan di luar Malaysia dengan objektif meningkatkan dan menggalakkan pembangunan ekonomi di Malaysia.”

Pembangunan apakah yang telah dibangunkan oleh syarikat usahasama tersebut? Berapa banyak lapangan terbang atau lebuhraya atau sekolah atau hospital yang mereka telah bina dengan wang sebanyak USD1.83 billion tersebut?

Tidak ada. Ops, nanti, cuma masjid yang dinaik taraf?

Apa guna membuat hutang, kemudian memasuki segala macam transaksi dengan pelbagai syarikat yang kita tidak tahu asal usulnya semata mata untuk membayar semula hutang?

Yang untung cuma syarikat-syarikat arab tersebut dan para broker dan bank.

Yang ruginya siapa? Rakyat Malaysia juga kerana wang tersebut sepatutnya boleh digunakan untuk perkara perkara yang lebih berfaedah. Ianya juga merupakan transaksi yang membuang masa kita semua.

Daripada 1MDB memberi berbillion billion ringgit duit pinjaman kepada syarikat asing yang mencurigakan, alangkah baiknya jika wang tersebut dilaburkan di dalam negara kita sendiri.

Janganlah kita bersorak gembira melindungi penyelewengan. Kalau ini bukan dipanggil menyeleweng wang yang dijamin oleh kerajaan maka kita tidak tahu ianya hendak dipanggil apa lagi. Hanya yang bekerja keras melindungi penyelewengan ini yang akan kelam kabut melolong sambil menegakkan benang yang basah.

Lagi lagi pula kita tidak mengetahui jika betul unit unit tersebut sudah dikembalikan kerana untuk tahun kewangan berakhir 2015, akaun 1MDB masih belum diaudit lagi.

Adakah betul unit unit tersebut telah digantikan dengan wang tunai? Membawa pulang wang sejumlah begitu besar pasti mendapat perhatian di dalam sistem perbankan negara.

Maka tamatlah kisah duit hutang kita yang lesap. Apakah yang telah dibuat oleh syarikat syarikat arab tersebut dengan duit rakyat Malaysia? Bak kata Tun Dr Mahathir, “we really don’t know where it is”.

Amat malang apabila orang Malaysia telah ditipu bulat bulat oleh kuncu kuncu para pemimpin kita.

Jika Datuk Sri Husni Hanadzlah, jurucakap rasmi kerajaan mengenai isu 1MDB pun tidak boleh menerangkan kepada kita semua apakah sebenarnya ‘unit’ tersebut, masakan orang lain boleh menerangkan kepada kita dengan tepat dan jujur?

Kita rakyat Malaysia harus berhati hati setiap kali 1MDB menjawab sebarang jawapan. Mereka di dalam kedudukan hanya untuk menyelamatkan diri sendiri dan sejarah mendapati setiap jawapan yang diberi hanyalah dipenuhi retorik, kabur atau melencong sama sekali.

Sekian terima kasih.

~JMD


Link: http://penburukonline.blogspot.com/2015/07/wajib-baca-penyelewangan-ketara-1mdb.html)


Ibarat kata Clinton,"I did not have sexual relations with that woman"...

US$700-Million Account: Own Up Or Sue...
Mohd Najib Abdul Razak had reacted to the Wall Street Journal (SWJ) expose that he has a personal account with some US$700 million (to be exact US$681,999,976 or about RM2.6 billion) in it by launching vitriol against Tun Dr Mahathir Mohamad.

In his Facebook posting he accused the former Prime Minister and blogger of “gutter tactics - in some cases criminal tactics - to topple a democratically elected Prime Minister."

This is what Mohd Najib said in his Facebook posting carried by the media:

"In recent months, various allegations – all unsubstantiated, and many simply outrageous – have been directed against me and my family.

"These attacks began when I refused to implement Tun Mahathir’s personal demands. I refused, because I do not believe it is right for Malaysia to be ruled by proxy.

"Tun then created a crisis when he recklessly claimed that RM42 billion (US$11 billion) was missing from 1MDB, when in fact these are audited debts backed by RM51 billion (US$13.5 billion) audited assets.

"The latest allegation is that I have taken state-linked funds for personal gain. I believe Tun, working hand in glove with foreign nationals, including the now discredited political attack blog Sarawak Report, is behind this latest lie.

"Let me be very clear: I have never taken funds for personal gain as alleged by my political opponents – whether from 1MDB, SRC International or other entities, as these companies have confirmed.

"It is now clear that false allegations such as these are part of a concerted campaign of political sabotage to topple a democratically elected Prime Minister. Continue reading...

My views on this latest development and on what we, as concerned Malaysians, should be looking at are as follows:

1. Mohd Najid could be over-acting. Overthrowing Mohd Najib does not amount to overthrowing the government. The Umno-led Barisan Nasional Government remains. When his father, the late Tun Abdul Razak Hussein “overthrew” the late Tunku Abdul Rahman Putra in 1969, the Alliance Government remained.

2. But let us respect Mohd Najib’s freedom of speech and his right of reply although his vitriol against Dr Mahathir and other critics we unnecessary. In fact he and his agents do not have to say anything about the WSJ report.

3. All that is needed is for AmBank to deny the existence of the alleged account. In fact it could be an offense for AmBank keep mum if the account does not exist. But neither Mohd Najib nor the bank denies the existence of the account and the amount of money it contains.

4. Instead Mohd Najib said: “I have never taken funds for personal gain as alleged by my political opponents – whether from 1MDB, SRC International or other entities, as these companies have confirmed.”

5. He “might” not have taken funds for personal gain but he did take them for other purposes – like funding election campaign – as has been widely alleged.

To help clear him, the Inland Revenue Board can investigate the sources of funds for his daughter's lavish wedding receptions recently and find out if he or the wife has assets, like palatial homes, abroad. 

6. He “might” not have taken funds for personal gain and 1MDB, SRC International or other entities would likewise confirm. But what about commissions and under the counter payments generated by businesses linked to these companies?

7. This is why it is so important for the investigators to interrogate companies and individuals who do business with 1MDB like Genting, Ananda Krishman, Jho Low and the Arabs.

8. The longer the 1MDB issue drags on the worse it is for the country and the people. The government is under siege at home and the country is becoming a laughing stock around the world. Fitch Rating might have upgrade our sovereign debt but things are getting worse for the people.

9. The longer the 1MDB issue drags on the worse it becomes for the key elements of the government - the Attorney General’s Chamber, the Bank Negara, the Police, the Malaysian Anti-Corruption Commission, the Auditor General and the Parliamentary Public Account Committee (PAC).

10. AG’s Chamber as the scrutiniser of the investigation papers by the Police and the MACC cannot be seen as uninterested, slow or hesitant. If there is a case, even against the Prime Minister, it must have the courage to act. - a.kadirjasin  -  continue reading...

WSJ: Our report solid, Najib saw probe papers

Najib threatens to arrest Dr.M for 'criminal tactics'...

In recent months, various allegations – all unsubstantiated, and many simply outrageous – have been directed against me and my family.

These attacks began when I refused to implement Tun Mahathir’s personal demands. I refused, because I do not believe it is right for Malaysia to be ruled by proxy.

Tun then created a crisis when he recklessly claimed that RM42 billion was missing from 1MDB, when in fact these are audited debts backed by RM51 billion audited assets.

The latest allegation is that I have taken state-linked funds for personal gain. I believe Tun, working hand in glove with foreign nationals, including the now discredited political attack blog Sarawak Report, is behind this latest lie.

Have never taken funds

Let me be very clear: I have never taken funds for personal gain as alleged by my political opponents – whether from 1MDB, SRC International or other entities, as these companies have confirmed.
It is now clear that false allegations such as these are part of a concerted campaign of political sabotage to topple a democratically elected Prime Minister.

At no point have those making these allegations offered any evidence. All we have heard is that these allegations are based on leaked documents and unnamed investigators. 

Not once has the source of these documents ever been shown, neither have the documents themselves been provided for verification by lawful authorities.

As we now know, a number of the documents on which recent allegations have been based were reportedly doctored. The person who was leaking these documents is under investigation by authorities overseas for attempting to extort and blackmail his former employer. 

This says a lot about the reliability of the documents, and those who are using them to damage our government and our country.

Criminal acts to topple the govt
Those who continue to mount these attacks should be prepared to face the consequences of their actions. These gutter tactics - in some cases criminal tactics - to overthrow the government will fail. Where appropriate, they will be met with the full force of the law.

It’s a shame that these false attacks motivated by self interest come at a time of unique opportunity for Malaysia – with our Chairmanship of ASEAN this year, and the prize of developed nation status around the corner. I will stay focused on the work of nation building for the people. -fb.najibrazak

Peguam Negara lihat dokumen siasatan 1MDB...

Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail mengesahkan beliau melihat laporan siasatan mengenai dakwaan pemindahan dana 1MDB ke akaun bank perseorangan Datuk Seri Najib Razak.

Dalam kenyataan beliau hari ini, Abdul Gani berkata, ia adalah antara dokumen yang diambil pasukan petugas khas bagi menyiasat isu 1MDB.

"Pasukan ini (pasukan petugas khas) telah memperoleh beberapa dokumen yang kemudiannya dikemukakan kepada saya untuk semakan. Saya mengesahkan bahawa saya telah menerima dokumen-dokumen berkaitan 1MDB termasuk dokumen berkaitan dakwaan penyaluran dana ke akaun milik YAB Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak daripada Pasukan Petugas Khas ini.

"Sehubungan itu, saya telah meneliti dan menyemak kesemua dokumen yang dikemukakan, dan seterusnya telah memberi nasihat dan panduan kepada pasukan petugas khas ini bagi mengambil tindakan lanjut.

"Saya juga mengesahkan bahawa pada 3 Julai 2015, pasukan petugas khas ini telah menghantar pasukan siasatan ke syarikat SRC International Sdn Bhd, Gandingan Mentari Sdn Bhd dan Ihsan Perdana Sdn Bhd untuk mengadakan serbuan dan telah memperoleh dokumen dari ketiga-tiga premis terbabit," katanya.

Bagaimanapun, Abdul Gani tidak menjelaskan butiran lanjut dokumen yang dimaksudkan.

Katanya, siasatan akan ditumpukan kepada setiap aspek yang dibangkitkan

Semalam Wall Street Journal membuat laporan mengejutkan mengenai dapatan penyiasat yang mengaitkan pengaliran dana hampir AS$700 juta ke akaun persendirian "Dato' Seri Mohd Najib Bin Hj Abd Razak".

Selepas Najib memberikan penjelasan mengenainya hari ini timbalan beliau, Tan Sri Muhyiddin Yassin tampil menggesa perdana menteri membuat pengesahan atau penafian meyakinkan berhubung kewujudan akaun berkenaan. - mk

 
AG confirms seeing documents on PM graft allegations

Pengesahan AG beri wibawa untuk WSJ...
PAS menimbulkan persoalan sama ada laporan dibuat Wall Street Journal (WSJ) semalam berdasarkan dokumen sulit sama diperoleh pasukan petugas khas yang menyiasat isu 1MDB.

Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, berdasarkan kenyataan dibuat Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail hari ini, secara tidak langsung  telah memberi wibawa kepada laporan Wall Street Journal (WSJ) berbanding penafian mengenainya oleh Datuk Seri Najib Razak.

Tuan Ibrahim juga bertanya apakah Peguam Negara akan dituduh menyiasat 1MDB berdasarkan 'info-info palsu' yang didedahkan seorang bekas eksekutif PetroSaudi International, Xavier Andre Justo.

"Jika ya, apakah Kementerian Dalam Negeri akan memberikan surat tunjuk sebab kepada Peguam Negara?" katanya dalam kenyataan dikeluarkan hari ini.

Disebabkan Gani sendiri mengesahkan siasatan sedang dijalankan terhadap kes penyaluran dana 1MDB yang menggemparkan itu, Tuan Ibrahim sekali lagi mendesak Najib bercuti serta-merta agar siasatan dapat dijalankan secara telus dan bebas.

"Ada positifnya untuk Najib bercuti. Masa itu boleh digunakan sebaiknya untuk beliau merancang (memulakan proses) pendakwaan saman fitnah terhadap pihak yang mengaitkan beliau dalam skandal 1MDB," katanya.- mk 

Will Najib accuse AG of using doctored evidence?



cheers.

Link: http://alditta.blogspot.com/2015/07/ibarat-kata-clintoni-did-not-have.html)

BIAR GAMBAR BERBICARA .... TUDUHAN NAJIB BETAPA TUN MAHATHIR DALANG DISEBALIK SERANGAN WSJ DAN SARAWAK REPORT TERHADAP DIRINYA BERASAS SAMA SEKALI.

Tidak ada lagi yang yang lebih jelas daripada ini siapakah dalang sebenar di belakang serangan oleh Sarawak Report.

Politikus UMNO yang juga bekas pemimpin peringkat Bahagian yang sebelum ini diisytiharkan muflis Datuk Khairuddin Abu Hassan dan sejak kebelakangan ini menjadi  penyokong terkuat Tun Mahathir, dikhabarkan minggu lepas telah terbang ke London minggu untuk bertemu Pn Claire Brown, pemilik Sarawak Report.

Sebagai warga muflis yang secara automatik tidak dibenarkan keluar negara, sudah pasti menimbulkan tanda tanya dari mana beliau mampu untuk membebaskan dirinya sebagai warga bankrap sehingga boleh melakukan perjalanan ke luar negara lagi.

Mungkin kenyataan WSJ, Ken Brown yang berkata dalam satu wawancara bahawa mereka mendapat dokumen mereka dari sumber yang tidak dikenali yang boleh dipercayai dengan mendakwa RM2.6bilion telah dimasukkan dalam akuan persendirian milik Najib sambil berkata memiliki beberapa dokumen baharu bakal dibongkar dalam artikel beliau seterusnya.

Disini jelas sangkaan dan tuduhan Najib tepat dan berasas dalam satu kenyataan hari ini yang berkata beliau percaya bahawa Tun M adalah dalang sebenar di belakang semua serangan media asing baru-baru ini terhadap dirinya.

Walaupun tidak konklusif, namun foto ini sebanyak sedikit mencuit minda untuk menerima sebagai salah satu pentunjuk jelas dan berfakta betapa kata-kata Najib awal hari ini mempunyai asas yang kukuh.

Sebagai PM dan mengawal serta mempunyai akses perisikan domestik, secara logik ikut hukum akal sudah  pasti dia mempunyai bukti yang cukup untuk mengatakan siapa yang menjadi dalang serangan dengan menggunakan media asing.  Yang menyedihkan ada rakyat Malaysia sanggup berkomplot dengan media asing  yang kita sentiasa mencurigai dan tahu agenda tersembunyi mereka  selama ini.

Peliknya Tun Mahathir pernah suatu ketika dahulu ketika Anwar Ibrahim menggunakan media asing untuk menyerang kepimpinannya menasihati rakyat agar sentiasa berhati-hari dan ada sifat curiga segala bentuk bantuan yang mau diberikan oleh media-media asing ini. Kini beliau kelihatan sudah menjilat balik kahak pekat hijaunya itu .. sanggup menjilat demi memuaskan agenda balas dendam kesumatnya.

Amaran dan peringatan Tun Mahathir  tidak mungkin dapat rakyat melupakan begitu sahaja.

Harus diingatkan ... bantuan media asing biasanya datang dengan harga yang tinggi kepada negara kita.


Link: http://omakkau.blogspot.com/2015/07/biar-gambar-berbicara-tuduhan-najib.html)

Wall Street Journal pertahan pendedahan mengenai dana 1MDB dan Najib


Ketua Biro Wall Street Journal (WSJ) di Hong Kong berkata laporan yang mendakwa dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB) bernilai jutaan dolar Amerika disalurkan ke dalam akaun bank peribadi Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak berdasarkan daripada penyiasatan yang boleh dipercayai dan bukan siasatan berniat politik.

Ken Brown memberitahu saluran CNBC bahawa WSJ sangat berhati-hati dengan laporan itu kerana ia melibatkan seorang pemimpin negara.

"Kami amat berhati-hati dan kami percaya siasatan dan dokumen kita adalah kukuh dan datang dari siasatan yang boleh dipercayai dan bukan siasatan politik.

"Ia adalah satu berita yang penting dan kami sangat serius.

"Bila-bila masa anda berkata seorang pemimpin negara telah...atau sekurang-kurangnya bukti menunjukkan wang telah dikemukakan kepada akaun peribadi, dan berkait kepada urusan kerajaan, ia penuh drama," Brown berkata kepada saluran perniagaan itu.

Brown berkata, dokumen yang mereka miliki telah dikongsi dengan Peguam Negara Malaysia (Tan Sri Abdul Gani Patail) dan juga telah dilihat oleh Perdana Menteri Malaysia.

Selepas laporan WSJ diterbitkan pada Jumaat, Pejabat Perdana Menteri dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di akaun Facebook mengkritik tindakan beberapa individu yang "menjejaskan keyakinan dalam ekonomi negara, mencemarkan nama kerajaan dan Perdana Menteri dan ingin menjatuhkan Perdana Menteri yang dipilih secara demokratik."

Menurut kenyataan itu, tuntutan terbaru adalah sebahagian daripada sabotaj politik berterusan yang bertujuan untuk mengelirukan pihak media dan orang ramai dengan menggunakan dokumen yang dipinda.

Brown membalas kritikan itu dan berkata: "Dan mereka menuduh lawan politik mereka untuk menyerangnya.

"Dan mereka berkata benda yang sama mengenai laporan awal kami mengenai 1MDB, iaitu wang dana itu diambil dan digunakan dalam kempen pilihan raya lepas oleh Perdana Menteri, jadi reaksi mereka sama."

Apabila ditanya sama ada beliau tahu dari mana sumber wang berkenaan, Brown berkata mereka "tahu apa yang mereka tahu", sambil menambah satu bahagian adalah daripada salah satu unit Kementerian Kewangan manakala satu lagi bahagian datang melalui sebuah bank swasta berkaitan dengan Abu Dhabi, yang katanya mempunyai hubungan rapat dengan Malaysia dan menanggung beberapa bon 1MDB.

Dalam temu bual itu, Brown akui tidak tahu di mana wang itu pergi.

"Aliran yang kita tahu berakhir di akaun bank (dengan) nama Perdana Menteri," katanya.

Semalam, WSJ dan Sarawak Report telah menerbitkan laporan wang 1MDB yang dipindahkan ke akaun AmBank peribadi milik Najib.

WSJ melaporkan bahawa dokumen itu telah dikesan hampir AS$700 juta (RM2.6 bilion) telah dipindahkan ke sebuah agensi kerajaan dan kemudiannya dimasukkan ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri dalam deposit berasingan.

Pada hari yang sama, Najib berkata beliau akan mengambil tindakan terhadap WSJ.

Setiausaha Politik Perdana Menteri, Datuk Muhammad Khairun Aseh berkata, laporan tersebut disifatkan sebagai satu fitnah jenayah.

"Laporan itu sungguh berniat jahat dan tidak berasas dengan sumber yang lemah dan meragukan.

"Kita akan ambil tindakan mengikut undang-undang," Khairun Aseh dipetik sebagai berkata oleh Sinar Harian.

Link:
http://darisungaiderhaka.blogspot.com/2015/07/sumber-kami-kukuh-bukan-siasatan.html

Kedudukan Najib Semakin Terancam, Pemakan-Pemakan Dedak Cuba Cover-Up Tokey Masing-Masing

Najib tidak nafikan langsung duit RM700 juta dari skandal 1MDB telah dimasukkan ke akaun peribadinya sepertimana yang dilaporkan oleh Wall Street Journal walaupun hari ini, Najib menyerahkan perkara itu kepada Ghani Patail dan SPRM untuk siasatan lanjut.

Skandal 1MDB yang turut mempunyai kaitan dengan Rosmah Mansor, isteri Najib, memberi kesan besar kepada ramai, termasuklah golongan pemakan dedak yang mendapat bayaran secara tetap dan secara tidak langsung daripada Najib.

Cerdik Rosmah ialah, tiada sebarang documented evidence yang boleh mengaitkan dia dengan 1MDB. Sekarang, kalau ada masalah dan tindakan undang-undang, Najib kena tanggung sorang-sorang. Pemakan-pemakan dedaknya pun dah mula berterabur sana sini mencari tuan-tuan baru. Inilah masanya untuk menunjukkan mereka sangat hebat menyerang sesiapa sahaja yang mereka rasa boleh makan termasuklah salah seorang penasihat Najib yang amat berjasa pada era reformasi dengan memberikan kemenangan selesa kepada UMNO dan Barisan Nasional.

Ini study yang cukup menarik.

Tengku Sharifuddin yang merupakan KSUA sebenarnya tidak berkuasa dan bersendirian. Malah usaha-usaha di kalangan Setiausaha Akhbar PM untuk menggulingkannya bukanlah perkara rahsia. Salah seorang daripada mereka mempunyai team media sosial yang dikatakan sangat kuat dan berpengaruh walaupun sebenarnya lebih kepada syok sendiri. Kumpulan berkenaan hanya berbalah sesama sendiri dan langsung tidak mempertahankan Najib yang diserang ramai dalam page peribadi Najib.

Geng syok sendiri di FB ini agak ramai. Mereka hanyalah watak yang memainkan peranan dan permainan politik bagi tuan-tuan mereka. Beberapa serangan sesama sendiri boleh dilihat di Facebook. Serangan tersebut sebenarnya tidak lebih daripada permainan menyorokkan dalang sebenar yang mengaut untung besar hasil daripada ketakutan dan kebimbangan Najib-Rosmah kehilangan jawatan.

Drama serangan sesama sendiri ini sebenarnya mudah untuk dibaca. Ia tidak lebih daripada cubaan untuk mengelirukan dalang sebenar yang cuba memusnahkan PR, menjadikan PAS lebih baik berbanding PKR dan DAP, menaikkan dan memaksumkan golongan ulama yang UMNO sendiri tentang dan benci. Dalang yang bernama Habibur Rahman, Johan Jaafar dan pegawai-pegawai media PM, sedang mencari kambing hitam untuk dipersalahkan dalam usaha menyelamatkan Najib daripada dijatuhkan oleh rakyat.

Geng syok sendiri ini akan menyerang sesiapa sahaja tetapi mereka tidak akan sama sekali menyerang Habibur Rahman, Johan Jaafar, tambah-tambah lagi nama salah seorang Setiausaha Akhbar PM yang mempunyai team media sibernya sendiri.

Tengok sendiri macam mana mereka berebutkan bangkai hasil daripada menyamun duit rakyat dan mereka langsung tidak segan silu untuk mendedahkannya kepada umum.

Kita tengok berapa lama mereka boleh bermain sesama sendiri. Taktik penakut di open page, akhirnya akan memakan diri sendiri. Biarkan mereka berbunuhan sesama sendiri kerana akhirnya yang benar tetap benar, yang batil tetap akan mansuh. Kesan daripada rezeki haram yang jadi darah daging mereka, telah mengubah mereka menjadi binatang yang cukup jijik.

Najib sudah tidak mampu mempertahankan jawatannya lebih lama lagi. Itulah sebabnya geng syok sendiri ni cuba tonjolkan diri untuk rebut kontrak baru dari kepimpinan baru selepas Najib.
Link: http://www.erapasca.com/2015/07/kedudukan-najib-semakin-terancam.html)

Najib mula terdesak....Ancam guna undang-undang sekat pengkritik termasuk Tun Mahathir

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengancam menggunakan tindakan undang-undang sepenuhnya terhadap pengkritik yang mendakwa beliau mencuri harta negara. 

Najib Razak memberikan kata dua itu selepas mendakwa Tun Dr Mahathir Mohamad berada di belakang serangan terhadapnya.

“Pihak yang terus melancarkan serangan ini patut bersedia berdepan dengan akibat tindakan mereka.
“Taktik kotor ini, sesetengahnya berunsur jenayah, untuk menggulingkan kerajaan akan gagal,” katanya dalam kenyataan.
Najib berkata demikian dalam satu kenyataan malam ini sebagai menjawab laporan Wall Street Journal (WSJ) awal hari ini yang mendakwa AS$700 juta dana 1MDB telah didepositkan ke dalam akaun peribadi perdana menteri.
Najib menegaskan bahawa beliau tidak mengambil sebarang wang kerajaan untuk kepentingan peribadi dan menegaskan bahawa ini adalah satu percubaan untuk mengguling beliau.
“Ia kini jelas bahawa dakwaan palsu seperti ini adalah sebahagian daripada kempen bersepadu sabotaj politik untuk menjatuhkan seorang perdana menteri yang dipilih secara demokratik,” katanya.
Menurutnya, adalah memalukan bahawa serangan palsu itu didorong oleh kepentingan diri ketika wujud peluang yang unik bagi Malaysia – sebagai pengerusi Asean tahun ini, dan status negara maju yang semakin hampir.
Najib berkata beliau tidak gentar dan akan terus memberi tumpuan kepada pembangunan negara.
Link: http://btmmari.blogspot.com/2015/07/najib-mula-terdesakancam-guna-undang.html)

Tuduhan ini adalah bersifat peribadi, Najib perlu beri penjelasan menyakinkan kata Muhyiddin

“Sekiranya Najib yakin semua tuduhan yang dilemparkan terhadapnya adalah tidak benar dan fitnah semata-mata, maka beliau perlu mengambil tindakan undang-undang bagi membersihkan nama beliau dan mengembalikan kredibiliti kerajaan,” kata Timbalan Perdana Menteri itu dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di laman Facebook miliknya hari ini.

Muhyiddin menggambarkan laporan Wall Street Journal (WSJ) yang mendakwa Najib pernah menerima dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sebagai serius memandangkan ia mampu mencalarkan kredibiliti pentadbiran kerajaan.

“Tuduhan ini amatlah berat kerana ia boleh menjejaskan kredibiliti dan integriti Najib sebagai Perdana Menteri dan Ketua Kerajaan.

"Isu ini juga menarik perhatian rakyat serta media antarabangsa dan pastinya menyentuh kepentingan awam,” katanya lagi.

Berikut adalah kenyataan media Muhyiddin..
Kenyataan Media
YAB Tan Sri Muhyiddin Haji Mohd Yassin
Timbalan Perdana Menteri

Saya berasa amat bimbang dengan pendedahan terkini Wall Street Journal mengenai beberapa akaun peribadi milik YAB Dato' Seri Mohd Najib Tun Abd. Razak yang didakwa telah menerima sejumlah wang daripada beberapa buah entiti yang dikatakan mempunyai hubungan dengan 1MDB.

Tuduhan ini amatlah berat kerana ia boleh menjejaskan kredibiliti dan integriti Dato' Seri Najib sebagai Perdana Menteri dan Ketua Kerajaan. Isu ini juga telah menarik perhatian rakyat serta media antarabangsa dan pastinya menyentuh kepentingan awam.

Oleh itu, saya berpendirian bahawa pihak berkuasa penyiasatan seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Bank Negara Malaysia (BNM) dan Polis Di Raja Malaysia (PDRM) dengan kerjasama Jabatan Peguam Negara perlu bertindak segera untuk menyiasat segala tuduhan yang dibuat terhadap Dato' Seri Najib. Saya yakin siasatan mengenai perkara ini akan dijalankan secara terperinci, telus dan bebas demi mencari kebenaran.

Oleh kerana tuduhan ini adalah bersifat peribadi, maka adalah wajar bagi Dato' Seri Najib untuk memberikan penjelasan yang meyakinkan atau membuat penafian. Sehubungan itu, saya menyambut baik kenyataan Dato' Seri Najib yang telah menafikan tuduhan yang dilemparkan terhadap beliau.

Sekiranya beliau yakin semua tuduhan itu adalah tidak benar dan fitnah semata-mata, maka adalah wajar beliau mengambil tindakan undang-undang ke atas pihak-pihak yang membuat tuduhan demi membersihkan nama beliau dan mengembalikan kredibiliti kerajaan.

Sementara siasatan terperinci dijalankan, saya menyeru semua pihak supaya bertenang. Saya pasti kebenaran akan muncul hasil siasatan yang dijalankan oleh pihak berkuasa.

Saya berdoa mudah-mudahan di bulan Ramadhan Al-Mubarak ini, Allah s.w.t akan memberikan kita segala tawfiq dan hidayah untuk menyelesaikan segala kemelut yang berlaku dan mengurniakan kesejahteraan yang berkekalan kepada rakyat dan negara kita.

TAN SRI DATO' HJ MUHYIDDIN HJ MOHD YASSIN
Timbalan Perdana Menteri Malaysia
Link: http://darisungaiderhaka.blogspot.com/2015/07/tuduhan-ini-adalah-bersifat-peribadi.html)

Saman WSJ langkah kurang bijak, kata peguam OLEH V. ANBALAGAN, PENOLONG PENGARANG BERITA

 Zack Ahmad's photo. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak perlu berhati-hati susulan keputusannya mahu menyaman The Wall Street Journal (WSJ) yang mendakwa berbilion ringgit disalurkan ke akaun peribadinya, dengan peguam berpendapat adalah kurang bijak bagi Najib dan penasihat perhubungan awamnya menyerang media kalau mahu mendapatkan sokongan di "mahkamah rakyat".

Mereka berkata Najib perlu berdepan isu disiarkan akhbar ternama itu, atau menuntut penarikan balik artikel dan permohonan maaf sekiranya laporan itu tidak tepat, sebelum mengambil tindakan undang-undang.

Peguam Ang Hean Leng berkata, pemimpin tempatan seperti Tengku Razaleigh Hamzah pernah memenangi saman terhadap penerbitan asing kerana menjejaskan reputasinya dalam skandal Bumiputera Malaysia Finance Limited (BMF).

"Pilihan seperti itu terbuka kepada Najib untuk menentang WSJ dan saman boleh difailkan di Kuala Lumpur atau Amerika Syarikat," katanya.

Bagaimanapun, sekiranya perdana menteri ingin memfailkan saman di luar Malaysia, beliau perlu menyerahkannya kepada bidang kuasa undang-undang asing.

Ang mengulas siasatan syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang didakwa menyalurkan berbilion ringgit ke akaun peribadi perdana menteri seperti disiarkan WSJ dan Sarawak Report.

Kedua-duanya memetik dokumen mengenai siasatan 1MDB yang kini dijalankan kerajaan Malaysia, dengan Sarawak Report mendakwa Peguam Negara turut sedar akan perkara itu.

Dokumen itu menunjukkan US$700 juta (RM2.67 bilion) dipindahkan antara agensi kerajaan, bank, dan entiti berkaitan 1MDB sebelum disalurkan ke dalam akaun peribadi perdana menteri dalam 5 deposit berasingan, kata WSJ.

Akhbar berkenaan berkata, transaksi terbesar bernilai US$620 juta, manakala sebuah lagi akaun menerima US$61 juta pada Mac 2013, 2 bulan sebelum pilihan raya umum dijalankan.

Putrajaya menafikan laporan tersebut, dan bertegas Najib tidak pernah menggunakan mana-mana dana awam. Hari ini, akhbar Sinar Harian melaporkan Najib akan mengambil tindakan undang-undang menyaman WSJ.

Ang, bagaimanapun berkata, media boleh menggunakan pertimbangan, laporan adil dan pengesahan sebagai pembelaan terhadap tindakan saman.

Beliau berkata, laporan itu mendapat perhatian umum dan media boleh melaporkan berita sedemikian, namun perlu bertanggungjawab.

Ang berkata, Najib juga boleh memfailkan saman di Kuala Lumpur kerana reputasinya lebih tercalar di Malaysia berbanding kawasan lain.

"Lebih-lebih lagi, laporan itu dipaparkan melalui internet dan dimuat turun di Malaysia," katanya, dan menambah, ganti rugi kemusnahan yang besar boleh diberikan jika beliau berjaya membuktikan kesnya.

Peguam S. N. Nair berkata, sebagai ahli politik, pilihan yang Najib ada adalah memperjelaskan laporan WSJ.

"Saya yakin penerbit akan memuat naik versi perdana menteri melalui akhbar atau laman portal atas talian selari dengan prinsip keadilan," tambahnya.

Nair berkata, Najib boleh meminta penarikan balik laporan tersebut dan jika ia palsu, permohonan maaf boleh dilakukan.

"Namun jika penerbit membuat laporan menyesali tindakan mereka, tiada yang boleh menghalang Najib daripada memfailkan saman. Hanya dengan itu, pampasan akan diberikan, namun lebih rendah kerana defenden mengakui kesilapannya tanpa bertangguh," katanya.

Pengarah Eksekutif Lawyers for Liberty, Eric Paulsen, bagaimana pun menyifatkan tindakan mengemukakan saman adalah sia-sia kerana penjelasan sudah memadai.

"Najib perlu menggunakan saluran yang ada, termasuk WSJ bagi meyakinkan orang ramai tiada yang ingin disembunyikan," katanya.

Paulsen berkata, tindakan menyerang media terutama organisasi yang mempunyai reputasi tinggi adalah kurang bijak.

"Laporan itu dikeluarkan WSJ dan bukan daripada blog yang ada kredibiliti dan boleh dipertikaikan profesionalismenya," katanya.

Paulsen berkata, pemimpin politik seperti Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama dan Perdana Menteri Britain, David Cameron, tidak menyaman media yang menerbitkan berita kepentingan awam.

"Akhirnya, talian hayat ahli politik bergantung kepada pendapat umum mengenai mereka. Jadi, lebih baik bekerjasama dengan media," katanya. – 4 Julai, 2015.

Datuk Seri Najib Razak ketika tiba di kediaman rasmi menteri besar Johor semalam menghadiri program berbuka puasa. Najib bakal mengambil tindakan undang-undang susulan laporan yang mendakwa akaun bank beliau menerima berbilion ringgit.

Datuk Seri Najib Razak ketika tiba di kediaman rasmi menteri besar Johor semalam menghadiri program berbuka puasa. Najib bakal mengambil tindakan undang-undang susulan laporan yang mendakwa akaun bank beliau menerima berbilion ringgit. 

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com
Link: http://atsixty-zakriali.blogspot.com/2015/07/saman-wsj-langkah-kurang-bijak-kata.html)

Tuduhan terhadap Najib boleh jejas ekonomi, nilai ringgit, kata menteri

Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata tuduhan terhadap Datuk Seri Najib Razak mengenai isu 1MDB umpama mensabotaj ekonomi negara. – Gambar fail The Malaysian Insider, 4 Julai, 2015. Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata tuduhan terhadap Datuk Seri Najib Razak mengenai isu 1MDB umpama mensabotaj ekonomi negara. 
Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata tuduhan terhadap Datuk Seri Najib Razak mengenai isu 1MDB umpama mensabotaj ekonomi negara.

Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah meminta pihak tidak bertanggungjawab berhenti melemparkan pelbagai tuduhan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) kerana ia boleh menjejaskan ekonomi negara.

Beliau berkata ini kerana ia boleh mencetuskan sentimen yang tidak baik dalam kalangan pelabur dan seterusnya menurunkan nilai mata wang negara.

"Perlu lebih rasional dalam konteks kita menghadapi masa depan negara ini... tindakan tidak bertanggungjawab seperti ini bukan sahaja mensabotaj ekonomi tetapi juga menjejaskan masa depan negara," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan zakat kepada penduduk Kampung Cik Zainal Tambahan Satu, Chemor, Ipoh hari ini.

Katanya, tindakan Najib menjawab dengan pantas terhadap laporan The Wall Street Journal yang mendakwa kononnya kira-kira RM2.6 bilion dana 1MDB dimasukkan ke akaun peribadinya, menunjukkan beliau seorang yang berintegriti.

Pejabat Perdana Menteri dalam kenyataan semalam berkata laporan itu merupakan "sabotaj politik" yang berterusan dan yakin terdapat usaha bersepadu oleh individu tertentu untuk memburukkan kerajaan dan menyingkirkan perdana menteri yang dipilih secara demokrasi.

Semalam, 1MDB menjelaskan yang syarikat itu tidak pernah menyalurkan sebarang dana kepada Najib.

Pendedahan terbaru itu membangkitkan kebimbangan mengenai kesahihan beberapa dokumen "bocor" yang digunakan beberapa saluran media dan blog dalam talian seperti Sarawak Report bagi memperdayakan orang ramai selain mewajarkan tuduhan yang dibuat terhadap syarikat ini serta kerajaan. – Bernama, 4 Julai, 2015.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com
Link: http://atsixty-zakriali.blogspot.com/2015/07/tuduhan-terhadap-najib-boleh-jejas.html)

TAHUN INI JANGAN BALIK KAMPONG BERAYA DENGAN KELUARGA CADANGAN PAKAR MOTIVASI MENERIMA KRITIKAN KERAS DAN PEDAS.

Pakar penasihat kewangan mencadangkan orang ramai khususnya umat Islam tidak balik kampung tahun ini untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri bagi menjimat perbelanjaan.

Syed Abdul Aziz Qubra berkata, langkah itu bagi mengawal perbelanjaan disebabkan kenaikan kos sara hidup.

Katanya, langkah tidak balik kampung untuk menyambut hari raya, orang ramai boleh mengawal perbelanjaan disebabkan kenaikan harga minyak dan bayaran tol.

Dia memberi cadangan itu dalam slot Celik Kewangan bagi program Selamat Pagi Malaysia yang disiarkan RTM pada Khamis yang membincangkan isu bertajuk Gaji oh Gaji.

Katanya, langkah tidak balik kampung untuk beraya tahun ini juga boleh menjimatkan perbelanjaan kerana tidak perlu menyewa hotel.

“Kalau dah ramai mesti tidur hotel dah menjadi trend sekarang tidur di hotel apabila balik beraya… tak main tidur rumah mak bapak, sempitlah..sedangkan perbelanjaan bertambah,” katanya.

Syed Abdul Aziz berkata, jika perbelanjaan tahun ini meningkat berbanding tahun sebelumnya, mengapa orang ramai tidak mengubah sikap berbelanja.

Katanya, orang ramai tidak seharusnya berterusan menyalahkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) sedangkan diri sendiri tidak mahu mengubah cara perbelanjaan.

Katanya, adalah sesuatu yang mengarut apabila terjebak dalam keaddan kewangan yang teruk dan terpaksa berhutang dengan along semata-mata mahu dipuji mak mertua apabila balik kampung.

Cadangan itu mendapat pelbagai reaksi daripada pengguna laman sosial tetapi rata-rata menyatakan tidak puas hati dengan kenyataan itu.

“Nasib baik dia tak cadang raya tahun ini ditangguhkan kerana nak berjimat,” komen Mohd Zarul Zaqry.

“Lebih baik dia cadangkan rakyat Malaysia bunuh diri saja. Tak perlu beli beras untuk makan, tak perlu beli pakaian. Beli kain kapan dan upah penggali kubur saja,” tulis Mamat Cengkerik.

“Protege Ahmad Maslan dah ditemui. Tahniah,” komen Ariff Medina.


Link: http://omakkau.blogspot.com/2015/07/tahun-ini-jangan-balik-kampong-beraya.html)

INI APA KES!!!! ... SAMPAH BERTABURAN DIATAS JALANRAYA ATAS KECUAIAN KOTRAKTOR ANGKUT SAMPAH MAJLIS PERBANDARAN SEBERANG PERAI.

Kejadian jijik dan menyusahkan para pengguna jalanraya ini di laporkan berlaku Jawi, Pulau Pinang negeri yang berteraskan Cekap, Akauntabiliti dan Telus (CAT) dimana lori yang angkut sampah dari Ampang Jajar Permatang Pauh ke Tapak Pelupusan Pulau Burung, Nibong Tebal pintunya terbuka yang mengakibatkan sampah bertaburan di Jalan Persekutuan.

Insiden ini cukup membahayakan dan mengundang kesesakan yang teruk. Pihak Majlis Perbandaran Seberang Perai seharusnya dipersalahkan dalam hal ini kerana tidak memantau prestasi syarikat kontraktor iaitu Eurasia Express Sdn Bhd dengan baik. Difahamkan ini bukan insiden pertama kali.

Sudah sepatutnya pihak berwajib ambil tindakan tegas keatas kontrator angkut sampah berkenaan sambil mempastikan kejadian serupa tidak berulang.

Link: http://omakkau.blogspot.com/2015/07/ini-apa-kes-sampah-bertaburan-diatas.html)

.

Tiada ulasan: