Google+ Badge

Sabtu, 11 Julai 2015

5604. .

ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ

Foto Rosmawati Ros.
ß¡§m¡££åh¡®®ºhmåñ¡®®ºh¡m
姧å£åmµå£å¡kµm W宺hm况££åh¡ Wåß宺k况h

"RENUNGAN BUAT KITA YANG SEMAKIN TAMBAH TUA"
» Apa barang hendak sombong dan bermegah-megah “360i5”«

1. Sisα hίdυρ semakin pendek:

» Yang boleh kita makan, makanlah;
» Yang boleh kita pakai, pakailah;
» Yang ingin kita beli, belilah;
» Kalau masih mampu memberi, berilah;
» Masih mampu berbagi dan berbagilah.

Kerana semua yang ada tidak boleh kita bawa ke kubur. Jangan khuatir dengan ahli waris, Allah yang akan mengatur rezeki selagi mereka berusaha. Nikmatilah hίdυρ ini dengan pasangan kita selagi masih ada.

2. Sehari berlalu, umur berkurang sehari. Bila kita lewati hari ini dengan berbahagia, kita sangat beruntung, berbuat baiklah dan selalu mengucap syukur, kerana kita tidak tahu bila kita akan dipanggil “pergi”

3. Waktu cepat berlalu, hidup itu sangat singkat dan susah. Dalam sekejap kita memasuki masa tua, itu PASTI!

4. Bila membandingkan ke atas, kita akan selalu merasa kurang, membandingkan ke bawah, kita merasa lebih. Bila kita mampu merasa cukup dan mensyukuri apa yang kita punya, kita pasti bahagia. Bersyukurlah dengan apa yg kita ada. Manfaatkan ia sebaiknya.

5. Harta, kekayaan, pangkat, kedudukan, kehormatan, semua itu hanyalah sementara, hanya pinjaman. Yang terbaik dan terpenting adalah perilaku yang baik, sentiasa membantu orang, tidak berbuat hal-hal tercela dan sentiasa mengawal diri.

6. Kasih ibubapa kepada anak-anak tidak ada batasnya!!!. Kasih anak-anak terhadap ibubapa jelas batasnya. Sedarlah! tatkala anak sakit, hati ibubapa terhiris; tapi tatkala ibubapa sakit, anak cuma menengok dan bertanya-tanya ala kadar... Anak-anak memakai wang orang tua sudah seperti keharusan, tetapi orang tua memakai wang anak semacam pasti tidak berlaku!!! Oleh itu CUKUPILAH diri sendiri dan berikanlah pada anak seBIJAKSANA mungkin.

7. Rumah ibubapa adalah rumah anak, tetapi rumah anak belum tentu jadi rumah ibubapanya. Ibubapa selalu memberikan anak-anak tanpa batas... Tetapi tidak semua anak akan berbakti kepada ibu bapa.

JANGAN lupa mulakan hari anda dengan
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ senyuman dan perbanyakkan zikir dan selawat.

Senyumlah dengan seikhlas hati, Insya Allah kita akan lihat kebaikannya. Amalkan zikir harian ini sebaik-baik nya 100 kali sehari.

Aamiin Aamiin Ya Rabbal Alamin
Semoga bermanfaat

“R¡nе Co££èc†îon§™”-€vO™
Kredit:
-måwå® Þ£å§†¡k-


ß¡§m¡££åh¡®®ºhmåñ¡®®ºh¡m
姧å£åmµå£å¡kµm W宺hm况££åh¡ Wåß宺k况h

صفوان جقفر
28hb Februari •
.. Surah Al-Fatihah dapat Memadam kemurkaan Allah SWT.
.. Surah Yasin dapat menghilangkan rasa dahaga atau kehausan pada hari Kiamat.
.. Surah Dukhan dpt membantu kita ketika menghadapi ujian Allah SWT pada hari kiamat. .. Surah Al-Waqi’ah dapat melindungi kita daripada ditimpa kesusahan atau fakir.
.. Surah Al-Mulk dpt meringankan azab di dalam kubur.
.. Surah Al-Kauthar dapat merelaikan segala perbalahan.
.. Surah Al-Kafirun dapat menghalang kita daripada menjadi kafir ketika menghadapi kematian.
.. Surah Al-Ikhlas dpt melindungi kita daripada menjadi golongan munafiq.
.. Surah Al-Falq dpt menghapuskan perasaan hasad dengki.
.. Surah An-Nas dpt melindungi kita daripada ditimpa penyakit was-was.
**Seterusnya, bagi menangani Syaitan Durjana dikatakan juga:-
.. Ketika anda membawa AL-QURAN, respon syaitan ialah biasa saja, tengok je...
.. Ketika anda mbukanya, syaitan mula curiga. .. Ketika anda mbacanya, syaitan mula gelisah. .. Ketika anda memahaminya, dia mula kejang. .. Ketika anda amalkan AL-QURAN, dalam kehidupan setiap hari, dia stroke....Teruskan membaca AL-QURAN dan amalkannya agar syaitan terus stroke.
.. Ketika anda ingin menyebarkan pesanan ini, syaitan pun mencegahnya... Syaitan kata, 'JANGAN SEBARKANNYA, KERANA IA TIDAK PENTING LANGSUNG

“R¡nе Co££èc†îon§™”-€vO™
-måwå® Þ£å§†¡k-

ß¡§m¡££åh¡®®ºhmåñ¡®®ºh¡m
姧å£åmµå£å¡kµm W宺hm况££åh¡ Wåß宺k况h

SATU PENGAJARAN BUAT GADIS2 DAN PARA ISTERI - Mengalir air mata saya, mengalir juga air mata kalian membacanya

KISAH ISTERI YG MERASA DERHAKA KPD SUAMI

Indonesia: Ketika aku sedang menanti teman menjemput ku di masjid, aku melihat seorang wanita berjilbab seperti menunggu seseorang juga. Lalu aku menegurnya utk berbual bual sambil menanti teman menjemput ku pulang.

Selepas bertanya khabar dan berbual seketika, tiba2 wanita itu bertanya, “Cik sudah berkahwin?”. Jawabku, “Belum”. Dan aku bertanya pula, “Tunggu siapa?”. Jawabnya, “Menunggu suami.”

Aku melihat wanita ini membawa beg laptop dan satu beg yg besar. Seperti wanita berkarier. Lalu aku beranikan diri utk bertanya, “Kakak kerja di mana?”

“Alhamdulillah 2 jam tadi, secara rasminya saya tidak bekerja lagi,” jawabnya dan terpancar sinar kegembiraan di wajahnya. Lalu aku bertanya, “Kenapa?”

Jawabnya tegas, “Ini adalah langkah awal utk wanita yg berkarier utk lebih taat kpd suaminya.” Aku kehairanan dgn jawapannya apatah lagi melihat dia tersenyum.

“Saudari boleh saya ceritakan kenapa. Semoga ia boleh dijadikan pelajaran yg baik. Saya bekerja di pejabat yg mana gaji saya 10 kali ganda lebih besar dari suami. Suami saya di waktu pagi berniaga roti bakar dan di waktu petang berniaga ais cendol.

“Kami baru bernikah 3 bulan dan kelmarin buat pertama kalinya saya menangis kerana merasa derhaka kpd suami. Saudari tahu kenapa? Waktu itu jam 7 mlm suami saya akan menjemput saya seperti biasa di pejabat. Kebiasaannya jam 3 saya sudah pulang tapi pada hari itu kerja saya sgt banyak. Sampai di rumah saya kepenatan.

“Kerana kepenatan kepala saya begitu pening. Kebetulan suami saya beritahu badannya seperti berangin dan kepalanya pening juga. Dia meminta saya mengambilkannya air segelas. Saya kata saya sgt keletihan dan memintanya ambil sendiri.

” Jam 11.30 malam baru saya tersedar dan cepat2 menunaikan solat Isyak. Selepas solat saya melihat suami lena tidur. Saya ke dapur dan melihat pinggan mangkuk sudah dicuci. Pakaian kami sudah dibasuh. Siapa lagi yg buat jika bukan suami saya.

“Astagfirullah, bukankah suami saya juga beritahu dia juga pening kepala. Rasa hiba mula saya rasakan. Lalu saya ke bilik utk menerangkan kpdnya keadaan saya tadi. Saya tgk dia lena tapi saya pegang wajahnya. Masyallah panas sungguh badannya. Dia demam panas.
Saya teringat kata2 terakhirnya sebelum saya tertidur tadi. Dia hanya menyuruh saya mengambilkannya air saja tapi saya membantahnya. Air mata saya ini menitis mengenangkan saya melupakan hak2 suami saya,” ujarnya.

Subhanallah, aku melihat kakak ini bercerita dgn semangatnya,membuat hati ini sayu. Dan dpt ku lihat titisan air mata yg diusapnya.

Sambungnya lagi, “Dgn gaji yg saya miliki, saya merasa tak perlu meminta nafkah pada suami kerana gaji saya jauh lebih besar dari suami apatah lagi yg diberikan kpd saya nilainya begitu sedikit. Tapi suami selalu memberikan hasil jualannya dgn ikhlas dari lubuk hatinya. 

Setiap kali memberikan hasil jualannya, dia selalu berkata “Umi, ini ada sedikit rezeki dari Allah. Ambil ya. Buat keperluan kita. Walaupun tidak byk jumlahnya, mudah-mudahan Umi redho”, begitulah kata suami saya.

“Saat itu saya baru merasakan betapa harta ini membuat saya sombong dan derhaka pada nafkah yang diberikan suami saya, dan saya yakin hampir tidak ada wanita berkarier yg selamat dari fitnah ini”
“Alhamdulillah saya sekarang bernekad utk berhenti bekerja, mudah-mudahan saya lebih tahu menghargai nafkah yg diberikan suami. Memang sifat wanita sering susah hati jika tanpa harta, dan kerana harta juga wanita sering lupa pengorbanan seorang suami.

“Saya berkunjung ke rumah orang tua, dan menceritakan niat saya ini. Saya sedih mereka dan saudara-mara tidak bersetuju niat saya utk berhenti berkerja. Mereka membanding-bandingkan pekerjaan suami saya dgn suami2 yg lain.”

“Saudari tahu, saya hanya mampu menangis saat itu. Saya menangis bukan kerana apa yg dikatakan adik saya itu benar, Demi Allah bukan kerana itu. Tapi saya menangis kerana imam saya sudah DIPANDANG RENDAH olehnya.

“Bagaimana mungkin dia meremehkan setiap titis keringat suami saya, padahal dgn titisan keringat itu, Allah memandangnya mulia ? Bagaimana mungkin dia menghina org yg sentiasa membangunkan saya utk sujud di malam hari? Bagaimana mungkin dia menghina org yg dgn kata2 lembutnya selalu menenangkan hati saya?

“Di saat kebanyakan org lebih memilih jadi penganggur tetapi suami saya, tak ada rasa malu baginya utuk menafkahi isteri dgn nafkah yg halal. Itulah yang membuat saya begitu bangga pada suami saya.

“Suatu hari nanti jika saudari mendapat suami seperti suami saya, saudari tidak perlu malu utk menceritakannya pekerjaan suami pada org lain. Bukan masalah pekerjaannya tapi masalah halalnya, berkahnya dan kita memohon pada Allah semoga Allah menjauhkan suami kita dari rezeki yg haram,” kata2 terakhirnya sambil tersenyum manis padaku.

Kulihat dari kejauhan seorang laki2 dgn menggunakan motor buruk menghampiri ke arah kami, wajahnya ditutupi kaca helmet. Sambil mengucapkan salam, wanita itu meninggalkanku. Wajah wanita itu tenang sekali, wajah seorang isteri yg begitu redha.

Ya Allah….

Sekarang giliran aku yg menangis. Hari ini aku dpt pelajaran paling berkesan dlm hidupku. Pelajaran yg membuatku menghapuskan persepsi utk mencari org2 kaya sebagai calon suamiku yg selalu bermain dibenak pemikiran ku selama ini.

Subhanallah..Walhamdulillah..Wa Laa ilaaha illallah…Allahu Akbar
Semoga pekerjaan, harta dan kekayaan tak pernah menghalangimu utk tidak menerima pinangan dari laki2 yg baik agamanya..

“R¡nе Co££èc†îon§™”-€vO™
— dengan Luqman Nulhakim dan Anwar Sanusi.
ß¡§m¡££åh¡®®ºhmåñ¡®®ºh¡m
姧å£åmµå£å¡kµm W宺hm况££åh¡ Wåß宺k况h

Kadang - kadang sahabat yang suka belanja kita makan, bukan kerana mereka berharta tapi sebab mereka meletakkan persahabatan melebihi duit.
.....
Kadang - kadang sahabat yang rajin bekerja, bukan kerana mereka tunjuk pandai tapi sebab mereka memahami maksud tanggungjawab.
......
Kadang - kadang sahabat yang memohon maaf dulu selepas pergaduhan, bukan kerana mereka salah tapi sebab mereka menghargai orang di sekeliling mereka.
.....
Kadang - kadang yang sukarela membantu kita, bukan kerana mereka berhutang apa-apa tapi sebab mereka lihat kita sebagai seorang sahabat.
.....
Kadang - kadang sahabat yang selalu SMS DAN WATTSAPP anda, bukan kerana mereka tak de benda lain nak buat tapi sebab mereka INGAT PADA ANDA.
......
Satu hari, kita semua akan terpisah, kita akan terkenangkan pelbagai perbualan dan impian yang kita ada.

Hari berganti hari, bulan, tahun, hingga hubungan ini menjadi asing...
......
Satu hari anak2 kita akan jumpa gambar kita dan bertanya,
"Siapa mereka semua tu?"
.....
Dan kita tersenyum dengan air mata yang tidak kelihatan kerana hati ini terusik dengan kata yang sayu, lalu berkata, "DENGAN MEREKALAH SAYA ADA HARI YANG PALING INDAH DALAM HIDUP SAYA." ..

TERIMA KASIH SAHABAT

Ada 3 Hal dlm hidup yg tidak boleh kembali :
1. Waktu
2. Kata-kata
3 . Kesempatan
Ada 3 Hal yg dapat menghancurkan hidup seseorg :
1. Kemarahan
2. Keangkuhan
3. Dendam
Ada 3 Hal yg tidak boleh hilang :
1. Harapan
2. Keikhlasan
3. Kejujuran
Ada 3 Hal yg paling berharga :
1. Kasih Sayang ..
2. Cinta
3. Kebaikan
Ada 3 Hal dlm hidup yg tidak pernah pasti :
1. Kekayaan
2. Kejayaan
3. Mimpi
Ada 3 Hal yg membentuk watak seseorg :
1. Komitmen
2. Ketulusan
3. Kerja keras
Ada 3 Hal yg membuat kita sukses :
1. Tekad
2. Kemahuan
3. Fokus
Ada 3 Hal yg tidak pernah kita tahu :
1. Rezeki ..
2. Umur
3. Jodoh
TAPI, ada 3 Hal dalam hidup yg PASTI :
1. Tua
2. Sakit
3. Kematian.
Ya Allah, insan yg membaca ini adalah insan yg kuat, sabar, pengasih & penyayang - maka sayangilah dia serta kasihilah dia,
bantulah dia meningkatkan taraf kehidupannya, murahkan rezekinya, sihatkan tubuh badannya, jika dia melangkah, selamatkanlah dia, permudahkan & lancarkan segala pekerjaannya..
Kirimlah kpd insan2 yg kamu ingati

“R¡nе Co££èc†îon§™”
ß¡§m¡££åh¡®®ºhmåñ¡®®ºh¡m
姧å£åmµå£å¡kµm W宺hm况££åh¡ Wåß宺k况h

Kiriman drp Ustazah Nurhafizah k.cik.....

Tengok Pertandingan 90 minit
Tengok Drama bersiri 60 minit
Tengok Movie 130 minit
Tunaikan Solat hanya 5 minit saja
Di dalam api neraka jahannam sepanjang hayat
Untuk Akal yang maju !!
.. Renungkan!
Di Whatsapp 300 Kawan
Di blackberry 500 kawan
Di contact phone 80 Kawan
.. di Kampung 50 Kawan

Dalam Keadaan susah hanya ada 1 kawan.
Dalam Jenazah mu, Hanya keluargamu saja yang menguruskannya.
Dalam Kubur hanya kau sendirian.

Jangan anggap Aneh kenyataan ini.. ..
Sebab memang seperti ini lah kenyataan Hidup..

Pada Hakikat nya:

"Tidak ada yang dapat memberikan kemanfaatan bagi mu kecuali Solatmu"
Duduk setelah salam dari solat yang telah di wajibkan adalah waktu yang paling mulia sebab Pada waktu itu Turun Rahmat Allah Azza wajalla.

Jangan tergesa-gesa berdiri, Bacalah Istikhfar,bertasbih lah, Baca ayat Al-kursi, dan jangan Lupa bahwa sesungguhnya engkau berada dalam jamuan dzat yang maha Rahman Azza wa jalla.

فإذا فرغت فانصب والى ربك فارغب

Apabila kamu telah selesai, kerjakanlah dengan bersungguh-sungguh dan hanya kepada Allah swt hendaknya kamu berharap.

..LANGKAH MENUJU SYURGA..

Langkah ini membuat aku kagum hingga aku pilih untuk aku bagikan kepada orang yang aku cintai.

.. Ada Lima perkara, kita semua pasti inginkan serta berusaha untuk mendapatkan nya.

1. Wajah yang cantik
2. duit berjuta-juta
3. sihat dan kuat
4. anak-anak yang patuh serta berjaya.
5. Tidur nyenyak tanpa ubat penenang.

Hal itu Mudah kita peroleh.. hanya perlukan waktu 15 minit saja.

Bagaimana caranya... ..
قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم
من ترك صلاة الفجر فليس في وجهه نور
✔ 1. Nabi bersabda : Barangsiapa yang tinggalkan solat Subuh maka wajah nya tak akan ada cahaya
ومن ترك صلاة الظهر فليس في رزقه برگة
✔ 2. Barangsiapa yang Tinggalkan solat zohor nescaya Tak ada keberkatan dalam rezekinya.
ومن ترك صلاة العصر فليس في جسمه قوة
✔ 3. Barangsiapa yang tinggalkan solat asar nescaya tak ada kekuatan dalam jasad nya.
ومن ترك صلاة المغرب فليس في أولاده ثمرة
✔ 4. Barangsiapa yang tinggalkan solat Maghrib nescaya tak ada buah atau hasil yang boleh di petik dari anak-anak nya.
ومن ترك صلاة العشاء فليس في نومه راحة’’’’
✔ 5. Barangsiapa yang tinggalkan solat Isya' tak ada kenyamanan dalam tidur nya.

.. Tahu kenapa Kalimah La ilaha Illallah tidak sampai menggerakkan bibir jika di ucapkan

Sebab ini adalah Rahmat Dari Allah ke atas orang islam, supaya jika maut menghampiri dengan mudah ia menyebutkan kalimah itu.
Mudah-mudahan tangan yang mengirim dan menyebarkan ini kelak tidak susah untuk melafazkan kalimah La ilaha Illallah.

Bila ini bermanfaat bagi mu , sila kongsikan dengan orang2 yang kita sayangi , berbahagi perkara yang bermanfaat adalah bahagian dari amal-amal soleh.
Sahabatmu dlm perkongsian...

“R¡nе Co££èc†îon§™”-€vO™
Bismillahirrohmanirrohim.
.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, heard or even touched, the must be felt with the heart. - Perkara yang terbaik dan paling indah di dunia tidak boleh dilihat, didengar atau disentuh, mesti dirasai dengan hati.
€vO™
— dengan Luqman Nulhakim dan Anwar Sanusi.

.
Bismillahirrohmanirrohim.
.
“Friendship is like a violin - The music may stop now and then, but the strings will last forever.” - "Persahabatan adalah seperti biola - Muzik boleh berhenti sekarang atau kemudian, tetapi talinya sentiasa ada selama-lamanya."
€vO™

Bismillahirrohmanirrohim.
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
“Motivasi minda kerana Allah.”
“.”
— 
Bismillahirrohmanirrohim.
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
“Look like that.”
“.”
— dengan Luqman Nulhakim dan Anwar Sanusi.
Foto Nana Niya.
Bismillahirrohmanirrohim.
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
“Cool.”
“.”
— 
 %

Tiada ulasan: