Selasa, 11 Ogos 2015

5705. Dijangka manis tetapi rasa tawar yang dapat.


KISAH TEMBIKAI MANIS

Seorang lelaki soleh pulang ke rumah dengan membawa sebiji tembikai (ada orang panggil timun Cina ) . Dia membeli buah itu dari sebuah pasar. Isterinya membelah tembikai itu dan merasanya: "tawar". Lalu isterinya terus-terusan merungut.

Melihat isterinya yg merungut itu, suami berkata: "Saya membeli tembikai itu dari pasar"
Isteri: "Saya tau"
Suami: "Pada pendapat awak, semasa saya membeli tembikai tadi, saya nak yang manis atau yang tawar?"
Isteri: " Tentulah yang manis"
Suami:" Ketika penjual sedang menjual tadi, agaknya mereka nak menjual yang manis atau yang tawar?"
Isteri: "Tentulah mereka ingin menjual yg manis"
Suami terus lagi bertanya: " Ketika peraih (aka org tengah) ingin menjual kepada penjual di pasar, mereka agaknya ingin menjual yang manis atau yang tawar?"
Isteri: "Mesti yang manis"

Si suami diam sejenak...
Kemudian dia menyambung." Ketika pekebun menanam tembikainya, adakah dia mahu tembikai yang tumbuh nanti manis atau tawar?"
Isteri: " Tentu yang manis, pastinya."
Suami:" Ketika awak membelah buah ini tadi, awak inginkan yang manis atau yang tawar?"
Isteri: "Mesti saya ingin yang manis. Kenapa dengan semua soalan ini?" soal isteri.
Orang soleh itu tersenyum pada isterinya. Lalu dia berkata:
"Ketika semua orang inginkan buah yang manis, sebaliknya pula yang berlaku. Buah tembikai itu tawar rasanya!"

Isteri orang soleh itu terdiam.
Marahkan siapa?
'Jadi ketika awak marah tentang rasa tembikai yang tawar, awak sebenarnya marahkan siapa? Bukankah semua orang inginkan buah yang manis. Tetapi kuasa Allah memutuskan buah itu tawar rasanya, Jadi awak marahkan siapa? Marahkan saya yg membeli, atau penjual yang menjual atau awak yang membelah atau pekebun yg menanam? Atau Allah yang menentukan rasa tawar?"
Adab ketika makan: Janganlah kita mengecam, mengutuk makanan walaupun makanan itu tidak sedap..... kita bersyukur dengan rezeki yang ada d depan mata.....

Pengajarannya: Kita perlu faham bahawa rezeki kita dapat yang manis atau tawar, sedap atau tidak, semuanya ditentukan Allah. Jika kita mengecamnya, ramai orang akan terasa hati. Mungkin emak atau isteri yang memasak terasa hati. atau mungkin ayah yang membeli terasa hati. Dan lebih-lebih lagi tanpa kita sedar, kita seolah-olah "mengecam" Allah yg mengurniakan rezeki itu kepada kita.
Jika kita tidak bersyukur dengan yang sedikit, mana mungkin kita akan bersyukur dengan yang banyak.

Kejatuhan ringgit adalah YANG PALING TERUK DI ASIA..

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 20 minit yang lalu

BELUM PERTENGAHAN OGOS ringgit dah cecah RM4.00..

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 20 minit yang lalu

Mengapa kita asyik dapat menteri ‘bodoh sombong’?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 20 minit yang lalu
oleh V Shuman Berikut adalah satu cadangan – mari kita mulakan satu acara tahunan, di mana kita sampaikan "anugerah" kepada menteri-menteri di bawah pelbagai kategori. Ia akan menjadi satu cara bagi rakyat memberitahu menteri-menteri betapa kita "menghargai" mereka dan "kebijaksanaan" mereka. Jika anugerah sebegini diberikan, pasti Menteri di Jabatan Perdana Menteri Shahidan Kassim akan memenangi anugerah bagi "paling banyak memberikan kenyataan bodoh" tangan ke bawah. Kenyataan terbarunya? Beliau menyatakan yang kenyataan dua pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Ma... lagi »

SIARAN LANGSUNG DIALOG TERBUKA SUBANG GHB

kerengga pada KERENGGA - 24 minit yang lalu
http://dpedasfm.blogspot.com/ http://pedasfm.blogspot.com/

Najib umum RM20 juta untuk usahawan Bumiputera, ketika berdepan skandal RM2.6b

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 36 minit yang lalu
*OLEH MD IZWAN* Perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan peruntukan RM20 juta kepada usahawan Bumiputera akan disalurkan kepada badan bukan kerajaan (NGO) yang terpilih di bawah Program Pembangunan Usahawan Bumiputera. – Gambar fail The Malaysian Insider, 11 Ogos, 2015. Datuk Seri Najib Razak hari ini mengumumkan peruntukan RM20 juta kepada usahawan Bumiputera, langkah yang diambil ketika beliau sedang berdepan skandal wang derma RM2.6 bilion. Perdana menteri mengumumkan peruntukan tersebut akan disalurkan kepada badan bukan kerajaan (NGO) yang terpilih di bawah Program Pe... lagi »

TINTA MUTIARA

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 39 minit yang lalu
TINTA MUTIARA ------------------------------ DAH MULA GADUH !!! Posted: 10 Aug 2015 11:31 PM PDT RM2.6 Bilion Punya Kes Hehe Ku Seman cabar hulubalang UMNO berdebat..... ada berani kah hulubalang ?? Ini lah dikatakan lelaki sejati...syabas... Monday, August 10, 2015 Puad Zarkashi dan Salleh Keruak spin tulisan saya Hari ini dalam Utusan Malaysia, dua orang kuat Perdana Menteri Najib Razak, Ketua Pengarah JASA, Puad Zarkashi dan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Salleh Said Keruak telah "menjawab" tulisan saya dalam Mingguan Malaysia semalam mengenai derma RM2.6 bilion. Baga... lagi »

PAS kini mula terasa keseorangan selepas dipinggirkan

kerengga pada KERENGGA - 59 minit yang lalu
ZULKIFLI SULONG PAS semakin keseorangan dan terpinggir daripada pakatan pembangkang apabila memutuskan hubungan dengan DAP menerusi usul yang diluluskan di muktamar tahun ini. PAS kini mula terasa keseorangan selepas dipinggirkan apabila satu demi satu program besar yang dianjurkan pembangkang tidak lagi melibatkan mereka, bahkan parti Islam itu terpaksa bersendirian. Terbaru, PAS membuat

Fantastic Four (2015)

Dwi Asmara pada Dunia Cacamarba - Sejam yang lalu
DOWNLOAD Dalam film barunya ini, porsi mereka digantikan oleh para bintang muda yang sedang bersinar yaitu Miles Teller sebagai Reed Richards / Mr. Fantastic, Kate Mara sebagai Sue Storm / The Invisible Woman, Michael B. Jordan sebagai Johnny Storm / The Human Torch, dan Jamie Bell sebagai Ben Grimm / The Thing.

Berpantang maut sebelum ajal, budak selamat dari dirempuh kereta api (video)

kerengga pada KERENGGA - Sejam yang lalu
Sebuah video menunjukkan seorang kanak-kanak perempuan bernasib baik terselamat dirempuh oleh kereta api dalam hanya beberapa saat sahaja. Dalam rakaman kamera litar tertutup(CCTV) memaparkan kanak-kanak terbabit leka bermain gegelung di stesen keretapi tersebut bersama rakannya sebelum gegelung itu terjatuh ke landasan. kanak-kanak terbabit dilihat turun ke landasan bagi mendapatkan

Lama sepi, gabenor Bank Negara tampil Khamis ini

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sejam yang lalu
Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz akan membuat penampilan pertama selepas menjadi perhatian dalam pelbagai isu selepas siasatan terhadap kemasukan wang RM2.6 bilion ke dalam akaun Datuk Seri Najib Razak. Selain beliau, pasukan petugas khas menyiasat perkara itu, bersama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Jabatan Peguam Negara terbubar selepas Tan Sri Gani Pail digantikan dengan peguam negara baru Tan Sri Apandi Ali. Zeti dijadual mempengerusikan sidang media pada Khamis ini di ibu pejabat Bank Negara di Kuala Lumpur untuk mengumumkan angka pertumbuhan dalam ... lagi »

Firma penyelidik MIDF Research kata..

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sejam yang lalu
*Nilai ringgit hanya dlm lingkungan RM3.80-RM3.90 hingga tahun ini.. TETAPI BELUM PERTENGAHAN OGOS ringgit dah cecah RM4.00.. Kah!! Kah!! Kah!! Apa komen & tindakan Menteri Kewangan M'sia Najib Razak ringgit dah cecah CGPA 4.00 !!.. Nak tambat ringgit atau nak cecah sampai RM5.00 plok...*

Separuh AJK Pemuda PAS Shah Alam letak jawatan

kerengga pada KERENGGA - Sejam yang lalu
Separuh daripada ahli jawatankuasa Pemuda PAS Shah Alam yang dipilih untuk 2015-2016, meletakkan jawatan hari ini, dengan menyatakan kurangnya kerjasama dan perbezaan dalam pelaksanaan wadah dengan PAS pusat dan negeri yang diterajui golongan konservatif. Antaranya ialah Ketua Pemuda Shah Alam Helmi Radzuan, timbalannya Zainal Said, Naibnya Abbas Salimmi Adzmi dan sepuluh lagi pengerusi

Inilah Pokok Bunga Yang Paling Indah Di Dunia

Nas Rul pada dairishare - 2 jam yang lalu
Taman Ashikaga Flower Park di Tochigi, Jepun ada sebatang pokok wisteria sangat cantik (gambar atas) yang sering dirujuk sebagai yang paling indah di seluruh dunia. Yang terbesar dan tertua di Jepun, pokok itu menjadi tarikan utama pelawat yang berduyun-duyun datang ke taman bunga untuk melihat ia berkembang penuh. Wujud sejak kira-kira tahun 1870, pokok itu berusia 143 tahun dan disokong oleh rasuk, yang membentuk payung bunga yang menakjubkan. Masa terbaik untuk melawat taman untuk melihat semua pokok wisteria indah taman itu? Pertengahan -April hingga pertengahan May. Taman Ash... lagi »

Tak sia sia Najib lantik 'badut sarka's jadi menterinya...

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
*Rupa2nya sejak Najib jd PM negara bertambah maju, ekonomi kukuh, ringgit semakin 'NAIK', Rakyat dapat hidup senang & mewah dgn BR1M & GST !!! Ampu lagi ampu.. ampu lagi..yezz!! Spesis menteri camnilah yg dpt duduk kekal lama dlm kabinet Najib..*

Lebih Ramai Sertai GHB Dan Keluar PAS Menjelang Parti Baharu Ditubuhkan

Green Boc pada KELAB GREENBOC - 2 jam yang lalu
Bekas Ketua Pemuda Pas Melaka keluar parti MELAKA - Bekas Ketua Pemuda Pas Melaka Jauhar Mohd Dawi hari ini mengisytiharkan keluar daripada parti itu dan telah menyertai Gerakan Harapan Baru. Timbalan Koordinator Harapan Baru Negeri Melaka itu berkata tindakannya keluar daripada Pas kerana hilang kepercayaan terhadap kepimpinan parti dipilih pada muktamar lepas yang disifatkannya telah tersasar daripada perjuangan asal pakatan rakyat. *"Banyak isu (dalam Pas) tentang fitnah memfitnah dan melabel, serta dalam pemilihan baru-baru ini suatu pemilihan yang tidak begitu baik. Politi... lagi »

Pesta demokrasi 34 jam Bersih 4

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
Bersih 2.0 Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) mengajak seluruh rakyat Malaysia untuk sama-sama menyertai Pesta Demokrasi 34 Jam Bersih 4 di Kuala Lumpur bermula 2 petang 29 Ogos 2015 sehingga 11.59 malam 30 Ogos, 2015. Jawatankuasa Pengelola Bersih 4 memutuskan untuk berkhemah semalaman di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur bagi mendesak penambahbaikan institusi demi 5 tuntutan Bersih 4 iaitu, Bersihkan Pilihan Raya, Kerajaan Bersih, Hak Membantah, Kukuhkan Demokrasi Parlimen dan Selamatkan Ekonomi Malaysia. Bersih 2.0 menjemput rakyat Malaysia untuk turut serta dalam perhi... lagi »

Gesa Muhyiddin letak jawatan, ketua Umno bahagian perlu diambil tindakan, kata pemimpin

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
[image: Naib Ketua Bahagian Umno Kota Raja Mohd Hamidi Abu Bakar berkata, tidak wajar Ketua Umno Bahagian Sungai Besar Datuk Jamal Yunos mendesak Tan Sri Muhyiddin Yassin meletakkan jawatan sebagai timbalan presiden kerana ia akan menambah kecelaruan dalam parti. – Gambar fail The Malaysian Insider, 11 Ogos, 2015.] Naib Ketua Bahagian Umno Kota Raja Mohd Hamidi Abu Bakar berkata, tidak wajar Ketua Umno Bahagian Sungai Besar Datuk Jamal Yunos mendesak Tan Sri Muhyiddin Yassin meletakkan jawatan sebagai timbalan presiden kerana ia akan menambah kecelaruan dalam parti. Tindakan disip... lagi »

Ada hikmahnya S'pore & Brunei terkeluar dari Malaysia..

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
*APA AKAN JADI jika UMNO & BN hidup BERPARASIT di S'pore mahupun Brunei ???*

Ringgit cecah 3.96 berbanding dolar AS, lepasi paras krisis Asia 97

Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - 2 jam yang lalu
Kemerosotan ringgit itu menyaksikan ia melepasi paras 3.93 sedolar untuk kali pertama sejak krisis kewangan Asia 17 tahun lalu. Ringgit ditutup 0.7% lebih rendah berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) hari ini, mencecah paras 3.96 per dolar, bagi pertama kali sejak krisis kewangan Asia pada 17 tahun lepas. Pada 5 petang, mata wang tempatan itu disebut pada 3.9600/9630 berbanding dolar AS daripada 3.9270/9300 semalam. "Selain daripada tekanan kejatuhan harga minyak mentah dan jangkaan kenaikan kadar faedah oleh Rizab Persekutan AS, ringgit juga menghadapi cabaran kejatuhan harga ... lagi »

Pentadbiran Najib pentingkan masa depan politik daripada negara, kata Anwar

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
[image: Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan pentadbirannya lebih mementingkan masa depan politik diri mereka sendiri berbanding masa depan negara. – Gambar fail The Malaysian Insider, 11 Ogos, 2015.] Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan pentadbirannya lebih mementingkan masa depan politik diri mereka sendiri berbanding masa depan negara. Datuk Seri Anwar Ibrahim membidas pentadbiran Datuk Seri Najib Razak yang didakwanya tidak menghargai pengorbanan pejuang terdahulu dan ... lagi »

Bertindak segera selamatkan Malaysia

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
Negara di dalam krisis ekonomi dan politik, namun kerajaan BN bagai tidak mampu atau tidak mahu mengambil tindakan yang tegas dan pantas. Dakwaan berat terhadap perdana menteri di dalam skandal kewangan 1MDB telah ditambah dengan kejadian-kejadian terkini, termasuk pemecatan peguam negara dan gangguan yang jelas terhadap SPRM. Akibatnya nilai mata wang ringgit telah merudum ke tahap yang amat rendah dan keyakinan pelabur terus hilang; ini akan mendatangkan kesan amat buruk terhadap kehidupan rakyat. Namun Datuk Seri Najib dan pentadbiran beliau kelihatan lebih mementingkan masa de... lagi »

“Orang gila saja tak faham kebaikan Ringgit jatuh” - Nazri Aziz

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
Kejatuhan nilai Ringgit memberi kebaikan kepada industri pelancongan negara dengan kemasukkan beramai-ramai pelancong asing. [image: nazri,rm] KUALA LUMPUR : Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz mengulangi kenyataan bahawa penurunan nilai Ringgit baik untuk pelancongan negara. Katanya, ini adalah masa sesuai pelancong asing melabur wang di negara ini dan pelancong tempatan pula lebih memilih untuk melancong dalam negara. “Penurunan mata wang Ringgit baik untuk pelancongan, pelancongan dalam negeri. Apabila wang kita lemah, adakah anda pergi ke London? Di ma... lagi »

Zahid Hamidi lulus projek syarikat adiknya.......?

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 4 jam yang lalu
*Tidak benar Zahid Hamidi lulus projek syarikat adiknya* Menurut sumber dari Kementerian Dalam Negeri (KDN), di dalam surat berkenaan jelas tertulis bahawa 'sila ambil maklum untuk perbandingan' dan tidak langsung mengatakan atau arahan yang memberi terus atau kelulusan terhadap syarikat Real Time Networking Sdn Bhd. - Foto TRP/Syahirah Roslan KUALA LUMPUR, 11 Ogos: Surat yang didakwa diberikan kepada sebuah syarikat yang menguruskan sistem pengurusan bagi 1.5 juta pekerja Bangladesh ke Malaysia adalah kertas cadangan dan bukanlah surat kelulusan atau ‘award letter’. Menurut sumber ... lagi »

Najib umum RM20 juta untuk usahawan Bumiputera, ketika berdepan skandal RM2.6b

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
Datuk Seri Najib Razak hari ini mengumumkan peruntukan RM20 juta kepada usahawan Bumiputera, langkah yang diambil ketika beliau sedang berdepan skandal wang derma RM2.6 bilion. Perdana menteri mengumumkan peruntukan tersebut akan disalurkan kepada badan bukan kerajaan (NGO) yang terpilih di bawah Program Pembangunan Usahawan Bumiputera. "Justeru, pada hari ini saya umumkan bahawa peruntukan sejumlah RM20 juta akan disalurkan melalui Teraju kepada badan-badan bukan kerajaan (NGO) yang terpilih bagi menjalankan Program Pembangunan Usahawan Bumiputera," katanya pada sidang media di Put... lagi »

Derma: Perkataan baru ganti ‘korupsi’ di Malaysia mengikut mazhab Umno

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
Cheng Keat: Terdapat satu istilah baru bagi rasuah di Malaysia - ia dikenali sebagai Derma. Sekarang kita semua dah tahu bagaimana budaya ini diamalkan dan punca masalah tersebut...! SK Yong: Tetapi menurut undang-undang, apabila saya menerima sumbangan daripada seseorang, ini bukan rasuah. Masalahnya timbul apabila sumbangan itu besar jumlahnya dan tidak diisytiharkan. Ds Kong: Rasuah adalah budaya utama Umno...! Wilson Chang: Ya, lama sudah. Ia adalah budaya kita. Michel Wright: Ya, ya, ya, di setiap bidang sama ada dalam sektor awam atau kerajaan rasuah adalah respon biasa kep... lagi »

PAS Selangor ‘puji’ AJK Pemuda Shah Alam letak jawatan kerana sokong GHB

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
[image: Setiausaha PAS Selangor Mohd Khairuddin Othman berkata, pihaknya menghormati pendirian 13 ahli jawatankuasa (AJK) Pemuda PAS Shah Alam kerana perlembagaan parti membenarkan mereka berbuat demikian. – Gambar fail The Malaysian Insider, 11 Ogos, 2015.] Setiausaha PAS Selangor Mohd Khairuddin Othman berkata, pihaknya menghormati pendirian 13 ahli jawatankuasa (AJK) Pemuda PAS Shah Alam kerana perlembagaan parti membenarkan mereka berbuat demikian. Tindakan 13 ahli jawatankuasa (AJK) Pemuda PAS Shah Alam meletakkan jawatan hari ini wajar 'dipuji' kerana mereka lebih berani berba... lagi »

Umno Johor perlu putus hubungan dengan Pusat, kata DAP

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
[image: Pengarah Biro Pendidikan Politik DAP Kebangsaan, Liew Chin Tong berkata, Umno kini seharusnya menolak kepimpinan presidennya Datuk Seri Najib Razak kerana mereka yang memberikannya kuasa untuk menjadi perdana menteri. – Gambar fail The Malaysian Insider, 11 Ogos, 2015.] Pengarah Biro Pendidikan Politik DAP Kebangsaan, Liew Chin Tong berkata, Umno kini seharusnya menolak kepimpinan presidennya Datuk Seri Najib Razak kerana mereka yang memberikannya kuasa untuk menjadi perdana menteri. Umno Johor perlu segera memutuskan hubungan dengan Umno Pusat sekiranya mereka benar-benar m... lagi »

Najib PM terbaik berbanding sebelum ini ampu Rahman Dahlan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
KUALA LUMPUR - Tiada seorang pun daripada lima Perdana Menteri Malaysia yang memberikan perkhidmatan, bantuan, buah fikiran dan kerjasama yang lebih mantap melainkan Datuk Seri Najib Tun Razak. Demikian kata Setiausaha BN Sabah, Datuk Abdul Rahman Dahlan sambil menegaskan perkara itu adalah hakikat sebenar dan beliau mengatakan sedemikian bukan kerana ada agenda tertentu. "Itu fakta, saya tidak kata perkara ini untuk tujuan tertentu, perkara itu sangat jelas kepada Sabah dan Sarawak dalam sokongan kepada Perdana Menteri. "Inilah yang kami tunggu dan idam-idamkan berpuluh-puluh ... lagi »

KSN Dan KPPA Perlu Lepaskan Jawatan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
*Oleh DATO' HJ MAHFUZ HJ OMAR* 1. Saya mengalu-ngalukan keputusan yang telah diumumkan oleh Ketua Setiausaha Negara (KSN) memulangkan dua Pegawai SPRM kembali menjalankan tugas di SPRM seperti sediakala. Pada saya, tidak sewajarnya mereka ditukar kerana tiada kesalahan pun yang telah dilakukan mereka berdua. Apa yang mereka lakukan ialah untuk melindungi kepentingan negara dan rakyat. 2. Namun persoalan yang perlu diperjelaskan oleh KSN dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (KPPA) ialah mengapa selepas pertukaran Pegawai tersebut pada 7 Ogos 2015 dan setelah berlaku kekecohan seluruh ... lagi »

Krisis politik Melayu membimbangkan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
KRISIS politik dalam kalangan orang Melayu adalah sesuatu yang membimbangkan. Sejarah UMNO dan Pas sentiasa berdepan dengan konflik dan perpecahan. Perpecahan itu akhirnya berhujung. UMNO dan Pas kembali semula kuat dan ahli-ahlinya bersatu. UMNO dan Barisan Nasional (BN) walaupun ada pasang surutnya masih tetap menjadi kerajaan yang memerintah. Orang Melayu masih memikirkan soal kuasa dan negara. Pas walaupun bersama dengan pakatan pembangkang masih belum lagi menguasai Putrajaya. Lebih-lebih lagi Pas sedang menghadapi krisis dengan komponen Pakatan Rakyat dan krisis dalaman, munc... lagi »

Najib PM terbaik berbanding sebelum ini-Akhirnya mencapai RM4.00

canang pada Cananglahnie - 4 jam yang lalu
Akhirnya mencapai RM4.00 = USD1.00 Pada jam 5.549pm Terima kasih Najib kerana berjaya membawa Malaysia ke suatu tahap yg amat memalukan. MANA ORG UMNOBN.... Najib PM terbaik berbanding sebelum ini KUALA LUMPUR - Tiada seorang pun daripada lima Perdana Menteri Malaysia yang memberikan perkhidmatan, bantuan, buah fikiran dan kerjasama yang lebih mantap melainkan Datuk Seri Najib Tun Razak. Demikian kata Setiausaha BN Sabah, Datuk Abdul Rahman Dahlan sambil menegaskan perkara itu adalah hakikat sebenar dan beliau mengatakan sedemikian bukan kerana ada agenda tertentu. "Itu fakta, say... lagi »

Malaysia Ke Arah Negara Polis dan Autokratik

canang pada Cananglahnie - 4 jam yang lalu
Malaysia Ke Arah Negara Polis dan Autokratik PAS Selangor melahirkan kekecewaan dan juga kerisauan terhadap perkembangan negara mutakhir ini. Di dalam dua minggu ini, rakyat telah melihat suratkhabar The Edge dan The Sarawak Report ditutup dan disekat, ahli politik Pakatan Rakyat di tahan di bawah akta hasutan dan pemimpin NGO yang inginkan perubahan disoal siasat. Malahan, pegawai-pegawai tinggi kerajaan yang menyiasat penyalahgunaan dana dan korupsi ditahan, ditukar ataupun disoalsiasat. PAS Selangor mengutuk sekeras-kerasnya tindakan ala gestapo ini. PAS Selangor yakin bahawa mu... lagi »

.

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 4 jam yang lalu
. ------------------------------ Batalkan niat nak bawa masuk 1.5 juta Bangladesh Posted: 10 Aug 2015 11:20 PM PDT *TERBONGKOR* *Pendedahan* adik kandung Ahmad Zahid Hamidi, Abdul Hakim Hamidi berkerjasama dengan syarikat yang menyedikan sistem dalam talian (link) untuk membawa masuk warga Bangladesh ke negara ini tidak mengejutkan, sebaliknya perkara itu sudah diduga sejak awal. Sebaik sahaja Zahid mengumumkan KDN hendak bawa masuk 1.5 juta rakyat Bangladesh orang sudah dapat membaca apakah tujuan dan maksudnya. Kalau tidak ada mengada, keuntungan kantung sendiri, untuk apa sej... lagi »

Kelab Greenboc

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 4 jam yang lalu
Kelab Greenboc ------------------------------ BERSIH 4.0: TITM Buat "U-turn" Untuk Ikut Kehendak Presiden Posted: 11 Aug 2015 01:14 AM PDT PAS konsisten menuntut sistem pilihan raya yang adil dan bersih bagi menjamin kelangsungan sistem demokrasi dalam negara ini. Pelbagai bantahan terhadap penyelewengan dalam pilihan raya seperti penggunaan jentera kerajaan, daftar pemilih yang dipertikaikan, persempadanan pilihan raya dan penggunaan media perdana oleh parti pemerintah sahaja adalah antara sebahagian isu dari pelbagai isu utama yang ada. Pelbagai bentuk bantahan digunakan bag... lagi »

Umno bersajak, berlagu ketika terdesak

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
Bagi sesetengah orang, tidak ada apa-apa yang unik apabila Umno Parit Sulong memainkan klip video Gus Mus bertanya dalam sinis melalui sajaknya 'Kau Ini Bagaimana Atau Aku Harus Bagaimana', 8 Ogos lalu. Sehari kemudian Datuk Seri Mukhriz Mahathir pula berdendang lagu lama – 'Tak Seindah Wajah' – di Subang. Lirik lagu itu memang indah. Tetapi apa yang lebih penting ialah, lirik berkenaan membawa maksud yang boleh ditafsir dengan pelbagai makna. Sekarang musim Umno bahagian bermesyuarat. Biasalah. Cuma apabila dua perlakuan itu difahami konteksnya dengan keadaan semasa, sesuatu yang... lagi »

Parti Islam baru tak ikut model, struktur PAS

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
Parti Islam baru yang akan ditubuhkan tidak akan meniru struktur organisasi PAS, parti serpihannya, kata seorang pemimpin Gerakan Harapan Baru (GHB). Malah, anggota jawatankuasanya Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa, membayangkan tiada lagi badan seperti Majlis Syura Ulama, badan tertinggi dalam pembuat keputusan selepas muktamar. Kita tak nak tiba-tiba ada dua kuasa dalam parti seperti contoh Majlis Syura dan ada pula kuasa eksekutif. Kita tak nak perkara ini bertindan. "Biar jawatankuasa dan kepimpinan yang akan menentukan perjalanan parti ini nanti," katanya dalam wawancara bersama *M... lagi »

PAS tak rasa terpinggir, hubungan dengan PKR masih baik -Mahfodz

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
[image: Post Pic] SHAH ALAM: PAS menafikan ia dipinggirkan daripada sebarang program anjuran parti pembangkang sebaliknya ia tidak menyertai program diterajui DAP dan Gerakan Harapan Baru (GHB). Ketua Dewan Ulamanya, Datuk Mahfodz Mohamed menegaskan PAS sememangnya mengambil pendirian untuk tidak menyertai program pembangkang, sekiranya DAP dan Gerakan Harapan Baru (GHB) turut serta. "Sebab DAP sudah menolak kita, begitu juga dengan GHB sudah keluar daripada PAS. Yang kita ada dengan pembangkang adalah PKR sahaja. Sebab itulah kita tidak bersama. "Jikalau yang memanggil kita ... lagi »

USD1 DAH CECAH RM4.00 !!!

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
*Alhamdulillah.. Syukur Negara Masih Aman..* * SEJARAH TAK MENIPU..!!! ...Sejak UMNO/BN memerintah negara berpuluh2 tahun lamanya nilai matawang negara terus jatuh DAN TERUS JATUH MERUDUM !!!* * Nampaknya Program Transformasi Ekonomi (ETP) ciptaan Najib Razak semakin berjaya*

Apa Yang Pemalas Sangat Bini Kau Ni Sampai Hak Anak Pun Dia Tak Nak Bagi?

Mantot pada Cursing Malay - 5 jam yang lalu
Masyarakat orang kita khasnya kaum ibu-ibu urban memang mudah melatah dalam sesetengah perkara. Sejak dari dulu aku memang jadi sasaran utama diorang apabila sampai waktu PMS diorang ni, contohnya apabila aku sokong "isteri perlu layan suami macam pelacur" atau kritik "mak-mak yang nak memperjuangkan bilik menyusu dekat shopping kompleks dengan menyusu depan orang ramai adalah mak-mak gila." Baru aje ni pulak, seorang wanita berpangkat Ustazah menyuarakan mengenai kenapa ibu tidak sepatutnya memberikan susu lembu atau susu formula kepada anak dan mestilah memberikan susu ibu kepada... lagi »

Lagi 1 sen CECAH RM4.00 !!!

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
*SEJARAH TAK MENIPU..!!! ...Sejak UMNO/BN memerintah negara berpuluh2 tahun lamanya nilai matawang negara terus jatuh DAN TERUS JATUH MERUDUM !!! Nampaknya Program Transformasi Ekonomi (ETP) ciptaan Najib Razak semakin berjaya TAK SABAR NAK LIHAT & RASA USD1=MYR4 dan ke atas.. Baru tau rasanya bila nilai ringgit jatuh melingkup nanti..*

Lima Senario Kesudahan Krisis Politik Mohd Najib

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
A Kadir Jasin TEUKU Adan bin Teuku Mansor menggelar Tun Dr Mahathir Mohamad “the green-eyed monster”. Diterjemahkan literal ke bahasa Melayu, raksasa bermata hijau. Raksasa bermata hijau atau tidak, kebijaksanaan harian (conventional wisdom) mengatakan bahawa Dr Mahathir lebih diyakini dan lebih popular daripada Teuku Adnan. Mohon maaf saya menggunakan gelaran Teuku dan bukan Tengku atau Tunku kerana lama sebelum beliau menjelma menjadi “Tengku Adnan”, nama asal beliau adalah Teuku Adnan. Itulah gelaran beliau sewaktu saya mula mengenali beliau sebagai ahli perniagaan pada awal ta... lagi »

Siapa Menteri Ni Yang Berani Sindir Najib?

Addin Deen pada Addin - 5 jam yang lalu
*Siapa Menteri Ni Yang Berani Sindir Najib? *Datuk Paul Low berkata mana-mana dana politik hanya boleh disalurkan ke akaun parti dan bukan akaun peribadi pemimpin, lapor Sinar Harian edisi atas talian hari ini. Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata, perkara itu akan ditekankan dalam cadangan bagi mewujudkan akta berkaitan pendanaan politik di Malaysia kelak. “Parti politik boleh peroleh dana dengan pelbagai cara termasuk keahlian, kutipan derma, dana daripada orang ramai dan korporat. "Kita boleh benarkan syarikat korporat menyumbang kepada parti tapi ia mesti didedahka... lagi »

Yusuf Qaradawi rayu Agong bebas Anwar, minta Najib henti kezaliman

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
[image: Sheik-Yusuf-Qaradawi]KUALA LUMPUR 11 OGOS: Tokoh terkemuka dunia Islam, Prof Dr Syeikh Yusuf al-Qaradawi menyeru dan merayu Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong memberi pengampunan kepada saudara Anwar Ibrahim yang kini dipenjarakan. Melalui sepucuk surat kepada Ketua Umum KEADILAN dan Kerajaan Malaysia, Presiden Persatuan Ilmuwan Islam Antarabangsa itu sekali lagi menegaskan pendiriannya bahawa Anwar tidak bersalah. Beliau juga secara terbuka menyuarakan keraguannya terhadap kes Fitnah II yang mengakibatkan Anwar dihukum penjara lima tahun. “Satu-satunya ahli politik yan... lagi »

13 AJK Pemuda PAS Shah Alam letak jawatan, ada cawangan bakal terbubar

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - 5 jam yang lalu
Seramai 13 ahli jawatankuasa (AJK) Pemuda PAS Shah Alam hari ini mengumumkan peletakan jawatan mereka di peringkat kawasan selepas parti Islam itu kini dilihat lebih eksklusif selepas pemilihan Jun lalu. Bekas naib ketua Pemuda PAS kawasan Abbas Salimmi Adzmi (gambar tengah) berkata, peletakan jawatan mereka bermula semalam dan lebih ramai Pemuda Shah Alam akan mengambil tindakan sama. "Kami mengambil keputusan ini berdasarkan suara di peringkat cawangan dan kami lihat kami menang pemilihan lalu pun dengan undi yang agak besar. "Yang keluar ini pun dapat undi besar dan agak selesa... lagi »

Rakaman ceramah ‘Ustaz UMNO’ pada 2011 kembali popular

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
Fathul Bari dalam ceramah itu meminta umat Islam agar taat kepada pemerintah meskipun kerajaan mengambil harta rakyat. [image: fathul-bari] PETALING JAYA: Rakaman video ceramah Ustaz UMNO, Dr. Fathul Bari Mat Jahya kembali menjadi popular di alam maya selepas dimuatnaik beberapa blog dan Facebook. Ceramah tersebut dikatakan dirakam di sebuah masjid di Batu Caves pada Mei 2011, namun ia menjadi viral semula apabila Fathul Bari pada ceramah itu meminta umat Islam agar taat kepada pemerintah meskipun mereka mengambil harta rakyat. Menerusi video yang berdurasi 8.18 minit itu, Fathul Bari... lagi »

Saya bukan ultra Melayu – Zahid Hamidi

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
Beliau mendedahkan dibesarkan oleh ayah angkatnya yang berbangsa Cina sewaktu belajar di tahun satu hingga enam. [image: Zahid-Hamidi] PETALING JAYA: Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi menafikan dakwaan beliau adalah seorang ‘ultra Melayu’ walaupun selalu berjuang demi hak masyarakat Melayu dan Islam. “Saya tidak mahu mengungkitkan perkara ini jika Ding (Lee Leong, ketua pengarang eksekutif Oriental Daily) tidak bertanya soalan ini. Tetapi ini adalah peluang untuk mendedahkan bahawa saya bukan ultra Melayu. “Sebagai seorang pemimpin Malaysia, saya perlu berlak... lagi »

Nazri: Penderma Umno dari 'negara mesra'

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
Walaupun ada penderma dari Timur Tengah memberi derma sebanyak RM2.6 bilion kepada Umno, mereka tidak boleh mempengaruhi Malaysia seperti dilakukan AS terhadap negara lain, kata Ahli Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Nazri Abdul Aziz. Sebaliknya, penderma yang disifatkan Nazri sebagai "negara mesra" itu hanya mahu melihat sesebuah parti yang dibantunya memenangi pilihan raya umum. “Derma yang diberikan kepada kita (Umno) dari negara (Timur Tengah) kerana mereka negara yang mesra dan negara yang tidak kuat (bukan seperti) AS yang boleh mempengaruhi kita. "Ia seperti saudara yang mah... lagi »

13 AJK Pemuda PAS Shah Alam letak jawatan, ada cawangan bakal terbubar

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
[image: Bekas naib ketua Pemuda PAS Shah Alam Abbas Salimmi Adzmi bercakap pada sidang media di Shah Alam, hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Seth Akmal, 11 Ogos, 2015.]Bekas naib ketua Pemuda PAS Shah Alam Abbas Salimmi Adzmi bercakap pada sidang media di Shah Alam, hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Seth Akmal, 11 Ogos, 2015.Seramai 13 ahli jawatankuasa (AJK) Pemuda PAS Shah Alam hari ini mengumumkan peletakan jawatan mereka di peringkat kawasan selepas parti Islam itu kini dilihat lebih eksklusif selepas pemilihan Jun lalu. Bekas naib ketua Pemuda PAS kawasan... lagi »

Nazri: Transparency would reduce political funding for opposition

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu

Sumbangan kepada parti bukan rasuah, kata menteri

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu

Banyak prosedur untuk lantik ahli PAC - Rahman Dahlan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu

Overnight stay at Dataran Merdeka for Bersih 4

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu

KENYATAAN KJ SOKONG PAS UMPAMA SOKONG PASUKAN BOLASEPAK LIVERPOOL .... SELEPAS FAIZAL TAHIR KINI GILIRAN AFDLIN SHAUKI PULA BELASAH KJ

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 6 jam yang lalu
*Selepas Faizal Tahir, seorang lagi artis tempatan menyuarakan kurang senang dengan kenyataan Khairy Jamaluddin yang menyamakan penyokong Liverpool dengan penyokong Pas.Afdlin Shauki berkata, dia tahu niat Khairy untuk berseloroh tetapi tidak wajar untuk mengaitkan politik dan sukan kegemaran rakyat.“Dahlah semua benda sekarang berbaur politik yang sangat merungsingkan rakyat, rasanya ada khutbah jumaat pun macam berbaur politik sekarang.“Ni bola pun nak kasi panas!! Tak payahla bro….kita memang suka menganjing diantara kita, its part of the game bila kita sokong team ... lagi »

TMJ puji Khaled, selar 'lalang ditiup angin'

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu

Ringgit terus menjunam: AS$1 = RM3.9725

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu

Pemuda Harapan Baru Gesa Siasat Penderma RM2.6 Bilion

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu

Mana wakil PAS dalam Bersih 4?

mantaro pada SISI BUKIT - 6 jam yang lalu
KENYATAAN MEDIA 11 OGOS 2015 Pesta Demokrasi 34 Jam Bersih4 Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) mengajak seluruh rakyat Malaysia untuk sama-sama menyertai Pesta Demokrasi 34 Jam Bersih 4 di Kuala Lumpur bermula jam 2 petang 29 Ogos 2015 sehingga jam 11.59 malam 30 Ogos 2015. Jawatankuasa Pengelola Bersih 4 telah memutuskan untuk berkhemah semalaman di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur bagi mendesak penambahbaikan institusi demi 5 tuntutan Bersih 4 iaitu, Bersihkan Pilihanraya, Kerajaan Bersih, Hak Membantah, Kukuhkan Demokrasi Parlimen dan Selamatkan Ekonomi Malaysia. B... lagi »

Half of Shah Alam PAS Youth committee quits

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu





Tiada ulasan: