Google+ Badge

Jumaat, 14 Ogos 2015

5722. Jangan bawa JENAZAHNYA ke Masjid.


♡ ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ ♡
◆▬▬▬▬▬ஜ  ஜ▬▬▬▬▬◆
☆•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•★´¨`*•.¸¸.•★
♡ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه ♡
◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩  ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆


اللهُــــــم ۩★۩ صَـلٌ ۩★۩ علَى سَــيدنـا مُحـمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل ســيدنا مُحـمَّـدْ ۩★۩ كما صلٌيت علَى ســيدنـا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وعلَى آل سًــيدنــُا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وبارك علَى ُسَــيدنـُا مُحــمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل سَـيدنا مُحـمَّــدْ ۩★۩ كما باركت علَى سًـيدنا إِبْرَاهِيمَ ۩★۩ وعلَى آل ًسيدنا إِبْرَاهِيمَ ً۩★۩ فى الْعَالَمِينَ ۩★۩ إن ك حَمِيدٌ مَجِيدْ

♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡

◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩ ♡ ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

♡  الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
“”
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
 •

“”
Tersentap baca ni...itulah adab ulama dgn Allah
Syeikh Nuruddin Marbu Al Banjari pernah kata begini kepada murid2nya : "Layakkah baju yg kita guna untuk masuk dalam tandas kita guna untuk solat di hadapan Allah?" Sampai macam tu sekali ulama menjaga hati mereka. Kita kalau solat baju tshirt pun sudah cukup, tshirt tu lah kita pakai masuk tandas, masa memasak, masa main bola dan tshirt tu juga kita pakai masa jumpa RAJA SEGALA RAJA. Tp bila jumpa YB Adun saja, kemain dgn baju melayu siap ironnya. Pelikkan?
10 jenis mayat tidak akan busuk dalam kubur
Disebutkan dalam hadis Rasulullah s.a.w. bahawa sepuluh orang yang mayatnya tidak busuk dan akan bangkit dalam keadaan tubuh seperti semula pada hari kiamat sebagai berikut:
1. Para nabi.
2. Para ahli jihad fisabilillah.
3. Para alim ulama yang menegakkan kalimah Allah.
4. Para syuhada yang sentiasa memperjuangkan Islam.
5. Para penghafal Al-Quran dan beramal dengan Al-Quran.
6. Imam atau pemimpin yang adil dalam menegakkan syariat Allah.
7. Muadzin yang tidak meminta imbalan.
8. Wanita yang meninggal sewaktu melahirkan anak serta sentiasa taat pada perintah Allah.
9. Orang mati dibunuh atau dianiaya kerana mempertahankan kehormatan diri dan agama.
10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman yang sentiasa menjaga hukum agama semasa hidup di dunia. (HR Bukhari Muslim).
jangan bawa JENAZAHNYA ke Masjid!!!!

17 hrs · 


Hargailah ibu.....
210,296 Views


Sebelum Sholat Magrib ya Agan dan Agan wati, dengerin sebentar saja video ini.. Kemudian renungkan lah.
Ini akan menambah sayangmu pada Ibu, ini akan melunakkan hatimu.
Ya Allah ampunilah segala dosa-dosa ibu hamba, terimalah semua amal ibadahnya, dan tempatkanlah Beliau di surga Mu. Sampaikan pada ibu bahwa aku sangat mencintai-nya, menyayangi-nya dan selalu merindukan-nya.
Ibu... aku akan selalu memeluk mu dengan do'a.
Ibu... trimakasih untuk semua kasih sayang mu.....
Ibu... Aku RIndu, sangat rindu.
Ibu...
Via: Akidah dan Akhlak Anak
"JIN" masuk islam.........
nak lg bagus tutup lampu, tengok sorang2....anda akan dapat merasakan suasana tidur yang nyaman

SUGGESTED VIDEOS

Minyak motor dan kereta nyaris-nyaris habis
*********************************************
Dalam cerita ini ada dua bahagian.
Bahagian pertama
------------------------------
Kisah ini berlaku minggu lepas.
Saya keluar dari UMS dengan badan yang letih dan fikiran yang serabut. Hujan lebat di luar sana. Pemandangan terhad kerana hujan begitu lebat.
Selepas keluar dari kawasan UMS dan bergerak di jalan besar, kenderaan bergerak seperti siput.
Orang pulang dari kerja dan hujan lebat merupakan kombinasi untuk kesesakan trafik yang teruk.
Saya jeling meter minyak. Ada dua bar lagi.
Hajat di hati mahu mengisi minyak tetapi jalan jem teruk sekarang. Kalau saya mahu ke stesen minyak, pasti akan memakan masa yang lama. Buang masa di jalan raya, memang bukan satu kegemaran saya.
Saya ambil keputusan untuk pulang ke rumah dahulu. Malam nanti saya keluar semula untuk mengisi minyak. Kebetulan saya mahu ke hospital juga kerana ada urusan yang perlu diselesaikan.
Malam itu saya keluar. Sebaik saja saya menghidupkan enjin kereta berkelip-kelip meter minyak menandakan minyak hampir habis. Tidak ada dua bar lagi, sebaliknya satu bar yang berkelip-kelip. Tanda amaran, 'Sila isi minyak'.
Saya memang pucat kalau bab-bab minyak hampir habis.
Saya risau kalau kereta berhenti tengah jalan kerana kehabisan minyak. Dengan siapa saya mahu meminta tolong?
Tidak putus-putus saya berdoa kepada Allah agar saya selamat sampai ke stesen minyak. Jarak dari rumah ke stesen minyak paling hampir bukannya dekat. Agak jauh bagi saya. Dalam keadaan macam ini, lagilah terasa jauhnya.
Ya Allah, semoga aku berjaya sampai di stesen minyak.
Ayat itu saya lafazkan berkali-kali.
Cuak hati saya Tuhan saja yang tahu. Saya benar-benar tak mahu kereta tersadai di tengah jalan hanya kerana kehabisan minyak.
Alhamdulillah.
Berjaya sampai ke stesen minyak. Saya isi minyak dengan penuh kesyukuran pada Allah.
Bahagian kedua
--------------------------
Kisah di atas membuatkan saya teringat di mana saya panik kerana minyak motor nyaris-nyaris habis.
Peristiwa ini berlaku tahun 2001 semasa saya masih bergelar mahasiswa fakulti perubatan Universiti Malaya.
Saya, motor dan sesat memang tidak dapat dipisahkan. Masalah utama saya ketika menunggang motor adalah saya sukar untuk mengingati jalan yang dilalui.
Pergi ke tempat yang sama sebanyak tiga atau empat kali pun saya tidak mengingati jalan. Zaman itu tiada waze. Jadi saya redah saja jalan asalkan sampai. Selalunya saya tidak kisah selagi minyak motor mencukupi.
Ketika itu saya berjalan-jalan dengan motor hingga saya sampai ke tempat yang begitu asing. Saya tidak pernah sampai ke tempat ini. Hampir sejam lebih saya bawa motor dan tersesat.
Hujan lebat ketika itu. Saya jeling meter minyak. Hampir-hampir terlompat melihat meter sudah masuk ke bahagian merah dan paling bawah. Minyak hampir habis!
Saya panik bukan kerana sesat tetapi kerana khuatir minyak tidak cukup untuk saya pulang ke asrama universiti.
Saya tercari-cari stesen minyak. Nampak saja lambang stesen minyak, saya membelok ke dalam.
Leganya hati apabila nampak stesen minyak, hanya Tuhan yang tahu.
Perasaan cuak tidak tamat di situ. Sebaik sahaja membuka dompet, muka saya berubah.
Ada 50 sen saja dalam dompet!
Cukupkah minyak 50 sen untuk saya pulang ke kampus?
Dalam keresahan, saya hulurkan duit 50 sen kepada staf kaunter stesen minyak. Dia pandang saya atas bawah. Kemudian pandangannya beralih pada pam di mana terletak motor saya.
"Lima puluh sen saja?" Dia bertanya seperti tidak percaya.
Saya angguk. Tak pernah ke dapat pelanggan isi minyak 50 sen saja, dalam hati saya merungut.
Dia seperti tidak percaya melihat syiling yang saya hulurkan.
Detik itu saya terfikir, di dunia ini memang orang memandang berapa banyak duit yang kita ada.
Tak apa, hari ini saya ada 50 sen saja. Sepuluh tahun lagi bila saya sudah jadi doktor, saya hulur RM50 pula untuk isi minyak. Dalam diam, saya pasang tekad.
Selesai mengisi minyak, hati saya masih tidak tenang kerana saya tidak tahu jalan pulang ke kampus.
Saya berdoa kepada Allah semoga saya selamat sampai di UM tanpa apa-apa masalah. Saya berdoa tidak putus-putus sambil menunggang motor dalam hujan lebat. Sejuk yang mencengkam tubuh tidak saya hiraukan kerana fikiran lebih fokus untuk sampai ke asrama.
Basah pakaian saya walaupun memakai baju hujan kerana hujan terlalu lebat. Helmet ada visor namun titisan air hujan adakalanya mengaburkan pandangan.
Dalam hujan itu, saya belajar erti tawakal.
Ketika sampai di asrama, saya seperti mahu sujud syukur di depan asrama. Dengan minyak 50 sen dan tidak tahu jalan pulang, hanya dengan rahmat Tuhan, saya selamat pulang.

Ujian hidup kita berbeza
**************************
Pulang dari NECCS membawa kenangan bersama kawan-kawan dan ilmu dari sana, juga membawa hati yang terusik kerana sesuatu.
Dalam hidup ini, ada masalah yang akan mengganggu fikiran. Begitu juga saya. Pulang ke KK bukan sekadar letih fizikal, malah letih emosi.
Hati saya terusik. Sedih. Kenapa. Usah ditanya.
Allah ada cara tersendiri untuk memujuk hamba-Nya.
Dua pesakit yang saya lihat hari ini membuat saya berfikir. Dan sedih itu terubat.
Pesakit pertama
--------------------------
Seorang perempuan berumur 30 tahun. Bulan lepas disahkan menghidap penyakit kanser payudara tahap IIIb. Rawatan kemoterapi pertama telah dijalani. Menunggu kemoterapi kali kedua untuk tarikh akan datang yang telah ditetapkan.
Dia datang kerana ada cecair berwarna kuning dan berbau keluar dari ketumbuhan di dadanya. Sudah banyak kali dia berulang-alik ke klinik harian untuk membersihkan cecair tersebut.
Dia masih mampu tersenyum ketika saya menghampiri dan bertanya soalan dengannya. Walaupun terbit bau yang kurang enak dari cecair di dadanya, namun melihat dia yang tersenyum membuatkan bau itu seperti tidak memberi kesan apa-apa.
Dia tetap bersikap positif walaupun sudah disahkan menghidap penyakit yang berbahaya.
Ya, memang saya tidak tahu isi hatinya. Tetapi saya dapat melihat bagaimana dia masih cuba bersikap ceria walaupun dalam keadaan demikian.
Tabahnya dia.
Pesakit kedua
----------------------
Seorang lelaki berumur 30 tahun. Tiba-tiba tidak dapat bercakap dan tidak dapat menggerakkan kaki dan tangan kanan.
Di hospital, dia cuba mengangkat tangan kanan. Berjaya mengangkat tangan sedikit. Kaki kanan gagal diangkat.
Kata isterinya, dua tahun kejadian yang sama pernah berlaku. Dikhabarkan mengalami 'stroke' dan ditahan di wad selama seminggu. Beberapa bulan selepas itu dia sudah boleh menjalani kehidupan seperti biasa.
Kini peristiwa yang sama berulang.
Umur yang relatifnya dikira masih muda.
Dari kejauhan saya melihat dia cuba mengangkat tangan kanan dan kaki kanan. Berusaha sedaya-upaya.
Gigihnya dia.
Hidup ini menduga kita dengan cabaran yang berbeza.
Besar ujian yang mereka hadapi.
Ujian emosi yang saya alami tidak seberapa jika dibandingkan dengan apa yang mereka alami. Ujian mereka jauh lebih besar.
Apakah kita perlu menunggu 'disaster' berlaku, baru kita mahu berfikir dan tunduk pada kebesaran-Nya.
Sudah tentu jawapannya tidak. Mari bersyukur dengan setiap hari yang kita lalui. Sihat merupakan nikmat. Nikmat yang sering kita terlepas pandang.




  • Seseorang yang saya kenal duduk di tangga sedang termenung. Dari riak wajahnya saya tahu dia sedang susah hati.
    Saya menyapanya dan dengan ringkas saya tanya kenapa hanya dengan gerakan kepala.
    Katanya, “Saya tengah sedih. Saya tak mampu meluah dan tak reti nak luah.”
    Saya angguk seraya bertanya, “Jadi? Apa yang kau buat?”
    Dia menarik nafas panjang, tunduk dan berkata, “Saya buat benda yang tak sepatutnya. Saya tertekan dan tak boleh berfikir. Jadi saya ingat buat sesuatu yang tak sepatutnya itu buat saya lega. Tapi saya silap, tak lega pun.”
    Saya diam sebentar. Tak perlu saya tanya apakah perkara yang tak sepatutnya itu. Kalau dia nak bagitahu, dari tadi dia dah cakap.
    Selepas beberapa saat saya bertanya lagi, “Jadi apa yang kau buat lepas tu?”
    Dengan wajah yang masih muram dia jawab, “Saya bertanya dua orang yang saya hormati. Seorang tu saya hanya pernah berjumpa sekali. Seorang lagi saya belum pernah bertemu muka tapi saya anggap dia guru saya.”
    Saya pandang wajahnya dan menunggu ayat penjelasannya.
    Beberapa saat kemudian dia menyambung, “Untuk orang yang pertama, saya pm dia, saya kata saya tengah down. Saya minta dia beri saya satu nasihat. Katanya tanpa bertanya masalah saya, ambil kitab al-Quran, baca Bismillah dan mohon petunjuk dari Allah agar ajarkan saya satu perkara yang perlu saya tahu ketika saya kecewa. Kemudian buka kitab, lihat ayat pertama yang saya jumpa. Baca dan fahamkan maksudnya. Insya-Allah saya akan jumpa jawapan dan semangat saya kembali.”
    Saya cuba hadam kata-katanya. Kami senyap seketika menghayati suasana hening. Kemudian saya pandang wajahnya mengharap sambungan darinya.
    Seakan-akan faham saya menunggu, dia menyambung, “Orang yang kedua, saya pm dia di tengah malam. Saya beritahu dia saya sudah murung dua tiga hari dan tak dapat tumpukan perhatian pada kerja-kerja saya. Dia pun tanpa bertanya masalah saya mencadangkan saya buka al-Quran dan baca.”
    Saya yang sejak tadi mendengar bertanya pada dia, “Jadi, kau buat apa lepas tu? Apa yang kau faham?”
    Dia ketawa kecil seperti dibuat-buat dan menggeleng, “Saya tak buat apa. Saya tidur. Tapi bila bangun pagi saya berfikir, kedua-dua jawapan yang diberi kepada saya walaupun keluar dari mulut manusia tapi tentu dengan izin Allah juga. Jadi itu adalah nasihat dari Allah kepada saya. Saya belum buat, kejap lagi saya nak buat.”
    Saya angguk dan senyum. Saya tepuk bahunya dan meninggalkannya di situ. Membiarkan dia mengambil masa bersendiri dan berfikir.
    -NAS-

    Ini kisah 5 tahun lepas. Seorang kontraktor datang berjumpa saya. Katanya mahu memberi sesuatu.
    "Tak apalah, saya tak nak."
    "Cik Nomi, saya ni diberi arahan untuk tanya apa yang cik nak kalau tak nak duit ni," pujuknya lagi.
    Sebenarnya serius ia bukan situasi mudah. Allah saja yang tahu bagaimana iman saya dilanda gempa bumi.
    "Tak apa saya tak mahu. Cakap dengan boss awak saya tak nak apa-apa. Saya orang Islam, ini bukan caranya."
    Pekerja itu tunduk. Memang dari tadi dia pun macam tak rela nak cakap. Tapi dia bekerja dengan orang, terpaksa lakukan arahan bossnya.
    "Pegawai di syarikat XXXX depan tu minta kami taja RM20,000 untuk acara sukan futsal sesama mereka. Islam juga tu. Boss saya suruh saya uruskan permintaan RM20,000 tu. Saya tak suka tapi kena buat juga. Ni nasib baik cik tolak, nanti saya cakap dengan boss saya," katanya dan meminta diri pulang.
    Tadi ada berita di suratkhabar mana entah, katanya Malaysia dah kalahkan Mexico dalam hal rasuah. Saya tak terkejut pun.
    Dari bawah sampai atas. Kalau saya tolak, orang lain terima. Dan nisbah yang terima berbanding tolak pula susah nak dipastikan.
    Nak ubah negara bermula dari individu. Teringat kata sahabat saya Nadia dari Jejak Tarbiah. Ubah diri sendiri, kemudian masyarakat berubah seterusnya ke peringkat lebih tinggi.
    Kalau semua orang usaha tolak rasuah, organisasi terpelihara.
    Selamat bekerja.
    -NAS-

    Tahun lepas saya ditugaskan turun ke tapak projek seluas 30km persegi di Johor.
    Sebahagian besar tapak projek yang dulunya kebun dan hutan telah ditarah menjadi padang jarak padang tekukur.
    Saya ke sana hampir seminggu bersama kontraktor-kontraktor besar antarabangsa dan pelabur-pelabur Jepun untuk projek ini.
    Di dalam kumpulan 4X4 yang saya naiki sepanjang di padang jarak padang tekukur itu adalah seorang pelabur Jepun dan seorang lagi rakan tim saya.
    Tepat jam 1.30 tengah hari kami bertolak dari tempat berkumpul menuju ke tapak projek. Bayangkanlah tengah hari terik tapi kami perlu berada di kawasan lapang itu.
    Dari jam 2.15 petang sehingga jam 4.30 petang kami berada di situ, bergerak dari satu point ke satu point yang nampak sama aje.
    Bila supervisor tapak tunjuk pelan, saya pun tak faham di mana sebenarnya kedudukan kami sebab kami macam kat padang pasir.
    Kena hari kedua dan ketiga, kami terpaksa ulang lagi aktiviti semalamnya sebab kontraktor dan pakej kontrak berbeza setiap hari. Ahli tetapnya adalah staf kami dan pelabur Jepun itu.
    Masa tu saya dah malas nak turun dari 4X4. Tapi pelabur Jepun tu tetap turun dan lihat point ke point walaupun sama saja aktiviti kami dari semalamnya. Hari ke-3 pun dia turun dari 4X4 dan sama-sama tengok tapak dalam terik panas.
    Hari ke-4 saya tanya dia, "Murayama San, kenapa tuan turun juga dari kenderaan ni, kitakan dah 3 hari tengok benda yang sama."
    Jawab Murayama San dengan wajah tulus dan bersungguh-sungguh, "Ini tanggungjawab saya. Saya dibayar oleh syarikat untuk tengok tapak projek selama 4 hari."
    Masa tu muka saya dah macam Naruto yang kosong ada 3 garis melintang kat muka, punyalah malu. Astaghfirullahal'azimmmm.
    Ok, malas nak ulas, selamat bekerja!
    -Normi Ahmad Shafie-
    28 SYAWAL 1436 H


    Saya beratur di kaunter farmasi terkenal yang bertema biru. Biru ke turquoise? Tak kisahlah.
    Nampak beberapa pekerja berkumpul seolah-olah berbicara tentang seseorang yang mereka tak puas hati. Selalunya siapa lagi, boss la kut...
    Tiba-tiba seorang perempuan beruniform lain sikit, rasanya supervisor mereka, masuk ke kedai dengan wajah yang masam mencuka.
    Suaranya lantang memarahi pekerja di situ. Dia terpandang saya yang sedang beratur. Tapi dia tak peduli kewujudan saya sebagai pelanggan, terus marah-marah dengan nada suara yang menjelekkan.
    Jelek sebab sakit telinga saya dengar high tone macam tu. Tajam ayat-ayatnya membasuh pekerja di situ. Masalahnya, saya rasa macam saya pun sama-sama kena marah.
    Mana taknya, sambil marah, dia pandang saya. Saya pakai baju kurung warna oren tau, bukan baju kemeja putih seluar biru tua macam uniform orang di situ.
    Selesai berleter, dia terus ke belakang farmasi. Saya pun dah selesai membayar. Saya tengok pekerja di situ semua terkulat-kulat. Saya lempar satu sengih macam saya bagi kat budak kecil.
    Sambil keluar, saya pun beri satu perkataan kepada pekerja-pekerja yang masih 'confuse' di situ.
    "Bertabahlah!"
    -NAS-


    Di perkarangan menara Jcorp, beberapa lelaki bergelumang dengan asap rokok yang berkepul-kepul.
    Di celahan asap beracun, nampak satu susuk yang dikenali. Lelaki itu termenung muram, sambil sekali-sekala menyedut nikmat rokok di tangan.
    Saya yang sedang berjalan masuk ke dalam bangunan gaya Yang Berhormat memperlahankan langkah dan menyinggah.
    Dengan wajah yang concern, saya bertanya, "Sedih nampak, ok ke bang?"
    Lelaki itu mengangkat kepala dan senyum hambar. Dihembus habis segala asap di mulut.
    "Itulah. Nak pasang satu lagi ni tak dapat-dapat," tunduk lagi dan muram.
    Saya jalan terus ke arah lift. Langsung tak pandang belakang. Entah kenapa rasa macam nak baling objek tumpul.
    Ini kisah semalam-semalam.
    Selamat bekerja.
    -Normi Ahmad Shafie-
    29 Ramadhan 1436 H
    Macam biasa saya dan tim projek pergi makan di Level 6, Menara RHB di Jalan Tun Razak. Sesak sungguh cafe RHB, maklumlah dia aje cafe yang ada.
    Saya buat kesimpulan, kalau nak tahu orang tu tengah makan semeja dengan boss, ada beberapa tanda:
    1. Tak ketawa sangat
    2. Makan sopan walaupun ambil sup kaki ayam. Cuba bayang kita kunyah kaki ayam 3 jari dengan sopan. Ada tekniknya!
    3. Terangguk-angguk kepala mendengar seseorang di mejanya sedang bercakap. Muka memang taat tahap tertinggi.
    4. Duduk tegak macam dalam kelas Matematik cikgu Suraya.
    Ya, harap boss tak baca status saya. Saya ok je lunch dengan boss hari ni...

    Ada masa kita rasa lemah dan tak berdaya. Kita seorang diri dan tak ada sesiapa.
    Di tengah pekat malam kita baring di sudut katil dan menangis. Kita bangun solat dan mengadu. Kemudian baring semula dan sambung menangis.
    Entah kenapa tak ada sesiapa yang ada untuk memujuk kita. Bukan mereka tak mahu temankan kita tapi kita yang tak bercerita. Kita tak mampu nak cerita.
    Dalam kepekatan malam nan hitam kita bersendirian dan rasa bersendiri. Hanya kita dan Allah saja yang tahu betapa hidup ini terasa sukar dan melukakan.
    Allah kunci mulut kita dari meluahkan. Allah jauhkan manusia tika kita perlukan seseorang. Agaknya kenapa?
    Sebab Allah nak ajar kita jadi kuat dan tabah. Allah nak latih kita bergantung hanya pada-Nya.
    Betapa Allah cintakan kita sehingga Dia tak mahu ada yang lain bertahta di hati kita selain Dia.
    Dan Allah mahu kita akui akhirnya, hasbunallah wa ni'mal wakeel, cukuplah Allah sebagai Penolong dan sebaik-baik Pelindung.
    Selamat malam semua.
    -NAS-

    Hard grind to unravel MH370 mystery
      (¯`• ßý: ¤§º£¡Ð™¤ •´¯)
    Kerana Allah kita berusaha untuk hidup dan kemudiannya mati
    dan 
    kepada Allah kita berdoa supaya Allah perkukuhkan Iman 
    kita semua hamba-Nya manusia yang hanya bersifat makhluk. 

    Aamiin Ya Allah Ya Rohman Ya Rohim Ya Rob...
    Meja peceq.blogspot.com  . 


    My Dashboard. 
    s3v3n


    s3v3n.

    Kes saman Khalid – Saifudin Nasution ‘didamaikan’ oleh Anwar Ibrahim

    AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 36 saat yang lalu
    Saman bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim terhadap bekas Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail diselesaikan secara baik di luar mahkamah hari ini. Kes itu diketepikan selepas kedua-dua pihak berbincang selama dua jam dan saling bermohon maaf. Perbincangan tertutup bermula kira-kira jam 9 pagi antara Abdul Khalid selaku plaintif, Saifuddin sebagai defendan dan bekas ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang hadir sebagai saksi untuk kes itu. Saifuddin selaku defendan membacakan permohonan maaf itu di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah ... lagi »

    Bawa Rafizi kena gantung semesta .. kalau bawa Najib pasti dijulang jawatankuasa tatatertib UIA

    PBO™ pada pen buruk online ™ - 5 minit yang lalu
    Dua pemimpin pelajar Universiti Islam Antarabangsa (UIA) dijatuhkan hukuman gantung pengajian selama dua semester beserta amaran keras selepas didapati bersalah membawa wakil rakyat PKR Rafizi Ramli ke kampus itu. Dua pelajar tersebut, Yang di Pertua Majlis Perwakilan Pelajar (MPPUIA) Hanif Mahpa dan Pengerusi Sekretariat Akademik dan Intelektual MPPUIA, Afiqah Zulkifli didapati bersalah oleh

    Ahmad Said : Najib tak boleh beli saya...

    ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 6 minit yang lalu
    *Bekas menteri besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said menegaskan bahawa beliau tidak boleh dibeli oleh sesiapa, termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak“Orang tidak boleh beli Mat Said, PM,” katanya sambil berkata “nanti saya cerita”.“Kalau saya saya dah jadi jutawan. Saya tak terima satu sen pun.” * *Sementara itu, bekas menteri besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said juga menyindir kemasukan wang derma RM2.6 bilion ke dalam akaun peribadi Datuk Seri Najib Razak.* *“Tiba-tiba ada menteri yang kata derma politik adalah normal. Lepas itu ada menteri kata lebih sela... lagi »

    Nabi Yusuf AS - by jalanakhirat

    atsixty pada ZAKRI ALI - 6 minit yang lalu
    *Nabi Yusuf a.s. – (نبي يوسف عليه السلام) – merupakan salah seorang daripada golongan nabi dan rasul yang wajib diketahui. Kisah baginda dikisahkan dalam al-Qur’an iaitu dalam Surah Yusuf. Kisah baginda turut dikisahkan dengan nama Joseph, dalam Perjanjian Lama, (Yosef, Hebrew: יוֹסֵף).* *Keluarga Baginda merupakan putera ketujuh (ada sumber mengatakan anak kesebelas) Nabi Ya’akub a.s. dan baginda berkongsi ibu yang dikenali seba... lagi »

    UMNO dah jadi bahan ketawa..........?

    Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 21 minit yang lalu
    'Selepas ini kayalah YB dengan duit derma' Bekas menteri besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said hari ini menyindir kemasukan wang derma RM2.6 bilion ke dalam akaun peribadi Datuk Seri Najib Razak. “Tiba-tiba ada menteri yang kata derma politik adalah normal. Lepas itu ada menteri kata lebih selamat masuk akuan peribadi daripada akaun lain. “Lepas ini kaya-raya wakil rakyat, derma politik masuk akaun sendiri. “SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) siasat baru kata ini duit parti,” katanya kepada perwakilan Umno Kemaman dalam mesyuarat agung tahunannya. Wang RM2.6 bilion itu ... lagi »

    PM umum pelan selia dana politik demi integriti

    atsixty pada ZAKRI ALI - 36 minit yang lalu
    *Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak hari ini mengumumkan penubuhan Jawatankuasa Konsultatif Nasional Mengenai Pembiayaan Politik (JKNMPP).Menurutnya, jawatankuasa itu akan merangka satu pelan pembiayaan politik berintegriti yang komprehensif dan inklusif, khususnya untuk menentukan proses konsultatif di semua peringkat dan mengambil kira pandangan semua pihak."Pelan ini yang akan menangani isu pembiayaan politik adalah penting memandangkan walaupun perkara ini pernah dibangkitkan oleh saya sendiri dengan beberapa pihak lain sejak 2009 lalu, nam... lagi »

    Ahmad Said - Najib Tak Boleh Beli Saya

    atsixty pada ZAKRI ALI - Sejam yang lalu
    *Bekas menteri besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said menegaskan bahawa beliau tidak boleh dibeli oleh sesiapa, termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak“Orang tidak boleh beli Mat Said, PM,” katanya sambil berkata “nanti saya cerita”.“Kalau saya terima saya dah jadi jutawan. Saya tak terima satu sen pun.”Ahmad pernah keluar Umno selepas disingkirkan daripada kedudukan dalam kerajaan negeri pada 12 Mei lalu.Beliau bagaimanapun kembali ke pangkuan Umno dua hari kemudian, yang menimbulkan spekulasi beliau dibayar.Malaysiakini menyiarkan komen pembaca berhubung... lagi »

    Anwar memang hebat.... !!

    atsixty pada ZAKRI ALI - Sejam yang lalu
    [image: Zar Ali's photo.] *Ini bukti ketokohannya Anwar Ibrahim Hanya dibenarkan Keluar Penjara 1 jam untuk Menghadiri Perbicaraan Saman Tan Sri Khalid dan PKR (Saifuddin Nasution) .. * * Dalam Tempoh yang Singkat itu Anwar bisa menyelesaikan Kemelut Parti..* * Bisa Mendamaikan pertembungan 2 pihak dan kepimpinan dalam Parti PKR.. * * Akhirnya mereka mencapai perdamaian di luar Mahkamah..ini lah sebenar benar Quality seorang Pemimpin.. * * Mempunyai Qualiti kepimpinan sebagai seorang Perdana Menteri dan penyatu dalam parti Politik.. * * Seorang Pemimpin yang Baik bukan mencari tit... lagi »

    Mana baki RM2.6 bilion, Muhyiddin tanya Najib

    Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - Sejam yang lalu
    Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin menggesa perdana menteri menjelaskan mengenai baki dari wang RM2.6 bilion yang dimasukkan dalam akaun bank peribadinya selepas ia dikatakan sudah ditutup pada 2013 lalu. Bekas timbalan perdana menteri itu berkata, jumlah wang yang dimasukkan ke dalam akaun Datuk Seri Najib Razak tersebut besar dan jika ia masih berbaki, beliau harus memaklumkan di mana wang tersebut kini disimpan. "Apakah berbaki wang itu semasa ia ditutup? Kerana, jumlahnya itu besar. Kalau jumlahnya besar, pasti ia berbaki. "Kalau masih berbaki, ke manakah wang itu... lagi »

    BEZA MELAYU DENGAN ISLAM, MOHON SENTAP...

    Na'im Nikmat pada Na'im Nikmat @blog - Sejam yang lalu

    Jom Tengok Bagaimana Orang Ini Bina Kolam Renang Yang Awesome

    Nas Rul pada dairishare - 2 jam yang lalu
    A Homebuilt Swimming Pool That’s Pretty Awesome

    Ada yang macam tak suka bila Khalid dan PKR berdamai.....

    Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - 2 jam yang lalu
    Saifuddin Nasution menaik muat status di fesbuk menjelaskan tentang bagaiman mula tercetusnya isu saman Khalid Ibrahim dan bagaimana akhirnya perkara tersebut diselesaikan dengan baik diluar mahkamah : Pada kemuncak langkah pkr untuk meminta tan sri khalid berundur sebagai mb selangor, saya menemui almarhum tuan guru nik aziz di kediamannya di pulau melaka. Tuan guru menasihati saya agar menulis sebab musabab alasan mengapa pkr meminta tan sri khalid berundur. kata tuan guru jika tidak ditulis hanya pimpinan yg tahu, manakala pemimpin pas dan dap tak tahu. Saya balik melaporkan ... lagi »

    Selamat Pengantin Baru..Abby kini isteri Mohd Faizal

    canang pada Cananglahnie - 2 jam yang lalu
    Kuala Lumpur: Pelakon dan usahawan, Abby Abadi atau nama sebenarnya, Arbaeyah Abdul Manan, 38, selamat diijab kabul dengan pasangannya, Mohd Faizal Zakaria, 41, di Masjid Assobirin, Lembah Keramat, di sini, 3.40 petang tadi. Mohd Faizal melafazkan akad nikah dengan sekali lafaz dan Abby menerima mas kahwin sebanyak RM300 serta senaskhah al-Quran menggantikan wang hantaran. Ini adalah perkahwinan ketiga Abby dan dia mengharapkan ikatan kali ini berkekalan sehingga ke akhir hayat. " Saya bersyukur ditemukan jodoh sekali lagi dan semoga ini perkahwinan terakhir dalam hidup saya", katany... lagi »

    'Selepas ini kayalah YB dengan duit derma' - suarakami

    atsixty pada ZAKRI ALI - 2 jam yang lalu
    *Bekas menteri besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said hari ini menyindir kemasukan wang derma RM2.6 bilion ke dalam akaun peribadi Datuk Seri Najib Razak.“Tiba-tiba ada menteri yang kata derma politik adalah normal. Lepas itu ada menteri kata lebih selamat masuk akuan peribadi daripada akaun lain.“Lepas ini kaya-raya wakil rakyat, derma politik masuk akaun sendiri.“SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) siasat baru kata ini duit parti,” katanya kepada perwakilan Umno Kemaman dalam mesyuarat agung tahunannya.Wang RM2.6 bilion itu yang dilapor dimasukkan dalam akaun N... lagi »

    Pemimpin digantung, pelajar UIA demo

    noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
    Hampir 200 pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA) mengadakan perhimpunan bagi menyatakan bantahan terhadap hukuman gantung pengajian yang dikenakan dua pemimpin pelajar oleh pihak universiti, semalam. Presiden Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UIA Hanif Mahpa dan exconya Afiqah Zulkifli digantung pengajian setelah menjemput Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli sebagai penceramah pada satu forum GST, Mei lalu. Facebook yang menyokong mereka, We Are All UIA2, memuat naik gambar-gambar perhimpunan di masjid UIA di kampus utama Gombak. "Terima kasih kepada yang memberi sokong... lagi »

    Bekas MB Terengganu pelawa Muhyiddin ke 'kelab orang terbuang'

    noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu

    Bekas MB Terengganu bersumpah 1MDB minta cagar telaga minyak

    noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
    [image: Bekas menteri besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said berkata Sultan Terengganu sendiri mengetahui hasrat 1MDB mencagarkan minyak dan gas asli di perairan Terengganu, merujuk langkah yang ingin diambil Terengganu Investment Authority (TIA), syarikat terdahulu sebelum ditukar menjadi 1MDB. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 14 Ogos, 2015.] Bekas menteri besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said berkata Sultan Terengganu sendiri mengetahui hasrat 1MDB mencagarkan minyak dan gas asli di perairan Terengganu, merujuk langkah yang ingin diambil Terengganu Investment Aut... lagi »

    Ahmad Said bidas Najib simpan RM2.6 bilion dalam akaun peribadi

    noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
    [image: Bekas menteri besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said berkata, jika amalan skandal derma politik RM2.6 bilion diteruskan, tidak mustahil akan ramai lagi wakil rakyat yang kaya raya mengikuti jejak yang dilakukan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dengan memasukkan wang ke akaun peribadi. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 14 Ogos, 2015.] Bekas menteri besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said berkata, jika amalan skandal derma politik RM2.6 bilion diteruskan, tidak mustahil akan ramai lagi wakil rakyat yang kaya raya mengikuti jejak yang dilakukan Perdana Ment... lagi »

    PEGUAM KHALID IBRAHIM PERBETULKAN KENYATAAN RAFIZI YANG MEMUTAR BELITKAN PERMOHONAN MAAF PKR/SAIFUDDIN KERANA MEMFITNAH KHALID IBRAHIM

    OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 3 jam yang lalu
    *Kes saman bekas menteri besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim terhadap pengarah pilihan raya PKR Saifuddin Nasution selesai melalui penyelesaian luar mahkamah.Bagaimanapun terdapat kekeliruan berhubung permohonan maaf.PKR mendakwa penyelesaian itu dibuat setelah kedua-dua pihak saling memohon maaf.Peguam Khalid, Edmund Bon pula berkata permohonan maaf Saifuddin tidak bersyarat manakala permohonan Khalid pula dibuat atas semangat Syawal, bulan orang Islam bermaaf-maafan.Selepas penyelesaian di Mahkamah Tinggi Shah Alam, Setiausaha Agung PKR Rafi... lagi »

    Tindakan lelaki ini memalukan… (Video)

    kerengga pada KERENGGA - 3 jam yang lalu
    PETALING JAYA: Rayuan maaf seorang warga emas dengan seorang penunggang motorsikal selepas terbabit dalam dengan insiden di atas jalan raya tidak diendahkan Sebaliknya lelaki berkenaan terus bertindak kasar dan menengking serta menghempas pintu keretanya. Keadaan cemas yang berlaku menyebabkan ahli keluarganya yang ada bersama ketakutan. Lebih memalukan tindakan lelaki berkenaan tidak

Tiada ulasan: