Google+ Badge

Sabtu, 15 Ogos 2015

5731. Bagai Kaduk Naik Junjung.

#

♡ ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ ♡
◆▬▬▬▬▬ஜ  ஜ▬▬▬▬▬◆
☆•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•★´¨`*•.¸¸.•★
♡ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه ♡
◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩  ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

اللهُــــــم ۩★۩ صَـلٌ ۩★۩ علَى سَــيدنـا مُحـمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل ســيدنا مُحـمَّـدْ ۩★۩ كما صلٌيت علَى ســيدنـا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وعلَى آل سًــيدنــُا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وبارك علَى ُسَــيدنـُا مُحــمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل سَـيدنا مُحـمَّــدْ ۩★۩ كما باركت علَى سًـيدنا إِبْرَاهِيمَ ۩★۩ وعلَى آل ًسيدنا إِبْرَاهِيمَ ً۩★۩ فى الْعَالَمِينَ ۩★۩ إن ك حَمِيدٌ مَجِيدْ

♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡

◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩ ♡ ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

♡  الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
“”
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
 •
“” 


Bagai Kaduk Naik Junjung


Bagai kaduk naik junjung dalam peribahasa Melayu membawa maksud orang hina yang dimuliakan atau mendapat keistimewaan sehingga dia lupa diri dan asal usulnya. 

Sebenarnya peribahasa ini tercipta daripada permerhatian orang lama tentang alam dan kehidupan. Pokok kaduk dibandingkan dengan sirih yang mempunyai ciri dan bentuk pokok yang serupa. Sirih jenis pokok memanjat manakala kaduk tumbuh melata di atas tanah. 

Pokok sirih yang ditanam biasanya dipasang kayu pancang (dikenali sebagai junjung) untuk membolehkan pokok sirih memanjat dan mencengkam kayu pancang. Pokok kaduk lebih kecil tetapi sifatnya berdikari kerana ia tidak memerlukan kayu pancang sebagai sokongan untuk berdiri tetapi apabila ada junjung disebelahnya, ia akan menggunakan junjung tersebut. 

Kaduk akan membesar bersama junjung dan terlupa seandainya junjung patah atau rebah, ia turut sama rebah kerana batang pokok kaduk sudah tidak dapat menanggung berat yang selama ini disokong oleh junjung. Selagi ada junjung, kaduk terus lupa diri... Dalam kehidupan kita, ada yang bersifat seperti kaduk naik junjung ini. (SINI

Susuran 3 entry blogger Semut Hitam. Satu penilaian peribadi untuk bermuhasabah diri kerana Allah. 

Bahasa kesat bukan budaya UMNO ampu Rahman Dahlan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sejam yang lalu
Rahman Dahlan mengingatkan ahli tidak mengamalkan budaya samseng untuk tegur pemimpin [image: Rahman-Dahlan,-umno] LANGKAWI: Penggunaan bahasa kesat untuk menegur pucuk pimpinan parti bukan budaya dalam UMNO. Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata parti orang Melayu itu mengamalkan budaya dan nilai yang tinggi yang menjadi tunjang kepada kelangsungannya selama ini. “Itu (teguran menggunakan bahasa kasar) bukan budaya UMNO. Itu budaya samseng atau budaya yang asing daripada UMNO,” katanya ketika merasmikan mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Langkawi pada Sabtu. B... lagi »
Berita Pahang
Entry 1: 
RAHSIA NAJIB RAZAK DIBONGKARKAN!!!
POSTED BY SEMUT HITAM ON 5:25 PTG WITH 2 COMMENTS SO FAR 

2 ulasan:

  1. Bagi mengimbangi tohmahan, setiap langkah kebaikan Najib hendaklah diwar2kan sebanyak2nya dan berterusan supaya dapat diketahui umum.
    Balas
  2. Tiada cacat celanya pentadbiran PM sekarang, semua rakyat mendapat manafaat dari nelayan ke pekebun kecil, dari pekerja hingga pesara semua dapat habuan malah beribu-ribu ringgit setahun, bonus, BR1M, sara hidup,duit raya, duit anak sekolah, PPRT, bantuan baiki rumah, bantuan banjir dan kalau nak disenaraikan memang berjela.memang semua itu untuk rakyat. Hanya kerana tuduhan yang belum pun pasti, kita mengambarkan PM ni seperti sejahat-jahat manusia. seolah olah kita tak mendapat apa-apa lansung. Cuba kita rewind kembali kemasa silam pernahkah kita mendapat semua itu? Tak ada kan. Jadi kepada semua orang melayu janganlah menjadi seperti Pak Kadok yang menang sorak tapi kAMPUNG TERGADAI. Fikir- fikirkan lah.
    Balas
Pendedahan menarik berlaku apabila rahsia YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dibongkarkan melalui laman media sosial dan aplikasi whatsapp selewat malam semalam.

Pendedahan tersebut telah dilakukan mereka yang tidak bertanggungjawab, menulis hanya sekadar untuk mendapatkan perhatian seperti mana yang dijelaskan dibawah. Baca sampai habis. Jangan ada yang meroyan lepas ni sudah la!!!


1. Selama ini saya menulis kepada ahli UMNO, izinkan saya buat kali pertama menulis kepada rakyat Malaysia. Hari ini, Perdana Menteri Mohd Najib Razak sudah menjadi seperti sampah dan kain buruk kepada sebahagian rakyat Malaysia yang mempunyai kepentingan politik dan yang sekadar ikut-ikutan. olah-olah Mohd Najib tidak pernah berbuat apa-apa kepada kita.

2. Hampir menitis air mata saya apabila melihat keadaan di media sosial, rangkaian perbualan WhatsApp dan perbualan politik di kalangan sebahagian besar rakyat Malaysia yang mencerca, menghina, memfitnah dan menipu untuk memburukkan Mohd Najib.

3. Memang dalam masa lapan bulan ini Mohd Najib berhadapan dengan kemelut 1 Malaysia Development Berhad (1MDB). Mohd Najib dalam usaha memulihkan 1MDB kerana beliau percaya syarikat ini sungguhpun bermasalah, ia adalah masalah yang perlu diselesaikan.

4. Tidak cukup itu Mohd Najib dituduh merompak wang 1MDB sebanyak RM 2.6 Bilion. Siasatan SPRM mendapati ia tidak benar.  SPRM juga mengesahkan ia merupakan sumbangan dana politik yang tiada kena mengena dengan sebarang keputusan  atau hasil kerajaan mahu pun 1MDB.


5. Dengan kata lain tiada unsur rasuah atau korupsi. Rakyat biasa memang tidak faham dan tidak akan faham permainan politik ini. Baiklah kita anggaplah ini sisi buruk Mohd Najib. Soal salah atau tidak biarkan Undang-undang menentukan. Namun, apakah sejak mengambil alih pentadbiran Mohd Najib tidak melakukan apa-apa kebaikan kepada kita semua rakyat Malaysia sehingga beliau layak dijadikan bahan jenaka, cercaan, umpatan dan lebih teruk difitnah?

6. Selama lima tahun Mohd Najib memacu pertumbuhan ekonomi negara yang begitu cemerlang. Sudah lupakah rakyat Malaysia bahawa sejak pentadbiran Mohd Najib, jumlah pelaburan asing langsung meningkat dari RM 5.1 Bilion pada 2009 (tahun beliau mengangkat sumpah) meningkat kepada RM 29.183 B (2010), RM 37, 325 B (2011), RM 31,118 B (2012), RM 38.8 B (2013) dan RM 39.6B pada 2014.

7. Apakah kerana kita tidak mendapat dan secara langsung, maka kita tidak langsung menghargai pentadbiran Mohd Najib? Pertumbuhan dan pelaburan besar inilah yang membolehkan ramai dari kita meningkatkan taraf hidup. Dulu makan di KFC atau McDonald adalah acara bila dapat gaji, hari ini sebahagian besar sudah menjadi acara mingguan dan harian.

8. Mohd Najib juga dimaki hamun oleh sebahagian rakyat yang tidak mahu membaca dan mengkaji apabila ringgit jatuh kepada RM 4 per USD 1. Kejatuhan nilai ringgit terburuk dalam tempoh 17 tahun adalah fenomena antarabangsa berikutan hampir semua matawang negara pesat membangun mengalami kejatuhan berbanding dolar.

9. Adakah rakyat Malaysia tahu daripada 174 matawang dunia, hanya 18 matawang yang tidak terjejas berikutan pengukuhan US Dollar? Malaysia sebagai negara pengeksport minyak dan minyak kelapa sawit sama seperti beberapa negara yang komoditi utama jatuh.
10. Bencinya mereka kepada Mohd Najib, sanggup menipu mengatakan keadaan sekarang lebih teruk dari 1998.

11. Ramai tidak suka tapi saya mahu sebut juga bahawa di bawah Mohd Najib, pembangunan luar bandar digandakan, Sabah dan Sarawak serta kawasan pedalaman mendapat perhatian khusus. Polisi pro-rakyat seperti BR1M, Klinik 1 Malaysia, Pusat Tranformasi Bandar (UTC), Permata, bantuan pembinaan rumah rakyat miskin, pembinaan rumah mampu milik untuk rakyat dan ratusan pembaharuan lain; dilaksanakan dengan pantas bagi mengurangkan beban hidup rakyat dan karenah birokrasi. 


12. Malangnya ini dilupakan oleh sebahagian rakyat kerana mereka suka melihat keburukan dari kebaikan. Kita lebih suka mendengar keburukan dari kebaikan. Budaya apa, ajaran apa dan budi apa yang kita ada hari ini? 

Sumber: (http://babab.net/out/rahsia-najib-razak-dibongkarkan.html

Entry 2: 

1 ulasan:

  1. Ab malam ni uzur sikit silap haribulan semut,tapi takpa esok masih ada, god night semut.
    Balas


"SEDAP" LA SI OSTAZAH PENING TU MALAM NI!!!


POSTED BY SEMUT HITAM ON 11:32 PTG WITH 1 COMMENT SO FAR

Huh! Memang sedap la Si Ostazah pening tu malam ni. Mana tidaknya, dapat jugak la dia berteman untuk meneruskan kehidupan dia dimasa akan datang walaupun untuk kali yang ketiga.

Kalau sebelum ini, dia mengalami kegagalan dalam rumah tangga akibat sifat kurang sabar dia sebagai seorang isteri. Kali pertama dulu, dia tuduh suami dia ada hubungan sulit dengan wanita lain.

Biarpun kemudiannya mahkamah membuat keputusan, dakwaan tersebut tidak dapat dibuktikan dengan sah. Kali kedua, dia tuduh Si Suami dia pulak dengan pelbagai dakwaan yang bukan - bukan.

Tapi kali ini, kita doakan semoga Si Ostazah Pening ni bertemu dengan kebahagiaan yang sebenar. Jangan dia bertambah pening jugak lepas ni sudah la. Dah la parti yang dia sertai tu sendiri pun dah semakin bertambah pening!!!

KUALA LUMPUR - Bekas anggota kumpulan Elite, Abby Abadi sah bergelar isteri kepada wartawan kanan di media pembangkang iaitu Harakah, Muhammad Faizal Zakaria dengan sekali lafaz.

Majlis berkenaan diadakan di Masjid As-Sobirin Keramat di sini, kira-kira pukul 3.30 petang Jumaat.

Upacara akad nikah disempurnakan oleh Iman Masjid As-Sobirin, Osman Daud. Abby diwalikan oleh bapanya, Abdul Manan Tadin.

Abby atau nama sebenarnya Arbaiyah Abd Manan, 38, menerima mas kahwin sebanyak RM300 dan senaskah Al-Quran sebagai pengganti wang hantaran.

Pihak pengantin lelaki turut menyerahkan 11 dulang barangan hantaran antaranya senaskah Al-Quran, tas tangan, telekung, jam tangan, wangian dan buah-buahan dan manisan. 

Manakala pengantin perempuan membalas sembilan dulang termasuk sejadah, kasut, dompet, jam tangan dan buah-buahan. Hampir 200 tetamu hadir pada majlis berkenaan termasuk rakan artis Azza dan Sasha Saidin.

Muhammad Faizal yang juga  duda beranak tiga berkenalan dengan Abby pada 2012 namun ia sekadar hubungan profesional di antara wartawan dan selebriti. Bagaimanapun hubungan mereka kembali rapat pada akhir tahun lalu sebelum mengambil keputusan untuk berkahwin. 


Sumber: (http://semuthitam80.blogspot.com/2015/08/sedap-la-si-ostazah-pening-tu-malam-ni.html
Entry 3: 

PATUT LA PEMIMPIN DAPigs NI KAYA!!!



POSTED BY SEMUT HITAM ON 3:17 PTG WITH 4 COMMENTS SO FAR


4 ulasan:

  1. tak da krja lain..dh lah hitam..hati hitam.sgalanya hitam..puih!
    Balas
  2. semua parti politik sama....bila dah dapat duit....yang haram jadi halal....
    Balas
  3. Orang politik putar-belit aje, dalam banyak pilih la yang mana boleh percaya.
    Balas
  4. umno makan tahi babi , dap makan tahi anjing 2 kali 5
    Balas

Heh! Tak heran la kalau pemimpin dikalangan puak - puak DAPigs ni mampu untuk hidup mewah macam Si Tokong DAPigs tu sampai tahap boleh bercuti keluar Negara bersama keluarga.
Rupanya, diorang ni gunakan dana parti untuk kepentingan peribadi jugak. Habis semua duit 'Derma' yang diberikan oleh rakyat kepada mereka disimpan dalam akaun Peribadi sendiri.

Melalui pendedahan yang dibuat dalam blog Cucu Tok Selampit, beberapa orang pemimpin DAPigs ni didapati telah menyelewengkan dana yang mereka terima ke dalam akaun peribadi.

Dari pendedahan tersebut, ternyata tindakan pemimpin dikalangan puak - puak DAPigs ni melanggar Perlembagaan parti sendiri yang melarang mereka melakukan tindakan sedemikian.
"Salah satu perlanggaran Perlembagaan Parti apabila Parlimen 196 Stampin, dana-dana pilihanraya di masukkan ke dalam akaun peribadi Julian Tan Kok Pin. Julian Tan merupakan Ahli Parlimen Stampin, Sarawak. 

Berlainan dengan pati UMNO yang membenarkan akaun nominee dan akaun trustee diwujudkan dan termaktub di dalam Perlembagaan Parti berkenaan, Perlembagaan Parti DAP adalah sebaliknya. 

Perlembagaan Parti DAP mensyaratkan bahawa dana Cawangan hendaklah disimpan atas nama Cawangan dalam sebuah Bank dan bukan individu. Pastinya ianya bersalahan dengan peraturan dan syarat Pendaftar Pertubuhan (ROS). 

Tapi apa sangat yang kita boleh harapkan dengan ROS. Isu ahli hantu dan kiraan 'excell' yang salah di dalam pilihanraya parti dulupun masih tidak selesai lagi dan ROS tidak ada telur untuk mengambil tindakan," dedah blog tersebut.

Nah! Itu membuktikan bahawa puak - puak DAPigs ni pun bukan la 'Baik Sangat' seperti mana yang mereka gembar - gemburkan selama hari ini. Sebaliknya, puak - puak DAPigs ni gemar sangat jadi manusia MUNAFIK dan suka Menipu rakyat secara terang - terangan!!!

Sumber: (http://semuthitam80.blogspot.com/2015/08/patut-la-pemimpin-dapigs-ni-kaya.html

#

Tiada ulasan: