Google+ Badge

Ahad, 10 Julai 2016

6047. Proses Mengislah.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Allahumma salli `ala muhammadin wa`ala ali muhammad, kama sallayta `ala ibrahima wa’ali ibrahim, innaka hamidun majid, wabarik `ala muhammadin wa`ala ali muhammad, kama barakta `ala ibrahima wa’ali ibrahim, innaka hamidun majid... 


Suhhanallahhi wabihamdihi subhanakallahhumma wabihamdika asyhadualla ila hailla anta astaghfiruka waatubu ilaik.Semoga bermanafaat buat kita semua.Aamiin.  

Allahhumma sholli ala Muhammad waala ali Muhammad.Bismillaahirrohmaanirrohim.

Bismillahirrahmanirrahim.
Alhamdulillahirabbilalaamiin.

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dengan izin dan kehendak-Nya Allah Tuhan Yang Maha Esa ...kita adalah kalangan hamba-Nya yang terpilih untuk beroleh hidayah-Nya, redho-Nya, rezeki-Nya, keberkatan-Nya serta rahmat-Nya dan juga Syafaat Nabi Muhammad kekasih Allah, Junjungan kita Rasulullah di akhirat kelak. Aamiin Ya Robbalalaamiin. 

Syurga itu nikmat rahmat Allah. Neraka itu tempat hamba yang ingkar. Orang beriman beringat: Nikah Halal. Berpacaran Haram. 


Ada sebahagian orang menjadi sombong kerana banyaknya harta tetapi Qarun ditanam dengan harta-hartanya sekali. 

Ada sebahagian orang menjadi sombong kerana berasa tinggi ilmunya sedangkan kefahaman tentang sesuatu ilmu tersebut adalah dari-Nya jua. Adakah sesiapa yang lebih tinggi ilmunya mengatasi Rasullullah saw. Mahfum hadis, Aku lah gudang ilmu dan Ali rhu adalah pintunya. 

Ada sebahagian orang yang sombong kerana banyak amalnya sedangkan Iblis asalnya seorang abid yang menjadi sombong yang mana akhirnya menjadi ahli neraka yang kekal didalamnya. 

Ada sebahagian orang yang sombong kerana rupa paras yang jelita, awet muda dan tampan, namun akhirnya dikuburkan jua. 
Apakah patut kita merasa sombong atau tinggi diri dengan kelebihan yang ada, sedangkan segala harta, pangkat, kedudukan, ilmu yang dimiliki, kekuatan untuk beramal adalah dari-Nya jua? 

Istighfar dan selawatlah sebanyak-banyaknya. Kita semua adalah pendosa tanpa noktah. 

Subhanallahhi wabihamdihi subhanakallahhumma wabihamdika asyhadualla ilahailla anta astaghfiruka waatu ilaik. 

In Syaa Allah bermanafaat buat saya khususnya dan sahabat-sahabat dumay (dunia maya) sekalian. (Azman Mohamad Al-Fakir)
Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Salam bersabda: "Lihatlah kepada orang yang ada di bawahmu dan jangan melihat kepada orang yang ada di atasmu, sebab itu lebih baik agar kalian tidak meremehkan nikmat Allah."
(HR. Ahmad)


وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِمَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلَى بَعْضٍ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُوراً 

Dan Tuhanmu (wahai Muhammad) lebih mengetahui akan sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi; dan sesungguhnya Kami telah melebihkan setengah Nabi-nabi atas setengahnya yang lain; dan Kami telah memberikan Kitab Zabur kepada Nabi Daud. (Surah Al-Israa` ayat 55) 


 Salah Satu Dari 10 Sifat Nabi MUHAMMAD ialah Tablih (Menyampaikan)
Demi masa,sesungguhnya manusia berada didalam kerugian. Kecuali yang beriman dan beramal soleh dan pesan-memesan diatas kebenaran dan pesan-memesan diatas kesabaran. 

Apakah dakwah itu terpikul dibahu alim ulama sahaja? Atau sehingga amal agama seseorang itu sudah sempurna baru boleh berdakwah? Dakwah adalah proses mengislah (membaiki amal) diri seseorang itu dan telah dicontohkan oleh sahabat-sahabat radiyallahhumma sedangkan mereka pula berguru kepada Rasullullah saw, orang yang paling baik akhlaknya. 

Dakwah adalah CINTA(kasih sayang) dan kerana cinta itulah Nabi saw bermujahadah untuk menyebarkan agama ini(Islam).. Di akhir hayatnya kedengaran perkataan'ummati.. ummati... Istighfar dan selawatlah sebanyak-banyaknya.. 

Subhanallahhi wabihamdihi subhanakallahhumma wabihamdika asyhadualla ila hailla anta astaghfiruka watubu ilaik. 
In Syaa Allah bermanafaat. (Azman Mohamad Al-Fakir)
Allahhumma sholli ala Muhammad waala ali Muhammad. Allahhumma alhimna marashida umuurina waaizna minsyururianfusina wamin sayyiati akhmalina. Robbisyrohlii sodrii wayossirlii amrii wahlul ukhdatan minlisani yofkahu qauli.Amma ba'du. 

Kullu nafsin zaikatul maut (setiap yang bernyawa pasti merasakan mati).. Di waktu itu tiada apa-apa yang boleh mendatangkan manafaat kecuali sedekah jariah (pembinaan masjid, surau, pusat tahfiz dan seumpamanya), ilmu yang bermanafaat (ilmu yang benar, diamalkan dan didakwahkan) dan doa anak yang soleh. Alam barzah adalah persinggahan pertama sebelum ke Padang Masyar, jika selamat diperhentian ini maka perhentian seterusnya menjadi mudah dan begitulah sebaliknya. 

Kubur itu gelap, tahajjudlah yang meneranginya.. Soalan Mungkar dan Nakir itu sukar, bacaan Al Qur'an yang mampu memudahkan untuk menjawabnya. Kubur itu sempit, sedekahlah yang melapanginya. 

Subhanallahhi wabihamdihi subhanakallahhumma wabihamdika asyhadualla ila hailla anta astaghfiruka wautubulaik. 

In Syaa Allah bermanafaat buat saya khususnya dan sesiapa yang membaca postingan ini. (Azman Mohamad Al-Fakir)
Ketika membaca ...ihdinossirothol mustaqim... apakah kita tidak berasa malu kerana selepas selesai solat, jalan yang bagaimanakah kita lalui?

صلى على محمد .وعلى ال محمد .

ستياف يع هيدوف ,فاستيث اكن ماتي .موك كيت دتتفكن دعن كامامنن يع تتف ,فركننله دعا كامي يا الله .
امين .
CINTA... itu anugerah dari Allah. 
Suatu Rasa yang di berikan kepada manusia.sehingga manusia saling cinta mencintai. 
CINTA. ..itu banyak ragamnya.. 
CINTA Yang mana? Salah satunya CINTA untuk kebaikan Umat Islam

Bismilahirohmanirohim..

لايو من أ حد كم حتى يحب لا خيه ما يحب لنفسه

"Tidaklah sempurna Iman Salah seorang dari kamu sehingga ia mencintai untuk saudaranya sebagaimana ia mencintai untuk dirinya sendiri."
تريما كاسيه  

Tiada ulasan: