Khamis, 22 Disember 2016

6154. Orang yang suka berkata jujur akan mendapatkan 3 hal.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
Bismillahirrahmanirrahim. Alhamdulillahirabbilalaamiin. Rangkuman pengasih diri menurut perintah Allah dan patuh larangan Allah. Nik Azlan 2 jam · Machang, Kelantan · Assalamualaikum Perbanyaklah kamu mengingati mati, kerana hal itu boleh membersihkan dosa dan menyebabkan kamu zuhud atau tidak cinta kepada dunia (Rasulullah) Keluarlah dari diri mu dan serahkanlah semuanya kepada Allah. Lantas penuhi hati mu dengan Allah. Patuhi kepada perintah-Nya dan larikanlah diri mu dari larangan-Nya, supaya nafsu badaniah mu tidak memasuki hati mu. Setelah itu keluar untuk membuang nafsu-nafsu badaniah dari hati mu. Kamu harus berjuang dan jangan menyerah kepada hawa nafsu, dalam keadaan bagaimana pun juga dan dalam tempuh bila-bila pun juga. Berteman dengan orang bodoh yang tidak mengikuti ajakan hawa nafsunya adalah lebih baik bagi kalian, daripada berteman dengan orang alim tapi selalu suka terhadap hawa nafsunya. Orang yang suka berkata jujur akan mendapatkan 3 hal iaitu: i. Kepercayaan (keyakinan, keserasian) ii. Cinta, kasih serta sayang dan iii. Perasaan hormat (hormat menghormati ~ peradaban, akhlak) Ketahuilah bahawa sabar jika di pandang dalam permasalahan seseorang adalah ibarat kepala dari suatu tubuh. Jika kepalanya hilang, maka keseluruhan tubuh itu akan membusuk. Sama halnya jika kesabaran hilang, maka seluruh permasalahan menjadi bertambah rosak. Kejahatan yang di balas dengan kejahatan pula adalah sebuah akhlaq ular dan kalau kebajikan di balas dengan kejahatan itulah akhlaq buaya. Lalu bila kebajikan di balas dengan kebajikan adalah akhlaq anjing, tetapi kalau kejahatan di balas dengan kebajikan itulah akhlaq manusia. (nasiri) Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu akan menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) sedangkan harta terhukum. Kalau harta itu akan berkurang apabila ia dibelanjakan, tetapi ilmu akan bertambah apabila disebar dan imarahkankan. Takutlah kamu akan perbuatan dosa di saat sendirian. Di saat inilah saksi dan hakim adalah kamu. Orang yang aku sukai adalah orang yang menunjukkan kesalahan ku. Niat adalah ukuran dalam menilai benarnya suatu perbuatan. Oleh keranahya ketika niatnya benar, maka perbuatan itu adalah benar dan jika niatnya buruk, maka buruklah perbuatan itu. Aamiin Ya Allah. Wassalamu.

































































































Tiada ulasan: