Sabtu, 25 November 2017

6379. Tanah Melayu satu masa dulu dan Malaysia terkini.

Bismillahi Walhamdulillah.

Sejarah Penubuhan Umno. Satu pandangan peribadi.
Dapatan dari minat subjek Tawarikh/Sejarah. Sejarah boleh diubah pengkisahannya. Hakikat tetap milik Allah.

Tanah Melayu pernah dijajah bangsa Portugis, Belanda dan British. Tanah Melayu juga semakin mengecil keluasannya akibat ufti emas siam berserta sebidang tanah saban tahun, satu masa dulu. Sekarang Malaysia masih dijajah, dijajah oleh golongan Bangsawan Umno.

DI akhir penjajahan British di Tanah Melayu banyak Persatuan-persatuan Islam dan Parti Islam lahir bagai cendawan tumbuh, untuk membebaskan Tanah Melayu dari penjajahan. Contoh ASAS 50, API dan PAS. Hal ini menimbulkan kebimbangan kepada penjajah.

Penjajah menyasarkan golongan bangsawan Melayu untuk menubuhkan Parti Melayu tetapi berwadahkan kesinambungan Pengekalan Kuasa Penjajahan British di Tanah Melayu. (Baca juga mengapa Dato Onn Jaafar keluar Umno). Tidak menghairankan mengapa Umno lahir di Istana Johor.

Sesetengan anak takut hendak minta duit belanja dari bapanya. Maka si anak mempergunakan kuasa emaknya untuk dapatkan duit belanja dari suaminya, untuk bagi pihak anaknya. Begitulah tertubuhnya Umno. British mempergunakan Istana dan golongan bangsawan Melayu yang kebanyakannya berpedidikan British untuk mengaburi tujuan asalnya menutup ruang perjuangan Persatuan dan Parti Islam di Tanah Melayu. British juga bermatlamat untuk terus mengaburi rakyat banyak Melayu Tanah Melayu, dengan ideologinya untuk terus kekal sebagai penjajah.

Tidak pernah langsung pemimpin Umno dipenjarakan oleh British. Tetapi ramai pemimpin persatuan dan parti Islam dipenjarakan atas aduan Umno. Sebagai contoh Allahyarham Dr Baharuddin Helmi.

Bila lagi hendak hukum mati Umno yang namanya pun dalam bahasa Inggeris... kalau tidak PRU14 ini. In Syaa Allah.
Aamiin Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim.

Wassalam.
3Wdsg



Tiada ulasan: