Khamis, 30 November 2017

6441. LA MAUJUD ILLALLAH = tiada yang ujud melainkan Allah.

LA MAUJUD ILLALLAH = tiada yang ujud melainkan Allah.



Kisah Sayyidina Umar Al-Khattab 

oleh Ustaz Fawwaz bin Mohd Jan


- Para sahabat pernah mengatakan bahawa, mereka tak pernah merasakan hebatnya Islam ini seperti mana setelah Umar Al-Khattab memeluk Islam.

- Satu-satunya sahabat nabi yang bernama Umar dengan ejaan ع م ر iaitu عمر , sedangkan sahabat-sahabat lain juga ada yang bernama Umar, tetapi Rasulullah S.a.w menyuruh memanggil yang lain sebagai Amru  - عمرو - dengan menambah huruf 'و' di belakang,  sebagai penghargaan istimewa buat Umar Al-Khattab.

- Sayyidina Umar r.a digelar juga sebagai Al-Faruq , yang bermaksud 'yang dapat membezakan antara baik dan buruk'.

- Umar r.a ada tanda lengkuk bawah kedua-dua matanya, seperti bekas mengalir air, kerana dia tiap-tiap malam menangis kerana takutkan Allah.  Lebih-lebih lagi jika dia membaca Surah Al-Muthaffifin ayat 6.

- Umur Sayyidina Umar r.a ketika meninggal dunia adalah 63 tahun, sama dengan umur Sayyidina Abu Bakar r.a dan juga umur Sayyidina Muhammad S.a.w. 


Khalifah Umar Al-Khattab dan prihatinnya pada rakyat miskin
- Umar r.a adalah Khalifah yang kedua selepas Abu Bakar r.a.  Umar r.a menjadi Khalifah selama 10 tahun 6 bulan 4 hari.

- Mula-mula Umar r.a jadi khalifah dia buat undang-undang yang berbunyi "dari mana kamu dapat harta ini?"  Kerana dia tidak mahu rakyatnya, terutamanya gabenor-gabenor (menteri) memperolehi harta dari sumber yang haram.

Dia tidak mahu gabenor-gabenor yang dilantik mengumpulkan kekayaan. Sebagai contoh, jika seorang gabenor itu masa dilantik mempunyai 2 helai pakaian, maka setelah berhenti jawatan gabenor nanti pun mesti mempunyai 2 helai pakaian itu juga dan tidak lebih. Dan lebih baik lagi jika ada sehelai saja sewaktu berhenti (bermakna lebih kurang harta lebih bagus).

Bayangkan jika menteri-menteri sekarang diberi syarat sebegitu. Agak-agaknya ada ke tidak yang mahu menjadi menteri?  :)

- Ramai para sahabat , terutamanya yang menjadi gabenor seperti Abu Hurairah, Saad bin Abi Waqas, Muadz bin Jabal, Amru bin Al-As dan sebagainya, kena 'tarik harta' di zaman Umar memerintah ini. Harta-harta mereka digunakan untuk Islam dan membantu rakyat-rakyat yang miskin.

Khalifah Umar Al-Khattab r.a tidak akan makan daging sehingga semua rakyat miskin di bawah pemerintahannya makan terlebih dahulu.  Ini baru namanya PEMIMPIN MENDAHULUKAN RAKYAT.  Adakah pemimpin-pemimpin zaman sekarang boleh dikatakan pemimpin yang mendahulukan rakyat?  Ada walaupun tak sehebat Umar r.a, cuma tak ramai. 

- Umar r.a yang mula memberikan duit kepada bayi yang baru lahir.

- Umar r.a tiada istana atau rumah besar seperti layaknya seorang pemimpin zaman sekarang. Beliau tidak kisah hanya tidur di bawah pokok kurma di siang hari untuk berehat, tanpa perlu katil-katil yang nyenyak.

- Beliau merupakan orang pertama yang menetapkan kalendar Hijriyyah / Hijrah.

- Beliau yang mula-mula perintahkan agar masjid-masjid di bulan Ramadhan, waktu malamnya semua buka lampu, agar orang ramai dapat qiamullail di masjid.

- Cukai hanya dikenakan kepada rakyat yang kaya dan mewah, dan tidak dikenakan kepada mereka-mereka yang miskin.

- Memberikan sumbangan kepada orang-orang yang hafaz AlQuran.

- Dan lain-lain lagi kehebatan Sayyidina Umar r.a , sila saksikan video di atas :)


Sayyidina Umar r.a membuat pembangunan juga, tetapi pembangunannya bukan untuk kepentingan diri dan kroni, tetapi semata-mata untuk kemaslahatan rakyat.  Antara yang dibina oleh Umar r.a ialah taliair, jalanraya, empangan, mengadakan matawang sendiri yang dibuat dari logam, mewujudkan sistem pos, menyusun Undang-undang tanah negara, menubuhkan pasukan polis (untuk menjaga keselamatan dan ketenteraman awam, serta membantu rakyat yang miskin termasuk mereka yang bukan Islam) dan tentera laut dan sebagainya.

Umar r.a tidak membahagikan harta Ghanimah (rampasan perang) kepada tentera seperti yang dilakukan dalam zaman Rasulullah S.a.w. Ini kerana Umar r.a lebih mementingkan maslahah untuk umum, bukan untuk puak atau kroni tertentu.  Lagi pun tentera-tentera Umar r.a sudah pun diberikan gaji yang tetap. Ia berbeza dengan keadaan di zaman Rasulullah S.a.w kerana waktu itu, keadaan orang Muhajirin yang rata-ratanya miskin kerana dihalau sebelum itu, perlu diperbaiki.


Krisis itu masih melanda Madinah. Korban sudah banyak berjatuhan. Jumlah orang-orang miskin terus bertambah. Khalifah Umar Bin Al-Khattab yang merasa paling bertanggung jawab terhadap musibah itu, memerintahkan menyembelih haiwan ternakan untuk dibahagi-bahagikan kepada penduduk. 
Ketika tiba waktu makan, para petugas memilih untuk Umar bahagian yang menjadi kegemarannya, iaitu bonggol dan hati unta. Ini merupakan kegemaran Umar sebelum masuk islam. "Dari mana ini?"  Tanya Umar. 
"Dari haiwan yang baru disembelih hari ini," jawab mereka. 
"Tidak! Tidak!" Kata Umar seraya menjauhkan hidangan lazat itu dari hadapannya. "Saya akan menjadi pemimpin paling buruk seandainya saya memakan daging lazat ini dan meninggalkan tulang-tulangnya untuk rakyat."  
Kemudian Umar menyuruh salah seorang sahabatnya, "Angkatlah makanan ini, dan ambilkan saya roti dan minyak biasa!" Beberapa ketika kemudian, Umar menyantap yang dimintanya. [Petikan dari buku Ar-Rijal Haula Ar-Rasul oleh Khalid Muhammad Khalid]
Umar r.a pernah melawat pegawai-pegawainya di Syria, dan kemudian Yazid Bin Abi Sufyan menjemputnya datang ke rumah, ketika Umar r.a memasuki rumah lalu dilihatnya penuh dengan hiasan dinding bergantungan. Umar r.a mula mengambilnya sambil berkata,  "barang-barang ini boleh digunakan oleh rakyat jelata untuk melindungi diri mereka dari kesejukan dan panas." [Al-Wilayah ‘ala al-Buldan, 2/128]


Pakaian Umar r.a tidak pernah berubah dari sebelum menjadi Khalifah hingga menjadi Khalifah dan sehingga wafat. Beliau hanya memakai pakaian dari kain yang kasar dan bertampal-tampal pada tempat yang koyak sehingga berbelas tampalan kesemuanya.

Keprihatinan Umar r.a terhadap rakyat miskin inilah yang diulangi dan digemilangkan kembali oleh Khalifah Umar bin Abd al-Aziz , masyaAllah ....... 

Sumber:
http://unikversiti.blogspot.my/2013/09/khalifah-umar-al-khattab-dan.html
.

Tiada ulasan: