Rabu, 6 Disember 2017

6494. Melayu di tampuk kuasa.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Ada 10 manusia yang dijamin Allah dalam al-Quran masuk neraka. Hal ini diceritakan ulang agar kita, hati hati jangan meniru perangai mereka iaitu;

1. abu lahab
2. istri abu lahab
3. qobil anak Nabi Adam
4. kan'an anak Nabi Nuh
5. azar ayahanda Nabi Ibrahim
6. fir'aun
7. qarun,
8. hamman
9. manruj
10. isteri Nabi Luth

Dari Ali R.A. meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda: "DOA ADALAH SENJATA BAGI ORANG-ORANG MUKMIN, TIANG BAGI AGAMA DAN NUR BAGI LANGIT DAN BUMI" (Hadis Riwayat Hakeem)

Pesanan terkenal Khalifah Umar al-Khattab kepada salah seorang gabenor wilayahnya yang berbunyi: “Janganlah kamu berjanji yang bukan-bukan ketika sedang berasa terlalu gembira dan janganlah pula kamu menghukum yang bukan-bukan juga ketika sedang berasa amat marah.”

nota untuk tugas CTU 151, pemikiran dan tamadun islam UITM PP.

hazzaxy@gmail.com (http://hazzaxy.blogspot.my/2011/08/khalifah-saidina-uthman-bin-affan-ra.html)

Pengenalan 

Di zaman kebangkitan Islam dahulu terdapat beberapa sahabat yang terkenal kerana banyak mengorbankan harta-benda dan kekayaannya untuk membela Agama Allah. Salah seorang di antara mereka yang paling terkemuka sekali ialah Saiyidina Uthman Bin Affan R.A. Selain daripada beliau ialah Saiyidina Abu Bakar Al Siddiq, Abdul Rahman Bin Auf dan lain-lain lagi. Apatah lagi memang Saiyidina Uthman R.A. baik sebelum memeluk Islam mahupun setelah Islam, merupakan satu-satunya tokoh saudagar dan peniaga yang paling berjaya sekali. Dialah sahabat Rasul yang banyak mengorbankan harta-bendanya bagi menegakkan perjuangan Islam. Selepas kewafatan Rasulullah SAW pada tahun 632M, kerajaan islam dipimpin oleh para sahabat yang dikenali sebagai khulafa’ al-Rashidin. Zaman ini bermula daripada tahun 632-661M dan ditadbir empat orang khalifah iaitu Khalifah Abu Bakar al-Siddiq RA. (632-634M), Khalifah Umar bin al-Khatab RA. (634-644M), Khalifah Uthman bin Affan RA. (644-656M) dan Khalifah Ali bin Abi Thalib K.W. (656-661M).[1] 

Zaman ini menyaksikan keempat-empat khalifah meneruskan segala usaha dakwah yang dilakukan oleh Baginda SAW serta meletakkan Al-quran dan Hadith sebagai rujukan dan asas dalam menjalankan urusan pemerintahan. Secara umumnya tiada perubahan besar berlaku terutamanya pada peringkat dasar cuma beberapa penambahan dan pembaharuan teknikal yang difikirkan perlu bersesuaian dengan suasana persekitaran ketika itu. Antaranya dalam institusi khilafah, Al-wazarah, sistem kehakiman, sistem perundangan, majlis syura dan senibina.[2] Dengan melaksanakan tugasan ini dapat kami pelajari dan mengambil iktibar daripada kisah khalifah saidina Uthman bin Afan R.A. dalam menjalani kehidupan harian . Salam dan puji-pujian kepada junjugan besar nabi Muhammad SAW dan para sahabat yang bermati-matian memartabatkan agama islam yang kita pegang pada hari ini. 

kehidupan awal 

Saidina Othman dilahirkan di Ta'if, yang terletak di atas bukit, dan anggapan bahawa dia telah lahir pada bulan-bulan musim panas, sejak Mekah kaya biasanya menghabiskan musim panas dalam iklim sejuk Tha'if. Beliau dilahirkan ke dalam puak Umayyah kaya (Bani Umayyah) suku Quraisy Mekah, tujuh tahun selepas Nabi Muhammad. Bapa Saidina Uthman , Affan, meninggal dunia muda semasa dalam perjalanan di luar negara tetapi meninggalkan warisan yang besar untuk Saidina Uthman. Dimana Saidina Uthman mengikuti profesion yang sama seperti bapanya, dan perniagaannya berkembang, menjadikannya salah satu orang-orang terkaya di kalangan suku kaum Quraysh.[3] 

Memeluk Islam 

Saidina Uthman antara orang yang terawal telah memeluk Islam dan dikatakan telah membelanjakan sejumlah besar kekayaan untuk amal jariah. Apabila pulang dari perjalanan perniagaan ke Syria dalam 611M, Othman mendapati bahawa Nabi Muhammad telah mengisytiharkan agama Islam. Selepas perbincangan dengan sahabatnya Abu Bakar, `Uthman memutuskan untuk memeluk agama Islam, dan Abu Bakar membawanya kepada Nabi Muhammad dan dia mengisytiharkan keimanannya. Saidina Uthman menjadi lelaki keempat memeluk Islam, selepas Ali, Zayd dan Abu Bakr. Keputusannya untuk memeluk Islam menimbulkan kemarahan puaknya, Bani Ummayyah , yang kuat menentang ajaran Nabi Muhammad.[4] Hanya dua orang yang menyokong keputusannya iaitu Saadi, salah seorang saudara ibu-Nya, dan Umm Kulthum, kakak angkat Saidina uthman yang juga telah memeluk agama Islam. Oleh kerana penukaran agama Islam, `isteri-isteri saidina Uthman meningalkannya, dan uthman terpaksa menceraikan mereka. Nabi Muhammad kemudian menawarkan kepada saidina `Uthman untuk berkahwin dengan anak perempuannya, Ruqayyah binti Muhammad. 

Penghijrahan ke Habsyah 

Saidina `Uthman dan isteri Ruqayya berhijrah ke Habsyah (Ethiopia moden) pada tahun 614-615M, bersama-sama dengan 11 lelaki dan 11 wanita, semua beragama Islam. Saidina Uthman telah mempunyai beberapa kenalan perniagaan di Habsyah,jadi beliau terus mengamalkan profesion sebagai seorang peniaga. Dia bekerja keras dan perniagaannya semakin berkembang. Selepas dua tahun, berita itu telah tersebar di kalangan umat Islam di Habsyah bahawa Quraisy Mekah telah menerima Islam, dan telah memujuk Saidina `Uthman, Ruqayya dan beberapa orang Islam yang lain untuk kembali ke Mekah. Walau bagaimanapun apabila mereka sampai di Mekah ia berlaku bahawa berita tentang penerimaan Quraisy Islam adalah palsu. Sebahagian umat Islam yang telah datang dari Abyssinia kembali tetapi `Uthman dan Ruqayya memutuskan untuk terus tinggal di Mekah. Di Mekah Saidina Othman terpaksa memulakan semula perniagaannya, tetapi dengan batuan daripada rakan perniagaan semasa beliau di Habsyah membolehkan perniagaannya makmur sekali lagi.[5] 

Penghijrahan ke Madinah 

Pada tahun 622M, Saidina `Uthman dan isterinya, Ruqayya, berhijrah ke Madinah. Mereka adalah di kalangan kumpulan ketiga umat Islam yang berhijrah ke Madinah. Setibanya di Madinah, Saidina `Uthman tinggal bersama Abu Talha ibn Thabit Bani Najjar . Selepas seketika,Saidina Othman membeli sebuah rumah sendiri dan bergerak di sana. Sebagai salah satu pedagang terkaya Mekah, Saidina Othman tidak perlu apa-apa bantuan kewangan dari saudara-saudara Ansari beliau, kerana dia membawa semua hartanya bersama-samanya ke Madinah. Di Madinah, umat Islam secara amnya petani dan tidak begitu berminat dalam perdagangan, dan dengan itu sebahagian besar daripada perdagangan yang berlaku di bandar ini telah dikendalikan oleh orang-orang Yahudi. Oleh itu, terdapat ruang yang besar untuk umat Islam dalam mempromosikan perdagangan dan `Uthman mengambil kesempatan daripada kedudukan ini, tidak lama selepas itu beliau menjadi seorang peniaga di Madinah. Dia bekerja keras dan jujur​​, dan perniagaannya berkembang maju, dan kemudiannya menjadi salah satu daripada orang-orang terkaya di Madinah.[6] 

Kehidupan di Madinah 

Dalam 624M beberapa orang Islam dari Madinah berangkat untuk membantu dalam menangkap kafilah Quraisy. Pada masa ini, isteri Saidina Uthman, Ruqayya, menderita akibat malaria dan kemudian menghidap cacar. Saidina Uthman tinggal di Madinah untuk menjaga Ruqayya yang bermasalah dan tidak menyertai orang-orang islam yang meninggalkan Madinah dengan Muhammad. Ruqayya meninggal dunia semasa Perang Badar sedang terjadi, dan berita kemenangan Badar sampai ke Madinah kerana dia dikuburkan. Kerana pertempuran, Nabi Muhammad tidak dapat menghadiri pengebumian anak perempuannya. 

Selepas Perang Uhud Uthman berkahwin dengan anak perempuan kedua Nabi Muhammad, Ummu Kalsum binti Muhammad. Dan setahun selepas itu anak Ruqayyah , Abd-Allah ibn Uthman, meninggal dunia. Apabila Perang Khandak telah berlaku pada 627M, Saidina Uthman ditugaskan menjaga Madinah. Selepas peperangan telah dijalankan terhadap orang Yahudi Bani Qaynuqa, dan apabila mereka telah ditawanan soalan pelupusan hamba menjadi masalah. Saidina Uthman menyelesaikan isu itu dengan membeli semua hamba dan mendeposit harga mereka di Bayt al-mal (Perbendaharaan). Mana-mana hamba yang menerima Islam telah dibebaskan oleh Saidina Uthman dalam nama Allah.[7] 

Perjanjian-Hudaibiyah 

Pada bulan Mac 628M (6 Hijrah), Nabi Muhammad yang menyatakan hasratnya ke Mekah untuk menunaikan upacara haji dan umrah. Golongan Quraisy menafikan kemasukan Islam ke bandar dan bersedia menghantar sendiri tentera di luar Mekah, dan berazam untuk menunjukkan tentangan, walaupun umat Islam tidak mempunyai niat atau persediaan untuk berperang. Nabi Muhammad berkhemah di luar Mekah, di Hudaybiyyah, dan menghantar Saidina Uthman sebagai duta untuk berjumpa dengan pemimpin-pemimpin Quraisy dan berunding untuk kemasukan Islam ke bandar. Quraisy yang dibuat Saidina Uthman tinggal lebih lama di Mekah daripada orang asalnya dirancang dan enggan untuk memaklumkan kepada umat Islam di mana beliau berada . Ini menyebabkan orang-orang Islam untuk mempercayai bahawa Saidina Uthman telah dibunuh oleh orang-orang Quraisy. Pada ketika ini,Nabi Muhammad berkumpul askar hampir 1400 dan memanggil mereka berikrar untuk berjuang sehingga meninggal dunia dan membalas dendam kematian khabar angin Saidina Uthman, yang mereka telah lakukan dengan meletakkan tangan di atas Nabi Muhammad. Ia dilaporkan bahawa Nabi Muhammad telah meletakkan tangannya di atas yang lain dan berjanji bagi pihak Saidina Uthman juga. Ikrar ini berlaku di bawah pokok dan telah dikenali sebagai Ikrar Pohon dan telah berjaya menunjukkan kepada Quraisy penentuan umat Islam. Mereka kemudian mengeluarkan Saidina Uthman dan menurunkan seorang duta besar mereka sendiri, Suhail bin Amru untuk berunding terma perjanjian yang kemudiannya menjadi yang dikenali sebagai Perjanjian Hudaybiyyah. 

Pemilihan Saidina Uthman sebagai khalifah 

Ketika khalifah Omar bn Al-Khattab dirawat kerana ditikam oleh Abu Lu’luk yang beragama Majusi. Beberapa sahabat datang menemui Saidina Omar dan mencadangkan supaya beliau melantik penggantinya. Pada mulanya beliau enggan berbuat demikian. Setelah didesak beliau bersetuju dan mencalonkan seramai 6 orang sahabat terkemuka iaitu : 

1. Uthman bin affan 
2. Ali bin Abi Talib 
3. Talhah bin Ubaidah 
4. Az-Zubir bin Awwam 
5. Saad bin Abi Waqas 
6. Abd Rahman bin Auf . 

Beliau melantik anaknya Abdullah bin Omar sebagai saksi dan layak memilih tetapi bukan dipilih sebagai khalifah. Setelah Omar bin Al-Khattab wafat, mesyuarat memilih khalifah dijalankan. Semasa mesyuarat dijalankan Talhah, Az-Zubir dan Saad menarik diri. Manakala Abd Rahman meminta dibenarkan menarik diri dan menjadi pemegang amanah untuk perlantikan tersebut dan permintaan beliau dipersetujui. Abdul Rahman melaksanakan tugasnya dengan jujur iaitu menemui para sahabat terkemuka dan orang ramai termasuk kaum wanita tentang siapakah yang paling layak untuk dijadikan khalifah. Beliau bertanya kepada Uthman dan Ali kesediaan mereka untuk menjadi khalifah. Melalui jawapan Uthman dan Ali serta pendapat sebahagian besar sahabat dan orang ramai, maka Abd Rahman bin Auf mengistiharkan Uthman bin Affan sebagai khalifah menggantikan Omar bin Al-Khattab.[8] 

Pemerintahan sebagai Khalifah (644-656M) 

Apabila mengambil alih jawatan Khalifah,Saidina Uthman mengeluarkan beberapa arahan kepada pegawai-pegawai di seluruh kuasa sehingga, memerintahkan mereka untuk berpegang teguh undang-undang yang dibuat oleh Saidina Omar khalifah yang terdahulu. Semasa zaman Saidina Uthman tanah jajahan dilanjutkan di barat ke Maghribi, di timur Selatan timur Pakistan, dan di utara ke Armenia dan Azerbaijan. Semasa menjadi khalifah beliau menubuhkan pasukan tentera laut Islam yang pertama, bahagian-bahagian pentadbiran negeri telah disemak semula, dan banyak projek-projek awam telah berkembang dan siap. 

Saidina Uthman telah menghantar sahabat yang terkemuka ("sahabat Muhammad") sebagai timbalan peribadinya ke perbagai wilayah untuk meneliti tingkah laku pegawai-pegawai dan keadaan rakyat. Secara keseluruhan,Saidina Uthman memerintah selama dua belas tahun. Enam tahun yang pertama telah ditandai dengan keamanan dan ketenangan dalaman, dan beliau kekal sebagai Khalifah yang paling popular di kalangan Khulafa; tetapi pada separuh kedua khalifa pemberontakan timbul. 
Saidina Uthman mempunyai perbezaan dalam cara untuk mengembangkan Islam, dan dia menghantar utusan Islam rasmi pertama ke China dalam 650M. Utusan, yang diketuai oleh Sa `d ibn Abi Waqqas, tiba di ibu negara Tang, Chang'an, 651M melalui laluan luar negara. Orang-orang Hui umumnya menganggap tarikh ini untuk menjadi pengasas rasmi Islam di China. Rekod Purba dari Dinasti Tang telah mencatatkan mesyuarat bersejarah, di mana duta itu menyambut Maharaja Gaozong Tang dan cuba untuk menukar agama Islam. Walaupun Duta gagal untuk meyakinkan Maharaja memeluk Islam, Maharaja membenarkan beliau untuk masuk ke China dan mengarahkan penubuhan masjid Cina yang pertama di ibu negara untuk menunjukkan rasa hormat kepada agama islam. Uthman juga menghantar utusan rasmi Islam Sri Lanka. 

Reformasi pada zaman pemerintahan Khalifah Uthman 

Saidina Uthman adalah seorang ahli perniagaan yang hebat dan pedagang yang berjaya semasa mudanya lagi,adalah penyumbang besar kepada empayar Khulafa. Kalifah Umar telah menetapkan elaun rakyat dan mengambil alih jawatan khulafa,Saidina Umar telah meletakkan larangan ke atas penjualan tanah dan pembelian tanah pertanian dalam wilayah ditawan. Saidina Uthman menarik balik sekatan ini, memandangkan hakikat bahawa perdagangan tidak dapat berkembang. Saidina Uthman juga membenarkan orang ramai membuat pinjaman dari perbendaharaan awam. Di bawah Saidina Umar ia telah ditetapkan sebagai dasar bahawa tanah di wilayah yang ditawan tidak untuk diedarkan di kalangan para pejuang, tetapi untuk kekal sebagai harta pemilik sebelumnya. Tentera berasa tidak berpuas hati dengan keputusan ini, tetapi Saidina Umar menindas pembangkang dengan keputusan yang kukuh.Saidina Uthman mengikuti dasar yang dirancang oleh Saidina Umar dan terdapat lebih banyak penaklukan, dan hasil daripada tanah meningkat dengan ketara. Tentera sekali lagi meningkatkan permintaan terhadap pengagihan tanah di dalam wilayah yang ditawan di kalangan askar-askar berjuang tetapi Saidina Uthman menolak permintaan dan menyokong Dhimmis (bukan Islam di negeri Islam). Pada tahun 651M, duit syiling Islam yang pertama telah dikeluarkan semasa khalifa Uthman, dimana digunakan dirham Parsi yang mempunyai imej III Yazdgerd maharaja Parsi dengan tambahan hukuman Arab Bismillah (بسم الله) (nama Allah). Walau bagaimanapun, asal pertama penempaan dirham Islam telah dilakukan di 695M dalam tempoh kerajaan Umayyah.[9] 

Saidina Umar, khulafa pendahulu kepada Saidina Uthman amat tegas dalam penggunaan wang dari perbendaharaan awam. Selain dari elaun yang tidak seberapa yang telah dibenarkan memihak kepada beliau, Saidina Umar tidak mengambil wang dari perbendaharaan. Dia tidak menerima apa-apa hadiah, dia juga tidak membenarkan mana-mana ahli keluarga beliau untuk menerima apa-apa hadiah dari mana-mana pihak. Pada zaman Saidina Uthman, ada beberapa kelonggaran dalam kekerasan semasa zaman Saidina Umar. Saidina Uthman tidak menarik apa-apa elaun dari perbendaharaan untuk kegunaan peribadi, dia juga tidak menerima gaji, dia seorang yang kaya dengan sumber-sumber yang mencukupi sendiri, tetapi tidak seperti Saidina Umar, Saidina Uthman diterima hadiah dan membenarkan ahli keluarga beliau untuk menerima hadiah dari tertentu pihak. Saidina Uthman ​​merasakan bahawa dia mempunyai hak untuk menggunakan dana awam mengikut pertimbangan yang terbaik, dan tiada siapa yang mengkritik beliau untuk itu. Pembaharuan ekonomi yang diperkenalkan oleh Saidina Uthman telah jauh mencapai kesan umat Islam serta bukan Islam. Zaman Khulafa menikmati kehidupan yang makmur dari segi ekonomi semasa pemerintahannya.[10] 
kerja-kerja awam 

Di bawah Saidina Uthman ekonomi rakyat menjadi lebih stabil, dan mereka melabur wang mereka dalam pembinaan bangunan. Banyak bangunan baru dan lebih besar telah dibina di seluruh empayar. Semasa khalifah Uthman memerintah sebanyak lima ribu masjid-masjid baru telah dibina. Saidina Uthman telah membesarkan, memperluaskan, dan menghiasi Al-Masjid al-Nabawi di Madinah dan Kaabah. Dengan perkembangan tentera, cantonments telah diperluaskan dan diperbesarkan, berek yang dibina untuk tentera dan kandang untuk pasukan berkuda telah dilanjutkan. Saidina Uthman telah menyediakan padang rumput yang berasingan bagi unta negeri. 

Semasa khalifa Uthman, rumah tetamu yang disediakan di bandar-bandar utama untuk memberi keselesaan kepada peniaga yang datang dari tempat jauh. Pasaran yang lebih dan lebih banyak telah dibina dan Saidina Uthman dilantik Pegawai Pasaran untuk menjaga mereka. Di Iraq, Mesir dan Parsi banyak terusan digali, yang merangsang pembangunan pertanian. Di bandar-bandar, tumpuan khusus ke arah penyediaan bekalan air. Di Madinah, beberapa telaga-telaga digali untuk menyediakan air minuman bagi orang ramai dan di Mekah bekalan air juga bertambah baik. Air telah dibawa ke Kufa dan Basra oleh terusan. Shuaibia pelabuhan untuk Mekah banyak mendatangkan kesusahan kepada orang awam, jadi Saidina Uthman memilih Jeddah sebagai tapak pelabuhan baru, dan sebuah pelabuhan baru telah dibina di sana.Saidina Uthman juga diperbaharui jabatan polis di bandar-bandar. 

Pentadbiran 

Dalam pentadbiran Saidina Umar telah mengarahkan pengganti beliau tidak membuat apa-apa perubahan dalam pentadbiran yang ditetapkan untuk satu tahun selepas kematiannya. Untuk satu tahun Saidina Uthman mengekalkan corak pentadbiran politik atas arahan Saidina Umar, dan selepas setahun kemudiannya beliau membuat beberapa pindaan. 

Di bawah Saidina Umar, Mesir telah dibahagikan kepada dua wilayah, Atas dan Bawah. Saidina Uthman menjadikan Mesir satu wilayah sahaja dan mewujudkan satu wilayah baru untuk Efriqya. Di bawah Saidina Umar, Syria telah dibahagikan kepada dua wilayah tetapi Saidina Uthman menjadikannya satu wilayah. Semasa pemerintahan Saidina Uthman empayar itu dibahagikan kepada dua belas wilayah. 
Wilayah tersebut ialah: 
  • Madinah
  • Mekah
  • Yemen
  • Kufa
  • Basra
  • Jazira
  • Faris
  • Azerbaijan
  • Khorasan
  • Syria
  • Mesir
  • Efriqya (secara literal "Afrika", menandakan N. Afrika)

Wilayah dibahagikan kepada daerah (lebih daripada 100 daerah di dalam empayar) dan setiap daerah atau bandar utama mempunyai Gabenor, Ketua Hakim dan Amil (pemungut cukai). Gabenor yang dilantik oleh Saidina Uthman dan tiap-tiap pelantikan itu dibuat secara bertulis. Pada masa yang pelantikan, arahan telah dikeluarkan dengan tujuan untuk mengawal selia kelakuan gabenor. Apabila mengambil alih jawatan khalifah, gabenor itu dikehendaki mengumpul orang-orang di masjid utama, dan membaca surat cara arahan kepada mereka.Saidina Uthman melantik kaum kerabat beliau sebagai gabenor empat wilayah: Mesir, Syria, Basra dan Kufah .[11] Penjelasan paling baik untuk pergantungan ini pada kerabat beliau bahawa Empayar Khulafa telah berkembang setakat ini, dengan begitu pantas, bahawa ia telah menjadi sangat sukar untuk ditadbir, dan Saidina Uthman berpendapat bahawa dia boleh meletakkan amanah dan kaum kerabatnya sendiri tidak pemberontakan terhadapnya. Walau bagaimanapun Shiah tidak melihat ini sebagai sesuatu yang berhemah, mereka melihat ia sebagai nepotisme, dan cubaan untuk memerintah seperti seorang raja dan bukannya sebagai yang pertama antara orang yang setara. 

Al- Quran 

Saidina Uthman adalah insan yang paling dikenali untuk membentuk jawatankuasa untuk menghasilkan berbilang salinan teks Al-Quran yang ada hari ini. Sebabnya ialah kerana pusat-pusat Islam, seperti Kufah dan Damsyik, telah mula untuk membangunkan tradisi mereka sendiri untuk membaca al-Quran dan menulis dengan perbezaan gaya. 

Pada zaman Saidina Uthman, di mana pada waktu Islam telah merebak secara meluas, perbezaan dalam membaca Al-Quran dalam berbagai dialek bahasa Arab menjadi jelas. Sekumpulan sahabat, yang diketuai oleh Hudhayfah ibn al-Yaman, yang ketika itu ditempatkan di Iraq, datang kepada Saidina Uthman, dan menggesa beliau untuk "menyelamatkan umat Islam sebelum mereka berbeza mengenai Al-Quran". Uthman mendapatkan manuskrip al-Quran yang lengkap dari Hafsah, salah satu daripada isteri-isteri Nabi Muhammad Islam yang telah diamanahkan untuk menyimpan manuskrip al-Quran yang disusun secara menyeluruh oleh Khalifah yang pertama, Saidina Abu Bakar. Saidina Uthman sekali lagi memanggil pihak berkuasa terkemuka menyusun yang terdiri daripada, Zaid bin Thabit, dan beberapa sahabat yang lain untuk membuat salinan manuskrip. Zaid telah dimasukkan ke dalam menjaga tugas itu. Gaya dialek Arab yang digunakan adalah daripada suku Quraisy daripada suku kaum Nabi Muhammad. Oleh itu, gaya ini telah diwajibkan ke atas semua orang lain. 

Zaid dan pembantu beliau menghasilkan beberapa salinan manuskrip al-Quran. Salah satu setiap dihantar ke wilayah setiap orang Islam dengan perintah bahawa semua bahan-bahan al-Quran yang lain, sama ada salinan berpecah-pecah atau lengkap, dimusnahkan. Oleh itu, apabila salinan standard yang dibuat boleh didapati dengan meluas kepada masyarakat Islam di mana-mana, maka semua bahan lain yang dibakar secara sukarela oleh masyarakat Islam itu sendiri. Penghapusan dokumen-dokumen tambahan Al-Quran kekal penting dalam usaha untuk membasmi incongruities al kitab, percanggahan-percanggahan akibat atau perbezaan dalam dialek dari teks adat Al-Quran. Tidak dinafikan, hadis Rasulullah menyatakan bahawa kambing makan ayat al-Quran yang ditulis di atas daun. Yang berbeza-beza mazhab Islam yang berbeza dengan mengambil kira kepentingan Hadis. Khalifah Uthman mensimpan salinan untuk dirinya sendiri dan menkembalikan manuskrip asal kepada Hafsah. 
Sementara Syiah dan Sunni menerima teks suci yang sama, al-Quran, beberapa dakwaan bahawa pertikaian Syiah versi semasa, iaitu mereka menambah dua surah tambahan yang dikenali sebagai al-Nurayn dan al-Wilaya [12].Walau bagaimanapun, Shahi 'seperti dakwaannya bahawa mereka dituduh dengan ini, kerana mereka orang-orang yang beriman, seperti Sunni, bahawa al-Quran tidak pernah berubah dan dengan rujukan dari buku-buku hadith Sunni bahawa kesimpulan ini diambil bukan sahaja oleh Syiah dan Sunni tetapi orang yang kurang arif.[13] 
Perkembangan ketenteraan 

Empayar Islam berkembang pada kadar yang belum pernah berlaku di bawah Khalifah Umar, berikutan kematian Khalifah Umar, hampir seluruh wilayah bekas empayar Sassanid memberontak dari semasa ke semasa sehingga 650M, apabila maharaja Sassanid terakhir telah dibunuh. Khalifah `Uthman kemudiannya mengarahkan beberapa ekspedisi tentera untuk menghancurkan pemberontakan dan menawan semula negeri-negeri Persia dan orang suruhan mereka. Pemberontakan utama adalah di wilayah-wilayah Parsi Armenia, Azerbaijan, Fars, Sistan, Tabaristan, Khorasan, dan Makran. Wilayah-wilayah pada hari ini Pakistan, Iran, Afghanistan, Azerbaijan, Dagestan, Turkmenistan dan Armenia. Dalam tambahan kepada wilayah-wilayah beberapa wilayah lain juga dijajah di rantau ini. Selepas kematian Khalifah Umar, Byzantine maharaja Constantine III melancarkan serangan tetapi segera ditangkis, kerana saidina Uthman mengarahkan serbuan tahunan di Anatolia untuk memotong kuasa Byzantine. Dari 647-651 offensives utama telah dilancarkan di Cappadocia, Caesarea Mazaca, Cilicia dan Isauria dalam 650-651M memaksa Maharaja Byzantine Constans II untuk membuat rundingan gencatan senjata yang diikuti memungkinkan Constans II untuk berpegang kepada bahagian-bahagian barat Armenia . Satu pasukan tentera laut telah dibina dan pulau Cyprus telah ditangkap dalam 649M diikuti oleh penangkapan Crete dan Rhodes. Selepas kemenangan tentera laut terhadap armada Byzantine sebahagian daripada Sicily juga ditangkap. Pada 654-655M, Saidina Uthman memerintahkan supaya persediaan ekspedisi untuk menawan Constantinopole, tetapi tidak kesampaian apabila Uthman telah dibunuh. Afrika Utara telah menyerang pada tahun 647 dan Exarchate Byzantine Afrika yang telah mengisytiharkan kemerdekaan di bawah Gregory King ningrat. Nubia telah diceroboh pada 652 dan Dongola modalnya dipecat. Walaupun pertempuran masih tidak meyakinkan dan tawaran damai dari Nubian King telah diterima mengikut mana pihak tidak akan apa-apa langkah agresif menentang antara satu sama lain. Pada 652-653M Semenanjung Iberia telah diserang dan kawasan pantai ditangkap, sebelum pengembangan lanjut boleh dibuat Khalifah telah dibunuh dan kuasa-kuasa telah ditarik semula dari Iberia dan Afrika utara semasa perang. 

Penentangan dan fitnah. 

Pada zaman pemerintahan Saiyidina Uthman Bin Affan inilah mulai timbulnya beberapa masalah yang belum pernah berlaku sebelumnya. Timbulnya peristiwa-peristiwa yang baharu itu bukanlah disebabkan oleh kecuaian Saiyidina Uthman ataupun kerana beliau sengaja meringan-ringankan hukum, bahkan hukuman-hukuman yang sewajarnya tetap dikenakan ke atas siapa juga yang bersalah yang melanggar larangan Agama Islam. Tetapi bagaimanapun percubaan-percubaannya itu tidak menghasilkan hasil yang baik berlainan dengan apa yang dijalankan oleh Saiyidina Umar Ibnul Khattab dalam masa pemerintahannya dan mi menyebabkan fitnah-fitnah makin banyak berlaku antara pihak pemerintah dengan orang ramai. 

Satu perkara yang mungkin menjadi punca kelemahan pemerintahan Saiyidina Uthman ialah sifatnya yang mudah dipengaruhi oleh cakap-cakap orang lain terutama oleh kaum keluarganya sendiri. Mereka itu pernah mencampuri urusan pemerintahan terutama salah seorang keluarganya yang bernama Marwan Bin Hakkam. Perbuatannya yang membiarkan keluarganya campur tangan dalam pemerintahan serta perlantikannya ke atas ramai anggota keluarganya dalam pemerintahan itulah yang selalunya menimbulkan rasa tak puas hati di kalangan penduduk Madinah khasnya dan rakyat Islam umumnya.[14] 

Selain daripada itu ada lagi beberapa perkara yang dilakukan oleh Saiyidina Uthman yang telah menimbulkan rasa tak puas hati orang-orang Islam pada masa itu. Salah satu daripada perkara-perkara itu ialah keputusan membenarkan bapa saudaranya Al Hakam Bin Abi Al As dan beberapa orang keluarganya kembali semula ke Madinah, padahal Al Hakam telah diperintah keluar dari Madinah kerana sikap permusuhannya terhadap Rasulullah s.a.w. dan Saiyidina Uthman telah merayu kepada Rasulullah pada masa hayatnya lagi meminta baginda membenarkan bapa saudaranya itu kembali tetapi Rasulullah s.a.w. tidak membenarkan permintaannya itu hingga pada zaman Saiyidina Abu Bakar R.A. dan Saiyidina Umar R.A. dia tidak dibenarkan juga kembali. Apabila Saiyidma Uthman dilantik menjadi Khalifah bapa saudaranya itu dibenarkan kembali ke Madinah., bukan setakat itu sahaja namun apabila ia mati kuburnya dibina dengan indahnya dan anaknya yang bernama Al Hanith dilantik pula menjadi pegawai menjaga tempat-tempat perniagaan di Madinah. Sementara perlantikan Saiyidina Uthman ke atas anaknya Al Hakam yang bernama Marwan menjadi sebagai menteni kepadanya itu dikecam hebat juga oleh orang-orang Islam. Beberapa orang sahabat yang terkemuka telah membantah perlantikan itu tetapi tidak dipedulikan oleh Saiyidina Uthman. Mengenai perkembalian bapa saudaranya ke Madinah, Saiyidina Uthman memberitahu sahabat-sahabatnya bahawa beliau telah memohon persetujuan Rasulullah s.a.w. dan itulah sebabnya beliau berani melakukan demikian. 

Selain daripada itu orang-orang Islam merasa tak puas hati juga terhadap pemecatan yang dilakukan oleh Saiyidina Uthman ke atas pegawai-pegawai yang dilantik pada zaman Saiyidina Umar Ibnul Khattab dan digantikan dengan orang-orang baru dari kaum keluarganya. Perkara-perkara seperti yang tersebut itu berlakunya di Madinah pusat pemerintahan Islam pada masa itu. Sementara di lain-lain wilayah Islam tak sunyi juga daripada adanya golongan-golongan yang menaruh rasa curiga dan tak puas hati terhadap Saiyidina Uthman R.A. Pemerintahan Saiyidina Uthman itu mula menempuh satu percubaan yang besar iaitu dengan tumbuhnya punca fitnah di Madinah yang akhirnya menjalar ke seluruh wilayah-wilayah Islam yang lain. Tatkala itulah seorang musuh Islam bernama Abdullah Bin Saba, seorang Yahudi yang mengaku dirinya memeluk Islam telah membangkitkan kemarahan rakyat terhadap Khalifah Uthman R.A. dengan tujuan untuk memecah belahkan kaum Muslimin sesama sendiri. 

Seorang sahabat yang terkenal bernama Abu Zar juga telah menentang hebat pemerintahan Saiyidina Uthman R.A. dengan membuat cabaran ke atas Khalifah itu dan juga ke atas Muawiyah yang pada masa itu sebagai wakil Khalifah memerintah kota Damshik. Di negeri Syam Abu Zar telah termakan hasutan dan Abdullah Bin Saba lalu menentang Muawiyah kerana menurut pendapatnya pernah Mauwiyah mendakwa bahawa harta Baitulmal semuanya adalah kepunyaan Allah bukan kepunyaan onang-orang Islam seolah-olah dia bercadang tidak akan membahagikan harta baitulmal kepada orang ramai. Inilah hasutan yang dibuat oleh Abdullah Bin Saba kepada sahabat terkenal iaitu Abu Zar yang memang berjiwa militan dan keras itu. Memandangkan bahaya dan pengaruh Abu Zar itulah maka akhirnya Saiyidina Uthman Bin Affan mengambil tindakan untuk mengasingkan Abu Zar Al Ghifari dari orang ramai lalu dibuangnya ke satu tempat bernama Raudah. Di tempat pembuangannya itu beliau terus-menerus juga membuat kecaman ke atas Saiyidina Uthman R.A. hingga akhir hayatnya beliau meninggal dunia pada tahun 31 Hijrah.[15] 

Sementara itu kegiatan-kegiatan yang dilakukan secara gigih oleh Abdullah Bin Saba untuk memecah-belah umat Islam telah mendapat kejayaannya di Mesir, Kufah dan Basrah. Beliau telah berjaya mempengaruhi jiwa orang ramai dengan menyebarkan satu fahaman yang belum pernah dibawa oleh sesiapa sebelum itu bahawa kononnya Nabi Muhammad s.a.w. ada menetapkan seorang penggantinya iaitu Sayidina Ali Bin Abu Talib R.A. Di Mesir Muhammad Bin Abu Bakar, iaitu anak Khalifah Abu Bakar Al-Siddiq telah menyokong gerakan Abdullah Bin Saba itu kerana didorong oleh pertalian kerabat antaranya dengan Sayidina Ali R.A. iaitu sebagai anak tiri kepada Sayidina Ali Bin Abu Talib yang beristerikan balu Saiyidina Abu Bakar R.A. iaitu Asma Binti Umais ibu Muhammad Bin Abu Bakar. Muhammad Bin Abu Bakar menentang keras pemerintahan Saiyidina Uthman kerana sepucuk surat yang dihantar oleh Marwan Bin Hakkam dari Madinah kepada Abdullah Bin Saba, gabenor Mesir menyuruhnya membunuh Muhammad Bin Abu Bakar dan juga membunuh sekelian orang yang menyokong Muhammad sama ada dan golongan Muhajirin ataupun dan Ansar. 

Kesudahannya golongan-golongan yang menentang Khalifah Uthman Bin Affan yang datangnya dan wilayah Mesir, Kufah dan Basrah itu membuat satu pakatan menuju Madinah untuk mengemukakan tuntutan-tuntutan meneka kepada Khalifah. Apakala mereka dapati tuntuntan-tuntutan mereka itu tidak dapat ditunaikan sepenuhnya oleh Khalifah maka mereka pun melakukan kepungan terhadap istana Khalifah Uthman Bin Affan. Setelah beberapa hari melakukan kepungan, mereka akhirnya merempuh masuk lalu membunuh Khalifah Uthman Bin Affan yang tenkenal kenana sifat sabar dan santunnya itu. Ketua pemberontakan itu bernama Al Ghiffari telah memukul Saiyidina Uthman dan kemudiannya diiringi pula oleh tetakan dengan pedang dari seorang pemberontak lain, pukulan mana disanggah oleh isteni Saiyidina Uthman bernama Naelah dan kena pada jari tangannya lalu putus. Akhinnya Saiyidina Uthman mati terbunuh pada 35 Zulhijjah tahun 35 Hijrah dan akibat dan kewafatannya itu maka bermulalah babak-babak yang mendukacitakan dalam lembaran sejarah Islam.[16] 
pengebumian 

Selepas badan saidina Uthman berada di dalam rumah selama tiga hari, Naila, isteri Uthman, menghampirinya bersama beberapa penyokongnya untuk membantu dalam pengebumian beliau, tetapi hanya kira-kira sedozen orang yang membalas. Ini termasuk Marwan, Zaid bin Thabit, 'Huwatib bin Alfarah, Jabir bin Muta'am, Abu Jahm bin Hudaifa, Hakim bin Hazam dan Niyar bin Mukarram. [17]Badan Saidina Uthman ditarik balik pada waktu senja, dan kerana sekatan, keranda beliau tidak boleh diperoleh. Badan nya tidak dibasuh, sebagai negeri ajaran Islam, badan-badan yang mati syahid 'tidak sepatutnya dicuci sebelum dikebumikan. Oleh itu,Saidina Uthman telah dibawa ke tanah perkuburan dalam pakaiannya semasa pembunuhan.[18] 

Sesetengah orang mengatakan bahawa Saidina Ali menghadiri pengebumian Saidina Uthman, tetapi, bagaimanapun, terdapat bukti-bukti yang kukuh mengatakan bahawa SAidina Ali tidak menghadiri pengebumian itu.[19] Naila diikuti pengebumian dengan lampu, tetapi untuk mengekalkan rahsia lampu terpaksa dipadamkan. Naila diiringi oleh beberapa wanita termasuk Aisyah, anak perempuan Uthman. 
perkuburan 

Badan ini dibawa ke Jannat al-Baqi, tanah perkuburan Islam yang terkenal. 

Difahamkan bahawa sesetengah orang berkumpul di sana, dan mereka menentang perkuburan Saidina Uthman di tanah perkuburan orang Islam. Penyokong-penyokong Saidina Uthman yang berkeras bahawa badan hendaklah dikebumikan di Jannat al-Baqi. Jenazah kemudian dikebumikan di tanah perkuburan Yahudi di belakang Jannat al-Baqi. Beberapa dekad kemudian, raja-raja Omayyad memusnahkan tembok tanah perkuburan Yahudi dan meluaskan tanah perkuburan Islam untuk orang islam.[20] 

Solat jenazah yang diketuai oleh Jabir bin Muta'am, dan mayat diturunkan ke dalam kubur tanpa banyak upacara. Selepas pengebumian, Naila balu Uthman dan Aisha anak perempuan Uthman mahu bercakap, tetapi mereka dinasihatkan untuk kekal tenang disebabkan oleh bahaya mungkin dari rioters.[21] 

[1] Ibn Sa'd al-Baghdadi, Muhammad – The book of The Major Classes, only partially translated into English; see Men of Medina and Women of Medina published by Ta-Ha Publishers, and first two volumes as published by Kitab Bhavan, New Delhi 
[2] Ochsenweld, William; Fisher, Sydney Nettleton (2004). The Middle East: a history (sixth ed.). New York: McGraw Hill. ISBN 0072442336. 
[3] Al-Mubarakphuri, Safi-ur-Rahman. Ar-Raheeq Al-Makhtum (The Sealed Nectar). Riyadh: Dar-us-Salam Publications, 1996 
[4] Uthman bin Affan, the Third Caliph of Islam by Ahmad, Abdul Basit. (Riyadh: Dar-us-Salam Publications, 2000). 
[5] Hazrat Usman – by Rafi Ahmad Fidai, Publisher: Islamic Book Service Pages: 32 
[6] William Montgomery Watt – Muhammad at Medina, Oxford University Press 1956 
[7] The Early Islamic Conquests, Fred Donner, Princeton 1981 
[8] A Restatement of the History of Islam and Muslims on Al-Islam.org , referencing Al-Fitna Al-Kubra (The Great Upheaval), published by Dar-ul-Ma'arif, Cairo, 1959, p. 47 
[9] ”Sharh al-`Aqeedah at-Tahaawiyyah”, by Ahmad ibn Muhammad al-Tahawi, p.526-528 
[10] Al-I`tiqad `ala Madhhab al-Salaf Ahl al-Sunna wa al-Jama`a”, by Al-Bayhaqi, pg.109-113 
[11] The Cambridge History of Islam, ed. P.M. Holt, Ann K.S. Lambton, and Bernard Lewis, Cambridge, 1970 
[12] The Shi'i Qur'an: an Examination of Western Scholarship by Jonah Winters 
[13] A Chronology of Islamic History, 570–1000 CE By Habibur U. Rahman. ISBN 978-0-8161-9067-6 
[14] Sirat-i-Hazrat Usman-i-Ghani, by Mohammad Alias Aadil. Publishers: Mushtaq Ahmed Lahore 
[15] Muhammad and the Conquests of Islam, Francesco Gabrieli, London 1968 
[16] The Murder of the Caliph `Uthman, M. Hinds, in International Journal of Middle Eastern Studies, 1972 
[17] The Many Faces of Faith: A Guide to World Religions and Christian Traditions By Richard R. Losch 
[18] Uthman ibn `Affan: The Man With Two Lights (Part Two) 
[19] Makers of Arab History By Philip Khuri Hitti. Publishers St. Martin's Press 1968. Original from the University of Michigan. Digitized 21 November 2006 
[20] Textual Sources for the Study of Islam By Knappert, Jan, Andrew Rippin 
[21] The Encyclopaedia of World History: Ancient, Medieval, and Modern, Chronologically Arranged By Peter N. Stearns, William Leonard Langer

.

Tiada ulasan: