Rabu, 27 Disember 2017

6796. Parti Pemerintah. Pemimpin Umno mengaku rakyat susah.

Chef Wan Mengamuk?
Addin pada Addin - 24 minit yang lalu
*Chef Wan Mengamuk?* Skandal Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) turut mengusik hati chef selebriti Chef Wan. Chef Wan yang nama sebenarnya Datuk Redzuawan Ismail menyatakan rasa berangnya itu di Instagram beliau dengan tulisan pedas: “Dulu, felda. Now, failed dah.” Dalam kapsyen, beliau yang juga anak peneroka itu, berkata keluarga-keluarga Felda yang berjuang bertahun-tahun pasti geram dan sakit hati melihat tahap dicapai Felda sekarang ini. *Chef Wan Mengamuk? *“Tak rasakan kamu kami berhak geram dan rasa dikhianati?” katanya. “Semua kepercayaan semuanya habis hanyut ke... lagi »

Skandal Felda: Kenapa syarikat hiasan dalaman ambil alih, majukan tanah Felda?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 58 minit yang lalu
Sumber yang dipetik Berita Harian berkata, Synergy Promenade Sdn Bhd tiada pengalaman dalam melaksanakan sebarang projek pembangunan. [image: FELDA-KLVC] Synergy Promenade Sdn Bhd yang terbabit dalam isu pemindahan hak milik tanah Felda di Jalan Semarak untuk pembangunan projek Kuala Lumpur Vertical City (KLVC), dipertikaikan latar belakang dan pengalaman bagi mengendalikan projek pembangunan mega itu. Sumber yang dipetik Berita Harian berkata, Synergy Promenade ialah syarikat hiasan dalaman yang dikatakan pernah mendapat projek di Menara Felda dan Istana Negara, tetapi tiada pengalam... lagi »

Skandal Felda: Anak hairan SPRM kata tiada unsur rasuah, salahguna kuasa

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 58 minit yang lalu
Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan mempertikaikan kesimpulan awal SPRM dalam kes pindah milik tanah Felda di Jalan Semarak, Kuala Lumpur. [image: Mazlan Aliman (tengah) bersama Faiz Fadzil (dua dari kanan), Exco Pemuda PPBM Mahathir Rais (baju merah) dan Ketua PKR Putrajaya (baju biru) Onn Abu Bakar bertemu pemberita selepas menyerahkan memorandum.] Mazlan Aliman (tengah) bersama Faiz Fadzil (dua dari kanan), Exco Pemuda PPBM Mahathir Rais (baju merah) dan Ketua PKR Putrajaya (baju biru) Onn Abu Bakar bertemu pemberita selepas menyerahkan memorandum. PUTRAJAYA: Persatuan Anak Pe... lagi »

Tanah Felda isu terakhir diperjuang Shahrir

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 58 minit yang lalu
Sejak dilantik, Shahrir ambil tindakan menyusun semula barisan pengurusan Felda, penstrukturan semula aset serta mengukuhkan kedudukan kewangan organisasi itu. [image: shahrir]KUALA LUMPUR: Pengerusi Felda Tan Sri Shahrir Abdul Samad menganggap usaha mendapatkan kembali tanah Felda yang dipindah milik melalui transaksi diragui adalah isu terakhir untuk diperjuangkannya dalam meletakkan kembali Felda di landasan betul. Pada temu bual khas dihadiri Bernama di ibu pejabat Felda hari ini, Shahrir berkata isu lain yang menggelincirkan Felda, kini bawah kendalian Suruhanjaya Pencegahan Ras... lagi »

PRU14: Kita semua warganegara Malaysia

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 58 minit yang lalu
KENYATAAN Presiden PAS Abdul Hadi Awang yang anggota Kabinet hendaklah yang Islam dan bangsa paling berpengaruh adalah pandangan politik peribadi beliau, bukannya berasaskan dalil syariah yang jelas. Pandangan beliau yang menukilkan pandangan Imam Mawardi tentang hak Zimmi dalam pentadbiran dengan tafsiran di luar konteks seolah-olah menyatakan bukan Islam di Malaysia adalah golongan kelas kedua. Malah ramai dalam kalangan orang Islam di Malaysia mempunyai salah faham dengan konsep Zimmi. Tanggapan Zimmi sebagai masyarakat kelas kedua dalam negara Islam dahulu adalah pandangan syaaz (... lagi »

Skandal Felda: Polis akan panggil Isa Samad

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 58 minit yang lalu
POLIS akan memanggil bekas pengerusi Felda Mohd Isa Samad untuk memberi keterangan bagi membantu siasatan berhubung urus niaga tanah yang meragukan membabitkan hartanah agensi itu di Kuala Lumpur, lapor Astro Awani. Timbalan Ketua Polis Negara Noor Rashid Ibrahim berkata keterangan Isa amat penting dalam siasatan polis untuk memastikan sama ada wujud elemen penipuan dalam urus niaga RM270 juta itu atau tidak, lapor portal berkenaan. Noor Rashid berkata ini memandangkan Isa adalah sebahagian daripada pihak pengurusan tertinggi Felda ketika pemindahan hak itu berlaku pada 2014. Polis di... lagi »

Skandal tanah Felda 'puaka untuk semua'

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 58 minit yang lalu
Sikap Datuk Seri Najib enggan mengambil tanggungjawab atas skandal yang berlaku dalam Felda memalukan orang Melayu dan Muslim kerana ia seolah-olah menunjukkan pemimpin tidak peka dengan maruah politik, kata veteran PAS. Menurut Subky Latif ketika orang kafir begitu peka terhadap maruah, orang Islam pula mempersetankan aspek berkenaan dengan terus tidak mengambil tanggungjawab atas kelemahan pentadbirannya. "Willy Brandt, canselor kafir Jerman Barat pada tahun 1970 meletak jawatan kerana skandal seorang menterinya. Bukan salahnya. (Tapi) demi menjaga maruah politik, dia (Brandt) mele... lagi »

Pindah milik? kami tak tahu pun

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 4 jam yang lalu
Rudy Fazrunisyam Samarudin *rudy@mediaprima.com.my* Ahli Lembaga Pengarah FELDA melakukan sidang media di Pejabat FELDA Wilayah Johor Bahru berhubung isu Kuala Lumpur Vertical City (KLVC). *Foto Zain Ahmed* AHLI Lembaga Pengarah FELDA tidak pernah diberitahu berkaitan pemindahan hak milik tanah agensi itu di Jalan Semarak, Kuala Lumpur kepada pihak lain. Ketua Peneroka Felda Kebangsaan, Samsuddin Othman berkata, ahli lembaga pengarah hanya diberitahu berkenaan cadangan membangunkan tanah itu oleh pengurusan terdahulu FELDA. Katanya, ia termasuk cadangan membangunkan pusat komersial ... lagi »

Najib pengerusi mesyuarat khas BN Rabu depan bincang PRU14

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 7 jam yang lalu
Sumber berkata, mesyuarat khas Dewan Tertinggi BN sepatutnya diadakan 12 Disember lalu, tetapi ditunda atas sebab tidak dapat dielakkan, termasuk jadual ketat perdana menteri. [image: najib-bn] Barisan Nasional (BN) dijangka mengadakan mesyuarat khas Dewan Tertingginya pada Rabu depan bagi membincangkan persiapan menghadapi pilihan raya umum ke-14 (PRU14). Berita Harian menghubungi beberapa pemimpin parti komponen BN, termasuk di Sabah dan Sarawak yang mengesahkan mesyuarat itu dijadualkan pada 3 Januari ini dan dipengerusikan Datuk Seri Najib Razak. Timbalan Presiden Gerakan, Datuk D... lagi »

Pandangan Hadi berbeza dengan al-Qaradawi, Ghanoushi

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 8 jam yang lalu
SEBELUM ini, Presiden PAS Abdul Hadi Awang tidak halang bukan Islam sebagai calon pilihan raya umum (PRU). Malah, Hadi sendiri merestui calon bukan Islam bertanding untuk jawatan ahli Parlimen dan ADUN menggunakan bendera PAS. Dalam demokrasi dan perlembagaan Malaysia, bukan Islam tidak dihalang untuk menjadi menteri dalam kabinet. Justeru, pandangan Hadi itu secara tidak langsung menolak semangat demokrasi dan perlembagaan itu sendiri. Perbincangan ulama Islam dalam melihat fiqah politik punyai ratusan rujukan, bukan semata-mata kitab Al-Mawardi saja. Terutama, al-Mawardi ulama kera... lagi »

Zahid perlu ganti Najib kerana gagal dalam Felda, kata veteran PAS

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 10 jam yang lalu
Umno perlu menggantikan Najib Razak sekiranya mahu berdepan pembangkang dipimpin Dr Mahathir, kata Subky Latif. [image: Subky-Latif-najib-zahid]Datuk Seri Najib Razak perlu menyerahkan jawatan kepada timbalannya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menjelang pilihan raya umum (PRU) susulan pembongkaran pindah milik tanah Felda di Kuala Lumpur, kata seorang veteran PAS. “Biar TPM Zahid Hamidi teruskan pimpinan menghadapi PRU. Sekalian Melayu/Islam dan Malaysia sudah penat dengan politik kacau bilau PM Najib dan tipuan demi tipuan, skandal demi skandal,” tulis bekas pemimpin kanan PAS, Subky ... lagi »

PRU14: SKANDAL FELDA MENJEJASKAN UMNO@BN

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 10 jam yang lalu
Isu pemindahan tanah hak milik Felda di Jalan Semarak perlu diberikan perhatian serius kerana sedikit sebanyak boleh mempengaruhi sokongan rakyat terhadap BN pada PRU akan datang. Penganalisis politik, Prof Madya Dr Jeniri Amir berkata, isu itu juga boleh mempengaruhi pola pengundian pada PRU14 kerana 54 kerusi Parlimen terletak di dalam kawasan tanah rancangan. Beliau berkata, sudah sampai masa Pengerusi Felda, Tan Sri Shahrir Abdul Samad melakukan tindakan pembersihan dan menyelesaikan isu-isu yang membabitkan agensi itu untuk mengembalikan semula keyakinan rakyat. “Kalau ada pihak ... lagi »

Proses Kontroversi Suruhanjaya Pilihan Raya

Addin pada Addin - 10 jam yang lalu
*Proses Kontroversi Suruhanjaya Pilihan Raya*. Selepas beberapa bulan tertangguh, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini akan menjalankan semula proses kontroversi persempadanan semula kawasan pilihan raya di Selangor, proses yang dikatakan isyarat paling jelas bilakah sebenarnya Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan diadakan. Perbicaraan awam yang pertama di Selangor akan diadakan bagi Parlimen Kelana Jaya petang ini, dan SPR dijadualkan mendengar bantahan daripada pengundi tentang cadangan sempadan baharu bagi kawasan itu. *Proses Kontroversi Suruhanjaya Pilihan Raya*. Pakatan Ha... lagi »

Harakah Nazak ditimbuni hutang RM2.2 Juta!

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - 22 jam yang lalu
Kesian dan rasa simpati bila baca pendedahan tentang Harakah umpama sedang dalam keadaan nazak; tercungap-cungap kerana ditimbuni hutang kepada syarikat pencetaknya sejumlah RM2.2 juta! Dilaporkan, Harakah juga merancang untuk menjual beberapa asetnya untuk menyelesaikan pembayaran hutang RM2.2 juta. Jumlah jualan Harakah yang pernah mencecah 400,000 naskah seminggu boleh merudum jatuh ke kurang dari 20.000 naskah! Memang susah untuk dipercayai kerana jika menurut Nasrudin Hassan at-Tantawi bahawa keahlian Pas pada tahun ini mengatasi rekod keahlian PAS dalam tempoh 5 tahun kebe... lagi »

Apa hendak buat dengan penyokong Hadi Awang?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
[image: Apa hendak buat dengan penyokong Hadi Awang?] Wajarkah kita mengecam atau mengaitkan mereka dengan kenyataan Presiden PAS Abdul Hadi Awang mengenai politiknya yang hanya sehala dan taksub? MAKA tahulah kita yang Presiden PAS Abdul Hadi Awang percaya hanya orang Islam boleh menjadi anggota Kabinet dalam mana-mana negara Islam, dan mereka yang berlainan agama hanya boleh memainkan peranan membantu. Kita juga tahu bagaimana hendak berurusan dengan mereka yang taksub, perkauman dan mereka yang memandang hina orang lain yang berlainan kepercayaan atau warna kulit. Senang saja, ... lagi »

Bekas hakim: Semua menteri Malaysia ada hak sama rata

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Gopal Sri Ram berkata, sebarang cubaan menafikan fakta itu bersifat menghasut dan satu cubaan untuk mengetepikan Perlembagaan Persekutuan. [image: gopal-sri-ram-politician-cabinet-malaysia-abdul-hadi-awang]Semua ahli Kabinet mempunyai hak sama rata di bawah Perlembagaan Persekutuan dan menafikan hakikat itu adalah cubaan salah mengetepikan undang-undang tertinggi negara, kata seorang hakim bersara. Datuk Seri Gopal Sri Ram berkata, sebarang kenyataan menyokong cubaan itu bersifat menghasut. Bekas hakim Mahkamah Persekutuan itu mengulas kenyataan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awa... lagi »

Kerajaan Umno@Bn jual saham tampung kerugian Bank Negara pada 1990-an, kata Johari

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
KERAJAAN mengambil langkah drastik menjual saham dalam beberapa syarikat negara untuk menampung kerugian urus niaga mata asing Bank Negara Malaysia (BNM) yang dialami semasa pentadbiran Dr Mahathir Mohamad, kata Menteri Kewangan Kedua Johari Abdul Ghani. Ini termasuk menjual pegangan saham BNM dalam Malaysia Airlines pada RM8 sesaham dan Syarikat Perkapalan Antarabangsa Malaysia Berhad (MISC) pada RM10 sesaham kepada Kumpulan Wang Pencen, kata Johari. Kerajaan juga terpaksa memindahkan sahamnya dalam Telekom dan Tenaga Nasional Berhad kepada BNM pada nilai nominal RM1 sesaham, tambah ... lagi »

Kalau hendak keluar, keluarlah, Adun Pas Selangor ditempelak

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
MALAYSIA DATELINE Naib Presiden Pas, Datuk Iskandar Abdul Samad berkata, terdapat pihak-pihak tertentu menempelak Adun Pas Selangor yang menurut dakwaannya difitnah akan keluar Pas dan menyertai PKR menjelang pilihan raya umum nanti, sehingga ada yang berkata hendak keluar, keluarlah. “Semoga Allah memberi kekuatan kapada Adun-Adun Pas Selangor yang teruk difitnah sejak akhir-akhir ini.

KENYATAAN MEDIA - GERAKAN AKTIVIS HARAPAN (GAH) - 25 Dec 2017

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - Sehari yang lalu
Berdasarkan beberapa maklum balas yang diterima oleh Gerakan Aktivis Harapan (GAH) disamping melihat beberapa usaha pemimpin kelompok Kartel dikaitkan dengan Azmin Ali terhadap rundingan tidak bertanggungjawab untuk mencaturkan kerusi kepada bakal-bakal calon PAS mewakili komponen PH di dalam PRU 14, sama ada: 1. Wakil rakyat PAS tersebut mohon dikekalkan bertanding kerusi di DUN Selangor; atau 2. Bertanding atas tiket PKR, atau mana-mana komponen PH. Sekaligus bagi mengekalkan mereka berada sebagai Exco Selangor pasca PRU14. Tindakan Kartel ini wujud percanggahan dengan keputu... lagi »

Spekulasi berlebihan punca Bank Negara rugi..!!

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
KUALA LUMPUR - Aktiviti spekulasi berlebihan telah menyebabkan Bank Negara Malaysia (BNM) mengalami kerugian urus niaga pertukaran asing berjumlah RM31.5 bilion pada era 1990-an, kata Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Johari Abdul Ghani. Beliau yang memetik laporan audit dalaman disediakan oleh juruaudit dalaman BNM bertarikh 21 Januari 1994, berkata pembelian matang dan urus niaga pertukaran mata wang bulanan yang berjumlah purata RM140 bilion pada tahun 1992 telah meningkat kepada RM750 bilion pada tahun 1993. “Sebahagian besar urus niaga itu bersifat spekulatif dan tidak mencerm... lagi »

SAMPAI MASANYA PENEROKA FELDA PERLU BERANI BERUBAH

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Menurut beberapa kenalan di tanah rancangan Felda, isu tergadainya tanah milik agensi itu di Jalan Semarak, Kuala Lumpur yang didedahkan baru-baru ini telah menjadi perbualan hangat di kalangan penghuninya. Mereka bukan saja memperkatakannya di kedai-kedai kopi atau dalam perbualan sesama sendiri, malah bagi yang memiliki telefon pintar turut berpeluang menatap pelbagai berita dan video lain berkenaan perkara itu. Secara mudahnya, rata-rata berasa marah, kecewa dan sakit hati dengan apa yang berlaku itu. Ramai peneroka merasakan titik peluh mereka langsung tidak dihargai lantaran sa... lagi »

Hebat sungguh Felda berniaga

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Satu Malaysia heboh apabila media perdana membongkar kisah empat bidang tanah Felda di Jalan Semarak, Kuala Lumpur yang dianggarkan bernilai RM250 juta, telah dijual tanpa dapat satu sen pun kepada Felda. Menurut laporan, nilai semasa tanah berkenaan jauh melebihi anggaran tersebut iaitu mencecah kira-kira RM1 bilion berasaskan nilai tanah RM1,300 kaki persegi bagi kawasan berkenaan. Sebuah syarikat swasta diberi kuasa wakil oleh Felda untuk hak milik kepada tanah berkenaan. Ini kata Pengerusi Felda, Tan Sri Shahrir Abdul Samad seperti yang dilaporkan media. Menurut Timbalan Presiden... lagi »

PRU14: Calon bukan Islam PAS hanya untuk imej inklusif

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
HASRAT PAS mahu meletakkan calon bukan Islam pada pilihan raya umum (PRU) akan datang hanya mahu memperlihatkan parti Islam itu bersifat lebih terbuka dan membawa imej inklusif, kata penganalisis. Tetapi lebih daripada itu, mereka melihat ia isyarat PAS kukuh bersendirian dan tidak memihak kepada mana-mana gabungan politik, Barisan Nasional (BN) mahupun Pakatan Harapan (PH). Bagaimanapun, penganalisis percaya strategi itu tidak akan berhasil menarik undi bukan Melayu. Prof Dr Mohamad Abu Bakar dari Universiti Malaya berkata pengumuman PAS mahu menurunkan calon bukan Melayu pada PRU14 ... lagi »ortal berita Free Malaysia Today. Pengerusi PH Terengganu, Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad berkata pihaknya akan terima Ahmad Said sekiranya beliau betul-betul mahu berjuang menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional (BN). "Kita tidak boleh buat tawaran yang besar atau luar biasa, jadi terpulang kepada beliau sama ada terima atau tidak," kata Raja Bahrin, seperti dipetik oleh FMT. Ahmad Said jadi menteri besar Terenggan... lagi »

Skandal Tanah: Tidak sepatutnya Felda bagi PA kepada syarikat

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Penyerahan sesebuah hartanah untuk dibangunkan menerusi surat kuasa wakil penuh (PA) seolah-olah memberikan hak sepenuhnya kepada pemaju berbuat apa sahaja terhadap aset berkenaan. Penilai dan pakar runding hartanah, Sr Kamarul Eddyhazli Zakaria berkata, ini termasuklah menjual, menukar penama kepada pihak lain atau diri diri sendiri kerana mereka boleh diibaratkan sebagai pemilik aset itu. “Ia sah di sisi undang-undang. Bila dapat PA, pemaju boleh tukar milik kepada sesiapa sahaja termasuklah dirinya sendiri,” katanya kepada Sinar Harian. Merujuk tindakan Felda memberikan PA kepada... lagi »

RAKYAT PERLU GUNA KUASANYA UNTUK HUMBAN BN & SEKUTUNYA DALAM PRU 14

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Sekira hadapi masaalah dengan peranti adroid sila gunakan firefox - chrome - ie


Tolak bahas isu Rohingya berkait pembunuhan di Wang Kelian?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Pengerusi Biro Antarabangsa Parti AMANAH Negara, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah mempersoalkan apakah penolakan usul supaya isu Rohingya dibahaskan di parlimen tahun lepas punya kaitan dengan pembunuhan beramai-ramai di Wang Kelian? Kata beliau, usul yang telah dicadangkan di parlimen untuk membahas isu pelarian Rohingya pada tahun lepas telah ditolak tanpa menerima sokongan daripada pihak Barisan Nasional. [image: Tolak bahas isu Rohingya berkait pembunuhan di Wang Kelian?]“Dengan pendedahan cubaan menutup pembunuhan terancang pelarian di Wang Kelian, yang juga melibatkan warga Myan... lagi »

Jom lapor Skandal Hilang Tanah zaman Najib.

mantaro pada SISI BUKIT - Sehari yang lalu
Jemput hadir beramai ramai & sebarkan. Buktikan keprihatinan kita. Bersama selamatkan FELDA!

PRU14: Umno jangka faktor DAP akan tewaskan Muhyiddin di Pagoh

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Kerusi yang sudah lama disandang BN itu tidak berpaut kepada personaliti presiden PPBM, kata Umno Johor. [image: Datuk-Samsol-Bari-Jamali] Umno berkata tidak mustahil Barisan Nasional (BN) akan merampas kembali kerusi Pagoh yang kini disandar oleh Tan Sri Muhyddin Yassin pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), atas alasan kerjasamanya dengan DAP Ketua Penerangan Umno Johor, Datuk Samsol Bari Jamali berkata pegundi di Pagoh tidak akan memilih Muhyiddin yang “mendakap DAP”. “Orang Pagoh tidak boleh teruma apabila Muhyiddin mendakap DAP. Ini satu hopokrasi dan pengkhianatan kepada Melayu da... lagi »

PRU14: 2018, tahun untuk BN?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Tahun 2018 akan menyaksikan satu pertarungan politik yang sengit antara BN, Pakatan dan Pas,demikian menurut pemerhati politik tanah air. Pensyarah Kanan Hal Ehwal Politik dan Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Md Shukri Shuib berkata, Walaubagaimanapun beliau menjangkakan BN akan terus mengekalkan kuasa. "Dan kemungkinan besar BN akan mendapat semula mandat dua pertiga dalam PRU14," katanya kepada Sinar Online. [image: BN] Sebelum ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan tarikh PRU14, akan diadakan sebelum Jun 2018. Kata Najib, semua orang tahu, pemerint... lagi »

Tanah FELDA: 'Saya tak lari' - Isa

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - Sehari yang lalu
By watan December 25, 2017 Bekas Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad, berkata beliau bersedia memberi kerjasama kepada polis berhubung isu pindah hak milik tanah FELDA di Jalan Semarak, Kuala Lumpur. Bagaimanapun Mohd Isa berkata, setakat ini polis masih belum menghubunginya untuk mendapatkan sebarang kenyataan, selepas Pengerusi Felda, Tan Sri Shahrir Abdul Samad membuat laporan polis. Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut isu berkenaan, sebaliknya menyerahkan kepada pihak berkuasa membuat siasatan. “Setakat ini polis belum panggil saya, biar polis jalankan tugas. T... lagi »

STRATEGI BERKECUALI PAS MULA MAKAN DIRI – RAJA BAHRIN

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hari yang lalu
[image: Strategi berkecuali Pas mula makan diri - Raja Bahrin] Strategi berkecuali Pas mula makan diri – Raja Bahrin Posted By: Pentadbiron: December 25, 2017 Print Email Pakatan Harapan (PH) Terengganu berkata strategi “berkecuali” PAS di peringkat nasional dan negeri memakan diri kerana para penyokong mula semakin mempertikaikan sikap pimpinan PAS terhadap seteru lama, Umno. Pengerusi Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad berkata strategi berkecuali kepimpinan Hadi menyebabkan parti Islamis itu dilihat tidak konsisten dari segi pendirian dan berpolitik. “Penyokong PAS di Terengganu mu... lagi »

Mengapa PM tidak terlebih dahulu disiasat dalam kes Felda?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
Koordinator Deklarasi Rakyat, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan mempersoalkan mengapakah Ketua Polis Negara dan Ketua Pesuruhjaya SPRM tidak menahan dan menyiasat Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Najib Tun Razak terlebih dahulu dalam kes skandal Felda. Katanya, PM paling korup inilah yang mesti disoal siasat terlebih dahulu dan selepas itu barulah disiasat pegawai-pegawai Felda yang lain. “Najib Tun Razak adalah Perdana Menteri paling korup yang sedang memimpin kerajaan kleptokrasi yang amat pakar dalam bidang gadai pelbagai hartanah strategik serta syarikat-syarikat milik kerajaan pad... lagi »

Kerajaan komunis China terus perluas pulau-pulau di Laut China Selatan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
China mengatakan negara itu mempunyai "alasan munasabah" untuk memperluas pulau-pulau di Laut China Selatan yang menjadi pertikaian antarabangsa termasuk membina kemudahan radar meliputi kira-kira 290,000 meter persegi, menurut laporan kerajaan terbaru. Angka itu sama dengan yang dinyatakan sebuah badan pemikir Amerika Syarikat awal bulan ini. China menjalankan kerja-kerja penambakan di beberapa pulau dan terumbu yang dikawalnya di Laut China Selatan termasuk membina lapangan terbang, sehingga membangkitkan kebimbangan negara jiran dan Washington. Beijing berkata kerja-kerja itu dilak... lagi »

Skandal Felda: ‘Rundingan hanya sandiwara’

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
Pintu rundingan yang diharapkan terhadap penyelesaian isu Felda dan syarikat terbabit dalam isu hak milik tanah organisasi berkenaan hanyalah satu sandiwara semata-mata. Naib Presiden Pakatan Harapan, Salahuddin Ayub mempersoalkan apakah dengan pintu rundingan antara Felda dengan syarikat terbabit tanpa melibatkan mahkamah, seolah-olah ada perkara yang cuba disembunyikan? Katanya, penyelesaian lebih tegas perlu diambil bagi memperlihatkan keseriusan dengan membawa yang terlibat ke muka pengadilan. “Kononnya tidak mahu berpanjangan dan selesai di luar mahkamah. Ini saya rasa jawap... lagi »

JPM jalankan audit forensik skandal tanah Felda

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
JABATAN Perdana Menteri (JPM) akan memulakan audit forensik berhubung skandal pemindahan hak milik tanah Felda di Jalan Semarak, Kuala Lumpur bermula Januari depan. Bagaimanapun, ia akan dilakukan tanpa memanggil bekas pengerusi Felda, Isa Samad atau mana-mana individu berkaitan, kata Timbalan Menteri di JPM, Razali Ibrahim sebagaimana dilaporkan Berita Harian. Katanya, audit forensik mengenai skandal tersebut juga bakal disiapkan dalam tempoh sebulan iaitu pada Februari depan. “JPM akan membuat audit (pengauditan forensik) dan bukannya Felda. Tempoh sebulan (ditetapkan) bagi menyempu... lagi »

Hanya pendakwaan jalan penyelesaian skandal Felda

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
MELAKA - Naib Presiden PKR, Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata, tiada jalan penyelesaian bagi kes kehilangan tanah Felda selagi tiada sebarang pendakwaan dikenakan terhadap dalang dan perancang utama. Menurutnya, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak juga harus memberikan jaminan, tiada sebarang campur tangan politik berhubung perkara itu. "Kehilangan tanah Felda di Jalan Semarak adalah satu rompakan yang berlaku di depan mata. "Malang buat Felda kerana orang yang dijemput sebagai tetamu masuk ke dalam rumahnya dengan memberikan segala kepercayaan kepada tetamunya akhirnya membiark... lagi »

Skandal tanah Felda, jenayah moral yang keji

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
SELEPAS satu demi satu berita rasuah dan penyalahgunaan kuasa yang amat menyakitkan hati dan jiwa rakyat – ada yang masih belum selesai dan diambil tindakan serta dihukum – terbongkar satu lagi kes berhubung tanah milik Felda di Jalan Semarak, Kuala Lumpur. Tanah yang dianggar bernilai berbilion ringgit dirompak secara terancang dan licik oleh mereka yang terlibat tanpa rasa malu dan takut kepada Allah. Mereka yang terlibat ini kononnya merancang menyamun mengikut saluran dan peraturan Inilah yang dikatakan sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua. Inilah yang dikat... lagi »

KALAU TUN M BOLEH DISUBAHATKAN DALAM KERUGIAN FOREX, APAKAH NAJIB TIDAK HARUS DIKAITKAN DENGAN HILANGNYA TANAH FELDA?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
Tiada siapa boleh setuju dan reda tanah milik Felda terlepas ke tangan pihak lain, tidak kira siapa pun dalang atau pihak yang bertanggungjawab melakukannya, lebih-lebih lagi jika ia dilakukan secara curang dan berunsurkan wang. Kehilangan tanah bukan saja bermaksud Felda kehilangan wang, tetapi juga bererti mereka sudah kehilangan maruah dan jaminan masa depan. Sebab itu dalam kes tanah Felda di Jalan Semarak yang menjadi isu hangat sekarang ini, ia semestinya disiasat dengan telus, menyeluruh dan tidak berpilih-pilih. Demi keadilan dan kesamarataan dalam mentafsir dan melaksanak... lagi »

Puad: Ada 'mafia' dalam Felda?

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 2 hari yang lalu
Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi mencadangkan kerajaan menyenarai hitam pemaju projek Kuala Lumpur Vertical City (KLVC) jika enggan memberi kerjasama bagi membantu menyerahkan semula tanah Felda yang didakwa bertukar milik. Anggota Majlis tertinggi Umno itu juga menuntut supaya pemilik dan ahli lembaga pengarah dalam syarikat itu didedahkan. "Saya terkejut bagaimana syarikat pemaju yang diberi kuasa wakil penuh (PA) boleh memindahkan hak milik tanah kepada milik syarikat tanpa pengetahuan Felda. "Atau apakah wujud mafia dalam Felda yang turut bersubahat. Justeru Felda di bawah kepimpin... lagi »

Isa Samad nafi elak media kerana isu tanah Felda

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 2 hari yang lalu
FMT Reporters December 25, 2017 Bekas pengerusi Felda itu berkata, beliau sibuk menghadiri beberapa program di Negeri Sembilan. *PETALING JAYA:* Bekas pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad menafikan beliau cuba mengelakkan wartawan yang mahu mendapatkan komennya berhubung isu pemindahan hak milik tanah di Jalan Semarak, Kuala Lumpur. Beliau memberitahu NST Online beliau mempunyai jadual padat untuk menghadiri beberapa program di Jempol, Seremban dan Port Dickson sejak beberapa hari lalu. “Siapa kata saya larikan diri? Saya sibuk dengan pelbagai program,” katanya ketika menghadiri kemp... lagi »

Dr Mahathir minta Johari Ghani jelaskan kerugian Bank Negara AS$39.6 bilion

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
Pengerusi PPBM itu mahu menteri kewangan kedua menjelaskan bagaimana rizab itu susut sehingga mengalami kerugian AS$39.6 bilion dari 2013 sehingga 2015. [image: mahathir-johari] Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Johari Abdul Ghani cuba mengelirukan rakyat dengan menyalahkan kerugian Bank Negara Malaysia (BNM) sebanyak AS$39.6 bilion (RM161.6 bilion kadar tukaran mata wang sekarang) dari 2013 hingga 2015 kepada aliran keluar dana asing. Pengerusi PPBM dan Pakatan Harapan itu berkata, aliran keluar itu hanya boleh disebabkan BNM menjual dolar Amerika S... lagi »

CUKUP-CUKUPLAH ISA SAMAD MENJADI KAMBING HITAM.

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
Kenyataan paling WIN hari ini adalah keluar dari mulut TKPN , apabila mengatakan POLIS MENUNGGU ISA SAMAD PULANG DARI LUAR NEGARA. Isa samad dah balik ke tanah air hari Jumaat kemarin lagi , tapi pihak PDRM tidak nampak kepulangan Isa Samad. Pihak SPRM pula tidak sampai 6 jam menyiasat kes tanah FELDA terus mengatakan TIADA UNSUR RASUAH hanya SALAH URUS TADBIR. TAHNIAH PDRM dan SPRM kerana CEKAP. Kes Felda ini BUKAN KERANA ISA SAMAD sahaja , MUSTAHIL jika Isa Samad beroperasi BERSENDIRIAN di dalam segala penyelewengan tersebut. Felda DI BAWAH JABATAN PERDANA MENTERI dan DI JAGA O... lagi »

DEKLARASI RAKYAT HARAP NAJIB TIDAK DIKECUALIKAN DARIPADA SIASATAN

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
FELDA DI BAWAH PERDANA MENTERI PALING KORUP!! PDRM DAN SPRM HARUS TAHAN SERTA SIASAT NAJIB TUN RAZAK TERLEBIH DAHULU!! Dalam apa jua situasi Najib Tun Razak selaku Perdana Menteri paling korup harus ditahan oleh PDRM dan SPRM terlebih dahulu untuk disoal-siasat mengenai penyelewengan kes skandal Felda!! Ini adalah kerana Felda terletak di bawah kelolaan Perdana Menteri paling korup ini!! Apakah Tan Sri Isa Samad selaku Pengerusi Felda pada suatu masa dahulu berani dan mempunyai kuasa mutlak untuk buat keputusan-keputusan penting sehingga menyebabkan Felda berada di ambang kehancura... lagi »

Isa Samad hadir mesyuarat khas Umno Teluk Kemang

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 2 hari yang lalu
WARTAWAN SINAR HARIAN 24 DISEMBER 2017 Mohd Isa (dua, kanan) di mesyuarat Umno Bahagian Telok Kemang yang dimuat naik ke facebook oleh salah seorang jawatankuasanya. *PORT DICKSON -* Ketua Umno Bahagian Telok Kemang, Tan Sri Isa Samad dipercayai baru selesai mempengerusikan mesyuarat khas Umno Bahagian Telok Kemang di sebuah hotel yang berlangsung jam 4 petang tadi. Terdahulu, dalam laporan Sinar Harian, polis akan memanggil beberapa individu terlibat sebaik pulang ke tanah air termasuk Mohd Isa selaku bekas Pengerusi Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGV) untuk memberi keteran... lagi »

Siapa perosak Felda?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman berkata, beliau amat sedih dengan pendedahan Berita Harian dan pengakuan Pengerusi Felda, Tan Sri Shahrir Abd Samad, mengenai isu ‘ Felda hilang tanah di Jalan Semarak’. Kata beliau, sejak tahun 2014, ura-ura cerita Wisma Felda di Jalan Semarak mahu dibangunkan, beliau telah membantahnya. “Menara Felda setinggi 50 tingkat dengan kos hampir 1 bilion yang dibangunkan oleh Naza TTDI Sdn Bhd di Platinum Park, mercu tanda Felda sedia dimanfaatkan sepenuhnya. “Ertinya, tiada keperluan pada ketika ini untuk melepaskan ke... lagi »

3 kata-kata Najib Razak yang mengejutkan Amerika

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Sekira hadapi masaalah dengan peranti adroid sila gunakan firefox - chrome - ie

Pemimpin Umno mengaku rakyat susah, tapi mereka senang lenang

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Saya merujuk kepada kenyataan Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Azlan Man yang menyarankan supaya rakyat berkebun dan menanam sayur di kawasan rumah untuk mengurangkan perbelanjaan harian. Cadangan yang diberikan MB Perlis ini bukan penyelesaian kepada permasalahan yang sedang menghimpit kehidupan rakyat terutama golongan pertengahan dan bawah, sebaliknya menambah tekanan kepada mereka. MB Perlis perlu sedar bahawa ramai rakyat ketika ini sudah membuat lebih daripada satu pekerjaan malah ada di kalangan mereka terpaksa melakukan sehingga tiga pekerjaan dalam satu masa bagi menampung k... lagi »


ERCL: PELABURAN ATAU HUTANG MENGERIKAN DENGAN KOMUNIS CHINA?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Tun Daim Zainuddin dan sesiapa pun yang peduli mengenai kepentingan negara dan rakyat jelata berhak mendapat kepastian mengenai projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL). Projek ini silap-silap boleh membebankan lagi rakyat jelata yang sudah pun terbeban selain menjejaskan kedaulatan negara. " <div><div>&lt;script type=\&quot;text...</div></div>

Timbalan menteri Umno gesa rundingan dengan syarikat dalam skandal pemilikan tanah Felda

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
TIMBALAN menteri mahu Felda dan pemaju untuk berunding mengenai skandal pemindahan tanah kontroversi walaupun polis dipanggil untuk menyiasat kemungkinan penipuan dalam perjanjian 2014, lapor Sinar Harian. Gesaan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Razali Ibrahim untuk rundingan itu dibuat selepas Felda membuat laporan polis mendakwa terdapat unsur penipuan dalam perjanjian itu. Dalam laporan berkenaan, Razali berkata cadangan itu adalah bagi menyelesaikan itu berkenaan secepat mungkin tanpa membawa kes berkenaan ke mahkamah. Beliau bagaimanapun berkata, rundingan itu tidak b... lagi »


Skandal tanah Felda, Najib tak boleh lepas tangan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
PERDANA Menteri Najib Razak tidak boleh lepas tangan dalam skandal terbaru melibatkan Felda kerana beliau yang bertanggungjawab melantik Mohd Isa Abdul Samad sebagai pengerusi, kata Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak). Presiden Anak Mazlan Aliman berkata walaupun dibantah ramai pihak, Najib tetap melantik Isa sebagai pengerusi Felda pada 2011. “Konsep 'pertanggungjawaban bersama', dengan erti kata, tidak harus Isa Samad sahaja yang dipersalahkan. Maaf, Najib... Anda bertanggungjawab atas malapetaka besar yang melanda Felda! “Perdana Menteri inilah yang mengungkapkan ‘hara... lagi »

'Kenyataan Hadi mengenai calon PM untuk hiburkan Najib'

kerengga pada KERENGGA - 3 hari yang lalu
Kenyataan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa menamakan bakal perdana menteri bercanggah dengan adab Islam adalah kenyataan songsang dan mundur ke belakang, kata Pengarah Syariah Parti Amanah Negara (AMANAH), Zolkharnain Abidin. Beliau berkata kenyataan itu bertujuan "menghiburkan" Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak serta memberi nafas kepada Umno dalam suasana bahang Pilihan

Bauksit: Penduduk bimbang Kuantan kembali jadi 'planet Marikh'

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Penduduk di Kuantan bimbang bandar itu kembali menjadi seperti 'Planet Marikh' akibat pencemaran bauksit. Menurut Anggota Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh, keadaan ini disebabkan kurangnya ketelusan dalam prosedur untuk membersihkan stok bauksit. Ini berikutan keputusan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menarik balik penyitaan simpanan stok bauksit yang dianggarkan lebih 10 juta tan di Pahang. Fuziah berkata selain memerlukan pelombong menandatangani perjanjian termasuk aku janji untuk tidak terlibat dalam rasuah dan penyalahgunaan kuasa, tiada maklumat mengenai bagaimana s... lagi »

Kenapa 1MDB setuju bayar tuntutan IPIC?

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 3 hari yang lalu
Pada 24 Disember 2017oleh Hanipa Maidin Walaupun mungkin agak lewat sikit, saya terpanggil untuk beri sedikit komen tentang kes timbang tara di London antara syarikat dari Abu Dhabi, International Petroleum Investment Company (IPIC) dan Aabar Investment PJS Ltd ke atas 1Malaysia Development Berhad (1MDB) di Mahkamah Timbangtara Antarabangsa London. Kenapa saya nak komen? Sebab kes ini bagi saya, adalah manifestasi penyelesaian yang paling tak cerdik dan tidak menguntungkan sama sekali. Kenapa? Sebab menurut laporan NST bertarikh 1 Ogos, 2016 kawan baik saya, menteri kewangan kedua d... lagi »

BAITULMAQDIS: PH CABAR NAJIB BATAL BELI 25 PESAWAT BOEING

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 3 hari yang lalu
[image: Baitulmaqdis: PH cabar Najib batal beli 25 pesawat Boeing] Baitulmaqdis: PH cabar Najib batal beli 25 pesawat Boeing Posted By: Redzuanon: December 24, 2017 Print Email Seorang pemimpin pembangkang mengkritik retorik Datuk Seri Najib Razak terhadap tindakan Washington mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel. Pengarah Strategi Amanah, Dzulkefly Ahmad merujuk ucapan “berapi” perdana menteri pada Himpunan Solidariti Baitulmaqdis di Putrajaya, semalam. “Najib dalam lawatannya ke Amerika Syarikat pada September lalu, komited mengukuhkan ekonomi AS dengan berjanji membel... lagi »

SKANDAL FELDA: KAWAN ISA SAMAD ATAU KENALAN NAJIB?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Di sebalik Felda sudah kehilangan hak milik tanahnya di Jalan Semarak kepada sebuah syarikat swasta secara percuma gara-gara diberikan "surat kuasa penuh" oleh agensi tersebut, dua persoalan kini menjadi tanda-tanya ramai. Pertama, siapakah yang mahukan atau mengarahkan "surat kuasa penuh" itu diberikan dan siapa pula yang menandatangani surat tersebut? Pelbagai khabar berlegar mengenainya, antaranya mengatakan ia adalah dengan kehendak Pengerusi Felda ketika iaitu Isa Samad dan diluluskan oleh Lembaga Pengarah dengan tujuan agar syarikat yang memajukan Kuala Lumpur Vertical City... lagi »

Betulkah ketua SPRM hendak dipecat..?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
BENARKAH Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan (SPKP) sudah mengusulkan agar Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Dzulkifli Ahmad dipecat kerana didakwa mempunyai hubungan sulit dengan isteri orang? Itulah inti pati kenyataan media yang dikeluarkan oleh Haniff Khatri, peguam kepada Dr Mahathir Mohamad, malam tadi. Beliau menarik perhatian kepada berita yang disiarkan di portal berita Free Malaysia Today yang mendedahkan perincian cadangan pemecatan Dzulkifli, bersabit penyebaran rakaman video yang didakwa percutian beliau ke luar negara bersa... lagi »

Asset Felda tergadai, benteng terakhir Melayu hanya slogan Umno

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 3 hari yang lalu
MALAYSIA DATELINE December 23, 2017 11:10 am Wan Mohd Shahrir Wan Abd Jalil Pengerusi Taskforce Felda parti Bersatu, Wan Mohd Shahrir Wan Abd Jalil berkata, Umno sudah mengkhianati amanah peneroka Felda yang selama ini menyokong mereka, mengkhianati orang Melayu, memusnahkan mitos Umno merupakan benteng terakhir Melayu dan ia hanya slogan tanpa makna, tiada roh dan kosong. Menurut beliau, rakyat Malaysia telah dikejutkan dengan laporan akhbar pro-Umno, Berita Harian tentang Bangunan Felda bertukar nama kepada syarikat Kuala Lumpur Vertical City Sdn Bhd. “Sejurus selepas itu, Preside... lagi »

Nilai tanah Felda Jalan Semarak mencecah RM1 bilion..!!

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Nilai tanah Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) di Jalan Semarak yang diambil alih syarikat pemaju bagi projek Kuala Lumpur Vertical City (KLVC) mungkin empat kali ganda berbanding harga jualannya. Tanah tersebut dijual Felda oleh syarikat tersebut dengan harga RM270 juta dalam urus niaga yang didakwa meragukan pada 2015. Laporan *Berita Harian* hari ini memetik penilai bebas yang menganggarkan harga tanah itu sekarang sebenarnya mencecah RM1 bilion. Eksekutif penilaian kanan sebuah syarikat swasta Umran Suffian Hussin berkata, berdasarkan data hartanah, harga tanah di sekitar J... lagi »

Amanah cabar Najib batal pembelian pesawat RM41.9 bilion dengan AS

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Dzulkefly Ahmad berkata, Malaysia dan juga pemimpin OIC perlu melakukan lebih banyak daripada sekadar bercakap dan demonstrasi dengan mengenakan tekanan ekonomi, boikot ekonomi atau diplomatik ke atas AS. [image: Dzulkefly-Ahmad-najib-razak-solidariti=putrajaya-malaysia] Seorang pemimpin pembangkang mengkritik retorik Datuk Seri Najib Razak terhadap tindakan Washington mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel. Pengarah Strategi Amanah, Dzulkefly Ahmad merujuk ucapan “berapi” perdana menteri pada Himpunan Solidariti Baitulmaqdis di Putrajaya, semalam. “Najib dalam lawatannya k... lagi »

*

Tiada ulasan: