Isnin, 15 Januari 2018

6944. Nota Ringkas. Sekarang boleh laksanakan sebab BN masih ada kuasa di peringkat persekutuan.

ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ

ماشاءالله

سبحان الله

الله اکبر

    سُبْحَانَ اللَّهِ اَللَّهُمَّ صَلِّي عَلَى سَيّدنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلۓِ سَيّدنَا مُحَمَّدٍ الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْن

Allah berfirman yang bermaksud; “Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya” (QS: Al Imran 3:185) 

أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّـيْطٰنِ الرَّجِيْمِ

بسم الله الرحمن الرحيم

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، 

وعلى آله وصحبه أجمعين

PRU14: 'Undi Melayu di Selangor paling mahal'

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 14 minit yang lalu
"Tsunami Melayu yang mungkin dimaksudkan Pas ialah kurangnya undi Melayu ke atas Pakatan Harapan," demikian menurut penganalisis politik mengenai kenyataan Pas Selangor bahawa bakal berlakunya, Tsunami Melayu di Selangor pada PRU14 nanti. Pensyarah Kanan Hal Ehwal Politik dan Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Md Shukri Shuib berkata, Pas nampaknya sudah mula mengkaji dan yakin akan perubahan citarasa pengundi Melayu yang sedar kesan buruk jika pola perubahan tidak dilakukan ke atas gaya Pakatan Harapan. "Pengundi Melayu akan menjadi punca kuasa di Selangor dan juga selu... lagi »

PRU14: Tidak apa, kita fokus lain, kata Amanah selepas gagal dapat lebih banyak kerusi

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 14 minit yang lalu
Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub akur parti itu perlu realistik dan praktikal. [image: Salahuddin-Ayub]Amanah memutuskan akan memberi tumpuan kepada kejayaan Pakatan Harapan (PH), walaupun gagal dalam percubaannya supaya gabungan itu memberikan lebih banyak kerusi Parlimen untuk ditandingi pada pilihan raya umum (PRU) akan datang. Timbalan Presiden Amanah, Salahuddin Ayub berkata walaupun beliau, pemimpin dan ahli parti mengharapkan bilangan kerusi lebih banyak, kejayaan PH di peringkat kebangsaan adalah fokus utama. “Dan kita masih mempunyai kerusi negeri untuk dimenangi,” ka... lagi »

Noh Omar hang dah pegang kerajaan,tak payah tunggu PRU14.

mantaro pada SISI BUKIT - Sejam yang lalu
Pengundi jika jumpa Menteri seperti Noh Omar ,cuba terus tanya kenapa perlu tunggu menang PRU 14 di Selangor baru nak bagi pendidikan percuma untuk Taska atau Tadika..KENA bagi pendidikan percuma semua negerilah Noh Omar baru adil dan jaga kebajikan.

Azmin Ali Beri Racun Pada Mahathir?

Addin pada Addin - Sejam yang lalu
*Azmin Ali Beri Racun Pada Mahathir?* Bagai memberi racun kepada calon Perdana Menteri Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad," kata Ketua Umno Bahagian Sungai Besar, Datuk Jamal Md Yunos. Jamal berkata demikian berhubung kesediaan Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang bersedia menawarkan Mahathir untuk bertanding di kerusi Parlimen Gombak pada PRU14 nanti. *Azmin Ali Beri Racun Pada Mahathir? *Dakwa Jamal, Parlimen Gombak kini, merupakan kerusi yang tidak boleh dimenangi oleh Pakatan Harapan dalam PRU14 nanti. "Apa yang Azmin beri kepada Tun M itu adalah seba... lagi »

Perobohan kuil: PH Johor terkilan sikap MB tidak cermat tangani sensitiviti kaum

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sejam yang lalu
Pakatan Harapan (PH) Johor amat terkilan dengan sikap ditunjukkan oleh Kerajaan Johor berhubung isu perobohan kuil berusia mencecah 80 tahun milik Persatuan Penganut Dewa Shree Sivasakthi Shree Sinnakaruppar yang terletak di atas sebuah tanah milik persendirian pada Khamis, 11 Januari 2018 yang lalu. Kenyataan bersama PH Johor yang diwakili Pengerusinya Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin;Aminolhuda Hassan (Pengerusi AMANAH Negeri);Hassan Kari (Pengerusi PKR Negeri) dan Liew Chig Tong (Pengerusi DAP Negeri) PH Johor berpendapat kenyataan yang dikeluarkan Menteri Besar Datuk Seri Mohd Khal... lagi »

Rombongan Anak disekat masuki Felda Mata Ayer oleh samseng politik...

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sejam yang lalu
[image: Rombongan Anak disekat masuki Felda Mata Ayer] Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman dalam satu ringkasnya petang ini memberitahu rombongan beliau bersama rombongan Pakatan Harapan (PH) Perlis telah disekat memasuki Felda Mata Ayer petang tadi. “Jawatankuasa Kemajuan Kampung (JKK), Majlis Belia Felda dan hampir 40 orang membuat sekatan di pintu masuk Felda tersebut,” kata beliau. Menurut beliau, rundingan dibuat tetapi mereka berkeras tidak membenarkan rombongan tersebut masuk atas alasan boleh memecah belahkan masyarakat. Ustaz Zolkharnain Ab... lagi »

Dr M persoal pembelian tanah RM2 bilion oleh BNM

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sejam yang lalu
Pengerusi PPBM berkata kerajaan mahu menggunakan dana bank pusat untuk membeli menara Exchange 106 di Tun Razak Exchange. [image: mahathir-2] KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad malam tadi mempersoalkan pembelian tanah bernilai RM2 bilion di Kuala Lumpur oleh Bank Negara Malaysia (BNM) baru-baru ini, dan menuduh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menggunakan dana bank pusat itu untuk membeli menara Exchange 106 setinggi 106 tingkat yang sedang dibina di pusat bandar. “Kenapa kerajaan perlukan RM2 bilion? Sebabnya kerajaan ingin beli sebahagian daripada bangunan pencakar langit 1... lagi »

Bergambar depan Kaabah tapi rasuah ‘tahap gaban’, kata Mukhriz

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sejam yang lalu
RAKYAT tidak harus tertipu dengan propaganda pemimpin negara yang menunjukkan imej warak dengan bergambar di hadapan Kaabah, kata Timbalan Presiden Bersatu Mukhriz Mahathir. Mukhriz berkata, rakyat harus menolak pemimpin bersikap hipokrit yang menunjukkan imej alim sedangkan hakikatnya menyimpang dari landasan dan mengamalkan rasuah. Beliau menggunakan slanga popular anak muda – pada “tahap gaban” untuk menggambarkan bahawa kesalahan rasuah itu sangat berat. "Walaupun mereka memimpin negara sekarang, saya tak kiralah kalau ada pemimpin tertinggi kerajaan mendirikan umrah bergambar (di... lagi »

PRU14: PAS, Umno muktamad tidak bersama, kekal bermusuh di Kelantan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
Seteru tradisi Umno dan PAS Kelantan mengesahkan mereka akan bertembung pada pilihan raya umum ke-14. [image: hanafi-mamat] PAS dan Umno Kelantan nampaknya kekal bermusuh apabila pemimpin yang dihubungi bertegas tidak akan menjalin kerjasama pilihan raya di negeri itu untuk pilihan raya umum ke-14. Dua seteru tradisi itu dilihat tidak akan berganjak walaupun pemimpin PAS dan Umno nasional dilihat semakin mesra. “Buat masa ini tidak nampak ada kerjasama politik di Kelantan antara PAS dan Umno dan itu keputusan yang kita buat di peringkat parti,”kata Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Ke... lagi »

PRU14: Kecewa agihan kerusi, Amanah Perak hitung kekalahan di Lumut

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
PEMIMPIN akar umbi Amanah di Perak kecewa kerana hanya akan bertanding di kerusi Parlimen Lumut yang dianggap sukar dipertahankan dengan mengambil kira sempadan baharu kawasan pilihan raya. Apatah lagi, mereka terpaksa bertanding di kerusi tersebut selepas kehilangan kerusi berharga Titiwangsa di ibu negara. Menurut jentera parti Amanah Perak, kerusi yang kini dimenangi PKR dengan undi majoriti sebanyak 8,168 pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 mungkin akan bertukar menjadi kekalahan sehingga perbezaan lebih 2,000 undi kali ini. Amanah Perak menghitung kekalahan itu berdasarkan kebar... lagi »

PRU14: Saya tak minat kerusi Gombak, kata Dr Mahathir

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
[image: Saya tak minat kerusi Gombak, kata Dr Mahathir] Pengerusi Bersatu Dr Mahathir Mohamad ketika berucap pada perasmian Bahagian Bersatu Setiawangsa, di Keramat, malam tadi. PENGERUSI Bersatu Dr Mahathir Mohamad tidak berminat dengan kerusi yang ditawarkan Ahli Parlimen Gombak Mohamed Azmin Ali untuk ditandingi calon perdana menteri Pakatan Harapan (PH) itu pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14). Dr Mahathir berkata, beliau tidak terfikir untuk bertanding di Parlimen Gombak, sebaliknya hanya memilih antara kerusi Parlimen Langkawi, Kubang Pasu dan Putrajaya. "Terima kasih banyak... lagi »

PRU14: PAS tanding tak kurang 130 kerusi Parlimen

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
PAS akan bertanding tidak kurang daripada 130 kerusi Parlimen pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) melalui gabungan Gagasan Sejahtera. Pengarah Pusat Penyelidikan PAS, Dr Mohd Zuhdi Marzuki berkata PAS turut memberikan ruang kepada parti-parti dalam gabungan itu serta NGO dan tokoh masyarakat untuk bertanding dengan bantuan jentera parti Islam itu. “PAS tanding tak kurang 130 kerusi selebihnya akan diisi dalam komponen Gagasan Sejahtera, NGO-NGO dan tokoh-tokoh bersedia bersama Gagasan Sejahtera. “Jadi kita akan ada pembahagian kerusi dalam Gagasan Sejahtera, bermaksud PAS akan bertan... lagi »

Bukan orang Melayu mati untuk Malaysia, kata kumpulan veteran

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - 3 jam yang lalu
Presiden Persatuan Patriot Kebangsaan Brigadier Jeneral (B) Datuk Mohd Arshad Raji KUALA LUMPUR, 14 Jan (Bernama) - Pegawai dan lelaki bukan Melayu berjuang bersama-sama dengan saudara-saudara Melayu mereka dalam beberapa konflik sejak zaman pra-bebas melalui kecemasan pertama dan kedua, kata kumpulan veteran kepada gabungan parti Islam yang konservatif hari ini. Persatuan Patriotik Negara, Datuk Mohamed Arshad Raji berkata, di Tentera Udara, banyak juruterbang bukan Melayu terbang helikopter mereka dalam misi berbahaya untuk bekalan dan pemindahan dan musuh telah ditembak di pes... lagi »

40 ATAU 04?

Shahbudin Husin pada Shahbudin dot com - 10 jam yang lalu
Apabila Pas menyasarkan untuk menang hanya 40 kerusi Parlimen saja dalam PRU 14 akan datang, apa yang nyata parti itu benar-benar tidak mahu menjadi kerajaan. Dengan jumlah kerusi Parlimen ada sebanyak 222, matlamat kemenangan cuma 40 menunjukkan Pas telah memperdaya para penyokongnya untuk melaksanakan pemerintahan Islam melalui perjuangannya. Sebaliknya, Pas hanya mahu menjadi “king maker” atau kuasa penentu yang sebenarnya belum pun tentu dapat dicapainya. Barangkali hanya Pas satu-satunya parti politik dalam dunia ini yang bertanding dalam pilihanraya hanya untuk menjadi “kin... lagi »

رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَّمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ

رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ

وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمين

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)
....................................

Tiada ulasan: