Rabu, 24 Januari 2018

7000. Sama-sama kita berdoa pada Allah agar yang menjadi syaitan yang dikenali (manusia bertopeng iblis laknatullah), tipu-tipu dan buat-buat lampu terpadam akan Allah gagalkan usaha neraka mereka dan semuga Allah beri hidayah kepada kita semua dan akhirnya Kerajaan Malaysia dipimpin kalangan mereka yang terbaik di sisi Allah. Aamiin Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim.

ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ

ماشاءالله

سبحان الله

الله اکبر

    سُبْحَانَ اللَّهِ اَللَّهُمَّ صَلِّي عَلَى سَيّدنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلۓِ سَيّدنَا مُحَمَّدٍ الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْن

Allah berfirman yang bermaksud; “Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya” (QS: Al Imran 3:185) 

أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّـيْطٰنِ الرَّجِيْمِ

بسم الله الرحمن الرحيم

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، 

وعلى آله وصحبه أجمعين
.
Semenanjung Tanah Melayu (dulu) Kini Semenanjung Malaysia atau Malaysia Barat. 
Sebelum Merdeka era penjajahan british. 

Sistem pecah perintah amalan penjajah... Melayu tinggal di kampung, dicop pemalas dan tinggal atas pokok. Pendatang India di ladang getah. Pendatang China di pekan dan bandar serta di sediakan rumah kurung atau kampung baru (untuk mengekang pengaruh komunis) dan bergiat di lombong bijih timah dan membawa cara hidup berkongsi gelap dengan adanya kongsi gelap Gee Hin dan Hai San.

Pengharaman gerakan atau pertubuhan dan persatuan Islam yang berpegang teguh kepada Amanah Allah. Pejuang-pejuang berkenaan tidak pun masuk buku sejarah negara dan tidak teranggap sebagai pejuang Islam, Bangsa Melayu dan Tanah Air Negara Tanah Melayu.
Untuk Merdeka dan untuk terus merayakan merdeka saban tahun, Melayu terus Terkorban...

Tanah Melayu yang asal rakyatnya hampr 100% Islam ranap bila pendatang China dan India kena terima sebagai rakyat Tanah Melayu tanpa syarat, sebagai syarat kemerdekaan. 

Perjudian, pemilikan tanah dan penguasaan ekonomi oleh kaum China terutamanya terus mengesan hingga kini setelah jauh meninggalkan 31 Ogos 1957. 

Tergadainya Singapura yang asalnya Jajahan Takluk Negeri Johor oleh kuasa politik, dituruti penutupan TLDM Woodland, Landasan dan Setesen Keretapi Tanah Melayu Tanjung Pagar buat selama-lamanya, Pulau Batu Putih mengalah lagi Melayu dan dua telaga minyak kepada Brunai.
Untuk PRU 14... 

Tewaskan Umno berkat usaha dan berdoa pada Allah. Juga beri pengajaran terbaik sekali untuk PAS., setelah ketiadaan watak terbaik terakhir PAS setakat ini Allahyarham Tok Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat.
PAS sekarang terlalu jauh berbeza dengan zaman ketokohan tokoh berkenaan; Allahyarham Tuan Guru Haji Yusuf Bin Haji Abdullah Ar-Rawi, Allahyarham Dato' Haji Fadzil Mohd Noor, Allahyarham Tok Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat dan tiga Yang Di Pertua PAS terdahulu/terawal iaitu Allahyarham Hj Ahmad Fuad bin Hassan 1951 - 1953., Allahyarham Dr Hj Abbas bin Hj Alias 1953 - 1956 dan Allahyarham Dr Burhanuddin bin Hj Mohd Noor al-Hilmi 1956 - 1969. [*Q] 
Adunan PRU 14. 

PRU hanyalah pertandingan atau persaingan parti-parti untuk diberi Amanah oleh Rakyat Malaysia sebagai wakil Kerajaan mereka. Kerajaan Malaysia tidak pernah bertanding dalam PRU. Yang berkibar di PBB ialah Bendera Malaysia., bukan bendera parti. Menentang parti bukan bererti menentang kerajaan. Malaysia kan negara demokrasi berperlembagaan.

Cara memilih utamakan undi calon Islam.
Lebih dari satu calon Islam - Pilih yang terbaik. Calon yang dikenali bagus. Calon anak tempatan.
Jangan peduli dengan parti. 

Sama-sama kita berdoa pada Allah agar yang menjadi syaitan yang dikenali (manusia bertopeng iblis laknatullah), tipu-tipu dan buat-buat lampu terpadam akan Allah gagalkan usaha neraka mereka dan semuga Allah beri hidayah kepada kita semua dan akhirnya Kerajaan Malaysia dipimpin kalangan mereka yang terbaik di sisi Allah.

Aamiin Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim. 
***
  Dgn ilmu mengundilah sebaik-bagusnya. 
Dululah kan. 
 Pesan Allahyarham semasa hayatnya. 
Realiti? 
Buat-buat lupa... 
Pas semakin hebat bila bersendirian.
 Pesanan untuk kepada orang yang berilmu. 
Agama Akal dan Ilmu. 
 Kempen...
Sedekah. 
Seloka: 
Jika saya lah kan...🙂🙂🙂

👉Jika beli basikal sy pilih...Raleigh🚲

Waktu saya kecil saya tengok ayah pakai basikal Raleigh...memang tahan lasak.Sampai sekarang pun body dok elok lagi.

👉Jika saya beli motor...saya pilih Honda🏍

Memang gila tahan lasak.Tengok EX5...sampai la ni ada value.Pi kebun noreh,pi niaga pasar malam,pi kolej...pi tang mana pun semua ada motor ni.

👉Jika saya beli kereta saya pilih Mercedes🚘

Tengok model2 lama seluruh dunia masih ada.W123,W126,W124,W210...memang ganas habih.Lasak.Market value masih tinggi.Tak caya?...tinggai la tanpa kunci mmg hilang.Barang sparepart ori lagi mahai.Sebelah lampu signal Hella pun RM280.Sebab tu banyak jeneral tentera dan pemimpin politik pilih kereta ni.

👉Jika saya pilih memangkah PRU ni...sy pilih PAS la....

Memang best giler PAS ni...dia bukan kerajaan.Tapi boleh survive...duit pun banyak.Tengok PAS ada bangunan sendiri kat Jln Raja Laut.Sekolah sendiri jangan cerita la...dari PASTI,SRIDU sampai KUIZM semua ada.Kena uji tara mana pun dok lasak serupa tu juga.Semua cuaca politik dia tahan.Sama la macam Raleigh,Honda dan Mercedes.Beza dia PAS ni nak bawa naik jalan ke akhirat.Hok lain tu bedai ronda ataih dunia.Ok semua...ilal Liqo'!So tunggu apa lagi???

Sebar2 kn lah semoga beroleh manfaat...

Drpd Saya...

Rakyat Malaysia

✅💚☪🇲🇾✅💚☪🇲🇾💚✅
Paip pun putih hijau. 
Sumber gambar: 
[*Q] 
Yang sebelumnya kita punya Allahyarham Tuan Guru Haji Yusuf Bin Haji Abdullah Ar-Rawi (Jawi: حاج يوسف بن حاج عبدالله ار-راوي), atau dikenali sebagai Tuan Guru Haji Yusof Rawa (8 Mei 1922 - 28 April 2000), adalah seorang ahli perniagaan yang disegani. Beliau merupakan salah seorang pengasas Dewan Perniagaan Melayu Pulau Pinang dan dilantik sebagai Bendahari Kehormat yang pertama dalam pertubuhan tersebut. Beliau juga adalah tokoh gerakan Islam dan bekas Yang Di-Pertua atau Presiden PAS. Beliau merupakan satu-satunya pemimpin PAS yang pernah memegang kedua-dua jawatan tertinggi dalam parti iaitu Mursyidul Am (1987-1995) dan Presiden (1982-1989). Beliau juga pernah menjawat jawatan Menteri dalam kabinet Malaysia. Bapanya, Haji Abdullah Nordin al-Rawi, berasal dari RaoSumatera BaratIndonesia.[1] Almarhum Tuan Guru Hj Yusuf Rawa telah dianugerahkan sebagai Tokoh Maal Hijrah oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang pada tahun 1992 ketika beliau masih menjawat jawatan sebagai Mursyidul Am PAS. 

Sumber: 
(Yusuf Rawa - Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas)

Parti Islam Se-Malaysia.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Parti Islam Se-Malaysia (Jawi: ڤرتي اسلام سمليسيا, juga singkatan: PAS) ialah sebuah parti politik dan gerakan Islam di Malaysia yang dipimpin oleh Presiden, Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. PAS merupakan salah sebuah parti pembangkang bagi kerajaan Persekutuan, merupakan parti pemerintah bagi Kerajaan Negeri Kelantan dan kerajaan gabungan di Selangor, Malaysia.

Ringkasan awal.

PAS cuba mengimbangi perjuangan nasionalisme UMNO sebagai sebuah parti yang mendokong Islam. Dengan tidak menafikan bahawa semangat perjuangan yang berteraskan kepada Islam di negara ini telahpun wujud sejak tahun 1906 lagi, yang telah dibawa dan diperjuangkan oleh golongan pembaharuan atau reformasi Islam yang mendapat pendidikan di Timur Tengah (antaranya termasuklah Syed Sheikh al-Hadi, Sheikh Tahir Jalaluddin dan Haji Abbas Mohd Taha) yang berpusat di Singapura, Melaka dan Pulau Pinang, PAS yang muncul pada tahun 1951 adalah atas kesedaran masyarakat Melayu (pada waktu itu) untuk melihat Agama Islam dapat ditegak dan didaulatkan di negara ini.

Pada peringkat awal penubuhannya, PAS dilihat sebagai sebuah parti Melayu yang memperjuangkan hal-ehwal Islam melebihi apa yang dilaksanakan oleh UMNO. Didokongi oleh para ilmuan agama, PAS ialah parti yang menjadi pilihan bagi orang-orang Melayu yang berpendidikan agama. Pun begitu, setelah berlakunya Tragedi 13 Mei 1969, PAS telah menerima cadangan UMNO untuk bergabung dalam perikatan yang baharu yang dinamakan sebagai Barisan Nasional (BN). PAS adalah antara parti pengasas BN. Penglibatan PAS dalam BN berakhir dengan krisis darurat di Kelantan pada tahun 1978. Akhirnya PAS mengambil keputusan untuk keluar dari BN. Para penyokong PAS mengganggap bahawa UMNO telah mengkhianati mereka, sementara penyokong UMNO pula berpendapat PAS telah tidak patuh pada ketetapan BN. Peristiwa tersebut telah mengakibatkan PAS dilanda krisis dalaman yang telah membawa kepada perpecahan PAS kepada beberapa parti serpihan seperti BERJASA dan HAMIM.

PAS telah mengambil masa yang lama untuk menyusun semula perjuangan mereka. Ketika Tuan Guru Yusuf Rawa mengambil alih jawatan Yang di-Pertua Agung (kini dikenali sebagai Presiden) pada 1982, PAS telah menjenamakan semula parti tersebut di bawah slogan "Kepimpinan Ulama".

PAS pernah menjadi sebahagian daripada sebuah perikatan yang dinamakan sebagai Pakatan Rakyat, bersama Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Tindakan Demokratik (DAP). Pencapaian PAS pada pilihan raya umum 2008 adalah antara yang terbaik. Selain mengekalkan penguasaan PAS di Kelantan dengan majoriti yang besar, PAS turut membentuk kerajaan di Kedah (2008-2013). PAS juga ialah sebahagian daripada kerajaan di Selangor (2008-kini) dan Perak (2008-2009) bersama PKR dan DAP.

Kini, PAS menjadikan kerjasama dengan sebuah parti politik baharu, Parti Ikatan Bangsa Malaysia untuk membawa suara rakyat lebih berkesan selepas Pakatan Rakyat dianggap telah terbubar[3] ekoran keluarnya DAP daripada gabungan tersebut. Walau bagaimanapun, hubungan kerjasama politik antara PKR masih kekal.

Sejarah penubuhan

Mengikut satu fakta sejarah, PAS telah ditubuhkan secara rasmi pada 23 Ogos 1951. Walau bagaimanapun, ada fakta lain yang menyebut bahawa PAS ditubuhkan pada 24 November 1951 (Warta Negara, 26 November 1951 dan Utusan Melayu 25 November 1951).

Walaupun terdapat dua tarikh yang bercanggah, namun ahli-ahli sejarah dan tokoh-tokoh lama dalam PAS bersetuju bahawa fakta kedua (24 November 1951) ialah tarikh sebenar PAS ditubuhkan.

Parti Islam Se-Malaysia kemudiannya telah didaftarkan sebagai sebuah organisasi pada 31 Mei 1955 dengan nombor pendaftaran 733 (Pulau Pinang). PAS atau Persatuan Islam Se-Malaya (nama asalnya) ialah pertubuhan atau parti politik Melayu yang berteraskan Islam yang ditubuhkan sebelum merdeka selepas Hizbul Muslimin diharamkan oleh kerajaan British pada tahun 1948.

Penubuhan Awal

Sungguhpun aktiviti Hizbul Muslimin terhenti, namun keghairahan sokongan rakyat khususnya alim ulama terhadap perjuangan politiknya amatlah memberangsangkan. Semangat dan sokongan kental inilah yang akhirnya merintis jalan mudah ke arah penubuhan PAS pada tahun 1951.

Dalam hal ini, ramai ahli sejarah berpendapat penghargaan dan pengiktirafan perlulah dihulurkan kepada Ustaz Abu Bakar al-Baqir, pemimpin MATA dan seterusnya Hizbul Muslimin yang telah "melebarkan jalan" untuk memudahkan penubuhan PAS.

Peranan Hizbul Muslimin dalam penubuhan PAS lebih tertonjol lagi apabila sebahagian besar bekas pucuk pimpinan pusatnya turut menyertai PAS dan memainkan peranan secara aktif. Antaranya termasuklah Ustaz Othman Hamzah, Ustaz Baharuddin Abd. Latiff, Tuan Haji Khaider Khatib dan Ustaz Yunus Haji Yatimi.

Besar kemungkinan juga Bahagian Agama UMNO yang dipimpin oleh Ustaz Ahmad Fuad Hassan turut diresapi dengan pengaruh Hizbul Muslimin ini. Tambahan lagi, ramai pemimpin agama dalam UMNO ketika itu kecewa akan pucuk pimpinan mereka yang bercadang untuk menaja perjudian (loteri). Tidak dapat dinafikan bahawa rancangan awal penubuhan PAS sebenarnya ditimbulkan oleh sebahagian besar ahli-ahli agama dalam UMNO semasa berlangsungnya Muktamar Ulama Ke-3 di Bangunan Kelab UMNO Bagan, Butterworth dengan ahli panelnya terdiri daripada:

Ustaz Haji Ahmad Fuad Hassan (Pengerusi)
Ustaz Haji Ahmad Maliki (Setiausaha)
Tuan Haji Ahmad Badawi Abdullah (Ahli)
Tuan Haji Ahmad Ghazali Abdullah (Ahli)
Tuan Haji Ahmad Tuan Hussein (Ahli)
Tuan Haji Mansor J.P (Ahli)
Dua atau tiga orang ulama yang menjadi ahli dari Selangor dan Negeri Sembilan.
Ahli-ahli panel inilah yang berusaha merangka perlembagaan serta menamakan pertubuhan yang dicita-citakan itu, iaitu Pertubuhan Ulama Se-Malaya. Panel ini telah berusaha mengadakan persidangan dengan persatuan-persatuan kebajikan Melayu atau Islam, Majlis Agama Islam Negeri, ulama perseorangan, para kadi dan juga mufti.

Walaupun perhimpunan ulama dan orang perseorangan yang dianjurkan oleh Bahagian Agama UMNO itu pada mulanya berjaya menubuhkan Pertubuhan Ulama, tetapi atas inisiatif Ustaz Othman Hamzah, bekas Ahli Jawatankuasa Hizbul Muslimin yang mewakili Persatuan al-Ehya as-Syariff, Gunung Semanggol telah berjaya melahirkan Persatuan Islam Se-Malaya (PAS) bagi menggantikan Pertubuhan Ulama Se-Malaya yang dicadangkan pada mulanya.

Maka, PAS telah ditubuhkan secara rasmi hasil perhimpunan atau muktamar tersebut, yang antaranya turut disertai oleh:

Persatuan guru-guru agama dari Perlis.
Persatuan ulama dari Kedah.
Persatuan anak-anak Kalimantan Malaya (PERKAM) Perak.
Kelab Darul Ehsan dari Selangor.
Kelab Melayu Bagan dari Seberang Perai.
Persatuan Al-Ehya As-Syariff, Gunong Semanggol, Perak.
Perikatan Melayu Bersatu dari Seberang Perai dan Pulau Pinang.
Dan lain-lain badan kebajikan, kelab atau jamaah terutamanya dari Seberang Perai dan Pulau Pinang.
Beberapa orang Tuan Guru, wartawan, imam dan kadi atas nama peribadi.

Kepimpinan Pertama

Antara barisan kepimpinan pertama[4] yang dilantik menerajui PAS termasuklah:

Jawatan Nama
Yang Dipertua Tuan Haji Ahmad Fuad bin Hassan
Timbalan Yang Dipertua Tuan Haji Ahmad Ghazali Abdullah
Naib Yang Dipertua (Wakil Utara) Tuan Guru Haji Hussin Che Dol
Naib Yang Dipertua (Wakil Tengah) Faqih Muhammad Nor Mohd Zin
Naib Yang Dipertua (Wakil Selatan) Haji Abdul Rahman Jamaluddin al-Jambuli
Setiausaha Agong Tuan Haji Ahmad Maliki Abdullah
Bendahari Agong Tuan Haji Ahmad Tuan Hussein
Ahli Jawatankuasa (dipilih) Tuan Guru Haji Yahya Junid
Tuan Haji Othman Talib
Tuan Guru Haji Mohammad Nor Mahyuddin
Tuan Haji Zabidi Ali
Tuan Haji Abdul Wahab Mohd Nor
Qadhi Haji Asy'ia Abdul Majid
Muhammad Majzub Yunus
Tuan Haji Ahmad Badawi Abdullah.
Ahli Jawatankuasa (dilantik) Mohamed Hanif
Haji Mansor Hassan JP
Ustaz Haji Ahmad Long.

Presiden

Nama Tempoh perkhidmatan
Hj Ahmad Fuad bin Hassan 1951 - 1953
Dr Hj Abbas bin Hj Alias 1953 - 1956
Dr Burhanuddin bin Hj Mohd Noor al-Hilmi 1956 - 1969
Tan Sri Mohd Asri bin Haji Muda (Pemangku ketika Dr Burhanuddin ditahan ISA) 1965 - 1966
Tan Sri Mohd Asri bin Haji Muda 1969 - 1982
Tuan Guru Haji Yusuf Rawa 1982 - 1989
Dato' Haji Fadzil Mohd Noor 1989 - 2002

Sumber: 
رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَّمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ

رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ

وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمين

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)
....................................
.

Tiada ulasan: