Ahad, 28 Januari 2018

7045. Rasulullah ﷺ bersabda: “Kami dihalalkan dua bangkai dan darah. Adapun dua bangkai tersebut adalah ikan dan belalang. Sedangkan dua darah tersebut adalah hati dan limpa.” (HR. Ahmad dan Ibnu Majah no. 3314. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih).

ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ

ماشاءالله

سبحان الله

الله اکبر

    سُبْحَانَ اللَّهِ اَللَّهُمَّ صَلِّي عَلَى سَيّدنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلۓِ سَيّدنَا مُحَمَّدٍ الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْن

Allah berfirman yang bermaksud; “Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya.” (QS: Al Imran 3:185) 


أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّـيْطٰنِ الرَّجِيْمِ

بسم الله الرحمن الرحيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، 

وعلى آله وصحبه أجمعين
.
7045. 
1. DI SEBALIK DUDUK DI ANTARA DUA SUJUD. 
2. Ayat Manzil bersama terjemahan Bahasa Malaysia 
3. CARA AMAL DAN FADHILAT AYAT MANZIL (RUQYAH SYARIYYAH) 
4. Belalang Dan Kepompong, Halalkah? 
5. Jika Lelah (Kepenatan), Lakukan Ini. 

Rasulullah ﷺ bersabda: “Kami dihalalkan dua bangkai dan darah. Adapun dua bangkai tersebut adalah ikan dan belalang. Sedangkan dua darah tersebut adalah hati dan limpa.”  (HR. Ahmad dan Ibnu Majah no. 3314. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih).

1. DI SEBALIK DUDUK DI ANTARA DUA SUJUD. 
Dalam tidak sedar...

Setiap hari kita memohon di dalam solat kita.. tetapi sayangnya, kita hanya memohon tanpa memahami.. sekadar tersebut di bibir, tetapi tidak tersentuh dari hati kita selama ini..

Marilah kita mula menghayati ketika kita duduk di antara dua sujud semasa solat..

Dengan rendah hati nyatakanlah permohonan ampun kepada Allah

Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)

Diamlah sejenak,

buka dada dan diri kita untuk menerima ampunan dari Allahseperti membuka diri ketika merasakan hembusan anginsepoi-sepoi atau menerima curahan air hujan ketika kita masih kecil.

Tetaplah membuka diri kita untuk menerima ampunan Allah.

Ulangi permintaan itu beberapa kali hingga kita merasakanketenangan..  Kemudian sampaikanlah permintaan kedua,

Warhamni (sayangi aku)

Diam dan tundukkanlah diri kita untuk menerima kasih-sayang Allah yang tak terhitung besarnya

Bukalah dada kita seluas-luasnya agar semakin banyak kasih-sayang Allah yang kita terima

Ulanglah beberapa kali hingga kita merasa cukup.. Berturut-turut sampaikanlah permintaan-permintaan berikut dengan cara sebagaimana tersebut di atas, satu persatu..


Wajburnii (tutuplah aib-aibku)

Warfa'nii (angkatlah darjatku)

Warzuqnii (berilah aku rezeki)

Wahdinii (berilah aku petunjuk)

Wa'Aafinii (sihatkan aku)

Wa'fuannii (maafkan aku) 

Setelah selsai, diamlah sejenaklalu sampaikan rasa syukur kita. Betapa besarnya nilai sebuah doa ini.. sebuah doa yang kita hanya lewatkan begitu sahaja..

Sumber: 



2. Ayat Manzil bersama terjemahan Bahasa Malaysia


Diterbitkan pada 18 Okt 2015

Bacaan Al Quran oleh Sheikh Mishary Rashid Alafasy. Terjemahan Bahasa Malaysia dipetik dari laman www.surah.my Fadhilat Manzil Manzil ialah satu set ayat-ayat suci al-Quran yang telah diajarkan oleh Rasulullah SAW kepada para sahabat bertujuan untuk mencegah dan merawat sihir. Diriwayatkan oleh Ubay bin Ka’ab r.a. : Saya duduk di sisi Nabi SAW, datang seorang lelaki Arab lalu berkata: “Wahai Nabi Allah, sesungguhnya aku dilanda satu musibah.” Bertanya Nabi: “Apakah musibah tersebut ?” Dia berkata: “Sakitlamamun” (sejenis sakit yang mengganggu kesiuman seseorang). Berkata Nabi: “Datanglah (menghampiri) aku.” Lalu Baginda meletakkan dia di antara kedua tangannya dan berdoalah Nabi SAW dengan membaca: Ayat 1-5 Al Baqarah Ayat 102 Al Baqarah Ayat 163-164 Al Baqarah Ayat 255 Al Baqarah (Ayatul Kursiy) Ayat 285-286 Al Baqarah Ayat 18-19 Ali Imran Ayat 54-56 Al 'Araaf Ayat 117-122 Al 'Araaf Ayat 81-82 Surah Yunus Ayat 69 surah Taahaa Ayat 115-118 surah Al Mukninuun Ayat 1-10 surah Ash Shaaffaat Ayat 29-32 surah Al Ahqaf Ayat 33-36 surah Ar Rahman Ayat 21-24 surah Al Hasyr Ayat 1-9 surah Jinn AL Ikhlas Al Falaq An Naas
Berkata Ubay bin Ka’ab: Setelah itu bangunlah lelaki tersebut seolah-olah dia tidak mengalami apa-apa masalah langsung. Bi'iznillah. Wallahua'lam. "Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran Ayat-ayat Suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya; dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian jua." (Al-Israa' 17:82)

3. CARA AMAL DAN FADHILAT AYAT MANZIL (RUQYAH SYARIYYAH)
1.Dibaca selepas Solat Subuh...dan kalau tak sempat... baca bila-bila masa sebelum matahari tegak atas kepala...

2.Dibaca pada waktu petang selepas asar... atau selepas Solat Maghrib... atau kalau tak sempat... dibaca selepas Solat Isya....

3.kalau benar-benar tak sempat kerana tak cukup masa... ia dibaca sekali sehari... bila-bila masa terluang... contohnya pada tiap-tiap malam...

...namun kalau dapat diamalkan pagi petang maka ia lebih baik dan berkesan...

Sebaik-baiknya ia dibaca dalam keadaan berwuduk dan menghadap ke arah Kiblat...

Kalau tak sempat...boleh dibaca sambil melakukan sesuatu kerja...d an sebaik-baiknya juga dalam keadaan berwuduk...

Wallohu a'lam.

KELEBIHAN AYAT MANZIL

'MANZIL' mengandungi beberapa ayat al-quran yang telah diajar oleh Rasulullah SAW kepada sahabat RA sebagai shifa'(penawar dan ubat) dari beberapa jenis penyakit rohani dan jasmani serta sebagai pelindung dari sihir.Hadith sahih mengenai amalan ini terdapat d dlm kitab "HAYATUS SAHABAH" (Jld 3 ms 374)yang dikarang oleh as-Syeikhul Kabir Maulana Yusuf rah.Hadith ini telah dikeluarkan oleh Imam Ahmad,Hakim dan Tirmizi.

Ubai Ibn Kaab RA meriwayatkan :Sewaktu bersama Rasulullah SAW,seorang badwi telah datang kepada baginda dan berkat,"Ya Rasulullah SAW ,saya mempunyai seorang saudara yang ditimpa penyakit."Penyakit apa?"bertanya Rasulullah SAW "Sejenis gila"menjawab orang tersebut.Rasulullah membacakan surah al-fatihah,4 ayat pertama Surah Al-Baqarah .Ayat yg bermula dgn Wailahukum ilahun wahid....,ayat Kursi dan dua ayat seterusnya ,3 ayat terakhir al-Baqarah,ayat Syahidallah annahu...terakhir dari surah al-Mu'minun(Fataaalallahuuumalikul haq...,ayat dari surah al-Jin (Waaannahu ta,ala),sepuluh ayat pertama surah Wassaat,tiga ayat terakhir dari surah Al-Hasyr,Surah al-ikhlas,Surah al-Falaq dan surah AN nas. 

Fadhilat Manzil ini terlalu banyak .Dari pengalaman kebanyakan orang,Manzil ini sangat mujarab untuk menyembuh penyakit sihir,jin dan lain-lain.Dua cara untuk mengubati pesakit ialah dengan pesakit sendiri membaca ayat2 tersebut ataupun org lain boleh membacakan dan menghembus di atas air.Air ini diminum oleh pesakit. 

Selain "Manzil" terdapat juga ayat"MUNJIYAT" yang diperolehi dari pengalaman Ibn Sireen Rah untuk melepaskan diri dari kesusahan dan ayat-ayat syifa' dari pengalaman Imam Abu Qassim Qushairi .

Suatu perkara yang sgt penting dalam mengamalkan ayat-ayat "Manzil " ialah anda harus membacanya dengan penuh tawajjuh (menumpukan sepenuh perhatian kepada allah SWT).Sejauh mana seseorang mempunyai keimanan dan keyakinan terhadap allah sejauh itulah amalan ini akan memberi manfaat .Tiadak syak lagi bahawa nama-nama ALLAH SWT dan kalimat-kalimatnya mengandungi terlalu banyak berkat.

AYAT-AYAT MANZIL

Ayat 1-5 Al Baqarah
Ayat 102 Al Baqarah
Ayat 163-164 Al Baqarah
Ayat 255 Al Baqarah (Ayatul Kursiy)
Ayat 285-286 Al Baqarah
Ayat 18-19 Ali Imran
Ayat 54-56 Al 'Araaf
Ayat 117-122 Al 'Araaf
Ayat 81-82 Surah Yunus
Ayat 69 surah Taahaa
Ayat 115-118 surah Al Mukninuun
Ayat 1-10 surah Ash Shaaffaat
Ayat 29-32 surah Al Ahqaf
Ayat 33-36 surah Ar Rahman
Ayat 21-24 surah Al Hasyr
Ayat 1-9 surah Jinn
AL Ikhlas
Al Falaq

An Naas

Sumber: 
Belalang. Foto: Harvestministry.org
TAHUKAH ANDA
4. Belalang Dan Kepompong, Halalkah? 
By Sodikin  Last updated Jan 28, 2018

KULINER Indonesia kini mulai menyajikan kuliner yang terbilang nyeleneh bahkan ekstrem. Misalnya, tempat makan yang menawarkan menu belalang dan kepompong goreng.

Kuliner kepompong dan belalang ini berada di kawasan Lesehan Pari Pogo, Wonosari, Yogyakarta. Makanan yang kerap dianggap hama oleh para petani Gunung Kidul ini biasanya menjadikan kepompong sebagai makanan ringan, Halallifestyle melaporkan pada Sabtu (27/1/2018).

Kepompong banyak bermunculan saat musim hujan dan pohon jati berbunga. Biasanya warga memasak kepompong dengan cara yang sederhana, yakni hanya menggunakan bumbu bawang putih lalu digoreng sampai kering.

Menikmati berbagai macam kuliner boleh saja, asalkan dijamin kehalalannya. Lalu apakah kepompong dan belalang halal untuk dimakan?.

Menurut Chef Halal Indonesia Muhammad Suherman, belalang halal untuk dimakan. Sementara kepompong masih dalam kategori syubhat.

Rasulullah ﷺ bersabda: “Kami dihalalkan dua bangkai dan darah. Adapun dua bangkai tersebut adalah ikan dan belalang. Sedangkan dua darah tersebut adalah hati dan limpa.”  (HR. Ahmad dan Ibnu Majah no. 3314. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih).

“Dalam Islam, yang halal itu banyak dan yang haram itu sedikit. Ada 13 faktor yang membuat makanan itu haram,” ujarnya.

Di antara makanan haram seperti B1 (anjing), B2 (Babi), bangkai, hewan yang disembelih dengan nama selain Allah, hewan yang disembelih untuk selain Allah, hewan bertaring, hewan bercakar tajam atau burung pemangsa, jallaalah (hewan pemakan najis), tikus, kalajengking, burung gagak, burung elang/rajawali, ular, cicak, tokek, semut dan lebah. []

SUMBER: 
HALALLIFESTYLE
Foto: Aldi/islampos
KESEHATAN
5. Jika Lelah (Kepenatan), Lakukan Ini. 
By Adam  Last updated Jan 28, 2018

SETIAP manusia pasti memiliki kadar-kadar tertentu. Maksudnya, tak selamanya ia kuat untuk menjalani aktivitas duniawi. Ada saatnya ia harus berhenti karena rasa lelah yang dirasakan.

Ketika seseorang berlebihan dalam menjalankan aktivitasnya, terkadang rasa lelah itu membuatnya tak kuasa untuk melakukan hal yang kecil sekali pun. Ia hanya mampu berbaring di tempat tidur tanpa melakukan aktivitas apa pun.

Jika demikian, untuk mengatasinya Anda harus istirahat yang cukup. Tidur adalah cara yang paling efektif untuk memulihkan tenaga. Selain itu gunakan nutrisi yang cukup. Minum ramuan beras kencur akan dapat menyegarkan badan Anda. Jika tidak, di malam hari sebelum tidur, minum ramuan susu telur madu jahe (STMJ).

Untuk membuat herbal sendiri, maka Anda siapkan 15 gram akar kapulaga, 15 gram jinten hitam, 15 gram lempuyang gajah, perasan jeruk nipis secukupnya. Semua bahan direbus dengan air 3 gelas hingga tersisa 2 gelas. Lalu minumlah 2 kali dalam sehari. []

Sumber: 

Penyembuhan Alami dengan Herbal dan Pijat Refleksi/Karya: MB. Rahimsyah. AR/Penerbit: Lintas Media

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya: 
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)
....................................

Tiada ulasan: