Isnin, 29 Januari 2018

7049. Kepulauan Spratly: KONFLIK DI LAUT CINA SELATAN. Malaysia semakin kurang bunyi?

ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ

ماشاءالله

سبحان الله

الله اکبر

    سُبْحَانَ اللَّهِ اَللَّهُمَّ صَلِّي عَلَى سَيّدنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلۓِ سَيّدنَا مُحَمَّدٍ الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْن

Allah berfirman yang bermaksud; “Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya.” (QS: Al Imran 3:185) 


أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّـيْطٰنِ الرَّجِيْمِ

بسم الله الرحمن الرحيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، 

وعلى آله وصحبه أجمعين
.
Kepulauan Spratly


Isu Kepulauan Spratly: Milik Siapakah Kepulauan ini?


Peta Lokasi Kepulauan Spratly yang menjadi pertikaian beberapa negara berjiran.

Kepulauan Spratly

Kepulauan Spratly lebih merupakan terumbu karang dan sesuai dimajukan sebagai destinasi perlancongan antarabangsa sebagaimana Seycheles, Guam dan lain-lain. Kepulauan ini juga dikatakan kaya dengan sumber galian seperti petroleum dan gas. Pelbagai negara seperti Malaysia, Filipina, Vietnam, China dan Brunei menuntut kepulauan ini. Spratly hampir sangat dengan pulau Palawan di Filipina. Malahan ekor Pulau Palawan menganjur ke pulau Spratly.

Perkara Kepulauan Spartly ini nampaknya dirumitkan oleh pelbagai pihak. Kepulauan Spartly ini berada di sempadan di antara Laut Cina Selatan & Laut Sulu. 

Bagi rekod Sulu, Kepulauan Spartly itu adalah wilayah persinggahan Orang-orang Sulu untuk menangkap ikan memandangkan ianya sangat dekat dengan Pulau Palawan yang sememangnya Pulau Palawan adalah salah-satu pulau wilayah jajahan Kesultanan Sulu, selain Pulau Jolo, Tawi-Tawi & Basilan. Ada rekod juga mengatakan, yang pihak Jepun pernah "Menyewa" wilyah kepulauan Spartly ini dari Kesultanan Sulu. Malangnya "Surat Perjanjian" tersebut telah hilang, untuk dijadikan sebagai Bukti.

Penyelasaian tuntutan ke atas Kepulauan Spartly ini adalah diantara Kerajaan China,Taiwan, Vietnam, Malaysia dan Filipina. Namun kerana tiadanya perundingan yang berkesan, maka negara yang berhak ke atas pulau ini tidak dapat ditentukan. Malah pihak China tidak boleh membuat kata putus dalam hal tersebut walaupun telah banyak kali membuat perundingan dengan pihak-pihak yang membuat tuntutan keatas Kepulauan Spartly tersebut. 

Manakala isu perhubungan Kepulauan Spartly yang kononnya dibawah milik Kesultanan Sulu adalah tidak berasas disebabkan tiada bukti yang kukuh.(hanya cerita lama yang diperolehi secara lisan dari turun temurun.)

Isu Kepulauan Spratly: Filipina Kemuka Bantahan [April 2011]


Filipina mengemukakan bantahan rasmi kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berhubung tuntutan China terhadap Kepulauan Spratly dan perairan sekitarnya di Laut China Selatan.

China, baru-baru ini mengulangi tuntutan eksklusifnya ke atas semua kawasan yang dipertikaikan serta perairan di sekitarnya, sebahagian besar daripadanya berada hampir dengan kawasan darat Filipina dari bumi China.

Kontroversi terbaru dalam pertikaian multilateral selama berdekad-dekad itu tertumpu kepada nota rasmi yang dihantar oleh China kepada Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon pada 2009 untuk menyatakan asas tuntutannya, kata jurucakap Kementerian Luar, Ed Malaya, hari ini.

Satu salinan nota bantahan yang dikemukakan oleh Manila kepada PBB pada 5 April lalu menyebut, nota rasmi yang dihantar oleh China kepada PBB adalah reaksi terhadap surat-surat yang dikirim oleh Malaysia dan Vietnam kepada PBB bagi menggariskan tuntutan masing-masing.

“Benar, kami boleh mengesahkan Filipina memfailkan nota bantahan kepada PBB dengan menyatakan pendirian kami berhubung garisan sembilan titik,” katanya kepada AFP, merujuk kepada sebuah peta yang menggariskan tuntutan China dan dilampirkan pada surat Beijing itu.

Filipina dan China, bersama-sama Brunei, Malaysia, Taiwan dan Vietnam menuntut seluruh atau sebahagian Kepulauan Spratly yang dipercayai kaya dengan sumber galian.
Manila pada bulan lepas menyuarakan aduan bahawa bot peronda China mengganggu sebuah bot cari gali minyak Filipina di perairan yang mencetuskan pertikaian dekat Kepulauan Spratly.

Filipina kemudian mengumumkan rancangan untuk menjalankan operasi cari gali minyak di Laut China Selatan dan menaikkan taraf sebuah lapangan terbang kecil tentera di Pulau Thitu, pulau terbesar daripada tujuh pulau Spratly yang diduduki Filipina.


Filipina menuntut lebih 50 pulau di kepulauan tersebut.– AFP

Sumber: 

Pulau Spratly yang menjadi rebutan 5 negara serantau.


Kepulauan Spratly yang terdiri daripad 100 buah pulau kecil atau terumbu terletak di Laut China Selatan berhampiran dengan MalaysiaFilipinaVietnamChina dan Brunei. Kepulauan ini menjadi punca sengketa terbaru antara negara-negara berdekatan. Pulau ini dikatakan berada di atas pentas benua yang mengandungi petroleum dan gas asli.
Lokais : Laut China Selatan
Koordinat : 4° LU - 11°30' LU dan 109°30' BT - 117°50' BT.
Luas lautan : 244.700 km persegi
Luas daratan : 3 km persegi
Jumlah pulau : 230 
Datuk Seri Ahmad Zaid Hamidi (Menteri Pertahanan Malaysia) berkata , beberapa cadangan seperti mengadakan pertemuan dua hala, pemantauan bersama & dialog pelbagai hala bagi mencari kata sepakat antara negara telah dicadangkan bagi meleraikan serta menyelesaikan perebutan ini. 

China telah dilihat menggunakan kapal peronda terbesar dalam angkatan tenteranya untuk mengawasi perairan berdekatan kepulauan tersebut. Tindakan itu diambil ekoran pertelingkahan antara China & Filipina. Malaysia bagaimanapun telah membina kubu pertahanan di tiga kawasan iaitu Terumbu Layang-Layang, Terumbu Ubi & Terumbu Mantanani. 
*Pulau Layang-layang menempatkan mini lapangan terbang, markas tentera & scuba diving*
Malaysia bagaimanapun mahu mengelakkan penggunaan kekuatan kententeran sebagai jalan penyelesaian. Anggota tentera laut Malaysia tetap diletakkan di kawasan Pulau Spratly sebagai langkah berjaga-jaga. 

Di bawah permukaan laut kepulauan tersebut memiliki kandungan gas dan minyak bumi yang sangat besar. Selain strategik untuk pos pertahanan tentera. Pulau ni amat besar keuntungannya kepada negara yang memilikinya. Simpanan Minyak di Kepulauan Spratly adalah sebanyak 17.7 billion tan merupakan simpanan minyak keempat terbesar di dunia. 

Macam mana agaknya isu perebutan tuntutan hak ini akan selesai ye? Kalau ikutkan gambaran peta ni kawasan tersebut lebih hampir dengan Brunei , Malaysia & Filipina. Banyak tindakan yang telah diambil China dalam mendapatkan Pulau Spratly. 

Jangan jadi macam isu Batu Putih sudah. Malaysia cuma dapat Middle Rock walaupun lokasi Pulau Batu Putih sejengkal je dari Malaysia. Singapura telah berjaya mengemukan dokumen dokumen yang mengesahkan pulau tersebut milik mereka.

Isu Pulau Pisang yang belum menemui jalan penyelesaian sehingga kini.
Malaysia? Singapura? Ikut rasional negara mana yang patut / layak / berhak dapat Pulau ni??

Sumber: 


KONFLIK DI LAUT CINA SELATAN
LATAR BELAKANG

Kawasan Spratly hanya tergambar sebagai sekumpulan bintik saja di peta bumi dan bahkan sebagian daripadanya tak terlihat sama sekali. 

Dilihat dari peta biasa kemungkinan orang tidak akan menemukan nama kepulauan Spratly. Spratly adalah sebuah gugusan pulau-pulau kecil dan pulau-pulau karang kira-kira jumlahnya sebanyak 600-an dan 100-an di antaranya kerap tertutup permukaan air laut jika sedang pasang. 

Tidak mudah untuk mendapatkan batasan geografis dari Kepulauan Spratly yang disepakati bersama, tetapi tampaknya batasan yang digunakan oleh Dieter Heinzig yang menyebutkan kepulauan tersebut sebagai suatu wilayah yang memiliki letak geografis: 

•           Letak: Laut China Selatan
•           Koordinat: 4° LU - 11°30' LU dan 109°30' BT - 117°50' BT.
•           Luas lautan: 244.700 km persegi
•           Luas daratan: 3 km persegi
•           Jumlah pulau: 230

Jika diamati, peta yang dikeluarkan masing-masing negara yang terlibat, namanya akan disebut berbeda-beda. Filipina menyebutnya Kalayaan (tanah kebebasan), Vietnam menamainya Dao Truong Sa, sedangkan Cina menyebutnya Nansha Qundao. 

Perbedaan nama dimaksudkan agar kepulauan tersebut terisyaratkan sebagai milik negara  yang memberikan nama. Nama internasional yang lazim diberikan kepada gugusan pulau itu ialah Spratly. Letaknya di sebelah Utara Sabah agak condong ke arah Barat Laut dan di sebelah Barat daya Filipina.

Laut Cina Selatan merupakan laut setengah tertutup (semi-enclosed sea) yang luasnya meliputi tiga setengah juta kilometer persegi,dan 90 persen di antaranya dilingkari oleh daratan dan pulau-pulau. 

Seperdua dari negara–negara tepinya merupakan negara pulau atau kepulauan, seperti Taiwan, Malaysia Timur, Singapura, Brunei Darussalam, Filipina dan indonesia. Seperdua lainnya merupakan bagian dari benua Asia : RRC, Hong Kong , Macao,Vietnam, Kamboja, Thailand, dan Malaysia Barat. 

Sementara itu negara tidak berpantai (land-locked state) Laos juga dianggap berhak memanfaatkan kawasan Laut Cina Selatan berdasarkan Konvensi Hukum Laut tahun 1982. Dari segi kedalaman, Laut Cina Selatan terdiri atas dua bagian. 

Sebelah Utara merupakan Abysal Plain –disebut juga sebagai Cekungan Laut Cina Selatan (China Sea Basin) – dengan kedalaman antara 4300 – 5016 meter dengan luas 1.775.000 kilometer persegi. Daerah ini mencakup 52 persen dari luas Laut Cina Selatan. Di daerah inilah terletak Kepulauan Spratly, Paracel, Maccesfield Bank, Pratas Reef, dan Reed Bank. 

Selebihnya, yaitu 48 persen dengan luas 1.745.000 kilometer persegi, merupakan landas kontinen asia yang melintang sepanjang pantai RRC sampai ke Selatan, termasuk Teluk Siam, Dangkalan Sunda, dan dangkalan yang sempit sepanjang Pulau Palawan dan Luzon.

Banyaknya aktor yang terlibat dalam perebutan kawasan tersebut lalu menjadi sebuah pertanyaan yang menarik melihat apa kepentingan mereka. Secara ekonomi kepulauan Spratly diperkirakan mengandung bahan-bahan tambang yang sangat kaya, seperti minyak dan alumunium. Penguasaan Jepang atas kepulauan Spratly pada masa PD II sebenarnya didorong oleh kebutuhan akan bahan tambang seperti fosphat. Tidak hanya bahan tambang, perairan di sekitar kepulauan Spratly juga kaya akan ikan. Nelayan-nelayan Filipina telah lama berlayar menangkap ikan di perairan tersebut.

Pada bulan April tahun 1988 terjadi ketegangan di kepulauan Spratly antara Vietnam dengan RRC. Dua puluh kapal perang RRC yang sedang berlayar di Laut Cina Selatan mencegat Angkatan Laut Vietnam sehingga terjadi bentrokan. Bentrokan antara RRC dan Vietnam ini merupakan bagian dari rentetan bentrokan bersenjata sebulan sebelumnya yang mengakibatkan hilangnya 74 tentara Vietnam. Peristiwa ini dikenal sejak itu sebagai peristiwa 14 Maret 1988.

Pertikaian di kepulauan tersebut sebenarnya sudah berlangsung lama dan aktor yang berperan di dalamnya tidak hanya Vietnam dan RRC, tetapi juga melibatkan dua negara anggota ASEAN, yaitu Malaysia dan Filipina, serta Taiwan. 

Sebab dasarnya dapat dilacak kembali ke klaim historik yang beranekaragam, konsiderasi ekonomi, serta pertimbangan geostrategis negara-negara yang terlibat. Zona Ekonomi Eksklusif (ZEE) dari hampir semua negara yang berbatasan dengan Laut Cina Selatan saling tumpang tindih, sehingga menimbulkan masalah penentuan batas. 

Pemilikan sejumlah pulau-pulau kecil di Laut Cina Selatan memperbesar permasalahan ini sehingga menimbulkan ketegangan tentang hak atas laut teritorial atau Landas Kontinen.

Selain dengan Vietnam, RRC juga terlibat dalam sengketa klaim tumpang tindih di Laut Cina Selatan dengan Malaysia, Brunai Darussalam, Filipina dan Taiwan. Di kawasan ini tersebar sekitar 200 pulau yang sebagian besar tidak didiami karena merupakan pulau-pulau karang dan minim sumber air tawar.

Secara garis besar tuntutan-tuntutan yang diajukan oleh negara-negara tersebut dapat dikelompokan sbb:
1.Terhadap Kep. Paracel :dilakukan oleh RRC dan Taiwan (Kepulauan Paracel adalah kepulauan dan karang di Laut Cina Selatan yang dikuasai oleh Vietnam dan terletak di sebelah barat Laut Vietnam Timur serta Kepulauan ini juga kaya akan minyak dan gas.)

2.Terhadap Kep. Spratly :melibatkan ke-enam negara tersebut.

Namun yang paling diperebutkan oleh negara-negara yang bersengketa adalah Kep. Spratly, karena dari segi perdagangan dan pertahanan dianggap strategis (Merupakan jalur kapal perdagangan internasioanal) dan memiliki kekayaan sumber daya alam berupa minyak, gas dan tambang lainnya. Ini berarti mendapatkan kepulauan tersebut sudah dapat diperkirakan akan mengurangi ketergantungan minyak dari negara-negara Kawasan Teluk. Perkiraan cadangan minyak di Kep. Spratly 10 milyar ton, kalau RRC tidak dapat menemukan sumber minyak didaratan,maka RRC harus mengimport 100 juta ton minyak pada tahun 2010.(International Herald Tribune tgl. 3 Juni 1995).

Sumber: 
Opinion
Latest Sino-Malaysian encounter amidst South China Sea disputes – Whither the shift in Malaysian reaction?
By Oh Ei Sun, TN News

Friday, June 12, 2015 15:00
China's construction on an artificial island it built illegally 
on Hughes Reef, Spratly Islands, which is claimed by Vietnam. Photo: Mai Thanh Hai
In the latest episode of the saga involving territorial disputes in South China Sea (SCS), Malaysia will reportedly lodge a formal diplomatic protest with China over the presence of a Chinese Coast Guard vessel near Luconia Shoals, a series of islets and reefs well within Malaysia’s claimed 200-nm exclusive economic zone. The Malaysian Prime Minister, Najib Razak, will supposedly “raise the issue directly with Chinese President Xi Jinping”.
This recent round of somewhat vocal reaction from Malaysia with regard to perceived Chinese assertiveness in SCS represents, at least superficially, a departure from previous relatively low-key responses in similar instances.

To better understand this apparent shift in Malaysian attitude toward alleged Chinese “incursion” into claimed Malaysian waters, the larger pictures of both regional outlooks and overall Sino-Malaysian relations should be taken into account.

Malaysia assumed the annual rotating chairmanship of the Association of South East Asian Nations (ASEAN) earlier this year. Amidst the continued global economic malaise, the priority for this year’s ASEAN agenda falls not unexpectedly on regional economic development. Specifically, the ASEAN Economic Community (AEC), a free-trade pact reducing and removing most tariffs and non-tariff barriers among ASEAN members, is scheduled to come into force by the end of the year. AEC will also become the basis for negotiations leading toward the even larger Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP) involving not only ASEAN but other regional neighbours including, most prominently, China.

As ASEAN chairman, Malaysia thus has its hands almost full this year handling myriad multilateral economic matters. However, the evolving territorial disputes in South China Sea, to which Malaysia is also a claimant party in addition to three other ASEAN members, continue to loom ominously in the shadow.

Malaysia has been described by some researchers as “hedging” in its conventional management of its SCS dispute with China, balancing ASEAN solidarity vis-a-vis China in SCS disputes with Malaysia’s own desire to maintain ever closer economic relations with China. This is in stark contrast to the more confrontational approaches adopted by two other ASEAN claimants in SCS, Vietnam and the Philippines, when it comes to engagements with China in SCS.

I have argued that this somewhat negative “hedging” label is at best only partially accurate. China is Malaysia’s largest trading partner and Malaysia is China’s largest trading partner in Southeast Asia, with their bilateral annual trading volume surpassing USD 100 billion, and is projected to reach USD 160 billion by 2018. It is therefore only logical that Malaysia should want to maintain this fruitful economic relationship with China over and above the territorial dispute with China in SCS that practically offers neither short nor long term solutions.

With these backgrounds in mind, this latest, “louder” about-turn in Malaysian response to China’s actions in SCS may be attributed to at least four factors.

First, over the last year or so, China has engaged in unprecendetedly large-scale land reclamation in various parts of SCS which it claims. Granted, most other SCS claimants have over the years reclaimed lands or buttressed submerged structures in their respective claimed SCS territories. But China has over a short span of time reclaimed over 800 hectares of land in SCS, much more than all the other SCS claimants combined at all times. Inevitably, this raised regional and extra-regional doubts and suspicions. Other SCS claimants, Malaysia included, voiced their concerns in varying tones, some - Vietnam and the Philippines - louder than others, but all proved ineffectual in seeing to it that China stopped reclaiming lands within what it perceived to be its SCS territorial waters, no matter how far-flung away from Chinese mainland. It would appear that Malaysia is at least partially spurred by such Chinese construction of facts on the ground into a higher pitch of response.

Second, "intrusions" by China's official vessels, mostly civilian but occasionally military or at least para-military (as in the present case) as well, into Malaysia's claimed SCS waters have stepped up from being previously biennial or annual "customary" matters into, since late last year, "a daily affair" as claimed by Malaysian naval authorities. Apparently, every time an incident such as this occurred, the Malaysian side would "shadow" the intruded vessel, and afterwards lodge a "diplomatic protest" with the Chinese side, but apparently all to no avail in terms of persuading China to stop such seeming serial intrusive practices. The increasing frequency and escalating intensity of this sort of Chinese vessel presence seemed to have prompted the Malaysian side to upgrade its protest to that between top leaders of both countries.

Third, as in many other international tussles, the various SCS claimants, in advancing their respective claims, would have to employ many shades of tactics, ranging from informal cautions and diplomatic notices, to armed confrontations and forceful occupation. As China argued that its SCS land reclamation was following precedents by other SCS claimants, the Philippines and Vietnam also recently announced in quick succession that they were either organizing tourist groups to their disputed SCS maritime features or constructing touristic infrastructure on them. 

Seen in this tactically versatile light, it can also be expected that Malaysia would similarly add yet another method, albeit a mild one of airing displeasure at top leaders level, to its list of tools for defending its SCS claims.Fourth, the United States' renewed strategic commitments to the region perhaps also emboldened some SCS claimants into more conspicuous course of actions versus China. 

Late last month, addressing the influential security-matter Shangri-La Dialogue in Singapore, the new American Secretary of Defense Ashton Carter reiterated the United States's resolve in preserving freedom of passage in SCS, besides censuring China for the latter's large-scale SCS land reclamation. 

In fact, Carter explicitly said that China's course of actions is pushing more and more regional neighbours toward requesting security guarantees by the U.S. He also pledged more U.S. security resources under the new Southeast Asian Maritime Security Initiatives, and inked various defense cooperation agreements with Vietnam a few days later. This series of not-so-subtle security-enhancement rhetorics and actions on the side of the U.S. are of course not lost in the sight of Southeast Asian SCS claimants. 

As such, Malaysia upping the ante slightly in pressing its SCS claims should not come as a surprise.And finally, there is a domestic dimension to Malaysia's latest bolder reaction to perceived Chinese SCS "intrusion" as well. Prime Minister Najib is currently embroiled in a political struggle with one of his predecessors, Dr Mahathir, and thus finds himself in the unenviable position of having to fence off various domestic political salvos from both within and outside the administration. 

As such, at this particular juncture, the Malaysian government simply cannot appear to be weak and lackluster in the international arena, especially in defending Malaysia’s SCS claims, lest it becomes fodder for further attacks by political rivals.But at least one somewhat positive bilateral gem can be gleaned from the pronouncements on this latest SCS encounters between China and Malaysia. 

As Mr Xi and Mr Najib are not scheduled to officially meet in the short run, Mr Najib’s prospective raising of this SCS incident “directly with” Mr Xi would almost necessarily imply that there is some hotlines or at least some special direct channels of communications between the two top leaders. 

This testifies amply again on the overall close and cordial relations between the two countries. All eyes are on whether this latest SCS incident and its reactions will signify a subtle shift in both the beneficial bilateral relations as well as the collective consensus on SCS among Southeast Asian nations.

Dr. Oh Ei Sun is a Senior Fellow at the Institute of Defence & Strategic Studies, S. Rajaratnam School of International Studies, Nanyang Technological University
Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)
....................................

Tiada ulasan: