Selasa, 30 Januari 2018

7053. Dulukan Allah ...wajib sebagai seorang Islam. Hukum Allah tidak menghalalkan cara.

ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ

ماشاءالله

سبحان الله

الله اکبر

    سُبْحَانَ اللَّهِ اَللَّهُمَّ صَلِّي عَلَى سَيّدنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلۓِ سَيّدنَا مُحَمَّدٍ الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْن

Allah berfirman yang bermaksud; “Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya.” (QS: Al Imran 3:185) 
.” 
أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّـيْطٰنِ الرَّجِيْمِ

بسم الله الرحمن الرحيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، 

وعلى آله وصحبه أجمعين
.
RENUNGAN... sebab akibat. Dulukan Allah ...wajib sebagai seorang Islam. Hukum Allah tidak menghalalkan cara. 

Mustapa Mohamed khianati Kelantan?

kerengga pada KERENGGA - 8 jam yang lalu
Syed Azidi Syed Aziz “SAYA nak mengaku hari ini, bahawa satu masa dulu, satu masa pok-pok (puak-puak) kita ini ada lah sedikit sebanyak, dok sekat sana sekat sini. Itu hakikatnya maka salah kita royak salah, ada sikit sebanyak.... (tenggelam oleh kegamatan dewan). “Saya mengaku ni, saya mengaku. Saya juga anggota kerajaan (persekutuan), saya tahu benda-benda berlaku”. Begitulah antara

TAK KESIANKAH NAJIB KEPADA PAS, SUDAHLAH DIUNGKIT-UNGKIT BANTUAN, KELANTAN PULA MAHU DIRAMPASNYA?

Shahbudin Husin pada Shahbudin dot com - 8 jam yang lalu
Semalam, Perdana Menteri Najib Razak melakukan lawatan sehari ke Kelantan. Seperti biasa, dalam lawatannya ke mana-mana negeri menjelang PRU 14 yang bakal diadakan pada bila-bila masa, banyaklah janji projek dan curahan wang dilakukan yang tentunya diharap akan dibalas dengan sokongan dan juga undi. Kelantan turut tidak terkecuali, meskipun negeri itu ditadbir oleh Pas yang merupakan "rakan mesra" kepada UMNO. Selain mengumumkan beberapa projek, Najib juga mengungkit kemurahan hatinya kepada Kelantan yang menurutnya, beliau adalah jauh lebih baik berbanding Tun Mahathir Mohamad ... lagi »

'1MDB yang jatuhkan maruah negara, bukan jumpa EU' - Kak Wan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 11 jam yang lalu
Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail membidas kenyataan Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman bahawa pertemuan gabungan pembangkang itu dengan duta-duta Kesatuan Eropah (EU) sebagai “tidak patriotik” dan boleh “menjejaskan maruah negara”. Sebaliknya, kata kata timbalan pengerusi Pakatan Harapan itu, saman yang sedang berjalan di seluruh dunia melibatkan1MDB lebih memberi kesan negatif. “Bagaimana pula bila kita jumpa seseorang boleh jejaskan maruah negara? “Bila 1MDB sampai ke negara-negara lain, masuk ke mahkamah mereka dan mencemarkan nama negara dan kepimpinan kita, itu baru menjejaskan ... lagi »

Diskriminasi terbesar Umno-BN rompak duit royalti minyak Kelantan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 12 jam yang lalu
Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan diminta untuk menyenaraikan diskiriminasi Umno-BN terhadap rakyat Kelantan sejak Pas memerintah negeri itu selama lima penggal adalah Royalti Minyak yang masih lagi tidak diselesaikan kerajaan persekutuan. Ahli Dewan Undangan Negeri Salor Datuk Husam Musa berkata, dengan mengenakan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), selain hutang 1 Malaysia Development Berhad (1MDB) yang terpaksa ditanggung rakyat Kelantan tidak sewajarnya pemimpin Umno berselindung kononnya kerajaan BN tidak mendiskriminasi rakyat Kelantan. “Berkhutbah kepada penjawat awam di... lagi »

Petanda Presiden MCA Bakal Kalah Di Bentong?

Addin pada Addin - 13 jam yang lalu
*Petanda Presiden MCA Bakal Kalah Di Bentong?* Kebanyakan penduduk tempatan di Bentong, Pahang memuji wakil rakyat mereka yang juga Presiden MCA Liow Tiong Lai. Liow, yang memegang kerusi Bentong sejak 1999 dipuji kerana beliau berusaha untuk merangsang industri pelancongan di bandar itu, dan beliau digambarkan sebagai seorang yang merendah diri, mudah didekati dan rajin dalam setiap lawatan mingguannya. *Petanda Presiden MCA Bakal Kalah Di Bentong? *Namun, rasa suka penduduk di Bentong terhadap Liow tidak semestinya diterjemahkan menerusi undi pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14...lagi »

Rakyat malu dengan pemimpin kleptokrasi, bukannya negara

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 13 jam yang lalu
[image: Rakyat malu dengan pemimpin, bukannya negara, kata pengguna media sosial] Kelihatan bersemangat si anak dan bapa ini ketika meraikan sambutan kemerdekaan Malaysia tahun lalu. Hari ini, rata-rata pengguna mengecam kenyataan Perdana Menteri Najib Razak semalam dengan mendakwa yang mereka bangga menjadi rakyat tetapi tidak bangga dengan pemimpin kerajaan sekarang ini. RAKYAT Malaysia malu dengan pemimpin kerajaan, bukannya malu menjadi rakyat di tanah air ini, kata ramai pengguna media sosial. Semalam Perdana Menteri Najib Razak mengkritik mereka yang tidak bangga menjadi ra... lagi »

Najib buli PAS di Kelantan - Husam

kerengga pada KERENGGA - 13 jam yang lalu
Naib Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) Datuk Husam Muda membidas lontaran janji Perdana Menteri di hadapan orang ramai untuk memberi peruntukan tambahan kepada negeri Kelantan. "Beri wang, kemudian ungkit, itu buli namanya. "Apa lagi diungkit depan khalayak ramai. Sangat kurang sopan. Dilarang oleh Islam," kata Husam dalam suatu kenyataan media hari ini. Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN)

Kerajaan Campuran : Takiyuddin Vetto Dr Zuhdi

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - 14 jam yang lalu
Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan, berkata tiada kerajaan campuran BN-PAS. "Pandangan atau ulasan itu hanya bersifat peribadi dan andaian semata-mata, tidak langsung mewakili pendirian PAS atau Gagasan Sejahtera. "PAS mengesahkan tiada perbincangan atau keputusan mana-mana peringkat parti untuk menubuhkan kerajaan campuran dengan BN atau Pakatan Harapan dalam konteks PRU-14, sama ada sebelum mahu pun selepas PRU-14. ~ bharian.com Takiyuddin cuba menafikan kenyataan Pengarah Pusat Penyelidikan Pas Pusat (PPP), Dr. Mohd. Zuhdi Marzuki yang sebelum ini berkata, bahawa... lagi »

ANNUAR MUSA, IBRAHIM ALI, ANINA - SEMUANYA ADALAH SAMPAH!!

Shahbudin Husin pada Shahbudin dot com - 15 jam yang lalu
ANNUAR MUSA... AWAK HANYALAH SEORANG KAKI BODEK MINDA LEMAH OTAK UDANG!! ANINA SAADUDDIN AWAK MINUM BALIK KENCING NAJIB TUN RAZAK!! IBRAHIM ALI AWAK HANYALAH MAHARAJA KATAK LOMPAT!! Saya mengikuti forum Perjuangan For All dan dapati semua ungkapan-ungkapan dari ketiga-tiga orang tersebut hanyalah retorik sampah yang datang dari otak-otak sampah semata-mata!! Huraian-huraian annuar musa selaku 'kaki bodek minda lemah otak udang', ibrahim ali 'maharaja katak lompat' dan anina saaduddin yang terpaksa 'telan semula kencing najib tun razak' hanya layak dimasukkan ke dalam tong sampah s... lagi »

SUA Pas kecam Dr Zuhdi kerana dedah hasrat Pas bersama BN

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 16 jam yang lalu
Parti Islam SeMalaysia (Pas) mengesahkan akan menghadapi pilihan Raya umum ke-14 dengan pendirian dan strategi sendiri bersama-sama Gagasan Sejahtera (GS) serta bersedia untuk berhadapan dengan Barisan Nasional (BN) atau Pakatan Harapan (PH), kata Setiausaha Agungnya Datuk Takiyuddin Hassan. [image: Dr Mohd Zuhdi Marzuki]Ini susulan kenyataan Pengarah Pusat Penyelidikan Pas (PPP) Dr Mohd Zuhdi Marzuki baru-baru ini yang memberi gambaran bahawa Pas berkemungkinan akan menyertai PH atau BN untuk membentuk kerajaan campran atau Pas akan terus menjadi pembangkang di Parlimen selepas Pili... lagi »

Pengakuan 1MDB Najib sabotaj propaganda laskar siber BN

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 16 jam yang lalu
Banyak pihak telah mengulas pengakuan U-turn Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bahawa 1MDB gagal dan berlaku kesilapan urus tadbir. Jadi tidak perlulah saya mengulanginya kecuali memberi kata dua bahawa “pengakuan” Najib itu janganlah ditelan bulat-bulat sebab mungkin ada lebih banyak racun daripada penawar. Sebaliknya saya hendak mengulas tentang betapa sepinya reaksi media massa arus perdana dan laskar siber upahan kerajaan, Umno dan Barisan Nasional (BN). Dalam loghat Utara, mereka telah “terbotoi” (kemaluan) kerana selama ini mereka bermati-matian menafikan yang 1MDB gagal ... lagi »

Kenapa Bentong nak undi Liow yang membisu tentang skandal 1MDB

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 17 jam yang lalu
[image: Kenapa Bentong nak undi Liow yang membisu tentang 1MDB] Setiausaha Publisiti Nasional DAP Tony Pua menerangkan tentang skandal 1MDB kepada penduduk Bentong pada program ceramah Pakatan Harapan, malam tadi. WAKIL rakyat DAP Tony Pua menggesa pengundi Bentong supaya meninggalkan ahli Parlimen penyandang mereka yang juga Presiden MCA Liow Tiong Lai kerana gagal memaksa Perdana Menteri Najib Razak menjawab berhubung skandal 1MDB. “Seluruh dunia tahu tentang 1Malaysia Development Bhd tetapi Liow tak tahu. “Adakah rakyat lantik dia untuk dia jadi ‘yes-man’? Hanya untuk bersalam ... lagi »

Pengundi senyap tidak akan undi PAS dalam PRU14

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 17 jam yang lalu
[image: Pengundi senyap tidak akan undi PAS dalam PRU14] PAS kini berhadapan dengan “pengundi senyap” yang tidak menyatakan secara jelas sokongan mereka dalam pilihan raya umum akan datang walaupun tidak memutuskan hubungan dengan parti itu. SEJAK penubuhannya, PAS sentiasa yakin dengan ahlinya dalam mana-mana pilihan raya umum (PRU). Tetapi kali ini, deposit tetap bank undi parti Islam itu tidak begitu meyakinkan lagi, kata penganalisis, susulan kekeliruan ahli terhadap hubungan rapat PAS dengan Umno dan kesan yang dibawa oleh parti serpihan Amanah. Ahli parti yang teruji keseti... lagi »

Jadi itu bukan siasatan ke, soal Hanipa Maidin

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 17 jam yang lalu
Peguam Mohamed Hanipa Maidin mempertikaikan kenyataan Bukit Aman yang kononnya pihak polis tidak menyiasat, sebaliknya hanya mengambil keterangan daripada Tun Dr Siti Hasmah Ali berhubung pembabitannya dalam perhimpunan ‘Wanita Bantah Politik Toksik' September tahun lalu. “Jujurnya, saya keliru. Bukankan apabila polis ambil keterangan Dr Hasmah di bawah seksyen 112 Kanun Prosedur Jenayah (CPC) itu adalah sebahagian daripada proses siasatan jenayah? “Di bawah seksyen 112 CPC, hanya polis yang siasat kes IO (pegawai menyiasat) sahaja yang boleh ambil keterangan Dr Hasmah. Jadi, itu buk... lagi »

ABDULLAH SANI-TAMBUN:CELAKA!KWSP,KWAP,TABUNG HAJI,SOCSO HABIS NAJIB RAZAK DAH ROMPAK

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 17 jam yang lalu
Sekira hadapi masaalah dengan peranti adroid sila gunakan firefox - chrome - ie

Masalah sampah, tiada peluang kerja dorong rakyat Kelantan tinggalkan PAS

kerengga pada KERENGGA - 17 jam yang lalu
Diyana Ibrahim, Sheridan Mahavera Masalah sampah, peluang kerja dorong rakyat Kelantan tinggalkan PAS Dua lelaki sedang membuang sampah ke dalam tong sampah besar berhampiran pasar Wakaf Bharu di Tumpat, Kelantan. – Gambar The Malaysian Insight oleh Seth Akmal, 28 Januari, 2018. SETIAP kali hujan lebat, paras air longkang di depan kedai makan Zanuri Arrifin akan naik melimpah keluar,

Penyokong PAS Tidak Akan Undi PAS Dakwa Penganalis Politik

Addin pada Addin - 17 jam yang lalu
*Penyokong PAS Tidak Akan Undi PAS Dakwa Penganalis Politik*. Sejak penubuhannya, PAS sentiasa yakin dengan ahlinya dalam mana-mana pilihan raya umum (PRU). Tetapi kali ini, deposit tetap bank undi parti Islam itu tidak begitu meyakinkan lagi, kata penganalisis, susulan kekeliruan ahli terhadap hubungan rapat PAS dengan Umno dan kesan yang dibawa oleh parti serpihan Amanah. Ahli parti yang teruji kesetiaannya mungkin memilih untuk tidak mengundi parti Islam itu pada PRU14 atau langsung tidak keluar mengundi, kata pemerhati politik. *Penyokong PAS Tidak Akan Undi PAS Dakwa Pengana... lagi »

Hj Hadi Kecam Pemimpin Arab : Seperti Kuali Mengatakan Belanga Hitam

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - 19 jam yang lalu
Festival MyAqsa anjuran Yayasan MyAqsa dengan kerjasama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) khabarnya telah dihadiri lebih 100 ulama dari kira-kira 30 negara. Pas telah dilihat memainkan peranan yang penting untuk mempromosikan festival tersebut dengan mengubah tajuknya Festival MyAqsa menjadi *"Himpunan 100k" *Kah! Kah! Kah! Tetapi Festival tersebut gagal mencapai sasaran 100K kerana beberapa media perdana melaporkan 50K sahaja. Entah betul atau tidak dakwaan 50K media perdana itu tak kisahlah.Tapi lihatlah sendiri rakaman melalui link ini > https://www.youtube.com/watch?v=a_... lagi »

PM PH jangan hina MB pembangkang macam Najib.

mantaro pada SISI BUKIT - 20 jam yang lalu
Kerajaan baru PH selepas PRU14 ini insyaAllah,tidak membuat kelaku seperti PM Najib menghina kerajaan Kelantan di negeri Kelantan. Sebagai tetamu jagalah air muka Tuan Rumah. Sebagai kerajaan persekutuan tanggungjawab kerajaan pusat membantu kerajaan negeri.Tidak timbul soal Putrajaya membantu Kelantan.Seperti bapa menolong anak -anaknya.

Pemimpin Pas dapat liputan TV, Najib ketawa dengan MB Pas...

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
[image: Pemimpin Pas dapat liputan TV, Najib ketawa dengan MB] Pemimpin tertinggi Pas dilihat terus mendapat liputan di TV pada waktu siaran utama manakala Datuk Seri Najib Razak pula menabur janji projek tebatan banjir di Sungai Golok ketika Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) semakin hampir. Ketua Penerangan Dewan Ulama Pas Pusat, Dr Khairuddin Aman Razali dijemput sebagai salah seorang panel forum isu Baitulmaqdis di TV1 dan disiarkan di saluran RTM itu pada 26 Januari lalu. Ketika moderator dengan nada seloroh berkata, ada penonton melihat pakaian baju Melayu hijau yang dipakai Ahli... lagi »

DENGAN SIAPA LAGI TOK HIM PERNAH AMBIL DEDAK?

Shahbudin Husin pada Shahbudin dot com - Sehari yang lalu
Presiden Perkasa, Ibrahim Ali tanpa berselindung mengakui pernah mengambil dedak daripada bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad ketika beliau mengetuai kerajaan dahulu. "Tidak sedikit jasa Tun Mahathir kepada saya. Ketika saya sertai semula UMNO, tak sampai sebulan saya dilantik jadi Ahli MT UMNO. "Beliau sayang dan tolong saya dalam hidup. Saya dapat dua atau tiga projek yang saya minta dan Tun Mahathir luluskan. "Jadi maknanya, saya makan dedak lebih awal daripada yang lain-lain," kata Ibrahim yang juga mesra dengan panggilan Tok Him. Memang hebat Tok Him, ketika tak ramai... lagi »

MAZLAN ALIMAN-FELDA REDONG:PENEROKA FELDA MAKIN TERUK DITIPU DI ERA NAJIB RAZAK & ISA SAMAD

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Sekira hadapi masaalah dengan peranti adroid sila gunakan firefox - chrome - ie

Felda: Mahu Shahrir jawab ya atau tidak.!!

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
SEGAMAT – Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) mahu Pengerusi Felda, Tan Sri Sharir Abdul Samad segera menjawab dakwaan bahawa berlakunya pengeluaran simpanan milik Felda di Maybank. Presidennya, Mazlan Aliman berkata, pengeluaran berkenaan didakwa berlaku disebabkan Felda tidak mempunyai duit dan terpaksa mengorek saki baki atau sumber wang yang ada termasuk simpanan tersebut. “Duit yang dikeluarkan ini telah disimpan selama berpuluh tahun dan dividennya setiap tahun sahaja telah mencecah berpuluh juta ringgit. Saya minta Shahrir jawab dakwaan saya ini dengan betul atau t... lagi »

PRU14: Pas Kelantan di era paling lemah - Ku Li

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
GUA MUSANG - Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah, mengakui Pas Kelantan berada di era paling lemah dan hilang taring selepas ketiadaan bekas Menteri Besar, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Katanya, era pemerintahan Pas kini semakin pincang dan terbukti dengan perpecahan ahli sehingga wujudnya parti-parti serpihan. Beliau yakin, ini adalah waktu yang sesuai bagi Umno merampas kuasa di Kelantan sekiranya parti itu mahu mengekalkan penyokong yang setia bersama. "Pas dulu dan sekarang sudah lain. Kini kita menyaksikan ramai ahli parti (Pas) kecewa dengan pimpinan s... lagi »

Kenapa Umno@Bn bimbang bila pemimpin 93 tahun jumpa sekumpulan duta?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
[image: Kenapa bimbang bila pemimpin 93 tahun jumpa sekumpulan duta?] Perdana Menteri Najib Razak dan konco-konconya dalam Umno giat mencemuh tokoh berusia 93 tahun yang kini memimpin Pakatan Harapan. BEGINI halnya: Mungkin lebih tepat jika dikatakan kumpulan duta Kesatuan Eropah (EU) itu yang mahu bertemu Dr Mahathir Mohamad dan bukan sebaliknya. Mengapa? Sebab mereka mungkin mahu mengetahui sisi berbeza ke atas isu yang berlaku di Malaysia. Satu cerita yang mereka tidak dapat perolehi dari kertas perca yang dipanggil akhbar di sini. Lalu, Anifah Aman, Hishammuddin Hussein dan yang... lagi »

PRU14: Menang di Ayer Hitam bermakna menang 10 lagi untuk PH di Johor

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
SEKIRANYA Pakatan Harapan memang kerusi Parlimen di Ayer Hitam, ia akan memenangi 10 lagi kerusi Parlimen di Johor, kata Ahli Parlimen Kluang, Liew Chin Tong. Walaupun sedia maklum ia merupakan kubu kuat MCA dan Barisan Nasional, Liew berkata Ayer Hitam tidak pernah disenaraikan pembangkang sebagai kawasan kerusi sasaran. Namun katanya kerusi itu bukan tidak boleh ditembusi. "Sebelum ini, Ayer Hitam tidak pernah diletakkan sebagai kerusi sasaran. Tetapi kali ini kita meletakkan kerusi Air Hitam kerana jika kita boleh menang, kita pasti akan menangi 10 lagi kerusi Parlimen di Johor," k... lagi »

Mukhriz bangga jadi rakyat Malaysia tapi malu negara dipimpin Najib

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Timbalan Presiden PPBM Datuk Seri Mukhriz Mahathir berbangga menjadi rakyat Malaysia namun malu negara dipimpin Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak. Menurutnya, beliau berbangga melihat Malaysia memperoleh pelbagai kejayaan sejak pembentukannya tetapi marah kejayaan itu dirosakkan kerajaan memerintah. [image: mukhriz]“Baru-baru ini saya dikatakan tidak patriotik kerana kononnya malu mengaku sebagai rakyat Malaysia, dakwaan itu tidak benar sama sekali. “Saya ingin menegaskan saya gembira mengaku sebagai warganegara Malaysia. Saya suka jadi rakyat Malaysia, tetapi marah apabila nama... lagi »

Tinggal parti, jangan tinggal kawan, pesan Mahfuz

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Anggota parti dalam Pakatan Harapan (PH) terutama yang baru berhijrah dari parti lama ke parti baru dalam PH dinasihatkan meneruskan persahabatan dengan kawan-kawan lama sebagaimana biasa. “Tinggal parti, jangan tinggal kawan,” kata Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar dalam sesi Dialog Kedai Kopi di hadapan masjid Kebakat, Tumpat pagi tadi. Menurutnya. dalam proses demokrasi seramai mungkin kawan diperlukan untuk membantu kemenangan dalam pilihan raya. Mahfuz Omar bersama penduduk tempatan dalam sesi Dialog Kedai Kopi di hadapan masjid Kebakat, Tumpat pagi tadi. “Saya sendiri ... lagi »

Tukar kerajaan sekarang atau tunggu 20 tahun lagi

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Pilihan raya umum ke-14 yang akan dijalankan tidak lama lagi adalah peluang terakhir rakyat untuk menukar kerajaan, kata Lim Kit Siang. Ketua Parlimen DAP itu berkata, jika rakyat gagal menggunakan peluang ini, mereka perlu menunggu sehingga 20 tahun lagi untuk berbuat demikian. Katanya, kemungkinan itu akan terjadi jika Datuk Seri Najib Razak kekal sebagai perdana menteri selepas PRU nanti, lebih-lebih lagi jika beliau mendapat majoriti dua pertiga. "Bukan sahaja kita akan melangkah ke belakang (dalam politik), kita juga perlu menunggu 10 hingga 20 tahun lagi untuk mengubah kerajaan ... lagi »

Kalau tak bangga jadi rakyat Malaysia, keluar, kata PM

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - Sehari yang lalu
Diyana Ibrahim Perdana Menteri Najib Razak ketika berucap di hadapan 10,000 penjawat awam dalam satu sesi pertemuan yang diadakan di Kota Bharu Kelantan, hari ini.–* Gambar The Malaysian Insight oleh Seth Akmal, 28 Januari, 2018.* *PERDANA* Menteri Najib Razak hari ini mengkritik mereka yang tidak berbangga menjadi rakyat Malaysia dan menyifatkan individu berkenaan tidak patriotik. Tanpa menamakan sesiapa secara khusus, kritikan perdana menteri itu timbul ketika kenyataan kontroversi timbalan presiden Bersatu, Mukhriz Mahathir yang berkata beliau tidak berbangga mengaku menjadi raky... lagi »

PRU14: Ku Li kata akar umbi tetap tak setuju kerjasama Umno, PAS

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
TENGKU Razaleigh Hamzah sekali lagi menyelar kerjasama antara Umno dan PAS dan menegaskan ahli akar umbi bagi kedua-dua parti tidak bersetuju dengan langkah itu. Pemimpin veteran Umno itu berkata, walaupun di peringkat atasan pemimpin kedua-dua parti itu semakin mempunyai hubungan baik, kerjasama itu tidak akan berjaya tanpa sokongan ahli parti. “Orang bawah tak setuju (kerjasama Umno dan PAS). Pandangan saya tak penting. “Orang Umno bawah, orang PAS bawah tak setuju. Itu hakikatnya. Di atas bolehlah berpeluk-peluk tapi di bawah ini, itu masalahnya,” kata ahli Parlimen Gua Musang itu... lagi »

PRU 14: Pilih yang paling kurang mudarat, kata Asri

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Pada pilihan raya umum (PRU) ke-14, mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyarankan pengundi agar memilih parti yang "kurang membawa mudarat". Beliau berkata, itulah pilihan yang ada buat rakyat Malaysia pada pilihan raya akan datang, iaitu sama ada "dipotong kaki" atau "dipotong kepala". "Anda boleh sokong mengikut ijtihad anda, (tetapi) saya rasa dalam pilihan raya bukan ada (pihak) yang bagus tetapi kurang teruk sahaja. "Bagi saya (pilih) mudarat yang lebih ringan antara kena potong kaki atau kepala. Yang satu (hanya) sakit, yang satu lagi mati," katanya dalam ceramah ya... lagi »

Kalau tak kerana Putrajaya, Kelantan tak mampu bayar gaji kakitangan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
[image: Kalau tak kerana Putrajaya, Kelantan tak mampu bayar gaji kakitangan] Perdana Menteri Najib Razak berkata tanpa suntikan kerajaan pusat, negeri defisit seperti Kelantan pun akan sukar membayar gaji kakitangan awamnya. KALAU tidak kerana suntikan dana daripada Putrajaya, kerajaan negeri Kelantan tidak akan mampu untuk bayar gaji penjawat awam, kata Perdana Menteri Najib Razak. Najib berkata Kelantan yang ditadbir oleh PAS adalah sebuah negeri defisit rendah. “Negeri defisit macam Kelantan ini pun, kalau tidak ada suntikan daripada kerajaan pusat nak bayar gaji pun tak mamp... lagi »

Hujah makan tuan pak sheikh !!!

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - Sehari yang lalu
Oleh Peguam PAS - Dulu  1. Bila saya membaca kenyataan Yb Adun Salor yang juga Naib Presiden Amanah tidak mendapat peruntukkan kewangan dari Kerajaan parti suci di Kelantan, jujurnya saya agak terkejut. Ingatkan setakat kacau pejabat Adun Salor di Wisma Tok Guru je. 2. Justeru itu, bila parti suci bising mcm orang tak ketahuan sebab peruntukkan bagi Adun2 dan MP mereka di Selangor dikatakan ditarik balik oleh Kerajaan Selangor sehingga nak bawa isu itu ke YM Sultan..maaflah, saya rasa nak tergelak. 3. Untuk rekod , Kerajaan Selangor tidak pernah bertempik ke seantereo dun... lagi »

Cover Line: PAS ulangi pendirian tiada kerjasama dengan BN

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
PAS mengulangi jaminannya untuk tidak menubuhkan kerajaan perpaduan dengan Barisan Nasional sekiranya keputusan pilihanraya umum ke 14 membawa kepada Parlimen tergantung. "PAS mahu mengesahkan sekali lagi bahawa tiada perbincangan pada mana-mana peringkat untuk menubuhkan kerajaan perpaduan sama ada dengan BN atau PH sebelum atau selepas piihan raya umum ke 14," kata setiausaha agung parti itu Takiyuddin Hassan dalam satu kenyataan hari ini. Parlimen yang tergantung berlaku apabila tiada blok besar parti mempunyai majoriti kerusi di Dewan Rakyat. Takiyuddin berkata khabar angin menu... lagi »

Wala’ yang membawa bala

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
AL-WALA' ialah satu doktrin penting dalam perbahasan akidah Islam. al-Wala’ menuntut ketaatan dan kecintaan yang tidak berbelah bahagi kepada Allah SWT dan Rasul SAW dalam menyempurnakan arahan dan tuntutan agama. Manakala, al-Bara’ adalah menjauhi, berlepas diri serta membenci perkara yang bertentangan dengan arahan dan tuntutan Islam. Justeru, al-Wala’ dan al-Bara’ merupakan kata kunci yang merumuskan garis pemisah antara daerah iman dan kufur bagi seorang Muslim. Malangnya, konsep-konsep ini, al-Wala’ khususnya seringkali dijadikan oleh PAS untuk mengikat dan ‘mengugut’ ahli-ahliny... lagi »

TERIMA KASIH KU LI, LIMA TAHUN NAJIB MENJADI PM TANPA HAK MORAL RUPANYA....

Shahbudin Husin pada Shahbudin dot com - Sehari yang lalu
Berkata tokoh veteran UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah, pihak yang tidak mendapat undi popular dalam pilihanraya bermakna kekurangan hak moral untuk memerintah negara, walaupun menguasai majoriti kerusi. Kata beliau, selain mendapat hak memerintah secara fizikal melalui jumlah kerusi, parti yang memerintah juga perlu memiliki hak moral. "Jika pilihanraya dijalankan berdasarkan prinsip kemenangan melalui 'first past the post', parti politik yang tidak memiliki undi popular, tetapi mempunyai majoriti kerusi, mereka akan sentiasa berada dalam keadaan sukar. "Mereka boleh dianggap kek... lagi »

Semua pihak perlu saling hormat menghormati

mohd sayuti Omar pada . - Sehari yang lalu
*PENDAPAT* ATAS semangat untuk melihat negara ini bersalin kerajaan, dan dengan mempercayai ia dapat dilakukan apabila semua parti pembangkang bersatu - tidak berpecah, berbagai idea, nasihat dilontarkan agar parti-parti pembangkang bersekutu. Pandangan dan formula diberikan bukan sahaja oleh mereka berkepentingan dalam parti-parti berkenaan, tetapi oleh pemerhati dan penganalis bebas juga. Aspirasi mereka yang kecewa dengan pemerintah hari ini dengan merasa kepincangan dan kesilapan pentadbirannya sangat besar untuk melihat parti oposisi bersatu. Paling ketara ialah pelawaan di... lagi »

Jahatnya bini Mahathir?

PBO™ pada Menconteng Untuk Perubahan™ - Sehari yang lalu
Lagi kuat Najib burukkan Tun melalui TV mahupun dengan apa cara sekalipun, makin buruk imej Najib. Terdesak. satu perkataan sudah cukup untuk gambarkan Najib semakin takut hilang kuasa. Semakin takut untuk diheret dan dihumband dalam pintu besi penjara. Kini, Najib makin sedar, hanya Mahathir mampu mengugat undi melayu kepada UMNO. Najib nak tutup isu 1MDB. FELDA dan banyak lagi isu .. tapi

Skandal 1MDB: Pengakuan Najib bukti Anwar benar

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
BUKIT MERTAJAM - Pengakuan terhadap kegagalan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) membuktikan apa yang dibangkitkan oleh bekas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini adalah benar. Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar berkata, beliau berasa sedih dengan perkara itu kerana selepas beberapa tahun berlalu akhirnya ia diakui gagal oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. “Pada saya ini permulaan yang walaupun sedikit lemah, tetapi sekurang-kurangnya permulaan yang saya harap dapat membuahkan hasil dari segi pendakwaan, penangkapan dan tindakan yang boleh menyelam... lagi »

Kit Siang kembali, beri amaran jika BN menang PRU14

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
[image: Kit Siang kembali, beri amaran jika BN menang PRU14] Lim Kit Siang menyampaikan ucapannya dengan penuh bersemangat pada majlis anjuran Pakatan Harapan di Skudai, Johor, malam ini. IA sepatutnya menjadi kepulangan yang ringkas bagi Lim Kit Siang, 76, ke Gelang Patah selepas sebulan berehat disebabkan pembedahan dilaluinya. Tetapi kemunculannya malam tadi disambut lebih 1,000 pengundi yang hadir meraikan penampilan kali pertama pemimpin veteran DAP itu sejak pembedahan membuang ketumbuhan dari buah pinggangnya pada bulan lepas. Selepas mukadimah ringkas oleh anak lelakinya d... lagi »

Sampah, kurang pekerjaan dorong rakyat Kelantan tinggalkan PAS

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
[image: Sampah, kurang pekerjaan dorong rakyat Kelantan tinggalkan PAS] Dua lelaki sedang membuang sampah ke dalam tong sampah besar berhampiran pasar Wakaf Bharu di Tumpat, Kelantan. SETIAP kali hujan lebat, paras air longkang di depan kedai makan Zanuri Arrifin akan naik melimpah keluar, dengan bau tidak menyenangkan. Keadaan itu sama sekali tidak disukai pelanggannya. Kedai makannya berada di jalan utama antara daerah Bachok dan Kota Bharu, tapi Zanuri terpaksa memandu sehingga 1km semata-mata mencari tapak pembuangan sampah. “Perkara ini patutnya kemudahan asas yang disediakan ... lagi »

'Ingatkan polis tanya Jho Low, rupanya Siti Hasmah'

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Siasatan polis terhadap Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali berhubung sebuah himpunan wanita mengundang sindiran bekas ketua pengarang *New Straits Times*, Mustapha Kamil Mohd Janor. “Tadi saya tengoklah gambar Dr Siti Hasmah itu diambil keterangannya oleh dua orang pegawai polis. Dengarnya Dr Siti Hasmah itu ditanya tentang satu ucapannya di dalam satu perhimpunan beberapa bulan lepas. “Beliau dan peguamnya jawablah seberapa boleh. Dia kena jawablah sebab undang-undang kita ini bila polis minta keterangan kita kena beri kerjasama walaupun tak semestinya kita dituduh atau ditahan,” katanya me... lagi »

Mahu Pilih Pas jadi kerajaan? Baca ini dulu (1)

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - Sehari yang lalu
Hishamudin Yahaya (Kanan) dan Ustaz Redzwan Harun (calon BN) selepas penamaan calon dalam pilihanraya kecil DUN Sanggang, Pahang pada tahun 2004 Pada 15 November 2000, Kerajaan Pas telah meluluskan 10,000 ekar di Hutan Simpan Sungai Paka, Mukim Besol, Dungun kepada kroninya, Dato’ Hishamuddin Yahaya yang juga Ahli Jawatankuasa Pas Pusat dan Pengerusi Harakah melalui syarikat North East Plantation Sdn. Bhd. (NEP). Hishamuddin juga merupakan calon Pas dalam Pilihanraya Kecil DUN Sanggang, Pahang pada tahun 2004. Paling menyedihkan, kawasan balak ini telah digazetkan sebagai Hutan ... lagi »

Betoilah PAS nak bentuk kerajaang perpaduang...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 hari yang lalu
*Makin dekat tarikh pilihanraya, wajah sebenar Pas kian terserlah dengan nyata.* *Daripada mahu menubuhkan kerajaan sendiri bersama Gagasan Sejahtera, menjadi kuasa penentu atau "king maker", Pas kini dengan nyata memperlihatkan wajah dirinya yang sebenar.* *Tanpa berselindung lagi mereka menyatakan pilihan selepas PRU 14 akan datang hanya ada dua - bekerjasama dengan BN atau kekal sebagai pembangkang.* *Tetapi, beberapa hari sebelum ini, Presiden Pas, Hadi Awang sendiri menyatakan Pas tidak mahu lagi menjadi pembangkang yang lemah selepas pilihanraya akan datang.* *Maknanya, m...lagi »

'ALLAH' ditemui pada persalinan tamadun Viking?

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
Salah satu serpihan yang disulam benang perak dan sutera ditemui di lokasi arkeologi Birka dan Gamla Uppsala, Sweden STOCKHOLM - SWEDEN. Penyelidik di Sweden menjumpai perkataan arab disulam pada beberapa persalinan pengebumian yang diambil dari kubur berupa bot dari tamadun Viking. Penemuan tersebut menimbulkan beberapa persoalan baharu, terutamanya mengenai pengaruh dan peranan agama

Seluar PAS terlondeh

PBO™ pada Menconteng Untuk Perubahan™ - 2 hari yang lalu
Makin dekat tarikh pilihanraya, wajah sebenar Pas kian terserlah dengan nyata. Daripada mahu menubuhkan kerajaan sendiri bersama Gagasan Sejahtera, menjadi kuasa penentu atau "king maker", Pas kini dengan nyata memperlihatkan wajah dirinya yang sebenar. Tanpa berselindung lagi mereka menyatakan pilihan selepas PRU 14 akan datang hanya ada dua - bekerjasama dengan BN atau kekal sebagai pembangkang

SIASATLAH TUN SITI HASMAH DENGAN LEBIH KERAP LAGI....

Shahbudin Husin pada Shahbudin dot com - 2 hari yang lalu
Siapa pun yang waras dan sihat akal fikirannya, pasti tidak setuju dengan tindakan menyiasat Tun Siti Hasmah Mohd Ali di bawah Akta Perhimpunan Aman berhubung kehadirannya dalam himpunan menuntut politik bersih yang diadakan pada September, tahun lalu. Sama ada berdasarkan kenyataan Tengku Razaleigh Hamzah atau Rafidah Aziz atau sesiapa yang lain yang tidak setuju dengan tindakan itu, itulah sebenarnya suara majoriti rakyat Malaysia. Ia bukan saja kerana perhimpunan yang disertai oleh Tun Siti Hasmah itu sudah berlalu empat bulan lamanya, tetapi sebagaimana semua maklum Himpunan W... lagi »

PRU14: Dr Wan Azizah rayu jangan rosakkan undi kerana Dr Mahathir

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
[image: Dr Wan Azizah rayu jangan rosakkan undi kerana Dr Mahathir] Presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail menggesa agar para penyokong tidak mengikut perasaan dengan merosakkan undi kerana Dr Mahathir Mohamad adalah calon terbaik Pakatan Harapan. KETUA Pembangkang Dr Wan Azizah Wan Ismail merayu agar penyokong Pakatan Harapan (PH) tidak menzahirkan protes dalam pilihan raya umum akan datang. Dr Wan Azizah berkata penyokong PH tidak harus mengikut perasaan dengan merosakkan undi kerana Dr Mahathir Mohamad ada calon terbaik untuk jawatan perdana menteri pada waktu ini. “Dr Mahathir... lagi »

Bekas Wakil Rakyat MCA Dakwa MCA Akan Mati?

Addin pada Addin - 2 hari yang lalu
*Bekas Wakil Rakyat MCA Dakwa MCA Akan Mati? *Seorang bekas wakil rakyat MCA memberi amaran kepada parti itu yang perlu memenangi kerusi di Johor jika ia mahu terus hidup dan kekal relevan selepas pilihan raya umum ke-14 (PRU14). Bekas adun Subang Jaya, Datuk Lee Hwa Beng berkata, MCA akan berjuang “habis-habisan” mempertahankan Johor kerana parti itu memenangi paling banyak kerusi Parlimen di negeri itu pada PRU13. *Bekas Wakil Rakyat MCA Dakwa MCA Akan Mati? *“Mereka tahu jika mereka gagal mengekalkan sekurang-kurangnya kerusi (yang ada) itu, mereka akan ‘mati’. “Sudah tentu m... lagi »

Jaminan untuk Melayu dan Islam

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
Ada orang kata kalau Pakatan Harapan (PH) menang, Islam akan terpinggir. Melayu akan terpinggir. DAP akan dominan. Cina akan berkuasa. Ini semua tidak lain dan tidak bukan hanyalah propaganda politik untuk menakutkan rakyat. Mereka tidak mahu rakyat buat perubahan. Sebab itu mereka ditakutkan dengan momokan yang bukan-bukan. Semua pemimpin utama PH telah menandatangani perjanjian, bersetuju untuk memastikan sekiranya PH menang dan memerintah kedudukan Islam terjamin, Bahasa Melayu terjamin, Kedudukan Raja-Raja Melayu terjamin. DAP setuju. PKR setuju. Amanah Setuju. Pribumi Bersatu pu... lagi »

Pesan Asri: PRU kali ini antara potong kaki atau potong kepala

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
[image: Mohd-Asri_mengundi_36001] KUALA LUMPUR: Pilih parti yang paling kurang memberi mudarat, pesan Mufti Perlis Datuk Mohd Asri Zainul Abidin kepada seorang peserta forum yang meminta nasihat untuk pilihan raya umum akan datang. Beliau secara peribadi berkata demikian memandangkan tiada pilihan yang benar-benar bagus pada pilihan raya kali ini. “Saya pesan (pada) diri saya, kita boleh sokong sesiapa. Ini adalah ijtihad. Saya rasa pilihan raya ini bukan ada sesiapa yang bagus tetapi siapa yang kurang teruk. “Pandangan saya, melihat mudarat yang lebih ringan, antara potong kaki atau ... lagi »

PRU14: Pakatan Harapan pastikan PM tidak boleh jadi menteri kewangan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
Timbalan Presiden Pakatan Harapan, Mohamad Sabu berkata, blok pembangkang itu akan memastikan perdana menteri tidak boleh memegang jawatan menteri kewangan serentak bagi mengelak kepincangan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) berulang. Menurut Presiden AMANAH itu, langkah tersebut juga memastikan perdana menteri tidak mempunyai kuasa sepenuhnya ke atas perbendaharaan negara. “Kita cadangkan dalam manifesto, janji dan tawaran kita, perdana menteri tidak boleh jadi menteri kewangan. Menteri kewangan orang lain, perdana menteri orang lain. “Sekarang perdana menteri – Najib Tun Razak. Me... lagi »

RUU355 antara faktor perpaduan negara rapuh, kata ahli agama

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
[image: RUU355 antara faktor perpaduan negara rapuh, kata ahli agama] Presiden Persekutuan Taoist Malaysia, Daozhang Tan Hoe Chieow berkata sekiranya usul pindaan RUU355 diluluskan di Parlimen, ia akan menjejaskan umat Islam dan bukan Islam. . MALAYSIA yang kini semakin Islamik dan Akta Mahkamah Syariah (Bidang kuasa Jenayah) 1965 yang juga dikenali RUU355 telah menjadikan perpaduan negara ini rapuh, kata seorang ahli agama. Presiden Persekutuan Taoist Malaysia, Daozhang Tan Hoe Chieow berkata sekiranya usul pindaan RUU355 diluluskan di Parlimen, ia akan menjejaskan umat Islam dan... lagi »

‘Kalau tidak mahu kuasa, tidak usah bertanding’

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
Presiden AMANAH, Mohamad Sabu menyelar sikap pimpinan Pas yang berdolak-dalih untuk menentang Umno-BN pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) berbeza dengan Pakatan Harapan yang konsisten melawan parti pemerintah diterajui Najib Razak itu. Menurutnya, kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang sentiasa berubah tentang jumlah kerusi Parlimen yang akan ditandingi mengundang kehairanan. [image: ‘Kalau tidak mahu kuasa, tidak usah bertanding’]“Presiden Pas kata kami bukan nak berkuasa, sekejap dia kata kami nak kuasa, sekejap lagi dia kata, kami mahu 40 kerusi saja. “Sekejap... lagi »

‘Kami tak faham 1MDB tetapi kos sara hidup sangat menekan’

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
[image: ‘Kami tak faham 1MDB tetapi kos sara hidup sangat menekan’] Ketua Amanah Bentong dan bekas pengetua sekolah, Norhaizan Abu Hassan berkata penduduk kampung kini bergelut dalam berbelanja disebabkan kenaikan harga barangan keperluan asas. TEMPIAS kesan kenaikan harga barangan juga dirasai isi rumah di kampung, kata Ketua Amanah Bentong dan bekas pengetua sekolah, Norhaizan Abu Hassan di konvensyen Pakatan Harapan (PH) di Pahang hari ini. "Sebagai suri rumah, kami mengawal dan mengurus semua perbelanjaan isi rumah, macam menteri dalam rumah. "Kami mungkin tak faham pasal skan... lagi »

Rafidah kata pemimpin negara tiada wibawa lagi untuk mentadbir

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
BEKAS menteri Rafidah Aziz berkata siasatan pihak berkuasa ke atas isteri bekas perdana menteri Dr Siti Hasmah Mohd Ali menunjukkan pemimpin negara kini tidak lagi berwibawa untuk mentadbir. Katanya, siasatan berkenaan juga menunjukkan betapa pihak berkuasa sangat terdesak sehingga sanggup menutup mulut tokoh seperti Dr Siti Hasmah. Walhal, Dr Siti Hasmah hanya menggunakan hak untuk bersuara mengenai ketidakadilan pada golongan wanita dan bukannya terlibat dengan skandal seperti dana pelaburan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), kata Rafidah. “Beliau tidak melibatkan diri dalam apa-... lagi »

Pakatan Harapan gabungan pembangkang paling kuat pernah ada

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
[image: Pakatan Harapan gabungan pembangkang paling kuat pernah ada] Saifuddin Abdullah berkata gandingan Dr Mahathir-Anwar akan membawa Malaysia kembali ke landasan yang betul. GANDINGAN Dr Mahathir Mohammad dan Anwar Ibrahim menjadikan Pakatan Harapan (PH) sebagai gabungan pembangkang paling kuat dalam sejarah negara ini kata ketua setiausahanya Saifuddin Abdullah. Menurut Saifuddin, gandingan itu akan membawa Malaysia ke landasan betul semula seperti ketika kedua-duanya memimpin pentadbiran negara pada tahun 1990-an. Jelasnya, ia akan mengubah imej Malaysia yang dianggap tercal... lagi »

PENJUAL UNILODGE TERKEJUT MARA BAYAR DUA KALI GANDA DARI HARGA PASARAN

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
Pemilik asal bangunan hartanah di Melbourne, UniLodge dilaporkan terkejut apabila Mara Incorporated Sdn Bhd (Mara Inc) membayar A$ 41.8 juta (kira-kira RM138 juta*) untuk membeli bangunan itu, yang beliau anggar dua kali ganda daripada nilai sebenar. Menurut *Sydney Morning Herald* hari ini, ahli perniagaan Australia Lionel Harber berkata pada 2012, nilai bangunan UniLodge di tengah Melbourne itu adalah $23.5 juta. Farber menganggap harga jualan beliau adalah setara nilai pasaran dan pandangan itu disokong oleh penilaian bebas, lapor akhbar harian Australia itu. Harber dilapor terk... lagi »

Kerajaan persekutuan khianati Sabah, Sarawak, kata G25

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 hari yang lalu
Jurucakap G25 Datuk Noor Farida Ariffin menuduh kerajaan persekutuan mengkhianati Sabah dan Sarawak kerana gagal menghormati Perjanjian Malaysian 1963 (MA63). Mengikut perjanjian itu, Sabah, Sarawak dan Persekutuan Tanah Melayu adalah rakan kongsi sama taraf yang bersatu menjadi Malaysia dan bukan salah satu negeri komponen, seperti yang dinyatakan dalam Perkara 1 Perlembagaan Persekutuan yang asal. [image: Noor-Farida-Ariffin--sabah-sarawak-g25-m]“Bermakna pengagihan kemewahan negara bagi Sabah dan Sarawak sepatutnya lebih besar berbanding negeri-negeri di Semenanjung dan kedua-dua ... lagi »

Polis yang menyoal Tun Dr Siti Hasmah ‘tersipu malu’

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
Bede Hong Dr Siti Hasmah Mohd Ali disoal pihak polis selama lebih kurang sejam di pejabat suaminya di Yayasan al-Bukhary, Kuala Lumpur berhubung ucapan beliau semasa 'Himpunan Ungu' pada September tahun lalu. – Gambar fail The Malaysian Insight, 26 Januari, 2018. SANGAT jelas dua pegawai polis yang dihantar menyoal Dr Siti Hasmah Mohd Ali pada pagi tadi, berharap mereka berada di tempat lain

USTAZxxS Baca Hadis Syiah untuk herdik orang keluar parti.

mantaro pada SISI BUKIT - 2 hari yang lalu
*USTAZ ××S🍏 BACA HADIS SYIAH* Ramai bertanya saya berkenaan hadis yang dibacakan oleh seorang ustaz dalam sebuah video pendek yang mana beliau mengherdik orang yang keluar dari *parti berjenama Islam* yang berbunyi: سيأتي زمان على أمتي يفرون من العلماء كما يفر الغنم عن الذئب ، فإذا كان كذلك ابتلاهم الله تعالى بثلاثة أشياء يرفع البركة من أموالهم وسلط الله عليهم سلطانا جائرا ، ويخرجون من الدنيا بلا إِيمان Maksudnya: _"Akan datang ke atas umatku, golongan yang lari dari ulama seperti mana larinya kambing dari serigala, apabila begitu Allah akan berikan 3 bala kepada mereka, Allah ak... lagi »

WAJAH SEBENAR PAS AKHIRNYA TERSERLAH

Shahbudin Husin pada Shahbudin dot com - 2 hari yang lalu
Makin dekat tarikh pilihanraya, wajah sebenar Pas kian terserlah dengan nyata. Daripada mahu menubuhkan kerajaan sendiri bersama Gagasan Sejahtera, menjadi kuasa penentu atau "king maker", Pas kini dengan nyata memperlihatkan wajah dirinya yang sebenar. Tanpa berselindung lagi mereka menyatakan pilihan selepas PRU 14 akan datang hanya ada dua - bekerjasama dengan BN atau kekal sebagai pembangkang. Tetapi, beberapa hari sebelum ini, Presiden Pas, Hadi Awang sendiri menyatakan Pas tidak mahu lagi menjadi pembangkang yang lemah selepas pilihanraya akan datang. Maknanya, menjadi seba... lagi »

Dr Zuhdi bagus berani,suruh PAS masuk BN

mantaro pada SISI BUKIT - 2 hari yang lalu
Dr Zuhdi orang kesayangan UMNO,otak atau buah fikirannya cenderung UMNO .Dari mula aktif PAS sikapnya dengan UMNO sudah semacam sehati sejiwa.Pada 26 Januari lalu pula buat kenyataan selepas keputusan PRU 14,pilih jadi kerajaan sama BN atau jadi pembangkang.Nak sebut PAS patut sertai BN ,takut ahli bawah marah.Jadi lebih baik bercakap apa yang tersurat.

Mat Sabu diraikan di masjid bulan sebaik tiba di Pasir Mas

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
ZIKRI ABDULLAH Presiden AMANAH, Mohamad Sabu yang tiba di Kelantan petang semalam disambut di masjid bulan yang selama ini menjadi markas Pas. Beliau turut merasmikan bilik operasi pusat daerah mengundi (PDM) Kubang Bemban dalam Dun Pengkalan Pasir. Pengerusi AMANAH Pasir Mas Che Rahim Che Daud yang menyampaikan ucapan aluan di majlis itu berkata, kini bangunan itu bertukar menjadi

Laluan Lebuh Raya Rakyat jadi kawasan pembalakan tanpa lesen, dedah Husam

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hari yang lalu
HUSIN MAHATJanuary 26, 2018 12:57 pm 0 Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Kelantan Datuk Husam Musa mempersoalkan bayaran yang diterima anak syarikat kerajaan negeri, Baldah Toyyibah (Prasarana) Kelantan Sdn Bhd (Baldah) daripada sebuah syarikat kontraktor dan aktiviti pembalakan tanpa lesen di laluan projek lebuh raya tersebut. Dalam posting terbarunya di media sosial, Husam hairan mengapakah anak syarikat kerajaan negeri itu bertukar menjadi ‘penerima bayaran’ daripada syarikat kontraktor sedangkan tujuan penubuhannya adalah untuk melaksanakan projek pembinaan lebuh raya pertama di Ke... lagi »

PENGGUNA MEDIA SOSIAL KECAM SIASATAN POLIS KEPADA SITI HASMAH

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hari yang lalu
[image: Pengguna media sosial kecam siasatan polis kepada Siti Hasmah] Pengguna media sosial kecam siasatan polis kepada Siti Hasmah Posted By: Pentadbiron: January 27, 2018 Print Email Rakyat Malaysia di Facebook dan Twitter melahirkan kekesalan dengan tindakan polis menyoal Dr Siti Hasmah Mohd Ali berhubung ucapannya semasa “Himpunan Ungu” pada 10 September tahun lepas. Perhimpunan yang dianjurkan oleh Pengerusi Bersih 2.0, Maria Chin Abdullah dan ahli G25, Noor Farida Ariffin, yang menyaksikan wanita bersatu menentang situasi semasa politik Malaysia, yang digambarkan sebagai “toks... lagi »

KEMPEN #UNDIROSAK DIKRITIK HEBAT

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hari yang lalu
[image: Kempen #UndiRosak dikritik hebat] Kempen #UndiRosak dikritik hebat Posted By: Pentadbiron: January 27, 2018 Print Email Kempen #UndiRosak di media sosial yang menggalakkan pengundi merosakkan undi mereka sebagai satu bentuk bantahan terhadap kedua-duanya, Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Harapan (PH), menjadi topik hangat di Twitter di mana kritikan terhadapnya mengatasi mereka yang menyokong. Penyelidik media sosial Politweet.org berkata minat terhadap #UndiRosak dalam kalangan rakyat Malaysia tinggi, berdasarkan kepada tweet yang menunjukkan topik itu menjadi trending di ... lagi »

Mana ada mula lagi rundingan PH Selangor, kata DAP

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - 2 hari yang lalu
Pengerusi DAP Selangor Tony Pua berkata parti itu tidak pernah dimaklumkan mengenai rundingan kerusi DUN bagi Pakatan Harapan Selangor. RUNDINGAN pembahagian kerusi negeri Pakatan Harapan (PH) Selangor jadi tanda tanya apabila parti-parti dalam PH mendakwa ia belum lagi bermula sementara PKR mengatakan ia sudah diadakan beberapa kali. Pengerusi DAP Selangor Tony Pua berkata pihaknya tidak pernah dimaklumkan mengenai rundingan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi PH Selangor seperti diumumkan PKR hari ini. Pua berkata setahu beliau Jawatankuasa Pilihan Raya PH hanya berfungsi ... lagi »

PETUNJUK PAKATAN HARAPAN DIYAKINI ANTARABANGSA UNTUK AMBIL ALIH PUTRAJAYA

Shahbudin Husin pada Shahbudin dot com - 2 hari yang lalu
Bukan sesuatu yang biasa bagi duta-duta asing mengadakan pertemuan dengan parti-parti pembangkang, lebih-lebih lagi secara berkumpulan dan beramai-ramai, menjelang pilihanraya umum diadakan. Dalam banyak pilihanraya sebelum ini, tidak pernah duta-duta asing mengambil langkah yang sama. Tetapi, ia nampaknya berbeza dengan Pakatan Harapan menjelang PRU 14 akan datang. Seramai 14 duta dan tiga "Charge de Affairs" daripada Negara-Negara Kesatuan Eropah atau EU telah sepakat mengadakan pertemuan serta perbincangan selama kira-kira dua jam dengan Pakatan Harapan yang diketuai oleh Tun...lagi »

MENGHUKUM SESAT KPD AHLI SUFI YG HAQ ADALAH SELANGKAH MENUJU KEPADA SYIAH

IbnuNafis pada Tahu, Faham & Amal - 3 hari yang lalu
MENGHUKUM SESAT KPD AHLI SUFI YG HAQ ADALAH SELANGKAH MENUJU KEPADA SYIAH Tak percaya? Lihat sendiri dalam Kitab Syiah yg berjudul al-Anwar al-Nu'maniyyah karangan ulama syiah yg masyhur, Ni'matullah al-Jazairi. Lihat sendiri dalam Kitab tersebut, Cetakan Darul Qari' dan Darul Kufah (Beirut, Lubnan), cetakan pertama, tahun 2008, Jilid 2, halaman 193 dan halaman-halaman seterusnya. Sila lihat

Azmin tak wajar diaibkan, Hanipa saran laksana hukum jenayah qazaf

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - 3 hari yang lalu
oleh : HUSIN MAHAT Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali tidak wajar diaibkan oleh sesiapa pun dan tuduhan yang dilemparkan terhadap pengerusi PKR Selangor itu memberi pengajaran mengapa Islam mewujudkan hukum qazaf iaitu bagi menjaga maruah, harga diri dan air muka individu daripada tuduhan melakukan jenayah seks tanpa bukti. Ketua Biro Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (Kanun) AMANAH Nasional Mohamed Hanipa Maidin berkata, beliau pernah membangkitkan persoalan qazaf di parlimen namun kesal kerana ahli-ahli parlimen yang mewakili sebuah parti Islam tidak peka dengan is...lagi »

Tsunami Melayu: gelombang besar atau kocak kecil?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
[image: Tsunami Melayu: gelombang besar atau kocak kecil?] Adakah Pilihan Raya Umum Ke-14 akan menyaksikan berlakunya "Tsunami Melayu"? Atau riaknya yang wujud kini tidak akan berubah menjadi gelombang besar menyebabkan Umno dan BN terus berkuasa walau dilanda pelbagai skandal? KALAU ditanya kepada Andak Ahmad, masalah paling besar yang membelenggu peneroka Felda ialah kos sara hidup. Itulah isu yang dibualkan oleh mereka di mana-mana dan boleh buat menyirap darah sampai ke telinga. Beliau percaya kemarahan peneroka tentang harga barang yang mahal itu akan menentukan parti mana ya... lagi »

Potret kemiskinan Malaysia

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
[image: Potret kemiskinan Malaysia] Masih terdapat golongan masyarakat yang dibelenggu kemiskinan terutamanya di kawasan luar bandar. SEORANG teman dari Jerman bertanya minggu lalu setelah membaca status Facebook saya. Soalnya lewat Messenger sekitar jam 4 pagi atau 10 malam waktu Jerman, benarkah Malaysia negara sifar kemiskinan? Saya membaca pertanyaannya dan tidak dapat tidur. Subuh menjengah, matahari naik perlahan-lahan dan saya masih belum ketemu jawapan. Menurut laman web Jabatan Perangkaan, kadar kemiskinan di Malaysia telah turun kepada 0.4% pada 2016 dari 3.8% pada 2009. M... lagi »

PENYOKONG TPM JUGA BOLEH LAKUKAN UNDI ROSAK JIKA MAHU ZAHID HAMIDI TERBUKA PELUANG JADI PM

Shahbudin Husin pada Shahbudin dot com - 3 hari yang lalu
Berikutan tulisan berkenaan undi rosak atau protes PRU14 yang disiarkan sebelum ini, seorang pemimpin UMNO yang tidak mahu disebut namanya menyarankan penyokong Timbalan Perdana Menteri agar beramai-ramai melakukan perkara yang sama. Kata pemimpin berkenaan, berdasarkan keadaan biasa, peluang Zahid Hamidi untuk menjadi Perdana Menteri boleh dikira tipis atau tertutup sama sekali. Menurut beliau, sekiranya BN menang lagi dalam PRU 14 ini, terutama jika keputusannya lebih baik berbanding PRU 2013, Najib sudah tentu akan berkuasa lebih lama serta mempunyai lebih masa untuk mencatu... lagi »

Jatuhkan kerajaan Pas tak syarie: Husam cabar adakan forum

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
[image: Jatuhkan kerajaan Pas tak syarie: Husam cabar adakan forum] Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Kelantan Datuk Husam Musa menyangkal dakwaan yang menganggap usaha menukar kerajaan Pas di Kelantan bertentangan dengan hukum Islam. “Ada yang kata jatuhkan kerajaan Pas tak syarie, saya cabar adakan forum,” katanya ketika berucap di majlis pelancaran bilik operasi pilihan raya (BOP) PH Dun Pengkalan Pasir malam tadi. BOP PH itu dirasmikan presiden AMANAH Mohamad Sabu. Turut hadir pengerusi AMANAH Kelantan Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah dan para pemimpin PKR dan PPBM negeri. Menurut... lagi »

FELDA TIDAK AKAN DAPAT SEMULA TANAH JIKA KLVC DIBINA

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
FELDA tidak akan mendapat semula hak milik jika Kuala Lumpur Vertical City (KLVC) dibina di atas tanahnya di Jalan Semarak, kata Naib Presiden PKR Rafizi Ramli. Menurut Rafizi, memandangkan Synergy Promenade Sdn Bhd (SPSB) memiliki tanah tersebut, mereka akan menukarnya menjadi hak milik strata bagi pemilik, bukan Felda. “Hak milik tanah dikembalikan semula kepada Felda, seolah-seolah tanah itu diberi semula. Mana ada, ia dah hilang! “Mereka (Felda) beri tanah itu kepada pemaju untuk bina bangunan dan kondominium. Dalam beberapa tahun, hak milik tanah tidak akan wujud dan digantika... lagi »

Jangan sorok 1MDB dalam 'kelambu Kaabah'

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Pengakuan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa 1MDB merupakan satu kegagalan kerajaan dalam menguruskannya menimbulkan polemik terhadap skandal mega dalam sejarah negara. Walaupun ramai melihat pengakuannya bersifat politik untuk tujuan pilihan raya, tetapi kenyataan beliau itu memberi dimensi baru bagaimana isu 1MDB menjadi topik yang mesti dibincangkan dalam masyarakat. Dan rakyat seluruhnya perlu mengetahui kegagalannya agar menjadi teladan di masa hadapan, seterusnya menjadi tanda aras baru bagaimana isu 1MDB perlu dilayan, diurus, disiasat, dan sesiapa yang terlibat te... lagi »

Azmin tak wajar diaibkan, Hanipa saran laksana hukum jenayah qazaf

kerengga pada KERENGGA - 3 hari yang lalu
HUSIN MAHAT Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali tidak wajar diaibkan oleh sesiapa pun dan tuduhan yang dilemparkan terhadap pengerusi PKR Selangor itu memberi pengajaran mengapa Islam mewujudkan hukum qazaf iaitu bagi menjaga maruah, harga diri dan air muka individu daripada tuduhan melakukan jenayah seks tanpa bukti. Ketua Biro Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (Kanun) AMANAH

PRU14: Pilihan PAS cuma BN atau kekal membangkang

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 hari yang lalu
Pendirian Tun Dr Mahathir serta sikap sinis bekas perdana menteri itu kepada PAS membuatkan parti berkenaan hanya berdepan dua kemungkinan selepas pilihan raya umum (PRU) akan datang. Pilihan yang ada, kata salah seorang pemimpin kanan PAS - ialah kekal menjadi pembangkang utama atau membentuk kerajaan dengan BN. Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Dr Mohd Zuhdi Marzuki berkata percaturan parti dengan meletakkan sasaran memenangi sekurang-kurangnya 40 kerusi - atau menurunkan calon di 130 kerusi parliman - tidak wajar di pandang ringan. "Sasaran minimum PAS untuk memenangi 40 kerusi ini j... lagi »

Tsunami Melayu Bakal Berlaku Pada PRU14..Ini Buktinya

Addin pada Addin - 3 hari yang lalu
*Tsunami Melayu Bakal Berlaku Pada PRU14..Ini Buktinya*. Kalau ditanya kepada Andak Ahmad, masalah paling besar yang membelenggu peneroka Felda ialah kos sara hidup. Itulah isu yang dibualkan oleh mereka di mana-mana dan boleh buat menyirap darah sampai ke telinga. Beliau percaya kemarahan peneroka tentang harga barang yang mahal itu akan menentukan parti mana yang bakal mereka pilih pada pilihan raya umum nanti. *Tsunami Melayu Bakal Berlaku Pada PRU14..Ini Buktinya. *"Kami dah dicekik dengan harga barang yang naik. Bila harga naik, bukannya dia turun balik. Walaupun harga petrol ... lagi »

Tahniah Hj Hadi dulu Padang Merbuk ,sekarang Dataran Putrajaya.

mantaro pada SISI BUKIT - 3 hari yang lalu
Hj Hadi sudah naik selangkah lagi dulu Padang Merbuk RUU355,kini Dataran Putrajaya Al Aqsa pula. Dulu orang PAS cukup sensitif bergambar bersama.Tapi sejak cukup 40 kerusi parlimen ,boleh jadi Kerajaan bersama BN.

Taktik Pindah Pengundi Terbongkar

Addin pada Addin - 3 hari yang lalu
*Taktik Pindah Pengundi Terbongkar*. PKR mendesak polis mengambil tindakan sewajarnya terhadap individu-individu yang memberi maklumat palsu kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan Jabayan Pendaftaran Negara (JPN) atas tujuan bagi menukar pusat mengundi dalam PRU14 nanti. Bendahari Agungnya, Datin Paduka Tan Yee Kew berkata, sebelum ini, pihaknya telah melakukan bancian dan siasatan di rumah-rumah pengundi sekitar Wangsa Maju dan memperolehi bukti di mana terdapat individu disyaki bukan pemastautin tetap di alamat terlibat. *Taktik Pindah Pengundi Terbongkar*. "Malah, pemilik ala... lagi »

Yang corot dan yang dominan dalam Pakatan Harapan Perak

kerengga pada KERENGGA - 3 hari yang lalu
DR MUHAIMIN SULAM BEBERAPA hari yang lepas, saya diajak untuk membaca sebuah posting dalam media sosial. Oleh kerana nama saya di’tag’ dalam postingnya, maka pintu ‘rumah’ saya diketuk berkali-kali. Khabarnya, ada ‘maklumat’ panas tentang Pakatan Harapan (PH) Perak. Sudah beratus-ratus di’likes’, di’share’ dan kemudian disiarkan oleh akhbar politik di talian. Selanjutnya merebak menjadi

#UNDI ROSAK ATAU #PROTES PRU 14, PENYOKONG BN LEBIH BERPAHALA JIKA MELAKUKANNYA

Shahbudin Husin pada Shahbudin dot com - 3 hari yang lalu
Kempen untuk merosakkan undi atau memboikot PRU 14, atas apa alasaan sekali pun, ia tidak seharusnya dilakukan oleh penyokong Pakatan Harapan dan mereka yang mahu kepada perubahan. Tindakan itu, jika diteruskan hanya akan memberi ruang lebih terbuka kepada UMNO dan BN untuk terus berkuasa serta Najib Razak mencaturkan kerakusannya dalam negara ini. Sepertimana yang disebut oleh seorang pensyarah undang-undang Universiti Malaysia, Azmi Shahrom, mengundi Pakatan Harapan ialah untuk memastikan perubahan, bukan kerana menyukai Tun Mahathir Mohamad atau sebab-sebab yang lain. Kata bel... lagi »

PROJEK IC TIPU????

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 3 hari yang lalu
Dalam minit ke 1:54 hingga 1:58 dalam video ni dia sebut nama kampung dia KAMPUNG BARU BALING. So selaku anak jati yang dilahirkan dan dibesarkan di KAMPUNG BARU MUKIM SIONG BALING KEDAH DARUL AMAN. ( Tengok gambar IC bawah Tu IC Saya ). Saya nak tanya. Mak Pak dia dok sebelah rumah sapa? Dulu masa kecil dia dok main Guli dengan Sapa? Adik beradik dia yang lain nama apa? Mak Bapak dia nama sapa? ====== Sebab di Kampung Baru tu kami semua Berdarah Keturunan Siam bukannya ada yang berdarah Keturunan India atau Bangla. Salasilah Keturunan Kami Semuanya Sama. Sepupu sepapat adik beradik ... lagi »

BERJUTA DIRAMPAS TAPI TIADA RASUAH

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 3 hari yang lalu
Berjuta juta rm dirampas kat Sabah. Sprm siasat tiada unsur rasuah..Pelik bin Hairan .. Pengubahan wang haram pula..salah teknik dan pengurusan la..budak tadika pun tahu itu rasuah lagi nak bodohkan rakyat ..Pemimpin dan macai umno tu percaya la..sbb semuanya didedakkan termasuk yang menyasiat kes ini kot.. [image: No automatic alt text available.] LikeShow More Reactions

HARAM UNDI DAP : MUFTI DISARAN KELUARKAN FATWA

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 3 hari yang lalu
By watan Mufti-mufti di negara ini disarankan supaya mengeluarkan fatwa berhubung hukum bagi umat Islam mengundi, menyokong dan membantu DAP yang membawa agenda perjuangan sekularisme serta anti Islam. Felo Kanan Institiut Kajian Strategik Islam Malaysia (IKSIM), Engku Ahmad Fadzil Engku Ali, berkata seharusnya pihak berautoriti mengeluarkan fatwa yang menepati undang- undang Islam. Beliau berkata, fatwa daripada para mufti amat penting bagi memastikan tidak berlaku kecelaruan dan kacau bilau dalam masyarakat kerana umat Islam perlu hormat dan memperakui fatwa dikeluarkan. “Saya m... lagi »

SERANGAN KE ATAS TUN MAHATHIR TAK BERBISA DI JOHOR

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 3 hari yang lalu
[image: Serangan ke atas Tun Mahathir tak berbisa di Johor] Serangan ke atas Tun Mahathir tak berbisa di Johor Posted By: Selena Tayon: January 26, 2018 Print Email Serangan bertubi-tubi dilakukan BN dan media pro pemerintah terhadap calon Perdana Menteri Pakatan Harapan (PH), Tun Dr Mahathir Mohamad tidak meninggalkan kesan negatif kepada pengundi di Johor. Menurut Timbalan Presiden Parti Amanah Negara (Amanah), Salahuddin Ayub, di negeri kelahiran Umno itu tidak timbul isu Tun Mahathir tidak layak menjadi PM kerana faktor usia. Malah, katanya, hari demi hari sambutan terhadap PH se... lagi »

Pas perlu berhenti berkhayal

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
SITI FATIHAH AWANG KOTA BHARU – Pas tidak boleh meneruskan agenda memperdayakan masyarakat dengan ilusi mereka yang tidak berasas, kata Naib Pengerusi Amanah Negeri, Che Ibrahim Mohamed. Menurutnya, Pas nampaknya masih terus berilusi dengan politik khayalan memandangkan amat mustahil dengan sasaran minima menang 40 kerusi, Pas mampu membentuk sebuah kerajaan tanpa sokongan parti lain.

BAGAIMANA PEMAJU MAMPU BAYAR RM500 JUTA KEPADA FELDA? KENAPA FELDA PILIH SYNERGY PROMENADE SEDANGKAN IA ADA ENCORP BERHAD?

Shahbudin Husin pada Shahbudin dot com - 4 hari yang lalu
Saya meneliti jawapan-jawapan yang cuba diberikan oleh Tan Sri Shahrir Samad apabila saya membangkitkan beberapa persoalan utama mengenai kedudukan dan kepentingan Felda berhubung tanah-tanah di Jalan Semarak: 1) Bagaimana Tan Sri Shahrir Samad boleh mengatakan Felda telah mendapatkan kembali hakmilik ke atas tanah itu sedangkan hakmilik akan bertukar kepada hakmilik strata yang akan dijual kepada pembeli? 2) Jika Felda meneruskan juga pembangunan Kuala Lumpur Vertical City (KLVC) di atas tanah-tanah itu seperti yang ditandatangani dengan pemaju Synergy Promenade Sdn Bhd (SPSB) ... lagi »

Lelaki pijak dan pukul bayi sedang tidur ditahan polis

ReJaM© pada MiLo SuaM - 4 hari yang lalu
POLIS dilaporkan menahan seorang lelaki berusia 23 tahun pada hari rabu kerana membelasah seorang kanak-kanak yang sedang tidur di sebuah rumah pangsa Taman Bagan Jaya, Kepala Batas. Dalam kejadian pada 9.15pm itu, lelaki berkenaan dilapor memukul dan memijak bayi berusia 2 tahun itu sehingga mangsa mengalami sesak nafas. Ibu mangsa yang juga merupakan kakak tiri kepada suspek berada di luar rumah ketika terdengar anaknya meraung kesakitan. Dia segera masuk ke dalam rumah dan menyaksikan penderaan tersebut sebelum menghubungi pihak berkuasa. [image: Tangan Bayi] Lelaki tersebut... lagi »

Anak VIP Ke Tali Gantung

Addin pada Addin - 4 hari yang lalu
Mahkamah Persekutuan hari ini mengekalkan hukuman mati yang dijatuhkan ke atas ahli perniagaan, Shahril Jaafar kerana membunuh seorang eksekutif pemasaran dekat sebuah kelab golf di Sungai Petani, pada 2006. Ketua Hakim Negara, Tun Raus Sharif memutuskan sabitan Mahkamah Tinggi pada 2015 terhadap Shahril, anak kepada seorang ahli perniagaan bergelar Datuk, kerana membunuh Chee Gaik Yap, adalah tepat. “Kami sebulat suara dalam keputusan kami. “Berdasarkan keterangan mengikut keadaan, kami dapati tertuduh adalah orang yang bertanggungjawab ke atas kematian mangsa,” katanya ketika men... lagi »

Tolak Pas untuk tumbangkan BN secara total, seru AMANAH Marang

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - 4 hari yang lalu
*TOLAK PAS UNTUK TUMBANGKAN BN* Ketua AMANAH Marang, Miqdad Zakaria menyeru pengundi supaya menolak Pas pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) akan datang bagi memastikan Umno-BN dapat ditumbangkan secara total. “Kita tak mahu pada sebelah malam hari pilihan raya ke-14 nanti, kita dapat berita BN berjaya ditumbangkan. Kemudian esoknya pula, kita dapat berita BN kembali jadi kerajaan dengan sokongan sejumlah kerusi dari Pas,” tulis beliau dalam Facebooknya. Menurut beliau, hal ini bukan perkara mainan, rakyat telah menanti dan berjuang selama lima tahun selepas PRU13 untuk menumb... lagi »

Anak saudara Hadi beri bayangan kesediaan menjadi calon PRU14 menentang Hadi di Marang

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
MALAYSIA DATELINE Ketua Amanah Kawasan Marang Miqdad Zakaria seolah-olah membayangkan beliau berkemungkinan akan menjadi calon dalam pilihan raya umum ke-14 akan datang. Walaupun pernah dilaporkan sebelum ini beliau keberatan untuk bertanding melawan bapa saudaranya Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Marang pada PRU14, namun beliau juga tidak menyatakan hasrat untuk tidak

Berita Menggemparkan Seluruh Rakyat Malaysia

Addin pada Addin - 4 hari yang lalu
*Berita Menggemparkan Seluruh Rakyat Malaysia*. Syarikat yang terkait skandal terbaru Felda minggu lalu membuat kejutan apabila dengan suka rela menyerahkan semula tanah di Jalan Semarak, Kuala Lumpur yang diterimanya daripada agensi itu dalam uru niaga meragukan lebih dua tahun lalu. Penyerahan semula tanah itu tidak menyelesaikan isu sebaliknya menimbulkan banyak persoalan daripada pengkritik Felda seperti Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli dan Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), pertubuhan yang mewakili generasi kedua dan ketiga Felda. *Berita Menggemparkan Seluruh ... lagi »

Tertubuhnya Parti Kita (PH) Hari Ini Adalah Kerana AMANAH

Alhusseyn Alhusseyn pada al- Husseyn - 4 hari yang lalu
Kata-kata yang dikeluarkan Tun M, seperti diatas, masih saya kedengaran hingga ke hari ini. Dan ianya menjadi di antara kebanggaan semua ahli AMANAH walaupun dikatakan sebaliknya oleh golongan yang tidak memahami. Ada yang cuba mendakwa bahawa agihan itu bukti bahawa AMANAH diakui lemah dan tidak berpengaruh. Sedangkan agihan itu bukannya berdasarkan siapa kuat dan siapa lebih berpengaruh. Ianya berdasarkan strategi kemenangan atau “a winning strategy” yang dipersetujui bersama. Ianya juga berdasarkan usaha kerjasama di mana kita tidak melihat masing-masing sebagai lawan dan saing... lagi »

MATANG DAN SEJAHTERA DENGAN GST, 1MDB

Shahbudin Husin pada Shahbudin dot com - 4 hari yang lalu
1. Semenjak Tok Guru Nik Abdul Aziz meninggal dunia, kewujudan PAS sudah berubah. Malahan, semua mengetahui bahawa perubahan PAS itu amat ketara. PAS yang dulu, bukan lagi PAS yang sekarang. 2. Dahulu, tiada slogan matang dan sejahtera, PAS tidak kelihatan mesra UMNO/BN. Namun berubah selepas kemangkatan Allahyarham Tok Guru Nik Abdul Aziz, slogan matang dan sejahtera mula dimainkan, dan PAS pula kelihatan semakin mesra UMNO/BN. 3. Atas alasan matang dan sejahtera, PAS menampilkan dirinya seakan-akan berseteru dengan warga bukan Melayu. Jika dahulu, keris dijulang oleh UMNO dalam ... lagi »

Mufti: Taubat paling baik buat Dr M ialah kembali jadi PM

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 4 hari yang lalu
[image: wan-salim-mahathir] Predeep Nambiar | January 25, 2018 Mufti Pulau Pinang Datuk Wan Salim Wan Mohd Noor berkata lebih baik bekas perdana menteri itu membetulkan kerosakan lalu daripada berdoa semata-mata. GEORGE TOWN: Mufti Pulau Pinang berkata taubat paling baik buat seorang ahli politik seperti Tun Dr Mahathir Mohamad ialah kembali membetulkan kezaliman dan kejahatan yang dikaitkan dengannya. Datuk Wan Salim Wan Mohd Noor berkata orang Islam harus faham bahawa taubat bukan sahaja diucapkan melalui kata-kata seperti beristighfar tetapi yang lebih utama dilakukan dengan perbua... lagi »

Peruntukan Adun: Husam mahu Pas laksanakan dulu di Salor

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 4 hari yang lalu
[image: Peruntukan Adun: Husam mahu Pas laksanakan dulu di Salor] ZIKRI ABDULLAHJanuary 25, 2018 6:46 pm Adun Salor Datuk Husam Musa dijangka akan menghantar senarai peruntukan untuk Dun Salor kepada kerajaan negeri Kelantan hari ini, susulan kenyataan yang dibuat Presiden Pas Abdul Hadi Awang dan disokong oleh Setiausaha Perhubungan Pas Kelantan, Che Abdullah berkaitan peruntukan kepada Adun Pas di Selangor yang dibekukan. “Saya ingatkan Kerajaan Selangor tunggu Kerajaan Pas Kelantan buat keadilan kepada kami di Salor dulu. “Esok (hari ini) saya akan menghantar senarai perun... lagi »

JANJI OH JANJI

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 4 hari yang lalu
Perdana Menteri, Najib Razak mengulangi pendirian kerajaan bahawa kadar cukai GST akan kekal pada kadar 6 peratus.Saya beri jaminan, kerajaan tiada cadangan menaikkan kadar GST, katanya.Ada sesiapa mahu percaya janji ini? Ini namanya janji bulan madu sebelum pilihanraya, selepas menang dan dapat kuasa, sudah pasti lain ceritanya. Ketika itu, pelbagai alasan dan rasional akan diketengahkan untuk menghalalkan tindakan menaikkan kadar GST. Oleh kerana undi dan mandat sudah diberi, jika itu berlaku, alamatnya terpaksalah menderita lima tahun lagi. Masih ingat apa janji orang yang sama ... lagi »

WARISAN TERAJUI PERTEMPURAN BN – PH DI SABAH

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 4 hari yang lalu
WARISAN TERAJUI PERTEMPURAN BN – PH DI SABAH [image: Warisan terajui pertempuran BN - PH di Sabah] Warisan terajui pertempuran BN – PH di Sabah Posted By: Pentadbiron: January 25, 2018 Print Email Pakatan Harapan (PH) Sabah bersetuju untuk membenarkan Warisan mengetuai pertempuran di negeri itu, menawarkan parti pembangkang yang baru terbentuk itu dengan 60% bilangan kerusi negeri, sebagai balasan bagi 60% kerusi Parlimen negeri. Tawaran itu dibuat kepada parti pembangkang hari ini bersama tarikh akhir untuk menyelesaikan rundingan kerusi sebelum akhir bulan, kata Timbalan Pengerusi P... lagi »

‘Kerajaan negeri tidak bayar sesen untuk projek terowong dasar laut’

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 4 hari yang lalu
Pada 25 Januari 2018oleh Pentadbir Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng menegaskan kerajaan negeri tidak membayar sesen pun untuk projek terowong dasar laut di negeri itu. Sehubungan itu, beliau menyifatkan dakwaan media pro-Barisan Nasional (BN) kononnya ahli politik kerajaan negeri menerima rasuah sebagai penipuan semata-mata. “Laporan media BN mengenai sogokan kepada ahli-ahli politik Kerajaan Negeri Pulau Pinang ini jelas merupakan satu penipuan kerana bagaimana sogokan berlaku apabila tiada satu sen pun yang dibayar untuk projek terowong dasar laut ini,” tegasnya dalam kenyat... lagi »

DAP jelajah seluruh negara cari pekerja ‘malang’

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 4 hari yang lalu
Pada 25 Januari 2018oleh Pentadbir DAP akan menjalankan siri jelajah seluruh negara mulai bulan hadapan bagi ‘mencari’ golongan pekerja yang tertindas, dibuang kerja dan berdepan risiko ditamatkan pekerjaan. Pertemuan tersebut akan digunakan untuk menerang serta memberi panduan mengenai hak-hak pekerja, kaedah untuk mempertahankannya serta segala bentuk tindakan undang-undang yang boleh digunakan. *Naib Pengerusi Biro Buruh DAP, Amran Ahmad* berkata, siri jelajah tersebut akan turut menemui pimpinan parti peringkat negeri dan ahli-ahlinya untuk memberi taklimat mengenai aspek perunda... lagi »

Guan Eng umum elaun RM4.11 juta untuk 1,157 pegawai masjid

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 4 hari yang lalu
Pada 25 Januari 2018oleh Pentadbir GEORGE TOWN, 25 JAN: Kerajaan Negeri Pulau Pinang hari ini mengumumkan pemberian elaun bulanan kepada 1,157 pegawai masjid bermula bulan ini sehingga Jun tahun ini. Insentif yang dianggarkan berjumlah hampir RM4.11 juta itu menurut Ketua Menteri Lim Guan Eng bakal memberi manfaat kepada 406 imam, 365 bilal dan 386 siak. “70 peruntukan bagi membayar elaun pegawai-pegawai masjid ditanggung oleh Kerajaan Negeri, manakala 30 peratus lagi ditanggung oleh Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP),” katanya kepada pemberita di Komtar. Beliau yang ... lagi »

Najib cuba remeh skandal 1MDB...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 5 hari yang lalu
*Perdana Menteri Najib Razak dikecam oleh kumpulan masyarakat sivil dan seorang ahli Parlimen kerana cuba memperkecilkan skandal besar yang melingkari firma pelaburan negara 1Malaysia Development Bhd (1MDB) semalam.* *Mereka menegaskan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ) menggelarnya sebagai kleptokrasi terbesar di dunia dan badan perundangan negara lain seperti Switzerland dan Singapura sudah mengambil tindakan terhadap bank dan individu berhubung dakwaan wang haram yang dikaitkan dengan 1MDB.* *Sebaliknya, Malaysia tidak mengambil tindakan terhadap sesiapapun.* *Najib membe... lagi »

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)
....................................

Tiada ulasan: