Jumaat, 9 Februari 2018

7093. “Dalam kubur... Malaikat xtanya ko pangkat apa?. Tetapi kalau kau khianat, kau akan dipersoalkan.” Kata hati kepadaku.

ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ

ماشاءالله

سبحان الله

الله اکبر

    سُبْحَانَ اللَّهِ اَللَّهُمَّ صَلِّي عَلَى سَيّدنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلۓِ سَيّدنَا مُحَمَّدٍ الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْن

Allah berfirman yang bermaksud; “Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya.” (QS: Al Imran 3:185) 


أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّـيْطٰنِ الرَّجِيْمِ

بسم الله الرحمن الرحيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، 

وعلى آله وصحبه أجمعين
.
Husam dan Cikgu Rahim rakyat yang tetap mentaati Sultan. 
BERITA 
Encik Cikgu Rahim dan Encik Husam. 
KHABAR paling besar dan menjadi pertuturan di Kelantan hari ini ialah penyerahan balik pingat kebesaran yang dianugerahkan oleh Sultan Kelantan kepada Husam Musa dan Wan Abdul Rahim Wan Abdullah.

Husam dan Cikgu Rahim telah menerima surat daripada Setiausaha Kerajaan Negeri (SS) yang memberi tahu Sultan telah mengarahkan agar pingat dan darjah kebesaran membawa gelaran Datuk kepada kedua mereka dipulangkan.

Husam dan Wan Rahim tidak menyerah sediri pingat itu sebaliknya diwakilkan kepada Setiausaha Amanah Kelantan, Rushdan Mustapa.

Rushdan dengan diiringi dua rakan, Jasman Jaafar dan Ir Ali Omar menyerahkan pingat berkenaan kepada Pengelola Istana Kelantan lewat pagi tadi.
Rushdan menyerahkan balik pingat ditarik.
Berita penyerahan pingat itu disedari umum apabila Husam dan Cikgu Rahim mengeluarkan kenyataan media ringkas mengenainya. Dalam kenyataan itu Husam dan Cikgu Rahim menjujung taat setia tidak berbelah bagi kepada Sultan dan tidak pun terkesan dengan penarikan balik pingat itu.

Sememangnya selaku rakyat mereka berdua akur dan mematuhi apa sahaja yang diperintahkan ke atasnya. Hendaknya jangan ada anasir yang cuba mengambil kesempatan atas "kerja raja" ini untuk kepentingan politik murahan.

Apa yang berlaku dan menimpa Husam dan Cikgu Rahim itu bukan sesuatu yang pelik, apa lagi mengaibkan. Sebelum ini pun sudah banyak orang yang menerima nasib sama, anugerah darjah kebesaran kepada mereka dilakukan dalam upacara gilang gemilang kemudian ditarik balik.

Antara yang dapat disebut dan diingat, ialah Ketua Penerangan Umno Hussein Ahmad, bekas Menteri Besar  Kelantan, Mohd Asri Muda juga menerima nasib sama. Selain itu bekas wakil rakyat Salor, Rusli Ibrahim juga diminta memulangkan pingat kebesaran yang dianugerakan kepadanya.

Penganugerahan pingat kebesaran kepada Husam, Cikgu Rahim dan Rusli dilakukan oleh Sultan Ismail Petra ibni Sultan Yahya Petra.

Kejadian itu juga berlaku di negeri-negeri lain. Sultan Selangor juga turut meminta bekas TPM Anwar Ibrahim menyerah semula darjah kebesaran yang diberikan kepadanya semasa zaman ayahandanya Sultan Hishamuddin.

Penarikan balik darjah kebesaran ini bukan sahaja di kalangan ahli politik yang dilihat berbeza pendapat dengan pemerintah semasa, tetapi ia juga melibatkan kerabat di raja. Misalnya di Kelantan Tengku Razaleigh Hamzah yang pernah dilantik menjadi Penasihat Majlis Perajaan Kelantan dilucutkan kedudukan itu.

Memberi dan menarik balik adalah hak orang yang memberi. Ia bukan sesuatu yang kekal sampai ke mati, sesuai dengan penganugerahan itu sendiri perkara baru, yang bukan kadim. Ia hanya sebagai lambang kebesaran sahaja. Penerima dilihat orang yang disayangi raja, dikasihi raja dan berjasa kepada mereka dan juga negeri.

Tetapi ada juga orang yang tidak diketahui apa jasa dan budi kepada negeri mendapat anugerah itu membawa gelaran Datuk. Paling "gombal" ada orang memakai gelaran Datuk dianugerah bukan kerana jasa-jasanya tetapi kerana dibayar mengikut kadar berkenaan. Ada juga yang memakai gelaran itu apabila menerima anugerah dari pembesar atau raja-raja di luar Malaysia.

Pemilikan gelaran Datuk juga bukan sesuatu yang unik dan istimewa lagi kerana jumlah pemakainya ada dimana-mana sahaja. Hari ini semua jenis manusia menerima dan memakai gelaran Datuk daripada ahli politik peringkat ketua cawangan sampai kepada penyanyi yang belum pun memiliki apa-apa album.

Justeru anugerah itu bukan sesuatu yang boleh dibanggakan lagi. Ia hanya penyambung panggal nama sahaja. Kata orang untuk tidak menampak nama menjadi "dogel" sangat.

Juteru baik kepada Husam dan Cikgu Rahim diharap tidak terkesan dengan penarikan baik itu. Paling penting ia tidak melemahkan semangat untuk menegur dan mengkritik kerajaan Kelantan yang dilihat tempang dan bergelumang dengan penyelewengan. Tugas menjaga negeri bukan menjadi tanggungjawab orang bergelar Datuk semata-mata tetapi kepada semua rakyat yang prihatin.


Semoga Husam dan Cikgu Rahim redha dengan apa yang berlaku dan menerimanya sebagai satu ujian daripada Allah taala. Penarikan itu juga tidak akan mengencatkan usahanya untuk melakukan perubahan di Kelantan yang kini sedang diperhatikan oleh orang banyak. [wm.kl.4:14 pm 07/02/18]

Sumber: 

Bila hati yahudi inilah hasilnya... ada sebahagian melayu nak tegar macam kelaku yahudi laknatullah. Nauzubillahminzalik. 
Foto: PIC
LAPORAN KHUSUS
Buat Gua ‘Yahudi’ Di Al-Quds, Israel Anggarkan 48 Miliar. 
By Sodikin  Last updated Feb 7, 2018

ISRAEL tertarik dengan gua-gua di Al-Quds karena dianggap ‘keramat’ bagi kaum Yahudi. Untuk itu “Jerusalem Development Company,” sebuah perusahaan yang mensupervisi Yahudisasi gua “Al-Quthn” siap untuk melakukan sejumlah proyek guna merenovasi gua tersebut.

Gua Al-Quthn  (Gua Kapas) atau yang disebut Yahudi sebagai gua “Sadkiahu” berada di bawah Kota Tua al-Quds antara pintu al-Amud dan Al-Sahira. Perusahaan Israel telah melakukan dua tender secara terpisah dalam proses Yahudisasi yang dilakukan oleh Israel di kota al-Quds.

Menurut surat kabar Israel, Yerushalim, tender pertama senilai 12 juta shekel (sekira Rp48 miliar), ditujukan untuk rekonstruksi fisik gua-gua, dan jumlah kedua dari lima juta syekel untuk pengembangan pertunjukan suara dan cahaya.

Yerushalim juga melaporkan bahwa pembangunan meteri meliputi perbaikan infrastruktur lama di lokasi wisata dan menyembunyikan jalur listrik di bawah tanah, serta menyediakan fasilitas masuk bagi orang yang cacat.

“Jerusalem Development Company” akan memikul tanggung jawab terhadap kontrak dengan para kontraktor dan mengawasi pekerjaan mereka, juga menyediakan anggaran untuk dua tender tersebut.

Luas area gua ini mencapai sekitar 9 ribu meter persegi. Gelombang kunjungan terjadi pada jam-jam siang. Tahun lalu gua ini menyediakan pelaksanaan pesta yang diikuti 500 Yahudi.

Dua tender ini mensyaratkan agar kunjungan wisatawan terus berlangsung selama pengerjaan berlangsung.

Israel terus melakukan serangkaian proyek dengan kedok “pengembangan peninggalan Yahudi” dengan tujuan untuk menunjukkan identitas Yahudi dan menghapus semua symbol-simbol Islam di kota al-Quds.

Gua Kapas—penjajah Israel juga menggunakan istilah “Dua Linen”, Sadkiahu, Solomon’s Quarries, the Royal Caves—adalah sebuah tambang batu peninggalan dari beberapa era. Luasnya diperkirakan sekitar 9.000 meter persegi yang membentang di bawah rumah-rumah Kota Tua al-Quds.

Karena posisinya yang dekat dengan pagar Kota Tua, maka hal ini bisa membongkar batu-batu yang dibangun pada bangunan-bangunan mewah di dalam al-Quds. []

SUMBER: 

PIC




رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَّمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ

رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ


وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمين
Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)
....................................

Tiada ulasan: