Jumaat, 23 Februari 2018

7154. Hubungan hamba Allah dengan Allah.






ALLAH  Muhammad ﷺ
♡ Bismillahirrahmanirrahim ♡

♡ Assallamu’alaikum Warahmatullah Wabarakatuh ♡
 لا إلـًّﮧ إلا اللـًّﮧ  ﷺ  رســـول اللـًّﮧ 
 Ingatlah       اللَّهِ سبحانه و تعالى  
Hati Menjadi Tenang 
  اللہ       اللہ        اللہ   

اللهمَّ ﷺصَلِّﷺوَسَـــلِّمْ ﷺ وَبَارِكﷺْ على نَبِيِّنَـــا مُحمَّد
اﻟﻠَّﻬُــــﻢَّ ﺻَــــﻞِّ ﷺﷺ ﻋَﻠَــﻰ ﻣُﺤَﻤَّــﺪٍ ﷺﷺ ﻭَﻋَﻠَــﻰ ﺁﻝِ ﻣُﺤَﻤَّـــﺪٍ ﷺﷺ ﻛَﻤَـــﺎ ﺻَﻠَّﻴْــــﺖَ ﻋَﻠَــﻰ ﷺﷺ ﺇِﺑْﺮَﺍﻫِﻴـــﻢَ ﷺﷺ ﻭَﻋَﻠَــﻰ ﺁﻝِ ﺇِﺑْﺮَﺍﻫِﻴـــﻢَ ﷺﷺ ﺇِﻧَّــﻚَ ﺣَﻤِﻴـــﺪٌ ﻣَﺠِﻴــﺪٌ ﷺﷺ ﺍﻟﻠَّﻬُــــﻢَّ ﺑَــــاﺭِﻙْ ﷺﷺ ﻋَﻠَــــﻰ ﻣُﺤَﻤَّـــــﺪٍ ﷺﷺ ﻭَﻋَﻠَـــﻰ ﺁﻝِ ﻣُﺤَﻤَّــــﺪٍ ﷺﷺ ﻛَﻤَـــﺎ ﺑَﺎﺭَﻛْــــﺖَ ﷺﷺ ﻋَﻠَـــﻰ ﺇِﺑْﺮَﺍﻫِﻴــــــﻢَ ﷺﷺ ﻭَﻋَﻠَــــﻰ ﺁﻝِ ﺇِﺑْﺮَﺍﻫِﻴــــﻢَ ﷺﷺ ﺇِﻧَّـــﻚَ ﺣَﻤِﻴـــﺪٌ ﻣَﺠِﻴــﺪٌ ﷺﷺ
Kita mesti Mengingati Allah swt sahaja.
Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu supaya Aku ingat kepadamu.   (Al Baqarah (2):152).
Sesungguhnya Akulah Allah; tiada Tuhan melainkan Aku; oleh itu, sembahlah akan Daku dan dirikanlah sembahyang untuk Mengingati Daku.  Thaha (20):14)
Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan sembahyang, maka hendaklah kamu menyebut dan Mengingati Allah semasa kamu berdiri atau duduk dan semasa kamu berbaring.   (An Nisa (4):103).
Sesungguhnya berjayalah orang yang setelah menerima peringatan itu berusaha membersihkan dirinya dan menyebut-nyebut dengan lidah dan hatinya akan nama Tuhannya serta mangerjakan sembahyang.     (Al A’laa (87):14-15).
💙Sehubungan dengan ini, 💙Syeikh Abdul Qadir Al Jilani ada berkata: 💙 Hati adalah ibarat rumah dan rumah itu tidak boleh diduduki oleh dua orang. 💙Maka rumah itu hendaklah diduduki oleh Yang Satu sahaja iaitu Allah swt.💙 (Syeikh Abdul Qadir Al Jilani, (Futuh Ghaib, 79 (1990).
💙 Biarlah hati itu bersih dari segala-galanya selain Allah.💙 (Syeikh Abdul Qadir Al Jilani, (Futuh Ghaib, 138 (1990).
💙 Berjaga-jagalah! Tiap-tiap raja mempunyai taman larangannya sendiri dan taman larangan Allah ialah perkara-perkara yang haram.💙 (Syeikh Abdul Qadir Al Jilani, (Futuh Ghaib, 102 (1990).
💙 Apabila kita Mengingati Allah swt janganlah kita meWajahkanNya sama sekali dalam apa jua Bentuk.
💖 Tiada sesuatupun yang sebanding denganNya.💖 (Asy Syura (42):11).
💖Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya.💖 (Al Iklas (112):4).
💖Dia tidak dapat dilihat dan diliputi oleh penglihatan mata.💖 (Al Anaam (6):103).
💙Namun begitu ada juga kumpulan yang mewajahkan guru mereka di dalam ibadah mereka. 💙Praktis ini dinamakan “Rabitah”.
💖Mereka menjadikan pendita-pendita dan ahli-ahli agama mereka sebagai pendidik-pendidik selain dari ALLAH.💖   (At Taubah (9):31).
💙Dengan minda kita 💙Mengingati Allah swt sentiasa, kita akan dapat ketenteraman, keamanan serta ketenangan. 
💙Peringatan kepada Allah swt menghalang fikiran-fikiran jahat daripada syaitan-syaitan menembusi minda kita. 💙Dengan itu, hendaklah kita mencari perlindungan dengan Allah swt dengan MengingatiNya sentiasa.💙
💖Orang-orang yang beriman hati mereka menjadi tenteram dengan 💖Mengingati Allah💖 💖 Ketahuilah hanya dengan 💖Mengingati Allah💖 hati menjadi tenteram.💖 (Ar R’ad (13):28)
💖Sesungguhnya Syaitan itu tidak mempunyai sebarang pengaruh terhadap orang-orang yang beriman dan yang berserah bulat-bulat kepada Tuhan mereka.💖 (An Nahl (16):99)
💖Dan katakanlah: 💖Wahai Tuhanku, aku berlindung kepadaMu dari hasutan Syaitan-syaitan. 💖Dan aku berlindung kepadaMu, wahai Tuhanku, supaya Syaitan-syaitan itu tidak menghampiriku.💖    (Al Mukminun (23):97-98)
💖Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya. 💖 (Ash Sham (91):9-10)
💙Sehubungan dengan ini 💙Syeikh Abdul Qadir Al Jilani ada berkata: 💙Tinggalkanlah apa sahaja di luar pintu bilik khalwat kamu itu dan masuklah ke dalam seorang diri.💙 (Syeikh Abdul Qadir Al Jilani, (Futuh Ghaib, 188 (1990).
💙Apabila minda seseorang itu sudah kerap dimuatkan dengan ingatan kepada Allah maka dia akan dijemput bersamaNya.💙 💙Dengan ini, dia akan merasakan suatu nikmat dan kebahagian yang tidak dapat dia gambarkan.💙
💖Hai jiwa yang tenang kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhaiNya.💖 💖Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hambaKu💖 (Al Fajar (89):28)
💙Sehubungan dengan ini, 💙Syeikh Abdul Qadir Al Jilani ada berkata: 💙Hatinya kosong dari apa sahaja selain ALLAH. 💙Maka barulah ia sampai masuk ke dalam majlis Tuhan Yang Maha Tinggi. 💙ALLAH kasih kepadanya dan dia kasih kepada ALLAH.💙 (Syeikh Abdul Qadir Al Jilani, (Futuh Ghaib, 143 (1990).
💛 Subhanallah walhamdulillah wala ilaha illallah wallahu akbar 💛 ※✔ 💛 Shollu'Alan Nabii ﷺ 💛 ※✔
💛 ♡ Alhamdulillah...🌹👉
🌹 Sama-sama kita Selamat bermuhasabah diri kerana Allah... Sahabat² 🌹
❥❥══════════════❥❥❥
♡ SUBHAN ♡ ♡
♡ █▀█ █ █ █▀█ █▄█ ♡ ♡ 
♡ █▀█ █ █ █▀█ █▀█ ♡ ♡
ºº~•● 💛 ²♡ 💛 ♡² 💛●•~ºº
☪ Shollu'Alan-Nabii Muhammad ﷺ ♡ 💖 ♡
~❥ Iyyakana'budu wa iyya kanasta'in” ♡
~❥ Subhanallah walhamdulillah wala ilaha illallah wallahu akbar ♡
~❥ Laahaula wala quwwata illa billahil ' aliyyil aziim ♡

Tiada ulasan: