Google+ Badge

Ahad, 12 Ogos 2018

DIkhianati. 8015.


Tahukah anda di Malaysia Hang Tuah dianggap mitos tapi di Singapura ia dianggap wujud. Ismail Md Yaacob dari Singapura dikatakan generasi ke-12 Hang Tuah. Beliau menyimpan 2 gelang dari Batu Petir milik Hang Tuah & satu manuskrip lama tulisan tangan Tun Kulah (sepupu Hang Tuah).


Fakta Bukan Auta (@FaktaBukanAuta) | Twitter

RFID Cara Baru Pembayaran Tol Di Malaysia
August 9, 2018 · Oleh Fatin Ainur

Bermula 3 September ini, fasa percubaan RFID akan dijalankan oleh Touch’ n Go untuk beberapa tol di Kawasan Lembah Klang.

Apa itu RFID?
Sumber: Lowyat
RFID ialah satu sistem pembayaran tol baru yang akan menggantikan SmartTag yang telah digunakan di Malaysia sejak tahun 1999 lagi. Penjualan SmartTag akan dihentikan dengan serta merta.
Sumber: Lelong
Berbeza dengan Smart Tag, RFID tidak menggunakan peranti tetapi datang dalam bentuk pelekat atau tag dimana di dalam pelekat itu mengandungi cip frekuensi radio. Anda boleh menampal pelekat tersebut di cermin depan atau lampu depan kenderaan anda. Satu RFID hanya boleh didaftar dan di pasang khas untuk satu kenderaan sahaja serta tidak boleh dipindah milik.

Bagaimana RFID berfungsi?

Apabila kenderaan anda melalui lorong atau pondok tol, pengimbas khas akan akan mengimbas frekuensi radio di tag tersebut dan palang tol akan terbuka. Caj tol akan ditolak daripda akaun Touch n Go eWallet anda. Jadi anda perlu memastikan baki dalam eWallet anda sentiasa mencukupi.

Untuk fasa percubaan ini hanya terbuka kepada kenderaan persendirian kelas 1 sahaja dan tiada caj dikenakan untuk tag RFID. 

Senarai Tol Lorong RFID:
Namun, anda masih boleh menggunakan SmartTag yang sedia ada sehingga Touch’ n Go mengumumkan tarikh akhir penggunaannya.

Sumber: Touch’ n GO PDF melalui Lowyat.net
https://amazingnara.com/rfid-cara-baru-pembayaran-tol-di-malaysia/

Khianat:
Hasil carian imej untuk Khianat

Imej yang berkaitan

Imej yang berkaitan

Imej yang berkaitan

Hasil carian imej untuk Khianat

Imej yang berkaitan

Imej yang berkaitan

Imej yang berkaitan
Perbuatan Khianat adalah Penyebab Kesulitan Hidup
Posted on 04/23/2016 by admin

Ada satu jenis lagi perbuatan yang menyebabkan kesulitan hidup di dunia bahkan di akhirat yaitu ; KHIANAT

Pada saat ini masyarakat Indonesia sedang menyaksikan bagaimana orang-orang yang berkhianat  koruptor, manipulator (dsb)  dengan jabatan yang telah diamanahkan bangsa kepadanya di nodai oleh suatu perbuatan khianat terhadap tugas-tugasnya dan kekuasaan yang dipegangnya. Para pemegang amanah itu tidak menjalankan amanat sebaik-baiknya tetapi tragisnya dilain pihak mereka terus berusaha mempertahankan amanat yang diberikan kepadanya dengan berbagai cara, Walhasil ketika perbuatan khianat itu terbuka hijabnya yang selama ini tertutupi, maka tidak saja dirinya yang hancur karena malu, hilang martabat dan hartanya, hancur pula perasaan keluarga dan orang-orang disekelilingnya.

Allah berfirman :

“ Hai orang-orang beriman, janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul (Muhammad ) dan juga janganlah kamu mengkhianati amanat-amanat yang dipercayakan kepadamu, sedang kamu mengetahui  (Al Anfaal : 27)

Al Wahidi – semoga Allah merahmatinya – mengatakan , Ayat ini diturunkan kepada Abu Lubabah ketika Rasulullah Saw mengutusnya ke Bani Quraizhah, saat mereka dikepung. Sedang keluarga dan anaknya ada di dalamnya. Kemudian mereka berkata kepada Abu Lubabah, “ Wahai Abu Lubabah, apa pendapatnmu jika kita memakai keputusan Sa’ad demi kepentingan kita ? “ Kemudian Abu Lubabah mengisyaratkan kelehernya, maksudnya ia akan disembelih, maka jangan kalian melakukan hal tersebut. Perbuatan itu adalah khianat kepada Allah dan RasulNya. Abu Lubabah berkata “ Kakiku masih tetap berada pada tempat itu, sampai aku sendiri menyadari bahwa aku telah khianat kepada Allah dan Rasul-Nya . Allah berfirman ,

“ Dan sesungguhnya Allah tidak meridhai tipu daya orang yang berkhianat (QS Yusuf : 52)

Maksudnya Allah tidak akan memberikan petunjuk kepada orang yang khianat atas amanat yang dibebankan kepadanya. Ini berarti bahwa Allah akan membeberkan aibnya’ pada akhir nanti dengan dijauhkannya hidayah dari Allah.

Allah berfirman :

Akan tetapi jika (tawanan-tawanan itu ) bermaksud hendak berkhianat kepadamu, maka sesugguhnya mereka telah berkhianat kepada Allah sebelum ini, lalu Allah menjadikan(mu) berkuasa terhadap mereka. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha bijaksana (Al Anfaal : 71)

Meskipun para tawanan itu hendak mengkhianatimu, wahai Muhammad dengan menampakkan seakan-akan baik dalam perkataannya dan mereka beriman, tetapi sebenarnya mereka telah mengkhianati Allah, sebelum terjadi peperangan ini yaitu perang Badar .

Allah berfirman,

“ Hai orang-orang beriman , janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul (Muhammad) dan juga janganlah kamu mengkhianati amanat-amanat yang dipercayakan kepadamu, sedang kamu mengetahui (al Anfaal :27)

Maksudnya, janganlah kalian mengkhianati agama kalian dan Rasul kalian dengan membocorkan rahasia-rahasia kaum Mukminin. Dan mengkhianati apa yang telah diamanatkan kepada kalian berupa taklif-taklif syari, kewajiban-kewajiban agama , sebagaimana firman Allah.

“ Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit , bumi dan gunung-gunung , maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat  zalim dan bodoh (Al Azhaab : 72)

Ibnu Abbas berkata,” khianat kepada Allah itu berupa perbuatan meninggalkan kewajiban-kewajiban yang diperintahkan dan khianat kepada Rasulullah saw berupa perbuatan meninggalkan sunah-sunah yang telah beliau gariskan dan melakukan maksiat terhadapnya. Begitu juga khianat terhadap amanat, yaitu amal-amal yang telah Allah percayakan kepada hamba-hambaNya

Allah berfirman :

“Dan jika kamu khawatir terjadinya pengkhianatan dari suatu golongan, maka kembalikanlah perjanjian itu kepada mereka dengan cara yang jujur ., sungguh Allah tidak menyukai orang  yang berkhianat ” (Al Anfaal ’58)

Makna yang dimaksud adalah jika kalian khawatir terhadap suatu kaum akan berbuat khianat , maka cabutlah perjanjian yang telah engkau sepakati  dan katakanlah kepada mereka bahwa kami telah mencabut perjanjian dengan kalian , sekarang kami memerangi kalian . agar mereka tahu pentingnya hal tersebut sehingga mereka akan sama-sama menyadari keutamaan bersamamu dengan ilmunya itu. Janganlah kalian memerangi mereka sedangkan diantara kalian dan mereka ada perjanjian , dan mereka menaruh percaya kepada kalian , hingga perbuatan ini dianggap sebagai tindak pengkhianatan dan mengingkari janji. “ Innallaha laa yuhibbul khaainin” ungkapan ini sebagai alasan diperintahkannya membatalkan perjanjian ,karena Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat khianat dan tidak dapat dipercaya.

Allah berfirman

“….dan janganlah kamu menjadi penantang (orang yang tidak bersalah) karena membela orang-orang yang khianat” ( An Nisaa : 105)

“ Dan janganlah kamu berdebat untuk membela orang –orang yang mengkhianati dirinya. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang selalu berkhianat lagi bergelimang dosa (an Nisaa; 107)

Maksudnya janganlah kalian berdebat untuk membela orang yang mengkhianati dirinya dengan melakukan maksiat. Bahwa Alah tidak menyukai orang yang sangat suka berkhianat, tenggelam dalam jurang kemaksiatan dan dosa.



Rasulullah saw bersabda;

Tidak ada iman bagi orang yang tidak dapat diamanati . Tidak ada agama bagi orang yang tidak menepati perjanjian

 (Hr Ahmad. Al Bazzaar, ath Tharani dan Ibnu Hibban)

Khianat akibatnya akan jelek dalam segala hal. Bahkan dalam suatu kondisi akan lebih jelek dari yang lainnya. Orang yang berkhianat dalam suatu hutan , tidak sama dengan orang yang berkhianat terhadap sanak saudara, harta dan melakukan pebuatan-perbuatan dosa besar. Rasulullah saw bersabda,” Tanda-tanda orang munafik itu ada tiga; jika ia berbicara akan berdusta, jika berjanji ia mengingkari dan jika dipercaya , ia akan berkhianat (HR Bukhari dan Muslim)

Rasullah saw bersada “ Allah berkata, Aku menjadi fihak yang ketiga dari dua orang yang bersepakat, selama tidak ada salah satunya yang khianat. Di dalam hadits itu juga disebutkan Perkara pertama kali yang akan diangkat dari manusia adalah amanah. Dan yang terakhir kali yang tersisa adalah shalat. Barangkali orang yang melakukan shalat itu tidak akan mendapat kebaikan sedikit pun ( Hr bu Dawud dan Al Hakim).

Rasulullah saw juga bersabda, “ Jauhkanlah kalian dari amanat, karena ia adalah akhlak yang paling tercela (Hr abu Dawud , An Na- Nasa’I, dan Ibnu Maajah)

Rasulullah saw bersabda,” Beginilah ahli neraka, beliau menyebutkan seeorang yang tidak diragukan sifat tamaknya dan jika ia diamanati maka pasti akan khianat.”

Ibnu Mas’ud r.a. berkat,” Di hari Kiamat akan didatangkan orang yang khianat dengan amanahnya. Kemudian dikatakan kepadanya,” tunaikan amanahmu.” Kemudian ia berkata, bagaiamana mungkin aku bisa wahai Tuhanku, sedang dunia telah sirna? Beliau berkata,” kemudian amanah itu berwujud seperti sesuatu ketika ia diambil dari neraka jahanam dan dikatakan kepdanya,” turun dan ambillah ia, kemudian keluar darinya.” Beliau berkata,” Kemudian ia turun dan mengambilnya dengan digendong di pundaknya , yang beratnya melebihi berat gunung di dunia. Sehingga ketika ia mengira bahwa ia telah selamat, tiba-tiba ia tergelincir kembali. Tergelincir dalam neraka selama-lamanya. “ Kemudian beliau berkata, shalat adalah amanah. Wudhu adalah amanah. Mandi wajib adalah amanah. Timbangan adalah amanah. Maka berikanlah semua titipan itu.
http://pusatislam.uma.ac.id/2016/04/23/perbuatan-khianat-adalah-penyebab-kesulitan-hidup/

Arsip Ceramah Rutin Senin-Kamis di Masjid Taqwa Universitas Medan Area

JUDUL PENULIS TANGGAL BACA
MARI MENJADIKAN MASJID SEBAGAI PUSAT PERADABAN ISLAM H. ISMET JUNUS, LMP, SDE JANUARI 2018 LINK
IBADAH SHALAT, KUNCI MERAIH KEBAIKAN H. ISMET JUNUS, LMP, SDE FEBRUARI 2018 LINK
KEHEBATAN OTAK DALAM BERSUJUD H. ISMET JUNUS, LMP, SDE FEBRUARI 2018 LINK

IBADAH SHALAT BERMANFAAT UNTUK PENGEMBANGAN KARAKTER H. ISMET JUNUS, LMP, SDE FEBRUARI 2018 LINK

Nurul Izzah tanding Seri Setia, Anwar di Permatang Pauh?
WARTAWAN SINAR HARIAN

SHAH ALAM - Penyebaran berita dan maklumat palsu dalam PKR boleh menjejaskan reputasi parti itu menjelang PRK Seri Setia.

Memetik sumber terdekat parti itu, The StarOnline melaporkan, terdapat kumpulan tertentu yang mempunyai kepentingan sedang cuba mempengaruhi jawatankuasa pemilihan pusat sebelum penamaan calon.

Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar, katanya, dicadangkan sebagai calon untuk bertanding di Seri Setia.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu juga dikatakan sedia mengosongkan kerusinya bagi memberi laluan kepada bapanya yang juga Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk bertanding dalam PRK.

Tindakan itu dibuat bagi membolehkan Anwar menggantikan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri seperti dipersetujui empat komponen dalam Pakatan Harapan sebelum PRU14.

"Seseorang telah membocorkan perkara itu dan langkah itu dibuat bagi memudahkan laluan untuk Anwar. Oleh itu, mereka sedang giat melobi Nurul Izzah sebagai calon.

"Ini seperti Langkah Kajang," kata sumber itu.

"Saya fikir sumber laporan itu adalah individu yang cuba meraih sokongan," katanya tanpa menyebut nama individu berkenaan.

Langkah Kajang merupakan gerakan politik dalam usaha mengganti Tan Sri Khalid Ibrahim dengan pemimpin lain sebagai Menteri Besar Selangor.

Sementara itu, dalam sebuah portal Anwar menafikan mengetahui khabar yang anaknya, Nurul Izzah akan menjadi calon PRK Seri Setia bagi membuka laluan kepadanya bertanding di kerusi Parlimen Permatang Pauh.

Menurutnya, beliau tidak pernah mendengar perkara itu dan mempersoalkan mengapa Nurul Izzah menukar kerusi Parlimennya kepada kerusi negeri.
at 8/12/2018 07:39:00 PTG
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/08/nurul-izzah-tanding-seri-setia-anwar-di.html

MENCONTENG UNTUK PERUBAHAN™
merentasi realiti ..bukan sekadar bawah tempurung media pengampu ...

Ibu Peguam Negara, Tommy Thomas meninggal dunia

Dr Vijayamma Thomas, ibu kepada Peguam Negara, Tommy Thomas meninggal dunia pagi tadi.

Setiausaha Gereja St Thomas Mar Thoma, George George, berkata penghormatan terakhir dibuat di kediaman mendiang pada hari Sabtu jam 8 malam sehingga Ahad.

Sumber lain turut mengesahkan kematian beliau tetapi punca kematian masih belum diketahui.

Dr Vijayamma pernah berkhidmat sebagai Profesor Madya Parasitologi di Universiti Malaya.
http://penburukonline.blogspot.com/2018/08/ibu-peguam-negara-tommy-thomas.html




















Tiada ulasan: