Jumaat, 17 Ogos 2018

Gejolak mencetus Gelojoh. 8049.


[ge.jo.la/] | ݢجولق

Definisi : nyala api yg besar (berkobar-kobar). bergejolak 1 menyala dgn besar atau dgn hebat (ttg api); berkobar-kobar: Ahli-ahli bomba sedang bertungkus lumus memadamkan api yg ~ itu. 2 ki berasa sangat gelisah, tidak tenang (ttg perasaan); berkobar-kobar; berapi-api; bernyala-nyala (ttg semangat): Semangat perjuangan utk negara ~ dlm jiwanya.

http://prpm.dbp.gov.my/Cari1?keyword=gejolak
Carian Umum

Thursday, August 16, 2018
Agamawan juga masuk neraka
Pada 16 Ogos 2018
oleh Irham Masiri

Kita sering merasakan agamawan adalah orang yang sangat mudah masuk ke syurga. Dalam hadis nabi juga ada menyebut bahawa ulama adalah pewaris nabi yang sering di sebut oleh ramai orang. Adakah tidak kita terfikir akan ada ulama yang bukan pewaris nabi? Ulama yang tiada akhlaknya? Orang yang alim tapi tiada tawadhu?

Imam Al-Muhasibi (meninggal dua pada 234H) ada menyebut pada zamannya ada golongan agamawan yang gilakan dunia.  Ada juga agamawan yang hanya mencari kehormatan diri. Malah ada juga golongan agamawan yang telah hilang sifat wara dan taqwa. Ini menunjukkan bahawa sejak zaman dulu lagi memang wujud agamawan yang bukan pewaris nabi.
Kita tidak pernah membenci agamawan.  Tapi kita membenci agamawan yang tiada akhlaknya. Adakah agamawan tidak pernah dengar tentang hadis supaya menjaga tutur kata mereka?

Daripada Abu Hurairah, bahawasanya dia mendengar Nabi (SAW) bersabda, “Sesungguhnya seorang hamba berbicara dengan suatu perkataan yang tidak dia fikir, sehingga dengannya dia terjerumus ke dalam Neraka yang jaraknya lebih jauh daripada timur dan barat.” (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim, hadis no. 6477)

Hari ini terdapat agamawan bahkan golongan yang menggelarkan diri mereka sebagai ‘daie’ sering kali menghukum manusia yang lain seolah-olah dirinya lebih mulia dah sudah pasti masuk ke syurga.

Ada satu kisah  menarik dari satu hadis Nabi. Pada zaman Bani Israel dahulu, hidup dua orang lelaki yang mempunyai sikap yang berbeza. Lelaki yang pertama suka berbuat dosa sementara yang kedua rajin beribadah. Setiap kali ahli ibadah itu melihat temannya berbuat dosa, ia meminta rakannya itu untuk berhenti daripada perbuatan dosanya itu.

Suatu hari, ketika rakannya itu sedang melakukan suatu dosa, ahli ibadah itu berkata “Berhentilah daripada membuat dosa.” Rakannya itu menjawab “Jangan pedulikan aku, terserah Allah untuk menilai perbuatan ku. Adakah engkau diutuskan oleh Allah untuk mengawasi apa yang aku lakukan?”

Ahli ibadah itu menjawab “Demi Allah, dosamu tidak akan diampuni oleh Nya dan kamu tidak akan dimasukkan ke dalam syurga Allah.”

Setelah kedua-duanya meninggal dunia, Allah s.w.t telah menghakimi kedua-duanya dihadapanNya. Allah menyoal lelaki ibadah itu ” Adakah kamu lebih mengetahui daripada Ku? atau adakah kamu dapat mengetahui apa yang telah berada dalam kekuasaan Ku?”

Kemudian kepada ahli maksiat itu Allah s.w.t berkata “Masuklah kamu kedalam syurga berkat rahmat Ku”. Sementara kepada ahli ibadah itu “masuklah orang ini kedalam Neraka.” (Riwayat Abi Daud)

Adakah golongan agamawan yang suka menghukum ini tidak pernah dengar akan hadis ini?

Setiap hari agamawan perlu untuk memperbaharui niat mereka untuk mengajar tentang keindahan agama ini.  Mengajar agama ini untuk Tuhan, bukan untuk kemasyhuran.

Nabi ada menyebut, “Berikutnya orang (yang diadili) adalah seorang yang menuntut ilmu dan mengajarkannya serta membaca Al-Quran. Ia didatangkan dan diperlihatkan kepadanya kenikmatan-kenikmatannya, maka ia pun mengakuinya. Kemudian Allah menanyakannya: ‘Amal apakah yang telah engkau lakukan dengan kenikmatan-kenikmatan itu?’ Ia menjawab: ‘Aku menuntut ilmu dan mengajarkannya, serta aku membaca Al-Quran hanyalah karena engkau.’ Allah berkata : ‘Engkau dusta! Engkau menuntut ilmu agar dikatakan seorang ‘alim (yang berilmu) dan engkau membaca Al-Quran supaya dikatakan (sebagai) seorang qari’ (pembaca AlQuran yang baik). Memang begitulah yang dikatakan (tentang dirimu).’ Kemudian diperintahkan (malaikat) agar menyeret atas mukanya dan melemparkannya ke dalam neraka” (Riwayat Muslim, hadis no. 1905)

Ada juga agamawan yang lupa bahawa nabi berkata; dari Anas bin Malik r.a: Rasulullah s.a.w bersabda: “Barangsiapa yang sengaja berdusta atas namaku maka hendaknya dia mengambil tempat duduknya di neraka.”(H.R. Bukhari dan Muslim).  

Berapa ramai agamawan yang tanpa berhati-hatj mengambil hadis palsu ini dalam ceramah-ceramah mereka? Sedar tak sedar, neraka sedang menanti mereka.

Agamawan ini beruntung kerana mereka ini lahir dalam keluarga yang baik, membesar dalam golongan yang baik dan beragama. Tapi apabila jumpa dengan yang bukan-muslim, terus pantas menerakakan mereka. Sedangkan tidak pernah ada rasa kesedaran untuk berdakwah kepada mereka.

Agamawan yang jahat ini apabila berjumpa dengan orang yang bermasalah, terus melabel mereka itu munafik, masuk neraka dan sebagainya sedangkan mereka ini ada yang lahir dalam keluarga yang bermasalah, mak ayah bercerai, salahguna dadah dan pelbagai latar belakang yang tidak menyebelahi mereka.  Hanya kerana agamawan ini lahir dalam keluarga yang baik, mereka rasa mereka itu lebih mulia.

Kita tidak membenci agamawan yang baik.  Tapi bagaimana kita ingin mencintai agamawan yang setiap kata-katanya penuh cacian dan makian? Bagaimana aku ingin mencitai agamawan yang kata-katanya buat pendosa lari dari agama?

Agamawan perlu bertanggungjawab apabila pendosa dan non muslim menjauh Agamawan perlu bertanggungjawab apabila pendosa dan non muslim menjauh pada agama kerana sikap-sikap agamawan. Kita tidak pernah menafikan jasa agamawan yang baik pada ummat islam hari ini. Tapi kita perlu ingat, agamawan ini bukan nabi untuk menjadikan mereka maksum. Jika agama ini bukan untuk pendosa , maka untuk siapa lagi? 

Posted by AMIR Wartawan Rasmi LR at Thursday, August 16, 2018
https://wrlr.blogspot.com/2018/08/agamawan-juga-masuk-neraka.html
WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: Agamawan juga masuk neraka

Thursday, August 16, 2018
Ahli Parlimen Lembah Pantai, Fahmi Fadzil
KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Lembah Pantai, Fahmi Fadzil menyangkal laporan beliau akan mengosongkan kerusinya dan mewakili PKR dalam pilihan raya kecil Seri Setia.

“Saya tak pernah dengar, saya tak diberikan apa-apa maklumat,” kata pengarah komunikasi PKR itu di lobi Parlimen hari ini.

The Star memetik sumber sebagai berkata, Fahmi mungkin dicalonkan di Seri Setia dan beliau akan melepaskan Lembah Pantai bagi memberi laluan kepada Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk bertanding di kerusi Parlimen itu serta memasuki Parlimen.

Kerusi DUN Seri Setia kosong selepas penyandangnya, Prof Dr Shaharuddin Badaruddin, meninggal dunia akibat kanser kolon pada 2 Ogos lalu.

Ibnu Hasyim: Orang Melayu Kemboja.

www.ibnuhasyim.com/2007/11/orang-melayu-kemboja.html

30 Nov 2007 - “Mengapa Tuan Imam beri khutbah dalam bahasa Melayu, sedangkan kebanyakan pendengarnya orang Kemboja, atau lain-lain bangsa ...

Orang Cham - Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas

https://ms.wikipedia.org/wiki/Orang_Cham

Orang Cham membentuk komuniti orang Islam di Kemboja dan Vietnam. ... dan bertutur bahasa Cham, sebuah bahasa rumpun Melayu-Polinesia yang ...

KEMBOJA: Wilayah Kampung Cham dan Sejarah ...

selamatkanchampa.blogspot.com/2013/08/apa-yang-menarik-di-pulau-kosten.html

17 Ogo 2013 - Sebelum itu mereka adalah orang laut di Vietnam, sebagaimana orang Melayu juga pada ketika itu merupakan orang laut di Nusantara.

Pengajaran Dari Bangsa Melayu Champa, Pelarian ...

https://www.teganukita.net/2016/09/pengajaran-dari-bangsa-melayu-champa.html

15 Sep 2016 - Datang dari Kemboja ke Malaysia kira-kira 31 tahun yang lalu, sebagai pelarian sewaktu masih kanak kanak kecil (bayi), dibawa oleh kakak.

Nik1Malaysia: ORANG KEMBOJA CHAM ATAU ORANG ...

nik1malaysia.blogspot.com/2011/03/orang-kemboja-cham-atau-orang-melayu.html

7 Mac 2011 - Kalau di Kemboja ni orang asal Kemboja yang di panggil sebagai bangsa khmer tak pernah menggelarkan orang Cham ini sebagai Melayu ...

Melayu Kambuja | Asal Usul Orang Melayu

https://asalusulorangmelayu.wordpress.com/2010/06/11/melayu-kambuja/

11 Jun 2010 - Kambuja Menurut kajian antropologi terkini,Kamboja adalah suku kaum Ksyatria dari Zaman Besi di India,selalu disebut dalam kesusasteraan ...
Melayu Kemboja - Carian Google

rumpun melayu di tanah tinggi vietnam. - melayu nusantara

lokalgenius.blogspot.com/2015/02/rumpun-melayu-di-tanah-tinggi-vietnam.html

17 Feb 2015 - RUMPUN MELAYU DI TANAH TINGGI VIETNAM. Sememangnya rumpun bangsaMelayu adalah antara yang paling awal mendiami wilayah ...

Vietnam - Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas

https://ms.wikipedia.org/wiki/Vietnam

Vietnam ( Bahasa Vietnam: Việt Nam melafazkan [vîət nāːm] ( listen)), secara rasminya Republik Sosialis Vietnam (Bahasa Vietnam: Cộng hòa xã hội chủ ...
Sejarah · ‎Politik · ‎Ekonomi · ‎Demografi

Orang Cham - Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas

https://ms.wikipedia.org/wiki/Orang_Cham

Orang Cham (Bahasa Vietnam: người Chăm atau người Chàm, Cham:) adalah kelompok etnik di Asia Tenggara. Mereka berpusat antara wilayah Kampong ...

Sejarah Vietnam - Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia ...

https://ms.wikipedia.org/wiki/Sejarah_Vietnam

Sejarah bertulis Vietnam bermula seawal abad ke-3 SM apabila ditubuhkannya negeri-negeri Âu Lạc dan Nanyue (Nam Việt dalam bahasa Vietnam); Nanyue ...

Budak Vietnam Cakap Melayu - YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=jEjmPthx5jM

1 Sep 2014 - Dimuat naik oleh Izuan Zairuh
SQUISHY Bilou Cherry Kisses | Squishy cantik dengan Bilou baharu | DIY - Duration: 10:25. buat sendiri ...

Budak Vietnam Boleh Cakap 15 Bahasa Termasuk Melayu ...

https://www.youtube.com/watch?v=a3zrJ4KPBsc

27 Jan 2017 - Dimuat naik oleh Gabriel Hokula
Budak Vietnam Boleh Cakap 15 Bahasa Termasuk Melayu Pt 1 Budak VietnamBoleh Cakap 15 ...

Peniaga Vietnam mahir berbahasa Melayu - YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=VVmzugaNWqg
29 Mac 2017 - Dimuat naik oleh greatmindstc
Peniaga Vietnam mahir berbahasa Melayu. greatmindstc. Loading... Unsubscribe from greatmindstc ...

Bahasa Melayu-Vietnam kamus, Glosbe

https://ms.glosbe.com › kamus Bahasa Melayu

Bahasa Melayu - Vietnam kamus dalam talian di Glosbe. Melihat-lihat 17957 frasa dan 224659 kenangan terjemahan. Secara percuma.

Kehidupan warga Muslim di Vietnam - BBC News ...

https://www.bbc.com/.../150708_majalah_lipkhas_muslim_v...

Terjemahkan halaman ini
8 Jul 2015 - Di Vietnam, ada etnis minoritas Cham yang sebagian menganut Islam. ... Di An Giang, mereka menyebut dirinya sebagai etnis Cham Melayu.

[PDF]masyarakat muslim melayu cham di vietnam: kajian ... - ...

https://umexpert.um.edu.my/file/publication/00002731_90343.pdf

dan pembudayaan tradisi Melayu di Vietnam, Kemboja dan begitu signifikan dalam konteks duniaMelayu dan dunia Islam.Dalam konteks isu dan cabaran.
Melayu Vietnam - Carian Google

Tanah Melayu - Home | Facebook

https://www.facebook.com/ta.melayu/
Tanah Melayu. 41693 likes · 4180 talking about this. Kami seramai 11 orang bergabung usaha demi membangkitkan semula nama TANAH MELAYU yang kini...

Tanah Melayu - Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia ...


https://ms.wikipedia.org/wiki/Tanah_Melayu

Semenanjung Tanah Melayu (Bahasa Thai: คาบสมุทรมลายู rtgs: Khapsamut Malayu, disebut [kʰâːp.sā.mùt mā.lāː.jūː], Bahasa Burma: မလေး ...

Tanah Melayu British - Wikipedia Bahasa Melayu, ...

https://ms.wikipedia.org/wiki/Tanah_Melayu_British

Tanah Melayu British secara kurang tepat diperihalkan sebagai sekumpulan negeri di SemenanjangTanah Melayu yang dijajah oleh British dari abad ke-18 ...

Etnik Melayu - Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas

https://ms.wikipedia.org/wiki/Etnik_Melayu

168), Geographia ada menyatakan tentang sebuah tanjung di Aurea Chersonesus (SemenanjungTanah Melayu) yang diberi nama Maleu-kolon, dipercayai ...

Pembukaan Tanah Melayu | Sejarah Melayu

https://sejarahmelayu.wordpress.com/category/pembukaan-tanah-melayu/

Posts about Pembukaan Tanah Melayu written by Tun Farul Azri.

Tanah Melayu Semenanjung China? - Malaysiakini

https://www.malaysiakini.com/news/377334

29 Mac 2017 - Sekiranya ada “penjajahan bentuk baru”, tentulah wujud “penjajahan bentuk lama”. Setiap rakyat Malaysia pasti tahu sejarah Tanah Melayu ini ...

Baju Tanah Melayu - 956 Photos - Clothing (Brand) - - ...

https://www.facebook.com/Bajutanahmelayu/
Baju Tanah Melayu. 885 likes · 110 talking about this. Kembalikan semangat jati diri anda sebagai seorang melayu dengan memakai baju tanah melayu.

Tanah ini bumi Melayu | Sastera | Berita Harian

https://www.bharian.com.my/rencana/sastera/2018/07/.../tanah-ini-bumi-melayu

31 Jul 2018 - Pertama, bumi ini adalah Melayu, dikenali sebagai Tanah Melayu. Jika benar orang India menduduki Tanah Melayu, mengapa bumi ini tidak ...

(PDF) PERGADUHAN KAUM DI TANAH MELAYU ...

https://www.researchgate.net/.../299453429_PERGADUHAN_KAUM_DI_TANAH_ME...
19 Feb 2018 - Full-Text Paper (PDF): PERGADUHAN KAUM DI TANAH MELAYU SELEPAS PENDUDUKAN JEPUN HINGGA DARURAT DIISYTIHARKAN.

DNA dan asal usul Melayu - Utama - Utusan Online

www.utusan.com.my/rencana/utama/dna-dan-asal-usul-melayu-1.163353

29 Nov 2015 - Persoalan tentang siapakah Melayu dan dari manakah asal ... Cina, India, Arab dan Siam yang singgah di Semenanjung Tanah Melayu untuk ...

Peristewa-peristewa siasah di-Tanah Melayu - BookSG - ...

eresources.nlb.gov.sg/printheritage/.../3bf76784-4a10-4f0f-ae62-11688c525325.aspx

Cerita berkisar pada dua peristiwa yang berlaku di Tanah Melayu. Pertama ialah ketika Kerajaan British cuba menggabungkan Negeri-negeri Melayu Bersekutu ...

Persekutuan Tanah Melayu - Wikiwand

www.wikiwand.com/ms/Persekutuan_Tanah_Melayu

Persekutuan Tanah Melayu merupakan sebuah persekutuan 11 negeri di Tanah Melayu. Ia dibentuk pada 31 Januari 1948 oleh sembilan Negeri-Negeri ...

Nurani Tanah Melayu by Henri Fauconnier - Goodreads

https://www.goodreads.com/book/show/26010550-nurani-tanah-melayu

Nurani Tanah Melayu has 35 ratings and 5 reviews. Mindy said: This novel, originally published in French in 1930, draws on the wide experience of the aut...

MELAYU by Bawah Tanah | Free Listening on SoundCloud

https://soundcloud.com/krubawahtanah/melayu

12 Mei 2018 - Stream MELAYU by Bawah Tanah from desktop or your mobile device.

LAND LAW - Tanah Rizab Melayu - SlideShare

https://www.slideshare.net/AmirulAfiq30/land-law-tanah-rizab-melayu

8 Feb 2018 - LAND LAW - Tanah Rizab Melayu. 1. NAMA PENSYARAH DR ZALINA BINTI ZAKARIA NAMA PELAJAR AHMAD SHAHIR BIN SHAHNON ...

Rang Undang-Undang Persekutuan Tanah Melayu ... - ...

www.arkib.gov.my/web/.../rang-undang-undang-persekutuan-tanah-melayu-diluluska...

Usul meminta supaya Rang Undang-undang ini diluluskan telah dikemukakan oleh Ketua Menteri Persekutuan Tanah Melayu, YTM Tunku Abdul Rahman ...

Enakmen Rizab Melayu | Jabatan Ketua Pengarah Tanah ...

https://www.jkptg.gov.my/ms/content/enakmen-rizab-melayu

Enakmen Rizab Melayu LATARBELAKANG Undang-undang Tanah Rizab Melayu (selepas ini ERM) mula diperkenalkan pada 1 Januari 1914 apabila ...

Apakah Hubungan Daulah Uthmaniyyah & Tanah Melayu ? ...

sejarahuthmaniyyah.com/daulah-uthmaniyyah-kesultanan-melayu/

THE OTTOMAN-MALAY CONNECTIONS. Dua tiga hari kebelakangan ini, feeling dengan sejarah Khilafah Turki Uthmaniyyah. Sebabnya 22 Januari ialah ulang ...

Parameswara Bukan Asal Kedah, Dan Bilakah Nama ...

https://www.thepatriots.asia › Alam Melayu

27 Ogo 2017 - Contohnya, dalam mengatakan tentang bahawa asalnya Malaysia tidak dikenali sebagai Malaya atau Tanah Melayu tetapi dikenali sebagai ...
Melayu Tanah Melayu - Carian Google

Orang Melayu di Singapura - Wikipedia Bahasa Melayu, ...

https://ms.wikipedia.org/wiki/Orang_Melayu_di_Singapura

Orang Melayu Singapura, sementara menjadi penduduk asli pada Singapura, ... The seventeenth-century Malay chronicle, the Sejarah Melayu or Malay Annals, ...

Tenggelam Timbul Masa Depan Warga Melayu Singapura ...

https://iluminasi.com › berat › informasi

9 Jan 2018 - Menurut satu kajian yang dilakukan oleh kerajaan Singapura jumlah warga berbangsaMelayu Singapura yang kini menetap secara menyewa ...

Mengambil iktibar daripada Melayu Singapura - Portal ...

https://www.ismaweb.net › Berita Pilihan › Pendapat

13 Sep 2017 - ESOK, Halimah Yacob akan mengangkat sumpah jawatan Presiden Singapura. Menjadikannya, orang Melayu kedua yang menduduki 'kerusi ...

Melayu kami berjaya atas usaha sendiri, Singapura ...

www.freemalaysiatoday.com/.../melayu-kami-berjaya-atas-usaha-sendiri-singapura-be...

31 Mei 2017 - “Masyarakat Melayu Singapura mencapai pelbagai kemajuan sosial dan ekonomi dalam 5 dekad lalu, bukan kerana diberikan keistimewaan, ...

https://pakdin.my/luahan-hati-melayu-singapura/

21 Apr 2017 - Pasal masjid, Mendaki etc, yang disebut oleh PM Lee, ingin saya beritahu semua bahawa SEMUA warga Melayu/Islam Singapura di ...

Suara Melayu Singapura Public Group | Facebook

https://www.facebook.com/groups/SuaraMelayuSingapura/

Suara Melayu Singapura has 5076 members. OBJECTIVES 1) To be a credible platform to discuss issues concerning the development of the Singapore...

'Cukuplah makan retorik nasib Melayu Singapura' - ...

https://www.malaysiakini.com/news/392485

19 Ogo 2017 - Timbalan Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) Salahuddin Ayub menegaskan bahawa orang Melayu di Singapura hari ini dapat ...











































































Tiada ulasan: