Rabu, 8 Ogos 2018

Ligan yang dia tahu. 7991.


Gerek - basikal.
Ligan - kejar.

Pejuang bangsa, dalam kubur tidak jadi apa? 

Sebenarnya kuasa barat terutama bapa angkat lebih suka Umno terus kekal berkuasa? 

Lagu warisan sekadar lagu. Praktiknya Umno telah gadaikan Singapura, Pulau Batu Putih, Tanah Rezeb Melayu yang semakin mengecil saiznya, ekonomi kepada kaum Cina yang punya kuasa veto, KTMB Woodlands ke Tg Pagar pun sudah tergadai, dua blok minyak kepada Brunai. 

Bila dekat pilihan raya, bila sudah hilang kuasa baru ingat Islam, ingat Melayu, ingat Pahlawan terbilang, hal-hal yang begitu asing semasa Umno berkuasa. Kisah kononya Jenazah Allahyarham Tok Janggut yang digantung British pun ada yang percaya, sedangkan versi sebenarnya ialah mayat benggali yang telah digantung, demi untuk menutup malu British penjajah. 

Semasa Umno berkuasa lebih 60 tahun, terpenuh tidak seperti apa yang diperkatakan oleh Allahyarham Dr. Burhanuddin Al-Helmy semasa hayatnya? 
Foto Rin Du.
“Perjuangan kemerdekaan bangsa dan tanah air akan bergolak terus walaupun Malaya merdeka pada 31 Ogos 1957 ini. Kemerdekaan itu harus diisi dengan kenyataan-kenyataan, dengan realiti-realiti kemakmuran ekonomi rakyat, dengan realiti, dengan kenyataan ketinggian akhlak rakyat.”– pidato Dr. Burhanuddin Al-Helmy.

Pantun Pusaka

Di atas robohan Kota Melaka
Kita dirikan jiwa merdeka
Bersatu padulah segenap baka
Membela hak keadilan pusaka.
  • Allahyarham Dr. Burhanuddin Al-Helmy



from the umno hardcore point of view
Semua serba tak kena dengan pihak lawan dari sebelum dan selepas kehilangan kuasa. Dari game Perkauman Melayu dan Perjuangan Islam. Apakah Perjuangan Islam semata-mata sebagai umpan supaya boleh couple dengan PAS sebagai pasangan yang tidak pernah kenal erti serik, terutama setelah ketiadaan Allahyarham TGNA?

CUCU TOK SELAMPIT
AUGUST 7, 2018
Satu Lagi Flip Flop U-Turn Dari Menteri Kerajaan Tomato
Apakah Menteri-Menteri Kerajaan PH tidak pernah bosan untuk melakukan lawak spastik dan keputusan 'u-turn' kerap kali? CTS sudah kehilangan kiraan berapa kali lawak 'u-turn' ini dilakukan. Ini contoh terbaharu.

09/07/2018:
Kata Menteri Belia Dan Sukaneka, Syed Saddiq, BTN akan dimansuhkan, pengumuman tersebut akan dibuat dalam masa terdekat.
06/08/2018:

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mohd Farid Md Rafik, berkata, BTN akan dijenamakan semula.
Nota Kaki: Ini lawak Menteri PH paling kelakar minggu ini.
Ada sesiapa boleh bisikkan ke telinga Menteri berkenaan bahawa Universiti Putra Malaysia yang dijenamakan semula dari Universiti Pertanian Malaysia masih lagi wujud dengan fungsi yang sama sejak dulu. 

Universiti berkenaan masih beroperasi dan masih tidak ditutup. Kalau masih bebal, azankan sahaja ke telinga. Lembu 7 ekor betul punya Menteri.
    
WRITTEN BY CUCU TOK SELAMPIT AT TUESDAY, AUGUST 07, 2018
Satu Lagi Flip Flop U-Turn Dari Menteri Kerajaan Tomato | Cucu Tok Selampit
http://khairulryezal.blogspot.com/2018/08/satu-lagi-flip-flop-u-turn-dari-menteri.html

Pemilihan PKR: Cabar Anwar Pun Bukan Boleh Menang
August 7, 2018 Ahmad Faiz Khairudin
Hakikat bahawa tidak ada siapa di kalangan pemimpin PKR yang berani menentang Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Presiden parti itu dalam pemilihan PKR tidak lama lagi, bukanlah bukti kesetiaan atau yang berkaitan dengan itu seperti yang banyak disebutkan beberapa pihak yang ada kaitan dengan individu yang diura-urakan cuba mencabar pemimpin berusia 71 tahun tersebut.

Yang betulnya, cabar pun bukan boleh menang, lagi apa mau temberang?  Setia atau apa lain yang disebutkan itu, hanya untuk menghantar mesej kepada penyokong bahawa tidak ada pergolakkan politik, dalam pemilihan pertama sejak menang pilihanraya umum buat pertama kali juga.

PKR adalah parti yang ditubuhkan berasaskan Anwar Ibrahim.  Segala berkaitan dengan PKR adalah Anwar.  Presiden PKR tidak pernah bertukar ganti sejak penubuhannya hampir 20 tahun dulu pun, sebab Datuk Seri Wan Azizah Ismail adalah isteri kepada Anwar.  Anwar tidak pernah menjadi Presiden PKR kerana bersebab, bukan kerana beliau tidak mahu atau tidak boleh.

Melawan Wan Azizah (bagi ramai penyokong setia PKR), adalah sama hasilnya dengan melawan Anwar.  Tidak ada siapa yang cukup jantan untuk berbuat demikian kerana itu sama maksudnya dengan menyarungkan “tali ke leher untuk dijerut” – baca dalam konteks metafora politik.

Sebetulnya, ramai orang, terutama di kalangan generasi muda yang mahu melihat Anwar segera menjadi Perdana Menteri Malaysia yang seterusnya.  Pada mereka, Tun Mahathir hanyalah stepping stone sahaja, mengukuhkan keyakinan rakyat dalam PRU14 bahawa bila BN ditumbangkan akan ada pengganti yang sepadan atau dari segi persepsinya, lebih baik.

Faham stepping stone tu apa?  Tak faham, pergi masuk sekolah balik.  Stepping stone bukan maksudnya “batu untuk boleh dipijak”, tapi kalau nak faham macam itu, lantaklah, saya bukan rugi apa pun.

Pada mereka, Malaysia hanya akan benar-benar “berubah”, Malaysia akan hanya benar-benar baru, hanya setelah Anwar mengambil alih.  Sebab itu PKR masih boleh menang PRK Sg Kandis sekalipun dengan majoriti merosot dan kegalalan melaksanakan janji 100 hari, kerana ultimate goal mereka yang mengundi, adalah supaya kemenangan itu dapat terus menyemarakkan keinginan melihat Anwar, akhirnya, menjadi Perdana Menteri.

Nanti kalau kalah, ada pulak alasan kenapa Anwar tidak boleh jadi Perdana Menteri lagi.
Pemilihan PKR: Cabar Anwar Pun Bukan Boleh Menang | MYKMU.NET
https://mykmu.net/2018/08/pemilihan-pkr-cabar-anwar-pun-bukan-boleh-menang/

Tuesday, August 7, 2018
MOT SINGAPURA NAFI BERJUMPA AZMIN BINCANG KERETAPI LAJU
Kementerian Pengangkutan Singapura (MOT) menafikan bahawa Menteri Hal Ehwal Ekonomi Azmin Ali telah bertemu dengan beberapa "pegawai kanan" di republik itu untuk membincangkan projek Rail Speed ​​(HSR).

Portal berita Today Online memetik seorang jurucakap MOT mengatakan bahawa tiada mesyuarat telah dijadualkan antara Azmin dan para pegawainya, tidak ada yang berlaku antara kedua-dua pihak.

"Sehingga 6 Ogos 2018, kerajaan Malaysia tidak memberikan penjelasan yang diminta oleh Singapura dan belum menyampaikan tarikh cadangan mereka untuk perbincangan sedemikian," kata jurucakap itu.

Semalam, Azmin memberitahu wartawan di Parlimen bahawa dia telah bertemu dengan beberapa pegawai kanan di Singapura untuk membincangkan HSR, ketika berada di negara itu untuk melawat Menteri Dalam Negeri Muhyiddin Yassin, dan pertemuan itu "sangat positif".

Menteri itu juga berkata mesyuarat rasmi mengenai perkara itu akan berlaku dalam bulan itu, dan menambah bahawa dia akan mengeluarkan kenyataan mengenai perkara tersebut tidak lama lagi.

Singapura telah mendapatkan keputusan rasmi Putrajaya mengenai HSR sejak Jun.

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad sebelum ini berkata bahawa Singapura sepatutnya mengetahui pendirian Putrajaya mengenai projek pengangkutan mega.

Antara perkara pertama yang dilakukan Mahathir sebagai perdana menteri ialah membatalkan HSR, memetik kos yang tinggi dan tidak mendapat keuntungan.

"Kami akan rugi dari pembinaan (HSR) ini," katanya.

HSR KL-Singapura sebelum ini dikatakan berharga RM110 bilion.

Sumber: MalaysiaKini
Terjemahan: Jawa Bernam

JAWA BERNAM: MOT SINGAPURA NAFI BERJUMPA AZMIN BINCANG KERETAPI LAJU
http://jawaber6.blogspot.com/2018/08/mot-singapura-nafi-berjumpa-azmin.html

Wasiat Mat Kilau Pada Bangsa Melayu

Korang tonton video klip kat atas tu...
Lepas tu korang fikirkan apa pesanan pahlawan Melayu kita Allahyarham Mat Kilau...

Allahyarham Mat Kilau berjuang bukan pasal nak dapat projek tau!!!

Allahyarham Datuk Dol Said berjuang bukan pasal nak dapat komiyen beli SYABAS atau jual tanah kat Ijok tau!!!

Allahyarham Tok Janggut berjuang bukan sebab nak menang PRU tau!!!

Macam tu juga pahlawan2 Melayu yg lain, mcm Allahyarham Tok Gajah, Allahyarham Datuk Bahaman dll tak pernah berjuang sebab kepentingan peribadi mcm nak buka balik Litar F1 Sepang ker, nak jadi pengerusi Khazanah ker...

Sebab mereka berjuang kerana kesucian ugama Islam dan maruah bangsa Melayu TITIK...

Perhatian Pada Bangsa Melayu Terutamanya Pengundi K-Pop!!!

Jom kita imbas balik sejarah perjuangan pahlawan2 Melayu kita...

Kalau kita imbas balik sejarah Kerajaan Islam Melayu dari Zaman Kesultanan Kedah Tua, Kerajaan Melayu Melaka, Kerajaan Acheh, Kerajaan Johor-Riau-Lingga-Pahang atau Kerajaan Mataram di Jawa sekalipun kerajaan tersebut tumbang bukanlah di sebabkan kekuatan armada tentera penjajah...

Kerajaan tersebut tumbang kerana 'senjata makan tuan' iaitu budaya menikam dari belakang yang masih di amalkan orang Melayu hingga kini..

Budaya 'api dalam sekam' yang menular dalam pemerintahan akhirnya menjadi 'musuh dalam selimut' yang masih sukar di bendung...

Perang Naning 1 & 2 - Allahyarham Datuk Dol Said
Allahyarham Datuk Dol Said di khianati oleh pengikutnya yang berpaling tadah pada penjajah setelah di beri ganjaran dengan hanya beberapa keping wang emas...

Lihat sahaja kekalahan Dol Said di Naning pada tahun 1831..

Dol Said bukanlah calang2 orangnya bukan sahaja hebat dari segi kepahlawanannya bertarung dengan Musuh...

Tetapi ketinggian ilmu kerohanian agamanya...

Beliau tewas bukanlah disebabkan penjajah atau musuh itu lebih hebat ketika berperang...

Tetapi tewas disebabkan wujudnya orang2 yang sebangsa dan seagama yang menjadi 'talam dua muka' dan sanggup berpaling tadah terhadap perjuangan anak bangsa sendiri...

Perjuangan Dan Pengorbanan Pahlawan2 Melayu Yang Lain
Demikian juga masalah yang di hadapi oleh Dato Bahaman Orang Kaya Semantan, Mat Kilau dan Tok Gajah Imam Rasu yang pernah di serang penjajah di Tembeling hingga di katakan terpaksa berundur di sempadan Siam...
Mereka berundur bukan kerana takut pada penjajah tetapi berundur kerana tidak mahu lebih ramai rakan2 menjadi korban akibat pengkhianatan orang Melayu itu sendiri...

Mat Kilau di khianati segelintir orang Melayu yang memberitahu penjajah pegerakan dan persembunyian Mat Kilau di Tembeling, Jerantut, Pahang...

Dan persembunyiannya di beberapa kubu penting hingga akhirnya beliau terpaksa berlindung dengan Tok Ku Paloh Terengganu...

Orang Melayu Ini Seperti Buah Manggis - Kata Pahlawan Mat Kilau 1969
Semasa kemunculan Mat Kilau pada tahun 1969, beliau pernah di tanya oleh beberapa kenalan yang sempat berjumpa dan berhadapan dengannya...

Antara soalan yang di tanya pada Mat Kilau adalah tentang perjuangan bangsa Melayu menentang Penjajah...

Mat Kilau menjawab :

Orang Melayu ini seperti buah manggis...
Di luarnya hitam...
Di dalamnya putih...

Maksudnya :

Orang Melayu ini semangatnya hanya meluap2 semangatnya pada zahirnya sahaja sedangkan batinnya terlalu lembut...

Kata Mat Kilau lagi :

Buah Manggis bergetah sama seperti buah Bachang...
Sayangnya...
Getah manggis tidak berbisa seperti getah Bachang yang kalau di sentuh boleh berkudis...

Maksudnya :

Bangsa Melayu mudah di takutkan atau tidak berani melawan apabila terancam...

Hanya segelintir sahaja yang sanggup berjuang hingga sanggup meninggalkan keluarga, harta benda, pangkat kekayaan, gelaran serta kampung halaman untuk satu perjuangan...

Tambah Mat Kilau lagi :

Orang Melayu juga ibarat buntut buah Manggis...
Kalau buah bunganya kembang lima...
Maka isinya juga lima...
Kalau bunganya kembang enam...
Isinya juga enam...

Maksudnya:

Orang Melayu di zamanya tidak boleh di harapkan untuk menyimpan rahsia2 penting mengenai strategi perjuangan sulit...

Sebab itulah bangsa Melayu sering dan mudah di pergunakan...

Jangan Lupa!!!

Jatuhnya kerajaan Islam Melayu atas faktor :

》Kezaliman diri mereka sendiri...

》Budaya rasuah seperti mendapat ganjaran wang, pangkat, harta dan gelaran...

》Fitnah dan budaya dengki sesama sendiri...

》Pengkhianatan seperti tikam belakang dan berebut jawatan...

Kesemuanya itu di sebabkan lemahnya akidah mereka untuk memperjuangkan ugama, negara dan anak bangsa...

Persoalannya wujudkah lagi 'budaya talam dua muka' di kalangan bangsa Melayu sekarang ???

Jawapannya :

Ya!!!

Ia masih tetap wujud!!!
Perkara 160 (2) Perlembagaan Malaysia dengan jelas mengatakan untuk di iktiraf seseorang itu berbangsa Melayu, dia MESTILAH berugama Islam...

Itu bermaksud tidak ada yang perpisahan antara perjuangan bangsa Melayu dengan perjuangan ugama Islam di Malaysia...

Memperjuangkan bangsa Melayu bermaksud memperjuangkan ugama Islam...

Begitu juga memperjuangkan ugama Islam bermaksud memperjuangkan bangsa Melayu...

Bangsa Melayu sudah semakin tersepit...

Ugama Islam.sudah semakin terhimpit...

Ayuh kita buangkan perbezaan ideologi politik kita yang selama ini sudah banyak membawa pada perpecahan...

Mari kita bersatu demi ugama, tanah air dan bangsa kita di bawah satu kalimah :
لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُ مُحَمَّدٌ رَسُوُل اللّهِ
Akhir kalam, sambil korang dgr lagu Warisan tu, korang carilah apa yg tersirat sebalik yg tersurat...
وَاللّهُ أعلَم بِالصَّوَاب
Suntingan dari karya asal:
Malay Rights FB
http://theunspinners.blogspot.com/2018/08/wasiat-mat-kilau-pada-bangsa-melayu.html

TAIPINGMALI
socio-economic-politics

PH won because of Western intervention since 2002.

By August 06, 2018
PRESS STATEMENT OF UMNO MALAYSIA.

1. Surely the government and its affiliates will deny this. But Daniel Twining, a member of the Center for Strategic International Studies (CSIS), is extremely serious that ultimately exposes the treacherous activities of the PH Government especially DAP and their friends over the past.

2. All parties must mature in politics, and respect the democratic system in this country, however inviting and involving outsiders for intervention is unreasonable at all times.

3. Disclosure Daniel Twining, a member of the United States Center for Strategic International Studies (CSIS), has finally uncovered the treacherous activities of DAP and their friends all this time.

Whether Tun Dr Mahathir Mohamad is involved or not, it can not be confirmed, but CSIS, which operates in Malaysia since 2002, is quite proud after successfully conspiring with the opposition to overthrow the Barisan Nasional Government in GE14.

3. UMNO challenges Lim Kit Siang to deny this openly, and swear to Malaysians that what Twining is saying is a lie.

4. Dr Mahathir also needs to explain that 'crocodile tears' when announcing his resignation at the 2003 Umno General Assembly, is actually a play because the intention of destroying the party has existed since joining CSIS.

5. The movement that sells the country's dignity is so sad that any collaboration with this foreign agency also reflects how Malaysia is 'easy to buy' in the name of democracy. And those who do so are irresponsible and disregard the sovereignty of the state.

6. Through DAP's fund-raising by the National Endowment for Democracy under the US Department of State, it is clear that DAP, Lim Kit Siang and his 'democratic' counterparts are.

7. This also confirms the allegations of their social media agents have been festooned with the use of foreign funds to see BN and UMNO removed from the government.

8. Really dirty and despicable of this act and today, they will still deny this indictment. In fact, they are continuously trying to distort the people's attention by saying that the country's economy is losing and the previous government is cruel and tyrannical. All this is not true at all.

9. Dr Mahathir himself accused BN of being in Penang yesterday, as if trying to hide something from the people.

10. Finally it was revealed when the CSIS video was widespread on the Internet. What would Kit Siang and his 'gang say' say? How many hundred million are destined for the Red Bean Army? They even accuse others of receiving outside donations.

11. We want to know how much foreign funds it receives in secret since 2002. Perhaps more than RM2.6 billion being bulleted to pounce on people's minds about 1MDB?

12. During this time, Dr Mahathir accused BN of selling the country to China, while in the opposition, they had been charging Malaysia's dignity to foreigners.

13. So it is not surprising that Dr Mahathir was visited by several Western ambassadors, including figures from the United States, after sworn in in May.

14. Their lies have been mastered and assisted by foreign agents who want to see Malaysia in disarray.

15. This evil alliance should be investigated by the neutrality. Given that the judiciary and other enforcement authorities are already under their grip, a special body should be set up for this case so that a fair investigation can be implemented.

16. It is no good for them to take a one-way street approach to investigate others but do not want them to be investigated. Malaysians need to rise quickly so that the country does not go on hold.

17. With this we urge the Council of Rulers to take a stand on this matter as soon as possible, and act to save people and countries from becoming another Islamic state like Yemen, Libya, Iraq and Syria! And more importantly allow foreign intervention against the country.

YB DATO DR SHAMSUL ANUAR NASARAH
UMNO Information Chief of Malaysia.
Kuala Lumpur
August 6, 2018

Asal: 
TAIPINGMALI
sosio-ekonomi-politik

PH menang kerana campur tangan Barat sejak 2002.

Oleh taipingmali  Ogos 06, 2018
KENYATAAN MEDIA PENERANGAN UMNO MALAYSIA.

1. Pasti pihak kerajaan dan yang berkaitan dengannya akan menafikan perkara ini. Namun Pendedahan Daniel Twining, anggota Centre for Strategic International Studies Amerika Syarikat (CSIS), amat serius yang akhirnya mendedahkan kegiatan khianat Kerajaan PH terutama DAP dan konco-konco mereka selama ini terhadap kerajaan terdahulu.

2. Semua pihak mesti matang berpolitik, dan menghormati sistem demokrasi dalam negara ini, bagaimanapun menjemput dan melibatkan pihak luar untuk campur tangan adalah tidak wajar semasa sekali.

3. Pendedahan Daniel Twining, anggota Centre for Strategic International Studies Amerika Syarikat (CSIS), akhirnya membongkar kegiatan khianat DAP dan konco-konco mereka selama ini.

4. Sama ada Tun Dr Mahathir Mohamad terbabit atau tidak, itu tidak boleh disahkan, namun CSIS yang beroperasi di Malaysia sejak tahun 2002, cukup bangga selepas berjaya berkomplot dengan pembangkang bagi menumbangkan Kerajaan Barisan Nasional pada PRU14.

3. UMNO mencabar Lim Kit Siang menafikan perkara ini secara terbuka, dan bersumpah kepada rakyat Malaysia bahawa apa yang dikatakan oleh Twining itu adalah bohong.

4. Dr Mahathir juga perlu menjelaskan bahawa 'crocodile tears' ketika mengumumkan mahu meletak jawatan pada Perhimpunan Agung Umno 2003, sebenarnya adalah sandiwara kerana niat memusnahkan parti sudah wujud sejak kerjasamanya dengan CSIS.

5. Gerakan yang menjual maruah negara ini sungguh menyedihkan kerana apa-apa hasil kerjasama dengan agensi asing ini turut mencerminkan betapa Malaysia 'mudah dibeli' atas nama demokrasi. Dan mereka yang melakukannya sangat tidak bertanggungjawab serta membelakangkan kedaulatan negara.

6. Menerusi bantuan dana kepada DAP oleh National Endowment for Democracy di bawah Jabatan Negara Amerika selama ini, jelas menelanjangkan siapa sebenarnya DAP, Lim Kit Siang dan rakan-rakan 'demokratiknya'.

7. Ini juga mengesahkan dakwaan ejen-ejen media sosial mereka selama ini digerakkan dengan mewah menggunakan dana negara asing yang mahu melihat BN dan UMNO disingkir dari tampuk pemerintahan.

8. Sungguh kotor dan keji perbuatan ini dan pada hari ini, mereka tetap akan menafikan dakwaan ini. Malah secara berterusan berusaha memesongkan perhatian rakyat dengan mengatakan ekonomi negara sedang meleset dan kerajaan terdahulu kejam dan zalim. Semua ini tidak benar sama sekali.

9. Dr Mahathir sendiri menuduh BN sedemikian di Pulau Pinang semalam, seolah-olah cuba menyembunyikan sesuatu daripada rakyat.

10. Akhirnya ia terbongkar jua apabila video CSIS ini tersebar luas di Internet. Apa lagi yang mahu dikatakan oleh Kit Siang dan 'gengnya'? Berapa ratus juta diperuntukkan kepada Red Bean Armynya? Malah mereka menuduh orang lain menerima sumbangan luar.

11. Kita ingin tahu berapa jumlah dana asing yang diterimanya secara rahsia sejak 2002. Mungkin melebihi RM2.6 bilion yang dijadikan peluru untuk meracun fikiran rakyat mengenai 1MDB?

12. Selama ini juga, Dr Mahathir menuduh BN ingin menjual negara kepada China, walhal ketika menjadi pembangkang, mereka sudah pun menggadai maruah Malaysia kepada orang asing.

13. Maka, tidak hairanlah Dr Mahathir dikunjungi beberapa orang duta Barat, termasuk tokoh dari Amerika Syarikat, selepas mengangkat sumpah jawatan Mei lalu.

14. Betapa pembohongan mereka selama ini turut didalangi dan dibantu oleh ejen asing yang mahu melihat Malaysia kucar-kacir.

15. Ini pakatan jahat yang perlu disiasat oleh pihak berkecuali. Memandangkan pihak kehakiman dan pihak penguatkuasa lain sudah berada di bawah genggaman mereka, satu badan khas harus dibentuk untuk kes ini supaya siasatan yang adil dapat dilaksanakan.

16. Tidak ada gunanya lagi mereka mengambil pendekatan 'one-way street' iaitu menyiasat orang lain tetapi tidak mahu dirinya disiasat. Rakyat Malaysia perlu bangkit segera agar negara tidak tergadai terus.

17. Dengan ini, kami menggesa Majlis Raja-Raja agar mengambil pendirian di dalam perkara ini secepat mungkin, dan bertindak bagi menyelamatkan rakyat dan negara daripada menjadi sebuah lagi negara Islam seperti Yemen, Libya, Iraq dan Syria! Dan lebih utama membenarkan campurtangan asing terhadap negara ini.

YB DATO DR SHAMSUL ANUAR NASARAH
Ketua Penerangan UMNO Malaysia.
Kuala Lumpur

6 Ogos 2018
http://taipingmali.blogspot.com/2018/08/ph-menang-kerana-campur-tangan-barat.html

GENERASI PEJUANG BANGSA
UMNO CABAR KIT SIANG NAFIKAN TUDUHAN DANIEL TWINING ADALAH BOHONG
UMNO BANGKIT on Monday, August 6, 2018 by Generasi Pejuang Bangsa


http://sejarahmelayu.blogspot.com/2018/08/umno-cabar-kit-siang-nafikan-tuduhan.html
n NGO berpengaruh USA Sudah  buat pengakuan masuk campur hal ehwal negara Malaysia dgn membiayai parti dlm PH! Sah mereka telah mencabuli negara merdeka Malaysia!

Apa kata Perdana Menteri ??? Tak tahu ke ?? 
KENYATAAN MEDIA 

1. Pasti pihak kerajaan dan yang berkaitan dengannya akan menafikan perkara ini. Namun Pendedahan Daniel Twining, anggota Centre for Strategic International Studies Amerika Syarikat (CSIS), amat serius yang akhirnya mendedahkan kegiatan khianat Kerajaan PH terutama DAP dan konco-konco mereka selama ini terhadap kerajaan terdahulu.

2. Semua pihak mesti matang berpolitik, dan menghormati sistem demokrasi dalam negara ini, bagaimanapun menjemput dan melibatkan pihak luar untuk campur tangan adalah tidak wajar semasa sekali.

3. Pendedahan Daniel Twining, anggota Centre for Strategic International Studies Amerika Syarikat (CSIS), akhirnya membongkar kegiatan khianat DAP dan konco-konco mereka selama ini.

4. Sama ada Tun Dr Mahathir Mohamad terbabit atau tidak, itu tidak boleh disahkan, namun CSIS yang beroperasi di Malaysia sejak tahun 2002, cukup bangga selepas berjaya berkomplot dengan pembangkang bagi menumbangkan Kerajaan Barisan Nasional pada PRU14.

3. UMNO mencabar Lim Kit Siang menafikan perkara ini secara terbuka, dan bersumpah kepada rakyat Malaysia bahawa apa yang dikatakan oleh Twining itu adalah bohong.

4. Dr Mahathir juga perlu menjelaskan bahawa 'crocodile tears' ketika mengumumkan mahu meletak jawatan pada Perhimpunan Agung Umno 2003, sebenarnya adalah sandiwara kerana niat memusnahkan parti sudah wujud sejak kerjasamanya dengan CSIS.

5. Gerakan yang menjual maruah negara ini sungguh menyedihkan kerana apa-apa hasil kerjasama dengan agensi asing ini turut mencerminkan betapa Malaysia 'mudah dibeli' atas nama demokrasi. Dan mereka yang melakukannya sangat tidak bertanggungjawab serta membelakangkan kedaulatan negara.

6. Menerusi bantuan dana kepada DAP oleh National Endowment for Democracy di bawah Jabatan Negara Amerika selama ini, jelas menelanjangkan siapa sebenarnya DAP, Lim Kit Siang dan rakan-rakan 'demokratiknya'.

7. Ini juga mengesahkan dakwaan ejen-ejen media sosial mereka selama ini digerakkan dengan mewah menggunakan dana negara asing yang mahu melihat BN dan UMNO disingkir dari tampuk pemerintahan.

8. Sungguh kotor dan keji perbuatan ini dan pada hari ini, mereka tetap akan menafikan dakwaan ini. Malah secara berterusan berusaha memesongkan perhatian rakyat dengan mengatakan ekonomi negara sedang meleset dan kerajaan terdahulu kejam dan zalim. Semua ini tidak benar sama sekali.

9. Dr Mahathir sendiri menuduh BN sedemikian di Pulau Pinang semalam, seolah-olah cuba menyembunyikan sesuatu daripada rakyat.

10. Akhirnya ia terbongkar jua apabila video CSIS ini tersebar luas di Internet. Apa lagi yang mahu dikatakan oleh Kit Siang dan 'gengnya'? Berapa ratus juta diperuntukkan kepada Red Bean Armynya? Malah mereka menuduh orang lain menerima sumbangan luar.

11. Kita ingin tahu berapa jumlah dana asing yang diterimanya secara rahsia sejak 2002. Mungkin melebihi RM2.6 bilion yang dijadikan peluru untuk meracun fikiran rakyat mengenai 1MDB?

12. Selama ini juga, Dr Mahathir menuduh BN ingin menjual negara kepada China, walhal ketika menjadi pembangkang, mereka sudah pun menggadai maruah Malaysia kepada orang asing.

13. Maka, tidak hairanlah Dr Mahathir dikunjungi beberapa orang duta Barat, termasuk tokoh dari Amerika Syarikat, selepas mengangkat sumpah jawatan Mei lalu.

14. Betapa pembohongan mereka selama ini turut didalangi dan dibantu oleh ejen asing yang mahu melihat Malaysia kucar-kacir.

15. Ini pakatan jahat yang perlu disiasat oleh pihak berkecuali. Memandangkan pihak kehakiman dan pihak penguatkuasa lain sudah berada di bawah genggaman mereka, satu badan khas harus dibentuk untuk kes ini supaya siasatan yang adil dapat dilaksanakan.

16. Tidak ada gunanya lagi mereka mengambil pendekatan 'one-way street' iaitu menyiasat orang lain tetapi tidak mahu dirinya disiasat. Rakyat Malaysia perlu bangkit segera agar negara tidak tergadai terus.

17. Dengan ini, kami menggesa Majlis Raja-Raja agar mengambil pendirian di dalam perkara ini secepat mungkin, dan bertindak bagi menyelamatkan rakyat dan negara daripada menjadi sebuah lagi negara Islam seperti Yemen, Libya, Iraq dan Syria! Dan lebih utama membenarkan campurtangan asing terhadap negara ini.

YB DATO DR SHAMSUL ANUAR NASARAH
Ketua Penerangan UMNO Malaysia.
Kuala Lumpur
6 Ogos 2018
http://sejarahmelayu.blogspot.com/2018/08/umno-cabar-kit-siang-nafikan-tuduhan.html

Seronok membahan orang bersandarkan andaian, semasa parti belum hilang kuasa. Nauzubillahminzalik. 

Bila Kak Su Bersuara... Heh!

https://youtu.be/MzCJ9gU2Dhw
http://dukeofumno.blogspot.com/2011/06/kantoi-dalang-penubuhan-ipp-didedahkan.html

The Antics of Husin Lempoyang
Sabtu, Ogos 04, 2018
Untung orang kerja kerajaan 
Untung la orang kerja kerajaan...

Tengah drive, buka radio kereta. Dengar berita gaji penjawat awam akan dinaikkan dan elaun rumah pun naik 25% dari RM250 ke RM750 mengikut tangga gaji. 

Kerja tidak seberapa tapi semua manifesto parti janji naik gaji.
Manifesto PH pun janji lebih kurang sama. Dato Azmin Ali umum bonus untuk penjawat awam Selangor lebih dari penjawat awam kerajaan persekutuan. Dapat tak tahu bila? 
Laporan radio laporkan lagi ada tambahan 15% kepada kakitangan yang pencen. Ini bertujuan untuk  menstabilkan ekonomi rakyat.. berkuatkuasa mulai September ini, kata Perdana Menteri Thailand.... 

Aisay maaf salah negara. 


You get the government that you choose, kata-kata satu orang putih yang Tun Dr Mahathir pernah ulang-ulang suatu masa dulu. 

Guru graduan jangan marah. Dah daftar jadi pengundi ker belum untuk PH bantu? 
Yang undi PH pun semua hancing. Wow! Untung jual Melayu sedang marah 

http://the-antics-of-husin-lempoyang.blogspot.com/2018/08/untung-orang-kerja-kerajaan.html

Saturday, August 4, 2018
Bumiputera, kepada yang bukan Bumiputera.
10:14 AM | | 
KETIKA perlembagaan didrafkan, warga Malaya menganggap itu adalah kompromi terbaik. Imigran Cina dan India telah tinggal di situ hanya selama 2 generasi, paling lama. (kecuali golongan peranakan Cina dan India (Chitty Peranakan) yang telah menetap sejak 1400an).

Pertama sekali saya ingin mengajak anda membayangkan senario ini. Bayangkan dalam masa 8 tahun, generasi kedua bagi 6-8 juta orang Bangladesh, Indonesia dan Nepal mula menuntut kewarganegaraan secara beramai-ramai, berbekalkan fakta mereka dilahirkan di Malaysia, bercakap Bahasa Melayu lebih baik dari orang Malaysia sendiri dan menjalani gaya hidup orang Malaysia.
Soalan pertama saya adalah, bagaimana hendak kita kurniakan kewarganegaraan besar-besaran dan beramai-ramai kepada mereka?

Nenek saya pernah memberitahu, situasi satu masa dahulu adalah serupa. Dia merupakan ahli MCA ketika zaman Tun Tan Cheng Lock. Orang Cina tiada tempat bergantung. Negara China sedang berperang dengan Jepun dan Komunis mengamalkan Polisi Tutup Pintu. Orang Taiwan menganggap orang Cina Malaysia sebagai "hua Qiao" dan secara teknikalnya melabel kami seolah-olah kami sememangnya telah berpindah keluar, seperti mereka yang di Amerika Syarikat atau negara-negara Eropah.

Dengan itu, satu-satunya cara untuk menyelesaikan masalah tersebut adalah dengan meminta kepada kerajaan ketika itu, British, untuk kewarganegaraan beramai-ramai, dengan mengambil kira sumbangan kami kepada pembangunan Malaya/ Persekutuan Tanah Melayu dan berjanji taat setia. (Zaman ketika itu, konsep "natif" / Native adalah senang : adakah anda keturunan nusantara/warga Asal (melayu, jawa, sakai, jakun) atau bukan keturunan nusantara.

British telah bersedia untuk mengiktiraf kewarganegaraan kepada orang Cina melalui Malayan Union Charter (piagam), yang mana membawa kepada 1) negeri-negeri Selat 2) Negeri-negeri Bersekutu dan 3) Negeri-negeri tidak Bersekutu untuk tertakluk di bawah Tanah Jajahan Mahkota. (Crown Colonies)

UMNO kemudian ditubuhkan untuk menentang Malayan Union. Suka atau tidak, mereka tidak bersedia untuk membenarkan penjajah British ini untuk memberikan kerakyatan secara beramai-ramai kepada imigran yang tidak berintegrasi/ mengasimilasi kepada budaya mereka (Saya gunakan perkataan "mereka" untuk merujuk kepada keturunan Nusantara - melayu, jawa, etc, kerana ketika itu perbezaan antara kaum sangat ketara, tiada cina yang boleh bertutur bahasa Melayu). 

British mengaku kalah akibat tekanan dari UMNO. Begitu juga dengan kaum Cina. Tunku ditugaskan untuk mencari jalan tengah untuk memastikan kompromi antara orang keturunan Nusantara (melayu) & imigran dari Cina dan India ini.

Jalan penyelesaian, yang meyakinkan orang Melayu tempatan untuk megizinkan kewarganegaraan secara beramai-ramai untuk generasi pertama dan kedua orang Cina ini adalah, dengan syarat mereka diberi layanan "istimewa", maka Suruhanjaya Reid menggubal 'kedudukan istimewa' orang Melayu dalam bidang pendidikan dan ekonomi.

Orang Cina ketika itu bersetuju dan melaungkan sokongan dengan konsep ini

Ayah saya bertanya kepada saya, bila sebenarnya hakikat dan akibat dari tolak ansur/kompromi ini berakhir?
Saya beranggapan faktor UTAMA kepada perkara ini disebabkan pengekalan "kecinaan" dari datuk nenek kita. Mereka memulakan sekolah cina, mendesak untuk menggunakan bahasa Cina, menjalani gaya hidup orang Cina. Pendek kata, membina sebuah lagi wilayah Cina di luar negara China. Mengajar nilai-nilai Cina, membaca buku dari negara China (sebelum revolusi budaya) dan sebagainya. Tiada usaha daripada kaum cina untuk integrasi dengan keturunan Nusantara/Melayu pada ketika itu. Ini menyebabkan ketidakpuasan hati, yang terus menjadi faktor UTAMA yang membawa kepada idea 'bumiputera'.

Sekiranya anda mengkaji dengan teliti konsep Bumiputera, anda akan sedar bahawa tidak banyak mengenai 'mempertahankan kepentingan orang asal (Melayu)'. Ideologi dan falsafahnya melibatan 2 aspek utama.

Pertama sekali untuk membendung 'Kecinaan'. Saudagar Cina dahulu kala amat rapat dengan penguasa British. Kita ada Nyonya Peranakan dulu-dulu yang memakai kerongsang bergambaran Queen Victoria sebagai tanda setia kepada kerajaan British (rujuk kepada Museum Peranakan Singapura). Kita juga ada dewan perniagaan Cina yang mempunyai Patron Inggeris. Ini menunjukkan bahawa, selain kawalan asing terhadap ekonomi kita, orang Cina mengawal hampir 70% daripada apa yang tinggal (Profesor Shamsul Amri berkata, dalam 50-60%).

Pendek kata, Warga keturunan Nusantara/Melayu tiada kuasa ekonomi langsung. Pada pandangan mereka, sekiranya imigran-imigran ini memegang tampuk kuasa ekonomi, cuba untuk melebarkan kuasa politik, akan sekaligus menghakis "kewujudan" mereka. Anda tidak boleh menyalahkan mereka jika mempunyai pandangan sedimikian. Ia merupakan satu sentimen yang amat ketara dan biasa dalam kalangan kebanyakan dari mereka masa itu. Disebabkan itulah mereka memerlukan satu jaminan sekiranya mereka bersetuju memberi kerakyatan secara beramai-ramai kepada golongan imigran.

Aspek kedua, adalah perasaan "tidak selamat" dengan lambakan imigran Cina dan India. Terdapat kerisauan terhadap mereka yang tidak mahu mengintegrasi/ mengasimilasikan budaya mereka dengan budaya tempatan, andai mereka bersatu menentang warga Nusantara/warga asal. Perasaan sebeginilah yang mencegah warga nusantara/Melayu dahulu daripada bersetuju untuk mengiktiraf kerakyatan generasi imigran tadi.

Dengan 2 perkara ini, Tunku harus mengorak langkah. Beliau harus membuat keputusan sama ada; menolak permintaan kerakyatan secara beramai ramai orang Cina dan India, mendesak mereka pulang ke negara asal secara berperingkat, atau pun mencari titik tolak ansur antara kedua-dua pihak.

Beliau kemudiannya, menasihati Suruhanjaya Reid untuk menggubal Kontrak/Perjanjian terbesar antara Warga Nusantara/Melayu/Warga asal & Imigran, yang dikenali sebagai Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan (kontrak sosial).

Dengan pengenalan Perkara 153, warga Nusantara/asal berasa mereka boleh lega hati atas aspek kerisauan sebelum ini, iaitu serangan "Kecinaan" dan "rasa tidak selamat" seperti yang dinyata di atas. Kedudukan mereka tidak akan tergugat oleh orang imigran, tidak secara ekonominya mahupun pendidikan, kerana terjamin oleh perlembagaan.

Nenek moyang kami (Cina), yang awal-awal dulu hanyalah imigran (pendatang) generasi pertama, sangat gembira dengan tolak ansur ini sebagai pertukaran kepada taraf kerakyatan secara beramai-ramai . 

Ianya hampir mustahil bagi sebuah negara dengan penduduk asal yang berkongsi budaya dan gaya hidup yang agak sama, untuk memberi kerakyatan secara beramai ramai kepada pendatang yang langsung tidak berkongsi persamaan dengan budaya mereka. Asalnya orang Cina dan India tidak mahu asimilasi dan integrasi budaya, tetapi menuntut kerakyatan secara beramai-ramai. Wajarlah warga Nusantara/Melayu/warga asal menentang perkara itu. Orang Cina dan India kemudian sedar ianya berbaloi untuk bersetuju dengan perjanjian itu, memandangan mereka tiada tempat lain ingin dituju.

Atau, senario kedua, mereka kekal sebagai penduduk tetap (PR) sahaja, dan tidak mendapat kerakyatan dari orang Melayu. Sudah tentu, ianya bukan idea yang baik. Mereka menginginkan KERAKYATAN.

Bayangkan, generasi kedua/ ketiga orang Bangladesh atau Nepal atau Indonesia, yang membentuk 6-9 juta populasi Malaysia kini, menuntut hak kerakyatan secara beramai-ramai di Malaysia. Ia termasuklah kelebihan tertentu, dana, pendidikan, penjagaan kesihatan dan juga HAK UNTUK MENGUNDI.

Mereka boleh saja mengungkit bahawa mereka membayar cukai, menyumbang kepada negara, membantu perkembangan ekonomi. Mereka boleh menuntut bahawa mereka dilahirkan di Malaysia dan menginginkan kerakyatan. Perlu diingat, bukan seorang dua, tapi 6-9 juta KERAKYATAN BERAMAI-RAMAI.

Apakah anda mampu memberikan taraf kerakyatan Beramai-ramai sebanyak 9 000 000 kepada mereka?

Begitulah, Warga Nusantara/Melayu/asal berpuas hati dengan pemberian kerakyatan secara beramai-ramai dahulu kepada imigran Cina dan India, selagi kedudukan mereka terjamin dalam pendidikan dan ekonomi dan sebagainya seperti tercatat dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

Bagaimana dengan anda? Letakkan diri anda dalam keadaan ini.

Untuk menjawab soalan bapa saya, bilakah konsep BUMIPUTERA akan berakhir? Saya menjawab, setelah aspek "Kecinaan" dan "perasaan tidak selamat" (Chineseness & insecurity) itu berhenti menghantui mereka.

Sehingga kini, semakin ramai warga Nusanstara/Melayu/Asal yang mempunyai titik persamaan dengan orang Cina dan bukan-Bumiputera. Sebab itulah anda lihat semakin ramai orang Melayu yang bersedia untuk menyerahkan status Bumiputera itu (bukan ramai, tetapi lebih ramai dari dahulukala).

Namun demikian, titik persamaan itu tidak cukup kuat. Lihat saja lelaki Cina yang ditumbuk di KFC, dia membuat sidang media. Lelaki ini, tidak boleh bercakap BAHASA MELAYU MAHUPUN INGGERIS. Dan saya boleh katakan kepada anda, terlalu ramai orang Cina yang sebegini di Malaysia. Begitu banyak orang Cina bandar duduk di PPR, tak boleh bercakap Melayu atau Inggeris. Kawan-kawan saya di Kedah juga begitu.

Orang-orang Cina ini pergi ke SJKC, atau sekolah swasta Cina, pergi ke Taiwan/ China untuk menyambung pengajian. Sebahagiannya ke Singapura dan Eropah ataupun Amerika Syarikat.
Mereka tidak pernah berselisih dengan orang Melayu.
Mereka tidak tahu apa itu khutbah Jumaat.
Mereka tidak tahu mengapa perempuan Kelantan dipanggil Mek (isikan nama di sini).
Mereka tidak tahu mengapa lelaki Melayu Perak dipanggil Yob (isikan nama di sini).
Mereka tidak tahu dan tidak faham pemikiran dan cara hidup orang Melayu.

Secara dasarnya, mereka tidak mahu berintegrasi, asimilasi dan berusaha mencari titik persamaan dengan orang Melayu, seperti kaum cina di negara lain (kecuali tanah besar cina, taiwan, HK dan singapore).

Malahan di kedai Mamak, Cina duduk dengan Cina, Melayu dengan Melayu. Hanya sesekali, dan jarang untuk melihat 3 bangsa Melayu Cina India bersama.
Tidak cukup!

Tidak cukup untuk memberitahu warga Nusantara/Melayu/asal yang mereka akan selamat dari kesan 'kecinaan'. Tidak cukup sekadar memberitahu yang mereka boleh 'hidup' dan 'rasa selamat' tentang kepentingan ekonomi dan pendidikan.

Untuk melihat ianya berlaku, orang Cina harus melonggarkan prinsip KECINAAN (bukan buang, cuma meredakan sedikit). Kita tidak boleh mengenepikan konsep Bumiputera. Ia bahaya.

Penyelesaian untuk Kontrak (Perkara 153) Perlembagaan Persekutuan adalah jelas.
Sama ada:
1) Kita mengagungkan Kontrak tersebuat buat selama-lamanya, dan juga mengamalkan tabiat berunsurkan tinggalan keturunan nenek moyang kita (sekolah Cina, bahasa Cina, dewan perniagaan Cina, apa jua elemen CINA dalam aspek pendidikan dan ekonomi).
atau
2) Kita Mengintegrasi atau mengasimilasikan budaya kita dengan budaya warga Nusantara/melayu/asal..

Untuk kita MENAMATKAN KONTRAK (Perkara 153) itu, kita perlulah mencari lebih banyak titik persamaan dengan orang Melayu: 

Dipetik dari tulisan asal : Tai Zee Kin
http://sanggahtokjanggut.blogspot.com/2018/08/bumiputera-kepada-yang-bukan-bumiputera.html


Tiada ulasan: