Ahad, 19 Ogos 2018

Yahudi gunakan US untuk gugat kestabilan dunia. 8073.


Melalui perundangan ekonomi yang tidak adil, yang hanya menguntungkan yahudi. 

Saya hendak ke Palestin. Dalam peta minda kami, tiada nama Israel sebagai sebuah negara berdaulat. 
LabuLabi dot com: Sebab inilah Israel takut dengan Turki. 

CayaLah.com

Error loading feed.

WebSite :-


dari download fb
https://www.youtube.com/watch?v=z-oPyx1jsW0

Ketika Ambulans Lewat, Bagaimana Respon Pengendara lain di Berbagai Negara? #YtCrash

https://www.youtube.com/watch?v=qTHtk9vhLxs

Slingshot Life is destined to "batting" conquer dream | Super Ten | SUPER 10


Perang Dagang senjata baru AS menguasai dunia?
ISMAIL HASHIM YAHAYA
Hanya kerana tindakan kerajaan Turki meneruskan penahanan seorang pendakwah Kristian bernama Andrew Brunson yang ditahan pada 2016 berikutan bersubahat dalam kudeta tentera menjatuhkan Presiden Racep Tayyip Erdogan, Amerika Syarikat (AS) bertindak ganas mengemukakan ancaman perang dagang dengan Turki.

Jika diperhatikan, ini merupakan senjata terkini AS yang tidak memperlihatkan peperangan berbentuk persenjataan tetapi berbentuk halus iaitu perang dagang yang dimulakan ke atas China.

Malah presiden AS, Donald Trump yang mengikuti perkembangan kecenderungan Korea Utara dan Korea Selatan untuk berbaik-baik telah cuba memisahkan hubungan itu dengan mengadakan hubungan sidang kemuncak dengan Pyongyang pula.

Ini adalah taktik dan senjata perang terkini Trump yang mengugut dan mengancam mana-mana negara yang tidak mengikut telunjuknya.

Agak membimbangkan krisis yang berlaku di Turki ini apabila tindakan pentadbiran Trump pada Selasa lepas mengenakan ancaman lebih meluas dalam sekatan ekonomi ke atas Turki yang tentunya akan mencetuskan masalah ekonomi yang meruncing bagi negara tersebut.

Jumaat lalu, Washington telah menggandakan tarif ke atas barangan besi dan aluminium Turki kepada 50 dan 20 peratus. Apa yang mengusarkan kesan daripada gandaan tarif membawa kepada kejatuhan dalam nilai matawang lira sebanyak 20 peratus, yang kini berada dalam proses kejatuhan selama lima atau enam bulan kebelakangan ini mencetuskan inflasi yang menggugat taraf hidup penduduk Turki.

Dalam hubungan itu agensi berita Reuters memetik pegawai White House sebagai berkata “Pentadbiran akan bertegas dalam perkara ini. Presiden seratus peratus komited untuk membawa Pastor Brunson kembali ke AS dan jika kami tidak melihat sebarang tindakan dari Turki dalam beberapa hari atau seminggu ini tindakan yang lebih keras akan diambil.”

Memandangkan kemarahan orang awam AS berhubung dengan nasib Brunson, ia telah menjadi agenda politik utama Trump – sesuatu yang juga amat dinanti-nantikan golongan pelampau Kristian – motif sebenar AS ialah mendorong Turki khusus dalam bidang ekonom untuk tunduk dan bergantung kepada AS.

AS mahukan persepakatan Turki-Rusia-China-Iran dirungkaikan dengan cara perang dagang, sekatan ekonomi dan ancaman provokasi perang.

Trump, sipembuli sedang berusaha mengancam dan memaksa mana-mana negara di dunia yang condong kepada Rusia, China dan Iran supaya `kow-tow’ kepada kepentingan Wall Street dan korporat transnasional AS.

Sepanjang bulan-bulan yang lepas, kita juga menyaksikan beberapa sekatan ekonomi baharu dikenakan ke atas Iran, berikutan AS membatalkan perjanjian nuklear Iran pada 2015 dengan P5+1 – AS, UK, Peranchis, China, Rusia dan Jerman – yang menjejas teruk ekonomi Iran. Ia akan lebih buruk lagi apabila tekanan dikenakan ke atas ekpsort minyak Iran dan perbankannya yang menguruskan penjualan dan hasil mahsul tenaga yang lain.

Begitu juga jika sesiapa masih ingat, Rusia telah dikenakan sekatan dan sekatan ekonomi atas dakwaan keracunan gas saraf ke atas bekas agen Rusia, Sergei Skripal dan anak perempuannya di bandar Salisbury, Britain.

Kerajaan Rusia pimpinan Presiden Vladimir Putin telah menafikan sebagai keterlibatan apa lagi pembabitan dalam peristiwa ini dan tiada bukti yang dapat dikemukakan AS. Seperti kes Iran, Rusia juga akan berhadapan dengan lebih banyak sekatan pada akhir tahun ini.

Perdana Menteri Dmitry Medvedev memberikan amaran pada Jumaat lepas, jika sebarang langkah-langkah cadangan menyekat perbankan Rusia daripada beroperasi, ia akan merupakan suatu pengisytiharan perang ekonomi dan mencetuskan gerak balas dengan langkah-langkah ekonomi, politik dan jika perlu cara-cara lain yang bersesuaian.

Jika diteliti serangan ke atas Turki merupakan langkah paling agresif yang dikenakan secara mendadak lebih hebat daripada tekanan dan serangan yang dikenakan ke atas Rusia dan Iran iaitu secara berperingkat-peringkat.

Umum mengetahui dasar luar Erdogan telah merintangi dan melangkaui matlamat geo-politik AS di rantau Asia Tengah, Timur Tengah atau lebih ke depan dalam konteks Eurasia.

Di Syria, Ankara telah berjaya mencapai persefahaman dengan Rusia dan Iran, membenarkan Turki sendiri mengembangkan kepentingannya di kawasan selatan sempadannya.

AS pula cuba mengerakkan provokasi dengan Turki dengan memperkemas dan mengukuhkan hubungan dengan militia YPG Kurdish-Syria, organisasi yang bergabung dengan PKK Kurdis yang bermusuh dengan kerajaan Turki.

Kerajaan Turki juga telah mendedahkan rancangan mereka untuk membeli sistem pertahanan peluru berpandu S-400 dari Rusia.

Ankara juga menjelaskan yang ia tidak akan mematuhi sekatan sehala atau unilateral yang dikenakan Washington ke atas Iran yang merupakan pengimport utama tenaga dari Iran. Ini amat bertentangan dengan kenyataan Twitter Trump beberapa hari lepas bahawa sesiapa yang berurusan dengan Iran tidak akan berurus-niaga dengan Iran lagi.

Tindak tanduk pembuli Trump ini memperlihat sikap raksaksa ganas AS dengan kumpulan oligarkinya yang sedang memporak-perandakan bumi ini mengikut nafsu dan kepentingannya. 

Malaysia dalam hal ini harus berhati-hati kerana kita mempunyai yang baik dengan Turki dan Iran di samping mengadakan hubungan dengan China dan Rusia. Sebarang langkah yang diambil harus dengan lebih ketelitian kerana banyak eksport barangan Malaysia dieskport ke AS. Jika AS bertindak mengenakan ugutan atau ancaman sekatan ekonomi atau melarang Malaysia mengadakan hubungan dengan mana-mana negara di atas, ekonomi dan mata wang Malaysia akan terjejas teruk. * 
Penulis adalah pensyarah di Jabatan Komunikasi, Fakulti Komunikasi, Seni Visual dan Pengkomputeran, Universiti Selangor (Unisel).
at 8/19/2018 07:42:00 PG
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/08/perang-dagang-senjata-baru-as-menguasai.html
KERENGGA: Perang Dagang senjata baru AS menguasai dunia?

Foto pengguna
Tindak balas Turki dan negara rakan membuat saham Amerika merudum hari ini

Saham AS jatuh, lira naik kerana Turki membalas dengan tarif. Saham AS mengalami hari paling buruk dalam tujuh minggu di Bursa Saham AS ekuiti di seluruh dunia merosot dan komoditi jatuh pada hari Rabu.

Kontrak minyak dan logam jatuh mendadak dan dolar memudar selepas mencecah paras tertinggi dalam 13 bulan pada hari sebelumnya.

Lira Turki meningkat untuk hari kedua berbanding dolar, naik 7 peratus pada hari Rabu selepas pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap pelabur yang bertujuan untuk mengurangkan mata wang.

Mata wang Euro juga kembali menguat setelah berita Qatar berjanji untuk melabur $15 bilion di Turki, mengurangkan kebimbangan mengenai pendedahan bank-bank Eropah.

Indeks dolar turun 0.03 peratus, dengan euro naik 0.04 peratus menjadi $1.1346.

Latar belakang semua ini adalah peningkatan ketegangan perdagangan global, dengan Beijing memfailkan aduan dengan Organisasi Perdagangan Dunia untuk menentukan kesahihan dasar tarif dan subsidi AS.

Turki juga menaikkan tarif ke atas beberapa produk AS "sebagai tindak balas terhadap serangan sengaja kerajaan Amerika terhadap ekonomi kita," kata Naib Presiden Fuat Oktay di Twitter.

Minyak mentah AS turun 3.18 peratus kepada $64.91 setong dan Brent kekal pada $70.75, turun 2.36 peratus pada hari selepas data menunjukkan peningkatan mingguan kejutan dalam stok minyak mentah AS, sambil menambah kebimbangan mengenai prospek pertumbuhan ekonomi global yang lemah.

Sementara itu, China berada dalam tumpuan utama kerana yuan merosot hampir 0.8 peratus kepada 6.9514 setiap dolar, mencapai tahap paling lemah sejak Januari 2017.

Penurunan keuntungan yang tidak dijangka untuk syarikat teknologi gergasi Tencent mengejutkan para pelabur dan menambah kebimbangan baru-baru ini tentang kesihatan ekonomi China. Tencent, syarikat permainan dan pemesejan, dan ia adalah syarikat teknologi paling berharga di China.

Awal minggu ini, laporan mengenai pertumbuhan output kilang, perbelanjaan pengguna dan jualan runcit di China adalah lebih perlahan daripada jangkaan.

Syarikat teknologi besar termasuk Alibaba dan Baidu dari China dan gergasi teknologi Amerika Syarikat termasuk Facebook dan Microsoft jatuh.

Indeks ekuiti muncul MSCI turun 1.8 peratus selepas jatuh lebih daripada 20 peratus daripada intraday tinggi pada hari sebelumnya. Mata wang Amerika Latin juga tergelincir.

Indeks S & P 1500 & Perlombongan turun 4.8 peratus, penurunan satu hari terbesar sejak Mac.

Emas jatuh 1.6 peratus kepada $1174.58 setiap auns.

Tembaga kehilangan 4.02 peratus kepada $5801.00 per tan dan zink turun 6.3 peratus dan menyentuh paras terendah sejak Oktober 2016.

"Tembaga dan komoditi lain pada mulanya mencerminkan kemerosotan di China tetapi kini telah dikompaun oleh jangkaan kelemahan ekonomi," kata Kristina Hooper, ketua strategi pasaran global di Invesco di New York.

Purata perindustrian Dow Jones turun 137.51 mata atau 0.54 peratus kepada 25162.41, indeks Standard & Poor's 500 turun 21.59 mata atau 0.76 peratus kepada 2818.37 dan komposit Nasdaq turun 96.78 mata atau 1.23 peratus, kepada 7774.12.

Indeks indeks FTSEurofirst 300 dari pan-Eropah turun 1.41 peratus dan indeks saham MSCI di seluruh dunia merosot 1.10 peratus.

Indeks Volatiliti CBOE, Wall Street menyebut "ketakutan ketakutan," menambah 1.33 mata kepada 14.64 selepas melonjak ke lebih tinggi enam minggu daripada 16.86 pada permulaan sesi.

Notis Perbendaharaan AS 10 tahun terakhir naik 9/32 pada harga untuk menghasilkan 2.8641 peratus, daripada 2.895 peratus lewat Selasa.

Sokongan yang tidak dijangka untuk Turki vs. Sekatan AS

Itali, Jerman dan EU secara terbuka menyatakan sokongan mereka untuk Turki!

Kebanyakannya kerana mereka tahu bahawa jika ia bertambah buruk, Euro akan terkesan, terutamanya Itali.

China dan Rusia juga telah menunjukkan sokongan mereka yang boleh diramalkan. Termasuk sudah tentu, sekutu-sekutu biasa seperti Azerbaijan, Pakistan dan Qatar.

Menghairankan, Kuwait, Iran dan Iraq juga menyuarakan sokongan lisan mereka untuk Turki.

Orang di Turki membeli Lira secara besar-besaran, walaupun ada laporan yang sebaliknya di beberapa saluran media pro-Israel/Trump. 

Parti pembangkang seperti MHP dan mengejutkan Iyi Parti telah mengumumkan sokongan mereka kepada kerajaan.

Perniagaan berskala besar turut memboikot elektronik AS dan berhenti memberi iklan kepada media AS dan media sosial.

- Sumber Daily Sabah, WAFF Forum
Kredit : Sahabat Erdogan
at 8/18/2018 08:00:00 PTG
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/08/tindak-balas-turki-dan-negara-rakan.html
KERENGGA: Tindak balas Turki dan negara rakan membuat saham Amerika merudum hari ini
Foto Rawatan Ketagihan Dadah Dan Rokok Rawat Rohani.
Kempen beli Lira bantu Turki hadapi serangan ekonomi
MALAYSIADATELINE
Seorang rakyat Malaysia yang menetap di Istanbul Turki menyeru kepada semua rakyat negara ini untuk bekerjasama membantu Turki di dalam perang ekonomi yang sedang Washington lancarkan ke atas Istanbul sekarang.

Perkara pertama yang perlu dibuat rakyat negara ini katanya, menukar sebanyak mungkin matawang asing yang ada di dalam tangan kepada Turkish Lira.

Menurut beliau yang menggunakan nama Mehmet Izudin Gül, pertukaran itu akan membantu mengukuhkan kembali nilai 1 Lira yang lebih seminggu lepas adalah bersamaan 80sen Malaysia.

“Sejak serangan Washington, Lira telah ‘drop’ sejauh 59sen, paling teruk dalam tempoh dua dekad ini.

“Krisis ini adalah ‘real’. Ini bukan main-main. Atas level pengalaman peribadi – Jumaat lepas, ketika serangan Washington ini mencapai titik klimaksnya, semua Döviz (money changer) di seluruh Istanbul sekelip mata menutup pintunya dan berhenti beroperasi.

“Bank-bank Turki tidak lagi membenarkan sebarang ‘currency trade’ di dalam sistem mereka. Ustaz Alang Mohd Firdaus Madzlan yang mendarat di Istanbul Atatürk Airport ketika itu melihat sendiri bagaimana döviz-döviz di airport semuanya tutup. Bahkan, Imam Abdullah Turki datang sendiri ke rumah Ayah demi menceritakan hal tersebut di samping berpesan agar memboikot segala barangan Amerika buat masa ini.

“Pesanan Imam itu adalah bertitik tolak daripada galakan Erdogan sendiri apabila beliau menyarankan agar rakyat Turki berhenti membeli produk elektronik Amerika dalam salah satu ucapan terbarunya. Turki sendiri akan lebih mempergiatkan industri pembuatan mereka,” tulisnya dalam satu kenyataan yang kini telah menjadi viral.

Kini katanya, komuniti yang paling aktif dalam membantu Turki adalah bangsa Arab di kawasan Teluk, mungkin kerana nostalgia purba mereka yang pernah lama bernaung di bawah pemerintahan Turki Uthmaniyyah.

Jelasnya, Kuwait adalah yang paling mula-mula sekali membantu, sejak hari pertama krisis minggu lepas, rakyat Kuwait telah berbondong-bondong beratur di ‘money changer’ mereka untuk membeli Lira.

Begitu juga bangsa Arab, katanya yang paling ramai beratur di outlet-outlet seluruh Istanbul sekarang.

“Dengan kejatuhan Lira, mereka mengambil peluang ini dengan memborong sebanyak mungkin barangan-barangan berjenama di Turki. Namun, Erdogan memandang positif perkara ini. Pesan sang Presiden, “Layani pelancong-pelancong Arab ini sebaik-baiknya. Kerana mereka mempunyai Dolar & Euro.” Setiap pertukaran yang mereka lakukan, akan sangat-sangat membantu menstabilkan kembali nilai Lira,” ujarnya.

Emir Qatar telah membuat investasi sebanyak 15 billion USD kepada Erdogan dan Turki semalam, tindakan bijak Emir Qatar ini katanya, terbukti berhasil apabila nilai 1 Lira melonjak kepada 69sen Malaysia selepas investasi itu berlaku.

“Jadi, masanya memang telah tiba untuk anda memberikan bantuan. Jika anda tidak punya Dollar atau Euro untuk ditukar, Ringgit pun anda boleh gunakan untuk membuat pembelian ke atas Lira. Sudah cukup kalau setiap seorang rakyat negara Malaysia yang berpopulasi lebih 30 juta itu menukar sebanyak RM100 seorang kepada Turkish Lira.

“Anda kena bantu kubu terakhir umat Islam ini dengan setiap titikan darah yang anda ada. Jangan sesekali membiarkan ia diganggu gugat. Rebahnya Turki saat ini menandakan tersungkurnya umat Islam di akhir zaman. Selama ini, Erdogan telah bersusah payah berjuang untuk menjatuhkan sistem sekular di Turki sehingga Islam di Turki telah kembali pulih seperti sekarang,” rayu beliau.

at 8/18/2018 04:02:00 PTG
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/08/kempen-beli-lira-bantu-turki-hadapi.html
KERENGGA: Kempen beli Lira bantu Turki hadapi serangan ekonomi

Angkara tendang kucing, remaja perempuan didakwa di mahkamah
MOHD ALI HASHIM
Jarang kedengaran mereka yang menendang haiwan didakwa di mahkamah.

Namun begitu kejadian ini telah mengheret seorang remaja perempuan berusia 16 tahun ke mahkamah setelah didapati bersalah menendang seekor kucing di Tasek Gelugor.

Remaja perempuan tersebut dituduh tanpa sebab yang munasabah telah menendang seekor kucing di Taman Seri Menerong, Tasek Gelugor, Seberang Perai Utara, pada 4 Mac lalu.

Ekoran kesalahan tersebut beliau telah didakwa mengikut Seksyen 44(1)(a), Akta Binatang 1953 (semakan 2006) (Akta 647) yang menetapkan hukuman denda maksimum sehingga RM50,000 atau pun penjara sehingga setahun atau kedua-duanya sekali.

Namun begitu Mahkamah Majistret telah mengenakan hukuman mengikut Seksyen 91(1) (b) Akta Kanak-Kanak 2001 (Akta 601) dengan mengenakan bon berkelakuan baik selama setahun keatas remaja tersebut pada 16 Ogos lalu.

Kes tersebut telah dikendalikan oleh Pegawai Pendakwa Jabatan Perkhidmatan Veterinar Pulau Pinang, Mohd Zamri Ishak.

Kucing tersebut kini berada dibawah jagaan Jabatan Perkhidmatan Veterinar Pulau Pinang.

Perbuatan remaja tersebut telah dirakam sebelum video berdurasi selama 13 saat itu mulai tular di lama sosial serta mendapat kecaman dari pelbagai pihak.
at 8/19/2018 01:00:00 PTG
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/08/angkara-tendang-kucing-remaja-perempuan.html
KERENGGA: Angkara tendang kucing, remaja perempuan didakwa di mahkamah

MENCONTENG UNTUK PERUBAHAN™
merentasi realiti ..bukan sekadar bawah tempurung media pengampu ...
Pendedahan Mengejutkan Rafizi Punca PH Kalah Di Kelantan Dan Terengganu
http://penburukonline.blogspot.com/2018/08/pendedahan-mengejutkan-rafizi-punca-ph.html
Pendedahan Mengejutkan Rafizi Punca PH Kalah Di Kelantan Dan Terengganu ~ Menconteng Untuk Perubahan™

Pemilihan PKR semakin Hangat


PEMILIHAN dan persaingan untuk mendapat jawatan dalam parti politik adalah satu perkara biasa selaras dengan amalan demokrasi.

Ia bertujuan untuk memberi peluang kepada ahli-ahli memilih calon yang terbaik untuk memimpin parti mereka. Jika ditangani dengan penuh bijaksana dan matang oleh calon-calon yang bertanding, penyokong-penyokong mereka, ahli-ahli dan pemimpin-pemimpin atasan atau yang lain yang tidak bertanding, ia mampu mengangkat parti berkenaan ke tahap yang lebih mantap dan hebat lagi.

Begitulah yang diharapkan terjadinya kepada PKR yang sedang melalui proses pemilihan pucuk kepimpinan parti sekarang ini.

Pemilihan PKR juga menarik perhatian orang ramai di luar PKR kerana ia adalah parti komponen yang terbesar dalam PH dari segi jumlah Ahli Parlimen Adun dan juga keahlian. Umum mengakui bahawa pemilihan kepimpinannya akan membawa impak yang besar kepada percaturan politik negara. Rakyat yang bukan ahli parti tetapi menjadi menyokong PKR dan PH juga menaruh harapan besar agar kepercayaan mereka kepada mereka tidak dikhianati atau dihampakan.

Namun apakah realitinya yang sedang berlaku sekarang?

Fokus kepada Rafizi dan Azmin

Dengan jawatan presiden sudahpun dimenangi oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim tanpa pertandingan, sesuatu yang memang dikira amat wajar sekali apabila mengambil kira peranan dan pengorbanannya, tumpuan dan fokus sekarang ialah persaingan jawatan timbalan presiden antara penyandangnya, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli.

Beban dan tanggung jawab utama untuk menangani persaingan tersebut dengan bijak dan matang haruslah dipikul oleh kedua-dua mereka.

Rafizi dikira menggalas tanggung jawab yang lebih besar kerana dia yang memilih untuk mencabar Azmin manakala Azmin pula harus bersedia menerima cabaran tersebut dengan hati yang terbuka.

Antara Rafizi dan Azmin

Kedua-dua calon mempunyai kelebihan dan juga kelemahan masing-masing yang sering diperbincang atau diperkatakan oleh pemerhati dan pengulas politik , termasuk juga penulis yang ikut mengulas tentangnya dalam beberapa artikel yang lepas.

Sepertimana yang disebut Anwar: "Azmin sahabat karib dan keluarga, pembantu dan penyokong yang setia, berpengalaman mentadbir Selangor dan membantu menjana kekuatan parti."

Manakala Rafizi tegas mempertahankan idealisme, keras dalam pandangannya, pintar dan berbakat dalam mengurus isu penting.

Dalam persaingan yang sedang hangat berlangsung sekarang ini, Rafizi dan Azmin berkewajiban untuk mengambil berat dan peduli dengan maklum balas, pandangan, persepsi dan tanggapan ahli-ahli serta rakyat berhubung dengan tindak-tanduk mereka serta penyokong-penyokong mereka.

Keputusan Rafizi untuk membentuk kem dan barisannya dengan secara terbuka sejurus sahaja mengumumkan kesediaannya untuk bertanding jawatan timbalan presiden dianggap sebagai langkah yang kurang bijak oleh sesetengah pemerhati.

Seolah-olah ada pakatan sulit dan tersusun untuk menjatuhkan Azmin dari atas.

Ramai yang merasakan adalah lebih wajar untuk Rafizi bertanding sebagai calon sendirian walaupun umum sedia maklum bahawa barisan yang disebutnya adalah penyokong-penyokong tegarnya. Serah saja kepada ahli untuk menilai kelebihan yang ada pada dirinya tanpa perlu bergantung kepada barisan pemimpin-pemimpin lain, atau begitu ketara bergerak secara berpuak.

Kenyataan terbuka Ahli Parlimen Kapar, Datuk Abdullah Sani, penyokong dan pendokong Rafizi tentang kewujudan konspirasi antara Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Daim Zainuddin untuk menghalang Anwar daripada menjadi PM ditambah pula dengan dakwaan bahawa kemenangan Rafizi akan mematikan konspirasi tersebut dikira agak keterlaluan dan tidak kena pada tempatnya.

Ramai yang bertanya mengapa perlu diseretkan Tun M dan Tun Daim ke dalam kancah politik pemilihan PKR? Jikapun isu tersebut dikira wujud atau menjadi satu masalah, apakah tidak ada jalan lain yang lebih bijak dan wajar untuk menanganinya? Sehingga terpaksa membuka pekung di dada kepada khalayak dengan mengheret seorang PM untuk dijadikan isu dalam pemilihan PKR?

Gelagat Abdullah Sani telah mendapat reaksi negatif dan telah ditempelak oleh Datuk Saifuddin Nasution dan Dr Xavier Jeyakumar sebagai sesuatu yang kurang bijak. Kedua-duanya tokoh tersebut dianggap sebagai penyokong kepada Rafizi.

Serangan peribadi ke atas tubuh badan Azmin juga dikira sebagai sesuatu yang tidak wajar dilakukan jika kem Rafizi betul-betul ikhlas menerima Azmin sebagai ahli keluarga sendiri. Dan melihat perebutan jawatan tidak lebih dari persaingan dalam kalangan keluarga dalam usaha memperkukuhkan parti.

Pendedahan terbuka kepada pihak akhbar oleh Rafizi tentang cerita dan spekulasi salah laku oleh pembantu Mat Sabu turut menimbulkan tanda-tanya, kenapa ianya perlu dibuat secara itu? Apakah tidak boleh isu tersebut ditangani secara lebih berhemah di belakang tabir sebagai menghormati Presiden Amanah? Bukan soal prinsip yang menjadi persoalan tetapi kebijaksanaan dan cara menangani masalah atau isu yang menjadi tanda-tanya.

Terkini, Rafizi telah mengeluar pula kenyataan tentang kesediaannya untuk berdebat dengan Azmin. Beliau memang seorang yang petah bercakap dan bijak berdebat. Tetapi adakah perlu perdebatan sedemikian diadakan dalam persaingan di antara ahli keluarga sendiri hanya semata-mata untuk menunjuk kehandalan diri? Debat lebih wajar diadakan dengan pihak luar PH khususnya dengan pihak pembangkang.

Azmin pula mengambil sikap dan pendekatan kurang bercakap (keeping things close to his chest). Tidak nampak begitu ghairah dengan polemik dan persaingan, tetapi banyak menyerahkan kepada penyokong-penyokongnya untuk berkempen. Beliau seolah-olah tak mahu terlebih cakap tetapi mahu ahli dan orang ramai menilainya dari segi pencapaiannya sebagai pemimpin politik, bekas MB Selangor dan sekarang selaku Menteri Hal Ehwal Ekonomi. Sama ada ini akan menjadi satu 'plus point' atau 'disadvantage' kepadanya belum dapat kita pastikan. Namun daripada maklum balas yang diterima serta komen ahli dan rakyat jelata melalui media sosial, orang ramai nampak lebih menyanjung sikap, pendirian dan pendekatan yang diambil oleh Azmin. Azmin dilihat sebagai lebih 'composed', bijak dan matang daripada Rafizi.

Pun begitu Azmin tidak boleh terus berdiam diri sehingga dilihat sebagai acah tidak acah atau tidak peduli sangat dengan persaingan tersebut. Hakikatnya ahli dan rakyat lebih mengenali Rafizi daripada dekat melalui sifat keterbukaannya dan kesediaannya untuk membuat pendirian dalam berbagai- bagai hal termasuk isu-isu panas.

Sementara Azmin yang jauh lebih berpengalaman, berjawatan, berkuasa dan lebih lama berbakti kepada PKR dianggap kurang jelas tentang visi kepimpinannya serta pendiriannya dalam isu-isu besar dan panas. Azmin perlu meninggalkan sifatnya yang menyendiri (aloof ) dan lebih bersedia untuk berbicara dengan ahli dan rakyat dengan lebih terbuka lagi.

Pendirian Anwar

Pendirian Anwar dalam persaingan antara Rafizi dan Azmin dikira amat penting. Namun Anwar telah mengambil pendirian berkecuali dan tidak akan memihak kepada siapa kerana kedua-duanya dianggap sebagai anak buahnya. Sekurang-kurangnya itulah pendirian rasmi Anwar. Pendirian ini dijangka akan berterusan sehingga selesai proses pengundian. Namun apa yang sebenarnya tersirat di dalam hati Anwar, pastinya dapat diketahui atau dibaca oleh kalangan dalaman PKR. Ramai yang membuat kesimpulan bahawa akhirnya nanti, Anwar atau sekurang-kurangnya penyokong-penyokongnya akan lebih condong kepada siapa yang dikira lebih taat dan setia kepada Anwar dan siapa yang lebih komited untuk berusaha untuk mempastikan Anwar menggantikan Tun M sebagai PM ke-8.

Pada masa ini, polemik pemilihan kepimpinan PKR menampakkan satu keadaan dan suasana yang agak keruh dan bercelaru sehingga membuat ahli pening dan 'naik pina' untuk memahami apa tujuan dan matlamat pemimpin-pemimpin mereka dan apa pula kesudahannya nanti? Rakyat yang berada di luar parti juga mula naik serabut dan meluat. Jika kemelut ini tidak dibendung dan ditangani dengan baik dan bijak, pasti bahang dan kesannya nanti akan tempias kepada Anwar, PKR dan akhirnya kerajaan PH. Semoga semua pihak yang terlibat dalam pemilihan ini sedar dan akur dengan hakikat ini.

PKR memerlukan kedua-dua tokoh

Siapa pun yang menang atau kalah nanti, sama-sama kita tunggu dan lihat. Apapun hakikatnya ialah PKR memerlukan kedua-dua tokoh tersebut sebagai pemimpin mereka. Kedua-duanya adalah pemimpin yang berwibawa yang mampu membantu untuk memacukan PKR ke tahap yang lebih mantap lagi. Anwar juga memerlukan mereka berdua sebagai pembantu dan pengapit kanan dan kiri. Terpulanglah kepada kebijaksanaan Anwar untuk meyusun struktur dan barisan kepimpinan PKR nanti.

Demi masa depan PKR, dan PH sebagai satu gagasan dan kerajaan, semua pihak yang terlibat dan berkepentingan perlu merenung, memikir dan memperakui bahawa agenda rakyat dan negara adalah jauh lebih penting daripada perebutan jawatan dalam parti. Kurangkan sikit ego dan keangkuhan masing-masing.

Semua pihak yang terlibat perlu bertindak dengan bijak dan matang agar keghairahan pertandingan tidak merosak keadaan, sekaligus mengundang kemarahan rakyat. Perlu akur bahawa rakyat yang telah mengangkat PKR sebagai sebuah parti yang unggul dan PH sebagai sebuah kerajaan, maka rakyat juga berkemampuan untuk menjatuhkan mereka!
*Wan Haron Wan Hasan merupakan Penulis Kanan Sinar Harian
at 8/19/2018 11:46:00 PG
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/08/pemilihan-pkr-semakin-hangat.html
KERENGGA: Pemilihan PKR semakin Hangat

Penduduk GEMPAR Kubur Jenazah Keluarkan Cecair Merah Busuk. Ini Hasil Siasatan. Ada VIDEO. 

Semoga Kisah Ini Menjadi Iktibar Kepada Semua. Kita Yang Hidup Ni Beringatlah, Selepas Mati Akan Ada Satu Kehidupan Akhirat Yang Kekal Abadi.
Penduduk GEMPAR Kubur Jenazah Keluarkan Cecair Merah Busuk. Ini Hasil Siasatan. Ada VIDEO.
Pelik. Sebuah kubur didapati mengeluarkan cecair merah yang hanyir. Selepas pakar buat siasatan, hasilnya amat mengejutkan. Tak sangka. Ada video.

TUKANG GALI JAWAB PUNCA CECAIR MERAH KELUAR DARI KUBUR

Video PENUH ada di hujung artikel. Sepantas kilat ekoran tular rakaman video yang berdurasi selama 42 saat itu, kejadian tersebut telah disifatkan sebagai insiden mistik.

“Kita perlu husnuzon (bersangka baik) dengan apa yang terjadi. Mudah-mudahan si mati tidak membuat kesalahan besar.

“Tapi jika ada, semoga Allah kembalikan keadaan seperti sedia asal. Semalam juga keluarganya ada datang ziarah dan mereka terkejut dengan apa yang terjadi,” kata individu yang merakamkan video ini.

Namun, terdapat beberapa penjelasan yang lebih logik kemudian telah didedahkan oleh La Sako, selaku penjaga tanah perkuburan berkenaan.

Menurutnya, keadaan itu terjadi kerana tanah kubur itu mengalami penurunan dan telah menyebabkan terdapat seperti lubang kecil di situ.

La Sako telah meminta agar perkara itu tidak dikaitkan dengan kejadian mistik. Ia bagaikan memalukan ahli keluarga si mati kerana apa yang terjadi itu merupakan kejadian yang tidak diingini.

“Jangan percaya kalau ada yang kata benda ini kejadian misteri, hantu bangun dari kubur. Perkara ini normal sahaja, tiada apa-apa yang perlu ditakutkan.


“Kebetulan kedudukan kubur itu tidak diletakkan di tanah yang elok. Kami tak boleh biarkan nanti tambah rosak. Lebih baik kami timbus tanah kubur ini,” katanya dipetik daripada portal Tribun News.com


Selepas kejadian, sekumpulan pelajar jurusan Geologi dari Sekolah Tinggi Teknik Migas Kota Balikpapan telah berminat untuk membuat kajian di kompleks pemakaman itu.


“Kami datang untuk meninjau keadaan kejadian. Tujuannya bagi melihat apa yang terjadi dan mengaitkan dengan apa yang telah kami pelajari,” ujar Muhammad Aditya yang merupakan salah seorang pelajar sekolah tersebut.

Mereka akan meneliti sampel air berwarna merah yang muncul di dalam tanah kubur tersebut.


Pihak Tribun Kaltim telah ke lokasi pada Selasa semalam dan mereka mendapati bahawa tiada lagi air berwarna merah di kubur tersebut.


“Semalam, kami telah membersihkan dan menimbus tanah di kubur itu setelah mendapat keizinan daripada pihak keluarga si mati,” kata Haidir Ali, salah seorang penjaga kubur bersama La Sako.

Tujuan mereka membersihkan kubur itu adalah bagi menolak segala anggapan penduduk tempatan kononnya kejadian yang berlaku ada kena mengena dengan perkara mistik.


Bagi anda pula, adakah kejadian ini berlaku kerana kedudukan tanah yang tidak sesuai? 

Atau ada kena mengena dengan kejadian mistik yang sering ditunjukkan di kaca tv?

Video PENUH Kejadian Kubur Keluarkan Cecair Merah Busuk. SUBHANALLAH

Sumber: Malaysiakubaru via Mynewshub
https://bulletinmedia.blogspot.com/2018/08/penduduk-gempar-kubur-jenazah-keluarkan.html
Penduduk GEMPAR Kubur Jenazah Keluarkan Cecair Merah Busuk. Ini Hasil Siasatan. Ada VIDEO. ~ Bulletin Media
ARTIKEL MENARIK:
SUBHANALLAH. Penduduk Jepun GEMPAR Sotong Gergasi Tiba-Tiba Muncul Di Jeti.


Tiada ulasan: