Sabtu, 1 September 2018

Jengker waleQ. 8133.


Bila tentera Allah datang dengan perintah Allah... teknologi? Atau Islam yang akan mempertahankan takwa dan iman seseorang... Muhasabah diri kerana Allah dan untuk Allah. Aamiin. 

Jangan cakap aku xduduk tepi laut, xduduk di pulau... Angin juga tentera Allah. 

Manusia pun banyak buat takungan air atau empangan... untuk teknologi letrik dan juga minuman atau penternakan ikan. Allah perintahkan air tendang dinding empangan? Apa jadi... 

Aku duduk tempat tinggi... Ingat kuasa Allah mendatarkan gunung ganang dan paling tidak muka bumi tiba-tiba terjadi rekahan yang akhirnya melebar dan menjadi jurang yang amat dalam... kena telan bumi segala... Ya Allah. Subhanallah. 

Aamiin.


Firman Allah dalam Surah Al-Tahrim, ayat 8: 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَى رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يَوْمَ لَا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعَى بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ 

Maksudnya, “Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan “Taubat Nasuha”, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama-sama dengannya; cahaya (iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata (ketika orang-orang munafik meraba-raba dalam gelap-gelita): “Wahai Tuhan kami! Sempurnakanlah bagi kami cahaya kami, dan limpahkanlah keampunan kepada kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu” 

Foto Aminah Hj Salleh.


Tiada ulasan: