Ahad, 23 September 2018

Kisah Nabi Muhammad Rasullallah Sallallahualaihiwassalam dan sahabat-sahabatnya. 8248.


Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.
MajelisRasulullahSaw on Twitter
https://plus.google.com/102179280617690120159
Foto
https://plus.google.com/102179280617690120159
WEDNESDAY, 19 SEPTEMBER 2018
5 Kisah Percobaan Pencurian Jasad Rasulullah SAW Di Makam Beliau, Yang Digagalkan Oleh ALLAH SWT
Dalam Masjid Nabawi Madinah terbaring jasad Rasullullah SAW yang begitu dicintai oleh Allah dan umat berimam. Kondisi makam Nabi mendapat perhatian dan penjagaan yang ketat dari aparat keamanan Kerajaaan Arab Saudi. Hal ini terjadi karena fakta telah terjadi percobaan pencurian jasad Nabi Muhammad SAW. Tentu saja Raja Arab Saudi sebagai pengawal dua kota suci memiliki tanggung jawab untuk memastikan keamanan kota Mekkah dan Madinah. 

Di makam Nabi, banyak orang yang akan berusaha mendekat jika makam ini dibiarkan terbuka. Belum lagi, untuk mengantisipasi upaya upaya jahat yang ingin mencuri jenazah Rasul. Apalagi dalam sejarah Islam telah ada upaya dalam mencuri jasad Nabi SAW sebanyak 5x, yaitu mulai dari Mesir hingga negeri-negeri Barat di Eropa yang bersekongkol untuk mencuri jasad Nabi SAW. Namun persekongkolan tersebut harus berhadapan dengan kekuasaan Allah SWT pemilik alam semesta ini. 

Percobaan Pencurian Jasad Nabi Muhammad 
Berikut cerita dibalik uapaya percobaan Pencurian Jasad Rasulullah SAW. 

1. Masa al-Hakim Biamrillah al-'Ubaidiy Part 1
Kisah pencurian jasad Nabi Muhammad ditulis oleh Muhammad Ilyas 'Abdul Ghani, penulis buku Sejarah Masjid Nabawi as-Syarif. Dalam bukunya Ia menulis tentang percobaan pencurian pertama dilakukan pada masa Raja Fathimiyah, al-Hakim Biamrillah al-'Ubaidiy. Meskipun al Hakam beragama Islam, namun ia menyimpang dari ajaran Islam yang benar, sehingga Rakyat Mesir tidak bisa tidur tenang pada masa pemerintahannya.

Ketika itu seorang Zindiq mengusulkan kepadanya agar mencuri jasad Nabi. Hal ini dilakukan untuk menarik perhatian manusia kepadanya dan negerinya. Dengan menghadirkan jasad Nabi Muhammad ke Mesir, maka negeri ini akan menggantikan Madinah. Kemudian Ia berencana memerangi rakyatnya.

Tapi Allah SWT tidak tinggal diam dengan rencana jahat tersebut. Nagi-Nya sangat mudah dalam menggagalkan upaya Raja al-Hakim. Pada malam rencana itu dijalankan, ternyata Allah mengirimkan angin ke Madinah, dan hampir bumi tergoncang karena kuatnya angin itu. Hal ini menjadi penghalang tujuan para penjahat tersebut.

2. Masa al-Hakim Biamrillah al-'Ubaidiy Part 2
Ternyata kegagalan rencana awal tidak membuat raja yang mulai memimpin pada usia 11 tahun tersebut kapok. Ia kembali menyusun rencana jahat untuk mencuri jasad Rasulullah SAW. Kali ini, prajuritnya mampu memasuki Madinah. Utusannya ini tinggal di dekat Masjid Al Haram an-Nabawi.

Mereka menggali tanah untuk membuat terowongan menuju makam Nabi SAW. Namun keajaiban pun kembali terjadi. Terdengar suara ditengah-tengah masyarakat Madinah "Nabi kalian akan digali (kuburnya)". Akhirnya Mereka pun kemudian melakukan penyelidikan dan mendapi utusan al-Hakim Biamrillah al-'Ubaidiy tengah menggali terowongan. Mereka kemudian dihukum dan dihukum mati.

3. Jasad Nabi akan Dicuri Para Penguasa di Eropah
Peristiwa pencurian ini terjadi pada tahun 1164 atau 557 H dan ditulis oleh sejarawan Ali Hafidz dalam kitab Fusul min Tarikhi Al-Madinah Al Munawarah. Saat itu, kondisi umat Islam dalam kondisi yang lemah, sehingga para penguasa di Eropa bersepakat untuk mencuri jasad Rasulullah.

Setelah kesepakatan disetujui, para penguasa di Eropa kemudian mengirim utusan untuk mencuri jenazah Rasul pada musim Haji. Kedua orang itu menyamar sebagai jemaah haji dari Andalusia yang memakai pakaian khas Maghribi. Kedua orang tersebut ditugaskan melakukan survei awal dalam mencari kesempatan untuk mencuri jasad Nabi Muhammad.

Setelah melakukan survei lapangan, keduanya memberanikan diri untuk menyewa sebuah penginapan yang letaknya dekat dengan makam Rasulullah. Mereka membuat lubang dari dalam kamar menuju ke makam Rasulullah SAW. Belum sampai pada akhir penggalian, rencara tersebut telah digagalkan oleh Allah SWT melalui seorang hamba-Nya, yaitu Sultan Nuruddin Mahmud bin Zanki.

Sang Sultan penguasa Mesir dan Syam itu pada suatu malam bermimpi bertemu Rasulullah. Sang Nabi sedang menudingkan tangannya ke arah dua orang berwajah Eropa, seraya berkata, "Wahai Mahmud, tolonglah aku dari dua orang ini!".

Maka sultan terbangun dan terkejut lalu ambil wudhu dan melanjutkan tidur. Tapi Ia kembali bermimpi yang sama hingga tiga kali berturut-turut. Pagi harinya Ia menceritakan mimpinya kepada para menteri dan berpikir bahwa telah terjadi sesuatu di Madinah. Akhirnya Sultan dan para pengawalnya berangkat ke kota Madinah.

Sesampainya di sana Sultan mengumpulkan seluruh masyarakat Madinah untuk mengenali wajah mereka. Ini bertujuan untuk melihat adakah wajah yang mirip dengan yang ada di mimpinya. Pada awalnya Ia tidak dapat menemukan dua wajah tersebut.

Lalu Sultan bertanya: "Masih adakah yang lain?". 

Salah satu penduduk Madinah menjawab: "Memang masih ada, yaitu dua orang jamaah haji dari Maroko yang mukim di sini, mereka saleh dan kaya, sering membagi sedekah dan selalu shalat berjamaah di Masjid Nabawi. Mereka merasa sudah cukup tidak perlu mengambil sedekah atau hadiah.

"Datangkan mereka ke sini sekarang juga...!", perintah Sultan.


Ternyata dua orang ini mirip dengan yang ada di mimpinya. Sultan lalu memeriksa keduanya dan mendapati rumah mereka terdapat lubang menuju makam Nabi. Keduanya mengaku melaksanakan tugas untuk mengambil jasad Nabi Muhammad SAW untuk dibawa ke Eropa.


4. Kelompok Perampok

Usaha keempat terjadi saaat sejumlah orang mencuri dan merampok kafilah jamah haji. Kemudian mereka bertekad untuk menggali kuburan Nabi SAW. Mereka berbicara dan terang-terangan mengutarakan niat mereka. Kemudian mereka menyeberangi laut menuju Madinah. Kemudian Allah menolak serangan mereka dengan kapal yang telah disiapkan dari Mesir al-Iskandariyah yang mengikuti mereka. Kemudian menangkap mereka semuanya, kemudian menawan semua.

5. 40 Orang Ingin Menggali Makan Abu Bakar dan Umar

Upaya kelima dilakukan dengan rencana menggali makam Abu Bakar dan Umar. Peristiwa ini terjadi di pertengahan abad tujuh Hijriyah. Sejumlah orang yang mencapai 40 orang laki-laki ingin menggali kubur pada malam hari. Lalu bumi terbelah dan menelan mereka. Hal ini diceritakan oleh pelayan al-Haram an-Nabawy pada saat itu. Dia adalah Shawwab, as-Syamsu al-Malthiy.

Demikian cerita lima percobaan pencurian jasad Nabi Muhammad SAW, manusia agung akhir zaman.

5 Kisah Percobaan Pencurian Jasad Rasulullah SAW Di Makam Beliau, Yang Digagalkan Oleh ALLAH SWT | Islam
https://www.kehidupansatupersinggahan.com/2018/09/5-kisah-percobaan-pencurian-jasad.html


INSPIRASI
Kisah Tentang Rasulullah SAW, Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar Yang Lapar

OLEH NATIRAH AZIRA  •  22 SEP 2018  •  4 MIN BACA

Ada suatu kisah menyentuh hati yang saya dapati dari perkongsian Sheikh Omar Sulaiman di video The Daily Reminder. Pada suatu malam Rasulullah SAW keluar dari rumahnya. Kebiasaannya Rasulullah SAW jarang berada di luar rumah pada waktu tersebut. Lalu baginda mendapati ada dua orang yang cukup dikenalinya juga berada di masjid. Mereka adalah Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar, sahabat baik baginda sendiri. 

Lalu baginda bertanya, apakah yang membuatkan mereka keluar dari rumah pada waktu malam begini.

“ما أخرجكما من بيوتكما هذه الساعة؟”

Lantas mereka menjawab:

“الجوع يا رسول الله”

“Lapar Ya Rasulullah”

Rasa lapar yang membuatkan kami keluar dari rumah dan berada di masjid.

Lalu Rasulullah SAW berkata kepada mereka:

“وأنا والذي نفسي بيده..لأخرجني الذي أخرجكما”

“Aku juga..aku juga keluar dengan sebab yang sama kalian keluar dari rumah”

Rasa lapar juga yang menyebabkan Rasulullah SAW keluar dari rumah. Bayangkanlah Rasulullah adalah seorang Rasul, yang tidak pernah menutup pintu rumahnya dari orang yang memerlukan baginda, yang sentiasa mencari baginda, namun keadaan baginda yang lapar tidak disedari pun oleh orang lain.

Begitu juga dengan sahabat baginda yang sentiasa berkhidmad kepada masyarakat. Pada malam tersebut ketiga-tiga orang yang dikasihi Allah ini tidak dapat melelapkan mata kerana lapar!

Begitulah kebiasaan orang yang sentiasa berkhidmad untuk orang lain. Mereka menjaga kebajikan orang lain, namun kerap kali kebajikan mereka tidak disedari oleh orang lain. Dalam hal ini, Rasulullah tidak pernah menunjukkan kesusahan baginda. Baginda selalu tersenyum, baginda tidak pernah mengadu atau meminta-minta, sehinggakan tiada orang yang menyedari keperluan baginda.

Lalu Rasulullah SAW, Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar berjalan ke rumah penduduk Ansar yang dikenali dengan kemurahan hati. Mereka dipelawa masuk dan dimuliakan dengan air, kurma dan juga dimasakkan biri-biri bagi mengisi perut mereka pada malam itu.

Dalam keadaan itu, Rasulullah SAW memandang ke arah kedua-dua sahabat yang sangat baginda sayangi lalu berkata;


“والذي نفسي بيده..لتسألن عن هذا يوم القيامة

أخرجكم من بيوتكم الجوع

ثم لم ترجعوا حتى أصابكم هذا النعيم”

“Aku bersumpah dengan Tuhan yang menguasai diriku, Kalian akan ditanya tentang hal ini (tentang nikmat pada malam ini) pada hari kiamat kelak, Apa yang membuatkan kalian keluar dari rumah adalah rasa lapar, Kemudian kalian tidak pulang ke rumah sehinggalah kalian disentuh dengan nikmat dari Allah ini” 

Ada beberapa perkara yang dapat kita pelajari daripada kisah ini: 

#1- Sebutlah Alhamdulillah 

Sebutlah Alhamdulillah walau dalam apa jua keadaan kita. Contohilah Rasulullah SAW, baginda telah bersyukur kepada Allah jauh sebelum baginda mendapat nikmat dan bantuan daripada Allah. Bagaimana? Baginda sentiasa bersyukur walau dalam apa keadaan sekalipun. Baginda tidak mengadu dan merungut dengan apa yang diberikan Allah. 

#2- Sebutlah Nikmat Yang Diberikan Allah 

Sebut di sini bukan bermakna menunjuk-nunjuk kepada orang, tetapi mengingati sekian banyak nikmat yang diberikan oleh Allah kepada kita setiap saat dan setiap masa. 

Memang kita tidak mampu mengira kesemua nikmat yang Allah berikan namun kita mampu untuk bersyukur atas nikmat yang diberikan. Catatlah setiap hari paling kurang tiga perkara yang dapat anda syukuri. Apabila berlalunya masa, anda akan menyedari sebenarnya hidup anda sentiasa dirahmati Allah dan anda akan menjadi seorang yang lebih bersyukur. 


وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ

Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya. (Surah Ad-Dhuha, 93:11) 

#3- Lihatlah Sudut Kebaikan Yang Ada 

Sentiasa melihat sudut kebaikan dalam apa jua situasi atau kesusahan yang anda harungi. Sebutlah sesuatu yang baik walau orang di sekeliling anda berkeluh kesah dengan keadaan yang dialami. 

Latih diri anda untuk memerhatikan sesuatu yang tidak disedari oleh orang lain. Latih diri untuk bersyukur dalam keadaan susah dan senang, dan dalam keadaan lapang atau sempit. 

#4- Usah Rasa Berhak Dengan Apa Yang Anda Rasa Patut Dapat 

Rasa berhak di sini lebih berbentuk keinginan peribadi seperti penghormatan dan kemuliaan. Lihatlah Rasulullah SAW, walaupun baginda dalam keadaan lapar baginda tidak merasa berhak untuk mendapat kesenangan,sedangkan Rasulullah SAW sendiri telah menjalankan tanggungjawab dan berkhidmat kepada orang ramai. 

Rasulullah SAW tidak berfikir bahawa orang perlu melayan baginda dengan sekian sekian layanan. Baginda hanya bersyukur dengan keadaan baginda dan mengharapkan pertolongan hanya dari Allah SWT. 

Kita boleh melatih diri untuk bersyukur. Mulalah dengan perkara yang paling dekat diri kita. Nafas yang dihembus, makanan yang dapat disuap ke mulut, mata yang dapat melihat, kudrat yang masih ada dan kita dapat melakukan banyak perkara. Sesungguhnya rasa syukur itu tanda bahawa kita menyedari diri kita adalah hamba dan tiada sekelumit pun yang kita punya. Wallahua’alam.

Kisah Tentang Rasulullah SAW, Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar Yang Lapar
https://tazkirah.net/kisah-tentang-rasulullah-saw-saidina-abu-bakar-dan-saidina-umar-yang-lapar/


Amalkan 10 Waktu Afdal Membaca Al-Ikhlas, Semoga Segala Hajat Kita Dipermudahkan Oleh ALLAH SWT

Ahmad Shah pada Islam - Sejam yang lalu
Surah Al-Ikhlas adalah termasuk dalam kumpulan surah ‘Al-Mu’awwidzaat’ yang dianjurkan membacanya. Sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam; “Sesiapa yang membaca surah Al-Ikhlas, maka seolah-olah dia telah membaca satu pertiga Al-Qur’an” (Hadith Riwayat Ahmad dan An Nasai). Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda lagi: “Sesiapa yang membaca surah Al-Ikhlas sebelas kali, Allah SWT membangunkan rumah untuknya di syurga..” (Hadith Riwayat Ahmad dan Muadz bin Aras). Waktu-Waktu Berkat Membaca Al-Ikhlas Umat Islam dianjurkan membaca Surah Al-Ikhlas pada 10 waktu beriku... lagi »

Waktu waktu yang Afdhal Untuk Mengamalkan Bacaan Ayat Kursi Menurut Hadith Sahih

Ahmad Shah pada Islam - Sejam yang lalu
“Allah, tidak ada ilah (yang berhak disembah) melainkan Dia, yang hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya). Dia tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafa’at di sisi-Nya tanpa seizin-Nya. Dia mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka. Mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dia tidak merasa berat memelihara keduanya. Dan Dia Maha Tinggi lagi Maha besar.” (QS. Al Baqarah: 255) *1- Ketika pagi dan pet... lagi »

MashaAllah!! Solat Dhuha Pembuka Rezeki Dan Rasiah Wajah Cantik Berseri

Ahmad Shah pada Islam - 7 jam yang lalu
memang sangat banyak baik untuk jasmani ataupun rohani, sehingga akan begitu baik bila dikerjakan setiap hari. Pada kesempatan kali ini akan dibicarakan tentang faedah dari solat dhuha. Solat dhuha sendiri adalah solat yang dikerjakan ketika matahari baru terbit sekitar pukul 08. 00 s / d saat zuhur. Faedah solat dhuha sendiri memang sangat banyak serta sudah pasti begitu bermanfaat untuk seseorang, selain untuk membukakan pintu rezeki supaya lebih baik, solat dhuha sendiri juga mempunyai manfaat lain untuk kesihatan serta kecantikan. Mengenai sebahagian manfaat waktu dhuha untuk ... lagi »
Foto
https://plus.google.com/102179280617690120159

Penat macam mana pun jadi suri rumah, orang tetap anggap kami goyang kaki tak rasa penat bekerja

Kriss Merah pada Kriss Merah.com - 5 jam yang lalu
Kadang-kadang kita tak pernah ambil tahu bertapa penatnya menjadi suri rumah, bertapa pedihnya dilekeh orang bila tak berkerja makan gaji macam orang lain... Baca luahan akak ni Kalau ada keja kosong, tolg pm saya ye . Keja pape pun xpe . Sy ada degree in electrical engineering . Tp nk suh buat wiring tolongla jangan , terbakar rumah kau nnt 😂 kalau nk guna SPM aje pun bole . SPM sy ok la w/pn x flying colours . sy boleh mengajar, terutama subjek Maths . Membebel tanpa henti selama setengah jam adlh kelebihan sy 😏 Sy dh penat jd surirumah . Walau 1000 kerja sy buat setiap har... lagi »


Anda Pernah Terbangun Pukul 3 Hingga 5 Pagi? Bersyukurlah, Tandanya Rahmat Allah ini Sampai Kepadamu

Ahmad Shah pada Islam - 8 jam yang lalu
Ramai orang terbangun di waktu yang sama waktu malam hari. Sayangnya, keadaan ini sering kali diabaikan. Namun, tahukah kamu bahawa ini adalah cara tubuh dan Allah berkomunikasi denganmu. Pengubatan tradisional Cina menggunakan titik energi untuk teknik akupunktur. Titik-titik tenaga ini terhubung dengan sistem jam yang dipercayai memberi energi untuk bahagian tubuh tertentu. Jadi, dilihat dari waktu kamu bangun di malam hari, tubuhmu sedang mengalami ransangan tertentu. Ini juga sebuah cara fizikal dan emosi menyampaikan masalah padamu. Terbangun di tengah malam sebaiknya jangan... lagi »

SUBHANALLAH. Enam Misteri Yang Allah Memang Sembunyikan Dari Manusia. Mustahil Untuk Kita Temui Jawapannya.

Ahmad Shah pada Islam - 8 jam yang lalu
Kehidupan di dunia merupakan salah satu misteri yang tidak diketahui oleh penghuninya. Tidak ada satupun makhluk yang mengetahui bagaimana jalan cerita hidupnya kecuali atas izin Allah SWT. Begitu banyak hal yang Allah sembunyikan dari makhluk ciptaan-Nya. Beberapa hal bahkan dikatakan sebagai rahsia Ilahi yang tidak boleh diramalkan secara nyata. Akan tetapi di sebalik misteri yang disembunyikan tersebut tentu ada hikmah luar biasa yang akan diperolehi oleh manusia. Misteri tersebut akan terbuka apabila Allah SWT berkehendak. Menurut Umar bin Khattab ada enam perkara yang masih j... lagi »

3 Langkah Untuk Melepaskan Diri Daripada Ikatan Syaitan Ketika Tidur

Natirah Azira pada Tazkirah - 8 jam yang lalu
Sesungguhnya ajaran Islam sangatlah menyeluruh. Bermula dari bangun tidur hingga ke saat untuk melelapkan mata semula, sentiasa ada amalan-amalan yang diajarkan Rasulullah SAW agar kehidupan seorang Mukmin itu terpelihara. Dari Abdullah bin Umar radliyallaahu ‘anhu, bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, مَنْ بَاتَ طَاهِرًا، بَاتَ فِي شِعَارِهِ مَلَكٌ، فَلَمْ يَسْتَيْقِظْ إِلَّا قَالَ الْمَلَكُ: اللَّهُمَّ […]


Haid Sudah Bersih atau Belum? Begini Cara Menentukannya, Takut Jika Tersilap Segala Ibadah Menjadi Sia-sia..

Ahmad Shah pada Islam - 17 jam yang lalu
Ketika wanita mengalami haid, tanda sucinya adalah berhentinya darah. Baik darah haidnya sedikit maupun banyak. Mayoritas ulama berpendapat masa haid minimal adalah sehari-semalam dan maksimal 15 hari. Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullah berpendapat bahwa tidak ada batasan minimal maupun maksimal untuk masa haid, namun jika muncul darah yang ciri khasnya seperti yang diketahui (sebagai darah haid) maka itulah masa haid, baik sedikit maupun banyak. Beliau mengatakan, “Allah mengaitkan banyak hukum yang berlaku ketika haid. Dan Allah tidak memberikan batasan. Baik batasan min... lagi »

Surah Yang Dibaca Oleh Rasulullah SAW Dalam Solat PERLU ANDA TAHU.. SEBARKAN !!!

Ahmad Shah pada Islam - 17 jam yang lalu
Bacaan Dalam Solat Perlu Tertib BOLEHKAH ustaz senaraikan surah yang perlu dibaca dalam solat? Apakah benar panjang pendek sesuatu surah itu akan menentukan kedudukannya sama ada di rakaat awal atau akhir. ********************* Ustaz Zahazan Mohamed BACAAN surah dalam solat hendaklah dibaca dengan tertib dan tartil serta dibezakan bacaan dengung suara antara sebutan rahmat dan sebutan azab, antara sebutan tahmid (memuji) dengan sebutan tamjid (memuliakan), antara sebutan wa’du (janji baik untuk yang taat) dengan wa’id (janji jahat untuk yang ingkar). Jika kita melakukan sedemikia... lagi »

Solat dhuha

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 19 jam yang lalu
SOLAT DHUHA Dirikanlah solat sunat Dhuha 2,4,6,8,10,12 rakaat setiap pagi dalam waktu yang dibenarkan dengan ikhlas dan istiqamah, kerana Allah. Waktunya bermula 26 minit selepas naik matahari (syuruk) dan berakhir sebelum tengahari/zohor. Contohnya: 8-11 pagi di KL termasuk dlm waktu dhuha. • Panduan Solat Sunat Dhuha ► http://goo.gl/T1p8A • Keutamaan Solat Dhuha ► https://goo.gl/y30okb • Video: Waktu Syuruk, Solat Sunat Isyraq & Dhuha ► https://goo.gl/9oaZ44


6 Kebaikan Mandi Sebelum Subuh Yang Anda Harus Amalkan, Semoga Bermanfaat

Ahmad Shah pada Islam - Sehari yang lalu
6 kebaikan mandi sebelum subuh yang anda harus amalkan Ramai ke kat sini yang suka mandi sebelum subuh? Bagi yang jarang mandi sebelum subuh ini adalah 6 kelebihan jika anda amalkan. Kajian sains mengatakan kandungan gas ozon pada waktu pagi lebih tinggi dari waktu lain. oleh itu, gas ozon ini juga amat penting untuk tubuh badan anda. jika anda mandi sebelum waktu subuh, ia bukan sahaja membersihkan malah memberikan kesegaran dan manfaat untuk tubuh badan anda. antara manfaatnya ialah : Kulit Semakin lembut dan halus Pada waktu pagi selalunya anda akan memasang “water heater” unt... lagi »

Inilah 25 Janji Allah Kepada Orang yang Suka Beristighfar, Mari Kita Amalkan!! Share

Ahmad Shah pada Islam - Sehari yang lalu
Istighfar adalah salah satu amalan paling singkat jika diucapkan, bahkan cuma (sekitar) satu detik saja untuk sekali mengucap istighfar. Tapi kenapa kita malas beristighfar? Padahala Allah sudah berjanji akan memberi kemulian kepada siapa saja yang sering mengucap istighfar. Berikut ini 25 janji Allah untuk anda yang gembar membaca istighfar: 1. Menggembirakan Allah Rasulullah s.a.w bersabda, “Sungguh Allah lebih gembira dengan taubat hamba-Nya daripada kegembiraan salah seorang dari kalian yang menemukan untanya yang hilang di padang pasir.” (HR. Bukhari dan Muslim). 2. Dicintai... lagi »


Ayat Penunduk Untuk Anak-Anak Yang Nakal, Degil Dan Suka Melawan Cakap Ibu Bapa

Ahmad Shah pada Islam - Sehari yang lalu
SKROLL DIAKHIR ARTIKEL UNTUK TONTON VIDEO FULL Secara fitrahnya semua ibu bapa mahukan anak-anak yang menghormati ibu bapa, mentaati hukum agama, sentiasa menjauhi maksiat serta tidak terjebak dengan gejala sosial. Pengalaman penulis di Darussyifa’ sering bertemu dengan ibu bapa yang mengadu tentang anak-anak mereka yang terjebak dengan gejala sosial seperti anak-anak yang lari dari rumah, bergaul dengan remaja yang rosak akhlak, berzina, menagih dadah, melawan ibu-bapa, kasar serta biadab dengan ibu bapa dan seumpamanya. Ibu bapa yang datang ke Darussyifa’ ini meminta perawat me... lagi »


Usah Sembunyikan Anak-Anak Dari Dunia Yang Mencabar

Natirah Azira pada Tazkirah - Sehari yang lalu
Semester ini saya mengambil kelas Community Psychology. Kelas ini menjadi lapangan para pelajar berdiskusi dan berbincang bersama pensyarah tentang masalah-masalah sosial yang berlaku di dunia hari ini. Isu penderaan kanak-kanak, gangguan seksual, pornografi, LGBT dan banyak lagi. Pernah sekali seseorang bercerita kepada saya tentang kawannya yang tidak pandai bergaul, selalu negatif dan merasakan orang berniat […]


Tersimpan Rahsia Di Sebalik Usia Kita Ini

Rizal Alhaj pada Tazkirah - Sehari yang lalu
Ketahuilah para pembaca sekalian bahawa; #1- Semakin Bertambah Usia, Semakin Lemah Tangan Menggenggam Kerana Allah S.W.T sedang mendidik kita agar melepaskan cinta dunia. Firman Allah S.W.T yang bermaksud; Barang siapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, nescaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna, dan mereka di dunia itu tidak akan […]


5 Jenis Tidur Yang Disebutkan Dalam Al-Quran

Natirah Azira pada Tazkirah - Sehari yang lalu
Manusia memerlukan tidur untuk berehat tidak kira lah tidur pada waktu malam atau tidur sekejap pada waktu siang. Waktu tidur adalah waktu untuk bertenang dari segala macam hal yang menyerabutkan. Sesetengah orang apabila ditanya; Apa yang akan mereka lakukan apabila stres atau penat? Salah satu jawapan yang akan kerap kita dengar adalah ‘tidur’. Tidur adalah […]


Ayat Empat dan gerakan Selempang Merah

Kriss Merah pada Kriss Merah.com - Sehari yang lalu
Kumpulan Parang Terbang Cerita pasal kehandalan dan kehebatan ilmu kebatinan suku Banjar yang di sampaikan dari mulut ke mulut yang mana setengahnya di tokok tambah untuk menjadikannya lebih menarik sangat mengujakan. Nama-nama seperti 'Tentera Sabil' atau 'Kumpulan Parang Terbang' merujuk kepada kaum etnik Banjar Sg Manik di bawah pimpinan Tuan Guru Haji Bakri. Cerita tentang parang terbang dan kehandalan pahlawan-pahlawan Banjar yang hanya bersenjatakan parang menentang komunis yang lengkap bersenjatakan senapang sudah menjadi satu legenda. Nama-nama seperti Tuan Guru Haji Bakri, ... lagi »


JUMU'AH MUBARAK ‏- Wishing everyone a blessed Friday جمعة مباركة لكم جميعا إن شاء الله

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - Sehari yang lalu

Hanya Baca Zikir Ini 3 Kali Selepas Subuh, In Sha Allah Setiap Makhluk Akan Mendoakan Keampunan Anda

Ahmad Shah pada Islam - 2 hari yang lalu
Hadis ini diriwayatkan oleh Ahmad dalam Musnad (34/207, hadis no. 20602): عَنْ قَبِيصَةَ بْنِ الْمُخَارِقِ، قَالَ: أَتَيْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ لِي: ” يَا قَبِيصَةُ مَا جَاءَ بِكَ؟ “، قُلْتُ: كَبِرَتْ سِنِّي، وَرَقَّ عَظْمِي، فَأَتَيْتُكَ لِتُعَلِّمَنِي مَا يَنْفَعُنِي اللهُ عَزَّ وَجَلَّ بِهِ، قَالَ: ” يَا قَبِيصَةُ، مَا مَرَرْتَ بِحَجَرٍ، وَلَا شَجَرٍ، وَلَا مَدَرٍ، إِلَّا اسْتَغْفَرَ لَكَ، يَا قَبِيصَةُ، إِذَا صَلَّيْتَ الْفَجْرَ، فَقُلْ : سُبْحَانَ اللهِ الْعَظِيمِ وَبِحَمْدِهِ، تُعَافَى مِنَ الْعَمَى، وَالْجُذَامِ، وَالْفَالِجِ، يَا قَبِيصَة... lagi »

Sering Dihimpit Dan Ditindih ‘Sesuatu’ Ketika Sedang Tidur? Ini cara Mengelakkan Dan Penjelasannya Yang Berkesan

Ahmad Shah pada Islam - 2 hari yang lalu
BILA rasa ditindih, tenangkan fikiran, jangan panik, setkan dalam kepala anggap biasa-biasa je. InsyaAllah di sini ada beberapa tips untuk anda ikuti. Tarik nafas sedalamnya dan tahan nafas beberapa saat sambil zikir dalam hati Allah sebanyak-banyaknya, kemudian hembuskan perlahan-lahan. Ulang beberapa kali. Azan sekuat-kuatnya dalam hati, sehingga anda mampu untuk melepaskan suara azan di mulut. Membaca ayat kursi atau apa-apa surah yang terlintas dikepala. Baca di dalam hati. Cuba gerakkan ibu jari perlahan-lahan sehingga anda mampu menggerakkan keseluruhannya. ubah posisi tid... lagi »

5 Kisah Percobaan Pencurian Jasad Rasulullah SAW Di Makam Beliau, Yang Digagalkan Oleh ALLAH SWT

Ahmad Shah pada Islam - 2 hari yang lalu
Dalam Masjid Nabawi Madinah terbaring jasad Rasullullah SAW yang begitu dicintai oleh Allah dan umat berimam. Kondisi makam Nabi mendapat perhatian dan penjagaan yang ketat dari aparat keamanan Kerajaaan Arab Saudi. Hal ini terjadi karena fakta telah terjadi percobaan pencurian jasad Nabi Muhammad SAW. Tentu saja Raja Arab Saudi sebagai pengawal dua kota suci memiliki tanggung jawab untuk memastikan keamanan kota Mekkah dan Madinah. Di makam Nabi, banyak orang yang akan berusaha mendekat jika makam ini dibiarkan terbuka. Belum lagi, untuk mengantisipasi upaya upaya jahat yang ingi... lagi »


Inilah Para Penghuni Langit Pertama Hingga Ke Tujuh Yang Jarang Di Ketahui Orang

Ahmad Shah pada Islam - 2 hari yang lalu
Peristiwa Isra Mi’raj adalah peristiwa agung dan penting didalam kehidupan Nabi Muhammad SAW. Waktu itu Nabi ditemani dengan malaikat Jibril mengalami perjalanan dari Mekkah sampai ke Baitul Maqdis. Dan pada peristiwa Isra Mi’raj ini, Nabi bertemu dengan Allah SAW dan memperoleh perintah dari Sang Pencipta untuk menggerakkan shalat 5 waktu sehari-harinya. Saat perjalanan mulia itu, Nabi mengendarai hewan bersayap dan memiliki ukuran besar, tubuhnya bahkan juga melebihi keledai, berwarna putih dan panjang. Hewan ini dikatakan sebagai Buraaq dan satu langkahnya dapat menempuh jarak ... lagi »

Cermini diri: Muhasabah diri kerana Allah: Akibat perbuatan dan tingkah laku kita, jangan sampai ALLAH tidak menolong kita, waktu kita masih lagi hidup, setelah mati dan dihidupkan kembali. Nauzubillahminzalik.

Tiada ulasan: