Isnin, 3 September 2018

Melayu pemilik Tanah Melayu yang sekarang dijenamakan Semenanjung Malaysia. 8140.


Ubatnya: Melayu kena kembali pada Allah. The secret weapon of the Muslims, Prayer is the weapon of all Muslims. The effort without prayer is arrogant and prayer without usha is a lie. 

Mengapa Bangsa Cina dan India ada di Tanah Melayu. 

Kehadiran bangsa Cina di sektor perlombongan dan bangsa India di sektor ladang getah di zaman penjajah adalah perancangan yahudi untuk menghakis Tanah Melayu khasnya dan Nusantara umumnya sebagai wilayah majoriti Islam. 

Hasilnya pada tahun 1957 jumlah penduduk Melayu di Tanah Melayu ialah 2, 427, 834 orang iaitu 49.8% daripada jumlah penduduk Tanah Melayu. Semua ini gara-gara dua bangsa pendatang iaitu China dan India mendapat taraf rakyat Tanah Melayu tanpa syarat. Sebaliknya orang Melayu diberi syarat untuk Merdeka iaiatu terima Bangsa China dan India pendatang ini sebagai sebahagian Rakyat Tanah Melayu. 

Mereka bangsa China dan India boleh beli tanah dan boleh kuasai ekonomi Tanah Melayu. Maka bergendanglah yahudi bila cita-citanya tercapai dan apa lagi waktu ini di tahun 2018 bersamaan 1439 Hijrah. 
Apabila yahudi mengetahui Nusantara menjadi kediaman Melayu iaitu Suku Kaum Yahudi yang hilang di timur, maka mereka telah merancang pelbagai helah untuk memecah belahkan Kesatuan Melayu di Nusantara. 

Nusantara merangkumi Burma/Myanmar, Kemboja, Laos, Vietnam, Tanah Melayu, Utara Tanah Melayu Sehingga Segenting Kra kecuali Siam/Thailand, Filipina, Brunai, Malaysia (Sabah dan Sarawak), Kalimantan (Indonesia) Singapura dan Indonesia. Bahasa Melayu adalah bahasa utama di Nusantara dan diketahui Bahasa Melayu menjadi penyatu bahasa di kalangan bangsa-bangsa atau suku kaum yang terdapat di Indonesia. Begitu juga halnya peranan Bahasa Melayu di Tanah Melayu menjadi bahasa penghubung antara Melayu, Cina dan India. 

Yahudi mengirim Portugis, Sepanyol, Belanda, Inggeris dan Perancis menjadi bangsa penjajah di Nusantara. 

Ini adalah tektik utama yang digunakan untuk memecah belahkan Nusantara menjadi banyak Negara melalui persempadanan geografi. Penjajah datang membawa bersama Kristian dan budaya mereka, selain dari menjarah hasil bumi tanah jajahan. Itu sebab Inggeris dengan nilai mata wang paund masih menjadi raja wang dunia, hasil dari rompakan dari negara yang mereka jajah terutama Tanah Melayu. 

Burma atau Myanmar, Brunai, Singapura dan Tanah Melayu dijajah oleh British/Inggeris. Perancis menjajah Laos, Kemboja dan Vietnam yang diubah nama menjadi Negara-negara Indo-China. Filipina dijajah oleh Sepanyol. Indonesia pula dijajah oleh Belanda. 

Di akhir era penjajahan di Nusantara Amarika Syarikat menjadi negara penjajah baru dengan menunjukan belangnya dan menjadikan Indo-China sebagai medan perang, menguji teknologi kejahatan kemanusiaan dan senjata peperangan mereka, yang berakhir dengan ketewasan Amarika Syarikat di tangan Vietkong pada tahun 1975. 

Amarika Syarikat juga telah menjajah Filipina, serta berjaya mengubah rupa muka Melayu Filipina kepada muka-muka Pan-Amarikana. 

Kesan penjajahan di Nusantara: 

Malaysia telah dirancang sejak abad ke 16. Cara merealisasikannya ialah melalui penjajahan Inggeris di Tanah Melayu dan Singapura serta mengubah sejarah asal usul Bangsa Melayu. Kononnya Melayu dari Yunani, keluarga Bangsa China, tetapi jenis mata tak sepet dan berkulit gelap tidak sama dengan Bangsa China. Semua itu dilakukan untuk menutup bahawa Melayu adalah Suku Yahudi yang hilang di timur dan akan ke Palestin menuntut bela atas kemusnahan Islam oleh yahudi. Melayu atau Bani Jawi inilah yang akan menghapuskan Yahudi di Palestin satu hari nanti. 

Filipina, Singapura, Burma, Indo-China (Laos,Kemboja dan Vietnam) serta Negeri-negeri Melayu Selatan Thailand sudah tidak lagi menjadi kawasan majoriti Islam dan tidak lagi di bawah naungan Pemerintahan Kerajaan Islam Melayu. 

Mengapa Siam atau Thailand menjadi negara yang tidak pernah dijajah? 

Sebab utamanya ialah Siam bukan tapak atau negara bagi Umat Islam. Ringkas cakap, Siam jadi negara tidak usah dikacau atau diganggu. Dengan kata lain British menjadikan Siam sebagai negara sahabat. 

Perjanjian Bangkok 1909 adalah usaha yahudi melalui Inggeris untuk mengecilkan keluasan kawasan Semenanjung Tanah Melayu dan menyerahkan Negeri-Negeri Melayu itu dan diubah menjadi Selatan Thailand kepada Thailand. Dengan Perjanjian Bangkok 1909 penjajah berjaya membahagi dua Semenanjung Tanah Melayu, sebagaimana yang dicita-citakan oleh yahudi, yang secara akalnya tidak akan bersatu dalam era moden ini. 

Sekarang di Selatan Thailand kita telah temui muka Melayu tetapi tidak boleh bercakap Melayu. Mungkin mereka berpendirian Bahasa Melayu adalah bahasa kampungan. Itu yang buat mereka merasa malu menggunakannya. Apakah dengan penghakisan penggunaan Bahasa Melayu akan turut menghapus kepercayaan Islam di kalangan mereka? Astaghfirullahalazim... Masya Allah. 

Yahudi bimbangkan Melayu yang juga sebahagian suku kaumnya sendiri. 

Yahudi berjaya memecah belahkan Islam melalui fahaman Syiah, Wahabi, serta pelebelan seperti Islam Libral, Islam Sekular, Islam Sosialis, Islam Komunis, Islam Plural dan sebagainya. Sudah ada Melayu murtad, Melayu Hindu dan Melayu Kristian. Hal pemecahan ini dikenali sebagai Pecah Perintah.” Semua ini bertujuan supaya Islam tidak lagi bersatu dan tidak akan peduli bila ada Islam yang telah diperangi oleh yahudi seperti di Palestin. 

Ada Melayu yang seronok mengkafirkan Melayu yang lain, melebel Melayu dengan gelaran yang tercipta itu. Tambah seronoklah yahudi bila Melayu berpecah belah dan bersengketa akibat berlainan negara, berbeza faham politik dan berbeza pendapat. 

Yahudi yang memimpin penubuhan Negara Haram Israel 1948 boleh diterima oleh Tanah Melayu, yang dengan jayanya telah dibunuh oleh PKM (Parti Komunis Malaya) dalam perjalanan ke Bukit Fraser. Nama-nama sebegitu boleh diabadikan oleh pemimpin Melayu sebagai nama bangunan dan nama jalan, walau pun Persekutuan Tanah Melayu telah merdeka pada 31 Ogos 1957. 

Setelah Singapura seperti menjadi Negara Kembar Israel di Nusantara, Yahudi ingin melihat Melayu Tanah Melayu dengan Melayu Indonesia bercakaran. Apabila ke dua-dua Melayu itu bercakaran dan bermusuh-musuhan bermula dari jenama makanan seperti rendang, maka doktrin Yahudi akan berjaya sepenuhnya di Nusantara. 
evo.wirda
“.”
(Pengajian Malaysia) Sejarah dan latar belakang kaum di Malaysia

Pengajian Malaysia) Sejarah dan latar belakang kaum di Malaysia
https://www.slideshare.net/najwahilmi/pengajian-malaysia-sejarah-dan-latar-belakang-kaum-di-malaysia
1
1. DUB 1012 : PENGAJIAN MALAYSIA TEMA : SEJARAH & LATAR BELAKANG PENDUDUK MALAYSIA
DUB 1012 :
PENGAJIAN MALAYSIA
TEMA :
SEJARAH & LATAR
BELAKANG PENDUDUK
MALAYSIA
2
2. MALAYSIA • Masyarakat terdiri daripada pelbagai keturunan, etnik, warna kulit, agama, bahasa, kebudayaan, dll. • Satu-satunya negara yang mempunyai masyarakat majmuk yang berjaya mengekalkan keamanan dan perpaduan. • Masyarakat majmuk mempunyai konsep dan sejarahnya yang tersendiri di Malaysia.
MALAYSIA
• Masyarakat terdiri daripada pelbagai keturunan,
etnik, warna kulit, agama, bahasa, kebudayaan, dll.
• Satu-satu...
3
3. KAUM MELAYU  Ditafsirkan sebagai penduduk asal Tanah Melayu  Sehingga tahun 1957, jumlah penduduk Melayu di Tanah Melayu ialah 2, 427, 834 orang iaitu 49.8% drpd jumlah penduduk Tanah Melayu  Kegiatan ekonomi utama masyarakat Melayu persisir ialah perdagangan  Bagi negeri-negeri di pantai timur Semenanjung, penduduk Tanah Melayu tertumpu kepada kegiatan menangkap ikan (nelayan) dan bertani  Bagi kaum wanita di negeri Kelantan dan Terengganu, mereka bergiat dalam aktiviti perniagaan kecil-kecilan
KAUM MELAYU
 Ditafsirkan sebagai penduduk asal Tanah Melayu
 Sehingga tahun 1957, jumlah penduduk Melayu di
Tanah Melayu...
4
4.  Kegiatan ekonomi utama kaum Melayu ialah perdagangan di samping ekonomi sara diri lain seperti pertanian, penternakan, menangkap ikan dan mengutip hasil hutan  Penguasaan ekonomi kaum Melayu semakin berubah dan merosot setelah campur tangan British  Kemasukan buruh asing telah mengubah struktur ekonomi masyarakat Melayu
 Kegiatan ekonomi utama kaum Melayu ialah
perdagangan di samping ekonomi sara diri lain seperti
pertanian, penternakan, m...
5
5. KAUM CINA  Sebelum kedatangan British, bilangan masyarakat Cina adalah terlalu kecil dan kebanyakannya bekerja sebagai peniaga sahaja  Penghijrahan masuk masyarakat Cina secara beramai- ramai berlaku selepas pengambilan Pulau Pinang oleh British dari tangan Sultan Kedah pada tahun 1786, pengambilan Singapura dari tangan Sultan Johor pada tahun 1819 dan selepas penubuhan Negeri-Negeri Selat pada tahun 1826  Kebanyakan masyarakat Cina ini berasal dari wilayah Kwangtung dan Tukuin. Ramai juga yang datang dari daerah Amoy, Sen-Yu, Hok-Chiu, Eng Chon dan lain-lain
KAUM CINA
 Sebelum kedatangan British, bilangan masyarakat Cina
adalah terlalu kecil dan kebanyakannya bekerja sebagai
pe...
6
6.  Pada peringkat awal, buruh-buruh Cina bertumpu di tapak-tapak perlombongan awal seperti di Lukut dan Sungai Ujong  Penghijrahan semakin pesat sejajar dengan perkembangan akativiti perlombongan
 Pada peringkat awal, buruh-buruh Cina bertumpu di
tapak-tapak perlombongan awal seperti di Lukut dan
Sungai Ujong
 Peng...
7
7. KAUM INDIA  Kedatangan buruh India ke Tanah Melayu hanya ketara pada abad ke-19 dan ke-20, sebenarnya hubungan antara India dengan Semenanjung Tanah Melayu telah berlaku lebih awal lagi  Penghijrahan masyarakat India ke Tanah Melayu berlaku secara besar-besaran mulai tahun 1840-an  Kebanyakan buruh India datang dari Selatan India  Mereka mula bekerja sebagai peladang di ladang-ladang tebu dan kopi di Seberang Perai  Tumpuan masyarakat India ini ialah di kawasan- kawasan utama penanaman getah di Perak, Selangor dan Negeri Sembilan
KAUM INDIA
 Kedatangan buruh India ke Tanah Melayu hanya ketara
pada abad ke-19 dan ke-20, sebenarnya hubungan
antara Ind...
8
8.  Catatan menunjukkan sejak tahun 1900 hingga 1910, iaitu seramai 48, 000 buruh India telah berhijrah ke Tanah Melayu  Angka ini meningkat secara mendadak 10 tahun kemudiannya, iaitu antara tahun 1911 hingga 1920 apabila dianggarkan seramai 908,000 buruh India berhijrah ke Tanah Melayu  90% daripada golongan penghijrahan terdiri daripada orang Tamil yang berasal Chennai, sementara selebihnya ialah Telegu dan Malayalam  Selain orang Tamil, terdapat juga orang Punjabi dan Ceylon  Kumpulan etnik penduduk India yang terbesar ialah orang Tamil yang terbentuk 80% daripada keseluruhan penduduk India di Tanah Melayu sementara orang Malayali meliputi 7%
 Catatan menunjukkan sejak tahun 1900 hingga 1910,
iaitu seramai 48, 000 buruh India telah berhijrah ke
Tanah Melayu
 An...
9
9.  Orang Telegu pula berjumlah 4%  Selain kelompok etnik di atas, orang Punjabi turut datang dan pada peringkat awalnya mereka bertugas dalam perkhidmatan polis dan kereta api serta menjadi pengawal keselamatan
 Orang Telegu pula berjumlah 4%
 Selain kelompok etnik di atas, orang Punjabi turut
datang dan pada peringkat awalnya me...
10
10. AGAMA & KEPERCAYAAN KAUM MELAYU  Penduduk Melayu di Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak, amnya menganut agama Islam  Agama Islam dibawa masuk ke Tanah Melayu sejak abad ke-14 atau ke-15  Kesultanan Melayu Melaka memang terkenal sebagai pusat pemerintahan yang berperanan penting dalam memastikan penyebaran dan pengukuhan agama Islam  Agama Islam adalah berkonsepkan kepercayaan kepadaTuhan yang satu  Ajaran ini sememangnya berbeza dengan pegangan masyarakat di Tanah Melayu pada abad ke-7 hingga ke- 13 sebelum ini yang menganut agama Hindu dengan konsep banyak Tuhan
AGAMA & KEPERCAYAAN
KAUM MELAYU
 Penduduk Melayu di Tanah Melayu, Sabah dan
Sarawak, amnya menganut agama Islam
 Agama I...
11
11.  Dalam agama Islam, al-Quran dijadikan sebagai sumber/asas hukum yang utama bersama-sama dengan panduan daripada amalan Nabi Muhammad SAW seperti hadis  Asas utama dalam ajaran Islam ialah Rukun Islam dan Rukun Iman  Ajaran Islam bermatlamat : a) Melahirkan manusia yang mempunyai konsep kepercayaan yang betul, iaitu hanya percaya kepada kekuasaan Allah semata-mata b) Melahirkan manusia yang mempunyai cara hidup yang tersusun dan bersistematik dalam setiap situasi kehidupan mereka c) Melahirkan manusia yang bertanggungjawab sebagai khalifah Allah di muka bumi ini dan sekali gus melahirkan manusia yang mengenali diri dan mempunyai hala tuju hidup
 Dalam agama Islam, al-Quran dijadikan sebagai
sumber/asas hukum yang utama bersama-sama dengan
panduan daripada amalan N...
12
12. KAUM CINA  Golongan ini turut membawa bersama agama dan kepercayaan yang dianuti mereka ke negara ini dan kekal mengamalkan agama dan kepercayaan masing- masing tanpa halangan dan sekatan  Taoisme a) Merupakan sistem falsafah dan keagamaan Cina b) Pengaruh Taoisme amat meluas c) Kepercayaan ini telah memperkaya ajaran Confucianisme dan membantu memperluas ajaran agama Buddha serta memberikan semangat, inspirasi dan panduan akhlak kepada orang2 Cina d) Taoisme berasal daripada perkataan Tao yang bermaksud 'Jalan' (The Way)
KAUM CINA
 Golongan ini turut membawa bersama agama dan
kepercayaan yang dianuti mereka ke negara ini dan
kekal mengamalk...
13
13. e) Sebagai satu sistem falsafah, Taoisme mengajar pengikutnya untuk mencapai ketenangan jiwa, kedamaian fikiran dan keharmonian emosi f) 2 orang ahli falsafah Taoisme yang terkenal ialah Lao Tzu dan Chuang Tzu g) Ajaran agama Tao telah diasaskan oleh Chang Ling yang dikenali sebagai T'ien Shih (The Heavenly Teacher) dalam kalangan para pengikutnya. Ajaran ini terbahagi dua, iaitu :  Cult of Immortality-Mengajar pengikutnya mencari kehidupan abadi menerusi meditasi, latihan pernafasan, gimnastik, mandi, seni seksual & perubatan  Way of the Heavenly Teacher- Dikembangkan oleh K'ou Ch'ien-chih
e) Sebagai satu sistem falsafah, Taoisme mengajar
pengikutnya untuk mencapai ketenangan jiwa, kedamaian
fikiran dan keharm...
14
14.  Fahaman Confucianisme a) Pengasas >>> Kung Fu Tze (Confucius) b) Lahir pada tahun 551SM dan meninggal dunia ketika berusia 72 tahun c) Merupakan seorang tokoh yg mendapat pendidikan & pernah berkhidmat sebagai majistret dan menteri d) Banyak menghabiskan masa ketika hayatnya dengan menyemak manuskrip2 lama & menyampaikan ajaran2 yang mulia dalam kehidupan e) Conficius mengajar falsafah moral & sosial serta garis panduan tentang tingkah laku berlandaskan nilai2 abstrak seperti kasih sayang, keamanan, keharmonian, kemanusiaan, kebijaksanaan, keberanian dan kesetiaan
 Fahaman Confucianisme
a) Pengasas >>> Kung Fu Tze (Confucius)
b) Lahir pada tahun 551SM dan meninggal dunia ketika
berus...
15
15.  Konsep kekeluargaan dalam Confucianisme  Sangat mementingkan organisasi kekeluargaan  Dalam sesebuah keluarga, kasih sayang sesama keluarga (hsiao), ukhuwah (ti), ketaatan kepada ibubapa dan abang sangat dititikberatkan  Menekankan kepatuhan kepada orang yang berkedudukan lebih tinggi  Susunan dalam masyarakat berdasarkan status dan tanggungjawab kepada keluarga  Terdapat satu sistem moral yang sangat penting dikenali sebagai Lima Jenis Perhubungan (Wu Lun)
 Konsep kekeluargaan dalam Confucianisme
 Sangat mementingkan organisasi kekeluargaan
 Dalam sesebuah keluarga, kasih s...
16
16.  Ketaatan anak  Penghormatan yang patut diberi oleh anak kepada ibubapa  Menekan kuat konsep pemujaan dan penyembahan terhadap keluarga terutama nenek moyang yang telah meninggal dunia  Sebarang kebaikan atau keburukan yang dilakukan oleh seseorang akan merujuk kepada perbuatan dan gambaran terhadap seluruh keluarganya
 Ketaatan anak
 Penghormatan yang patut diberi oleh anak kepada
ibubapa
 Menekan kuat konsep pemujaan dan penyembahan
t...
17
17.  Konsep Yin dan Yang  Semua benda yang ada di dunia ini merupakan gabungan unsur pasif (Yin) dan unsur aktif (Yang)  Gabungan Yin dan Yang akan membawa keamanan dan keharmonian  Konsep ini menjadi teras kepada amalan masyarakat Cina sehingga kini  Yang (kuasa positif) dalam alam seperti panas matahari, bumi dan kering, iaitu tanda2 yang melambangkan kepintaran, kekuatan dan kepimpinan  Yin (kuasa negatif) melambangkan kuasa2 negatif alam seperti sejuk, bulan dan lautan yang melambangkan sifat2 lemah, gelap dan pasif
 Konsep Yin dan Yang
 Semua benda yang ada di dunia ini merupakan
gabungan unsur pasif (Yin) dan unsur aktif (Yang)
 Ga...
18
18.  Jen  Bermatlamat membentuk seorang individu bermoral tinggi dan sempurna  Menganggap manusia mempunyai sifat baik semula jadi  Manusia perlu sentiasa bersedia dan membuat kebajikan, mempunyai perasaan empati dan persahabatan  Semua perasaan ini perlu disemai untuk tujuan menguntungkan masyarakat atau orang lain  Ajaran ini boleh dikatakan sebagai perasaan berperikemanusiaan
 Jen
 Bermatlamat membentuk seorang individu bermoral
tinggi dan sempurna
 Menganggap manusia mempunyai sifat baik semu...
19
19.  Chun Zhi  Bermaksud manusia yang benar, manusia yang sempurna dan manusia yang terbaik  Disamakan dengan konsep insan kamil (Manusia Sempurna) dalam agama Islam  Konsep Li  Bermaksud kesopanan, budi pekerti dan pelaksanaan upacara2 (rites)  Bertujuan mewujudkan sebuah negara yang stabil, pemerintah harus mengendalikan sistem pentadbiran berdasarkan konsep ini serta konsep Jen
 Chun Zhi
 Bermaksud manusia yang benar, manusia yang
sempurna dan manusia yang terbaik
 Disamakan dengan konsep insan ...
20
20.  Nilai Te  Bermaksud persetujuan warganegara kepada nilai moral yang merupakan prasyarat untuk menjadi anggota masyarakat  Jika pemimpinnya terdiri dari kalangan orang yang mampu mengabdikan diri secara jujur kepada kepentingan bersama dan memiliki watak dan kelakuan yang baik supaya boleh melahirkan penghormatan
 Nilai Te
 Bermaksud persetujuan warganegara kepada nilai moral
yang merupakan prasyarat untuk menjadi anggota
masyaraka...
21
21. KAUM INDIA  Agama Hindu ialah agama yang paling banyak dianuti oleh kaum India  Setiap penganut Hindu perlu sentiasa menyesuaikan diri untuk hidup demi masyarakatnya dan berusaha memuaskan hati nenek moyang dan tuhan-tuhannya  Sebagai balasan, Tuhan-tuhan akan menjauhkan mereka daripada penyakit dan sebarang bencana, memanjangkan usia dan membantu mereka menewaskan musuh dalam sebarang peperangan  Terdapat beberapa ciri yang terkandung dalam agama Hindu ini 
KAUM INDIA
 Agama Hindu ialah agama yang paling banyak dianuti
oleh kaum India
 Setiap penganut Hindu perlu sentiasa men...
22
22.  Kepercayaan kepada dewa-dewa  Asas agama Hindu ialah Tuhan yang satu  Namun, penjelmaan dewa menjadikan agama Hindu sering dilihat beraliran politeisme, walaupun tidak tepat  Konsep ketuhanan merangkumi elemen monoteisme (satu tuhan), politeisme (banyak tuhan), henoteisme (struktur tuhan mengikut kekuasaan), dan panteisme (semua benda adalah tuhan)
 Kepercayaan kepada dewa-dewa
 Asas agama Hindu ialah Tuhan yang satu
 Namun, penjelmaan dewa menjadikan agama Hindu
se...
23
23.  Konsep karma dan kelahiran semula  Mereka percaya bahawa kelahiran mereka ke dalam salah satu kasta amat dipengaruhi oleh kelakuan mereka semasa dalam hayat terdahulu  Keperibadian dlam hayat yang sedang dilalui perlulah baik dan berbudi supaya mereka berada dalam kasta yang baik dalam kehidupan yang akan datang  Unsur yang menentukan kasta mana yang harus diduduki selepas kelahiran semula ialah karma  Hukum-hukum karma perlu dipatuhi untuk memastikan kebahagiaan, kemakmuran, dan usia yang panjang
 Konsep karma dan kelahiran semula
 Mereka percaya bahawa kelahiran mereka ke dalam
salah satu kasta amat dipengaruhi ol...
24
24.  Kitab-kitab Veda  Kitab Veda ialah kitab yang menjadi panduan dalam masyarakat pengamal agama Hindu  Kitab-kitab ini mengandungi riwayat hidup, amalan- amalan politik, kebudayaan, tempat, pakaian, minuman, dan sebagainya  Kitab-kitab ini juga mengandungi ramalan-ramalan tentang kedatangan seorang nabi
 Kitab-kitab Veda
 Kitab Veda ialah kitab yang menjadi panduan dalam
masyarakat pengamal agama Hindu
 Kitab-kitab ini m...
25
25. MASYARAKAT SARAWAK  Mempunyai lebih kurang 28 kumpulan etnik peribumi  Kaum majoriti di Sarawak meliputi orang Iban (Dayak Laut), orang Melayu dan orang Melanau  Orang Iban  Orang Iban tidak mempunyai agama tertentu  Mereka masih berpegang kepada ajaran animisme  Pegangan ini banyak dipengaruhi oleh unsur2 yang dibawa oleh fahaman Hindu-Buddha  Selepas kedatangan kuasa2 Barat, agama Kristian telah dibawa masuk  Kini, sebahagian besar masyarakat Iban beragama Kristian
MASYARAKAT SARAWAK
 Mempunyai lebih kurang 28 kumpulan etnik peribumi
 Kaum majoriti di Sarawak meliputi orang Iban (Day...
26
26.  Orang Iban berpegang kuat kepada kepercayaan tradisional mereka  Contoh, kepercayaan 'miring' iaitu jampi serapah yang dilakukan atas tujuan menolak bala  Mereka sangat patuh kepada pantang larang (mali)  Akan ditimpa bala atau kematian sekiranya melanggar pantang larang  Kepercayaan lain berdasarkan tafsiran mimpi  Aktivit harian dipengaruhi oleh tafsiran mimpi mereka  Aktiviti boleh dibatalkan sekiranya mendapat mimpi yang tidak baik
 Orang Iban berpegang kuat kepada kepercayaan
tradisional mereka
 Contoh, kepercayaan 'miring' iaitu jampi serapah yang
...
27
27.  Orang Melayu  Berpegang kepada agama Islam  Agama ini membentuk ciri-ciri perkampungan mereka seperti bersatu-padu, bertatasusila, bertanggungjawab dan sebagainya  Terdapat masjid di setiap kampung yang menjadi pusat segala kegiatan keagamaan selain bersembahyang  Terdapat juga madrasah yang berperanan sebagai pusat kegiatan Islam  Mereka juga percaya kepada pantang larang tertentu  Pantang larang diamalkan bertujuan memelihara keharmonian kaum dan kampung seluruhnya
 Orang Melayu
 Berpegang kepada agama Islam
 Agama ini membentuk ciri-ciri perkampungan mereka
seperti bersatu-padu, be...
28
28.  Masyarakat Melanau  Asalnya merupakan pagan(tidak mempunyai agama)  Kini, ramai yang beralih kepada agama Islam dan Kristian ekoran pemerintahan Kesultanan Brunei dan kedatangan keluarga Brooke  Sebelum mereka memeluk Islam, mereka juga mempunyai kepercayaan terhadap kuasa ghaib dan kuasa luar biasa  Mereka percaya dunia ini mempunyai tiga lapisan iaitu atas, pertengahan dan bawah yang didalamnya mempunyai unsur baik dan jahat  Kuasa2 ghaib yang menjaga setiap lapisan tidak boleh diganggu
 Masyarakat Melanau
 Asalnya merupakan pagan(tidak mempunyai agama)
 Kini, ramai yang beralih kepada agama Islam dan
Kr...
29
29.  Sekiranya diganggu, masyarakat Melanau akan ditimpa penyakit atau kesusahan  Makhluk2 ini dikenalik sebagai 'jin', 'ipok', 'amok', 'tow', dan 'during'  Sekiranya makhluk ini mengamuk, khidmat dukun atau bomoh digunakan untuk memujuknya  Namun, ekoran pemodenan dan anutan Islam, kepercayaan terhadap kuasa halus semakin berkurangan
 Sekiranya diganggu, masyarakat Melanau akan ditimpa
penyakit atau kesusahan
 Makhluk2 ini dikenalik sebagai 'jin', 'ipo...
30
30. MASYARAKAT SABAH  Dikatakan mempunyai lebih daripada 32 suku kaum  Masyarakat Kadazan-Dusun ialah masyarakat terbesar  Asalnya mereka memegang kepercayaan animisme  Sebahagian kecil daripada mereka telah memeluk agama Islam dan Kristian  Di kawasan pedalaman, ramai yang masih pagan (tiada agama)
MASYARAKAT SABAH
 Dikatakan mempunyai lebih daripada 32 suku kaum
 Masyarakat Kadazan-Dusun ialah masyarakat terbesar
 ...
31
31.  Masyarakat Kadazan-Dusun  Percaya kewujudan syurga dan neraka  Bagi golongan pagan, mereka percaya sesiapa yang mati, rohnya akan dibawa pergi ke Gunung Kinabalu  Percaya kepada pantang larang dan tafsiran mimpi  Mimpi buruk boleh mempengaruhi keputusan dalam kehidupan mereka  Mempunyai upacara pemujaan seperti 'kaamatan'(pesta menuai)
 Masyarakat Kadazan-Dusun
 Percaya kewujudan syurga dan neraka
 Bagi golongan pagan, mereka percaya sesiapa yang
mati, ...
32
32.  Masyarakat Bajau  Hampir semua beragama Islam  Anutan ini menjadi pegangan mereka dalam segala aspek kehidupan  Mengamalkan upacara2 agama seperti berkhatan, akad nikah, khatam al-Quran dan lain-lain  Mereka percaya kepada 'jin' iaitu sejenis makhluk yang dianggap mempunyai kuasa luar biasa  Percaya konsep 'tulah' iaitu malapetaka yang ditimpa apabila melanggar adat atau peraturan  Kepercayaan begitu semakin pupus
 Masyarakat Bajau
 Hampir semua beragama Islam
 Anutan ini menjadi pegangan mereka dalam segala
aspek kehidupan
 Menga...

Seperti baung menelan tahi di muka kuala. 
.
Monday, September 3, 2018
Husam kembali ke Parlimen merindui gemanya 14 tahun lalu

ULASAN
AGAK lama juga Husam Musa melalui perjalanan politiknya dalam keadaan berkelana dan kesunyian. Ada kalanya ia menyedihkan. Ia bermula apabila beliau dipecat daripada parti agama (Pas) secara tidak adil pada 23 April 2016. 

Pemecatan itu memberi pantulan, anggapan buruk terhadap beliau sebagai bersalah oleh parti itu. Orang Pas yang taksub dan bersujud sawi dengan pucuk pimpinan mereka, menerima pemecatan itu dengan meletakkan kesalahan seratus peratus kepadanya.

Husam dilihat sebagai seorang pendosa. Pun begitu beliau sedia menerima apa jua yang dijatuhkan kepadanya tetapi apa yang mengilankan tindakan itu tidak syarie.

Lebih menyedihkan lagi, ekoran pemecatan itu beliau yang tidak lagi bersama Pas dianggap sebagai telah melanggar ikrar (bai'ah bida'ah) politik Pas yang dibuatnya semasa dalam Pas.

Tanpa berada dalam Pas beliau dituduh sebagai melanggarnya dan melakukan pengkhianatan. Natijah buruk beliau dihukum dengan topeng agama. Walaupun sebelum itu beliau diangkat sebagai protagonist dalam Pas, tetapi sesudah tidak bersama Pas beliau dijadikan antagonist. Sifat dan warnanya ditukar sekelip mata.

Kecaman ke atas apa yang berlaku bukan sahaja atas peribadinya seorang politician, tetapi ia turut sama terkait dengan rumah tangganya. Semua orang yang ada kaitan dengan dirinya turut sama dianggap bersalah dan dicalit dosa kering. Elaun yang diterima sebagai wakil rakyat juga dipersoalkan dan dianggap tidak layak untuk diambilnya dan didesak dikembalikan kepada parti. Bahkan kerusinya Adun Salor yang didudukinya juga digesa dikosongkan.

Dan paling menydihkan lagi ialah apabila ada yang cuba untuk menghukum hubungan beliau dengan isterinya sebagai terbatal. Inilah satu fatwa paling karut yang berlaku dalam Pas sesudah Nik Abdul Aziz Nik Mat tiada dan diterima oleh ahli bawahan seperti baung menelan tahi di muka kuala. Ketiadaan Nik Aziz seolah-olah kandil Pas padam menjadikan ahli kesesatan.
Sebahagian rakan terdekat dan penyokong Husam datang ke Parlimen.
Kemarahan dan kebencian kepada Husam berterusan apabila beliau menyertai parti Amanah 31 Ogos 2016. Ini satu tindakan yang pelik dan tidak siuman. Walhal kalau penunding jari itu siuman dan insaf mereka harus sedar Husam adalah tokoh akhir Pas yang dibuang menyertai Amanah. Kesenggangan beliau bermakna beliau masih menaruh harap kepada Pas.

Sepatutnya sesudah Husam bersama wadah baharu mereka yang kecewa dengannya tidak perlu marah lagi. Ucaplah ucap selamat kepadanya dengan baik dan bebaskan beliau tanpa ungkit apa-apa cerita yang tidak masuk akal. Sebaiknya apabila Pas terus dengan keputusannya untuk membuang Husam, parti itu kena merelakan beliau bersama Amanah. Hormatilah kerjaya politiknya.

Sepanjang menghadapi lekuk-lekuk politik ia sangat menyeksakan Husam.

Kekalahannya di dua kerusi Dun Salor dan Parlimen Kota Bharu dan PH di Kelantan dalam Piraum lalu sekali lagi membuka peluang kepada pihak tertentu untuk menghina dan memperkecilkan bekas Naib Presiden Pas itu. Masa depan Husam dalam politik dan kerajaan dilihat sudah tertutup gelap. Husam diejek secukup-cukupnya. Apa lagi setelah Dr Mahathir menyusun kabinetnya nama Husam tercicir tanpa apa-apa jawatan setanding dengan dirinya, menjadikan dunia Husam dianggap menjadi gelap gulita.

Bagi Husam sendiri beliau tenang menerima apa sahaja yang berlaku. Suka duka dimamahnya bersendirian tanpa memberi tahu sesiapa. Beliau tidak mudah kehilangan Tuhan. Tidak ada sepatah kata yang menunjukkan beliau terkilan dengan apa yang berlaku dan kecewa dengan kekalahan.

Peristiwa pembentukan kerajaan tanpa ada namanya dilihat dari kejauhan yang penuh dengan doa memohon keberkatan dan kejayaan rakan-rakan. Kemenangan PH menjatuhkan BN baginya sudah melebihi segala apa yang bakal diterimanya bahkan mendekatkan lagi beliau dengan Tuhan.
Turut sama memberi sokongan keluarga terdekat Husam.
Persidangan pertama parlimen ke 14, tidak dapat tidak merindukan beliau kepada parlimen. Beliau rindu kepada talun suaranya sendiri yang bergrema hebat di Dewan Mulia itu selama lima tahun 1999 - 2004. Namun rindu itu terbuang begitu sahaja. Kakinya teramat ingin melihat suasana parlimen baharu, perbahasan baharu, tetapi apakah daya kekalahan yang dihadapinya menghalang keinginan dan hasrat itu.

Mengilankan lagi apabila ruang ditunggukan untuk beliau memasuki parlimen dengan dilantik menjadi Senator juga tertangguh. Sekurang-kurang tiga bulan setengah Husam menahan diri dengan penuh kesabaran menanti hari yang dijanjikan dan takdir yang indah menerpa padanya.

Benarlah kata bidalan, tidak lari gunung dikejar, hilang kabus nampaklah ia. Hari ini tepat jam 10:05 minit pagi Husam telah mengangkat sumpah sebagai anggota dewan Senat di hadapan Yang Dipertua Dewan Negara S.A. Vigneswaran. Dengan berlangsungnya majlis itu yang diterima berbagai perasaan, gembira, sedih dan terharu, maka berakhirlah kerinduan Husam kepada parlimen.

Yang gembira, yang bahagia, yang sebak dan yang terharu hari ini bukan Husam seorang tetapi rakan-rakan dan penyokongnya yang tidak pernah habis mendoakan kejayaanya. Mereka sejak pagi-pagi lagi membanjiri bangunan Parlimen untuk menyaksikan detik bersejarah yang mereka anggap sebagai anugerah itu.

Tidak terkecuali juga turut sama hadir meraikan detik bersejarah itu isteri, anak-anak serta keluarganya. Belum pernah saya melihat begitu ramai anggota keluarga datang untuk meraikan majlis angkat sumpah seorang Senator.

Apa yang boleh saya bayangkan situasi itu berlaku kerana keluarga beliau, isteri serta anak-anak dan adiknya seolah-olah datang untuk menyatakan kesyukuran kepada Allah setelah kesekian lama mereka dihina, serta dipersendakan oleh kalangan yang mencemuh Husam merasakan hari ini, dengan pelantikan Husam sebagai Senator itu sebagai satu penawar memulihkan kedukaan ditelannya selama ini. Pelantikan itu memadamkan kedukaan mereka berbulan-bulan bah bertahun.
Setelah lebih 14 tahun Husam meninggalkan parlimen, kali ini dia kembali lagi untuk meneruskan perjuangannya demi bangsa dan negara. Apa yang berbeza kalau dahulu beliau berdiri membawa suara rakyat di Parlimen sebagai pembangkang kini beliau akan berdiri seperti dahulu juga membawa aspirasi rakyat di Dewan Negara tetapi sebagai wakil kerajaan. Apakah akan ada keistimewaan lain, anugerah bertambah buat anak Tuan Guru Haji Musa selepas ini yang lebih bererti buat rakyat khasnya orang Kelantan?

Kita tunggu dan kena yakin Allah akan bersama orang-orang yang sabar, beriman dan taqwa.  Tahniah Husam. Dalam makrifat saya pelantikan itu adalah sebahagian daripada keberkatan anda yang baharu pulang dari mengerjakan Haji dua minggu lepas.

Tentu selama di tanah Haram itu banyak doa yang ditaburkan dan akan tumbuh di bumi bertuah Malaysia ini. Ia mewangikan bukan sahaja anda tetapi sekalian kita. 

[wm.kl.9:45 pm 03/09/18]
.: Husam kembali ke Parlimen merindui gemanya 14 tahun lalu
https://msomelayu.blogspot.com/2018/09/husam-kembali-ke-parlimen-merindui.html

Bekas ADUN wanita Selangor ditahan SPRM
Grace Aisyah Kedayan

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menahan seorang bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Negeri Selangor bagi membantu siasatan berkaitan salah guna kuasa berjumlah lebih RM50,000 hari ini.

Bekas ADUN wanita berusia 56 tahun itu ditahan kira-kira pukul 5.50 petang di Pejabat SPRM Selangor ketika hadir untuk memberi keterangan.

Sementara, Pengarah SPRM Selangor, Datuk Alias Salim ketika dihubungi mengesahkan mengenai penahanan tersebut.

Katanya, penahanan itu dibuat mengikut Seksyen 23 Akta SPRM 2009. Difahamkan, suspek akan dibawa Mahkamah Majistret Shah Alam untuk permohonan reman esok. Menurut sumber suruhanjaya itu, bekas ADUN tersebut dipercayai telah melantik sebuah syarikat sebagai pembekal bagi Program Masyarakat Pusat Khidmat DUN yang mana syarikat tersebut merupakan syarikat milik anaknya.

at 9/03/2018 10:50:00 PTG
KERENGGA: Bekas ADUN wanita Selangor ditahan SPRM
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/09/bekas-adun-wanita-selangor-ditahan-sprm.html

Mak Bawang kena tangkap dah... 

TERHOT: Cara Amno cari makan di DEDAH [Tengokla buktinya...] *PRK Kuala Besut: BN bankrap isu serang peribadi calon PAS* ADA benarnya kata orang-orang tua kita, “anjing kalau sudah biasa makan tahi, tak makan pun d...
The page you're looking for on this blog does not exist.



























Tiada ulasan: