Khamis, 29 November 2018

Tingkah laku mengalan oleh pihak yang lengit dalam suasana politik Malaysia kini. 8744.


Amalan Politik lemau dan Politik kebayi-bayian. Macam baru hari ini tersedar, bangun minta susu. Minta perhatian. 

Menganjing setelah kecundang disebabkan kesilapan diri sendiri semasa dinobatkan sebagai penguasa. 


Gagal main Hudud, main RUU355.. Gagal main RUU355, main LGBT.. Gagal main LGBT, main ICERD.. Gagal main ICERD, nak cari modal lain pula? 


Puak pembangkang akan buat isu mengapa DSAI tidak boleh jadi PM sebagaimana disepakati Parti Komponen PH iaitu Keadilan, DAP, Amanah dan Bersatu. Gaya lebih sudu dari kuah akan muncul. Seolah-oleh mereka pembangkang sebagai sebahagian parti komponen Pemerintah. Najib satu-satunya bekas PM yang tidak akan mendapat gelaran TUN dan satu-satunya bekas PM yang akan terlucut kesemua darjah kebesaran yang diperolehi telah memulakan isu dengan megah dia bernasib baik ISA telah dimansuhkan dan tidak terjebak kes liwat. Allah semakin tunjukan jahat hati dan begitu juga pendokongnya yang masing kekal anggap Najib telah difitnah. 


Mereka lupa zaman Najib jadi PM yang buat repot kena tangkap. Hal benar jadi salah dan untuk mengekalkan yang salah jadi benar 1MDB tidak boleh up di Parlimen waktu itu dan pelbagai akta diwujudkan semata-mata menyelamatkan yang bobrok seperti akta berita tidak benar, sosma dan sebagainya. Nauzubillahminzalik. 


Kuil Oh Kuil...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 5 minit yang lalu
*Alkisah maka jadilah apa yang tak diingini oleh masyarakat berbudaya dan berakhlak mulia iaitu konflik kaum di bumi bertuah ini. Peristiwa berdarah 13 Mei, 1969 patut menjadi pengajaran dan keinsafan kepada semua kaum agar tidak berulang lagi. Pergaduhan antara sesama puak India yang menjadikan kuil sebagai modal persengketaan mereka telah menjadi Melayu menyerang kuil pula. * *Walaupun pihak mahkamah telah membuat keputusan, dan wang sumbangan RM1.5 juta telah pun diterima oleh pengelola kuil itu melalui peguam mereka namun masih berlanjutan sengketa antara dua puak India yang b... lagi »

Jadi Korban Penembakan, Ulama Sunni di Iran Meninggal Dunia

Sodikin pada Islampos - 12 minit yang lalu
Abdolghafour Jamalzai, ditembak di belakang dengan senapan berburu pada Selasa pagi di luar sebuah masjid di kota Gorgan. The post Jadi Korban Penembakan, Ulama Sunni di Iran Meninggal Dunia appeared first on Islampos.

Konfrontasi laut Rusia-Ukraina 'direkayasa'

BBC News Indonesia - Berita - 26 minit yang lalu
Presiden Rusia Vladimir Putin menuduh Presiden Ukraina, Petro Poroshenko, merekayasa konfrontasi antara Angkatan Laut Ukraina dan Angkatan Laut Rusia sebagai upaya mendongkrak kepopulerannya menjelang pemilihan presiden tahun 2019, tetapi Ukraina menyebutnya sebagai 'agresi'.

Investigasi BBC: Nasib miris [buruk] pekerja Thailand di Israel

BBC News Indonesia - Berita - 26 minit yang lalu
Hidup di tempat kumuh, bekerja melebihi waktu dan diberi upah rendah, itulah nasib warga Thailand yang bekerja di perkebunan Israel.

Keadaan Di One City Selamat

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 37 minit yang lalu
[image: KETUA Polis Selangor, Datuk Mazlan Mansor] SUBANG JAYA 28 Nov. - Sebanyak 500 pegawai dan anggota polis termasuk pasukan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) dikerah bagi menjaga keselamatan di kawasan sekitar kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25 di sini. Ketua Polis Selangor, Datuk Mazlan Mansor berkata, kawasan di sekitar kawasan kuil dan pusat beli-belah One City sentiasa dikawal polis. “Kawalan keselamatan sentiasa diutamakan terutamanya melibatkan kawasan yang menjadi tumpuan umum. “Cuma kita mohon kepada orang ramai supaya tidak mencetuskan sebarang kekecohan dan tidak menularka... lagi »

tumpang sekole...? nasi kandaq kedai mamak, anak mami juai pesemboq, lepaih baca jangan dok syiok, kalu-kalu SB jengok kot dapoq... 29 November 2018

Kuil Oh Kuil...
Alkisah maka jadilah apa yang tak diingini oleh masyarakat berbudaya dan berakhlak mulia iaitu konflik kaum di bumi bertuah ini. Peristiwa berdarah 13 Mei, 1969 patut menjadi pengajaran dan keinsafan kepada semua kaum agar tidak berulang lagi. Pergaduhan antara sesama puak India yang menjadikan kuil sebagai modal persengketaan mereka telah menjadi Melayu menyerang kuil pula

Walaupun pihak mahkamah telah membuat keputusan, dan wang sumbangan RM1.5 juta telah pun diterima oleh pengelola kuil itu melalui peguam mereka namun masih berlanjutan sengketa antara dua puak India yang bertelagah. Nampaknya politik tosay dan capati sudah melibatkan orang Melayu pula.

Berbagai pendapat diluah oleh berbagai pihak termasuk pihak polis. Kini PM sendiri telah mengeluarkan kenyataan bahawa peristiwa di kuil itu adalah penglibatan penjenayah, dan bukan konflik Melayu-India. Malah ada yg berpendapat tauke China mengupah orang Melayu tertentu untuk bertindak. Ini pendapat berbau perkauman yg sangat bahaya bagi masyarakat majmuk di sini.

Kata PM lagi mungkin ada 'tangan gaib' yang merancang peristiwa ini. Kerajaan akan mengambil tindakan tegas menurut undang-undang. Itu kenyataan biasa. Umum mengetahui sejak rejim korup UMNO/BN tersungkur pada PRU 14 berbagai isu berbau perkauman pekat sudah merebak. Perjumpaan UMNO-PAS di Pasir Salak sudah membakar semangat untuk menggugat kestabilan politik negara. 
Image may contain: fire, night and outdoor
Image may contain: fire, night and outdoor

DAP dijadikan sasaran kecaman seolah-olah bawah PH DAP yang berkuasa. Gendang perang sudah dipukul seluruh pelusuk negara untuk menimbulkan semangat kebencian terhadap musuh politik UMNO dan PAS. Lebih melucukan lagi mereka yang meniupkan kebencian terhadap DAP adalah para pemimpin yg punya pekung, kudis buta politik dan puru korupsi yang bakal ditendang ke penjara kelak.

Peristiwa kuil ini sebagai 'trial run' bagi 'tangan gaib' untuk merancang demonstrasi lebih hebat lagi. Jangan terkejut beruk sekiranya perhimpunan 8 Disember akan membawa padah kelak. 

PDRM dan menteri dalam negeri patut lebih peka dan bertindak sebelum berlaku peristiwa ngeri. Kebebasan bersuara bukan bermakna individu boleh melakukan apa saja tanpa mengambil kira kepentingan masyarakat umum, keselamatan negara dan perpaduan rakyat. 

Menteri Perpaduan mesti bijak dalam tindakannya, dan bukan menyalahkan pihak lain. Sekiranya dia tidak mampu menghidupkan kerukunan antara kaum oleh kerana prasangka buruknya terhadap sesuatu kaum atau agama maka wajar dia meletakkan jawatan secara terhormat. 

Tun M boleh menilai apakah menteri tersebut punya wawasan dan kebijaksanaan politik sesuai dengan semangat Malaysia Baru dari tindakan yang dibuatnya.

Hari ini semangat perkauman paling panas. Kalau kerajaan tidak bijak atau lambat bertindak mententeramkan keadaan besar kemungkinan peristiwa seperti 13 Mei 1969 akan berulang. Kita berdoa Allah melindungi rakyat yang cinta damai dan kerajaan PH. 

Doa saja tidak cukup kalau kerajaan tidak bertindak tegas terhadap mereka yang mencetuskan konflik antara kaum yang semakin ketara sekarang. - Yahaya Ismail
Image may contain: 1 person, text
Story kat SINI dan SINI 
Image may contain: 2 people, people sitting and text
Ketua Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JPBM), Mohamad Hamdan Wahid. - Saksi Video

1. Pihak bomba sah diserang oleh perusuh dengan senjata kayu, parang, besi dan sebagainya.

2. PB yang di belakang jentera bomba itu adalah PB Azim bukan PB Adib.

3. PB Azim bertugas sebagai 'fire fighter' turun ke loker paip utk memadam kebakaran tetapi sempat melarikan diri masuk ke Jentera Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) van setelah diserang perusuh.

4. PB Adib ditarik keluar oleh perusuh setelah pintu dipecahkan dan dipukul oleh perusuh namum ada kumpulan India yg lain menyelamatkan PB Adib dan bawa ke hospital.

5. Setakat ini siasatan masih dijalankan bagi mengenal pasti kumpulan yg menyerang jentera bomba dan memukul PB Adib di tempat kejadian..

6. Difahamkan bukan semua perusuh malam kejadian yg berniat jahat utk menyerang anggota bomba dan mencetuskan huru hara TETAPI ADA beberapa kumpulan yang sengaja mencetuskan provokasi melampau. - f/bk

Fire dept DG produces fireman 'mowed' down by fire engine

Dr. M denies racially element as violence rages...

Malaysian officials on Tuesday convened a high-level security council meeting after two consecutive days of violence near Kuala Lumpur, while Prime Minister Mahathir Mohamad strongly pushed back against suggestions the troubles had a racial undertone.

The clashes near a Hindu temple in the state of Selangor have been linked to a dispute between the 147-year-old institution and a developer who claimed to have acquired the land for RM1.5 million, although it is unclear to whom the proceeds were channelled.

The temple, slated to be relocated to a new site 2.7km away on Monday, was stormed by 50 masked, machete-wielding men who attacked devotees, including senior citizens and women. About 20 vehicles were damaged or set alight before the Federal Reserve Unit and police forces arrived on the scene. Several devotees were injured in the attack.

Following the attack, thousands of people gathered outside the temple last night to show support and ostensibly defend the temple, a gathering which also turned violent as emergency service staff were attacked – landing one firefighter in the intensive care unit – and the developer, One City Development, had its office vandalised.

In his statement, Mahathir emphasised that the altercations were “not race riots, although it involved the relocation of a temple”. Hindus in Malaysia are primarily composed of ethnic-minority Indians.

The premier warned that the police were under strict instructions to bring the situation under control and act against “irresponsible people who caused disturbances which resulted in injuries to enforcement and rescue personnel, alongside damaging public property … I stress that this incident is a criminal matter, and has no relation at all to other elements”.


Currently 21 individuals have been arrested.
Political scientist Wong Chin Huat of state-funded think tank Penang Institute described the temple clashes as “at most, inter-sectarian violence”.

He drew parallels between the temple incident and church arson and temple desecration cases in 2010 and 2008. “Then, Malaysian society grew stronger because the communities involved didn’t fall for the trap,” he said.

“If we can stand by each other in solidarity, society will be stronger after the test. However, if we leave the victims to their own defence, what is incidentally inter-sectarian may become ultimately inter-faith,” Wong said, warning that state institutions had an obligation to halt violence and uphold justice to avoid leaving wounds in specific communities.

The Sri Maha Mariamman temple riots are the first race relations test that the Pakatan Harapan government, which came to power in May in shock election results, have had to face. In multicultural Malaysia, such relations have long been a hot-button issue, with the spectre of the bloody race riots that took place in 1969 frequently trotted out for political mileage.

Wong’s stance was echoed by Awang Azman from University Malaya’s Institute of Malay Studies, who said the government had to act swiftly to ensure national unity, particularly in the face of inter-ethnic issues.


“Many will take advantage and paint the government as slow to act. The government must act firmly so that such provocations do not continue.”
The temple riots occurred just days after the government reversed its decision to ratify the United Nations’ anti-discrimination convention, following protests from Muslim groups in league with the opposition who claimed the treaty would infringe upon special race-based constitutional privileges.

Meanwhile, reports on Tuesday surfaced that chunks of pork – forbidden to Muslims – had been tossed into two Islamic worship buildings located in a state just a few hours drive from the nation’s capital. On the same day, hundreds of stateless Malaysians – understood to be mostly ethnic Indians – gathered in front of the administrative district’s national registration building to apply for valid identity cards and birth certificates.

Selangor chief minister Amirudin Shari has called for a meeting of the National Security Council state chapter this evening, saying its priority was to restore order. Yesterday, Minister in the Prime Minister’s Department P. Waythamoorthy claimed the police had not acted swiftly in attending to the matter, arriving hours after the initial violence took place.

Member of Parliament Charles Santiago said the temple violence was a symptom of “Indian underclasses venting their anger”, and that action against the initial instigators of violence had to be taken.

“The sanctity of a belief system was violated. The government must address these issues which began with the encroachment of dozens of young Malay men into this space,” he said.

“The persons who engineered this must be brought to task. It is clear from the nature of the incursion that it was highly organised. The situation must be cooled, and both the prime minister and the Selangor state chief minister must show leadership in proposing solutions.” - Tashay Sukumaran, scmp

Temple intrusion: PM points to 'insensitive foreigners'
Dey!!!! Remixed...
Image may contain: 4 people, people smiling
Rakyat juga berasa kecewa Najib buat2 lupa Lahad Datu punya konspirasi.Sampai ada ramai yg terkorban lagi.. Konspirasi punya pasai sebab nak dekat pilihanraya umum yang lalu..
Image may contain: 1 person, text
Gagal main Hudud, main RUU355.. Gagal main RUU355, main LGBT.. Gagal main LGBT, main ICERD.. Gagal main ICERD, nak cari modal lain pula ?

Dr. M: Paru-paru, jantung, buah pinggang mangsa berada dalam keadaan baik atas bantuan kepakaran dan teknologi di IJN...
Image may contain: 2 people, people smiling, text
cheers. 
tumpang sekole...?: Kuil Oh Kuil...
https://alditta.blogspot.com/2018/11/kuil-oh-kuil.html

Jangan cakap pasal kebebasan media kalau sendiri tak praktikkan
Diterbitkan pada: November 28, 2018 14:35 (MYT) | Durasi: 1 min, 29 sec

Tak perlu berbicara atau meminta kebebasan media kalau diri sendiri pun tidak mengamalkan apa yang diminta. Demikian tegas Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Singh Deo kepada kerajaan Sarawak, Pimpinan Parti Pesaka Pribumi Bersatu (PBB).
Jangan cakap pasal kebebasan media kalau sendiri tak praktikkan | Astro Awani http://english.astroawani.com/malaysia-videos/jangan-cakap-pasal-kebebasan-media-kalau-sendiri-tak-praktikkan-311404

Malaysia mungkin ikut langkah Jepun dan Korea Selatan berkaitan buruh asing
Astro Awani | Diterbitkan pada November 29, 2018 05:26 MYT
Malaysia mungkin ikut langkah Jepun dan Korea Selatan berkaitan buruh asing
KULASEGARAN: Negara seperti Jepun, Korea Selatan, Hong Kong dan Taiwan, pekerja-pekerja yang telah tamat tempoh permitnya akan diambil kembali oleh negara asal mereka. - BERNAMA/Fail

KUALA LUMPUR: Kerajaan sedang meneliti kemungkinan mengikut langkah Jepun, Korea Selatan, Taiwan dan Hong Kong yang menggubal dasar berkaitan kemasukan buruh asing di negara mereka.

Menteri Sumber Manusia, M. Kula Segaran menjelaskan antara kandungan dasar berkenaan ialah mewajibkan setiap buruh asing yang bekerja dalam pelbagai sektor perkhidmatan dan pengeluaran, untuk pulang ke negara asal selepas permit mereka tamat tempoh.

Katanya, di negara seperti Jepun, Korea Selatan, Hong Kong dan Taiwan, pekerja-pekerja yang telah tamat tempoh permitnya akan diambil kembali oleh negara asal mereka.

“Itu hasrat mana-mana kerajaan, itu akujanji yang kita buat dengan kerajaan-kerajaan lain.

“Tetapi anehnya di negara kita, kita ada di mana situasi ramai di antara pekerja yang datang bekerja di sini lepas itu dia tidak pulang balik,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Mesyuarat Menteri-menteri Buruh ASEAN pada Rabu.
Malaysia mungkin ikut langkah Jepun dan Korea Selatan berkaitan buruh asing | Astro Awani http://www.astroawani.com/berita-malaysia/malaysia-mungkin-ikut-langkah-jepun-dan-korea-selatan-berkaitan-buruh-asing-192283?_ga=2.210555285.1436977538.1543449872-435161468.1541797892

Investigasi BBC: Nasib miris pekerja Thailand di Israel
Investigasi BBC mengungkap nasib miris para pekerja Thailand di Israel. Mereka hidup di tempat kumuh, bekerja melebihi waktu dan diberi upah rendah.

Israel dan Thailand menandatangani kerjasama soal tenaga kerja perkebunan pada 2012. Sejak saat itu, lebih dari 25 ribu warga negara Thailand bekerja di kebun-kebun di Israel.
Menurut undang-undang, hak pekerja asing, termasuk yang berasal dari Thailand, dilindungi oleh hukum di Israel. Namun pada kenyataannya, pekerja Thailand harus bergantung kepada pemilik perkebunan untuk makanan, tempat tinggal dan visa.
Di sisi lain, sejak 2012 pula, tercatat 172 pekerja Thailand meninggal, namun sebab kematian mereka "tidak bisa ditentukan".

Investigasi BBC: Nasib miris pekerja Thailand di Israel - BBC News Indonesia
https://www.bbc.com/indonesia/media-46368838

Siapa Suku Sentinel yang membunuh misionaris Amerika?

26 November 2018
Misionaris Amerika John Chau dibunuh Suku Sentinel yang berdomisili di Pulau Sentinel Utara di Teluk Benggala, Samudera Hindia. Siapa sebenarnya mereka?
Suku ini dikenal agresif pada pendatang.
Seorang pembuat film dokumenter pernah terkena panah saat berusaha memfilmkan mereka di tahun 1974.
Simak juga:
Pada tahun 2006, suku terasing ini juga dikabarkan membunuh dua nelayan yang memasuki perairan dekat pulau mereka.
Adapun helikopter otoritas India pernah ditembaki panah saat berusaha memeriksa keadaan mereka usai tsunami pada 2004.

Siapa Suku Sentinel yang membunuh misionaris Amerika? - BBC News Indonesia
https://www.bbc.com/indonesia/media-46341076


Tiada ulasan: