Khamis, 6 Disember 2018

Peluang boleh mengaburi pekung sendiri. Itu hujah tersembunyi, pendapat tidak konsisten dan menjadi tabiat serta amalan sesetengah manusia. 8822.


Foto Zaki Sapari.
#Malaysia Baru
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1620115054756479&set=p.1620115054756479&type=3&theater
UMNO : dulu kini dan selamanya
PAS : dulu lain sekarang lain besok mungkin lain
#Malaysia Baru
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=220450012178571&set=gm.719760585075370&type=3&theater&ifg=1

Dulu semasa umno penguasa, tak pernah keluar berita sebegini di akhbar. Alangkah baiknya waktu itu. Tentu tiada pemimpin umno jahat dapat menguasai Kerajaan Persekutuan Malaysia. Tetapi semua itu takdir dan ketentuan Allah. Allahu Akbar. Sebenarnya kita diberi jalan untuk kembali pada Allah. Aamiin. 

‘Siapa berkuasa di Perak, MB atau DAP?’
Asyraf Wajdi tempelak tindakan Speaker DAP tolak usul ICERD 
siti hafidah 06/12/2018
BANGI, 28 Rabiulawal 1440H, Khamis – Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki menempelak tindakan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, Datuk Ngeh Koo Ham kerana menolak usul yang dibawa Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu.

Dalam sidang DUN semalam, Koo Ham yang juga Penasihat DAP Perak menolak usul Ahmad Faizal untuk membahaskan isu Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

Asyraf dalam satu kenyataan, mempersoalkan tindakan itu dan menyifatkan bahawa jarang usul yang dibawa pihak kerajaan di Parlimen dan DUN ditolak oleh Speaker Dewan.

“Saya mempersoalkan jika usul dibawa YAB MB sebagai Ketua Kerajaan Negeri pun ditolak oleh Speaker DAP.

“Siapakah sebenarnya yang berkuasa di negeri Perak? MB atau DAP?,” soal Asyraf Wajdi.

Usul berkenaan dibawa oleh Ahmad Faizal yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Chenderiang dan Adung Changkat Jering, Ahmad Saidi Mohamad Daud.

Koo Ham dilaporkan berkata, penolakan terhadap usul itu dibuat atas dua alasan iaitu berkaitan Perlembagaan Persekutuan dan keputusan yang telah diumumkan kerajaan Pusat, baru-baru ini.

Keputusan itu bagaimanapun dipertikai Ahmad Saidi kerana menganggap ia perlu dibentangkan sebagai sokongan kepada keputusan yang dibuat Kerajaan Persekutuan.

Namun, Koo Ham kekal untuk tidak memasukkan usul tersebut daripada dibincangkan pada sidang DUN kali ini
https://www.ismaweb.net/2018/12/06/1siapa-berkuasa-di-perak-mb-atau-dap/

Rabies ragut satu lagi nyawa di Sarawak 
KKM ingatkan orang awam ambil langkah pencegahan elak jangkitan 
tyrazalhe  06/12/2018
BANGI, 28 Rabiulawal 1440H, Khamis – Satu lagi kes rabies baharu dilaporkan di Kuching, Sarawak membabitkan seorang lelaki berusia 21 tahun.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, mangsa dilaporkan telah meninggal dunia pada pagi 4 Disember lalu di Hospital Umum Sarawak.

“Untuk makluman, pesakit tersebut telah meninggal dunia pada pagi 4 Disember 2018 di Hospital Umum Sarawak.

“Punca kematiannya adalah Rabies Encephalomyelitis. KKM (Kementerian Kesihatan Malaysia) ingin mengucapkan takziah kepada keluarga beliau,” katanya dalam satu kenyataan.

Dr Noor Hisham berkata, kes terbaharu itu menjadikan jumlah kematian sebanyak 13 daripada 14 kes di negeri berkenaan sejak pengisytiharan wabak rabies pada 30 Jun 2017.

“Manakala, satu kes lagi masih dirawat di rumah dengan komplikasi neurologi.

“Sehingga 4 Disember 2018, Kerajaan Negeri Sarawak telah mengisytiharkan 54 buah kawasan di 11 Bahagian di Sarawak sebagai kawasan jangkitan rabies di kalangan haiwan. Hanya Limbang sahaja kawasan yang masih bebas rabies,” katanya.

Sehubungan itu, beliau mengingatkan orang awam supaya mengambil langkah-langkah pencegahan bagi mengelakkan jangkitan rabies.

Katanya, KKM dan Jabatan Kesihatan Negeri Sarawak komited dan akan mempertingkatkan kerjasama dengan pelbagai pihak termasuk kerajaan negeri, Jabatan Perkhidmatan Veterinar, agensi lain serta negara jiran seperti Indonesia bagi memastikan langkah pencegahan dan kawalan jangkitan rabies dilaksanakan secara menyeluruh.

https://www.ismaweb.net/2018/12/06/rabies-ragut-nyawa-satu-lagi-di-sarawak/

Faedah Surat An-Nuur #24: Kuncinya pada Menjaga ‘Iffah 
Penulis Muhammad Abduh Tuasikal, MSc - 

 Bagi yang belum mampu menikah, kuncinya adalah pada menjaga ‘iffah. Inilah yang dikaji dari tafsir surat An-Nuur kali ini. 
Faedah Surat An-Nuur #24: Kuncinya pada Menjaga ‘Iffah | Rumaysho.Com
https://rumaysho.com/19087-faedah-surat-an-nuur-24-kuncinya-pada-menjaga-iffah.html

Lembaga Peperiksaan nafi soalan Biologi SPM salah
Soalan terkandung dalam kurikulum, buku teks tingkatan lima
siti hafidah 06/12/2018
KUALA LUMPUR, 28 Rabiulawal 1440H, Khamis – Tiada kesilapan soalan bagi kertas peperiksaan Biologi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), demikian menurut Lembaga Peperiksaan.

Dalam kenyataan semalam, Lembaga Peperiksaan menafikan laporan mengenai kesilapan soalan bagi mata pelajaran tersebut.

“Perkara berkaitan salasilah keluarga yang dikemukakan adalah terkandung dalam kurikulum dan buku teks Biologi tingkatan lima.

“Bagi soalan berkenaan, calon dikehendaki membuat ramalan berdasarkan rajah salasilah keluarga yang diberikan,” kata kenyataan itu.

Menerusi kenyataan itu juga, Lembaga Peperiksaan melahirkan kekesalan terhadap masalah yang berlaku membabitkan kertas peperiksaan Braille (kertas peperiksaan khusus bagi calon cacat penglihatan) SPM 2018.

“Masalah tersebut berkemungkinan memberi kesan terhadap kefahaman dan jawapan calon. Lembaga Peperiksaan akan memastikan keadilan kepada calon adalah terjamin dengan memberikan pertimbangan yang sewajarnya terhadap pemeriksaan skrip jawapan peperiksaan,” katanya.

Justeru, Lembaga Peperiksaan akan memastikan masalah seumpama itu tidak akan berulang pada masa hadapan. – Bernama 
[Lembaga Peperiksaan nafi soalan Biologi SPM salah - Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb]

Pasukan Khusus AS dan Somalia Sergap Pos Check Point Al-Shabaab 
Kamis, 6 Desember 2018 08:25 
Foto: Pejuang Al-Shabaab
KIBLAT.NET, Lower Shabelle – Pasukan khusus Somalia dan Amerika Serikat, Rabu (05/12), meluncurkan operasi penyergapan dua pos militer pejuang Al-Shabaab Somalia di distrik Odigla, provinsi Lower Shabelle. Warga menuturkan, terdengar serangkaian ledakan dan baku tembak sengit dari lokasi kontrol Al-Shabaab.

Sejumlah media Somalia menyebutkan, seperti dilansir Al-Bawabaa, tentara AS datang ke lokasi menggunakan pesawat. Pesawat tersebut mendarat di dekat lokasi yang ditarget untuk menurunkan pasukan yang ikut dalam penyergapan.

Kantor berita Al-Arabiya mengungkapkan, menurut sumber intelijen Somalia, target serangan adalah dua pos chek point yang dikelola militan Al-Shabaab. Pos tersebut terletak di jalan penting yang menjadi lalu lintas ekonomi.

Dalam penyergapan itu, jet tempur AS juga memberi dukungan udara. Sedikitnya dua serangan udara diluncurkan yang menyebabkan sebuah minibus syarat bahan peledak hancur. Diduga, mobil itu disiapkan untuk operasi peledakan. Belum ada keterangan resmi dari pihak militer AS atau pemerintah Somalia. 

Sementara itu, warga Odigla menuturkan kepada Asosiated Press bahwa mereka mendengar ledakan dan baku tembak. Belum diketahui jumlah korban akibat pertempuran tersebut.

Amerika Serikat meningkatkan serangan udara terhadap Al-Shaabaab sejak Donald Trump menjabat presiden. Sejak awal tahun, sebanyak 30 serangan udara diluncurkan di Somalia.

Sejak dipukul mundur dari ibukota Somalia pada 2011, Al-Shabaab memfokuskan diri mengontrol wilayah pedesaan. Mereka terus membangun kekuatan dan melancarkan operasi menargetkan pemerintah.

Operasi Al-Shabaab tak hanya menargetkan pemerintah Mogadishu, namun juga Negara tetangga yang ikut dalam Pasukan Uni Afrika. Serangan itu dalam rangka menekan Negara-negara yang bergabung dalam Pasukan Uni Afrika menarik pasukannya dari Somalia.

Sumber: Al-Arabiya, Al-Bawabaa
Redaktur: Sulhi El-Izzi
Pasukan Khusus AS dan Somalia Sergap Pos Check Point Al-Shabaab
https://www.kiblat.net/2018/12/06/pasukan-khusus-as-dan-somalia-sergap-pos-check-point-al-shabaab/
Kaki pancing kecewa sungai kotor
Kaki pancing kecewa sungai kotor
BY WARTAWAN SINAR HARIAN PUBLISHED: DECEMBER 1, 2011
MERGONG - Pelbagai jenis sampah dibuang ke dalam Sungai Mempelam termasuklah botol minuman, bangkai haiwan dan perabot yang menyebabkan sungai itu tercemar.

Kakitangan swasta, Mohd Salleh Abdullah, 32, berkata, sungai yang dipenuhi dengan sampah itu turut menimbulkan kebimbangan kepada penduduk sekitar kerana bimbang sekiranya berlaku masalah banjir kilat.

Menurutnya, kawasan yang turut dijadikan tempat untuk memancing dalam kalangan kaki pancing itu sepatutnya perlu dijaga bukannya dicemari dengan sampah.

“Apabila musim air pasang, kawasan ini sering dikunjungi oleh kaki pancing terutama pada hari cuti namun apabila sungai tercemar menyebabkan kami terpaksa menghidu bau busuk sampah yang penuh di dalam sungai.

“Kerja pembersihan sungai ini perlu dilakukan agar kawasan ini boleh menjadi daya tarikan untuk kaki pancing,” katanya.

Mohd Salleh berkata, kedudukan sungai bersebelahan jalan utama itu juga boleh menimbulkan pandangan tidak baik kepada pengguna jalan raya di kawasan itu kerana jalan itu seringkali digunakan oleh pengguna ke Perlis.

Dia berkata, sekiranya keadaan itu masih berterusan dan tiada tindakan, ia boleh menjejaskan keindahan sungai yang terdapat di kawasan pusat bandar.

“Penduduk dan orang ramai juga perlu memberi kerjasama dengan menjaga kebersihan sungai dengan tidak membuang sampah.

“Kerja pembersihan juga perlu dilakukan segera agar pencemaran sungai di kawasan ini tidak berterusan,” katanya.

http://www.sinarharian.com.my/nasional/kaki-pancing-kecewa-sungai-kotor-1.9123

Rosmah’s money-laundering case moved to High Court
Published 1 hour ago on 06 December 2018 By Danial Dzulkifly
Datin Seri Rosmah Mansor arrives at the Kuala Lumpur High Court with son Norashman Najib December 6, 2018. — Picture by Hari Anggara
Datin Seri Rosmah Mansor arrives at the Kuala Lumpur High Court 
with son Norashman Najib December 6, 2018. — Picture by Hari Anggara
KUALA LUMPUR, Dec 6 — The Sessions Court here was informed this morning that Datin Seri Rosmah Mansor’s 17 money-laundering charges will be heard instead by the High Court.

Session Court judge Azura Alwi acknowledged during case mention today that the application to transfer the trial to the superior court was approved on November 29. 

Rosmah’s lawyer, Datuk Geethan Ram Vincent, said today’s proceedings were consequently limited to the transfer.

“We are now only waiting for the exact date of the hearing from the High Court,’’ he told the press after the case mention. 

Both Rosmah and her husband, former prime minister Datuk Seri Najib Razak, were present today.

The two arrived at the courthouse at 8.33am and left soon after mention at 9.15am.

They were escorted by a police detail and accompanied by their lawyers. The two appeared calm throughout. 

On October 4, Rosmah pleaded not guilty in the Sessions Court here to 12 counts of money laundering, involving RM7,097,750, and five counts for failing to declare her income to the IRB.

All the charges were proffered under the Anti-Money Laundering and Anti-Terrorism Financing Act 2001 (AMLATFA) and the updated Anti-Money Laundering, Anti-Terrorism Financing and Proceeds of Unlawful Activities Act 2001 (AMLATFPUAA).

She is also on trial for corruption over a solar energy project in Sarawal.
https://www.malaymail.com/s/1700578/rosmahs-money-laundering-case-moved-to-high-court


Can’t dodge unlawful troop deployment claim, Patriot tells Hishammuddin 
Published 2 hours ago on 06 December 2018 By Justin Ong
Arshad questioned how the deployment of troops to another region would be a national security issue that needed the order to be classified. — Picture by Yusof Mat Isa
Arshad questioned how the deployment of troops to another region would be a national security issue that needed the order to be classified. — Picture by Yusof Mat Isa

KUALA LUMPUR, Dec 6 — Datuk Seri Hishammuddin Hussein cannot abdicate his responsibility to explain the allegedly unlawful deployment of troops to Yemen by referring questions to the National Security Council, said a group representing retired servicemen.


The National Patriot Association said the former defence minister must provide a more credible answer to Deputy Defence Minister Liew Chin Tong’s disclosure that the Ops Yemen II exercise was not expressly approved by the previous Cabinet.

Patriot president Brig. Gen (Rtd) Datuk Mohamad Arshad Raji stressed that Hishammuddin’s insistence that such information was classified only raised additional questions over the matter and muddied the waters about the Malaysian Armed Forces’ chain of command.

“Is he implying that the NSC is the authority to sanction the deployment of Armed Forces troops overseas? Is he saying that the Cabinet or Parliament has no role in sanctioning troops deployment overseas?

“Is he saying that the Armed Forces Chief’s Committee (Jawatankuasa Panglima Panglima) need not be consulted and can be bypassed?” Arshad said in a statement today.

Arshad also questioned how the deployment of troops to another region would be a national security issue that needed the order to be classified, saying it instead suggested there was something to obscure about Malaysia’s role in the Saudi-led offensive against Yemen.

Highlighting Hishammuddin’s insistence that Malaysians servicemen were strictly there to provide logistical support, the retired officer asked what form of ancillary services required the country’s troops to be stationed there for three years.

Instead, Arshad said the mission could have been executed in under a month if it was purely for logistics as asserted.

“The war in Yemen has been repeatedly accused by human rights groups of unlawful airstrikes on civilian targets, amounting to war crimes,” Arshad said.

“It is also seen as a proxy war between Saudi Arabia and Iran, which Malaysia has no business in.”

Yesterday, Hishammuddin dodged Liew’s allegation by insisting that he previously informed Parliament of the deployment and insisting that the matter was arranged by the NSC at the time.

He then accused Liew of not understanding how the government works and of not knowing his ministerial duties.

However, Liew maintained that the issue was about Hishammuddin’s failure to obtain Cabinet approval for the deployment, noting that this was clearly required for such exercises due to the heavy expenditure involved.

On April 6, 2015, the Malaysian military had deployed 26 officers, 16 rank-and-file troops and two C130 to Riyadh Saudi Arabia under Ops Yemen I. Its purpose was to rescue Malaysian citizens from war-torn Yemen. This had Cabinet approval.

However, the operation was extended from June 11, 2015, to September 4, 2018, under Ops Yemen II in which 27 officers and 62 rank-and-file troops were deployed on three-month rotations to support the Arab Alliance's military operations by flying equipment, bullets and explosives in Saudi Arabia airspace.

According to the Protocols Additional to the Geneva Conventions, members of the Armed Forces of a party to a conflict (other than medical personnel and chaplains) are combatants.

Malaysia does not have any military agreement with Saudi Arabia to place its troops there. It was the Pakatan Harapan government that decided to end Ops Yemen II.


Mahathir bimbang amalan rasuah jadi budaya
Diterbitkan 3 jam yang lalu pada 06 December 2018
Tun Dr Mahathir Mohamad bimbang amalan rasuah menjadi suatu perkara biasa dalam masyarakat sehingga sanggup mengetepikan kesannya terhadap bangsa dan negara.—Foto oleh Mukhriz Hazim
Tun Dr Mahathir Mohamad bimbang amalan rasuah menjadi suatu perkara biasa dalam masyarakat sehingga sanggup mengetepikan kesannya terhadap bangsa dan negara.—Foto oleh Mukhriz Hazim

KUALA LUMPUR, 6 Dis — Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini melahirkan kebimbangan berhubung amalan rasuah yang semakin menjadi suatu perkara biasa dalam kalangan masyarakat sehingga sanggup mengetepikan kesannya terhadap bangsa dan negara.

Gejala itu yang disifatkan beliau sebagai ‘’memperasuahan’’, yang bermakna perbuatan menyemai sifat buruk dalam masyarakat sehingga menjadi sebahagian dari budayanya.

“Saya tidak tahu sama ada “memperasuahan” adalah satu perkataan dalam Bahasa Melayu. Tetapi sama ada perkataan ini ada atau tidak, perbuatan memperasuahan memang kerap dilakukan dalam masyarakat manusia.

Masyarakat yang terima budaya ini, tidak lagi berasa segan atau malu dengan pemberian dan penerimaan  rasuah, yang kadang-kadang disebut sebagai “tumbuk rusuk” atau “makan suap”, katanya  dalam catatan terbaharu di blognya chedet.cc, malam tadi.

Katanya biasanya masyarakat menganggap rasuah sebagai satu amalan yang keji dan buruk, tetapi mereka yang mengamal perbuatan itu akan menyembunyi perbuatan mereka kerana sedar yang ianya adalah sesuatu amalan yang salah di sisi undang-undang dan agama.

Bagaimanapun apabila amalan rasuah diterima masyarakat sebagai perkara biasa yang boleh diamal secara terbuka, maka tidak lagi ada perasaan segan silu apabila melakukannya, baik oleh pemberi atau penerima.

Di zaman pemerintahan yang percaya “cash is king” atau “wang adalah raja” maka pemberian dan penerimaan rasuah menjadi satu daripada  nilai hidup dan budaya, terutama dalam kalangan orang Melayu, katanya. 

“Apa sahaja sanggup dibuat jika disogok dengan wang atau pemberian yang diminati. Soal baik buruk sesuatu yang diberi atau diarah tidak termasuk dalam pertimbangan.

Percanggahan dengan undang-undang, bahkan berdosa dari segi agama tidak diambil kira. Yang diutamakan ialah pendapatan yang memuaskan nafsu,”katanya. 

Kata Dr Mahathir masyarakat sedia maklum bahawa sogokan dianggap sebagai perbuatan yang tidak baik dan dilarang, namun penerima tidak berfikir panjang.

“Baik, tidak baik...tetapi sogokan memuaskan nafsu dan dipercayai menguntungkan. Oleh itu terima sahajalah. Kesan buruk terhadap masyarakat adalah perkara remeh.

Sudah tentu perasaan kebangsaan dan kesan terhadap bangsa dan negara tidak lebih utama dari nafsu penerima rasuah,” katanya. — Bernama
[https://www.projekmm.com/s/1700519/mahathir-bimbang-amalan-rasuah-jadi-budaya]

6 feuds you should know about in Malaysia
Published 6 days ago on 29 November 2018 By Chris Mohan

KUALA LUMPUR, Nov 29 — If there is something that gets Malaysians buzzing on social media, it usually involves topics about the local political scene, a must-try dish at a new café or restaurant, a new holiday destination and of course topics which involve elements of controversy.

There has been no shortage of the latter throughout the years and in case you are not in the loop of some of these issues, here they are.

1. Standing in a parking spot to reserve it 
Let’s put a stop to this behaviour. – Picture from Facebook/Jason Ong
Let’s put a stop to this behaviour. – Picture from Facebook/Jason Ong

You might have been the victim of this; you think you have found a parking spot, only to find a person standing over it. Or perhaps, you have been guilty of this yourself?

This year alone, three such incidents went viral on social media.

The first in March, where a Facebook user shared a photo of a woman standing in the middle of a parking spot to reserve it while in August a similar incident occurred at a different shopping mall in Kuala Lumpur.

The third incident took place on Friday, November 23 despite the Royal Malaysian Police (PDRM)announcement in September on their Facebook page reminding Malaysians that it is a criminal offence to do so and offenders can expect a RM2,000 fine or even jail time.

2. Director sues fellow Malaysian for uploading his latest film on social media
Yusof said this would serve as a reminder to fellow Malaysians. — Picture by Choo Choy May
Yusof said this would serve as a reminder to fellow Malaysians. — Picture by Choo Choy May

In mid-October, local director and producer Syamsul Yusof decided to take legal action against the person who uploaded his movie Munafik 2 on his Facebook and Instagram while it was still being screened in Malaysian cinemas.

Section 43 of the Copyright Act 1987 makes it clear for social media-lovers that any person who operates an audiovisual recording device in a screening room to record any film in whole or in part shall be guilty of an offence and shall on conviction be liable to a fine of not less than 10,000 ringgit and not more than one 100,000 ringgit or to imprisonment for a term not exceeding five years or to both.

3. The bubble tea war — Tealive vs Chatime
Finally an end to the saga. – Picture from Facebook/TealiveAsia
Finally an end to the saga. – Picture from Facebook/TealiveAsia

Loob Holding Sdn Bhd (the former master franchisee of Chatime) and La Kaffa (the brand owner of Chatime) made headlines when Loob lost the franchise in 2017 because of several alleged contract infringements.

The former franchisee expeditiously made a comeback by rebranding itself as Tealive, competing directly with Chatime.

Thus, began the legal tussle between Chatime and Tealive from the High Court right up to the Federal Court. In Round One, La Kaffa failed to obtain an injunction to stop Loob from using the Tealive brand but this was subsequently reversed by the Court of Appeal in mid-2018.

Barely a couple of months later, it was reported that Loob Holding Sdn Bhd can continue serving its Tealive brand of bubble tea after securing, at the Federal Court, a stay of execution of an injunction against it.

It all ended a month later when both parties agreed to a confidential out-of-court settlement.

4. Sephora copycat in Kelantan?
Familiar much? – Picture from Facebook/Fatin Amirah Zaabar
Familiar much? – Picture from Facebook/Fatin Amirah Zaabar

No Sephora in Kelantan? No problem. Introducing Sefarra, a boutique cosmetics store owned by Farra Fareez since October last year.


However — just like the name — the packaging style and even the outlet's storefront carries the exact look of popular cosmetic store, Sephora.


Malaysians criticised Sefarra and there’s no denying the resemblance.

"sefarra is inspired by sephora."

bij, you literally copied 99.9% 😒

What next?


5. Billion Dollar Whale
The most controversial book of the year? Maybe the decade? – Picture by Hari Anggara
The most controversial book of the year? Maybe the decade? – Picture by Hari Anggara

Even before the book reached bookstores on September 18, it was already famous.

Up to the point that lawyers representing fugitive entrepreneur Low Taek Jho, known to many as Jho Low, tried to prevent bookshops in the UK from carrying the book which chronicles the 1Malaysia Development Bhd (1MDB) scandal with threats of defamation lawsuits.

The book written by Wall Street Journal’s Bradley Hope and Tom Wright was blocked from distribution in the UK after a sustained legal campaign by London-based law firm Schillings.

Besides that, Wright also said there was "no agreement" with Sarawak Report editor Clare Rewcastle-Brown on the reporting of the 1MDB scandal.

Rewcastle-Brown accused Wright of not crediting Sarawak Report despite promising to do so and compromising the safety of her anonymous sources.

Accusations aside, the book is set to be turned into a movie, with no confirmed date of release yet.

6. Uncanny resemblance? Anas vs Nars
Truly original it seems. — Picture from Instagram
Truly original it seems. — Picture from Instagram

Some Malaysians struggle to come up with a product of their own, so the easiest way to make a mark is to clone the image of a renowned brand.

In November last year, reports surfaced on local make-up brand Anas, who created a rather similar logo and packaging style to French cosmetics company Nars.

And just like Kelantan’s Sefarra, Malaysians took to social media in disbelief.

Some of the above situations such as Anas, Sefarra and Tealive’s cases all involve Intellectual Property (IP), a property right that includes copyright, trademarks, patents and industrial designs, and is protected under Malaysian law.

IP rights are rights to “intangible property” as they accord owners with the legal right to exclude others from using and the exclusive right to transfer ownership of a property that has no physical substance.

Regardless, one can refer to Henry Goh for any consultation on IP (patent, trade mark, copyright, and industrial design) issues.
This article is brought to you by Henry Goh & Co.
[https://www.malaymail.com/s/1698413/7-feuds-you-should-know-about-in-malaysia]

1MDB: Najib ke SPRM lagi hari ini
6 DISEMBER 2018
Najib Tun Razak
Najib Tun Razak - Foto Bernama
PUTRAJAYA - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini hadir di ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di sini dipercayai bagi membantu siasatan berhubung dakwaan pindaan pada laporan akhir audit 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Ketibaan beliau pada kira-kira 10.30 pagi tidak disedari petugas media yang menunggu di pintu utama bangunan suruhanjaya itu namun kehadirannya dimaklumkan oleh jurucakap SPRM.

Pada 25  November lepas, Ketua Audit Negara Tan Sri Dr Madinah Mohamad mendedahkan laporan akhir audit 1MDB telah diubah dan Najib tahu perkara itu.

Madinah turut mendedahkan bahawa dua perkara penting yang digugurkan dalam laporan itu ialah kehadiran ahli perniagaan yang diburu Low Taek Jho atau Jho Low dalam satu mesyuarat Lembaga Pengarah 1MDB serta status kewangan 1MDB.

Pada hari sama, SPRM dilaporkan berkata pihaknya sudah memulakan siasatan berkaitan dakwaan pindaan laporan itu dan akan memanggil beberapa saksi bagi memberi keterangan dan membantu siasatan.

Semalam, SPRM memanggil bekas Ketua Pesuruhjayanya, Tan Sri Dzulkifli Ahmad.
Turut dipanggil semalam ialah bekas Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang yang hadir buat kali kedua selepas memberi keterangan pada 26 November lalu. - Bernama

http://www.sinarharian.com.my/nasional/1mdb-najib-ke-sprm-lagi-hari-ini-1.912459

Lombok dan Mataram Kembali Diguncang Gempa 
Kamis, 6 Desember 2018 11:13 
Foto: Reruntuhan rumah akibat gempa Lombok.
KIBLAT.NET, Jakarta – Humas Badan Nasional Penanggulangan Bencana (BNPB), Sutopo Purwo Nugroho mengungkapkan bahwa gempa kembali mengguncang Lombok dan Mataram. Menurutnya, gempa kali ini dengan magnitudo 5,7.

“BMKG melaporkan telah terjadi gempabumi dengan magnitudo 5,7 yang setelah dimutakhirkan menjadi magnitudo 5,3 pada 6/12/2018 pukul 08.02 WIB. Pusat gempa di darat pada 23 km Barat Laut Mataram pada kedalaman 10 km. Gempa tidak berpotensi tsunami,” katanya dalam rilis yang diterima Kiblat.net pada Kamis (06/12/2018).

Sutopo memaparkan bahwa di Kabupaten Lombok, gempa terasa kuat sekitar 4-5 detik. Masyarakat panik dan keluar dari kantor/bangunan.

Di Denpasar gempa dirasakan sedang dan sebagian masyarakat keluar dari rumah dan bangunan.

“Guncangan gempa dirasakan kuat selama 5 detik di Kota Mataram. Masyarakat panik dan keluar dari rumah/bangunan Anak-anak SD sebagian dipulangkan,” sambungnya.

Menurutnya, dampak gempabumi ini dilaporkan menimbulkan guncangan di daerah Lombok Utara dalam skala intensitas VI MMI, Lombok Barat dan Mataram V MMI, Lombok Tengah dan Lombok Timur IV MMI, Denpasar III-IV MMI, Jimbaran, Tabanan, Nusa Dua dan Sumbawa III MMI, Karangasem, Singaraja dan Kuta II-III MMI.

“Dan sampai sekarang belum ada laporan korban jiwa dan kerusakan bangunan. Tim Reaksi Cepat BPBD saat ini masih mengumpulkan informasi mengenai dampak gempa,” tuturnya.

Reporter: Taufiq Ishaq
Editor: Izhar Zulfikar
Lombok dan Mataram Kembali Diguncang Gempa - Kiblat
https://www.kiblat.net/2018/12/06/lombok-dan-mataram-kembali-diguncang-gempa/

Takut orang gelak, tambah dosa - Awie


  • MyMetro 
  • Utama



  • MACC summons Najib over alleged intervention in 1MDB audit report
    Published 36 minutes ago on 06 December 2018
    Datuk Seri Najib Razak arrives at the Kuala Lumpur High Court December 6, 2018. — Picture by Hari Anggara
    Datuk Seri Najib Razak arrives at the Kuala Lumpur High Court December 6, 2018. 
    — Picture by Hari Anggara

    KUALA LUMPUR, Dec 6 — Former prime minister Datuk Seri Najib Razak was called in for questioning by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) today over allegations that he interfered in the federal audit report on 1MDB.

    According to national news agency Bernama, Najib arrived around 10.30am for his interview. 

    He came from accompanying his wife, Datin Seri Rosmah Mansor, to the Sessions Court in Kuala Lumpur for proceedings related to her 17 money-laundering charges.

    Last month, Auditor-General Tan Sri Madinah Mohamad disclosed that Najib and several other former government officials instructed her predecessor to amend portions of his audit into the state investment firm. 

    Among these included for him to omit mention of fugitive financier Low Taek Jho’s attendance at 1MDB board meetings.

    MORE TO COME
    https://www.malaymail.com/s/1700618/macc-summons-najib-over-alleged-intervention-in-1mdb-audit-report

    Ust. Henry Salahuddin: Indonesia Masih Ada Karena Islam 
    Kamis, 6 Desember 2018 11:32 
    KIBLAT.NET- Sebelum dilaksanakannya Reuni 212, MIUMI mengadakan acara Tabligh Akbar yang bertajuk “Arah Perjuangan Umat” yang menghadirkan da’i-da’i dalam negeri seperti Ust. Zaitun Rasmin, Ust. A. Zain An Najah, Ust. Bachtiar Nasir, Ust. Henry Salahudin dan banyak lagi.

    Dalam sebuah kesempatannya untuk menyampaikan mau’idah kepada umat, Ust. Henry Salahudin membahas tentang peran penting Islam pada negeri Indonesia ini. Yuk simak!

    Video dapat dilihat dan diunduh di sini.
    Editor: Abdullah Muhammad
    Ust. Henry Salahuddin: Indonesia Masih Ada Karena Islam - Kiblat

    Demo anti-ICERD lawan sambutan Hari Hak Asasi, siapa ramai penyokong?
    Diterbitkan 1 jam yang lalu pada 06 December 2018
    Oleh Abdul Rahim Sabri
    Ahli Umno, PAS dan badan bukan kerajaan menghadiri perhimpunan membantah ratifikasi ICERD di Kampung Gajah, Perak 17 November 2018. — Foto oleh Farhan Najib
    Ahli Umno, PAS dan badan bukan kerajaan menghadiri perhimpunan membantah ratifikasi ICERD di Kampung Gajah, Perak 17 November 2018. — Foto oleh Farhan Najib

    KOTA BARU, 6 Dis — Himpunan membantah Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) disaingi oleh sambutan Hari Hak Asasi Manusia pada Sabtu ini.

    Ketua Pemuda Umno berkata semua pihak perlu menantikan perhimpunan mana yang bakal menarik lebih ramai penyokong pada 8 Disember ini, lapor Sinar Harian. 

    Sambutan Hari Hak Asasi anjuran Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) diadakan dua hari sebelum Hari Hak Asasi Manusia Dunia pada 10 Disember setiap tahun. 

    “Jadi kita tunggu Sabtu nanti, apakah jumlahnya lebih ramai menyokong atau menentang,” kata Datuk Asyraf Wajdi Dusuki, mengulas himpunan anjuran di Padang Timur, Petaling Jaya.  

    Umno dan PAS merancang menganjurkan perhimpunan besar di tepi Dataran Merdeka pada tarikh itu bagi membantah suara-suara yang mahu ICERD diterima oleh Malaysia.

    Berkongsi pandangan yang sama, seorang penganalisis undang-undang dan politik turut mempersoal penganjuran sambutan Hari Hak Asasi Manusia pada Sabtu ini. 

    Datuk Abdul Halim Sidek berkata sambutan program itu tidak pernah dianjurkan lebih awal di kawasan terbuka, hanya diadakan di hotel atau dalam dewan, lapor Utusan Online.


    Kalau BN tak ‘rompak’ kenapa nak jarah dana Petronas?
    NURUL RIDUAN NOR ASHAHA 6 DISEMBER 2018
    Asyraf Wajdi Dusuki
    Asyraf Wajdi Dusuki 

    KUALA LUMPUR - Ketua Pemuda Umno, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki mempersoalkan mengapa kerajaan perlu menjarah RM30 bilion dividen Petronas sedangkan laporan Ketua Audit Negara mengesahkan tiada ‘rompakan’ wang tuntutan balik cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

    Beliau juga mempersoalkan adakah semuanya salah BN hanya disebabkan kerajaan tiada hasil untuk membuat bayaran balik ketika GST ditetapkan pada kadar sifar selama tiga bulan.

    “Sekiranya Laporan Ketua Audit Negara mengesahkan tiada ‘rompakan’ wang tuntutan balik GST oleh kerajaan lepas, mengapa Menteri Kewangan, Lim Guan Eng dan kerajaan masih mahu jarah RM30 bilion dana Petronas untuk bayar tuntutan balik GST ini?

    “Oh ya, Tax Holiday (GST kadar sifar) tiga bulan, tiada hasil untuk buat bayaran semula. Salah BN kah?,” katanya menerusi Twitternya hari ini. 

    [ARTIKEL BERKAITAN: Kastam perjelas isu RM19.47 bilion]

    Semalam, Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) menjelaskan permohonan tuntutan pulang balik sebanyak RM19.47 bilion sedang dalam semakan audit agensi itu semasa Laporan Audit Negara disediakan.

    JKDM melalui kenyataan media berkata, keseluruhan semakan telah dilaksanakan dan RM19.47 bilion diluluskan untuk dibuat bayaran pada akhir bulan Julai 2018 bagaimanapun, tiada dana yang cukup dalam tabung bayaran balik GST untuk membayar tunggakan tuntutan pulang balik tersebut.


    Laporan Ketua Audit Negara 2017 Siri 2 menjelaskan tunggakan pulang balik GST yang dilaporkan KJDM pada 5 Jun lepas berjumlah RM19.47 bilion melibatkan 122,580 Orang Kena Cukai (OKC).

    Laporan itu menjelaskan sejumlah RM1.45 bilion adalah tuntutan pulang balik oleh OKC yang telah disahkan oleh pegawai JKDM tetapi masih belum dibayar oleh akauntan JKDM disebabkan oleh baki peruntukan Kumpulan Wang bagi Pembayaran Balik GST tidak mencukupi, pulang balik ditahan secara manual oleh JKDM dan OKC dalam proses pengauditan oleh pegawai JKDM.

    [ARTIKEL BERKAITAN: Terima kasih Jabatan Audit Negara!]

    Pendedahan laporan itu turut mendapat perhatian bekas Perdana Menterui, Datuk Seri Najib Tun Razak sambil menegaskan bahawa ia membuktikan dakwaan yang mengatakan kerajaan BN sebelum ini merompak RM19.2 bilion wang tuntutan balik GST adalah tidak benar.

    Beliau turut berterima kasih kepada Jabatan Audit Negara kerana akhirnya kebenaran terbukti jua.


    Dubes Saudi Sebut Bendera Tauhid bukan HTI, PBNU Tak Perlu Marah 
    Kamis, 6 Desember 2018 10:40 

    Foto: Anggota Barisan Ansor Serbaguna (Banser) membakar bendera tauhid saat peringatan Hari Santri Nasional (HSN) di Garut

    KIBLAT.NET, Jakarta – Panitia Reuni 212, Ustadz Bernard Abdul Jabbar menyebutkan bahwa PBNU tidak perlu tersinggung dengan cuitan Dubes Saudi, Osama bin Mohammed Abdullah al Shuaibi  soal pembakaran bendera tauhid.

    Bernard memaparkan bahwa selama ini PBNU mengklaim yang mereka bakar bukanlah bendera tauhid, namun bendera Hizbut Tahrir Indonesia (HTI). Sedangkan Osama memberikan tanggapan soal bendera tauhid, bukan bendera HTI.

    “Jadi nggak perlu tersinggung atau marah dengan cuitannya Dubes Saudi, kan yang dibakar bendera HTI. Sedangkan Dubes Saudi bilang bendera tauhid yang dibakar,” tuturnya.

    Menurutnya, dengan diresponnya cuitan Dubes Saudi, maka secara tidak langsung mereka mengakui yang dibakar adalah bendera tauhid. “Kalau misalkan meraka marah bendera HTI yang dibakar, harusnya mereka nggak marah,” paparnya.

    Selain itu, ia menegaskan bahwa Islam bukan dibatasi oleh batas negara. Tapi seluruh bumi ini dipijak, muslim ini satu tubuh. Oleh sebab itu, kata dia, Dubes Saudi menyinggung pembakaran bendera tauhid.

    “Misalnya ketika ada pembakaran bendra di Amerika apakah kita yang ada di luar Amerika tidak marah, artinya mencampui urusan dalam negeri amerika? tidak begitu,” tukasnya.

    Reporter: Taufiq Ishaq
    Editor: Izhar Zulfikar
    Dubes Saudi Sebut Bendera Tauhid bukan HTI, PBNU Tak Perlu Marah - Kiblat

    ZAHID TO RESIGN SOON, NAJIB TO MOVE BACK IN UNTIL HIS TURN AT SUNGAI BULOH PRISON COMES? DESPITE ‘AMOK’ TALK, DEC 8 RALLY FAILS TO RAISE ZAHID’S POPULARITY WITH GRASSROOTS

    emily mc pada Malaysia Chronicle - 2 minit yang lalu
    UMNO’s direction is still unclear even though its president Ahmad Zahid Hamidi has gone around the country to explain the party’s position since it lost power in GE14, party grassroots said. They said Zahid had formed many committees to revive Umno but there was still no clear direction. The party was just doddering along without a helmsman, they said, because its leader had not shown members a clear direction. “It is hard to work with a leader without direction. He seems to have given up. Maybe he will even resign himself,” an Umno grassroots source told The Malaysian Insight. “Za... lagi »

    NORIPAH KAMSO REPLACES NAJIB’S DISGRACED AIDE SHUKRY SALLEH AS BANK RAKYAT CHAIRMAN

    emily mc pada Malaysia Chronicle - 2 minit yang lalu
    KUALA LUMPUR: The Entrepreneur Development Minister has appointed Datuk Noripah Kamso as the new chairman of Bank Rakyat with effect from Thursday. Noripah, who was an advisor of CIMB Islamic, takes over from Tan Sri Shukry Mohd Salleh. Shukry was removed on Nov 26 due to his involvement in the original audit report of 1Malaysia Development Bhd (1MDB). The minister said Noripah was the chief executive of CIMB-Principal Islamic Asset Management Sdn Bhd and also of CIMB-Principal Asset Management Sdn Bhd. She is a member of the board of BIMB Investment Management Bhd and Top Glove Cor... lagi »

    FUZIAH IN TEARS AS REPORT CONFIRMS LYNAS WASTE HAS HARMED HER CONSTITUENCY & ITS PEOPLE: ‘WHO WILL PAY FOR IT – WHEN 20 YEARS DOWN THE ROAD THERE’S A SUDDEN JUMP IN CANCER CASES’

    emily mc pada Malaysia Chronicle - 2 minit yang lalu
    KUALA LUMPUR: Kuantan MP Fuziah Salleh was emotional, choking on her words at times while relating how radioactive waste from the Lynas Advanced Materials Plant (LAMP) has harmed her constituency and its people. Fuziah, who has been a critic of Australian rare earth miner Lynas, said she had often insisted that the radioactive waste should not have been allowed to be there as it was harmful to the environment and the people’s health. This was proven when the executive committee report on the operations of LAMP published on Tuesday noted that there was an increase in heavy metal conc... lagi »

    IMAGINE, NAJIB THE GUEST OF HONOR AT DEC 8 ANTI-ICERD RALLY: INDEED, CORRUPT MALAYS DON’T CARE ABOUT RACE & RELIGION – ‘THE PRIORITY IS GETTING SOMETHING TO FULFILL THEIR GREED,’ SAYS DR MAHATHIR

    emily mc pada Malaysia Chronicle - 2 minit yang lalu
    Corrupt Malays do not care for race, religion, or country, said Prime Minister Dr Mahathir Mohamad. Instead, he said those who take bribes know it is wrong, but only care about satisfying their greed. “Conflict with the law, and even sinning in terms of religion is not taken into account. “The priority is getting something to fulfill their greed. “It is certain that any nationalism, and effect on race and country, is not more important than the desires of those who take bribes,” Mahathir said in a blog posting last night. The posting was titled ‘Memperasuahan Orang Melayu (Corruption... lagi »

    YOU GUYS DON’T UNDERSTAND THE ISSUE, IT WAS NOT ME – BUT MAHATHIR & DAIM WHO SOLD THE TANJUNG PAGAR LAND, SAYS NAJIB

    emily mc pada Malaysia Chronicle - 2 minit yang lalu
    PETALING JAYA: Former prime minister Najib Razak today refuted allegations that he had sold the KTM land in Tanjung Pagar, Singapore. Najib said many did not seem to understand the issue. He said the original agreement to stop the train station at Tanjung Pagar and convert the land was not decided by him but was instead negotiated by the finance minister in 1990. In 1990, under the then Prime Minister Dr Mahathir Mohamad, Daim Zainuddin was the finance minister. The Pekan MP said under the 1990 agreement, Malaysia agreed to shift the station in Tanjung Pagar to a new station in Kran... lagi »

    IRWAN’S DISGRACE DEEPENS: EX-TREASURY SEC-GEN STRIPPED OF HIS MILITARY TITLE

    emily mc pada Malaysia Chronicle - 2 minit yang lalu
    KUALA LUMPUR: Former Treasury secretary-general Irwan Serigar Abdullah no longer holds the rank of honorary major-general in the Territorial Army Regiment (Askar Wataniah). In a statement, the defence ministry said the revocation was made during the 564th Armed Forces Council meeting on May 31. It said individuals could request for the honorary commission to be cancelled for personal reasons. “It can also be revoked when the individual no longer holds any position which allows him to carry the title,” it added. The honorary commission was given to Irwan when he was appointed as Trea... lagi »

    BERSATU’S RACISM IS MAHATHIR’S RACISM: THE ENEMY IS WITHIN PAKATAN – HOW POTENT THE DANGER WILL DEPEND ON DEC 8 RALLY

    emily mc pada Malaysia Chronicle - 2 minit yang lalu
    “That is straight up playing the racial card, there’s no other way to see it. And I’m against it totally.” – Shahril Hamdan, Umno Youth leader I hope people understand that when the Pakatan Harapan grand poobah Dr Mahathir Mohamad acknowledges that Bersatu is a racist party, he is essentially saying that every member of Bersatu is a racist. The party and its members are not mutually exclusive. It really is not important that Bersatu, although racist, is not against the other “not race-based” parties, but rather that these multiracial parties are willing to work with racists. I am ne... lagi »




    Tiada ulasan: