Khamis, 13 Disember 2018

Umno sebagai saudara sebangsa dan seagama. 8883.


Bila Umno hilang kuasa ada yang berkata Pemimpin Melayu PH tidak salahkan Umno-nya mereka, sebab mereka juga Melayu Umno dan saudara Islam juga. Mereka juga mahukan Pemimpin Melayu PH insaf sebab mereka telah melukai perasaan Umno. Ada yang berpendapat Pemimpin Melayu PH telah membunuh watak Melayu. Semua berlaku dengan hikmah disebalik kejadian parti Cina tinggalkan Umno dan pupusnya Umno di Sabah serta doa mereka PH pendek umur.

Tidak cukup lagikah mematikan karakter Melayu? Insaflah…
December 13, 2018 1:33 am

“Saya mohon agar pimpinan Melayu PH hari ini berhentilah menyalahkan pimpinan kerajaan terdahulu. Saudara semua adalah sebangsa dan seagama. Cukup-cukuplah memalukan sesama saudara. Mereka yang bersalah akan menerima balasan setimpal. Jika terlepas pun di dunia, mana mungkin terlepas di akhirat”

Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah

SUDAH lebih enam bulan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14), masih tidak reda lagi, ultra kiasu asyik menyalah pimpinan kerajaan terdahulu dengan kes salah laku dan rasuahnya.
Satu demi satu kes ditimbulkan dan didendangkan agar rakyat dapat melihat betapa bobroknya kerajaan terdahulu. Tujuannya, seolah-olah mahu mengaburi rakyat, supaya rakyat tidak terlalu menuntut apa yang telah dijanjikan dalam manifesto.
Satu dua bulan tidak mengapa lagi, tetapi hari ini sudah berlarutan enam bulan. Sebab itu, saya sangat teruja dengan nasihat Pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan, Tun Daim Zainuddin, agar kerajaan pimpinan PH lebih menumpukan kepada kerja bukan asyik mencari salah orang lain.
Prinsip saya jelas, seseorang itu dibuktikan tidak bersalah, sehingga dibuktikan bersalah. Hukumlah mereka yang bersalah mengikut necara keadilan, jika mereka dibuktikan bersalah.
Sebelum dibuktikan, jangan hukum dan malukan mereka. Itu tidak adil namanya.
Benar, memang mudah mencari salah orang daripada salah sendiri. Lebih menyedihkan jika tujuan mencari salah orang bagi menutupi kelemahan sendiri.
Dewasa ini, sebut sahaja Melayu, maka dikaitkan dengan rasuah. Walhal berapa kerat sahaja Melayu yang menerima rasuah. Mereka inilah yang diberikan publisiti maha hebat.
Bapak segala rasuah iaitu pemberi rasuah dalam kalangan ultra kiasu, tidak pula dihebohkan dan dipublisitikan. Tetapi yang dihebohkan adalah Melayu yang menerima rasuah. Seolah-olah Melayu itu rasuah, rasuah itu Melayu. Tidak pula ditanyakan siapakah bapak pemberi rasuah itu.
Pergilah lihat projek-projek komersial dan perumahan yang memerlukan kelulusan daripada pihak berkuasa tempatan, berapa ramai Melayu/bumiputera yang dirasuahkan.
Antara kedua kejahatan ini, mana lebih jahat, yang memberi atau yang menerima rasuah. Sudah tentu bapak segala kejahatan adalah pemberi rasuah iaitu ultra kiasu. Mereka jarang didakwa, yang didakwa adalah penerima.
Di manakah keadilan?
Satu demi satu karakter Melayu cuba dibunuh (character assassination) oleh ultra kiasu melalui rasuah tetapi masih gagal.
Maka, ultra kiasu menukar strategi daripada mereka yang membunuh karakter tersebut, lebih baik jika Melayu sesama Melayu melakukan pembunuhan karakter. Maka mereka sesama berantakan, sebangsa dan seagama.
Pembunuhan karakter adalah tindakan untuk mematikan dan menjatuhkan kredibiliti, nama baik dan reputasi seseorang, institusi (parti), NGO dan sesuatu bangsa. Ini termasuk menyebarkan berita tidak benar, fitnah dan pelbagai lagi bagi mencemar dan merosakkan imej sasaran mereka.
Mereka melakukan pembunuhan karakter atas peribadi seseorang dengan menyebarkan foto-foto dan berita-berita yang ‘direkayasa‘.
Pergoalan politik dunia sebelum ini turut menyaksikan keadaan yang serupa seperti apa yang menimpa nasib Presiden Amerika Syarikat, John F Kennedy; Perdana Menteri Pakistan, Benazir Bhutto; Perdana Menteri India, Indira dan Rajiv Ghandi; Presiden Filipina, Benigno Aquino dan sebelum itu, Aung San Suu Kyi.
Merekayasa foto dan berita adalah salah satu bentuk tindakan mencemarkan politik lawan. Misalnya mengedarkan foto rekayasa bekas Presiden Indonesia, Abdurrahman Wahid (Gus Dur) yang memangku perempuan bernama Aryanti juga bentuk pembunuhan karakter bagi melenyapkan karier politiknya.
Dalam konteks politik Melayu, pembunuhan karakter bagi tujuan untuk merosakkan bangsa Melayu yang dikaitkan dengan rasuah. Akhirnya, Melayu itu rasuah, rasuah itu Melayu
Inilah psywar dan psyops jahat yang selalu dimainkan wayangnya agar Melayu digambarkan dengan watak buruk. Ultra kiasu diangkat seolah-olah merekalah penyelamat.
Akibatnya sedikit demi sedikit Melayu tidak yakin dengan kekuatan bangsa sendiri yang selalu dikaitkan dengan semua perkara negatif. Sehingga akhirnya Melayu malu mengaku dan menjadi Melayu.
Ultra kiasu cuba mematikan watak bekas Perdana Menteri, Najib Razak dengan rasuah berbilion ringgit tetapi nampaknya watak Najib semakin hidup. Perancangan mereka masih gagal. Watak Najib bukan sahaja tidak mati tetapi semakin menonjol.
Malah, seolah-olah hari ramai tertunggu-tunggu, apakah yang akan dicakapkan oleh Najib setiap hari.
Sebelum ini dan sehingga ke hari ini, ultra kiasu cuba untuk mematikan watak Presiden PAS, Tuan Guru Haji Hadi Awang, tetapi dengan Islam yang menjadi landasan dan moto perjuangan, karakter Presiden PAS, bukan sahaja tidak mati, malah terus segar.
Justeru, saya mohon agar orang Melayu perlu sedar akan perancangan busuk ini. Kurangkanlah bercakap pasal keburukan sesama sendiri dalam media sosial. Tumpukan apa yang boleh kita sumbangkan untuk membangunkan tanah air ini yang menjadi milik asal.
Hari ini, seolah-olah kedudukan agama Islam dan bangsa Melayu yang jelas termaktub dalam Perlembagaan mahu dihapuskan ultra kiasu.
Kita selalu berhujah, mana mungkin perkara ini boleh berlaku, disebabkan oleh semua ini dijamin oleh Perlembagaan. Raja kita Melayu, PM kita Melayu dan banyak lagi berkaitan dengan Melayu.
Pernahkah kita terfikir dan mengambil iktibar, kenapa negara Fiji tidak diperintah oleh dalam kalangan mereka sendiri (Fijian), tetapi oleh penghijrah iaitu India? Begitu juga dengan orang asal seperti Maori di New Zealand? Jangan pula ada berhujah balas, kenapa Malaysia tidak diperintah oleh orang Asli?
Amat malang jika Melayu masih tidak sedar permainan ultra kiasu. Malah Melayu menjadi seronok apabila ada Melayu yang menerima rasuah dihukum. Sedangkan bapak segala perasuah bebas tanpa apa apa tindakan.
Apakah Melayu selama ini tidak sedar bahawa selama lebih kurang 446 tahun Tanah Melayu dijajah, Melayulah yang bangun sendirian mempertahankan tanah nenek moyang ini? Jangan hanya kerana beberapa orang yang dituduh rasuah, akhirnya kita mahu gadaikan bumi tercinta ini.
Justeru, saya mohon agar pimpinan Melayu PH hari ini berhentilah menyalahkan pimpinan kerajaan terdahulu. Saudara semua adalah sebangsa dan seagama. Cukup-cukuplah memalukan sesama saudara. Mereka yang bersalah akan menerima balasan setimpal. Jika terlepas pun di dunia, mana mungkin terlepas di akhirat.
Fokuslah untuk melakukan yang terbaik untuk agama, bangsa dan negara. Bahaskan perkara yang fundamental, bukan membalas dendam atau membincangkan perkara picisan.
Belalah rakyat marhaen di kawasan pedalaman yang berada dalam keadaan susah dan tertekan disebabkan oleh kejatuhan harga komoditi seperti sawit, getah dan sebagainya. Nasib mereka jarang kedengaran dalam perbahasan Bajet 2019. Siapa untung, siapa rugi? Fikirkanlah.
Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah
Profesor Fakulti Pengajian Umum dan Pendidikan Lanjutan (FUPL)
Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA)
Sumber: Ismaweb

G3 akan menghala ke Pulau Pinang sebelum hujung bulan ini

Sazali Yunus pada The Third Force - 4 jam yang lalu
Oleh Sazali Yunus AMPANG: Satu mesyuarat Lembaga Pengarah Kebangsaan (LPK) Gagasan Tiga (G3) yang berlangsung semalam memutuskan untuk melancarkan satu [...]

No plotting in UMNO MP departures?

Raggie Jessy pada The Third Force - 4 jam yang lalu
TTF: Mahathir says there was no plotting in the departure of Sabah UMNO MPs from the party. On contraire, the [...]

Dr Mahathir sahkan pemimpin Umno Sabah jumpa beliau sebelum umum keluar parti

MT Webmaster pada Malaysia Today - 2 jam yang lalu
(FMT) – Tun Dr Mahathir Mohamad mengesahkan pemimpin Umno Sabah yang umum keluar parti hari ini telah menemui beliau minggu lalu. “Ya, mereka bertemu dengan saya dan memberi tahu saya mereka mahu meninggalkan Umno,” kata pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu. Beliau berkata demikikn kepada pemberita selepas Majlis Pelancaran Proton X70 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur […]

Himpunan 812 Atasi Bersih 1.0 2007, Salah PH Pramatang.

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 23 minit yang lalu
*PH cipta agenda politik pramatang* *ADA* yang menyifatkan #DaulatHimpunan 812 Sabtu lepas paling berjaya sejak merdeka. Kata mereka paling ramai, paling tenteram dan paling bersih. Kata bekas Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR), Dato’ Seri Wan Ahmad Wan Omar, ia petanda positif Melayu-Islam. Sebaliknya anak Tun Abdul Rahman Ya’kub pula menyifatkan himpunan ICERD untuk menangkan Israel. Abdul Naser menulis, ia seperti kabilah Quraisy zaman jahiliah yang hanya mempertahankan ketuanan di bumi Makkah. Apa pun hujah banyak pihak Daulat 812 mengatasi Himpunan Bersih 1... lagi »

[VIDEO] Azwanddin: G3 akan membuat pendedahan penyalahgunaan kuasa Bangsa DAP di Pulau Pinang

Dato’ Azwanddin Hamzah pada The Third Force - 24 minit yang lalu
Dato’ Azwanddin Hamzah Seperti yang saya dan sahabat-sahabat Gagasan Tiga (G3) telah janjikan setelah beberapa kali bermesyuarat dan bertemu, kita [...]
tumpang sekole...?
nasi kandaq kedai mamak, anak mami juai pesemboq, lepaih baca jangan dok syiok, kalu-kalu SB jengok kot dapoq...

13 December 2018
Fix deposit UMNO Sabah dah pupus...
Image may contain: 13 people, people standing
Tidak ada sedu sedan, lilihan air mata bagi para pemimpin UMNO Sabah memberi selamat tinggal pada UMNO yang hilang keramatnya dan kuasanya. Mungkin Orang Utan Sipilok pun tidak melelehkan airmata. Yang termenung mengenangkan nasib ialah Musa Aman yang tidak aman dan Bung Mokhtar yang kehilangan tempat berteduh meratapi nasib dikandung badan.

Nampaknya aura Tun Mahathir sebagai PM dan negarawan ulung memberi ilham kepada para pemimpin dan ahli UMNO Sabah menukar haluan politik. Kejayaan Warisan juga adalah hasil dari tiupan semangat perjuangan Tun Mahathir yg merobek perompak kelas cakrawala Najib Razak dengan kabilah koruptornya.

Banyak orang berpendapat ahli-ahli Parlimen dan adun bekas UMNO Sabah wajar memilih Bersatu untuk memperkukuhkan perjuangan mereka. Bersatu boleh bekerjasama dengan Warisan memperkukuhkan akartunjang kuasa politik Bumiutra di Negeri Bawah Bayu.
Image may contain: bus and outdoor
Doa laknat pendek umur dah hinggap atas kepala UMNO...

Kalau Bersatu berjaya ditubuhkan di Sabah bermakna ia sudah menjadi parti politik nasional. Bersatu boleh diperkukuhkan lagi dengan penyertaan kaum Bumiputra dari berbagai suku kaum dan agama untuk sama-sama menentukan halatuju negara dan masyarakat Melayu/Bumiputra di masa akan datang.

Buat masa ini mereka menjadi ahli Bebas dahulu. Bersatu memerlukan para pemimpin berjiwa dinamis, berilmu, banyak pengalaman, ada visi, punya keyakinan diri dari seorang yang berani membentuk sejarah, dan bukan dia menjadi lalang dibuai angin. Inilah cabaran yang mesti dihadapi oleh semua pemimpin politik.

Rakyat yang celik politik, bijaksana, tidak akan memilih pemimpin kelas kaldai, lembu, kerbau balaq dan kambing sebagai jurubicara mereka di DUN dan juga Parlimen. Ingat apa yang kau tanam itulah yang kau dapat. Kalau kau tanam lalang masakan tumbuh padi. - Yahaya Ismail
Hari ini politik Umno Sabah bergolak besar apabila empat orang ahli parlimen, lapan Adun, dua senator mengumumkan keluar parti dan berikrar menyokong Dr Mahathir Mohamad dan kerajaan PH.

Serentak pengumuman itu juga 21 ketua Umno bahagian telah mengumumkan keluar dan meninggalkan Umno. Mereka yang keluar parti itu terdiri daripada 9 Adun, 4 ahli Parlimen, 2 senator dan 21 ketua bahagian Umno Sabah.

Turut sama mengambil tindakan “tungging punggung” kepada Umno bekas menteri Komunikasi dan Multi Media, Salleh Said Kruak dan bekas Speaker Pendikar Amin Mulia.

Sedih,saya melihat gambar ini, sidang akhbar oleh Presiden Umno Zahid Hamidi yang diadakan sebagai mengulas perkembangan politik di Sabah.

Zahid membuat sidang akhbar dengan didampingi pemimpin kanan Umno, Naib-naib presiden Mahadzir Khalid, Ismail Sabri Yakob, Setiausaha Agung, Annuar Musa, dan dua ahli MT Tajuddin Rahman dan Ahmad Maslan, yang memangkuk.

Mohamad Hassan hilang ke mana? Keluar juga ke? - MSO
Image may contain: 1 person, text
Himpunan I C(uri) E(engkau) R(amai-ramai) D(efend)...

Kini sedang beredar di media sosial satu bahan lawak yang mengatakan bahawa Datuk Seri Najib Razak hadir pada himpunan Anti-ICERD pada Rabu kerana mahu menjadikannya himpunan itu sebagai himpunan IC(uri)E(engkau)R(amai-ramai)D(efend), iaitu suatu bentuk sokongan terhadap pemerintahan kleptokratik beliau dan skandal rasuah yang membelenggu 1MDB.

Tidak mungkin, kerana sukar untuk percaya bahawa ribuan yang berhimpunan di Dataran Merdeka pada Sabtu lalu menyokong Najib dan rekod kleptokratiknya, termasuk skandal kleptokratik 1MDB yang dikenali di seluruh dunia.

Kehadiran Najib pada perhimpunan Anti-ICERD baru-baru ini paling dipersoal, lebih-lebih apabila beliau disahkan, bersama-sama bekas Pengerusi 1MDB Arul Kanda Kandasamy, bakal didakwa esok atas dakwaan meminda laporan 1MDB yang dikeluarkan Ketua Audit Negara.

Sehari selepas himpunan Anti-ICERD, New York Times menerbitkan sebuah laporan panjang bertajuk “A Yacht, a Monet, a See-Through Piano: The U.S. Collects on a Fugitive’s Shopping Spree”, yang menceritakan mengenai skandal kleptokratik 1MDB.
Image result for Transparent Grand Piano’ miranda kerr
“Dana yang sedang menjadi tumpuan siasatan, dipanggil sebagai dana 1Malaysia Development Berhad atau 1MDB, sepatutnya memberi manfaat kepada rakyat Malaysia biasa. Ia meminjam berbilion dolar wang daripada bank dan meminjam daripada pelabur, kononnya untuk membiayai projek seperti usaha sama dengan sebuah syarikat minyak Arab Saudi serta pengambilalihan loji kuasa.

“Bagaimanapun pihak pendakwa raya berkata 1MDB telah menjadi sebuah skim pengubahan wang haram yang bersifat “mega, tidak tahu malu dan terang-terangan”, di mana berbilion wang dilencongkan ke dalam akaun bank pegawai kanan, termasuk bekas perdana menteri Najib Razak, keluarganya dan rakan subahatnya serta Encik Low.”

Mungkinkah akan ada himpunan Anti-Kleptokrasi selepas ini, dan adakah dua penceramah utama himpunan Anti-ICERD iaitu Datuk Seri Zahid Hamidi dan Datuk Seri Hadi Awang sudi untuk berucap pada himpunan seumpama itu bagi mengutuk skandal 1MDB. Sudah tentu tidak.

Sepanjang 20 hari pembukaan sidang Parlimen ke-14 pada Julai/Ogos dan 30 hari sidang belanjawan pada Oktober, November, Disember, tidak ada seorang pun Ahli Parlimen Pembangkang dari UMNO dan PAS menyatakan pendirian mereka berhubung sama ada skandal 1MDB merupakan malapetaka kepada negara dan sama ada Najib harus dipertanggungjawabkan kerana menjadikan Malaysia sebuah kleptokrasi global. 

Untuk beberapa tahun lalu, Malaysia dihantui dan dibayangi oleh skandal RM50 billion 1MDB, menjadikan hutang negara meningkat sehingga RM1 trilion ringgit. Adakah ini pembohongan dan fitnah?

Jika Malaysia mahu menjadi negara bertaraf dunia, rakyat Malaysia harus meninggalkan politik toksik pembohongan, kebencian, ketakutan, perkauman dan agama, apatah lagi pembohongan bahawa kononnya skandal 1MDB adalah konspirasi dunia terhadap Malaysia atau pembohongan bahawa kononnya ICERD anti-Melayu, anti-Islam, anti-Raja-raja Melayu dan kononnya sebuah “agenda Freemason” untuk memusnahkan Malaysia dan Islam. – Roketkini.com
Major exodus cripples Sabah Umno. Sabah Umno chief Hajiji Md Noor, Masidi Manjun,  MP Ronald Kiandee . Sabah Umno chief, elected representatives, senators, senior division leaders exit becoming independents, effectively crippling Umno Sabah

Those leaving four MPs, nine assemblymen, two senators, 21 division heads. Tey are Musbah Jamli (Tempasuk), Japlin Akin (Usukan), Ghulam Haidar Khan Bahada (Kawang), Mohd Arifin Mohd Arif (Membakut), Isnin Aliasnih (Klias), Matbali Musbah (Lumadan), Masidi Manjun (Karanaan), Nizam Abu Bakar Titingan (Apas).

MPs are Abdul Rahim Bakri (Kudat), Azizah Mohd Dun (Beaufort), Ronald Kiandee (Beluran) and Zakaria Mohd Edris (Libaran). 

Also present were two senators, Penampang chief John Ambrose, Pensiangan chief Ghani Yassin,Musa’s son, Sipitang MP Hafez Yamani Musa,Pandikar Amin and Salleh Said Keruak.
The Barisan Nasional is dead.  This is a complete rout. Most of the big name UMNO leaders in Sabah have quit Umno. This is the end of Umno in Sabah.

When is the MCA going to quit the BN?  So far they have shown extreme chicken shit cowardice.  The MCA just cannot leave BN.

There is no more UMNO.  Other than Sabah,  thirty other UMNO MPs are said to be ready to leave UMNO.  So now UMNO is down to something like fourteen MPs or less.

And MCA still wants to be partners with Umno? Gerakan has left. Sarawak has effectively left the BN.

MCA is a member of BN but how come BN got no more Open House for Hari Raya, Chinese New Year, Deepavali, Christmas ?  Dont party all alone by yourself. - ostb
Singapore dan Malaysia ada isu sempadan lagi so kenalah kupas sikit untuk peminat2 tegar kita yang terlalu ramai dari negara ke selatan.
A still from the Malaysian Transport Ministry’s video showing a flight path to Singapore’s Seletar Airport over Malaysian airspace. Photo: Facebook
‘We have a kiasu neighbour’: Malaysia v Singapore continues...

Malaysia’s intensifying tiff with Singapore over air and sea borders has entered a very modern battleground – a duelling campaign of videos, with government departments from both sides releasing content in a bid to shore up their positions with their domestic constituencies.

Malaysia’s Ministry of Transport yesterday released a 95-second video on its Facebook page, which at the time of writing has more than 300,000 views, detailing its grievances with the new Instrument Landing System (ILS) at Seletar Airport.

“Hi Singapore, Seletar Airport is yours, but Pasir Gudang, Johor, Malaysia is ours. So please hear us out. To Malaysians, please watch and share this – there are reasons why Malaysia has to oppose the ILS of the Seletar Airport which Singapore wants to implement from January 3, 2019,” said Transport Minister Anthony Loke in the video.

Malaysia is against Singapore’s plan to use a radar system that would require planes landing in its secondary civilian airport, Seletar, to make their landing approach over Malaysia’s southernmost tip in the state of Johor. It says the plan was only recently conveyed to Loke and will inconvenience businesses and residents in Johor as well as limit its industrial development.

Singapore Transport Minister Khaw Boon Wan later told reporters Malaysia was using a “technical excuse” to change the airspace agreement which was brokered in 1973 and there were “a few inaccuracies” in the video’s depiction of ILS.
Related image
But Khaw acknowledged Malaysia had taken steps to descalate tensions over the maritime border issue by withdrawing several state vessels from the disputed area although one ship remained. This vessel’s presence created “unnecessary risks” and could lead to “accidental escalation on the ground”, he warned, according to a report in The Straits Times.

Last week on December 6, the Singapore government released footage by its Ministry of Defence purportedly showing Malaysian government vessels encroaching into Singapore waters. It insisted on the immediate withdrawal of these vessels.

Subsequently, Singaporean parliamentary speaker Tan Chuan-jin posted a video on his personal page, along with a post exhorting Singaporeans to stand united.

“This may go on for some time,” he wrote, adding that attempts had been made to review and talk matters over with Malaysia. The video has been viewed almost 600,000 times.

Malaysia-Singapore relations expert Mustafa Izzuddin of Singaporean think tank ISEAS-Yusof Ishak Institute said the newly minted Malaysian government was “still in campaign mode to sway local public opinion when they interact with or respond to Singapore. We can expect this to continue playing out on social media platforms in the current political tug of war between Malaysia and Singapore.” 
However, top foreign policy analyst Shahriman Lockman of Malaysia’s Institute of Strategic  and International Studies said the current Malaysian government was “simply more forthright in pursuing the national interest” whereas the previous government was more amenable to compromise. 

“Malaysia needed to respond to the Singapore Transport Minister’s assertion that the flight path to Seletar has existed for decades, suggesting that Malaysia’s protest is new. It is obvious that the ILS is far from new,” he said.

“If Singapore insists on sticking to the legalities and saying that it is technically entitled to determine the ILS, then it will just validate what Malaysia has always thought of Singapore diplomacy: that if you accidentally spill your coins on the floor, they’ll fight you for it.”

The ILS is safer for planes to use in low-visibility conditions because of its precise approach. When the disagreement over the system became public last week, Singapore released correspondence proving bilateral discussions regarding the plan stretched back to December 2017, including communications after the Pakatan Harapan coalition toppled former incumbents Barisan Nasional in May.

In the video, Lok pointed out that if the ILS were to come into use, Johor’s Pasir Gudang Port would be unable to erect high buildings or even use cranes as the system institutes mandatory height restrictions in the airport’s surrounding areas.

“We can’t even build tall buildings in Pasir Gudang if we allow that flight path,” Loke said in a post accompanying the video. He added that pilots on their way to Singapore previously manoeuvred around obstacles in their way.
In a separate statement later, he said the “unnecessary” tensions could be avoided if the ILS procedures were implemented for the southern-side Runway 3, instead of Runway 21 which is on the contentious northern side.

This, he said, would not have any additional impact on other airspace users, residents or businesses in Singapore.

Netizens from both sides of the Causeway commenting on the Malaysian Transport Ministry’s video slung barbs at each other on Facebook.

“Bravo Anthony Loke that should be the way. Firm and stern when [we] have a kiasu neighbour,” read one comment, using a Hokkien phrase meaning “scared to lose”. Meanwhile, a Singaporean Facebooker asked Loke: “Did you check your mailbox only one year later? Or the video to explain your inaccurate assessment took one year to produce?”

A Malaysian commenter quickly pointed out that Loke had not been a minister the previous year, as he only took office after the May general elections.

Another Singaporean commenter urged his countrymen to “cool it”. “Make YB Loke angry for what? He can also determine whether we can pump petrol in [border Malaysian state Johor Baru] and how much. What happens if he imposes fuel surcharge on us? What do Singaporeans gain from ILS in Seletar? Don’t get, don’t get lor,” he wrote.
Some Malaysians taunted Singaporeans by asking them to cross the border and “learn to eat chewing gum”, a sweet treat famously banned in the island republic to limit public littering.

Although Singapore previously enjoyed unprecedented friendly ties with Malaysia during now-disgraced former premier Najib Razak’s reign, the return of Prime Minister Mahathir Mohamad to office has seen the relationship turn decidedly more hawkish.

The opposition is maintaining a similar tone, as former transport and defence minister Hishammuddin Hussein took a hard line on the dispute.

“This is no longer a verbal war with Singapore,” he said. “This is about standing ground for Malaysia as the government … stop the rhetoric and just do it.”

Mahathir’s first stint as leader, from 1981 to 2003, was punctuated with squabbles over air, land and sea with the nation’s southern neighbour, which was expelled from the Malaysian Federation in 1965. - Tashny Sukumaran scmp

Tun Dr Mahathir Mohamad and Tun Siti Hasmah Mohd Ali pose next to the newly-launched Proton X70 at the KL Convention Centre, December 12, 2018.
Tun Dr Mahathir Mohamad and Tun Siti Hasmah Mohd Ali pose next to the newly-launched Proton X70 at the KL Convention Centre, December 12, 2018.
No automatic alt text available.

Image may contain: text

Image may contain: 1 person

Image may contain: 2 people, people smiling, text
cheers. 
tumpang sekole...?: Fix deposit UMNO Sabah dah pupus...
http://alditta.blogspot.com/2018/12/fix-deposit-umno-sabah-dah-pupus.html




Tiada ulasan: