Jumaat, 11 Januari 2019

Dua kali five. 9026.








https://www.youtube.com/watch?v=rw_2s9Bo5TQ

Tangkap ikan yang besar di perairan Iceland.


https://www.youtube.com/watch?v=ExYFlTMsZoc
Friday, January 11, 2019
Bongkar Kesilapan S/Muhammad V, Atau Tembung PM/Agung?
Hasil carian imej untuk Bekas ketua hakim senaraikan kesilapan Sultan Muhammad V
Bekas ketua hakim senaraikan kesilapan Sultan Muhammad V

Bekas Ketua Hakim Negara, Abdul Hamid Mohamad mendakwa Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V melakukan beberapa kesilapan semasa menduduki takhta, termasuk berhubung pengampunan ke atas Presiden PKR, Anwar Ibrahim.

Menulis dalam satu rencana yang disiarkan di laman Umno Online dan juga laman web peribadinya, Abdul Hamid berkata, adalah satu kesilapan bagi Seri Paduka untuk memberitahu Perdana Menteri Dr Mahathir bahawa baginda bersetuju untuk mengampunkan Anwar.

"Bahawa adalah satu kesilapan bagi Yang di-Pertuan Agong memberitahu Dr Mahathir bahawa baginda bersetuju untuk mengampunkan Anwar sebelum mesyuarat Lembaga Pengampunan dan menerima kunjungan Anwar.

“Lebih buruk lagi apabila Seri Paduka memberitahu Anwar bahawa beliau diampunkan kerana ketidakadilan yang dilakukan kepadanya.

“Itu demoralise mahkamah, pendakwa raya dan polis kerana ia seolah-oleh menyatakan bahawa mereka kelihatan seperti alat kerajaan sebelumnya,” katanya.

Luar waktu pejabat

Selain peristiwa itu, bekas ketua hakim negara itu juga menyentuh tentang semasa pemerintahan Yang di-Pertuan Agong, baginda sering mengadakan majlis-majlis angkat sumpah di luar waktu pejabat.

Ini, katanya, termasuk majlis mengangkat sumpah pelantikan kontroversi Md Rauf Sharif sebagai ketua hakim Negara dan Zulkefli Ahmad Makinuddin sebagai presiden mahkamah rayuan untuk tempoh lanjutan yang dilakukan pada waktu malam.

“Begitu juga majlis angkat sumpah Richard Malanjum sebagai ketua hakim negara. Ini adalah fungsi rasmi Yang di-Perttuan Agung yang serius. Ia patut dilakukan di waktu pejabat,” katanya.

Abdul Hamid juga berkata, majlis mengangkat sumpah Dr Mahathir sebagai perdana menteri ketujuh negara juga wajar diberi perhatian khusus.

Katanya, apa yang berlaku pada malam 9 Mei sebaik sahaja pengumuman keputusan pilihan raya ke-14 menunjukkan bahawa Pakatan Harapan (PH) telah mendapat majoriti, Dr Mahathir telah ke Istana Negara untuk mengangkat sumpah sebagai perdana menteri.

Tanpa diundang

Ini, kerana, beliau takut kiranya akan berlaku lompatan parti oleh ahli-ahli parlimen yang baru dipilih itu yang akan menyebabkan PH kehilangan majoriti.

“Bagi saya, adalah memalukan bagi seorang bakal perdana menteri untuk pergi tanpa diundang, pada waktu malam, mungkin untuk mengejutkan Yang di-Pertuan Agong jika baginda sedang beradu, untuk mengangkat sumpah beliau sebagai perdana menteri.

“Kedua, Agong tidak sepatutnya nampak seperti menjalankan tugasnya di bawah tekanan. Seri Paduka berhak memuaskan dirinya siapa, menurut pendapatnya, mempunyai sokongan majoriti Ahli-Ahli Parlimen yang baru dipilih itu,” katanya.

Menurut Abdul Hamid, jika ahli-ahli Parlimen yang baru dipilih hendak menyeberang dan menyeberang balik malam itu, mereka seharusnya dibenarkan berbuat demikian.

“Sekurang-kurangnya, Seri Paduka sepatutnya berpeluang untuk memuaskan diri baginda siapa yang mempunyai sokongan majoriti, pada siang hari keesokan harinya,” katanya.

Sambil menyifatkan upacara mengangkat sumpah perdana menteri adalah upacara paling penting yang dilakukan oleh Yang di-Pertuan Agong, kata bekas ketua hakim negara itu, ia perlu dilakukan di majlis yang sesuai.

“(Ia) dihadiri oleh para VIP termasuk, saya cadangkan, mantan perdana menteri terakhir, dan disiar secara langsung oleh televisyen.

“Ia akan membuktikan bahawa demokrasi berjalan dengan baik di Malaysia. Ia juga menunjukkan kematangan ahli-ahli politik di Malaysia..

“Saya harap di masa hadapan Yang diPertuan Agong tidak akan tunduk kepada tekanan. Biarkan calon perdana menteri piket di luar Istana Negara sepanjang malam jika beliau mahu,” katanya. (K/Mk)


Video
PANAS!!! Bekas Ketua Hakim Negara Senaraikan Kesilapan Sultan ...
Mengejutkan!! Bekas ketua hakim senaraikan kesilapan Sultan ...


BERITA TERKAIT


Taliban Luncurkan Serangan Serentak di Empat Provinsi 
Jum'at, 11 Januari 2019 06:56
Foto: Pejuang Taliban terus menggelorakan jihad mengusir penjajah dan pemerintah boneka Afghanistan

KIBLAT.NET, Kunduz – Imarah Islam Afghanistan (Taliban) kembali meluncurkan operasi penyerangan menargetkan pasukan pemerintah Kabul. Sedikitnya 32 tentara dan milisi pro pemerintah tewas dalam serangan serentak di empat provinsi ini.

Kantor berita Reuters melaporkan bahwa serangan itu diluncurkan pada Kamis pagi (10/01). Target serangan pos-pos tentara di provinsi Kunduz, Baghlan, Tukhar dan Badghis.

Kepala distrik Qal’ah Zal di provinsi Kunduz, Ahmad Fahim Qarluq, mengatakan bahwa Taliban mengerahkan banyak pasukan untuk menyerang pos-pos pemeriksaan yang dijaga polisi pada Kamis pagi. Setidaknya 10 tentara dan aparat kami tewas dan 11 lainnya luka-luka.

Ia mengklaim, sebanyak 25 anggota Taliban tewas.

Sumber pejabat lainnya menyebutkan, sebanyak 16 anggota milisi pro pemerintah tewas dalam serangkaian serangan di pos-pos penjagaan di provinsi Baghlan dan Tukhar yang bersebelahan.

Mereka juga mengklaim Taliban mengalami kerugian banyak.

Pada bagiannya, juru bicara provinsi Badghis mengatakan bahwa enam pasukan kemanan tewas dan 10 lainnya luka-luka dalam pertempuran dengan Taliban.

Sementara itu, juru bicara Taliban Zabihullah Mujahid membenarkan bahwa pejuangnya meluncurkan serangkaian serangan pada Kamis pagi. Operasi itu menewaskan puluhan tentara dan milisi pro pemerintah. Tidak hanya itu, pejuang juga merebut banyak senjata dan amunisi rampasan.

Serangan Taliban tidak surut meski upaya negosiasi untuk “perdamaian” Afghanistan saat ini tengah berlangsung. Taliban dan AS sudah tiga kali pertemu namun belum meraih kesepakatan paripurna.


TITIAN


Taliban berupaya memposisikan diri sebagai pihak kuat dalam negosiasi tersebut. Segala syarat dan pelaksanaan negosiasi yang tak sesuai dengan kepentingannya ditolak. Namun demikian, AS masih ingin melanjutkan pembicaraan itu.

Sumber: Reuters
Redaktur: Sulhi El-Izzi
Taliban Luncurkan Serangan Serentak di Empat Provinsi

Rusia Tuduh BBC Sebar Ide-ide ISIS 
Jum'at, 11 Januari 2019 08:19
KIBLAT.NET, Moskow – Pihak berwenang Rusia pada Kamis (10/01) menuduh kantor berita Inggris BBC menyebarkan ide-ide Organisasi Daulah Islamiyah (ISIS). Saat ini, Mokswo terus memantau program-program BBC sebagai bagian dari penyelidikan di tengah ketegangan antara Moskow dan London.

Badan Rusia yang mengatur media, Roskmanadzur, mengatakan dalam sebuah pernyataan bahwa BBC terpantau menampilkan konten yang menyebarkan ide-ide organisasi teroris ISIS. Konten itu berisi kutipan perkataan pemimpin ISIS, Abu Bakar Al-Baghdadi.

“Sedang diverifikasi apakah konten ini memenuhi kriteria hukum Rusia untik melawan ekstremisme,” kata pernyataan Roskmanadzur seperti dilansir AFP.

ISIS sendiri masuk dalam klasifikasi organisasi terlarang di Rusia. Media Rusia saat menyebut organisasi itu wajib mengatakan mereka organisasi jihadis.

Pada akhir Desember lalu, Roskmanadzur mengumumkan pengenaan tindakan sensor pada situs BBC + World News dan BBC di Rusia. BBC dituduh melanggar aturan netralitas.

BBC World News adalah saluran berita internasional berbahasa Inggris BBC. BBC dalam bahasa Rusia hanya tersedia online.

Badan tersebut mengkonfirmasi pada hari Kamis bahwa pihaknya “secara teratur memonitor program BBC World News yang disiarkan di Rusia.”

Dia menunjukkan bahwa langkah-langkah kontrol akan diadakan antara 14 dan 31 Januari untuk memverifikasi bahwa penerbitan Berita BBC dan Berita di Rusia menghormati hukum audiovisual.

BBC telah diberi waktu hingga 16 Januari untuk memberikan dokumen yang membuktikan bahwa mereka menghormati hukum Rusia untuk membatasi saham entitas asing di ibukota media berbahasa Rusia.


Untuk bagiannya, BBC mengkonfirmasi dalam sebuah pernyataan yang diterima oleh AFP bahwa pihaknya “sepenuhnya mematuhi hukum dan peraturan masing-masing negara di mana ia beroperasi, termasuk Rusia.”

“Kami selalu siap untuk memberikan informasi tambahan tentang liputan kami atas permintaan badan yang sesuai,” kata juru bicara saluran itu.
Pada bulan Desember, Kremlin berbicara tentang “bias” dalam liputan BBC tentang peristiwa yang berkaitan dengan situasi di Suriah dan politik domestik Rusia.

Ini terjadi setelah regulator media Inggris, “OFCOM”, menuduh saluran Rusia hari ini melanggar aturan netralitas sambil menutupi keracunan mantan agen Rusia Sergey Scrippal di Inggris selatan. 

Pihak berwenang Rusia pada hari Kamis menuduh British Broadcasting Corporation menyebarkan ide-ide organisasi negara Jihad Islam, menekankan bahwa mereka terus memantau program-program BBC sebagai bagian dari penyelidikan terhadap Moskow dan London.

Badan Rusia yang mengatur media, “Roskmanadzur” dalam sebuah pernyataan bahwa “telah dipantau konten yang menyebarkan ide-ide ideologis organisasi teroris,” mencatat bahwa ini adalah tentang “kutipan” dari pemimpin Organisasi Negara Islam Abu Bakar al-Baghdadi.

“Sudah diverifikasi apakah konten ini memenuhi kriteria hukum Rusia melawan ekstremisme,” katanya.

Organisasi negara Islam diklasifikasikan di Rusia sebagai organisasi terlarang, yang harus diulang oleh media setiap kali menyebutkan organisasi jihadis.

Pada akhir Desember, agensi mengumumkan pengenaan tindakan sensor pada situs BBC + World News dan BBC di Rusia dalam menanggapi komentar yang dibuat oleh British Broadcasting Corporation (BBC) Stasiun televisi berbahasa Inggris mengatakan telah melanggar aturan netralitas. 


BBC World News adalah saluran berita internasional berbahasa Inggris BBC. BBC dalam bahasa Rusia hanya tersedia online.

Badan tersebut mengkonfirmasi pada hari Kamis bahwa pihaknya “secara teratur memonitor program BBC World News yang disiarkan di Rusia.”

Dia menunjukkan bahwa langkah-langkah kontrol akan diadakan antara 14 dan 31 Januari untuk memverifikasi bahwa penerbit Berita BBC dan Berita di Rusia menghormati hukum audiovisual.

BBC telah diberikan hingga 16 Januari untuk memberikan dokumen yang membuktikan bahwa mereka menghormati hukum Rusia untuk membatasi saham entitas asing di ibukota media berbahasa Rusia.

Untuk bagiannya, BBC mengkonfirmasi dalam sebuah pernyataan yang diterima oleh AFP bahwa pihaknya “sepenuhnya mematuhi hukum dan peraturan masing-masing negara di mana ia beroperasi, termasuk Rusia.”

“Kami selalu siap untuk memberikan informasi tambahan tentang liputan kami atas permintaan badan yang sesuai,” kata juru bicara saluran itu.

Pada bulan Desember, Kremlin berbicara tentang “bias” dalam liputan BBC tentang peristiwa yang berkaitan dengan situasi di Suriah dan politik domestik Rusia.

Sumber: AFP
Redaktur: Sulhi El-Izzi
Rusia Tuduh BBC Sebar Ide-ide ISIS

QUE SERA SERA….
Malay | January 11, 2019 by
Berikut adalah antara luahan Anwar Ibrahim dalam wawancara dengan media India, The Hindu: “Usia saya 71 tahun, saya sudah diseksa dan kemudian diseksa lagi (dua kali dipenjara), jadi saya tidak terlalu risau tentang masa depan. 

“Saya tahu orang fikir ahli politik tidak bermaksud (apabila mengatakannya), tetapi saya berkata benar.

“Que Sera Sera (apa yang akan terjadi, jadilah).

“Ya, kami berdua bersetuju dan parti juga sama di mana tempohnya tidak lebih dua tahun (Mei 2020), tetapi saya berkata penting untuk kita tidak umumkan tarikhnya.

“Kami mahu Tun Mahathir mentadbir negara secara efektif dengan sokongan penuh selain bersatu menumpukan kepada masalah ekonomi.

“Tidak (menyesal), kerana kita berjaya tumbangkan regim yang korup.

“Saya bukan hipokrit, dan saya katakan ia satu keputusan sukar dan menyakitkan, juga kepada isteri saya (Timbalan Perdana Menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail) dan anak-anak yang begitu menderita. “Saya beritahu mereka bahawa demi negara, kita perlu pandang ke depan. Azizah komited dan teruskan dengan kempen. Masalah yang dihadapi negara lebih runcing berbanding masalah saya. “Dipenjara, kurungan terasing, diserang (bekas) ketua polis, diaib oleh dakwaan seksual dan khianat memang amat sukar, tetapi akhirnya kita menang. “Walaupun dengan wang, kehakiman yang perlu kita hadapi, tiada siapa boleh lawan kehendak rakyat.

“Tentulah ada kerisauan di kalangan penyokong kita yang lebih muda, termasuk anak saya (Nurul Izzah) yang melepaskan jawatan parti kerana kekecewaan, dan kita perlu akui rakyat ada jangkaan yang tinggi terhadap kerajaan kita”. Seperti ada nada kecewa, putus asa, rasa tidak menentu yang bercampur-baur dengan pelbagai perasaan lain dalam diri Anwar sekarang ini, namun apakah rakyat Malaysia rela melihat beliau dinodai daripada sebuah janji yang sudah dimeterai? Ya, Que Sera Sera….pelbagai makna boleh ditafsir daripadanya?

– http://shahbudindotcom.blogspot.com
Malaysia Chronicle

‘TOK BATIN TAK SOKONG PH, JANGAN BAYAR GAJI DIA’
Malay | January 11, 2019 by
Ketua-ketua kampung Orang Asli atau Tok Batin di Cameron Highlands mungkin kehilangan gaji dan jawatan mereka jika tidak mengundi kerajaan persekutuan pada pilihan raya kecil 26 Jan ini.

Amaran itu dinyatakan senator PKR, Bob Manolan Mohd pada sesi dialog dengan Tok-tok Batin di kubu BN di Pos Betau, Jelai pagi ini. 

“Batin ini memang dibayar oleh kerajaan pusat, maka itu batin kena sokong Pakatan Harapan. Tak sokong kita buang.

“Mana-mana batin yang tak sokong kerajaan kita tak bayar gaji dia, betul? Jangan bayar gaji dia.

“Kita bayar gaji dia, dia tak sokong kita, buat apa kita bayar gaji dia,” katanya.

Bob sendiri merupakan wakil dari masyarakat Orang Asli di Dewan Negara.

Menurut Bob, pemimpin masyarakat Orang Asli dan Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) kini perlu menyokong agenda kerajaan.

Mereka yang hadir dalam majlis itu terdiri daripada ketua-ketua dan wakil daripada 18 perkampungan Orang Asli Semai dari kawasan terbabit.

Sebelum ini ketua-ketua kampung Orang Asli dibayar antara RM800 dan RM1,200 berdasarkan jumlah penduduk dan keluasan sesuatu kampung berkenaan.

Bob menjelaskan, kerajaan PH hanya mahukan ketua-ketua kampung yang boleh bekerjasama dengan mereka demi kebaikan rakyat.

“Kalau mereka tak boleh bekerjasama dengan kerajaan sekarang ini, bagaimana kita nak lantik dia jadi pemimpin masyarakat kampung?

“Dasar kerajaan sekarang bukan seperti kerajaan dahulu, kerajaan sekarang pemimpin Orang Asli itu mesti membela nasib anak buah mereka, kebajikan mereka

“Masalah kampung mesti mereka ketengahkan kepada kerajaan, bukan mengikut kerajaan dulu, angguk-angguk yes-yes semua. Janji duit masuk tiap-tiap bulan. Ini kita tak boleh terima, “katanya.
 “Masalah kampung mesti mereka ketengahkan kepada kerajaan, bukan mengikut kerajaan dulu, angguk-angguk yes-yes semua. Janji duit masuk tiap-tiap bulan. Ini kita tak boleh terima, “katanya.

‘Kapal’ Ramli nak tenggelam

Sementara itu, Timbalan Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli Tengku Zulpuri Shah Raja Puji menggesa ketua-ketua masyarakat Orang Asli agar tidak menyokong calon BN, Ramli Mohd Nor.

Ramli merupakan bekas pegawai tinggi polis yang pernah memegang jawatan tertinggi di kalangan Orang Asli dalam pasukan keselamatan itu.

“Walaupun calon dia bagus daripada Orang Asli tetapi parti yang diduduki ialah parti yang nak mati. Betul?

“Walaupun orang tu bagus, tapi parti yang sia duduk parti yang nak mati, macam mana nak bawa?” soalnya.
Dalam pada masa sama, Bob juga menggesa mereka menolak Ramli pada pilihan raya kecil itu kerana didakwa bersama parti yang ‘menipu’ Orang Asli.

“Kenapa bersekongkol dengan parti yang tipu Orang Asli? Mana maruah dia? ” soal beliau.

Timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri Fuziah Salleh, Anggota Parlimen Bentong Wong Tack, Adun Ketari, Young Syefura dan senator Adrian Lasimbang turut bercakap pada majlis itu.

Sesi dialog itu dianjurkan oleh pusat khidmat parlimen Raub dengan kerjasama Jabatan Pembangunan Orang Asli (Jakoa) Kuala Lipis.

Penamaan calon bagi PRK Cameron Highlands akan diadakan esok (12 Jan) manakala hari mengundi ditetapkan pada 26 Jan.

Berdasarkan data pada PRU14, kawasan parlimen itu terdiri daripada kira-kira 20 peratus masyarakat Orang Asli. Selain Ramli, timbalan pengerusi DAP Pahang M Manogaran dan Presiden MyPPP yang dipertikaikan, M Kayveas turut mengumumkan sebagai calon dalam PRK berkenaan.

– M’kini
Malaysia Chronicle

MAT SABU SEDIA DEDAH LAPORAN PEMBELIAN ASET ATM MENCURIGAKAN
Malay | January 11, 2019 by 
MENTERI Pertahanan Mohamad Sabu berkata beliau bersedia mendedahkan laporan Jawatankuasa Siasatan Tadbir Urus, Perolehan dan Kewangan Kerajaan berhubung kes pembelian aset mencurigakan kementerian ketika pentadbiran kerajaan terdahulu di Dewan Rakyat.

Beliau berkata pihak kementerian tidak mempunyai apa-apa untuk disembunyikan berhubung isu tersebut.

“… kalau ditanya di Parlimen, saya sedia menjawab apa-apa soalan berkaitan itu,” katanya pada sidang media di Shah Alam hari ini.

Terdahulu, beliau menyaksikan majlis menandatangani perjanjian di antara Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan Yayasan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) bagi Projek Endowmen Pembangunan Residensi di UiTM Puncak Alam.

Menurut Mohamad, laporan kedua jawatankuasa siasatan yang dipengerusikan oleh bekas ketua audit negara Ambrin Buang itu akan diserahkan kepada beliau sebelum akhir bulan ini.

Mohamad sebelum ini dipetik berkata berkata pihaknya akan mendedahkan laporan tersebut kepada umum selepas kementerian menerima laporan kedua daripada jawatankuasa berkenaan yang ditubuhkan kerajaan Pakatan Harapan pada 30 Mei lalu.

Pada 22 Mei tahun  lepas, Mohamad berjanji akan menyiasat segala dakwaan berkaitan Kementerian Pertahanan termasuk isu pembelian dua unit kapal selam Scorpene serta pembaziran dan dakwaan salah guna kuasa melibatkan pembelian aset Angkatan Tentera Malaysia.

– Bernama
Malaysia Chronicle

Berkunjung ke perbatasan AS-Meksiko, Trump perkeras ancaman soal tembok
US President Donald Trump visits the US-Mexico border with border patrol agents in Texas, 10 January 2019
Hak atas foto: REUTERS
Image caption: Trump mengunjungi perbatasan AS-Meksiko di Mission, Texas, Kamis (10/1) kemarin.

Presiden AS Donald Trump kembali mengancam untuk memberlakukan keadaan darurat nasional untuk mendanai tembok perbatasan tanpa persetujuan Kongres.

"Saya memiliki hak mutlak untuk memberlakukan keadaan darurat nasional," katanya kepada wartawan.

Gedung Putih membantah laporan bahwa mereka sedang mencari kemungkinan mengalihkan dana dari peruntukkan proyek-proyek rekonstruksi.




Pertikaian politik mengenai pendanaan tembok perbatasan AS-Meksiko membuat pemerintah AS tutup sebagian selama 20 hari, membuat gaji sekitar 800.000 pegawai federal belum dibayar.

Presiden Trump menolak untuk menandatangani anggaran baru yang akan membuka kembali operasional pemerintah jika tidak mencakup dana $5,7 miliar (sekitar 80 triliun) untuk pembangunan dinding pembatas fisik di sepanjang perbatasan AS-Meksiko.
Trump memberikan keterangan di antara tumpukan senjata, uang, dan obat-obatan terlarang yang disita oleh patroli petugas perbatasan AS pada 10 Januari 2019
Hak atas foto: AFP
Image caption: Trump memberikan keterangan di antara tumpukan senjata, uang, dan obat-obatan terlarang yang disita oleh patroli petugas perbatasan AS

Namun perundingan anggaran terhenti karena para politikus Demokrat -yang menguasai Dewan Perwakilan Rakyat- menolak.

Para pemimpin Partai Republik menandaskan bahwa partai berdiri di belakang presiden, meskipun beberapa anggota parlemen dari Partai Republik telah bersuara berbeda.

Bagaimana Trump bisa memintas Kongres?

Kamis (10/1), Trump mengunjungi pos patroli perbatasan di McAllen, Rio Grande Valley,Texas.

Dia menandaskan bahwa jika Kongres tidak menyetujui pendanaan untuk tembok itu, dia 'mungkin ... saya hampir akan mengatakan pasti' memberlakukan darurat nasional untuk memintas anggota parlemen.

Namun langkah itu bisa menghadapi tantangan hukum.
trump
Hak atas foto AFP/GETTY IMAGES
Image caption Trumop menyampaikan pidato dari Ruang Oval, Gedung Putih.

Dana itu juga harus berasal dari dana yang dialokasikan oleh Kongres untuk keperluan lain -yang juga akan ditentang oleh beberapa politikus Partai Republik

Tetapi salah satu politikus Republik yang kuat mendukungnya, Senator Lindsey Graham, mengatakan dia tidak bisa 'melihat jalan untuk maju' dan mendesak Presiden Trump untuk mengumumkan keadaan darurat nasional.




Menurut para pakar, langkah seperti itu akan memberikan dasar politik untuk membuka kembali pemerintahan, sementara Trump bisa terus berargumen bahwa dia telah melakukan semua yang dia bisa untuk memenuhi salah satu janji utamanya di kampanye.

Wartawan BBC David Willis di Washington mengatakan bahwa, dengan tidak ada rencana pembicaraan lebih lanjut dengan Demokrat, menyatakan keadaan darurat sekarang tampaknya merupakan opsi yang paling mungkin bagi presiden.
meksiko
Hak atas foto GETTY IMAGES
Image caption Beberapa migran asal Honduras berjalan menuju pagar perbatasan AS-Meksiko di Tijuana, Meksiko.

NBC News melaporkan bahwa Trump telah diberi pengarahan tentang satu salah satu skema pengalihan dana yang peruntukkan aslinya adalah untuk proyek-proyek rekonstruksi di daerah bencana, termasuk Puerto Rico.

Namun Sekretaris Pers Gedung Putih Sarah Sanders membantah laporan itu. "Cerita NBC benar-benar palsu, berita palsu, tetapi bukan berarti presiden tidak akan berbicara dengan mereka suatu saat nanti," katanya.

Bagaimana Trump bersikeras tentang tembok?

Trump berbicara di stasiun McAllen, di belakang pajangan senjata dan uang tunai yang dikatakan telah disita oleh patroli perbatasan dari orang-orang yang hendak masuk secara ilegal.

Dia bergabung dengan para petugas patroli perbatasan, dan kerabat orang yang terbunuh oleh imigran gelap.

"Jika kita tidak memiliki tembok perintang ... kita tidak akan dapat menyelesaikan masalah ini," katanya. Menurutnya, tanpa tembok itu (para petugas) akan dihadapkan pada 'kerja keras', 'masalah tak berkesudahan,' dan 'jatuhnya banyak korban jiwa.'

Trump menambahkan: "Mereka mengatakan pembangunan tembok itu cara abad pertengahan ... Tapi ada cara-cara yang memang berhasil."
President Trump salutes a US Border Patrol helicopter in Mission, Texas, 10 January 2019
Hak atas foto REUTERS
Image caption Presiden Trump memberikan salut saat helikopter patroli perbatasan trerbang di atas sungai Rio Grande.

Apakah Trump mengubah janjinya tentang pendanaan tembok?

Trump menjadikan tembok perbatasan sebagai janji utama kampanye -dan bersumpah akan memaksa Meksiko untuk membiayainya.

Namun Trump menyatakan bahwa dia tidak pernah memaksudkan bahwa Meksiko akan lagsung membayar lunas.

"Ketika di depan ribuan dan ribuan orang saya mengatakan Meksiko akan membiayai tembok ... jelas saya tidak pernah bermaksud mengatakan bahwa Meksiko akan langsung menulis cek," katanya.

Namun, ini berbeda dengan memo kampanye yang diarsipkan dari 2016, saat Trump menguraikan bagaimana ia berencana untuk "memaksa Meksiko untuk melakukan pembayaran kontan sekali jadi" sebesar $5-10 miliar (sekitar 70-14 triliun) untuk dana pembangunan tembok.

Trump mengatakan Kamis kemarin bahwa, kendati bukan pembayaran sekaligus, Meksiko akan "membayar tembok secara tidak langsung, melalui angsuran berkali-kali", di bawah kesepakatan perdagangan baru antara AS, Meksiko dan Kanada.

Para ekonom memperdebatkan hal ini dan sebagian pakar mengatakan bahwa setiap penghematan yang terjadi karena kesepakatan akan langsung ke bisnis swasta dan bukan mengalir ke Departemen Keuangan AS.





BADAN PEGUAM GESA TUNAI JANJI MANIFESTO MANSUH UNDANG-UNDANG MENINDAS


Badan pengamal undang-undang akan terus menyuarakan kebimbangan terhadap penggunaan terus undang-undang menindas seperti Akta Hasutan 1948, Akta Pencegahan Keganasan 2015 (Pota), Akta Pencegahan Jenayah 1959 (Akta Pencegahan Jenayah 1959) Poca), dan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah Khas) 2012 (Sosma).
Menurut Varughese, landskap perundangan Malaysia tidak perlu dibiarkan dalam kapsul waktu dengan memelihara undang-undang regresif dari zaman kolonial.
“Undang-undang ini harus dimansuhkan, kerana undang-undang yang ada mencukupi untuk menangani ancaman kejahatan dan keganasan. Jika didapati ini tidak mencukupi, penyelesaiannya adalah untuk meminda undang-undang bukan kuku besi atau mengubal akta baru yang mematuhi keluhuran undang-undang.
“Badan Peguam Malaysia mendesak kerajaan supaya menunjukkan komitmen penuh terhadap manifesto pilihan raya dengan memansuhkan undang-undang menindas tanpa penangguhan lanjut,” katanya.

Beliau berkata demikian pada pembukaan rasmi tahun undang-undang, pagi ini di Putrajaya.
Badan Peguam Malaysia menghadiri acara tahun ini selepas memulaukannya pada tahun lalu sebagai bantahan terhadap keputusan ketua hakim negara Md Raus Sharif yang terus memegang jawatannya selepas persaraan wajibnya.
– M’kini Malaysia Chronicle



ORANG MELAYU, MELANAU DI SARAWAK TIDAK PERCAYA PARTI DARI SEMENANJUNG


KEBIMBANGAN terhadap kerugian dari segi ekonomi dan hilang naungan politik yang diberikan oleh Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) adalah punca penolakan kaum Melayu dan Melanau di Sarawak terhadap parti dari Semenanjung, kata penganalisis.
Mereka mengesahkan penemuan baru-baru ini bahawa orang Melayu dan Melanau di negeri itu bimbang mempunyai kerajaan negeri di bawah Pakatan Harapan (PH) selepas pilihan raya Sarawak 2021.
Felo kanan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Faisal S. Hazis dan ahli sains sosial Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) Jeniri Amair berkata orang Melayu, Melanau dan kumpulan etnik Islam lain seperti Kedayan dan Jatti Meirek menyatakan kebimbangan yang sama seperti pilihan raya negeri 2006 apabila DAP menembusi Sarawak.
Mereka merujuk kepada satu kaji selidik oleh Ilham Centre dan badan pemikir Penang Institute, yang menunjukkan kebimbangan responden Sarawak terhadap gabungan PH berkuasa di negeri ini.

PH mengambil alih kuasa persekutuan pada pilihan raya umum 9 Mei tetapi kekal sebagai pembangkang di Sarawak.
Keputusan kajian yang dikeluarkan pada 8 Disember menunjukkan responden Melayu dan Melanau Sarawak merasakan kedudukan istimewa mereka akan terjejas sekiranya PH mengambil alih.
“Ini mungkin satu kaji selidik kumpulan kajian yang mensasarkan segelintir orang sahaja, tetapi penemuan itu mencerminkan keadaan umum sebenar,” kata Faisal, yang turut dipersetujui Jeniri.
Faisal menyalahkan indoktrinasi kuat PBB selama bertahun-tahun dan keputusan pilihan raya 9 Mei kerana menimbulkan kebimbangan.
Katanya, PBB sejak bertahun lamanya memberi amaran kepada pengundi luar bandar Melayu dan Melanau bahawa parti berpangkalan di Semenanjung tidak mampu melindungi kepentingan mereka seperti mana parti tempatan.
Beliau memetik kempen PBB “undi orang kita” sebagai contoh utama dan kini tertanam dalam minda penyokong tradisinya.
“Mereka memberi amaran itu memandangkan bilangan yang lebih kecil, minoriti, tetapi masih memegang kuasa. Mereka hanya perlu bersama untuk tetap kuat tetapi, di bawah parti seperti PBB yang dapat memenuhi kepentingan mereka.”
Pada pilihan raya negeri 2006, DAP memperoleh kemenangan agak besar, memenangi lima kerusi  dengan tambahan satu kerusi pada 2001.
Faisal berkata, apabila DAP memenangi enam lagi kerusi dalam pemilihan 2011, ia memberi amaran kepada kalangan orang Melayu negeri, orang Islam lain.
Malah ketika DAP mengalami kekalahan mengejut dalam pilihan raya 2016 apabila kehilangan lima kerusi, ia tidak masih tidak menenangkan keadaan, katanya.
“Ceramah tsunami Cina selepas pilihan raya 2016, ketika DAP terus memperkuatkan cengkamannya di pusat bandar seperti Kuching, masih menduri dalam diri orang Melayu.”
Faisal berkata apabila tidak ada orang Melayu di DAP Sarawak, PKR atau Amanah memenangi kerusi dalam Pilihan Raya Umum ke-14 di negeri itu, ia hanya memainkan naratif PBB bahawa PH tidak mampu menjaga kepentingan mereka.
“PKR, yang dilihat sebagai parti yang berasaskan kaum Dayak di Sarawak, menambahkan lagi kebimbangan.”
Orang Melayu dan Melanau adalah seperti orang Melayu Umno di Semenanjung yang bimbang dengan kesejahteraan ekonomi mereka, katanya.
“Perlindungan politik masih paling penting dalam fikiran mereka. Apabila anda kehilangan pelindung politik anda, anda hilang kuasa.”
Jeniri lebih lantang.
“Orang Melayu Sarawak hanya tidak mempercayai parti berpangkalan di Semenanjung dan lebih penting lagi, tidak percaya kepada pemimpin Melayu Semenanjung dapat melindungi kepentingan mereka seperti mereka yang ada dalam PBB.
“Itulah fakta. Bagi orang Melayu dan Melanau, PBB sentiasa menjaga mereka.
“Perubahan seolah-olah menjadi faktor ketakutan bagi mereka.”
Seperti Faisal, Jeniri berkata ketiadaan seorang ahli Parlimen Melayu dari Sarawak dalam pembangkang selepas pilihan raya umum yang lalu hanya menimbulkan ketakutan.
Walaupun disatukan dengan Melanau, orang Melayu di Sarawak hanya membentuk 26% penduduk negeri ini.
– https://www.themalaysianinsight.com/ Malaysia Chronicle



GERAKAN TAK LETAK CALON DI CAMERON HIGHLANDS


Bekas anggota komponen BN, Gerakan, tidak akan meletakkan calonnya di Cameron Highlands, kata setiausaha agung parti itu Mak Kah Keong.
Kata Mak keputusan itu diambil kepimpinan tertinggi Gerakan selepas mereka mengadakan beberapa perbincangan dan perundingan bersama anggota akar umbi, terutama di Pahang dan Cameron Highlands.
“Ada pandangan rencam daripada anggota parti di pelbagai peringkat dan kepemimpinan melihatnya sebagai perkembangan positif,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Kerusi bagi parlimen melibatkan kawasan tanah tinggi dan pelancongan itu kosong pada 30 Nov lalu selepas Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membatalkan kemenangan calon BN, C Sivarraajh, kerana berlaku amalan rasuah.
Sivarraajh yang juga naib presiden MIC menang tipis di kerusi Cameron Highlands selepas dicabar empat calon lain.
Dia memperoleh 10,307 undi untuk mengatasi pencabar terdekat, M Manogaran (PH) yang mendapat 9,710 undi. Tiga calon lain ialah Wan Mahadir Wan Mahmud dari PAS (3,587 undi), Mohd Tahir Kassim dari Berjasa (81 undi) dan B Suresh Kumar dari Parti Sosialis Malaysia (680 undi).
Terdapat lebih 32,000 pengundi berdaftar di Cameron Highlands dengan 34 peratus daripadanya ialah Melayu manakala Cina 30 peratus.
Bersuara macam biasa
Pengundi India pula membentuk 15 peratus dan baki 22 peratus lagi bangsa lain.
Beberapa hari lalu wujud spekulasi mengenai kemungkinan Gerakan – yang meninggalkan BN selepas PH menawan Putrajaya pada 9 Mei 2018 – akan meletakkan calon dalam PRK kali ini.
Kata Mak, Gerakan diterima baik oleh rakyat di kawasan terbabit namun selepas pertimbangan teliti diambil, kepemimpinan parti bersetuju untuk mengutamakan usaha mengukuhkan pertubuhan berkenaan berbanding menyertai PRK.
“Kerusi parlimen Cameron Highlands bukanlan kawasan tradisi buat Gerakan namun kami mempunyai rekod perkhidmatan yang baik dan memiliki hubungan rapat dengan rakyat di situ, khususnya di Tanah Rata.
“Justeru demi kepentingan parti Gerakan tidak akan meletakkan calon dalam PRK kali ini sebaliknya memberi fokus kepada usaha yang lebih penting iaitu menyatu dan mengukuhkan parti,” katanya.
Mengenai PRK yang akan diadakan pada 26 Jan ini Mak berkata Gerakan akan menilai setiap calon yang bertanding sebelum menentukan sokongan yang akan diberi.
Katanya ada kira-kira 1,300 orang anggota Gerakan di kawasan berkenaan ketika ini.
“Walaupun tidak bertanding kami akan terus bersuara untuk mewakili rakyat sebelum, semasa malah selepas PRK nanti,” katanya.
– M’kini Malaysia Chronicle



DAKWAAN GAGAL BUKA KES KEMATIAN TEOH: RAMKARPAL CUAI, KATA MUHYIDDIN


Menteri Dalam Negeri, Muhyiddin Yassin kesal dengan kenyataan Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Ramkarpal Singh yang menuduhnya gagal mengarahkan Ketua Polis Negara, Mohamad Fuzi Harun untuk membuka semula siasatan berhubung kematian Teoh Beng Hock.
“Sebagai Ahli Parlimen kerajaan, beliau sepatutnya lebih cermat dalam membuat sebarang kenyataan terutamanya yang melibatkan anggota pentadbiran kerajaan.
“Saya berasa amat kesal dengan kenyataan tersebut,” katanya dalam satu kenyataan media hari.
Menteri dalam negeri itu seterusnya menjelaskan pada mesyuarat pasca kabinet Kementerian Dalam Negeri pada 27 Jun lalu, beliau telah memaklumkan bahawa kabinet telah memutuskan supaya kes kematian Teoh dibuka semula dan mengarahkan Fuzi supaya bertindak segera.
“Susulan daripada arahan saya dan surat daripada Jabatan Peguam Negara bertarikh 17 Julai lalu, Polis Diraja Malaysia telah menubuhkan sebuah pasukan petugas khas yang diketuai oleh DCP K Manoharan untuk menyiasat semula kes ini.
“Pasukan Petugas Khas ini telah menyiapkan kertas siasatan dan menyerahkannya kepada Jabatan Peguam Negara untuk arahan lanjut pada 18 Oktober tahun lalu.
“Kenyataan saya bahawa pihak polis sedang menunggu arahan daripada peguam negara seperti yang dilaporkan oleh media pada 25 Oktober tahun lalu adalah merujuk kepada arahan lanjut daripada peguam negara berhubung kertas siasatan yang telah diserahkan oleh Pasukan Petugas Khas.
“Peguam Negara telah memberikan arahan tertentu kepada Pasukan Petugas Khas pada 17 Disember 2018 dan siasatan masih diteruskan,” katanya.
– M’kini Malaysia Chronicle
Menteri Pendidikan Malaysia Ajak Indonesia Kerja sama Wujudkan Islam Moderat 
Jumat, 11 Januari 2019 15:18 
Reporter : Merdeka
Menteri Pendidikan Malaysia Ajak Indonesia Kerja sama Wujudkan Islam Moderat
Menteri Pendidikan Malaysia Maszlee Malik bertemu Mendikbud Muhadjir Effendy. ©2019 Merdeka.com

Gedung Kemendikbud [Indonesia] - Bangunan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia. 

Merdeka.com - Menteri Pendidikan Malaysia, Maszlee Malik menilai pentingnya kerja sama dengan Indonesia di bidang pendidikan untuk mempopulerkan Islam yang moderat. Hal ini untuk melawan gerakan dan paham radikal yang muncul, karena politik dan media sosial. 

BERITA TERKAIT

Polisi Sarankan Dua Muncikari Artis yang Masih Buron Menyerahkan Diri

Ribuan Pekerja Hero Supermarket Demo Tolak Pemecatan Sepihak

Kasus Gratifikasi, KPK Periksa Bupati Malang Nonaktif

"Bagi Kementerian Pendidikan di Indonesia dan juga Malaysia, kita perlu sama-sama dalam usaha untuk mengembalikan Islam yang berlandaskan nilai, dan bukan hanya Islam yang menghukum semata-mata. Islam yang mengembalikan kemanusiaan, manusiawi itu sendiri. Islam yang moderat," jelas Maszlee di Gedung Kemendikbud, Senayan, Jakarta, Jumat (11/1).

Maszlee berujar, kerja sama tersebut dapat dilakukan dalam bentuk pertemuan atau mendorong penerbitan buku-buku yang membahas tentang toleransi. Hal ini agar agama Islam lebih mengajarkan aspek nilai kemanusiaan.

"Dan mempromosikan cinta, menjadikan cinta sebagai wacana utama yang mengeratkan di antara warga (masyarakat)," tuturnya.

Karena itu, Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia, Muhadjir Effendy menyatakan, ada kemungkinan pendidikan Islam di Indonesia akan mendapat penambahan pelajaran Islam moderat. "Sangat dimungkinkan," jawab Muhadjir.

Indonesia dan Malaysia juga direncanakan akan semakin mempererat hubungan lewat program pertukaran, baik untuk guru maupun siswa. Hal ini guna membina pendidikan dengan nilai-nilai progresif antar kedua negara.

Terkait sistem pendidikan di Malaysia, Maszlee menjelaskan alasan pemotongan silabus pendidikan agama Islam di sekolah. Menurutnya, untuk dapat bersaing secara global, pendidikan harus fokus pada tiga pelajaran.

"Ya kita akan coba memperbanyakan pembinaan karakter, penekanan terhadap sains, matematik, dan juga Bahasa Inggris, karena jikalau kita ingin maju kita ingin bersaing di peringkat global, kita harus menguasai Bahasa Inggris, sains, dan juga matematik," tuturnya.

Namun, hal itu bukan berarti siswa tidak akan mendapat pendidikan Islam. Sebab, kurikulum tersebut masuk ke dalam pendidikan pembinaan karakter.

Dalam kesempatan tersebut, Maszlee juga menceritakan rahasia produktif Perdana Menteri Malaysia, Mahathir Bin Mohamad. Ia mengatakan, di usia Mahathir yang sudah 93 tahun, ia masih bersemangat untuk bekerja.

"Beliau di umur 93 tahun masuk kantor jam 8 pagi, keluar kantor jam 8 malam. Itu 93 tahun ya. Biasanya kakek-kakek kita 93 tahun duduk diam di pusara atau hanya duduk berehat-rehat (istirahat)," ujar Maszlee.

Maszlee menuturkan, Mahathir selalu menganggap bahwa tumpukan pekerjaan bukan mendatangkan stress. Justru bila tidak ada kerja ia menjadi stress.

Ia menjelaskan, Mahathir masih bisa bekerja di usianya yang sudah lanjut karena ia tidak terlalu banyak tidur. Sebab, semakin bertambahnya umur seseorang, maka keinginannya untuk tidur semakin kuat.

Hal itu pun harus dilawan agar seseorang tetap produktif. "Beliau mengatakan kita kerja, jangan tidur. Kalau mau tidur, lawankan. Cuma biasanya di waktu rehat, biasanya Pak Mahathir akan tidur dalam waktu 5 menit, itu istilahnya sunnah. 5 menit untuk dapat tenaga baru," tukasnya.

Reporter: Ratu Annisaa [cob]


Rusia Batalkan Kunjungan Pemimpin Hamas Ismail Haniyeh

Jum'at, 11 Januari 2019 - 14:56 WIB
Rusia Batalkan Kunjungan Pemimpin Hamas Ismail Haniyeh
Pemimpin Hamas Ismail Haniyeh. Foto/Istimewa

MOSKOW - Kementerian Luar Negeri Rusia mengatakan bahwa Wakil Menteri Luar Negeri Mikhail Bogdanov dan pejabat senior Hamas Moussa Abu Marzouk telah membahas perkembangan terbaru di Jalur Gaza selama percakapan telepon.

Moskow menyatakan keprihatinan mendalam setelah perselisihan yang berlangsung lama antara Hamas dan Otoritas Palestina tentang pembagian kekuasaan memburuk minggu ini ketika Otoritas Palestina menarik personelnya dari perbatasan Rafah Gaza yang berseberangan dengan Mesir. Mereka digantikan oleh karyawan Hamas.

Akibatnya, perjalanan pemimpin Hamas Ismail Haniyeh yang direncanakan ke Moskow minggu depan dibatalkan.



"Pertemuan 15 Januari antara Ismail Haniyeh dan Menteri Luar Negeri Rusia Sergei Lavrov dibatalkan karena padatnya jadwal Lavrov," cuit Abu Marzouk seperti dikutip dari Asharq Al-Awsat, Jumat (11/1/2019). 

Tidak ada tanggal baru diumumkan.

Kementerian Luar Negeri Rusia sendiri tidak membuat pengumuman resmi tentang pembatalan pertemuan tersebut.

Berita itu pertama kali muncul setelah kantor berita Interfax mengutip duta besar Otoritas Palestina untuk Rusia mengatakan bahwa Haniyeh tidak akan menuju ke Moskow pada Januari.

Namun, sumber diplomatik mengatakan kepada Asharq Al-Awsat, bahwa Rusia telah menyatakan frustrasi atas perkembangan terakhir di Gaza, yang melumpuhkan upayanya untuk mendorong rekonsiliasi antara Fatah dan Hamas ke depan.

"Moskow memiliki harapan besar bahwa kunjungan Haniyeh akan memberikan dorongan tambahan bagi rekonsiliasi," kata sumber Rusia itu.

(ian)
Rusia Batalkan Kunjungan Pemimpin Hamas Ismail Haniyeh

S-400 Rusia Bahayakan Jet Siluman F-35, Tim AS akan Kunjungi Turki

Rabu, 9 Januari 2019 - 10:18 WIB
S-400 Rusia Bahayakan Jet Siluman F-35, Tim AS akan Kunjungi Turki
Pesawat jet tempur siluman F-35 produksi Lockheed Martin, Amerika Serikat. Foto/REUTERS

ANKARA - Amerika Serikat akan mengirim tim ke Turki dalam beberapa minggu mendatang untuk mengklarifikasi kekhawatiran mereka tentang pembelian sistem pertahanan rudal S-400 Rusia oleh Ankara. Washington sangat khawatir senjata pertahanan Moskow itu membahayakan jet tempur siluman F-35.

Jadwal kunjungan tim Amerika itu telah dikonfirmasi Presiden Industri Pertahanan Turki Ismail Demir.

"Kami terus-menerus mendengar tentang potensi bahaya dan masalah atas kualifikasi pesawat tempur siluman F-35 dalam hal penempatannya ke tempat yang dekat dengan S-400," kata Demir yang dikutip dari Hurriyet, Rabu (9/1/2019).



"Kami tidak pernah memiliki tim yang mengunjungi kami untuk mengklarifikasi apa yang menjadi risiko teknis. Kami telah mengatakan kepada mereka beberapa kali untuk datang dan menjelaskan semua kekhawatiran mereka jika mereka pikir ini adalah masalah serius," ujarnya. 

"Sekarang, setelah semua ini, mereka mengatakan kepada kami bahwa mereka akan mengirim tim dalam beberapa minggu mendatang," lanjut Demir.

Sekadar diketahui, Turki telah membuat kesepakatan dengan Rusia terkait pembelian sistem rudal S-400 dan pengiriman perdana senjata pertahanan itu akan dilakukan Oktober nanti. Ankara juga membeli jet tempur siluman F-35 buatan Lockheed Martin AS.

Ankara ingin mengoperasikan sistem rudal S-400 dan jet tempur F-35 secara bersama-sama. Hal itu membuat sekutu-sekutunya di NATO, terutama AS, takut karena rahasia kelemahan jet tempur termahal itu bisa bocor ke tangan Moskow. 

Pernyataan Demir itu muncul setelah laporan surat kabar Anadolu pekan lalu menyatakan bahwa Ankara telah menolak proposal Washington yang berisi tekanan untuk untuk membatalkan akuisisi sistem pertahanan udara S-400 Rusia dengan imbalan boleh membeli sistem rudal Patriot Amerika.

Alasan penolakan itu karena Washington menolak transfer teknologi sistem rudal Patriot kepada Ankara. Selain itu, Washington juga tidak memberikan diskon senjata pertahanan itu yang memang jauh lebih mahal dari S-400 Moskow.

Pada Desember 2018, Departemen Luar Negeri AS telah menyetujui penjualan sistem Patriot senilai USD3,5 miliar ke Turki. Juru bicara kepresidenan Turki, Ibrahim Kalin, mengatakan pada waktu itu bahwa kemungkinan pembelian Patriot tidak akan memengaruhi perjanjian Ankara-Moskow tentang pembelian sistem rudal S-400.

(mas)
S-400 Rusia Bahayakan Jet Siluman F-35, Tim AS akan Kunjungi...

BERITA TERKAIT

Muhaimin Reportase
BERITA TERKINI

TERPOPULERS-400 Rusia Bahayakan Jet Siluman F-35, Tim AS akan Kunjungi Turki Raja Malaysia Mundur, Miss Moscow yang Dinikahi Dilaporkan HamilTrump Ancam Hentikan Operasi Militer AS di Seluruh Dunia Murtad, Alasan Alqunun Takut Dibunuh jika Dipulangkan ke Saudi Pentagon Akui AS Tak Sanggup Perang dengan Rusia dan China


Murtad, Alasan [Alqunun] Takut Dibunuh jika Dipulangkan ke Saudi

Jum'at, 11 Januari 2019 - 06:46 WIB
Murtad, Alasan Alqunun Takut Dibunuh jika Dipulangkan ke Saudi
Rahaf Mohammed Alqunun, 18, gadis Arab Saudi yang mencari suaka di Australia. Foto/ABC News




BANGKOK - Rahaf Mohammed Alqunun, 18, gadis Arab Saudi yang mencari suaka di Australia mengaku takut dibunuh keluarganya jika dipulangkan ke negaranya. Alasan utama yang membuatnya takut dibunuh adalah karena dia keluar dari agama Islam atau murtad.

Hal itu diungkap pihak berwenang Thailand yang untuk sementara bersedia menerima Alqunun.

Gadis itu telah menjadi pemberitaan media internasional ketika membarikade dirinya di dalam kamar hotel zona transit di bandara Bangkok untuk mencegah pejabat imigrasi membawanya dalam penerbangan ke Kuwait setelah dia ditolak masuk ke Thailand saat dalam perjalanan ke Australia.



Alqunun menolak meninggalkan hotel sampai dia bisa bertemu perwakilan dari Komisaris Tinggi PBB untuk Pengungsi (UNHCR).

Polisi imigrasi Thailand telah merilis foto remaja itu setelah dia meninggalkan kamar hotelnya pada Senin malam. Lokasinya saat ini dirahasiakan.

Namun, Alqunun melalui akun Twitter-nya, @rahaf84427714, menulis bahwa dia berada di bawah perlindungan UNHCR dan paspornya yang sempat dirampas pejabat kedutaan Saudi telah dikembalikan. Dia juga mengatakan ayahnya telah tiba di Thailand.

"Hai, saya Rahaf. Ayah saya baru saja tiba ketika saya mendengar penyihir dan sangat menakutkan saya dan saya ingin pergi ke negara lain di mana saya mencari suaka. Tapi setidaknya saya merasa selamat sekarang di bawah perlindungan UNHCR dengan persetujuan pihak berwenang Thailand. Dan saya akhirnya mendapatkan paspor saya kembali," tulis dia.

Alqunun, yang memiliki visa turis tiga bulan untuk tujuan Australia, mengatakan dalam sebuah video yang di-posting di media sosial dari dalam bandara bahwa dia berusaha melarikan diri dari keluarganya karena mereka menjadikannya objek pelecehan fisik dan psikologis. Dia telah meminta bantuan dari Eropa, AS, Kanada dan Australia.

"Saya Rahaf...saya di hotel, saya butuh negara untuk melindungi saya sesegera mungkin. Saya mencari suaka," kata Qunun, yang melarikan diri dari Kuwait ketika keluarganya mengunjungi negara Teluk. 

"Keluarga saya ketat dan mengurung saya di kamar selama enam bulan hanya karena memotong rambut saya," katanya, yang meyakini dirinya akan dipenjara jika dikirim kembali ke negaranya. "Saya yakin, 100 persen, mereka akan membunuh saya begitu saya keluar dari penjara Saudi," ujarnya.

Surachate Hakparn, kepala polisi imigrasi Thailand, mengatakan kepada wartawan bahwa Alqunun akan diberi izin masuk di bawah perlindungan kantor UNHCR. Badan PBB diperkirakan akan membutuhkan lima hingga tujuh hari untuk mengevaluasi kasusnya.

Surachate mengatakan ayah Alqunun tiba di Bangkok pada Senin malam dan para pejabat masih menentukan apakah dia ingin kembali ke Timur Tengah atau tidak. 

"Sampai sekarang, dia tidak ingin kembali dan kami tidak akan memaksanya. Dia tidak akan dikirim ke mana pun," katanya. “Thailand adalah negeri yang penuh senyum. Kami tidak akan mengirim siapa pun untuk mati."

Seorang teman Alqunun yang berusia 20 tahun, yang diwawancarai oleh The Guardiandengan syarat anonim mengatakan ancaman terhadap gadis itu nyata. "Dia mantan Muslim dan memiliki keluarga yang sangat ketat. Mereka menggunakan kekerasan terhadapnya dan dia menghadapi pelecehan seksual," kata teman Alqunun.

Murtad, Alasan Alqunun Takut Dibunuh jika Dipulangkan ke Saudi

"Dia menerima ancaman dari sepupunya, yang bilang dia ingin melihat darahnya, dia ingin membunuhnya," ujarnya.

"Jika mereka tidak membunuhnya, mereka tidak bisa (menampakkan diri) di depan umum setelah ini (Qunun murtad), jadi mereka harus melakukannya," lanjut teman Alqunun tersebut.

"Rasanya, jika Anda seorang pria, Anda harus membuktikannya. Jika mereka tidak membunuhnya, mereka tidak bisa keluar dan melihat pria lain," imbuh dia.

Teman Alqunun itu telah tinggal di Australia selama tiga bulan terakhir. Dia juga mencari suaka di sana setelah mengaku disiksa di Arab Saudi. Dia bilang dia sudah kenal Qunun selama setahun, setelah terhubung secara online.

"Dia seorang aktivis, dia seorang feminis," katanya.

Georg Schmidt, duta besar Jerman untuk Thailand, melalui Twitter, memberi dukungan untuk Alqunun. "Kami berbagi keprihatinan besar untuk Rahaf Mohammed dan berhubungan dengan pihak Thailand dan kedutaan negara-negara yang didekati," tulis dia.

Phil Robertson, wakil direktur Human Rights Watch untuk Asia, mengatakan tidak ada keraguan bahwa Alqunun membutuhkan perlindungan dengan status pengungsi. 

“Dia sangat takut pada keluarganya, termasuk ayahnya yang merupakan pejabat senior pemerintah, dan mengingat catatan panjang Arab Saudi dalam mencari cara lain dalam apa yang disebut insiden kekerasan demi kehormatan, kekhawatirannya bahwa dia bisa dibunuh jika dipulangkan tidak bisa diabaikan," kata Robertson, yang dikutip Jumat (11/1/2019).

(mas)
Murtad, Alasan Alqunun Takut Dibunuh jika Dipulangkan ke Saudi | Halaman 2

Kelompok Bersenjata Bunuh 4 Relawan Penjaga Sekolah di Thailand

Jum'at, 11 Januari 2019 - 08:52 WIB
Kelompok Bersenjata Bunuh 4 Relawan Penjaga Sekolah di Thailand
Sekelompok pria bersenjata yang menyamar jadi petugas keamanan membunuh 4 relawan penjaga sekolah di Thailand. Foto/Istimewa

HAT YAI - Sejumlah pria bersenjata menyamar sebagai petugas keamanan negara dan menembak mati empat relawan paramiliter yang menjaga sebuah sekolah di Thailand selatan yang dilanda pemberontakan.

"Para pelaku mendekati relawan pertahanan teritorial bersenjata di sebuah sekolah di provinsi Pattani dan tidak lama menembak mati mereka," kata petugas polisi setempat, Letkol Polisi Wicha Nupannoi, seperti dikutip dari The Washington Post, Jumat (11/1/2019).

Para pelaku kemudian merampas empat senapan serbu HK33 dari korban mereka sebelum melarikan diri, menyebarkan paku dan bahan lainnya di jalan untuk memperlambat pengejaran.



Tiga provinsi yang paling dominan beragama Buddha di Thailand selatan, Pattani, Yala dan Narathiwat telah diganggu oleh pemberontakan separatis Muslim yang telah merenggut nyawa sekitar 7.000 orang sejak 2004, menurut kelompok riset Deep South Watch, yang memantau wilayah tersebut.

Pada hari Selasa, sebuah bom di luar sebuah sekolah dan sebuah bom mobil di tempat lain meledak di provinsi Songkhla di dekatnya, melukai seorang siswa berusia 12 tahun, seorang penjaga keamanan untuk para guru dan seorang petugas medis kepolisian. Berbagai serangan serupa terjadi pada minggu terakhir bulan Desember. Beberapa lokasi di Songkhla menjadi target, yang sebelumnya sebagian besar telah terhindar dari kekerasan.

"Para pemberontak menganggap pejabat sekolah sebagai simbol dari pendudukan negara Buddha Thailand di wilayah Muslim Melayu," kata Human Rights Watch dalam sebuah pernyataan. 

“Mereka sering menargetkan personel keamanan yang ditugaskan untuk memberikan jalan masuk yang aman bagi siswa dan guru ke dan dari sekolah, atau melindungi lahan sekolah,” sambungnya.

Serangan itu terjadi selama upaya untuk merevitalisasi pembicaraan damai antara pemerintah Thailand dan beberapa kelompok pemberontak. Para pengamat mengatakan kelompok yang paling militan, Barisan Revolusi Nasional (BRN), tidak ambil bagian dalam pembicaraan itu.

Menteri Pertahanan Thailand Prawit Wongsuwan menyalahkan BRN atas pemboman hari Selasa. Dia mengatakan pihak berwenang harus meningkatkan upaya untuk mencegah serangan.

Human Rights Watch juga menyalahkan kekerasan yang berkelanjutan di kawasan itu pada BRN.

"Gerilyawan menyerang sekolah dan klinik medis untuk melukai dan menakuti warga sipil Budha, mengendalikan populasi Muslim, dan mendiskreditkan otoritas Thailand," kata Brad Adams, direktur Asia Human Rights Watch, dalam pernyataan itu. 

"Apa pun alasannya, menargetkan warga sipil secara moral tidak dapat dipertahankan dan kejahatan perang," tegasnya.

(ian)
Kelompok Bersenjata Bunuh 4 Relawan Penjaga Sekolah di Thailand





Ketika rakhine dan roghiya di bantai kaum pemuja patung berhala ... tidak ada intimidasi media pada para pemuja berhala itu....
Malah ada yg membenarkan tindakan para pemuja berhala itu...
Di papua kita rakyat biasa sipir dibantai beruk KKSB malah itu dianggap hoax oleh media ...
Ketika kita menegaskan keadilan menangkap kriminal bersenjata itu malah dibilang HAM
JUSTICES MEDIA MERUPAKAN INDIKATOR PROXY ASING
TAPI klo bicara pemberontakan di Thailand saya rasa memang para kriminal harus di tangkap...


Raja Malaysia Mundur, Miss Moscow yang Dinikahi Dilaporkan Hamil
 Rabu, 9 Januari 2019 - 16:41 WIB
Raja Malaysia Mundur, Miss Moscow yang Dinikahi Dilaporkan Hamil
Foto-foto pernikahan Raja Malaysia Sultan Muhammad V dengan Miss Moscow 2015 Oksana Voevodina. Foto/Facebook Ezzat Tahir

KUALA LUMPUR - Raja Malaysia, Yang di-Pertuan Agong ke-15 Sultan Muhammad V telah mengundurkan diri atau turun takhta sebelum waktunya setelah menikahi Miss Moscow 2015 Oksana Voevodina. Kini, mantan ratu kecantikan Rusia ini dilaporkan sedang hamil.

Surat kabar Rusia, Komsomolskaya Pravda (KP), menulis Voevodina, 25,—yang masuk Islam April lalu supaya dia bisa menikah dengan Sultan Muhammad V, 49,—sedang menanti bayi pertama pasangan itu.

Pernikahan rahasia sang raja pada November 2018, lanjut media tersebut, telah memancing banyak pertanyaan.



"Pasangan ini menantikan bayi pertama mereka dan telah sepenuhnya mengabdikan diri untuk keturunan mereka di masa depan," lanjut KP, mengutip sumber di Rusia, yang dilansir The Sun, Rabu (9/1/2019).

Tiga hari lalu, Sultan Muhammad V secara tiba-tiba memutuskan turun dari takhtanya tanpa memberikan alasan kepada para pejabat kerajaan.

Pengunduran diri raja Malaysia itu disebut-sebut terkait dengan pernikahan rahasianya dengan Oksana.

Ayah Voevodina, Gorbatenko, menolak berkomentar tentang kehamilan putrinya seperti yang dilaporkan media Rusia. Dia juga enggan bicara soal pengunduran diri raja Malaysia yang kini menjadi menantunya.

"Mereka memiliki kehidupan mereka sendiri, saya menjalani hidup saya," katanya.

"Saya bisa memberitahu Anda satu hal, sebagai dokter. Ketika saya bertemu dengannya untuk pertama kalinya, saya bersantai di suatu tempat jauh di dalam," ujarnya.

“Saya langsung merasa bahwa Oksana akan baik-baik saja dengannya. Mungkin, hati (seorang) ayah memberi tahu saya," ujarnya.

Sultan Muhammad V mengundurkan diri setelah menghabiskan beberapa hari menjalankan tugas-tugas kerajaannya. Dia sebelumnya telah pergi selama dua bulan dengan mengambil cuti medis.

Dalam sebuah pernyataan, istana kerajaan Malaysia mengatakan raja bersyukur atas kesempatan yang diberikan kepadanya oleh Dewan Penguasa dan berterima kasih kepada perdana menteri dan pemerintah.

"Yang Mulia telah bekerja untuk memenuhi tanggung jawabnya yang dipercayakan kepadanya sebagai kepala negara, berfungsi sebagai pilar stabilitas, sumber keadilan, inti persatuan bagi rakyat," bunyi pernyataan istana.

Tidak diketahui bagaimana pasangan itu bertemu hingga akhirnya menikah. Istana hingga kini tidak menanggapi permintaan komentar terkait pada foto maupun laporan pernikahan pasangan tersebut.

The New Straits Times melaporkan ada ketegangan antara istana dan pemerintah Perdana Menteri Mahathir Mohamad, yang memimpin kubu oposisi untuk meraih kemenangan pada pemilu Mei 2018 lalu. Namun, laporan itu tidak dikonfirmasi pihak istana maupun pemerintah Mahathir.

Sultan Muhammad V yang naik takhta sejak 13 Desember 2016 semestinya berkuasa selama lima tahun. Pengunduran dirinya itu menjadi sejarah karena merupakan raja pertama Malaysia yang turun takhta sebelum waktunya.

(mas)
Raja Malaysia Mundur, Miss Moscow yang Dinikahi Dilaporkan Hamil

Israel Gugat 7 Negara Arab dan Iran karena Usir Orang-orang Yahudi

Selasa, 8 Januari 2019 - 07:51 WIB
Israel Gugat 7 Negara Arab dan Iran karena Usir Orang-orang Yahudi
Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu. Foto/REUTERS

TEL AVIV - Israel akan menggugat uang kompensasi USD250 miliar atau lebih dari Rp3.522 triliun terhadap tujuh negara Arab dan Iran karena mengusir orang-orang Yahudi di masa lalu. Nilai gugatan itu diklaim untuk memulihkan aset orang-orang yang diusir.

Ketujuh negara Arab yang akan digugat itu adalah Tunisia, Libya, Maroko, Irak, Suriah, Mesir dan Yaman.

Tel Aviv menyatakan orang-orang Yahudi dipaksa melarikan diri dan meninggalkan aset mereka dari tujuh negara Arab dan Iran setelah pembentukan Negara Israel. Menurut Tel Aviv, gugatan akan diajukan untuk memperbaiki "ketidakadilan bersejarah" dari pogrom.



Tuntutan spesifik sedang diselesaikan untuk dua dari delapan negara terlebih dahulu. Mengutip Hadashot TV Israel akan menuntut kompensasi USD35 miliar dari Tunisia dan USD15 miliar dari Libya. 

Setelah kedua negara itu, Tel Aviv akan melanjutkan tuntutan kompensasi kepada Maroko, Irak, Suriah, Mesir, Yaman dan Iran.

Menteri Israel untuk Kesetaraan Sosial, Gila Gamliel, menjadi koordinator upaya gugatan tersebut. Dia mengatakan bahwa waktunya telah tiba. "Untuk memperbaiki ketidakadilan historis pogrom (terhadap orang Yahudi) di tujuh negara Arab dan Iran, dan untuk memulihkan (aset) ratusan ribu orang Yahudi yang kehilangan harta benda mereka, yang menjadi hak mereka," katanya, yang dikutip Selasa (8/1/2019).

Dengan bantuan sebuah perusahaan akuntansi internasional, pemerintah Israel telah diam-diam meneliti nilai properti dan aset yang terpaksa ditinggalkan oleh orang-orang Yahudi ketika mereka meninggalkan delapan negara tersebut.

Kompensasi, jika diterima, tidak akan dialokasikan untuk masing-masing keluarga Yahudi yang terusir. Namun, akan didistribusikan melalui dana khusus negara Israel.

Menurut data lembaga Keadilan untuk orang Yahudi dari Negara-negara Arab (JJAC) diperkirakan 856.000 orang Yahudi melarikan diri dari 10 negara Arab setelah Israel didirikan pada tahun 1948. Namun, sampai sekarang, Israel tidak pernah secara resmi meminta kompensasi bagi orang Yahudi yang dipaksa meninggalkan negara-negara Arab.

Meir Kahlon, ketua Organisasi Sentral untuk orang-orang Yahudi dari Negara-negara Arab dan Iran mengatakan kepada Times of Israel bahwa pada saat itu, orang-orang Yahudi tidak mencari status pengungsi di Israel yang baru didirikan karena dipandang sebagai warga yang kembali ke "tanah air bersejarah" mereka. 

Perdana menteri pertama negara itu, David Ben Gurion, kala itu ingin memproyeksikan citra negara yang sah dan dapat merawat rakyatnya.

Langkah untuk menggugat delapan negara itu dilakukan ketika pemerintah Donald Trump di Amerika Serikat mempersiapkan proposal perdamaian Israel-Palestina yang telah lama ditunggu-tunggu. 

Proposal itu merupakan sebuah upaya yang telah dilakukan sejumlah analis di Amerika Serikat, dalam langkah yang sangat kontroversial tahun lalu, di mana AS mengakui Yerusalem sebagai Ibu Kota Israel. AS juga memindahkan kedutaannya dari Tel Aviv ke kota suci itu, di mana Palestina juga mendambakan Yerusalem Timur sebagai ibu kota masa depan mereka.

Pada 2010, Israel mengeluarkan undang-undang yang menyatakan bahwa perjanjian damai apa pun harus memberikan kompensasi bagi orang Yahudi yang dipaksa meninggalkan negara-negara Arab dan Iran.

Israel Gugat 7 Negara Arab dan Iran karena Usir Orang-orang...

Sementara itu, Otoritas Palestina juga menuntut kompensasi USD100 miliar kepada Israel untuk aset-aset yang ditinggalkan oleh orang-orang Arab yang dipaksa meninggalkan tanah mereka yang dikuasai Israel saat ini.

Palestina juga telah mencari "hak untuk kembali" bagi para pengungsi yang masih hidup dan keturunan mereka. Namun, upaya Palestina itu telah berulang kali dicegah oleh Israel. Pemerintahan Trump juga cenderung memihak Israel terkait masalah itu, termasuk dengan menghentikan pendanaan bagi Badan PBB untuk Pengungsi Palestina (UNRWA) pada tahun lalu.

Pada tahun 2014, Israel secara resmi menjadikan 30 November sebagai hari nasional untuk memperingati keluarnya orang Yahudi dari tanah Arab dan Iran.Setiap tahunnya, hari itu digunakan untuk meningkatkan kesadaran akan subjek dan untuk mempromosikan masalah kompensasi kepada orang Yahudi. Pada tahun itu, Kanada juga secara resmi mengakui status pengungsi para imigran Yahudi yang melarikan diri ke sana setelah 1948.

(mas)
Israel Gugat 7 Negara Arab dan Iran karena Usir Orang-orang... | Halaman 2

Para Ilmuan Arkeologi Pakat Tercengang Habis Bila Mereka Menemui Gadis Kaum Inca Terkurung di Puncak Gunung
 FAMILI CERIA
Arkeologi adalah ilmu yang mempelajari kebudayaan (manusia) masa lalu melalui kajian berdasarkan data dan penemuan yang ditinggalkan. Maka dari itu, para arkeologi sangat teruja jika menemui penemuan-penemuan yang berhubungan dengan kehidupan manusia di masa lampau. Salah satunya seperti penemuan ma-yat yang masih utuh atau benda-benda unik lainnya. Dapat dikatakan, jika menemukan penemuan seperti ini pasti akan menjadi sensasi.

Penemuan mumia seorang gadis kaum Inca yang berusia 500 tahun dalam keadaan sempurna di dalam ais membuktikan proses dan teknologi pengawetan mayat juga telah berkembang ke seluruh dunia.

Mumia seorang gadis dari kaum Inca yang yang jugak digelar sebagai “Maiden” oleh para arkeologi ini dianggarkan berumur dalam lingkungan 14-15 tahun sewaktu kematiannya telah terpelihara dengan sempurna selama 500 tahun.

Turut ditemui bersebelahan mumla tersebut adalah mumla seorang budak lelaki berusia 7 tahun dan mumla seorang budak perempuan berusia 6 tahun. Ahli Arkeologi macam tidak percaya dengan penemuannya ini, kerana setelah diteliti melalui pemeriksaan CT Scan, menunjukkan bahawa organ dalamannya utuh, begitu juga dengan otak yang tidak mengalami kerosakan, bahkan terdapat sedikit darah di bahagian jantung.

Berdasarkan analisis DNA tradisional, para saintis telah mengkaji protein di dalam tisu dan mendapati paru-paru gadis mumia tersebut telah dijangkiti dengan penyakit paru-paru yang menyerupai batuk kering. Buat pertama kalinya jangkitan seumpama ini telah dikesan dalam mumla.

Menurut para arkeologi. tidak mustahil kanak-kanak berkenaan telah dik0rbankan berdasarkan penemuan perak, emas, pakaian, mangkuk tembikar yang penuh dengan makanan dan tengkolok mewah dilengkapi bulu burung putih berhampiran mayat mereka.

Sumber: Funkula via informasitrending.com
Para Ilmuan Arkeologi Pakat Tercengang Habis Bila Mereka Menemui Gadis Kaum Inca Terkurung di Puncak Gunung - dePalmaSP

YouTube
Hello,
We’re writing to let you know of an update that may impact you. After January 31st, the ability to automatically post YouTube activity (uploads, liked videos, etc.) on Twitter and Google+ will no longer be available. We’ve found that sharing these actions with a custom message (instead of through automatically generated posts) provides a better experience for the sharer and their followers on other social networks.
You can continue to easily share videos to your social network. Here’s how:
On the watch page on any device: click Share, then click on the social network icon.
For more information on sharing videos, check out this help center article.
The YouTube Team
YouTubeTwitter
You have received this mandatory email service announcement to update you about important changes to YouTube product or your account.
Khutbah Jumat: Malu dan Keutamaannya – Ust. Eko Febrianto 
Jum'at, 11 Januari 2019 17:41 
KIBLAT.NET- Biasanya, tatkala kita melihat orang yang mempunyai sifat malu mungkin kita akan merendahkan orang tersebut atau malu diidentikan dengan sifat lemah, malu diidentikan dengan sifat ketidakberdayaan. Padahal justru sebaliknya, dalam Islam malu memiliki keutamaan yang banyak.
Video dapat dilihat dan diunduh di sini.
Editor: Habib Luthfi
Khutbah Jumat: Malu dan Keutamaannya - Ust. Eko Febrianto - Kiblat

Bekas ketua hakim senaraikan kesilapan Sultan Muhammad V

kerengga pada KERENGGA - 5 jam yang lalu
Bekas Ketua Hakim Negara, Abdul Hamid Mohamad mendakwa Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V melakukan beberapa kesilapan semasa menduduki takhta, termasuk berhubung pengampunan ke atas Presiden PKR, Anwar Ibrahim. Menulis dalam satu rencana yang disiarkan di laman Umno Online dan juga laman web peribadinya, Abdul Hamid berkata, adalah satu kesilapan bagi Seri Paduka untuk memberitahu Perdana

Saksi: Tsunami Selat Sunda setinggi pokok kelapa

kerengga pada KERENGGA - 8 jam yang lalu
Bernama BANTEN: Gelombang tsunami melanda Selat Sunda, 22 Dis lepas, yang membadai daerah Sumur dan Taman Jaya 2 serta sekelilingnya sudah pastinya menjadi ‘mimpi ngeri’ kepada penduduk setempat. Ia sentiasa akan menjadi bayangan hitam kepada mereka walaupun tragedi terakhir tsunami berlaku pada tahun 1883, berikutan letusan gunung berapi Krakatau yang menyebabkan ribuan mangsa terkorban.

Lokman Adam ditahan bawah Akta Hasutan

kerengga pada KERENGGA - 11 jam yang lalu
PETALING JAYA: Datuk Seri Lokman Noor Adam ditahan polis bagi tujuan siasatan dan akan direman bawah Akta Hasutan. Penahanan ahli majlis tertinggi Umno itu dimaklumkan oleh Pemantau Malaysia Baru (Pemantau) malam tadi. Setiausaha Lisa Yahaya berkata penahanan Lokman, yang juga presiden NGO itu, berkait dengan dakwaan mengatakan kerajaan cuba melindungi pembunuh dalam kes kematian anggota bomba,

Apa nak jadi, jadilah - Anwar

kerengga pada KERENGGA - 23 jam yang lalu
KUALA LUMPUR 10 Jan. - “Saya sudah 71 tahun, dan sudah masuk dan keluar neraka (penjara) dan masuk lalu keluar semula, jadi saya tidak begitu bimbang tentang masa hadapan. “Saya tahu orang fikir ahli politik tidak bermaksud begitu, tetapi saya maksudkannya. Que Sera Sera (apa akan jadi, akan terjadi)”. Begitu ulasan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tentang kemungkinan beliau tidak akan

Lebai-lebai PAS faham ke apa mamat ni cakap

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
Jangan kaitkan bencana alam dengan maksiat - pensyarah UKM Rahmat Haron Umat Islam di negara ini bakal berhadapan cabaran sukar mengharungi kesan perubahan iklim jika gagal mengubah pola fikirannya (mindset) yang sering mengaitkan bencana alam dengan azab pembalasan akibat maksiat, jelas pensyarah kanan Fakulti Sains dan Teknologi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr Mohd Shahrul Mohd

'Teman' seranjang Vanessa rupanya tauke pasir

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
Ramai sudah tahu bahawa Vanessa Angel dicekup polis ketika berada di atas ranjang sebuah hotel mewah baru-baru ini. Bersama Vanessa ialah seorang lelaki yang disyaki pelanggan yang mendapatkan khidmat memuaskan nafsu yang membuat pesanan secara dalam talian. Namun tidak banyak maklumat didedahkan siapa lelaki terbabit. Menurut Tempo lelaki itu ialah seorang ahli perniagaan yang berusia 45

Katak dalam nasi goreng? Menu istimewa kafe UiTM dihidang bersama ‘lauk tambahan’

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
Yati Yazid Sanggupkah anda menikmati hidangan nasi goreng kampung berlaukkan anak katak seperti insiden yang menimpa seorang mahasiswa UiTM Shah Alam ketika dia menjamu selera bersama rakan-rakannya di sebuah kafe di dalam universiti berkenaan. Berita insiden mula tersebar selepas pelajar tersebut, Afifah Syakirah memuat naik gambar berkenaan di laman Twitter. Dia juga telah membuat laporan

Sultan Pahang baru, Jumaat ini?

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
Pemangku Raja Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah dilaporkan mungkin akan ditabalkan sebagai Sultan Pahang bagi membolehkannya menjadi Yang di-Pertuan Agong ke-16. Akhbar Utusan Malaysia melaporkan, Institusi diraja Pahang dipercayai akan mengadakan mesyuarat minggu ini bagi membincangkan hasrat tersebut dan sekiranya diterima Tengku Abdullah akan ditabalkan sebagai Sultan Pahang, Jumaat

Hubungan Azmin dengan Anwar terjejas?

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
Anne Muhammad Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali menafikan ciapan bernada sindiran berhubung "teguran mengikut saluran dalaman" hari ini menunjukkan hubungannya dengan Anwar Ibrahim sudah terjejas. “Tidak, Tidak betul (hubungan terjejas),” katanya ringkas kepada pemberita ketika ditemui di program di Petaling Jaya, Selangor, hari ini. Azmin berkata demikian ketika ditanya tentang

Misteri punca mata remaja berdarah dan menjadi buta

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
JEFFERSON, Missouri - Mata seorang pelajar perempuan sekolah menengah berdarah sehingga menyebabkan doktor yang merawatnya hilang punca untuk mengubati penyakit misteri itu. Jordyn Walker, 15, mengalami sakit perut yang teruk, muntah dan cirit berdarah selama 10 hari sebelum dibawa ke hospital di sini baru-baru ini. Doktor memaklumkan penyakit misteri itu telah menyebabkan tekanan

'Saya dengan Tun Mahathir tiada masalah, tapi ada yang bermuka-muka' - Anwar Ibrahim

kerengga pada KERENGGA - 3 hari yang lalu
Firdaus Azil, Astro Awani KUALA LUMPUR: Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim sekali lagi menegaskan beliau langsung tidak mempunyai sebarang masalah dengan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. Dalam satu kenyataan hari ini, beliau meminta semua pihak agar jangan terus mempertikai isu mengenai peralihan kuasa, sedangkan perkara itu telah lama dipersetujui secara konsensus.

Apa sebenarnya dalam laporan polis Wan Saiful?

kerengga pada KERENGGA - 3 hari yang lalu
Faisal Asyraf Polis sedang menyiasat dakwaan dalam laporan difailkan oleh pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN). Siasatan dibuat terhadap dakwaan salah guna kuasa melibatkan seorang pemimpin bersatu Perlis, menurut ketua polis negeri Noor Mushar Mohd. Katanya, siasatan itu dibuat berdasarkan laporan Wan Saiful Wan Jan yang juga setiausaha Bersatu Perlis yang baru

Orang seperti Eric Liew yang biadab hina bekas Agong mesti diambil tindakan keras

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
Mohd Hazmi Mohd Rusli Baru-baru ini, negara dikejutkan dengan komen biadab seorang pengguna media sosial warganegara Malaysia Eric Liew yang secara terbuka menghina bekas Yang Dipertuan Agong (YDPA), Sultan Muhammad V. Akibat kecaman pelbagai pihak, Eric Liew telah menjalankan modus operandi biasa, yakni memohon maaf sebelum dia menyahaktifkan akaun Facebooknya. Dia memberi komentar bahawa

Raja-Raja Melayu dilaporkan bersidang di Istana Negara: Agong berikutnya dari Pahang, Johor atau Perak?

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
Raja-raja Melayu dilaporkan sedang bersidang di Istana Negara di Kuala Lumpur. Adalah dipercayai ini susulan selepas Sultan Muhammad V bertindak turun takhta sebagai Yang di-Pertuan Agong. Sultan Muhammad V dipilih oleh Persidangan Raja-raja Melayu sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-15 pada 13 Disember 2016. Tempoh baginda dijadualkan berakhir pada 2021. Sehingga Persidangan Raja-raja Melayu

Siapakah calon TPM, jika Anwar jadi PM?

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
Timmy Say Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Azmin Ali baru pulang ke tanah air. Setelah seminggu mendiamkan diri, Azmin akhirnya menjawab teguran Presidennya, Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadapnya ketika beliau membantah secara terbuka keputusan bosnya di dalam pelantikan jawatan utama PKR akhir tahun lalu. Sesiapa pun akan melenting jika mereka berada dalam situasi Azmin. Individu-individu yang

Ahli PAS dan juga pengurus sekolah tahfiz yang ditahan reman positif syabu

kerengga pada KERENGGA - 5 hari yang lalu
Seorang ahli PAS Sibu, yang sebelum ini ditahan kerana mengkritik empat anggota Parlimen DAP di Facebook, telah didapati positif dadah. Ujian air kencing dijalankan ke atas suspek hari ini menunjukkan dia positif dadah jenis methamphetamine, kata ketua polis daerah Sibu, Stanley Jonathan Ringgit, seperti dilaporkan The Star. Sehubungan itu suspek yang juga pengurus sekolah tahfiz telah ditahan

Lebih sihat dengan amalkan 4 tabiat ini dalam diet 2019

kerengga pada KERENGGA - 5 hari yang lalu
Hello Doktor Apa pun azam tahun baru anda, mengubah tabiat pemakanan anda kepada yang lebih sihat pasti memberikan manfaat yang besar kepada diri sendiri. Apa yang kita makan dan minum memberi kesan terhadap fungsi tubuh dalam melawan jangkitan serta risiko mendapat penyakit tertentu di masa akan datang termasuk obesiti, penyakit jantung, dan kencing manis. Umur, jantina, pekerjaan, dan kawasan

Anak ditahan positif ganja: Mat Sabu serah pihak berkuasa ambil tindakan

kerengga pada KERENGGA - 5 hari yang lalu
Menteri Pertahanan Mohamad Sabu mengesahkan anaknya ditahan polis tengah malam tadi selepas didapati positif ganja. Mohamad juga berkata berkata beliau menyerahkan sepenuhnya kepada pihak berkuasa untuk mengambil tindakan terhadap anaknya. "Saya dan keluarga menyerahkan sepenuhnya kepada pihak berkuasa untuk bertindak atas proses undang-undang sedia ada. "Anak saya sama seperti anak orang lain

Pembantu sahkan anak Mat Sabu ditahan dalam serbuan polis

kerengga pada KERENGGA - 6 hari yang lalu
FMT Reporters PETALING JAYA: Seorang pegawai kepada Mohamad Sabu mengesahkan anak lelaki menteri pertahanan itu ditahan bersama seorang lelaki lain berkaitan kesalahan dadah dalam satu serbuan polis di sebuah pusat hiburan. Menurut Bernama, serbuan ke atas pusat hiburan di Jalan Ampang itu dijalankan oleh satu pasukan polis dari Ibu Pejabat Polis Dang Wangi jam 12.30 malam tadi. Ketika

Anak menteri ditahan positif ganja

kerengga pada KERENGGA - 6 hari yang lalu
Seorang anak menteri dilaporkan ditahan polis tengah malam tadi selepas didakwa positif ganja. Menurut Sinar Harian, lelaki berusia 31 tahun itu ditahan dalam serbuan di sebuah pusat hiburan di Jalan Ampang pada pukul 12.30 tengah malam tadi. Menurut laporan itu, pemeriksaan dibuat terhadap 101 individu dan dua - termasuk lelaki itu - positif ganja. Polis telah mengesahkan penahanan itu dengan


JASA yang tak berjasa pun, jangan terima...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 20 jam yang lalu
*Jangan hairan bin terkejut kalau beruk, buaya sakit gigi pun ketawa melihat ketololan manusia menerima musuh mereka dalam kelambu yang sama. Kalau benar BERSATU hendak menerima penghina, pencaci Tun Mahathir sebagai ahli BERSATU maka janganlah salah ibu mengandung kalau para pejuang super tulen BERSATU hilang hormat terhadap pimpinan BERSATU kelak. * *Umum tahu JASA besar jasa di era penyamun kelas cakrawala Najib Razak memuntahkan segala racun, fitnah dan nista, kebencian terhadap Tun Mahathir yang menjadi pemimpin tersohor PH merangkap PM sekarang.* *JASA agen propaganda muraha... lagi »

Amaran ‘neraka’ Hadi, MIC mahu serah kerusi pada UMNO...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Sehari yang lalu
*Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang akhirnya menunjukkan belang sebenar seorang pemimpin politik yang tidak layak mewakili rakyat Malaysia tanpa mengira kaum, agama atau kawasan apabila memberi amaran kepada orang Islam supaya memilih pemimpin di kalangan orang Islam, tanpa mengambil peduli kezaliman yang dilakukan mereka, sambil mendakwa kepimpinan yang bukan-Islam ‘akan berakhir dengan neraka’.* *Kini, rakyat Malaysia memahami mengapa PAS di bawah kepimpinan Hadi menyokong bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang menyebabkan Malaysia mendapat nama buruk dengan gelaran... lagi »

Betoikah KPN akan dipecat?...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 hari yang lalu
[image: Image result for 3 jabatan “penuh rasuah†akan ditutup, iaitu Pasukan Tindakan Khas Anti Maksiat, Judi dan Gangsterisme (Stagg), Pasukan Tindakan Khas Jenayah Terancang (Stafoc) dan Pasukan Khas Taktikal dan Risikan Narkotik (STING)] *Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun adalah antara pegawai kanan pasukan polis yang dijangka dipecat bulan depan, berikutan Putrajaya mengubah fokus “pembersihannya” kepada pasukan itu, menurut laporan akhbar Straits Times Singapura (ST) yang memetik beberapa sumber.* *“Sebahagian mereka terlampau kaya…Tidak masuk akal bagaimana s... lagi »

Singapura perlu erti padahnya kalu sombong...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 3 hari yang lalu
[image: Image may contain: sky and outdoor] *Dr.M menegaskan tidak boleh guna ruang udara Malaysia(Pasir Gudang) untuk mendarat di Selatar.* *Apabila kerajaan Malaysia memutuskan untuk menutup ruang udara Johor, kelam kabut PM Singapore menghantar 2 menterinya tanpa appointment iaitu, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Keselamatan Negara Teo Chee Hean dan Menteri Kewangan Heng Swee Kea untuk mengadap Tun Mahathir pada 31 Disember lalu.* *Dr. Mahathir tak nak LAYAN mereka malah MENYURUH kedua2 menteri itu pergi jumpa Menteri lain iaitu Menteri Luar, Datuk Saifuddin.* *Namu... lagi »

Yang di-Pertuan Agong letak jawatan...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 4 hari yang lalu
*Yang di-Pertuan Agong letak jawatan* *Story kat SINI SINI SINI dan SINI* *Agong berikutnya dari Pahang, Johor atau Perak?* *Story kat SINI dan SINI * *“Aunty” Cina enggan bayar barang * *di kaunter gadis Melayu bertudung... * *Kisah seorang “aunty” Cina yang enggan membayar barang di kaunter yang kosong, tetapi sanggup berbaris di kaunter lain kerana melihat gadis penjaga kaunter itu memakai tudung, tular di media sosial. Kisah itu dikongsi oleh Abd Halim Benloo Hj Omar.* *Saja jalan Econsave hari ini, ada beli barang sedikit tapi bukan aku nak cerita pasal aku jalan-jalan di Ec... lagi »

Tipu wajib atau wajib menipu..

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 6 hari yang lalu
*Sebelum PRU 14 PAS kata dah menang kes 90 juta di London. Maka mendabik dada semua penyokong2 PAS konon dah pun menang. Memaki hamun PH yang masa tu masih lagi pembangkang.. kononnya memfitnah menerima 90 juta dari SRC 1MDB. Kalu dah menang,kenapa nak minta derma lagi?* *1. Media lapor ada pemimpin parti ehem minta tolong sangat-sangat bantuan untuk bayar baki yuran guaman yang agak banyak -400k. Katanya la ni dah terkumpul 69k ..maka perlu 331k lagi. Dan katanya juga sekarang ini sudah berbayar kos guaman RM 2.57 juta. Banyak tu. Dan pastinya ada lagi tu.* *2. Ini semua bagi kes-... lagi »

Antara King Edward VIII dan King Muhammad V...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Seminggu yang lalu
[image: Image result for yang dipertuan agong] *1. King Edward VIII menjadi Raja hanya selama 326 hari sahaja.* *2. Beliau yang diangkat sebagai Raja pada 20hb Januari 1936 dan turun takhta pada 11 hb Disember pada tahun yang sama.* *3. Dalam tulisan saya 'FROM RUSSIA WITH LOVE' bertarikh 23hb November 2018, saya telah membayangkan betapa mulianya cinta seorang Raja England terhadap kekasihnya, Wallis Simpson, seorang janda dari Amerika Syarikat.* *4. Walaupun bukan beragama Islam dan tidak pun terlibat dalam apa-apa skandal seperti dalam adegan lucah ‘Reality Show’ namun bagi memel... lagi »

Tangan sapa dicurigai, tangan Azmin atau Hishamuddin...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Seminggu yang lalu
[image: Image may contain: 6 people, people smiling, people standing and outdoor] *Anwar Ibrahim menyebut perihal mengenai tangan yang dicurigai yang akan mengganggu agenda Reformasi yang dibawanya. Beliau mahu orang beringat-ingat dengan tangan berkenaan.* *Apabila Anwar menyebut mengenai tangan "haram" itu tentu ramai yang memalingkan muka kepada Azmin Ali kerana hubungan di antara mereka kini ada sedikit masalah. Relation mereka berdua sedikit tegang dan tidak begitu aman. Semuanya berpunca ekoran perselisihan berkaitan pelantikan beberapa pimpinan tertinggi termasuk Naib Presid... lagi »

Tanpa UMNO takdak Melayu,tanpa PAS takdak Islam...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Seminggu yang lalu
*1. Saya memilih tarikh hari ini 1hb Januari 2019 bagi menulis artikel seperti tajuk di atas kerana keinginan melihat lembaran baru negara tercinta ini bermula.* *2. Tahun 2018 adalah tahun yang dipenuhi peristiwa bersejarah, suka dan duka yang tidak mudah dilupakan.* *3. Bermula dengan Pilihanraya Umum pada Rabu 9hb Mei 2018 apabila buat pertama kalinya UMNO dan Barisan Nasional (BN) telah dikalahkan.* *4. Sebagai Perdana Menteri, Pengerusi Barisan Nasional dan Presiden UMNO, nama Najib Tun Razak mula tercatat dalam sejarah sebagai orang yang bertanggungjawab di atas kekalahan p... lagi »

Bye-bye 2018...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Seminggu yang lalu
[image: Related image] [image: Related image] [image: Related image] [image: Related image] [image: Image result for new year resolutions 2019] *cheers.*

BERSATU sebagai wadah perjuangan Melayu baru....

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Seminggu yang lalu
[image: Image may contain: 1 person, smiling] *Sepuluh jong masuk pelabuhan Melayu bercawat minda lagi. Sudah 61 tahun Melayu berkuasa bawah UMNO akhirnya reput, hilang kuasa akibat kerakusan para penyamun, lanun, koruptor dan munafik menguasai parti itu. * *Jangan salah orang lain kerana Melayu terpinggir menjadi pengemis di bumi sendiri. Kalau kamu pilih para pemimpin kelas penyamun, munafik, korup maka hancurlah segala mimpi kamu. Apa yang kamu tanam itulah yang kamu dapat.* *BERSATU bertekad memperjuangkan nasib Melayu/Bumiputra yang dihanyutkan oleh maharaja segala lanun di mas... lagi »

Bolehkah Melayu berfikiran kritis...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Seminggu yang lalu
[image: Related image] *Setelah menganalisa beberapa berita yang disebar di WhatsApp dalam kumpulan saudara mara dan rakan handai yang berjumlah lebih dari 10 “group”, saya membuat kesimpulan orang Melayu tidak boleh berfikiran waras, tidak tahu menilai secara kritis dan tak mahu fikir langsung jika sesuatu berita itu dikaitkan dengan isu Melayu dan Islam.* *Boleh dikatakan kalau diceritakan dongeng 1001 malam tetapi ia berkait dengan menegakkan ketuanan Melayu dan melindungi Islam dari tercemar, orang Melayu akan percaya bulat-bulat dan tungang langgang.* *Kalau berita atau isu ya... lagi »

Beruk kalu pakai baju kot pun tetap dipanggil beruk...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 minggu yang lalu
[image: Image may contain: 2 people, text] *Maaf Lebai, Tun tak ada dedak...* *Kenyataan terbaru dari Setiausaha Agung Pas yang menyatakan Pas sedia bekerjasama dengan PH, tidak seharusnya dipandang dengan jiwa terbuka, kerana sifat spesis golongan pelacur politik ini terkadang lebih teruk dari anjing yang kembali menggigit orang yang melepaskannya dari tersepit.* *Kita imbas kembali sikap Pas terhadap PH dan BN sebelum ini terutama menjelang PRU 14 yang lalu.* *Kepada PH, seolah-olah Pas telah isytihar perang sabil dan jihad qital kepada kita, digambarkan bahawa PH ini musuh Islam... lagi »

Lebai PAS - Minda di luar kotak vs dalam kotak...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 minggu yang lalu
[image: Image may contain: 2 people, text] *Adakah peringatan yang dikeluarkan oleh Ketua Pemuda PAS merangkap anak Presiden PAS, Muhammad Khalil Abdul Hadi, supaya orang Islam tidak membuat ucapan Krismas di Facebook kerana sambutan penganut agama Kristian itu bertentangan dengan akidah Islam merupakan pendirian rasmi PAS atau sekadar pandangan peribadi anak presiden parti itu semata-mata?* *Soalan ini timbul selepas Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan membuat ucapan Krismas, meskipun Khalil mengeluarkan peringatan tersebut.* *Siapakah yang mempunyai kuasa lebih besar dala... lagi »

Merry Xmas u'all...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 minggu yang lalu
*Kepada rakan² Kristian.. jangan layan lebai Taliban ni... * *PAS,hangpa beli pulau dan duduk di situ...* *Gesaan seorang pemimpin PAS supaya orang Islam tidak meraikan Hari Krismas mendapat tempelakan keras daripada pengkritik lantang Islam konservatif, yang berkata, parti Islam itu menderitai sindrom gagal menghargai ajaran Islam dan realiti kepelbagaian budaya.* *“Barangkali telah tiba masanya PAS berfikir sama ada mereka perlu membeli sebuah pulau dan mengisytiharkannya sebagai Negara Islam serta tinggal di situ sesama mereka yang berkongsi pemikiran yang sama,” kata Dr Ahmad ... lagi »

Fitnah Macai vs Fitnah Pak Lebai...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 minggu yang lalu
[image: Image may contain: 9 people, people smiling, people standing and suit] [image: Image may contain: one or more people, people standing and text] *Semua masih kekal. Barisan BOD BIMB sehingga kini. **Setakat hari ini, TIADA sebarang PERTUKARAN atau LANTIKAN baru Barisan BOD BIMB.* *Jawapan atas fitnah MOF lantik 4 director dari DAP dalam Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB). Nama 4 director tu dia tak berani sebut pasai dia tak tau sapa dan kalu sebut nama secara ikut suka nanti kena sama...* *Dulu semua Syarikat2 GLC Melayu ini di pimpin oleh kroni2 macai dan lihatlah apa ber... lagi »

Nasihat Raja Bomoh kat Anwar dan Dr.M...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 minggu yang lalu
*Soalan Mengenai Menyokong Pemimpin Yang Isterinya Tidak Bertudung* *YDP YADIM yang baru....* *Denda RM2,000, penjara enam bulan * *jika guna lampu HID...* *Penggunaan lampu High Intensity Discharged (HID) digunakan secara berleluasa ehingga menimbulkan rasa kurang senang dalam kalangan pengguna jalan raya lain kerana kecerahan lampu itu disifatkan menyilaukan pandangan mereka.* *Perkara itu mendapat perhatian Menteri Pengangkutan, Anthony Loke yang baru-baru ini mengumumkan pengharaman penggunaan lampu HID.* *Meskipun ada yang berpendapat bahawa lampu HID memberikan pandangan ya... lagi »

Hubungan 'rumit' Anwar-Dr M...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 minggu yang lalu
*Timbalan Menteri Pertahanan Liew Chin Tong membangkitkan lima cabaran yang didepani kerajaan Pakatan Harapan (PH) untuk mengukuhkan demokrasi di Malaysia.* *Ahli strategi DAP itu berkata, antaranya adalah hubungan "rumit" antara Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad dan Presiden PKR Anwar Ibrahim yang bakal menggantikannya.* *"Bayangkan jika Anwar terpaksa bekerjasama dengan Umno bawah Ahmad Zahid Hamidi sementara Mahathir dengan Umno bawah Hishammuddin Hussein. Kedua-duanya adalah non-starter (tiada peluang untuk berjaya) dan tidak baik untuk demokrasi Malaysia.* *"Sedar akan ri... lagi »

Nurul oh Nurul kenapa...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 3 minggu yang lalu
[image: Nurul Izzah letak jawatan naib presiden PKR] *Berita mengenai peletakan jawatan Nurul Izzah Anwar sebagai naib presiden PKR dengan serta-merta mengejutkan negara, menyebabkan ramai tertanya2 mengapa dia berbuat demikian.* *Antara spekulasi2nya:* *1. Dia sangat kecewa dengan prestasi kerajaan Pakatan Harapan(PH) yang memerintah, terutamanya mereka yang bersedia menerima ahli2 parlimen Umno atau bekerjasama dengan parti itu, kerana ini boleh menganggu agenda reformasi PH dan juga menyebabkan perpecahan dalam gabungan pemerintah.* *Beberapa hari sebelum itu dia telah membanta... lagi »

Kesan gempa politik UMNO...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 3 minggu yang lalu
[image: Image result for calon ph air hitam johor] *Saya amat tersentuh apabila mengetahui ahli-ahli DAP dari Triang sanggup menempuhi perjalanan jauh dan berjam-jam ke Ayer Hitam, Johor pada 18 Mac 2018 untuk menyaksikan pengumuman diri saya sebagai calon Pakatan Harapan untuk kawasan Ayer Hitam oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guang Eng, yang disertai Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad dan pemimpin tertinggi lain.* *Walaupun saya tidak menang kerusi tersebut, persaingan di Ayer Hitam telah membantu kami memberi satu pesanan kepada penyokong iaitu: Tidak mustahil unt... lagi »


11 January 2019
JASA yang tak berjasa pun, jangan terima...
Jangan hairan bin terkejut kalau beruk, buaya sakit gigi pun ketawa melihat ketololan manusia menerima musuh mereka dalam kelambu yang sama. Kalau benar BERSATU hendak menerima penghina, pencaci Tun Mahathir sebagai ahli BERSATU maka janganlah salah ibu mengandung kalau para pejuang super tulen BERSATU hilang hormat terhadap pimpinan BERSATU kelak. 

Umum tahu JASA besar jasa di era penyamun kelas cakrawala Najib Razak memuntahkan segala racun, fitnah dan nista, kebencian terhadap Tun Mahathir yang menjadi pemimpin tersohor PH merangkap PM sekarang.

JASA agen propaganda murahan rejim super korup BN. Matlamat mereka musnahkan musuh politik BN, mencipta fitnah, mengekalkan kezaliman dan kemungkaran. Apakah manusia jenis ini layak diterima dalam wadah BERSATU? 
Pemimpin jenis apa dalam BERSATU yg sanggup menerima musuh politik PH dalam kelambu BERSATU? Mungkinkah pemimpin BERSATU ini juga balaci pemakan dedak Najib yang mendapat tempat dan kuasa dalam BERSATU? Hati-hati musuh dalam selimut.

Apakah bekas kakitangan JASA yang menyertai BERSATU bakal diberi jawatan dalam kerajaan PH juga? Apakah pihak BERSATU lupa segala jasa para pejuang mereka yang banyak berkorban tapi kini dipinggirkan? 

Kalau bekas pegawai JASA diterima BERSATU sebagai ahli dan diberi pekerjaan oleh parti maka janganlah terkejut beruk kalau banyak pejuang super tulen BERSATU akan meninggalkan parti tanpa sedu sedan tapi penuh dengan dendam kesumat yang boleh membawa bala kepada BERSATU menghadapi PRU 15 kelak. 

Sebelum nasi menjadi bubur kita nasihatkan BERSATU jangan terima bekas JASA menyertai BERSATU demi kerukunan dan kesejahteraan parti. - Yahaya Ismail
Image may contain: drawing and text
Kenapa tak tanya Najib?... 

Tony Pua menempelak bekas menteri Barisan Nasional,Khairy Jamaluddin yang bertindak menjarakkan diri daripada dakwaan kerajaan China menawarkan bantuan kepada 1MDB yang mengalami masalah kewangan sebagai balasan penganugerahan projek.

Walaupun ia tidak pernah dibincangkan dalam mesyuarat Kabinet sekalipun, kata Ahli Parlimen Damansara itu, mereka sepatutnya mempersoalkannya apatah lagi selepas terdapat bukti mengesahkan berbilion dolar dana 1MDB diselewengkan.

“Pernahkah kamu membangkitkan persoalan itu di dalam Kabinet dan meminta Perdana Menteri ketika itu (Datuk Seri Najib Razak) menjelaskan perjanjian yang penuh muslihat itu?” soalnya dalam kenyataan, hari ini.

Beliau yang juga pegawai khas kepada Menteri Kewangan berkata demikian mengulas kenyataan Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin yang kononnya tidak tahu menahu mengenai perjanjian antara China dan pentadbiran Najib.

“Sebagai bekas anggota Kabinet saya boleh katakan dengan jelas bahawa Kabinet tidak pernah diberitahu bahawa urus niaga China berkaitan dengan bail out 1MDB.

“Jika ada bukti ia berlaku, ia tanpa kelulusan Kabinet,” kata yang juga bekas Menteri Belia dan Sukan di Twitter baru-baru ini.
China’s ‘Belt and Road’ infrastructure program became a way to help Malaysia deal with a corruption scandal.
Laporan Wall Street Journal (WSJ) mendakwa kerajaan China pada 2016 pernah menawarkan untuk menebus 1MDB yang menghadapi masalah kewangan sebagai balasan penganugerahan projek saliran paip bagi inisiatif ‘One Belt, One Road’.

Akhbar yang paling awal melaporkan mengenai salah laku membabitkan 1MDB itu memetik minit mesyuarat yang tidak didedahkan sebelum ini.

“Minit mesyuarat menunjukkan pegawai China memaklumkan bahawa kerajaan China akan menggunakan pengaruh bagi memastikan AS dan negara lain menggugurkan siasatan berhubung kes melibatkan perdana menteri ketika itu Najib Razak dan sekutunya, yang didakwa menyeleweng dana 1MDB.

“Sebagai balasan, Malaysia menawarkan kepentingan dalam projek saliran paip untuk program infrastruktur kerajaan China ‘One Belt, One Road’.

“Dalam tempoh beberapa bulan, Najib, yang menafikan sebarang salah laku dalam kes 1MDB, menandatangani perjanjian projek saliran paip bernilai AS$34 bilion dengan syarikat China, yang akan didanai bank-bank China dan dibina oleh pekerja China,” demikian menurut laporan yang ditulis Tom Wright dan Bradley Hope. – Roketkini.com
Will Anwar actually succeed Mahathir...
Will Anwar Ibrahim actually succeed Mahathir Mohamad as Malaysia’s next Prime Minister? That question has dominated Malaysian politics for months, and the opposition’s high-flying Khairy Jamaluddin – an ex-minister who was once viewed as prime minister material – says he has had to deal with the poser even though he is now far from the corridors of power.

The speculation has risen amid whispers from within the government that Anwar, prime minister-in-waiting according to an agreement within the coalition that won last year’s election, fears 93-year-old Mahathir has no plans to hand power to him.

Speaking at a conference in Singapore, Khairy, who was a key member of the defeated Najib Razak government, said the issue was top of the minds of many politics-savvy Malaysians.

“That seems the only thing that the political chattering class seems to ask me about,” Khairy quipped when asked the question at the Regional Outlook Forum, which was organised by the Lion City’s ISEAS-Yusof Ishak Institute.

“It has huge implications on succession planning and on stability for Malaysia simply because Dr Mahathir is the age at which he is at,” the 42-year-old former youth and sports minister said.

While Anwar and Mahathir have stressed their pre-election pact is intact, commentators have been unable to resist comparing the current scenario to 1998. At the time Mahathir, then in his first stint in power, abruptly sacked his deputy prime minister, Anwar, from government.

Anwar, 71, was jailed over corruption and sodomy charges, despite scepticism from international observers. Upon his release in 2004, Anwar galvanised the opposition and made bids for the premiership in the 2008 and 2013 polls – failing both times by close margins. He was once more jailed in 2015, this time during Najib’s tenure but again over a dubious sodomy charge.
The opposition triumphed in last May’s polls after Mahathir, at age 92, crossed the aisle and allied himself with arch-enemies such as Anwar in a bid to defeat the scandal-tainted Najib.

With his long history of being within touching distance of the premiership but never attaining it, his political prospects are sometimes a matter of dark amusement in Malaysia. Khairy, the opposition politician, invoked some of that humour when asked about Anwar.

“Yes, I think he should be prime minister for a few reasons … One, if he doesn’t become prime minister, we will not hear the end of it. He cannot move on and we cannot move on,” he said, to roars of laughter.

“Prince Charles and Anwar are the longest, you know … ” Khairy added, trailing off as the audience lapped up the joke comparing the Malaysian politician with the long-serving British crown prince.

He was also asked if there were people actively plotting against Anwar. Kishore Mahbubani, a high-profile Singaporean former diplomat, wanted to know if Mahathir’s stalwart ally Daim Zainuddin and Azmin Ali, a cabinet minister, were among these conspirators.

Anwar in Pakatan Harapan is the only person who can manage to navigate around identity politics in Malaysia, according to Khairy. 

Azmin is a long-time Anwar loyalist who helped set up the democracy icon’s Parti Keadilan Rakyat (National Justice Party) when he was jailed in 1999, but there have been signs of increasing friction between the two in recent months.
Responding to Kishore, Khairy said: “I think you could be right. There is a lot of chatter to say that there are some people around Dr Mahathir who still remain uncomfortable with Anwar.”

But while he described Anwar as someone with various shortcomings including being “outdated” and “somebody who has not had a job for 20 years” (because of his two jail stints), Khairy said the older politician was still the best bet to lead Malaysia after Mahathir.

This, Khairy said, was because of Anwar’s ability to appeal to Malaysians across the spectrum amid a rising tide of identity politics in the Muslim-majority country, an “advantage … that nobody else has”.

He added: “[Anwar] speaks the language of modernity and he speaks the language of tradition, especially when it comes to Islam, and also the Malay identity.

“As long as identity politics remains an important marker in Malaysian politics … I think possibly Anwar in Pakatan Harapan is the only person who can manage to navigate around identity politics and prevent it from becoming something that is uglier than it potentially could be.”

Khairy’s comments in the Singapore forum follow a tersely worded statement Anwar released on Monday slamming speculation about the succession plan.

Anwar said there was “no issue whatsoever” between Mahathir and him, adding that they had “agreed on the process and succession plan”. He said the national leadership had to be “on guard” against “forces that would like us to fail”. - scmp

Image may contain: 25 people, people sitting and people standing
Ucaptama, Sdr.Anwar Ibrahim sempena Dialog Raisina 2019 di Raisina Hill, New Delhi, India 


Image may contain: 2 people, people standing

Image may contain: 3 people, people smiling, people standing

Image may contain: car

Image may contain: 1 person, car

Image may contain: 2 people, people smiling
Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar berkenan menghantar Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ke Lapangan Terbang Antarabangsa Senai dengan memandu sendiri Proton Saga edisi pertama yang dihadiahkan kepada Almarhum Sultan Iskandar pada 1985. Ini kita panggil "Diplomasi Proton". Kereta Proton Saga versi pertama dengan nombor Proton 1 adalah hadiah dari Tun Dr Mahathir kepada almarhum Sultan Iskandar. Digunakan semula oleh Sultan Johor kini untuk menghantar Perdana Menteri ke lapangan terbang selepas pertemuan empat mata mereka "frank talk"...
Image may contain: 10 people, people standing
Imam hisap puting camne nak kuar suara? 😄😄😄
Image may contain: 1 person, text

Image may contain: 2 people, people smiling, people sitting
cheers. 
tumpang sekole...?: JASA yang tak berjasa pun, jangan terima...




Tiada ulasan: