Rabu, 27 Februari 2019

Bertindak terhadap diri sendiri. 9202.


Ketika Mekah Terasa Sempit

yudi pada Islampos - 7 minit yang lalu
Raja Habasyah memberi jaminan aman untuk menjalankan agama kepada semua kaum muslimin yang berhijrah ke negerinya itu. The post Ketika Mekah Terasa Sempit appeared first on Islampos.

Miqdad Meminum Susu Milik Nabi

yudi pada Islampos - 7 minit yang lalu
Tetapi ia terkejut menemui ketiga kambing tersebut dalam keadaan penuh air susunya, padahal ketika datang bersama kedua temannya, tidak ada setetespun susu yang dapat diperah dari ketiga kambing tersebut. The post Miqdad Meminum Susu Milik Nabi appeared first on Islampos.

Islam itu indah
Ahad, 18 November 2018
APA YANG DAPAT KITA FAHAMI DARI KALIMAH TAQWA. 
Pendahuluan.
Perkataan Taqwa selalunya kita dengar di masjid-masjid, apabila seorang khatib berpesan bertaqwalah kepada Allah s.w.t. Perkataan tersebut juga senonim dengan perkataan takutlah kepada Allah SWT. Maka untuk menghalusi sedikit perkataan Taqwa dengan pengertian takut itu, terbayang juga di minda kita semacam takut kepada binatang buas,  takut kepada harimau, singa, beruang dan lain-lain, takut seperti ini lebih banyak menggundang kebencian, padahal persolan taqwa itu hubungan manusia dengan Tuhannya, tidak boleh wujudnya unsur-unsur benci walaupun sedikit. Takut atau taqwa itu sebenarnya harus sesuai dengan sifat Allah  Yang Maha Sempurna Pemurah dan Maha Penyayang, ia mungkin boleh diartikan takut kalau-kalau terlepas dari anugrah nikmat,  kasih sayang, rahmat dan rahimNya. 


Taqwa itu lebih kepada apa yang digambarkan, sentiasa memelihara tuntutan  untuk tidak meninggalkan kewajiban atau tuntutan untuk meninggalkan perkara-perkara yang diharamkan atau memelihara tuntutan yang dianjurkan seperti amalan sunnat, atau meninggalkan perkara yang dimakruhkan. Maka yang paling utama sentiasa memelihara dirinya untuk tidak terjerumus kepada perkara-perkara yang diharamkan oleh Allah s.w.t.


Allah berfirman dalam Al Qur'an yang bermaksud :

" Wahai orang yang beriman taqwalah kepada Allah dengan benar-benar taqwa, dan janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan sebagai muslim."

                (Q.S Ali Imran : 102)


Ayat di atas,  didahului dengan perkataan taqwa. Asy-Syaahid Sayed Qutub dalam merumuskan kata taqwa, ia mengandungi maknanya yang amat luas iaitu menundukkan diri kepada Allah s.w.t, mentaatiNya, mengikut cara hidup yang ditentukanNya bertahkim dengan kitabNya.


Dalam ayat yang lain Allah ada menyatakan, firmannya yang bermaksud :


" Sesungguhnya orang yang beriman itu apabila disebut Allah gementarlah hati mereka dan apabila dibaca ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (kerananya) dan kepada Tuhanlah mereka bertawakal."

                  (Q.S. Al Anfal :2)


Orang yang benar-benar  beriman apabila disebut Allah akan gementarlah hatinya iaitu sangat takut kepada Allah, amat tinggi ketaqwaannya, amat cinta kepada Allah dan mengagong-agongkanNya. 

Satu ketika berlaku kepada Rasulullah s.a.w, ketika baginda berihat dihalaman rumahnya, tiba-tiba seorang pahlawan kafir Quraisy yang kejam dan bengis yang bernama Da'sur  menyelinak masuk untuk membunuh Rasulullah SAW, beliau dengan angkuhnyanya berkata, wahai...! Muhammad setelah sekian lama aku mencari peluang yang terbaik melenyapkan kamu dari muka bumi ini, tetapi nyatanya baru sekarang aku mendapat peluang, lalu ia berkata...kira-kira siapa yang akan menyelamatkan engkau dari pedang ku ini, jika aku potong leher kamu sekarang juga, lantas dengan tenang Nabi s.a.w menjawabnya, Allah, maka dengan satu kalimah yang mengandungi empat huruf tersebut yang sangat senang diucapkan  menyebabkan pahlawan yang terkenal dengan kekejamannya itu menjadi gementar dan gugup, semenatara pedangnya yang sedang terhunus terlepas dari tangannya, kemudian disambar oleh Nabi s.a.w secepat kilat, Nabi SAW  berkata...jika aku pula yang menebas leher kamu kira-kira siapa pula yang menyelamatkan kamu...pahlawan itu menjawab dalam keadaan gugup dan kebingungan sangat terkejut, kerana pedangnya terlepas ketangan Nabi SAW...beliau menjawab dalam keadaan serba salah dan mengeletar... wahai!... Muhammad tidak ada siapa  lagi yang dapat menyelamatkan diriku kecuali jika engkau sudi memaafkan aku dari keangkuhan aku ini.


Rasulullah s.a.w seorang  Rasul dan Nabi yang mempunyai akhlak mulia dan terpuji, beginda seorang Nabi dan Rasul yang amat pemaaf, pada hal sudah waktunya untuk menghapuskan musuh ketatnya dari terus memusuhinya, lantas baginda dengan penuh ketelusan memaafkannya. Maka untuk  mengambil iktibar dari peristiwa ringkas dapat kita ambil kesimpulan, perkataan " ALLAH " apabila diucapkan oleh seseorang yang sangat tinggi ketaqwaannya kepada Allah menyebabkan gementar hati musuh dan seluruh badannya, kerana perkatan yang serengkas itu sebenarnya perkataan yang tersangat hebat dan  Agong apabila diucapkan oleh seseorang yang sangat tinggi ketaqwaannya kepada Allah s.w.t.

Selain dari itu kita boleh mengambil iktibar, sifat Nabi SAW yang Agung itu, walau pun dalam keadaan terancam yang amat serius, bukan main-main pertaruhannya adalah nyawa, tapi Nabi SAW  masih mahu memaafkannya...sebagai seorang Rasul yang amat terpuji dan mulia di sisi Allah, menunjukkan teladan yang baik (Uswatun Hasanah). Begitulah hendaknya sifat sebagai seorang muslim yang bertaqwa kepada Allah SWT. Maka seseorang yang benar-benar tebal iman dan ketaqwaannya hanya menyebut nama Allah sudah cukup menjadi senjata untuk menggerunkan musuhnya.

Seterusnya ayat-ayat di atas  menunjukkan bahawa yang dimaksudkan  apabila dibaca tanda-tanda kebesaran Allah SWT. Maka kebesaran dan kekuasaan Allah SWT  yang diketahui melalui petunjukNya dalam Al Qur'an, menggambarkan segala ciptaanNya yang terdapat di alam ini, dilihat maupun yang tidak dapat dilihat dengan melalui  petunjukNya iaitu ilmu yang diajarkan kepada Nabi Adam A.S. Namun tidak seluruhnya kita mengetahui dan dapat memahami kekuasaan dan kebesaran Allah tersebut yang amat banyak, hanya Allah Maha Mengetahui segala-galanya. 


Tanda-tanda kehebatan ciptaan Allah s.w.t itu dapat dibahagi kepada dua :

1.Ciptaan Allah yang berbentuk kauniyyah...iaitu ciptaanNya yang   memungkinkan untuk  dapat dikaji secara saintifik, seperti tanah dan segala isi kandungannya, laut dan segala isi kandungannya, gunung ganang, bukit bukau, ruang angkasa dan lain sebagainya.


2. Ciptaan Allah yang berbentuk Rabbaniyyah...iaitu ilmu pengetahuan Allah yang dirahasiakannya dan tidak didedahkan kepada manusia, tidak dapat dikaji secara saintifik.Contohnya hal  yang berkaitan dengan roh, kejadian Nabi Adam a.s, Nabi Isa a.s, tidak mungkin dikaji secara saintifik atau melalui ilmu apa yang panggil ilmu  antropologi, kerana ia merupakan rahasia Allah dan tidak seorangpun para saintis dapat menemukan jawapannya hingga ke hari ini.           

Oleh itu hanya iman dan taqwa sahaja dapat memperakui hal tersebut dan meberikan jawabannya, bahawa manusia ini terlalu kerdil lemah dan dangkal jika tidak diberikan pengetahuan oleh Allah SWT kepadanya, mungkin manusia akan menjadi angkuh jika keimanan dan ketaqwaan tidak menjadi pembalut  ilmunya.


 Tahap Keimanan Seseorang.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Tahap Iman Yang Ada Pada Seseorang Mukmin. Al Imam Al Ghazali   mengkelasifikasikan iman sesorang itu kepada 3 tahap iaitu  :


1.   Iman itu  akan terus bertambah dan tidak pernah kurang atau menurun.
2.   Iman itu kadang kala bertambah dan kadang kala menurun.
3.   Iman itu tidak bertambah dan tidak juga berkurangan ( statik).

Kedudukan iman yang pertama  itu iaitu iman seorang mukmin yang sangat istimewa, iman dan taqwanya sangat mantap, tidak mungkin berkurangan dikhususkan kepada para Nabi dan para Rasul. Para Nabi dan para  Rasul tidak pernah berputus asa, tidak pernah meminta kepada Allah untuk  dibersarakan dari jawatan Rasul   dalam menyampaikan misi dan visi kerasulannya hingga ke akhir hayat. Nabi s.a.w tidak pernah kita dengar baginda mengeluh dan mengadu hal kepada Allah SWT akan betapa sulit  dan sukarnya perjuangan ini, lalu meminta supaya Allah merehatkan dari meneruskan perjuangannya. 


Malahan makin berat perjuangan makin kuat cabarannya, tetapi baginda tidak pernah mengeluh dan akan terus berjuang sehinggalah di anugerahkan kemenangan dalam setiap perjuangannya, sebagaimana berlaku pada perang Uhud dan para syuhada' berguguran syahid, tetapi Nabi SAW  tetap berjiwa besar dan cekal demi memartabatkan agama Allah ini ketempat lebih tinggi  sehinggalah Allah meanugerahkan kepada baginda kemenangan dan menerima berduyun-duyun manusia masuk ke agama Allah itu dan dapat mengecapi hasil perjuanagannya.

Sementara itu keimanan pada tahap dua ini biasanya terdapat kepada seorang mukmin yang pasang surut dalam menunaikan tanggungjawab ibadahnya kepada Allah s.w.t kurang istiqamah atau konsisten, maka sebab itulah ada kala imannya turun  dan ada kalanya naik. 

Manakala golongan ketiga ialah iman para malaikat, malaikat bersifat ma'sum  dan tidak pernah bersalah sentiasa patuh terhadap Allah pada setip masa dan tidak pernah mengingkari perintah Allah s.w.t dan tidak pernah melakukan ma'siat kepada Allah.

Malaikat adalah hamba-hamba Allah yang mulia, tidak pernah durhaka kepada Allah,  mereka tidak makan dan minum. Al Qur'an ada menjelaskan, firman Allah yang bermaksud :


" Malaikat adalah hamba-hamba Allah yang terhormat, tiadalah mereka mendahului satu perkataan pun dan mereka itu mengerjakan perintanhNya."
                                                              (QS. Al Anbiya' : 26-27)
Dalam ayat yang lain firman Allah s.w.t. yang bermaksud :


"  Bahawa para Malaikat itu tidak pernah derhaka terhadap apa yang diperintahkan Allah serta mereka mengerjakan dengan ta'at segala apa yang diperintah Allah kepadanya."
                                                                                            (QS.At Tahrim : 6)

Taqwa Dalam Kehidupan Seseorang.

Seseorang mukmin dalam usaha dan kerjayanya, apabila ia melakukan perkerjaan, ia akan mengukuhkah pekerjaan dan usahanya, pekerjaan dan usahanya merupakan jihad dalam hidupnya, berbekal kepada beberapa elemen untuk mencapai sesuatu matlamat, iaitu harus memiliki kekuatan, di antaranya; seorang mukmin yang bertaqwa itu, baginya harta atau kekayaan yang diusahakan, bukanlah matlamat akhir dalam hidup ini, tetapi untuk memenuhi tuntutan dan keseimbangan, di antara tuntutan material (duniawi) dan spiritual (ukhrawi) dengan  tidak mengabaikan prinsip-prinsip dalam Islam, iaitu soal keadilan, kebebasan dalam batas-batas tertentu, persamaan mingikut undang-undang syari'ah. Setiap apa yang dilakukan sebagai suatu ibadah dan amal soleh, kejayaan yang diperolehi selalu sahaja diukur dari sudut kepatuhan dan kehandak agama. Selain dari itu ketinggian akhlaq menjadi kriteria dalam melakukan sesuatu kerjaya. Matlamat nilainya ialah keredaan Allah untuk mencapai kebahagiaan dunia dan akhirat.

Seorang mukmin yang bertaqwa dalam usahanya harus selalu bertawakal kepada Allah, sebagaimana diungkapkan oleh ayat di bawah ini, iaitu maksudnya :

"  Dan kepada Tuhan mereka bertawakal"
    
                     (QS Al Anfal : 2)  

Tawakal dalam Islam merupakan perkara besar, kerana usaha dan kerja yang kita lakukan, tidak selalu mendatangkan hasilnya 100%, kadang kala dalam sekelip mata ia boleh musnah.  Maka apa yang selalu kita harapkan kejayaan dan hasil sepenuhnya yang diperolehi, tapi kadang-kadang lain pula kita perolehi, hal ini memberikan pengajaran kepada kita dan belajar menerima anugrah oleh Allah SWT itu, sebagai suatu ujian kepada kita, walaupun kemewahan yang tak disangka-sangkakan.

Nabi Sulaiman A.S yang terkenal dengan kemegahan dan kekayaannya, tetapi beginda amat bertaqwa dan syukur kepada Allah. Beginda dianugerahkan kekayaan dan kesenagan  yang luar biasa dan berlimpah ruah yang belum dirasa oleh manusia sebelumnya. Kedudukan dan kebesaran baginda boleh menundukkan makhluk-makhluk lain selain dari manusia dan jin, seperti menundukan segala jenis binatang di atas muka bumi ini. Bagi banginda kemewahan dan kebesaran itu suatu ujian dari Allah untuk mengukur tebal nipinsnya keimanan dan ketaqwaan seseorang. 

Nabi Sulaiman AS. sedar keadaan kehebatannya, ia bukanlah milik mutlaqnya, sehingga menjadikan Ia lupa diri, maka untuk penyelesaiannya kesyukuran itu paling utama. Kemegahan itu tidak akan kekal ia hanya seketika selama jantung masih berdegup dan nafas masih keluar masuk, maka di era itulah kekayaan dan kemewahan dapat dimiliki. Nabi Sulaiman AS. mengatakan, bedasarkan firman Allah s.w.t yang bermaksud :

" Itulah sebahagian dari kurniaan Tuhan Ku untuk mengujiKu apakah aku bersyukur atau kufur(akan nikmat kurniaanNya)"
                                                     
                                                      (QS. An Naml :  40)

Oleh yang demikian tujuan utama bertawakal itu   adalah untuk   mensyukuri    akan segala anugerah Allah itu, setiap usaha dan kerja yang dilakukan harus selalu disertai ikhtiar untuk mempastikan pilihan kita tepat, panjatkan doa kepada Allah serta bertawakallah. Gunanya bertawakal, apabila berjaya, ia tidak akan lupa daratan, dan jika gagal, maka ia tidak akan berputus asa.

 Solat  mendidik Ketaqwaan Yang tinggi.

Solat merupakan ciri utama yang dapat kita lihat kepada seorang maukmin yang bertaqwa kepada Allah s.w.t. Tidak ada sesuatu yang membolehkan untuk meninggalkan solat, ia melambangkan keperibadian yang menunjukkan kepatuhannya kepada Tuhan dan ketinggian dalam hubungannya dengan penciptanya dalam apa saja keadaan, sama ada ia berada dalam kesusahan atau kesenangan. Kehidupan mereka jelas kelihatan, jika dia seorang yang mempunyai kemewahan, ia tidak mencintai kemewahan, tetapi menjadi manusia yang berhati mulia dan pemurah, sentiasa ingat kepada pesanTuhannya.

Solat itu merupakan kaedah utama yang di ajar oleh Allah SWT dalam  rangka mengigatiNya, ia bukan semata-mata mengingat Allah melalui otaknya, tetapi seluruh anggotanya ingat kepada Allah, mungkin untuk ingat sesama manusia itu memadai dengan mealalui ingatan di mindanya sahaja, tetapi ingatan kepada Allah itu berbeza, kerana seluruh anggota yang kita miliki  adalah kepunyaan penciptanya Allah SWT, sebab itu seluruh anggota wajib turun sujud kepadaNya lima waktu dalam masa 24 jam, selagi masih   berpijak di bumi nyata  sebelum disimpan ke bumi yang gelap gulita (kubur). Al Qur'an menjelaskan hal ini, firman Allah yang bermaksud :

" Kerana itu ingatlah kamu kepadaku, nescaya aku ingat kepadamu dan bersyukurlah pula kepada Ku dan janganlah kamu mengingkari nikmat ku."

                                                            (QS Al Baqarah : 152) 


Dalam ayat yang lain Allah s.w.t berfirman maksudnya:

" Dan dirikan solat untuk  mengingati Ku."

               (Q)S. Thaha : 14

Seorang mukmin yang bertaqwa, melihat kepada ibadah solat itu sebagai suatu keseimbangan dalam menjaga hubungan dengan Allah s.w.t, dan hubungan sesama manusia, kerana dikalangan kita mempunyai kedudukan  yang berbeza, tetapi disisi Allah itu sama saja, sebab jika orang miskin itu hamba Allah, maka orang kaya pun hamba Allah, begitu juga yang berpangkat rendah hamba Allah dan yang berpengkat tinggi itu pun hamba Allah, maksudnya tidak ada perbezaannya dari segi kehambaan. Tapi pada sisi Allah orang yang paling mulia itu ialah mereka yang bertaqwa kepada Allah s.w.t.

Dalam Al Qur'an ada dinyatakan firman Allah yang bermaksud :


" Sesungguhnya semulia-mulia kamu pada sisi Allah ialah orang yang paling taqwa."

                                       (QS. Al Hujurat : 13)


Oleh itu, sebagai seorang mukmin yang bertaqwa kepada  Allah, solat itu salah  satu cara untuk selalu berhubungan dengan Allah serta mengadu segala masalah yang tidak dapat diselesai atau dicernakan oleh manusia yang lemah ini, maka hanya Allah dapat menyelesai dan merungkaikan masalah yang dihadapi oleh manusia. Oleh itu mukmin yang bertaqwa sangat menjaga hubungan dengan Allah melalui solat yang dilaksanakannya supaya  tidak putus hubungan dengan Allah, hingga ke akhir hayat nanti dan ia berkesinabungan dengan  hari akhirat.

Solat merupakan latihan kepada minda seseorang mukmin yang taqwa, dan tidak akan tunduk  memperhambakan dirinya selain dari Allah s.w.t. Seorang mukmin yang taqwa melatih dirinya melalui ibadah solat untuk selalu tunduk sujud kepada penciptanya, kerana pada diri manusia itu yang paling sukar untuk ditundukkan itu adalah kepalanya, sebab itulah apabila seseorang itu sukar untuk ditundukkan dan sukar untuk dinasihati, maka ia di panggil manusia keras kepala, kepala batu, kerana kepala juga membuat orang lain sengsara kerananya. 

Maka  dengan solat merupakan, satu-satunya cara untuk melatih anggota yang diletakkan oleh Allah paling atas, supaya turun ke bawah bersama dengan anggota lain sebanyak 34 kali dalam masa 24 jam, tujuannya untuk menghilangkan sifat sombong yang ada kepada kepala yang di atas. Sifat sombong itu Tuhan tidak suka. Iblis diusir dari surga Allah  adalah kerana sombong. Oleh itu solat itu untuk menjadikan seorang mukmin mempunyai sifat-sifat rendah hati terpuji, mulia dan taqwa serta di tempatkan dalam golongan orang  yang solihin.



Seorang Yang Bertaqwa Dengan Rezekinya. 



Seorang mukmin yang bertaqwa ia mengerjakan solatnya, juga tidak lupa membelanjakan sebahagian dari rezeki yang dianugerah Allah s.w.t kepadanya, ia akan membelanjakan atau menafkahkan sebahagian hartanya ke jalan yang diridhai oleh Allah. Al Qur'an ada menerangkan firman Allah yang bermaksud :

" Iaitu orang-orang mendirikan solat dan menefqahkan sebahagian dari rezeki yang kamiberikan."
                                                              
                                                             (QS Al Anfaal : 3)

kadang kala harta yang berlebihan itu, belum tentu kepunyaan seorang buat selamanya, dan boleh jadi  harta itu dirompak ditipu dicuri dan  disebabkan bencana alam, sakit yang berpanjagan, meninggal dunia atau dibelanjakan untuk berpoya-poya, minuman keras, judi dan lain sebagainya.

Selain dari itu, harta yang kita punyai kadang kala menjadi debu, mejadi air, menjadi bahan buangan dan lain-lain. Wang yang kita punyai dan perolehi pada siang hari, mungkin malam harinya dimiliki oleh pemandu teksi, tokeh minyak, tokeh rokok, tokeh aiskrim, tokeh roti, tamu-tamu yang mengziarihi kita dan lain sebagainya, maka itulah namanya wang, bukan semuanya milik mutlak kita, ia hanyalah alat untuk mencapai keperluan hidup semata-mata, bukan sebagai matlamat.Tetapi untuk matlamat jangka panjang supaya harta itu menjadi milik kita secara mutlak, maka harta yang berlebihan itu di zakatkan itulah kewajiban bagi memisahkan hak orang lain terhadap harta tersebut harta yang dipunyainya jika ada berkelebihan tunaikan pula tanggungjawab sosial, iaitu sedekah sekedar termamapu ke jalan Allah, misalnya untuk membantu dan menyantuni anak yatim, ibu tunggal, sekolah-sekolah, surau-suaru dan  wang kecemasan untuk saudara kita yang terdekat atau mereka yang tidak mampu, ingatkan wang kita dan ingatkan pula mereka yang amat memerlukan huluran ikhlas kita. 

Oleh itu seorang yang beriman dan bertaqwa dapat memahami bahawa harta yang menjadi milik kita  yang sebenar, ialah harta yang dibelanjakan ke jalan Allah, bagi memenuhi tanggungjawab kita kepada Allah SWT dan ummah, maka harta itulah kepunyaan kita sebenarnya yang akan kita terima diakhirat nanti. Sebagai seorang mukmin yang dinyatakan dalam ayat Al Qur'an di atas, tidak mudah untuk dipanggil mukmin jika tidak melepasi dan mendepani ciri-ciri sebagaimana yang dinyatakan di atas, setidak-tidaknya untuk terus berusaha ke arah itu untuk sampai ke tahap sebagaimana  yang  diperakui oleh Allah dalam ayat tersebut diatas.  A  M  I  N.

-ISLAM ITU INDAH-: APA YANG DAPAT KITA FAHAMI DARI KALIMAH TAQWA.

Selasa, 18 September 2018
PENGARUH HATI, NAFSU DAN SYAITAN DALAM DIRI MANUSIA.
Pendahuluan.

Manusia adalah makhluk yang indah dan sempurna, unik dan istimewa yang menjadi penghuni bumi ini. Al Qur'an menyatakan, firman Allah yang bermaksud :


" Sesungguhnya kami telah mencipta manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya, kemudian  kami kambalikan dia ketempat yang serendah-rendahnya (neraka) kecuali orang-orang beriman mengerjakan amal saleh, maka bagi mereka pahala yang tidak putus-putus.
                                                                          ( Q. At Tin  a. 1-6)

Firman Allah s.w.t yang bermaksud :

" Dan sesunggunya kami telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah, kemudian kami jadikan saripati itu air  mani (yang di simpan) dalam tempat yang kukuh (rahim), kemudian air mani (sperma) itu kami jadikan segumpal darah, lalu kami jadikan segumpal daging, dan segumapal daging itu kami jadikan tulang belulang. lalu tulang belulang itu kami bungkus dengan daging. Kemudian kami jadikan makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha suci Allah pencipta yang paling baik."

                                         (Q.S Al Mukminun ayat :12,13,14) 

Unsur Dalaman.

Unsur dalaman yang dimaksudkan itu iaitu :
  • Hati
  • Nafsu
Dalam diri manusia ada segumpal daging yang berperanan mebawa manusia kepada kejayaan atau kehancuran berdasarkan kepada Hadis Nabi s.a.w yang bermaksud :


" ketahuilah bahawasenya manusia itu ada segumpal daging, apabila ia baik, baiklah tubuh semuanya, apabila ia rosak, maka rosaklah tubuh semuanya, dan ketahuilah  ia adalah hati."
                                              ( HR muttafaqun Alaih)
                                                                                             

Hati pula terbahagi kepada beberapa kategori, iaitu :


  1. Hati yang menerima cahaya keimanan dipanggil Al Qalb. 
  2. Hati yang dipanggil Fuadi yang  Makrifah, Mukasafah yang wujud kepada manusia yang terpilih sahaja. 
  3. Hati yang berbentuk jantung hati dipanggil Lub (Al Bab), iaitu yang menerima cahaya tauhid atau keesaan Allah. Status yang paling hebat di antara ke tiga-tiga komponen tersebut ialah Lub (al Bab) yang paling tinggi dan dianggap intelek dalam diri manusia.

Akal manusia tidak dapat merunkaikan terlalu jauh membuat andaian atau ramalan dalam hal atau masalah yang berhubungan dengan alam ghaib, kerana ia terlalu abstrak dan kabur masalahnya, Al Qur'an tidak menjelaskan secara terperinci, tidak juga ada ilmu untuk dapat mengetahuinya lebih detail, ia adalah urusan Allah Yang Maha Mengetahui segala-galanya, para ilmuan tentang kejiwaan yang dipanggil pakar jiwa itu, mereka pun  hanya mengetahui dari fakta-fakta dan gejala-gejalanya sahaja, boleh jadi fakta-fakta itu tepat dan boleh jadi meleset.

Sementara itu apa yang dipanggil cetusan hati akan melahirkan niat, dan niat pula akan ditimbangkan oleh akal (mental). Akal atau mental terbahagi kepada dua, iaitu mental yang berbentuk fizikal (material) dan yang berbentuk spiritual (keruhanian). Kecerdasan akal  yang berbetuk fizikal itu, sebenarnya sangat terhad, ia dipandu oleh daya intelektual yang bersifat materialis, ia juga boleh mengundang ketidaksetabilan hidup  ini.  Sedangkan akal yang berbentuk spiritual (keruhanian), kehebatannya  dikendalikan langsung oleh Allah s.w.t. Kekuatannya boleh menyatukan ummah didunia ini.





Akal juga mencetuskan sikap iaitu  sikap positif atau negatif. Sikap yang positif lebih kepada kemalaikatan, ia mengukuhkan keimanan dan ketaqwaan, kebenaran dan kebaikan, maka akan munculnya suatu  kemenangan dan kejayaan, secara keseluruhanya akan menerima balasan dan ganjaran dari Allah s.w.t. ia  akan menempa kejayaan yang amat manis dalam kehidupan ini. Menjadikan  diri dan  keluarga sentiasa dalam ketenteraman dan kedamaian, selalu bersyukur terhadap anugerah Allah  yang diberikan kepadanya.


Sedangkan sikap yang negatif itu lebih kepada kesyaitanan, iaitu  selalau muncul mendepani hidupnya sebagi penipu atau hipokrit, membawa kehancuran dan kemusnahan, selalu dibayangi oleh kegagalan dan menerima padah dari Allah s.w.t.

Sikap yang negatif ini, akan melahirkan suasana  tidak tenteram dalam hidup ini, selalu sahaja didepani oleh masalah hidup,  seperti tidak wujud kepuasan dan disibuk oleh sifat tamak, iri hati dan sebagainya, yang selalu merasakan hidup ini tidak pernah kecukupan, walau pun dianugerah harta kekayaan yang bertimbun banyaknya, tetapi hartanya tidak pernah mendatangkan ketenangan baginya, lebih-lebih lagi di dalam harta tersebut bersarangnya berbagai maksiat di dalamnya, seperti digunakan untuk perjudian, berpoya-poya ditempat hiburan dan lain-lain sebagainya. Implikasinya hidup ini tidak ada yang indah lagi dan hidup ini dibayangi oleh kegagalan, lebih jauh dari itu akan menerima padah azab dan siksa Allah s.w.t  di dunia dan di akhirat. 

Segala perlakuan yang negatif dan positif ini, walau pun akal memainkan peranan, tetapi hati itu adalah punca utama, sebagaimana digambarkan oleh hadis Nabi s.a.w tersebut di atas, jika hatinya rosak, maka akan rosaklah seluruh anggota lain semuanya.

Hati yang rosak itu  sebagaimana di gambarkan seorang ulama besar Al Imam Al Faqih Abu Al Lais mengatakan, bahawa hati yang rosak itu sama dengan hati yang mati,beliau menyifatkan hati yang mati itu  diumpamakan : 
  1. Seorang mengakui bahawa Allah itu Tuhannya, tetapi tidak pernah beribadah kepadaNya. 
  2. Seorang membaca  Al Qur'an, tetapi tidak pernah mengamalkan isi kandungannya. 
  3. Seorang mendakwa dirinya umat Nabi Muhammad s.a.w, tetapi tidak pernah mengamalkan Sunnahnya.
  4. Seorang makan dari nikmat dan anugerah Allah yang diberikan kepadanya, tetapi tidak pernah bersyukur kepadaNya.
  5. Seorang mengakui, bahawa mati itu benar, tetapi ia tidak pernah bersedia untuknya.
  6. Seorang menganggap dirinya lepas dari seksa neraka, tetapi masih juga melaku perbuatan yang dilarang oleh Allah s.w.t.
  7. Seorang menganggap dirinya masuk surga, tetapi tidak pernah beramal dengan amalan yang boleh membawa ke sana.
  8. Seorang yang mengapankan mayat, tetapi  tidak mengambil  iktibar dari kematian tersebut.

Hati yang rosak, getaran dan gelombangnya tidak sampai kepada Allah, doa dari seseorang  hatinya rosak tidak akan sampai kepada Allah, ia ibarat bangkai bernyawa yang tidak ada memfaatnya lagi. Oleh itu ia mesti memperbaiki hubungannya dengan Allah, bertaubat dan memohon keampunnanNya serta kembali  menunaikan segala kewajiban kepada Allah s.w.t  dan insya'alah Allah akan menerima taubat hamba-hambaNya.


Unsur dalaman seterus ialah nafsu, nafsu terbahagi kepada beberapa kategori :

1.  Nafsu imarah adalah nafsu yang paling rendah dan kotor. Firman Allah s.w.t. yang 
     bermaksud :    

"Nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan kecuali orang  yang diberi  rahamat oleh Allah s.w.t."
                                                       
             (Q.S. Yusof ayat : 53)

2. Nafsu musauwilah, yang sangat licik dan sangat pandai menipu, bagi mereka               
    kejahatan itu bagaikan satu kebaikan. 

3. Nafsu mulhamah yang melambangkan kesucian hati dapat menghalang dari perbuatan  
   cela, seperti sifat hasad dengki, mencerca orang lain dan sebagainya.

4. Nafsu Lawwamah, iaitu jiwa yang menyesali diri itu terhadap perbuatan jahat yang  
    dilakukannya.

5. Nafsu kamaliah, yang berjaya meletakkan diri manusia ke martabat tertinggi di sisi 
    Allah  s.w.t.

6. Nafsu muthmain'nah yang paling mulia dan di ridhai oleh Allah s.w.t, firman Allah 
    yang  bermaksud :


"Hai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhan mu dengan hati yang puas lagi diridhaiNya, masuklah dalam jama'ah hambaku dan masuklah kedalam surga Ku."
      
             ( Q.S. Al Fajr :27,28,29dan30)

 
Nafsu merupakan anugerah Ilahi dan perlu diurus dengan baik dan bijaksana, perlu dipelajari segala unsur-unsur yang terdapat di dalamnya, sama ada ke arah positif atau negatif.


Di antara unsur-unsur negatif pada nafsu itu ialah.

1. Diketuai oleh hati yang tidak pernah menerima pertimbangan akal yang positif.
2. Menjadi kawan sejati yang tidak pernah mengajak manusia kapada perkara baik atau
    bermanfaat.
3. Tidak ujud ketenangan dan kepuasan dalam diri manusia apa sahaja keadaan atau suasan.
4. Mata dan telinga selalu  menjadi perisik atau pengintip yang setia kepada nafsu.
5. Selalu mengundang musuh-musuh dari luar, iaitu :   


      
    i -Syaitan dan kroni-kroninya.
   ii-Budaya yang  bercanggah dengan norma-norma agama.
  iii-Ideologi karut seperti  sekularism, humanism, modenism dan lain-lain seumpamanya.
  iv-Ajaran-ajaran sesat.
 v-Suka berpoya-poya
 vi-Suka melakukan jenayah, membunuh, mencuri, berzina, merogol, merompak dan    
      sebagainya.

Unsur Luaran.                                                  

Selain  dari unsur dalaman, terdapat pula unsur luaran yang menjadi penghasut setia dan masuk  mempengaruhi dalaman manusia, iaitu iblis dan syaitan. Syaitan itu musuh di alam ghaib . Kerjayanya ialah untuk menyesatkan manusia.


Dahulunya syaitan itu satu makhluk yang taat kepada Allah dan diberikan oleh Allah s.w.t kedudukan yang baik disisi Allah, kemudian ia berlaku durhaka dan engkar kepada Allah s.w.t. Allah berfirman dalam Al Qur'an yang bermaksudnya :


" Adalah ia (syaitan) dari golongan jin, lalu ia durhaka kepada
  Tuhannya."


                   (QS Al Kahfi:50)


Kedurhakaan syaitan, kerana keengganannya dan membangkangkan Allah s.w.t apabila disuruh oleh Allah untuk sujud hormat kepada Adam a.s, dengan sikap angkuh dan sombong dengan mengeluarkan kata-kata, firman Allah yang bermaksud :

"Patutkah aku sujud kepada orang yang engkau jadikan dari tanah."                       
                 (QS Al Isra' : 61)


Dalam ayat yang lain Allah berfirman, yang maksudnya :


" Aku lebih baik daripadanya (Adam), kerana Engkau jadikan aku 
  dari api, sedangkan dia engkau jadikan dari tanah !."


                    (QS.Al  A'raaf : 12)


Syaitan bersikap takabbur (sombong) dan merasakan dirinya hebat dan besar kepala, tidak mahu tunduk kepada perintah Allah s.w.t. Syaitan berdosa besar dengan Allah, dan dengan sebab itu ia dihukum oleh Allah bersesuaian dengan keangkuhannya, Allah mengusirnya dan melaknat serta mengutuknya selama ia hidup didunia ini, dan Allah akan mengazabnya dengan azab yang amat pedih di akhirat nanti.

Kesombongannya, tidak mahu mengakui kesalahnnya dan tidak mahu bertaubat kepada Allah, dan engkar sehingga ia menjadi kafir. Bahkan ia meminta supaya dilanjutkan hidupnya di dunia ini sampai berakhirnya dunia ini (kiamat) serta berjanji akan menyesatkan manusia semuanya, kecuali hamba-hamba Allah yang terpelihara kesuciannya dan ikhlas. Syaitan  berkata kepada Allah, firman Allah dalam Al Qur'an yang bermaksud :



"Iblis berkata wahai Tuhannku, kerana engkau menjadikan aku sesat, maka sesungguhnya aku akan memperluaskan segala jenis maksiat (dengan keindahan duniawi) kepada Nabi Adam a.s dan zuriatnya di dunia ini. Dan aku akan sesatkan mereka semuanya kecuali dari hamba-hamba mu yang ikhlas."
                                                    
                  (QS.Al Hajr ayat :39-40)


Ayat-ayat tersebut di atas, memberikan gambaran, bahawa syaitan akan terus melaku kerjayanya dan akan berakhir setelah berakhirnya dunia ini, semua manusia akan kembali ke alam baqa', alam yang kekal abadi. Syaitan akan menghadapi pembalasan dari Allah s.w.t dari kerja kotornya menyesatkan manusia dari berbagai kejahatan dan maksiat yang dilakukanya, ia mendampingi manusia sebagai musuh di alam ghaib dan memperalatkan manusia sehingga menjadikan manusia itu hamba-hamba kepadanya yang akan mengikut tulunjuknya, bukan sebagai hamba Allah.

Syaitan juga berada di kalangan manusia yang tamak dan rakus, manusia sanggup menyembah syaitan demi untuk memenuhi nafsu rakusnya.

Oleh itu ingatlah, bahawa syaitan dan kroni-kroninya itu  adalah musuh kepada manusia dan jangan sekali-kali menjadikan sahabat  atau teman rapat kepada manusia. Hal ini dengan tegas Allah berfirman yang bermaksud :


"Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh kamu, maka anggaplah ia sebagai musuh. Kerana sesungguhnya syaitan sentiasa menghasut manusia dan golongannya,supaya mereka menjadi penghuni neraka.



                                  (QS. Faatir:6)


 Syaitan menghasut manusia beberapa cara, di antaranya ialah :


1) Menghasut manusia melalui  dua tepian jurang yang berbahaya.


Syaitan berusaha untuk mencelakakan manusia rohani dan jasmaninya, dalam bentuk melampau, contoh dalam hal mencari keperluan hidup di dunia ini. Jika ingin hidup baik dan terhormat harus mencari rezeki dan berusaha mengikut kemahirannya dalam kerjayanya dunia dan akhirat, ia menghasut manusia supaya meninggalkan keduniaan dan  hidup bermalas-malasan. Hidup ini hanya untuk akhirat semata-mata. Sedangkan konsep Islam, dunia ini untuk berkerja secara dinamik, dunia ini seiring sejalan dengan  akhirat, tetapi jika menusia terpadaya dengan hasutan syaitan, maka  akan   terjatuh di tepian jurang  membuat manusia melarat  dan menjadi pengemis dijalanan. 


Jika cara tersebut di atas  gagal,  syaitan menukar pula cara hasutannya memperdaya manusia dalam bentuk  material yang berlebih-lebihan,  melalui jalan yang tidak halal seperti menggelap wang, mencuri, merompak, melakukan rasuah dan sebagainya, namun bagi mereka yang taat dan patuh kepada Allah,  hidayah Allah itu sentiasa wujud  di antara dua tepian jurang berbahaya tersebut, seperti  menuntut rezeki  yang halal dan jujur. Godaan syaitan ini menggunakan fakta terbalik dinamakan Ifrath dan tafrith, iaitu jika ia gagal dalam usahanya yang pertama, syaitan akan berada ditepian jurang kedua, dia akan menukar kepada perkara yang disebaliknya untuk menjatuhkan manusia  ke salah satu dari dua tepian jurang yang sangat berbahaya tersebut.


2) Syaitan amat menyuruh supaya bersifat bakhil dan boros. 


Allah itu memberi hidayah kepada manusia supaya bersifat pemurah, sifat pemurah itu ia berada di antara sifat kedekut dan boros. Syaitan akan menghasut terhadap orang yang mempunyai kedudukan dan kaya, seperti golongan jutawan, bagi menyempitkan hartanya yang melempah ruah itu supaya jangan  berzakat, bersedekah,menyumbangkan derma dan lain-lain, sebagai menunaikan tanggungjawab sosial dan menjadi manusia pemurah, bertangan sosial serta perihatin terhadap orang yang memerlukan. 


Syaitan akan merubah kaedah hasutannya terhadap  orang kaya yang pemurah itu,  ia berusaha menghasut orang kaya suapaya menghamburkan harta bendanya di meja-meja judi, berpoya-poya dikelab-kelab hiburan dengan teman sosial  yang boleh menyebabkan papa kedana. Namun hidayah Allah itu juga terdapat di  dua tepian jurang yang berbahaya tersebut, tetapi hanya dapat digapai oleh hamba-hamba Allah yang ikhlas dan suci sahaja yang benar-benar mempunyai sifat pemurah.


Syaitan menghasut manusia menggunakan hasutannya dengan kaedah yang sama   iaitu  membesar-besarkan nikmat kemungkaran yang amat berlawanan dengan petunjuk Allah yang jelas dan lurus  itu, menjanjikan kebahagiaan dunia dan akhirat dengan amalan sebagaimana dianugerahkan kepada mereka yang ikhlas dan suci itu.


Sabda Nabi s.a.w dalam suatu Hadis yang bermaksud :


"Bukanlah orang yang paling baik daripada mu itu  yang meninggalkan dunianya kerana akhiratnya, dan tidak pula yang meninggal akhiratnya kerana dunianya, sebab dunia itu penyampai kepada akhirat dan janganlah kamu menjadi beban atas manusia."

                   (HR.Ibnu'Asakir)

Dalam Al Qur'an Allah memberikan peringatan yang bermaksud :


" Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepada mu (kebahagiaan) negeri akhirat dan janganlah kamu lupa bahagian mu dari (kenikmatan) duniawi ini."
                                (QS Al Qshash :77)

Allah telah menjanjikan kepada manusia segala nikmatNya di dunia ini dan juga kebahagiaan di akhirat yang sangat luar biasa itu, sedangkan syaitan meletakkan dua tepian jurang untuk manusia sebagai musuhnya. Kedua-dua tepian jurang tersebut yang amat berbahaya. Maka selalulah ingat kepada peringatan Allah itu supaya selamat dari dua tepian jurang yang berbahaya itu.  


3)  Syaitan mendorong manusia supaya bersifat  riya'.


Riya' itu menunjuk-nunjuk terhadap kelebihan harta, kelebihan ilmu yang dipamirkannya, amalan kebajikan  yang dilakukan nya, bukan dikerjakan dengan kesucian hati dan ikhlas terhadap Allah, tetapi melakukan sesuatu itu demi untuk mendapat pujian dan sanjungan dari manusia di dunia ini, perbuatan tersebut sebenarnya tidak medapat ganjaran di akhirat nanti dari Allah. Maka kalau ia bertanya dan membuat tagihan kepada Tuhannya, dimana ganjaran terhadap sumbangan yang pernah dilakukan didunia dulu, Allah akan memberikan jawapannya, sudah pun diberikan semasa di dunia dahulu ketika ia mengharapkan pujian dan sanjungan dari manusia, bukan pujian dan sanjungan dari Allah. Maka Allah tidak akan menerima,  amalan yang berbentuk riya'  atau menunjuk-nunjuk, kerana amalan seperti itu tidak ikhlas kepada Allah s.w.t. Nabi s.a.w  dalam  sabdanya yang bermaksudnya :


"Sesungguhnya Allah tidak menerima  satu amalan pun, melainkan yang dikerjakannya dengan ikhlas keranaNya, dan menuntut keridhaanNya."


                 (HR.An Nsa'ie)

Orang yang ikhlas  suci hatinya di sisi Allah, syaitan sendiri telah mengakui, selama manusia itu ikhlas kerana Allah tidak dapat diganggu dan syaitan tidak berdaya menipunya dan memperdayakannya, maka singkirkan sifat riya'  dalam segala kerja terutama apabila melakukan ibadah kepada Allah dan amalan kebajikan, janganlah melakukan perkara tersebut  dengan riya'. Maka berusahalah memohon kepada Allah supaya kita ini patuh petunjukNya supaya selamat dari godaan syaitan.


4)   Syaitan juga mengajurkan bagi memisah dunia dengan akhirat. 


Apabila keduanya dipisahkan, iaitu manusia hanya mengurus dunia sahaja tanpa akhirat, membuat manusia hilang arah, kerana dunia ini untuk manusia beramal sementara menunggu untuk kedestinasinya yang terakhir ialah akhirat. Jika dunia itu untuk dunia, maka manusia akan tengelam dalam materialisme, kerana dunia ini sifatnya materialime, maka Allah mencipta dunia ini untuk manusia beramal dan berdinamika dan hasilnya akan dibawa ke akhirat, tidak ada seorang manusiapun yang kekal di dunia ini dan ia pasti musnah (mati). Maka kerana itu dunia tanpa akhirat manusia akan sesat,  sebab hidup ini adalah untuk mati dan destinasinya adalah akhirat.


Begitu juga jika manusia hanya memilih akhirat semata-mata tanpa dunia, manusia akan melarat, Allah menjadikan dunia dan akhirat ini seiring sejalan, sama dengan fizikal dan spiritual, ada yang satu dan tanpa yang satu lagi, boleh jadi manusia akan hidup melarat, sebab  akhirat itu sifatnya non material, untuk samapai ke destinasi tersebut ia perlukan material dan melalui dunia terlebih dahulu. Jika manusia hanya memilih akhirat semata-mata, sehingga ia hidup melarat dan sengsara dan hidup ini hanya menagih belas kasihan orang ramai, maka bukan itu tujuan Allah menjadikan manusia dan dunia ini, cara seperti itu memang kaedah yang  menyempang dari hidayah Allah.


Nabi s.a.w bersabda  maksudnya:

" Bukanlah orang yang paling baik daripadamu itu yang meninggalkan dunianya kerana akhiratnya, dan tidak pula yang meninggalkan akhiratnya kerana dunianya, sebab dunia itu penyampai kepada akhirat, dan janganlah kamu menjadi beban ke atas manusia."

                   (HR. Ibnu 'Asaakir)

Syaitan juga meletak propaganda memburuk-buruk suruhan Allah dan hukum-hukum Allah dengan di gambarkan sebagai kolot atau kuno, kejam, ketinggalan zaman dan sebagainya, menggambarkan segala suruhan Allah itu seperti sholat, puasa, zakat dan sebagainya membuang masa, sia-sia dan memenatkan badan saja, dan setelah berkerja dan berpenat lelah mencari harta, maka dengan mudah memberikan harta tersebut kepada mereka yang meminta dan malas berkerja. Syaitan juga memperlihatkan dipandang indah segala bentuk maksiat dan kemungkaran, seperti tempat atau sarang pelacuran, tempat-tempat berpoya-poya atau apa yang panggil dunia hiburan, kawasan untuk berpeleseran, tempat-tempat perjudian dan lain sebagainya.

" Dan Syaitan telah menjadikan mereka memandang indah perbuatan-perbuatan mereka  lalu menghalang mereka dari jalan (Allah) sehingga mereka tidak dapat petunjuk."
                              (QS.An Naml  : 24)

Syaitan memperdaya manusia dengan perasaan jejek terhadap  apa juga yang datang dari Allah dan berbangga dengan pekerjaan jahat mereka, maka itulah dinamakan memandang indah terhadap maksiat dan kemungkaran dan berbangga terhadap perbuatan dan amalan tersebut.

5)    Syaitan juga menyamakan riba dengan  jual beli. 



Jual beli yang halal  itu juga sama dengan riba, kerana semua amalan tersebut untuk  mendapatkan keuntungan. Maka dengan itu manusia tidak akan berhenti untuk mendapat keuntungan dengan melakukan amalan riba dalam  perniagaannya, kerana dihiasi oleh syaitan rasa amat bangga bahawa perbuatan tersebut baik dan mendatangkan keuntungan, tetapi secara tak langsung melakukan penindasan kezaliman terhadap orang lain dalam aktiviti perniagaannya dan cepat kaya serta keuntungan berganda, tetapi secara yang tidak halal.


Firman Allah dalam Al Qur'an  yang bermaksud : 


" Orang yang  makan (megambil) riba tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya  orang yang kemasukan syaitan lantaran (tekanan) penyakit gila (tidak tenteram jiwanya), keadaan mereka  yang demikian itu adalah disebabkan mereka berkata sesungguhnya jual beli sama dengan riba.
                                     (QS Al Baqarah : 275)


Putar belit syaitan dapat mempengaruhi manusia dan syaitan menganggap riba' sama dengan untung dagangan atau jual beli, tujuannya untuk menunjukkan riba' itu halal dan boleh di amalkan. Begitulah putar belit syaitan untuk menghalalkan  yang haram.


Sambungan dari ayat di atas dijelaskan oleh Al Qur'an yang maksudnya : 


" Allah menghalalkan jualbeli dan mengharamkan riba'."
       

                                (QS Al Baqarah : 275)


6)  Syaitan juga  menyamakan zina dengan nikah.


Perkara yang amat jelas dan nyata haramnya menurut hukum Islam ialah melakukan zina, dan menganggap perbuatan tersebut sebagai biasa, ia sama dengan nikah, yang pentingnya suka sama suka. Maka kerana itulah mereka beranggapan pelacuran itu bukanlah sesuatu yang hina dan kotor. Sebab itu mereka tidak merasa malu dan jijik dalam melakukannya.

Demikian juga jalan-jalan menuju pelacuran dianggap sebagai suatu perubahan sosial pada zaman moden, seperti pergaulan  tanpa batas antara laki-laki perempuan, dan merasakan sesuatu yang aib jika tidak punya teman, orang Indonesia mengatakan pacar atau berpacaran, maka semuanya itu jalan-jalan menuju pelacuran atau perzinaan. Maka inilah yang dinamakan jalan-jalan menuju perzinaan yang dianjurkan oleh syaitan, yang membuatkan perkara tersebut amat menarik sekali kepada insan-insan yang sentiasa mencari-cari keseronokan di malam syahdu itu dan tidak sedar terperangkap kepada perzinaan dan pelacuran. Islam menggalakkan perkahwinan yang sah bukan perzinaan dan pelacuran, kerana perbuatan itu amat jijik, iaitu melakukan dosa besar, meruntuhkan nilai dan etika, kerana tunduk kepada nafsu dan hasutan syaitan
.
Maka syaitan amat berbangga dengan tipu helahnya, kerana berjaya memesong manusia dari patuh kepada Tuhan, kepada patuh kepada syaitan. Padahal Allah s.w.t telah sedia dari awal lagi mengingatkan manusia  perbuatan keji dan jahat ini.

Firman Allah s.w.t yang bermaksud :

" Janganlah kamu mendekati zina, kerana sesungguhnya 
  zina itu  adalah suatu perbuatan keji dan satu jalan 
  yang buruk."

                 (QS Al Isra' : 32)


Kaedah  Mengatasi Pengaruh Hati Nafsu Dan Syaitan.




Hati yang mati itu ibarat mayat, jiwanya mati walaupun batang tubuhnya masih wujud, wujudnya batang buh dari hati yang rosak tidak ada harganya lagi dan hatinya perlu dirawat. Maka untuk merawat hati yang mati itu iaitu.


1.  Banyak beristighfar kepada Allah, bertasbih memuji Allah s.w.t serta 
      bertaubat dengan sebenar taubat (taubat  masuha).
2.  Kembali melakukan solat, solat  wajib dan sunat  dengan penuh ikhlas.
3.  Tinggalkan perkara yang dilarang, kerjakan perkara yang disuruh oleh Allah.
4.  Fahami dan hayati Al Qur'an dan Sunnah serta amalkan.
5.  Syukuri segala nikmat yang  diberikan oleh Allah s.w.t.
6.  Jadikan iktibar  segala yang berlaku disekeliling kita
7.  Mohon kepada Allah supaya dihilangkan segala sifat-sifat negatif.


Kaedah untuk mengembalikan kekuatan dalaman kita, diantaranya ialah :

1.  Memperkasakan keimanan kita.
2.  Hendaklah bersifat sabar  dan jangan tergesa-gesa.
3.  Tabah dan jangan gelojoh.
4.  Melawan  nafsu jahat dan syaitan itu  sebagai suatu jihad.
5.  Jauhi persekitaran yang boleh menjejas keimanan kita.
6.  Bebaskan diri dari amalan yang tidak beretika dan tidak bertamadun.
7.  Hindari diri  dari hidup bertuhan kepada materialisme yang mengenepikan nilai-nilai 
     murni.
8.  Bergaullah dengan orang-orang yang bijak, baik dan bertaqwa.
9.  Jauhi dari ideologi-ideologi karut seperti liberalisme, humanisme dan modenisme yang  
     menganggap persolan agama itu sebagai sesuatu yang remeh temeh dan bersifat 
     peribadi.


Kesimpulan.



   -     Sebagai seorang muslim dan mukmin hendaklah menjaga hubungan dengan Allah
          s.w.t,  hubungan sesama manusia dan persekitarannya (alam sekitarnya).

-        Nafsu tidak meningkatkan mertabat manusia menjadi baik, jika digunakan 
          kearah yang negatif. Nafsu hendaklah diurus dan dirawat dengan baik , ia akan 
          mengangkat martabat manusia hingga ke tahap yang paling tinggi dalam kerjaya     
          manusia.

-         Sementara syaitan pula adalah musuh dialam ghaib, ia tetap musuh manusia buat
           selama-lamanya.

-ISLAM ITU INDAH-: PENGARUH HATI, NAFSU DAN SYAITAN DALAM DIRI MANUSIA.









-ISLAM ITU INDAH-

PENGARUH HATI, NAFSU DAN SYAITAN DALAM DIRI MANUSIA.

Ibnu Ya'quby pada -ISLAM ITU INDAH- - 5 bulan yang lalu
*Pendahuluan.* Manusia adalah makhluk yang indah dan sempurna, unik dan istimewa yang menjadi penghuni bumi ini. Al Qur'an menyatakan, firman Allah yang bermaksud : *" Sesungguhnya kami telah mencipta manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya, kemudian kami kambalikan dia ketempat yang serendah-rendahnya (neraka) kecuali orang-orang beriman mengerjakan amal saleh, maka bagi mereka pahala yang tidak putus-putus.* * ( Q. At Tin a. 1-6)* Firman Allah s.w.t yang bermaksud : *" Dan sesunggunya kami telah men... lagi »

ENAM PERKARA NEGATIF YANG BOLEH MEROSAKKAN AMALAN BAIK KITA.

Ibnu Ya'quby pada -ISLAM ITU INDAH- - 5 bulan yang lalu
Enam perkara yang negatif merosakkan amalan baik kita sabda Nabi s.a.w yang bermaksud : *(1)Suka mengaibkan orang lain* *(2)Keras hati/busuk hati* *(3)Cinta kepada dunia keterlaluan* *(4)Tidak punya Perasaan malu * *(5)Angan-angannya tinggi melangit* *(6)Perbuatan zalim berterusan* * (HR Ad Dailami)* *Suka Mengaibkan Orang Lain.* Mengaibkan orang lain, maksudnya melakukan sesuatu dengan cara memalukan orang lain, mewarwarkan keburukan orang lain, merancang perkara yang tidak wujud dengan tujuan memalukan, dan mereka cipta sesuatu yang tak wujud kepada orang yang diaibka... lagi »

Tidak bertajuk

Ibnu Ya'quby pada -ISLAM ITU INDAH- - 8 bulan yang lalu

Tidak bertajuk

Ibnu Ya'quby pada -ISLAM ITU INDAH- - 8 bulan yang lalu

Tidak bertajuk

Ibnu Ya'quby pada -ISLAM ITU INDAH- - 8 bulan yang lalu

Tidak bertajuk

Ibnu Ya'quby pada -ISLAM ITU INDAH- - 8 bulan yang lalu

Tidak bertajuk

Ibnu Ya'quby pada -ISLAM ITU INDAH- - 8 bulan yang lalu

Tidak bertajuk

Ibnu Ya'quby pada -ISLAM ITU INDAH- - 10 bulan yang lalu

Tidak bertajuk

Ibnu Ya'quby pada -ISLAM ITU INDAH- - Setahun yang lalu
KAYA DAN MISKIN (bagaimana seharusnya diungkapkan menurut Islam). *Tak seperti kebanyakan orang terkaya di dunia, pria jutawan di Arab Saudi ini kenapa memilih hidup miskin.* Memperkatakan tajuk diatas saya amat tertarik dengan seorang Billionaier Arab Saudi Sulaiman Al Rajhi adalah orang terkaya nombor 4 di Arab Saudi, dia adalah pendiri dari Al Rajhi Bank. Al Rajhi Bank adalah bank islam terbesar di dunia. Pada tahun 2012 lalu, Sulaiman terkenal ketika memutuskan untuk melepaskan semua kekayaannya kepada anak-anaknya. Dan sekarang ... lagi »

NERAKA SAQAR

Ibnu Ya'quby pada -ISLAM ITU INDAH- - 2 tahun yang lalu
NERAKA SAQAR. Orang atheis (tidak bertuhan) mengatakan neraka adalah ciptaan Arab dongengan orang arab, berarti mereka menapikan akan wujudnya akhirat dan neraka. Malahan lebih jauh dari itu tidak yakin adanya Allah Maha berkuasa ke atas alam ini. Bagi orang Islam ia bukanlah cerita dongeng. Bukan sumber legenda arab tetapi dari Al Qur'an...Allah berfirman yang maksudnya : "Apakah yang memasukkan kamu ke dalam Saqar (neraka)?" Mereka menjawab: "Kami dahulu tidak termasuk orang-orang yang mengerjakan shalat, dan kami tidak (pula) memberi makan orang miskin, dan adalah kami membicar... lagi »

BUKTI ILMIAH AL QUR'AN TERDAPAT PEMBATAS dan DINDING DIANTARA DUA LAUTAN.

Ibnu Ya'quby pada -ISLAM ITU INDAH- - 2 tahun yang lalu
BUKTI ILMIAH AL QUR'AN TERDAPAT PEMBATAS dan DINDING DIANTARA DUA LAUTAN. Keberadaan dua lautan ini berdasarkan al-Qur’an yang kemudian dibuktikan dengan ilmu pengetahuan modern. FIRMAN ALLAH " DIA MEMBIARKAN DUA LAUTAN MENGALIR YANG KEDUANYA KEMUDIAN BERTEMU. ANTARA KEDUANYA ADA BATAS YG TIDAK DILAMPAUI OLEH MASING2. (QS AR RAHMAN :19-20) FIRMAN ALLAH " DAN DIALAH MEMBIARKAN DUA LAUT (BERDAMPINGAN) YG INI TAWAR LAGI SEGAR DAN YG LAIN ASIN LAGI PAHIT DAN DIA MENJADIKAN ANTARA KEDUANYA DINDING DAN BATAS YG MENGHALANGI." (QS AL FURQAN : 53) Allah swt berfirman: مَرَجَ اْلبَحْرَيْنِ يَلْتَ... lagi »

Tidak bertajuk

Abd.Halim B.Yaakob pada -ISLAM ITU INDAH- - 2 tahun yang lalu

Tidak bertajuk

Abd.Halim B.Yaakob pada -ISLAM ITU INDAH- - 2 tahun yang lalu

Tidak bertajuk

Abd.Halim B.Yaakob pada -ISLAM ITU INDAH- - 2 tahun yang lalu
Mutiara kata... Al-Fadhil Tuan Syekh Mutawalli Sya'rawi Rahimahullahu Ta'ala Wa Ardhah: "Jika tak mampu menyatakan kebenaran, jangan pula bertepuk tangan (menyokong) dengan kebatilan". [image: Foto Abd Halim Yaakob.]

Keseimbangan hak rakyat dan tanggung jawab pemimpin

Abd.Halim B.Yaakob pada -ISLAM ITU INDAH- - 2 tahun yang lalu
Wacana Hari ini.. Keseimbangan hak rakyat dan tanggung jawab pemimpin حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى وَمُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَا حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ سِمَاكِ بْنِ حَرْبٍ عَنْ عَلْقَمَةَ بْنِ وَائِلٍ الْحَضْرَمِيِّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَأَلَ سَلَمَةُ بْنُ يَزِيدَ الْجُعْفِيُّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا نَبِيَّ اللَّهِ أَرَأَيْتَ إِنْ قَامَتْ عَلَيْنَا أُمَرَاءُ يَسْأَلُونَا حَقَّهُمْ وَيَمْنَعُونَا حَقَّنَا فَمَا تَأْمُرُنَا فَأَعْرَضَ عَنْهُ ثُمَّ سَأَلَهُ فَأَعْرَضَ عَنْهُ ثُمَّ سَأَلَهُ فِي الثّ... lagi »

SETIAP DARI KAMU ADALAH PEMIMPIN

Abd.Halim B.Yaakob pada -ISLAM ITU INDAH- - 2 tahun yang lalu
WACANA BULAN INI ALLAH MEMBENCI PEMIMPIN YANG MENGEJAR JABATAN. حَدَّثَنَا أَبُو مَعْمَرٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ حَدَّثَنَا يُونُسُ عَنْ الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنِي عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ سَمُرَةَ قَالَ قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ سَمُرَةَ لَا تَسْأَلْ الْإِمَارَةَ فَإِنْ أُعْطِيتَهَا عَنْ مَسْأَلَةٍ وُكِلْتَ إِلَيْهَا وَإِنْ أُعْطِيتَهَا عَنْ غَيْرِ مَسْأَلَةٍ أُعِنْتَ عَلَيْهَا وَإِذَا حَلَفْتَ عَلَى يَمِينٍ فَرَأَيْتَ غَيْرَهَا خَيْرًا مِنْهَا فَأْتِ الَّذِي هُوَ خَيْرٌ وَكَفِّرْ عَنْ يَمِين... lagi »

Tidak bertajuk

Abd.Halim B.Yaakob pada -ISLAM ITU INDAH- - 2 tahun yang lalu
Abd Halim Yaakob telah berkongsi foto Islampos. 10 jam · [image: Foto Islampos.] Suka Suka Sangat suka Haha Wau Sedih Marah Komen

MUTIARA KATA

Abd.Halim B.Yaakob pada -ISLAM ITU INDAH- - 2 tahun yang lalu
. pada 29hb Julai jam 4.17 ptg · [image: Foto Islampos.]

MUTIARA KATA.

Abd.Halim B.Yaakob pada -ISLAM ITU INDAH- - 2 tahun yang lalu
Kata2 Mutiara... [image: Foto Abd Halim Yaakob.]

ANDA TAHU SIAPA DIA WAHABI?

Abd.Halim B.Yaakob pada -ISLAM ITU INDAH- - 2 tahun yang lalu
Fitnah yang selama ini berlaku...dimana2 saja khususnya di Indonesia dan Malaysia tentang Gelaran wahabi ...sebenarnya ia bersumber dari golongan Khawarij yang melakukan fitnah ini oleh Abd. Wahab Bin Abdul Rahman Bin Rustum seorang dari golongan Khawarij... Pusat Informasi Kajian Ahlussunnah Waljama'ah daerah Aceh Indonesia Serambi Makkah... Hentikan Fitnah ini...demi perpaduan umat Islam di negara ini... [image: Foto Pusat Informasi Kajian Ahlussunnah Wal Jama'ah Aceh.] Pusat Informasi Kajian Ahlussunnah Wal Jama'ah Aceh pada 26hb Julai jam 3.31 ptg · Semoga Tidak Ada Lagi Fitnah


أحبك يا رسول الله......أحبك يا الله

Cara Mandi Haid dan Mandi Junub

Lynn si pipi merah pada ! *أحبك يا رسول الله......أحبك يا الله ! - 4 tahun yang lalu
Cara Mandi Haid dan Mandi Junub Haid adalah salah satu najis yang menghalangi wanita untuk melaksanakan ibadah sholat dan puasa maka setelah selesai haid kita harus bersuci dengan cara yang lebih dikenal dengan sebutan mandi haid. Agar ibadah kita diterima Allah maka dalam melaksanakan salah satu ajaran islam ini, kita harus melaksanakannya sesuai tuntunan Rasulullah *Shallallahu ‘alaihi wa Sallam* dan Rasulullah telah menyebutkan tata cara mandi haid dalam hadits yang diriwayatkan oleh Muslim dari ‘Aisyah *Radhiyallahu ‘Anha* bahwa Asma’ binti Syakal *Radhiyallahu ‘Anha* bertany... lagi »

dairishare

Tip Cara Yang Boleh Membuatkan Anda Mudah Tidur

Nas Rul pada dairishare - Sehari yang lalu
Sesetengah orang ketika ini banyak yang mengalami masalah tidur, sehinggakan mereka kurang berehat dan membuat mereka merasa lelah ketika beraktiviti pada keesokan harinya. Kebanyakkan orang mengatasi masalah tersebut dengan mengambil ubat tidur.Pekara tersebut sama seperti merosakkan tubuh mereka, alangkah baiknya jika menggunakan cara semulajadi untuk boleh mendapatkan tidur yang nyenyak. Berikut beberapa cara mudah agar anda mudah terlelap: *Kemaskan tempat tidur* Cara ini menjadi salah satu cara agar membuat anda berasa selesa semasa tidur. Sebuah kajian baru juga mendapati ba... lagi »

Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy

Kisah Kesabaran Wanita yang Tak Kunjung Hamil, Hingga Allah Mencabut Nyawanya

ابوعكاشة pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - 17 jam yang lalu
KAPAN GILIRANKU? Bismillah. Semoga menjadi ibrah bagi kita semua. Cerita dari seorang sahabat, seorang teman, seorang ibu, yang sangat tegar. Inspirasi bagi kita untuk selalu menggantungkan harapan kepada Allah, *raja'* (berharap) serta *khauf *(takut), dan berserah diri hanya kepada Allah atas seluruh ketetapan-Nya dan takdir dari-Nya. Sedih. Tertekan. Depresi rasanya menikah selama ini belum dikaruniai keturunan. Bingung setiap kali ada pertanyaan "Ummu belum hamilkah?"... Atau saat berkumpul bersama keluarga, ada saja yang usil bercanda... Tapi cukup masuk ke hati. Tidak nyaman ... lagi »

Hukum Mencukur Jenggot Karena Pekerjaan

ابوعكاشة pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - Sehari yang lalu
HUKUM MENCUKUR HABIS JENGGOT UNTUK MENDAPATKAN PEKERJAAN*Pertanyaan:* Jika saya ingin mendapatkan suatu pekerjaan, namun dipersyaratkan saya harus mencukur jenggot, apa yang harus saya lakukan? *Jawaban Syaikh Abdul Aziz bin Abdillah bin Baz rahimahullah:* Nabi shollallahu alaihi wasallam bersabda dalam hadits shahih: إِنَّمَا الطَّاعَةُ فِي الْمَعْرُوفِ Ketaatan (kepada manusia) hanyalah dalam hal yang ma’ruf (selama tidak bertentangan dengan aturan syariat, pent) (H.R al-Bukhari dan Muslim) Nabi shollallahu alaihi wasallam bersabda: لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِ... lagi »

Hukum Memiliki Kunyah Abul Qasim, Seperti Rasulullah

ابوعكاشة pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - Sehari yang lalu
BOLEHKAH BERKUNIYYAH DENGAN ABUL QASHIM? Telah disebutkan dengan sanad-sanad yang shahih didalam riwayat Al-Bukhari dan Muslim dan yang lainnya bahwa Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam melarang untuk berkuniyah dengan sebutan Abul Qashim, Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bersabda: تسموا باسمي ولا تكنوا بكنيتي *"Bernamalah dengan namaku dan jangan berkuniyah dengan kuniyahku"* Para Ulama telah menyebutkan tiga madzhab dalam permasalahan ini *1⃣ Pendapat pertama *adalah melarang berkuniyah dengan Abul Qashim secara mutlak, diantara Ulama yang berpendapat dengan pendapat... lagi »

Kisah & Nasihat dalam Meniti Sunnah Poligami (Taaddud)

ابوعكاشة pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - 3 hari yang lalu
"Meniti Jejak Sunnah yang Kian Asing" Belajar mengarungi kehidupan berpoligami. Subhanallah, ada banyak kisah di sana. Aku suka sharing dengan teman ummahat yang juga di ta'addud (poligami). Hmm.., semua itu kujadikan pelajaran. Kusimpulkan bahwa untuk berpoligami itu memang benar-benar harus punya modal sabar. Kalau kita tidak punya modal yang satu ini, sungguh akan kandas bahtera yang sudah dibangun. Akan begitu saja terhempas kemana arah angin bertiup. Badai demi badai terus akan menghantam biduk rumah tangga ta'addud. Yah, jangankan yang menjalani ta'addud, rumah tangga tungg... lagi »

Sebab Seseorang Terus Melakukan Dosa

ابوعكاشة pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - 4 hari yang lalu
SEBAB SEORANG TERUS MENERUS BERADA DALAM DOSA DAN KESALAHANPara Ulama menyebutkan beberapa sebab seorang menyebabkan seorang terus menerus berada dalam kesalahan : 1. Bersandar dengan luasnya Rahmat Allah. Allah Taala berfirman : إِنَّ رَحْمَةَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ "Sesungguhnya Rahmat Allah itu dekat dengan orang-orang yg berbuat ihsan." (QS. Al-A'raf 56) Bagaimana mungkin orang yg terus menerus dalam dosa akan diberikan Rahmat Allah. Rahmat Allah tidak akan diberikan kepada orang yg terus menerus berbuat dosa, akan tetapi hanya diberikan kepada orang-orang yg berl... lagi »

Dalil Tentang Dahsyatanya Azab Api Neraka

ابوعكاشة pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - 5 hari yang lalu
DAHSYATNYA ADZAB API NERAKA Keimanan dengan hari akhir menjadi tidak berarti tanpa keyakinan dengan dengan adanya surga dan neraka. Terkait dengan kehidupan mengerikan di neraka ada beberapa hal : DALAMNYA JURANG NERAKA Bagaimana dalamnya neraka digambarkan dalam sebuah hadits, dari Abu Hurairah radhiyallahu berkata : "Kami pernah duduk-duduk bersama Nabi shallallahu alaihi wasallam, tiba-tiba kami mendengar suara dentuman benda yg jatuh ke dasar. Maka Nabi shallallahu alaihi wasallam bersabda : Tahukah kalian suara apa ini? Beliau mengatakan : Itu adalah suara batu yg dilemparkan... lagi »

Dalil Indahnya Kenikmatan Surga

ابوعكاشة pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - 6 hari yang lalu
INDAHNYA KENIKMATAN SURGA Allah Ta'ala berfirman dalam sebuah hadits Qudsi : أَعْدَدْتُ لِعِبَادِي الصَّالِحِينَ مَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَلَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَلَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ ذُخْرًا َلْهَ مَا أُطْلِعْتُمْ عَلَيْهِ ، ثُمَّ قَرَأَ ( فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ) "Aku telah siapkan untuk hamba Ku yang shalih : Kenikmatan surga yang tidak pernah tidak dilihat mata, tidak pernah didengar telinga dan tidak pernah terbetik di dalam hati manusia. Sebagai simpanan baginya, yang kalian belum pernah melihatny... lagi »

Penggembos Manhaj Lebih Berbahaya Daripada Orang Menyimpang Terang-terangan

ابوعكاشة pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - Seminggu yang lalu
JANGAN JADI PENGGEMBOS DAKWAHIbnul Qayyim rahimahullah berkata: إذا لم تكن من أنصار الرسول فتنازل الحرب فكن من حراس الخيام، فإن لم تفعل فكن من نظارة الحرب الذين يتمنون الظفر للمسلمين، ولا تكن الرابعة فتهلك. "Jika engkau tidak termasuk pembela Rasulullah shallallahu alaihi wasallam yang turun di medan perang, maka jadilah engkau termasuk para penjaga tenda pasukan, jika engkau tidak mau melakukannya maka jadilah salah seorang penonton yang mengharapkan kemenangan bagi kaum muslimin, dan jangan sampai engkau menjadi yang keempat (penggembos) sehingga engkau akan binasa." Bada-i'ul Fa... lagi »

Dakwah Gado-gado (Mencampur Al Haq dan Al Bathil)

ابوعكاشة pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - Seminggu yang lalu
DAKWAH GADO-GADO Dapat kiriman gambar unik dari saudara, setelah diklik, beritanya sebagai berikut, "Ada pengajian unik. Dresscode nya anime dan superhero kayak acara cosplay. Inisiatornya adalah sebuah komunitas muslim di Surabaya bernama Superhero Beramal. Isinya penggemar superhero dan cosplay yang fokus pada kegiatan amal dan dakwah untuk anak. Saat ceramah, ustadz mengenakan baju superhero dan peserta diperbolehkan datang dengan baju tokoh idolanya. Nama ustadznya juga gak jauh dari tokoh anime, Ustadz Naruto alias Marzuki Imron. Mereka juga menyelenggarakan acara bertema 'Wis... lagi »

Kisah Pengalaman Menuntut Ilmu di Pondok Pesantren

ابوعكاشة pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - Seminggu yang lalu
MENATAP MASA DEPAN Aku terlahirkan di sebuah kota di bumi Sriwijaya, di tahun-tahun meletus dan pecahnya konflik Ambon. Bapakku seorang pekerja swasta, Ibuku seorang ibu rumah tangga. Aku anak keempat dari 6 bersaudara, di sebuah keluarga yang sedikit banyaknya alhamdulillah berkecukupan. Masa kecilku ku habiskan di pondok pesantren. Dari satu pondok ke pondok lainnya, tak terasa sekarang aku sudah berada di pondok keempat. Jujur, di sanalah aku baru menemukan lezatnya thalabul ilmi, dan disanalah aku menyadari betapa banyak nikmat Allah kepadaku yang selama ini lupa kusyukuri. Da... lagi »

Takut Siksa Allah di Dunia dan di Akhirat (Khutbah Jumat)

ابوعكاشة pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - Seminggu yang lalu
KHUTBAH JUMAT MASJID NAWAWI PONDOK KELOR PAITON 20 RABIUL AKHIR 1440 H/ 27 DES 2018 M TEMA: TAKUT AKAN SIKSAAN ALLAH DI DUNIA DAN DI AKHIRAT*KHUTBAH PERTAMA* إِنَّ الْحَمْدَ لِلَّهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَعَلَى أَلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ.قَ...lagi »

Keutamaan Dzikir Pagi dan Sore (Petang)

ابوعكاشة pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - Seminggu yang lalu
Perintah Allah Untuk Memperbanyak Dzikir Khususnya Pagi dan Sore Hari Allah ta'ala berfirman: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا الَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلً *"Wahai orang-orang yang beriman sebutlah nama Allah dengan sebutan yang banyak dan sucikanlah Dia di waktu pagi dan sore hari!"* [Al Ahzab: 41-42] Tentang Dzikir Pagi dan Sore Allah ta'ala berfirman: وَالذَّاكِرِينَ الَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ الَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا *"...Orang-orang yang banyak mengingat Allah, laki-laki dan perempuan, Allah sediakan untuk mere... lagi »

Kisah : Goresan Tinta di Ujung Senja

ابوعكاشة pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - 2 minggu yang lalu
"Goresan Tinta Di Ujung Senja" Musim hujan tiba, berhari-hari derasnya hujan tiada henti mengguyur kotaku, mungkin juga senasib dengan kota-kota tetanggaku, entahlah. Seperti halnya kalbu ini saat itu, berbagai fitnah deras mengepung dan berusaha untuk mencederainya, terjatuh kemudian bangkit, terjerembab lantas bangun, karena semata-mata keutamaan dari Allah, akhirnya aku tersadar, kutepis fitnah itu karena ku yakin bahwa 'qalbun salim' adalah harga mati untuk mengejar surga Allah. Sekali lagi tiada lain kecuali karena taufik dan rahmat dari-Nya. Dunia itu bulat, sebulat tekadku sa... lagi »

Hukum Menelan Sisa Makanan di Gigi Saat Shalat

ابوعكاشة pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - 2 minggu yang lalu
HUKUM SISA MAKANAN YANG ADA DI ANTARA SELA GIGI SAAT SHALATSyaikh Ibnu 'Utsaimin rahimahullah berkata, "Adapun terkait dengan sisa makanan pada gigi, tidak mengapa masih ada di antara sela-sela gigi, meskipun seseorang shalat. Namun bila sisa makanan itu lepas dari sela gigi, maka jangan ia menelannya. Terkadang sisa makanan masih ada di antara sela gigi atau bisa jadi ia menggerakannya dengan lidah lalu keluar. Kami katakan: "Hal ini tidak mengapa, namun jangan ia menelannya." Liqa' al Bab al Maftuh 213) http://binothaimeen.net/content/6504 http://t.me/ukhwh *MASIH ADA SISA MAKAN... lagi »

Sifat Seorang Mukmin Berhati-hati dan Tidak Tergesa-gesa

ابوعكاشة pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - 2 minggu yang lalu
SIFAT SEORANG MUKMIN ITU ADALAH SANGAT BERHATI-HATI DALAM URUSANNYA,TIDAK TERGESA-GESA At-ta’anni adalah memperjelas permasalahan dan tidak tergesa-gesa (bertindak). (al-Mishbah, 1/28) Asy-Syaikh Muhammad bin Shalih al-Utsaimin rahimahullah berkata, “At-ta’anni dalam berbagai urusan dan tidak tergesa-gesa adalah seseorang tidak mengambil sikap hanya berdasarkan lahiriahnya lalu tergesa-gesa membuat keputusan. Dia langsung mengambil keputusan sebelum memperjelas dan meneliti masalah.” (Syarh Riyadhish Shalihin, 2/285) | via asysyariah.com Asy Syaikh Al-Allamah Abdul Aziz Ibnu Baz rah... lagi »

Kapan Seseorang Menghalalkan Dosa Hingga Jadi Kafir?

ابوعكاشة pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - 2 minggu yang lalu
KAPAN SESEORANG MENGANGGAP HALAL SUATU DOSA SEHINGGA JADI KAFIR? *BANTAHAN TERHADAP UCAPAN MUHAMMAD BIN HADI BAHWA ORANG YANG TERUS MENERUS MELAKUKAN DOSA BESAR BERARTI MENGANGGAPNYA HALAL * *Al-Allamah Shalih al-Fauzan hafizhahullah* *Pertanyaan : *Apa ketentuan atau rambu-rambu yang harus diketahui oleh seorang penuntut ilmu untuk menghukumi seseorang sebagai orang yang menganggap halal maksiat –yang disepakati pengharamannya– yang mana orang yang menganggap halal maksiat tersebut divonis kafir? *Jawaban : *Rambu-rambu yang menunjukkan menganggap halal maksiat adalah dengan seseor... lagi »

Indahnya Hidup dengan Alquran

ابوعكاشة pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - 2 minggu yang lalu
Renungan Jiwa Ringkas Indahnya hidup dengan Alqur'an Bismillah. Indahnya hidup dengan alqur'an, hari hari mengawalinya denganya, mebacanya, merenunginya, mentadaburinya, menghafalnya, menjaganya, mengamalkanya, berobat denganya, berhukum dengannya, serta mendakwahkanya. Maka oleh karenanya kita diperintahkan untuk bergembira dengan karunia itu, mari kita gapai keutamaan itu, dan mulailah melirik untuk berfikir kearahnya, dan berjalan diatasnya. Sungguh dunia dan apa yang diperebutkan manusia hanya sejenak, apa yg mereka kumpulkan akan meninggalkanya atau dia yang meninggalkan duni... lagi »

Kisah Pemuda yang Terkena Sihir

ابوعكاشة pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - 2 minggu yang lalu
"Akhir Dari Penculikan, Awal Dari Keterasingan" Suatu kehendak Allah, memberikan hidayah kepada orang-orang yang dikehendaki dan menyesatkan orang-orang yang Ia kehendaki. Dialah Dzat yang Maha Suci lagi Sempurna. Dia berkuasa membolak-balikkan kalbu seorang insan dengan sangat mudah. Hidayah dan taufik hanya milik Allah semata. Aku seorang pemuda berasal dari kota metropolitan. Di sana tampak dan sangat jelas kesibukan duniawi untuk mencari harta dan kedudukan di sisi manusia. Para pemuda baik laki-laki maupun wanita memakai pakaian yang jelas melanggar syariat Islam. Handphone andr... lagi »

Allah Akan Selalu Menjaga Agama-Nya Meski Syaikh Rabi' Wafat

ابوعكاشة pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - 2 minggu yang lalu
ALLAH AKAN SELALU MENJAGA AGAMA-NYA WALAUPUN ASY-SYAIKH RABI' HAFIZHAHULLAH TIDAK ADA Semua orang yang menyimpang dari manhaj salaf di zaman ini engkau lihat mengangan-angankan kematian asy-Syaikh Rabi' hafizhahullah. Contohnya para pengikut Muhammad bin Hadi, dan sebelumnya para pengikut si maftun yang fasik Abdul Latif al-Kurdi juga mengangan-angankan kematian beliau sebelum beliau berbicara tentang syaikh mereka yang maftun (terkubur fitnah) dan fasik serta membongkar kedoknya. Dahulu mereka mengatakan tentang kami, "Mereka menipu asy-syaikh Rabi' dan berdusta kepada beliau serta... lagi »

Siapakah Syaikh Abdul Qodir al-Jaelani ?

Happyislam Dotcom pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - 3 minggu yang lalu
Siapakah Syaikh Abdul Qodir al-Jaelani ? Oleh : Al-Ustadz Abu Hafiy Abdullah hafizhahullah Tahukah anda siapa Asy Syaikh Adul Qadir Al-Jailani? Cobalah lontarkan pertanyaan ini kepada siapa saja yang anda jumpai. Insya Allah mereka akan mengenalnya. Dia adalah seorang wali, dia adalah ulama, dia adalah orang shalih. Ya, nama Syaikh Abdul Qadir Al-Jailani begitu populer di negeri kita. Beliau dikenal sebagai seorang ulama yang shalih, sekaligus sangat identik dengan berbagai karamah yang dimiliki. Ada yang meyakini bahwa beliau adalah wali Allah yang mampu terbang tinggi di angkasa r... lagi »

Bangkit Kembali

Mati Dua Kali Hidup Dua Kali

Werdah pada Bangkit Kembali - 2 tahun yang lalu
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala: كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِٱللَّهِ وَكُنتُمْ أَمْوَٰتًا فَأَحْيَٰكُمْ ۖ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿٢٨﴾ "Mengapa kamu kufur kepada Allah, padahal kamu tadinya MATI, lalu Allah mengHIDUPkan kamu, kemudian kamu diMATIkan dan diHIDUPkan-Nya kembali, kemudian kepada-Nya-lah kamu dikembalikan?" (Surah Al-Baqarah 2: 28) Ayat di atas memberitahu kita bahawa ada DUA keMATIan dan DUA keHIDUPan. Dimulakan dengan mati kemudian berakhir dengan hidup. Namun begitu tidak semua orang percaya a... lagi »

Dakwah Nabi Nuh 'alaihis salam

Werdah pada Bangkit Kembali - 2 tahun yang lalu
*UMUR NABI NUH 'ALAIHIS SALAM 1000 TAHUN?* Sebelum terungkai jawapan kepada soalan di atas, mari kita lihat ayat Al-'Ankabut 29: 14 di bawah: وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَىٰ قَوْمِهِۦ فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ *سَنَةٍ* إِلَّا خَمْسِينَ *عَامًا* فَأَخَذَهُمُ ٱلطُّوفَانُ وَهُمْ ظَٰلِمُونَ ﴿١٤﴾ "Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Nuh kepada kaumnya, dia tinggal di antara mereka SERIBU TAHUN KURANG LIMA PULUH TAHUN. Maka mereka ditimpa banjir besar, dan mereka adalah orang-orang yang zalim." (Surah Al-'Ankabut 29: 14) Ayat ini merupakan ayat 'Tasliah' iaitu ayat hiburan kepada Nabi ... lagi »

Taubat : Satu Diterima Satu Ditolak

Werdah pada Bangkit Kembali - 2 tahun yang lalu
*بسم الله الرحمن الرحيم* Segala puji dan syukur kepada Allah SWT atas segala limpahan kurniaNya yang begitu banyak serta memberikan kekuatan untuk menulis kali ini. Selawat serta salam sebanyak-banyaknya buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda. Allah berfirman dalam ayat 17 dan 18 surah an-Nisaa' : [image: A017] Sesungguhnya *penerimaan taubat itu disanggup oleh Allah* hanya bagi orang-orang yang *melakukan kejahatan* disebabkan (sifat) *kejahilan* kemudian mereka *segera bertaubat*, maka... lagi »

Mari Jiwai Rasa Syukur Kurniaan ar-Rahman

Werdah pada Bangkit Kembali - 2 tahun yang lalu
Dan Dia lah yang menguasai kapal-kapal yang belayar di laut, yang kembang tinggi layarnya seperti gunung-ganang; (Ar-Rahmaan 55:24) Bismillahirrahmanirrahim. Assalamu'alaikum. Segala puji bagi Allah yang selayaknya dipuji. Selawat serta salam buat junjungan mulia nabi Muhammad, keluarga serta para sahabat dan sekelian yang mengikuti baginda hingga ke hari kiamat. Lama sangat tak update blog. Hari ni sambung tentang *** Nikmat yang tidak dapat didustakan yang pernah ditulis lama dahulu. Itu adalah sebahagian daripada N3 *** *memanglah hanya sedikit sahaja orang yang bersyukur.* ... lagi »

Pintu Syurga VS Pintu Neraka

Werdah pada Bangkit Kembali - 3 tahun yang lalu
Bismillahirrahmanirrahim. Assalamu'alaikum. Segala puji hanya bagi Allah Subhanahu wa ta'aala (SWT) yang mentadbir seluruh alam, mencurahkan limpah kurniaNya dan kenikmatan yang begitu banyak, sehingga kita tak mampu menghitungnya. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam (SAW) serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda. Alhamdulillah pagi ini berkesempatan mendengar kuliyah Ustaz Nouman Ali Khan seperti di bawah. Saya dapati kebanyakan isi kuliyah beliau ada persamaannya dengan Kuliyah U... lagi »

Sungguh! penyesalan itu datang pada bahagian akhir...

Werdah pada Bangkit Kembali - 3 tahun yang lalu
Bismillahirrahmanirrahim. Assalamu'alaikum. Segala puji hanya bagi Allah SWT yang mentadbir seluruh alam, mencurahkan limpah kurniaNya dan kenikmatan yang begitu banyak, sehingga kita tak mampu menghitungnya. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad saw serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda. BETAPA TINGGINYA ALLAH MENILAI WAKTU Waktu adalah usia kehidupan kita dan tempat kita berada, bernaung, mengambil dan memberi manfaat. Betapa tingginya nilai sebuah waktu HINGGAKAN ALLAH bersumpah demi waktu dalam BEBERA... lagi »

Rawatan dengan Ceragem

Werdah pada Bangkit Kembali - 3 tahun yang lalu
Bismillahirrahmanirrahim. Assalamu'alaikum. Segala puji hanya bagi Allah SWT yang mentadbir seluruh alam, mencurahkan limpah kurniaNya dan kenikmatan yang begitu banyak, sehingga kita tak mampu menghitungnya. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad saw serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda. Sebenarnya N3 ni dah lama tersimpan dalam draft namun bila sebentar tadi saya ke blog Inspirasi Mawaddah yang menyentuh sedikit tentang rawatan ceragem , maka saya teringat kembali N3 ini dan postkan di sini buat pengetahua... lagi »

Yakin VS Rasa

Werdah pada Bangkit Kembali - 3 tahun yang lalu
Bismillahirrahmanirrahim. Assalamu'alaikum. Segala puji hanya bagi Allah Subhanahu wa ta'aala (SWT) yang mentadbir seluruh alam, mencurahkan limpah kurniaNya dan kenikmatan yang begitu banyak, sehingga kita tak mampu menghitungnya. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam (SAW) serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda. Perkongsian rengkas tentang apa yang disyarahkan oleh Ustaz Kariman dalam YouTube di atas ini. Jika ditanya kepada semua muslimin dan muslimat tentang keyakinan terhadap... lagi »

"Mudahnya Menjemput Rezeki"

Werdah pada Bangkit Kembali - 3 tahun yang lalu
Bismillahirrahmanirrahim. Assalamu'alaikum. Segala puji hanya bagi Allah Subhanahu wa ta'aala (SWT) yang mentadbir seluruh alam, mencurahkan limpah kurniaNya dan kenikmatan yang begitu banyak, sehingga kita tak mampu menghitungnya. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam (SAW) serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda. Alhamdulillah! Baru-baru ini saya telah dihadiahkan buku di atas ini oleh salah seorang menantu saya. Buku ini ternyata amat laris. Buku yang ada di tangan saya ini ada... lagi »

Yang Maha Agung

Werdah pada Bangkit Kembali - 3 tahun yang lalu
Bismillahirrahmanirrahim. Assalamu'alaikum. Segala puji hanya bagi Allah Subhanahu wa ta'aala (SWT) yang mentadbir seluruh alam, mencurahkan limpah kurniaNya dan kenikmatan yang begitu banyak, sehingga kita tak mampu menghitungnya. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam (SAW) serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda. N3 ini merupakan sebahagian yang pernah ditulis sebelum ini di SINI Al-'Adzim ٱلۡعَظِيمُ ialah nama Allah yang ke 33 dalam senarai nama-nama Allah yang baik, Al-Asmaul h... lagi »

Perkhabaran Daripada Surah al-Waaqi'ah

Werdah pada Bangkit Kembali - 3 tahun yang lalu
Bismillahirrahmanirrahim. Assalamu'alaikum. Segala puji hanya bagi Allah Subhanahu wa ta'aala (SWT) yang mentadbir seluruh alam, mencurahkan limpah kurniaNya dan kenikmatan yang begitu banyak, sehingga kita tak mampu menghitungnya. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam (SAW) serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda. Semasa saya bersama-sama suami dan dua orang anak ke Jakarta pada 28 April hingga 30 April 2013 saya mengajak anak muda yang menjadi pemandu kami ke toko buku. Tersanga... lagi »

DIA tidak goyah, DIA stabil dan tidak mudah dikalahkan.

Werdah pada Bangkit Kembali - 3 tahun yang lalu
Masjid Kubah Emas Dian Al Mahri. Lokasinya di JI.Meruyung, Cenere, Depok, Jawa Barat, Indonesia..tak sangka dapt berkunjung ke sana pada 29 April 2013. Bismillahirrahmanirrahim. Assalamu'alaikum. Segala puji hanya bagi Allah Subhanahu wa ta'aala (SWT) yang mentadbir seluruh alam, mencurahkan limpah kurniaNya dan kenikmatan yang begitu banyak, sehingga kita tak mampu menghitungnya. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam (SAW) serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda. Al-Matiin Kalima... lagi »

Al-Wakil

Werdah pada Bangkit Kembali - 3 tahun yang lalu
SumberBismillahirrahmanirrahim. Assalamu'alaikum. Segala puji hanya bagi Allah Subhanahu wa ta'aala (SWT) yang mentadbir seluruh alam, mencurahkan limpah kurniaNya dan kenikmatan yang begitu banyak, sehingga kita tak mampu menghitungnya. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam (SAW) serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda. Nama Allah dalam asmaul husna yang ke 52 ialah al-Wakil yang membawa maksud; 1) Yang Maha Mewakili 2) Yang Maha Memelihara Kalimah ini tembil daripada huruf waw, ka... lagi »

Ilmu Tauhid

Werdah pada Bangkit Kembali - 3 tahun yang lalu
Kitab tauhid diperakui Oleh Fakta Sains karangan Abdul Majid Aziz Az-Zindani Bismillahirrahmanirrahim. Assalamu'alaikum. Segala puji hanya bagi Allah Subhanahu wa ta'aala (SWT) yang mentadbir seluruh alam, mencurahkan limpah kurniaNya dan kenikmatan yang begitu banyak, sehingga kita tak mampu menghitungnya. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam (SAW) serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda. Alhamdulillah! saya diperkenalkan buku di atas oleh anak bongsu saya. Buku ini digunakan oleh... lagi »

"NUSABBIHU" dan "NUQADDISU"

Werdah pada Bangkit Kembali - 3 tahun yang lalu
Bismillahirrahmanirrahim. Assalamu'alaikum. Segala puji hanya bagi Allah Subhanahu wa ta'aala yang mentadbir seluruh alam, mencurahkan limpah kurniaNya dan kenikmatan yang begitu banyak, sehingga kita tak mampu menghitungnya. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda. Hari ini sambung tulis tentang nama Allah Al-Quddus iaitu nama Allah yang keempat dalam asmaul husna. Dalam N3 lepas dinyatakan bahawa Quddus membawa makna suci. Al-Quddus maksudn... lagi »

Dialah al-Quddus

Werdah pada Bangkit Kembali - 3 tahun yang lalu
Sumber Bismillahirrahmanirrahim. Assalamu'alaikum. Segala puji hanya bagi Allah subhanahu wa ta'aala (selepas ini ditulis dengan SWT) yang mentadbir seluruh alam, mencurahkan limpah kurniaNya dan kenikmatan yang begitu banyak, sehingga kita tak mampu menghitungnya. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam (selepas ini ditulis SAW) serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda. Hari ini ingin kongsikan serba sedikit hasil dengar ceramah tentang nama Allah Al-Quddus iaitu nama Allah yang keempa... lagi »

Jom Belajar Bahasa Arab

Werdah pada Bangkit Kembali - 3 tahun yang lalu
Bismillahirrahmanirrahim. Assalamu'alaikum. Segala puji hanya bagi Allah SWT yang mentadbir seluruh alam, mencurahkan limpah kurniaNya dan kenikmatan yang begitu banyak, sehingga kita tak mampu menghitungnya. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad saw serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda. Kelas pengajian Bahasa Arab kelolaan Yayasan Ta'lim telah diupload ke YouTube. Kelas Bahasa Arab Asas ini diajar oleh Ustaz Yunus Zainal. Buku yang digunakan ialah "First Steps in Arabic Grammar" terbitan IQRA' INTERNATIONA... lagi »

:: Subur Lawannya Gersang ::

Werdah pada Bangkit Kembali - 3 tahun yang lalu
Bismillahirrahmanirrahim. Assalamu'alaikum. Segala puji hanya bagi Allah SWT yang mentadbir seluruh alam, mencurahkan limpah kurniaNya dan kenikmatan yang begitu banyak, sehingga kita tak mampu menghitungnya. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad saw serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda. Apa khabar iman kita hari ini? Semoga kita masih istiqamah memeliharanya. Istiqamah bukan sahaja bermaksud tetap tetapi sebenarnya kita kena berusaha supaya dari sehari ke sehari bertambah meningkat amalan kita disamping m... lagi »

Labanan Khaalisan - Susu Yang Bersih

Werdah pada Bangkit Kembali - 3 tahun yang lalu
Sumber : Googles Bismillahirrahmanirrahim. Assalamu'alaikum. Hanya kepada Allah SWT kita panjatkan pujian dan kita sampaikan segala keluhan. Selawat serta salam kita ucapkan kepada Nabi Muhammad SAW, keluarga serta para sahabat serta pengikut setia hingga ke hari kiamat. Allah berfirman: [image: A066] Dan sesungguhnya pada binatang-binatang ternak itu, kamu beroleh pelajaran yang mendatangkan iktibar. Kami beri minum kepada kamu daripada apa yang terbit dari dalam perutnya, yang lahir dari antara hampas makanan dengan darah; (iaitu) *susu yang bersih*, yang mudah diminum, lagi ... lagi »

Muhasabah Diri - Intiqad

Werdah pada Bangkit Kembali - 3 tahun yang lalu
Bismillahirahmanirrahim. Assalamu'alaikum. Segala puji bagi Allah pentadbir seluruh alam. Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad, keluarga dan para sahabat serta pengikut setia hingga ke hari kiamat. Hari ini berkesempatan mendengar dan mencatat hasil dengar kuliyah tentang Al-Intiqad - Muhasabah diri - menghisab diri iaitu salah satu sifat mahmudah yang perlu dimiliki oleh setiap insan yang beriman. Kita hendaklah sentiasa muhasabah diri secara bersungguh-sungguh sehingga kita dapat mengetahui kelemahan dan kekurangan diri. Dasar hukum yang pertama ialah Firman Allah SWT: [i... lagi »
















Tiada ulasan: