Ahad, 24 Februari 2019

Makan Politik Islam. 9187.



1. Makan. 

Masak Nasi + 7 Bahan ini Bikin Aromanya Makin Nikmat. Selera Makan Jadi Makin Meningkat
bahan penambah aroma nasi
BY MEILY ROHMATUN
Featured Image
bahan penambah aroma nasi via https://www.bbc.com

Meski sudah jadi makanan pokok sehari-hari, terkadang bosan juga sih makan nasi putih biasa. Apalagi kalau lagi nggak nafsu makan. Nah, kalau lagi di situasi kayak begini, cobalah untuk menambahkan aroma wangi pada nasi dengan bahan-bahan tertentu. Dijamin nafsu makanmu bakal naik lagi.

Sebagai referensimu, berikut beberapa bahan penambah aroma wangi pada nasi yang bisa kamu masukkan serta saat menanak nasi.

1. Cara tradisional paling sering dipakai untuk memberi aroma nasi adalah menambahkan daun pandan
daun pandan via www.mstar.com.my
Daun pandan nggak hanya digunakan untuk menambah aroma pada kue dan minuman saja, tapi cocok untuk nasi juga. Nasi uduk dan nasi liwet contohnya, bakal makin nikmat aromanya saat ditambahkan daun pandan. Caranya mudah, kamu tinggal masukkan selembar daun pandan yang diikat atau dipotong-potong jadi beberapa bagian ke dalam beras yang ditanak. Setelah matang, daun pandannya bisa kamu sisihkan.

2. Sebelum disantap, kamu bisa menambahkan satu sendok makan mentega selagi nasi masih panas lalu aduk rata
nasi mentega via www.kitchenmissus.com
Salah satu cara yang mudah dan praktis untuk menambah kenikmatan aroma nasi adalah dengan menambahkan mentega. Nggak cuma menambah aromanya, mentega juga memberikan rasa gurih pada nasi. Kombinasi rasa dan aroma nasi putih hangat dengan mentega ini cocok buat anak yang susah makan biar nafsu makannya bertambah.

3. Sering digunakan sebagai penambah aroma pada berbagai hidangan oriental, masukkan serai saat menanak nasi
Sebelum dicampurkan ke dalam beras yang ditanak, geprek serai terlebih dahulu untuk mengeluarkan aromanya. Setelah matang, daun serai bisa dibuang. Tak hanya wangi, nasi yang dibubuhi serai juga akan berasa sedikit gurih.

4. Selain jadi salah satu bahan yang digunakan pada resep masakan khas Indonesia, daun jeruk juga bisa bikin aroma nasi makin sedap
nasi+jeruk nipis via hellosehat.com
Daun jeruk seringnya digunakan pada berbagai resep masakan Indonesia, seperti soto, pepes, atau bahkan campuran sambal. Tapi juga bisa memberi aroma segar pada nasi. Caranya sedikit iris daun jeruk nipis, lalu masukkan dalam beras yang akan ditanak. Selain memberikan aroma segar, nasi juga jadi lebih awet.

5. Bawang merah dan bawang putih yang kerap jadi bumbu masakan juga bisa dijadikan penambah aroma nikmat pada nasi
nasi+bawang via www.topsimages.com
Kamu bisa langsung memasukan irisan kedua bawang tersebut pada beras dan air sebelum ditanak. Cara lainnya, tumis bawang sebentar dengan sedikit minyak untuk mengeluarkan aroma bawang yang lebih kuat lagi. Setelah itu masukan pada beras yang akan akan ditanak.

6. Kayu manis selain bikin aroma minuman jadi lebih wangi, juga menimbulkan efek segar dan harum pada nasi
nasi+kayu manis via eatingrichly.com
Caranya mudah, masukkan kayu manis sepanjang 4-5 cm ke dalam air dan beras yang akan dimasak. Gunakan kayu manis asli ketimbang kayu manis bubuk agar aromanya pas dengan nasi. Aroma yang kuat pada kayu manis bubuk lebih pas digunakan untuk kue.

7. Jangan salah, keju pun bisa menambah lezat nasi dengan aroma khasnya gurih-manis-asam
nasi+keju via www.foodnetwork.com

Caranya mudah, keju yang sudah diparut bisa langsung dimasukan pada nasi yang ditanak atau dimasukkan terakhir saat nasi baru matang. Jangan lupa untuk diaduk juga ya supaya kejunya merata.

Sesekali cobalah memasak nasi dengan membubuhkan bahan-bahan yang sudah disebutkan di atas untuk menambah aroma dan rasanya. Dijamin, selera makanmu dan keluarga bakal meningkat lagi. Nggak ada lagi nasi sisa.



2. Politik. 
Tiada kemasukan RM90 juta ke akaun PAS
SPRM enggan ulas lanjut perkembangan siasatan kes 
tyrazalhe  24/02/2019
BANGI, 19 Jamadilakhir 1440H, Ahad – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sekali lagi mengesahkan bahawa tiada sebarang kemasukan wang berjumlah RM90 juta daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB) ke dalam akaun PAS.

Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Mohd Shukri Abdull berkata, siasatan daripada pihaknya setakat ini tidak menemukan sebarang dana berjumlah RM90 juta daripada syarikat pelaburan kontroversi itu.

“Hasil siasatan SPRM setakat ini memang mendapati tidak berlaku kemasukan RM90 juta yang dikatakan daripada 1MDB ke dalam akaun Pas,” katanya seperti dilapor Utusan Online, hari ini.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut berhubung perkembangan siasatan kes berkenaan.

Kontroversi PAS menerima wang daripada UMNO timbul semula apabila Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada 1 Februari lalu, membuat keputusan memuktamadkan penyelesaian di luar mahkamah dengan menarik balik tuntutan terhadap Editor Sarawak Report (SR), Clare Rewcastle Brown.

Keputusan itu dicapai menerusi Perintah Persetujuan di Mahkamah Tinggi London selepas Abdul Hadi meneliti semua aspek keseluruhan tindakan mahkamah yang difailkan terhadap Rewcastle Brown selaku defendan dan mempertimbangkan pandangan serta nasihat peguam.

Rewcastle Brown turut menarik balik tuntutan balas terhadap Abdul Hadi dan kedua-dua pihak bersetuju tiada perintah berkenaan kos. Kedua-dua pihak juga tertakluk pada persetujuan kerahsiaan mengenai terma berkaitan penyelesaian berkenaan.

Editor SR sebelum ini mendakwa pimpinan tertinggi PAS mungkin menerima RM90 juta daripada bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk mendorong kerjasama dengan UMNO dan Barisan Nasional (BN).

Pada masa sama, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) disahkan akan membantu siasatan berhubung dakwaan sama – RM90 juta – dimasukkan ke dalam akaun pemimpin PAS.

Sebelum ini, SPRM telah memanggil Ustaz Nik Mohamad Abduh Nik Aziz dan bekas Timbalan Presiden PAS, Datuk Dr Nasharudin Mat Isa untuk memberi keterangan berhubung kes berkenaan.

Tiada kemasukan RM90 juta ke akaun PAS - Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb


2. Islam di China. 
MAPIM Kutuk Sikap Putera Mahkota Bin Salman Soal Uighur 
Ahad, 24 Februari 2019 16:43 
Foto: Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) Mohd Azmi Abdul Hamid
KIBLAT.NET, Kuala Lumpur – Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) mengutuk sikap putra mahkota Arab Saudi Muhammad in Salman yang mendukung kamp konsentrasi Cina untuk program deradikalisasi muslim Uighur.

Pernyataan kekesalan itu disampaikan oleh Presiden MAPIM Mohd Azmi Abdul Hamid. MAPIM sendiri merupakan lembaga gabungan beberapa organisasi nonpemerintah yang memperjuangkan aspirasi Islam di Malaysia.
“MAPIM dengan tegas mengutuk dan kesal (terhadap) sikap Saudi yang dinyatakan oleh putera Salman mengenai sokongan terhadap China yang menindas etnis Uighur dan muslim minoritas di negara tersebut,” kata cikgu Mohd Azmi dalam pernyataan tertulis, Ahad (24/02/2019).

Mohd Azmi menegaskan pernyataan Bin Salman yang menyebut Cina berhak menahan etnis Uighur untuk membasmi ekstremisme tak dapat diterima. “Jelas putera Salman itu tidak punya sebarang perasaan ke atas penderitaan golongan muslim yang tertindas di Cina,” imbuhnya.

Presiden MAPIM menilai Arab Saudi telah menyingkirkan keutamaan pembelaan terhadap etnis muslim Uighur. Sikap tersebut sama sekali tidak melambangkan kerajaan yang bertanggung jawab kepada nasib muslim yang dizalimi di dunia.

Sementara, lanjut Mohd Azmi, Organisasi Kerja Sama Islam (OKI) pada 2015 lalu telah mengeluarkan pernyataan yang memberikan perhatian serius terhadap nasib muslim Uighur. OKI menyoroti nasib etnis muslim di wilayah Xinjiang yang dilarang mengamalkan rukun Islam, termasuk berpuasa di bulan Ramadhan.

Mohd Azmi menyebut sikap putera mahkota terkait Uighur tersebut menunjukkan Arab Saudi tak bisa lagi diharapkan untuk peduli terhadap nasib kaum muslim yang tertindas. Sebaliknya, negeri yang dipimpin Raja Salman itu justru memilih bersekongkol dengan musuh Islam. Karenanya, sikap Saudi tersebut dianggap sangat memalukan dan harus dikutuk.


“Kini Saudi sanggup mengenepikan nasib etnis Uighur yang jelas dizalimi, tetapi Saudi lebih memberi keutamaan untuk menjaminkan perdagangan berbilion (bermiliar) dolar dengan Cina,” tegasnya.

Sebelumnya, Putra Mahkota Arab Saudi Muhammad bin Salman mendukung pembangunan kamp konsentrasi untuk Muslim Uighur. Dia mengatakan bahwa tindakan Cina itu dapat dibenarkan.

“Cina memiliki hak untuk melakukan pekerjaan anti-terorisme dan ekstremisasi untuk keamanan nasionalnya,” kata Bin Salman, yang telah berada di China menandatangani banyak kesepakatan dagang pada Jumat (22/02/2019)

Reporter: Imam S.
Editor: Imam S.
MAPIM Kutuk Sikap Putera Mahkota Bin Salman Soal Uighur - Kiblat

TITIAN


BERITA TERKAIT


Nota:
Semua kandungan entry tidak sesuai dan sememangnya tidak selari dengan aturan babab.net
terima kasih.

“Kasi lima tahun, tengok tidak baik, baru kita buang”

kerengga pada KERENGGA - 9 jam yang lalu
ARIF ATAN “Singgah minum dulu. Ada air kelapa pandan. Singgah minum,” laung seorang wanita Cina berusia emas di kaki Bukit Broga pagi semalam. Setiap kali pengunjung turun mendaki dari bukit berketinggian 400 meter dari paras laut tersebut lalu di hadapan gerainya, beliau dengan sebutan cara Melayu itu dilihat begitu mesra menyapa. Namun, pemerhatian Malaysia Dateline sambil menikmati

Anwar tak sangka PAS guna taktik kotor

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
Omar Zin KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak menyangka PAS menggunakan taktik kotor dengan menuduh ada komplot menggulingkan perdana menteri selepas parti Islam itu gagal memenangi hati rakyat. Presiden PKR menganggap PAS cuba memecah-belahkan Pakatan Harapan dan menggunakan taktik kotor itu demi kepentingan peribadi. “Tidak ada seorang pun yang membangkitkan isu ini tapi PAS

Berundur, rombak atau undi tak percaya?

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
Syahmi Minhad Ini 3 isu politik yang hangat diperdebatkan orang ramai minggu ini. Tiga situasi ini sedang dihadapi Tun Dr Mahathir Mohamad, individu yang mengambil alih jawatan perdana menteri bermula 10 Mei 2018. Minggu lepas bertiup kencang khabar angin mengenai pergolakan dalaman Pakatan Harapan (PH). Dikatakan wujud usaha melakukan undi tidak percaya oleh ahli Parlimen terhadap Dr Mahathir.

Pas sekat kuliah Maghrib Ustaz Nik Omar?

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
ARIF ATAN Tular dakwaan bahawa penyokong Pas telah menghalang dan mengarahkan agar sebuah masjid di Kota Bharu, Kelantan membatalkan kuliah Maghrib anjuran Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM). Terpampang pada poster hebahan, Yang Dipertua YADIM, Ustaz Nik Omar Nik Abdul Aziz dirancang akan menyampaikan kuliah itu di Masjid Al-Hidayah, Kampung Seribong dekat Pasir Tumboh esok. “Program

Terbaru!!! Sarawak Report dedah bukti baru Umno biaya kempen pilihan raya PAS

kerengga pada KERENGGA - 3 hari yang lalu
Paparan skrin yang didedahkan Sarawak Report berhubung pemindahan wang ke akaun PAS FMT Reporters PETALING JAYA: Sarawak Report hari ini menyiarkan apa yang didakwa bukti baru yang menunjukkan PAS menerima dana daripada Umno, 3 minggu sebelum Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang memberi keterangan di mahkamah London bahawa partinya tidak bekerjasama dengan Umno. Laman web pemberi maklumat

Terkini!! Peguam Umno, Mohd Hafarizam Harun didakwa atas dua tuduhan pengubahan wang haram RM15 juta

kerengga pada KERENGGA - 3 hari yang lalu
Peguam, Datuk Mohd Hafarizam Harun didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas dua tuduhan pengubahan wang haram dengan menerima wang berjumlah RM15 juta daripada bekas perdana menteri Najib Razak. Mahkamah membenarkan Hafarizam diikat jamin RM500,000 bagi dua pertuduhan pengubahan wang haram itu, lapor Bernama

SPRM tangkap peguam Umno

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
SPRM hari ini menangkap penasihat undang-undang Umno dan BN, menurut sumber. Menurut sumber-sumber, peguam yang bergelar datuk itu ditangkap atas dakwaan terlibat dengan pengubahan wang haram melibatkan cek bernilai RM15 juta dari tahun 2014 hingga 2015. Dia ditangkap selepas memberikan kenyataan di ibu pejabat SPRM di Putrajaya pagi ini. Timbalan Pesuruhjaya (Operasi) Azam Baki mengesahkan

'Husam telah serah bukti isu RM90 juta kepada SPRM'

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
N Faizal Ghazali Selain memberi keterangan, Naib Presiden Amanah Husam Musa turut dikatakan memberikan bahan bukti ketika ke ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kelantan di Kota Bharu, semalam. Sumber memberitahu Malaysiakini bahawa ia bagi membantu siasatan SPRM berhubung dakwaan penyaluran RM90 juta oleh Umno kepada pemimpin PAS. "Husam hadir untuk berikan keterangan

Umno-PAS perlu henti ‘tunggang’ Melayu demi agenda kuasa sendiri

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
Fakhrurrazi Rashid Pendirian Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) menolak calon Pakatan Harapan (PH) dalam pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Semenyih bukan perkara asing. Pelbagai NGO dan Umno-PAS cuba membawa pendekatan menggunakan isu kepentingan Melayu dalam PRK kali ini memandangkan undi Melayu terdiri daripada 68%. Ia satu petanda politik orang Melayu masih sama sejak 9

Lelaki hina nabi ditahan polis

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
.Bernama KUANTAN: Polis menahan seorang warga emas berusia 68 tahun bagi membantu siasatan dakwaan menghina Nabi Muhammad di laman sosial Facebook miliknya. Ketua Polis Daerah Temerloh Supt Zuhdin Mahmud berkata lelaki itu ditahan di rumahnya di sebuah taman perumahan di Mentakab, Temerloh, pada 11.30 pagi ini. “Suspek akan dihantar ke Johor memandangkan laporan polis dibuat di Batu Pahat,”

Patriot gesa beku akaun, sekat dalang skandal tanah Kementah ke luar negara

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
FMT Reporters PETALING JAYA: Kumpulan veteran tentera hari ini menggesa polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengambil tindakan segera terhadap dalang projek pertukaran tanah Kementerian Pertahanan (Kementah), susulan laporan akhir siasatan menunjukkan kehilangan ratusan juta ringgit akibat campur tangan politik dalam projek membabitkan tanah kerajaan. Presiden Persatuan

Dua bekas aktivis Pas Perlis terima sijil keahlian AMANAH

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
MOHD ALI HASHIM Setiausaha Agung AMANAH, Mohd Anuar Tahir menzahirkan rasa kegembiraan setelah dua aktivis Pas Perlis menyertai AMANAH dalam satu majlis ramah mesra yang telah diadakan di Kayang, Perlis semalam. Dalam majlis yang sama Anuar turut menyerahkan sijil keahlian AMANAH kepada bekas Ketua Pemuda Pas Perlis, Ustaz Yaakub Abu Seman dan bekas Setiausaha Pas Kawasan Arau, Ramlee Ahmad.

Husam dipanggil SPRM

kerengga pada KERENGGA - 5 hari yang lalu
N Faizal Ghazali Naib Presiden Parti Amanah Negara (Amanah) Husam Musa dipanggil Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, di Kota Bharu, malam ini. Menurut sumber Amanah Kelantan, bekas anggota dewan undangan negeri (Adun) Salor itu akan ke Ibu Pejabat SPRM Kelantan, jam 9 malam. "Ya betul, 9 malam ini, kami pun baru (tahu)," kata sumber yang enggan namanya disiarkan kepada Malaysiakini.

SPRM siasat akaun peribadi "ahli perniagaan dan tokoh" yang kerap menyumbangkan wang kepada PAS

kerengga pada KERENGGA - 5 hari yang lalu
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dilaporkan sedang menyiasat penderma tetap dan kroni PAS berhubung dakwaan parti itu menerima RM90 juta daripada Umno dan dikatakan berkaitan dengan 1MDB. Laporan The Malaysian Insight memetik sumber dalaman SPRM yang berkata, antara yang disiasat adalah akaun peribadi "ahli perniagaan dan tokoh" yang kerap menyumbangkan wang kepada PAS. "Ada

Nik Abduh di bawah radar Cawangan Khas

kerengga pada KERENGGA - 5 hari yang lalu
Rakaman audio Anggota Parlimen Bachok Nik Abduh Nik Abdul Aziz kini turut menarik perhatian bahagian Cawangan Khas susulan dakwaan pemimpin PAS itu mempunyai hubungan dengan Agensi Perisikan Pusat (CIA). Sumber polis yang dipetik media berkata, Cawangan Khas Bukit Aman menyiasat rakaman audio itu bagi memastikan keselamatan negara terpelihara. "Cawangan Khas sedang meneliti dan memantau rakaman

Menjawab fitnah kononnya Nabi Ibrahim berbohong

kerengga pada KERENGGA - 5 hari yang lalu
Wan Ji Wan Hussin ULASAN | Perkara utama yang perlu disedari ialah para nabi tidak pernah melakukan tindakan terkeji sehingga mencacatkan status mereka sebagai penyampai risalah dan wahyu. Maka dengan sebab itu ciri-ciri nabi yang disepakati ulama ialah siddiq (benar), amanah, tabligh (menyampaikan) dan fatanah (bijaksana). Berbohong pula salah satu sifat tercela. Justeru, mustahil para nabi

Dakwaan serang Syed Saddiq, polis tahan Papagomo

kerengga pada KERENGGA - 6 hari yang lalu
Bernama KUALA LUMPUR: Penulis blog kontroversi Papagomo ditahan di sekitar Wangsa Maju hari ini bagi membantu siasatan berhubung insiden Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mendakwa beliau dikasari dan diugut blogger berkenaan, semalam. Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor SAC Fadzil Ahmat ketika dihubungi mengesahkan penahanan Papagomo atau nama sebenarnya Wan Muhammad Azri

Mahkamah Persekutuan arah pilihan raya di kerusi DUN Rantau

kerengga pada KERENGGA - 6 hari yang lalu
Mahkamah Persekutuan hari ini menolak rayuan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya dan timbalan presiden Umno yang menjalankan tugas-tugas presiden, Mohamad Hassan berhubung rayuan terhadap keputusan Mahkamah Khas Pilihan Raya. Mahkamah Pilihan Raya itu sebelum ini memutuskan kemenangan Mohamad di kerusi DUN Rantau pada Pilihan Raya Umum Ke-14 lalu, batal dan tidak sah. Ketua Hakim Negara Richard

Geram 'lebai rebah' Mat Sabu hempas kopiah

kerengga pada KERENGGA - 6 hari yang lalu
N Faizal Ghazali Terdedah dengan pelagai laporan mengenai parti lamanya, semalam Mohamad Sabu menyatakan rasa kesal apabila PAS tidak lagi menjadi sebuah gerakan yang dihormati. Mohamad yang kini mengetuai Amanah berkata sejak lama dulu PAS sentiasa mendahului dalam langkah politik berbanding parti lain. Katanya hal itu berlaku apabila wujud perbincangan di peringkat kepimpinan bagi

Pas tak sokong BN di Semenyih: Siapa berbohong, Tun M, Hadi atau TITM?

kerengga pada KERENGGA - 6 hari yang lalu
MAHFUZ OMAR ULASAN: Pengerusi Pakatan Harapan, YAB Tun Dr Mahathir Mohamad dalam kenyataannya hari ini mendakwa Presiden Parti Islam Se-Malaysia (Pas), Dato’ Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang ketika mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri itu telah menyatakan bahawa Pas tidak akan menyokong Umno pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Semenyih. Sekiranya benar kenyataan Tun M itu, ia adalah sesuatu





Tiada ulasan: