Khamis, 21 Februari 2019

Pas memperkasa Islam dan tidak mengkhianati Melayu, benarkah? dan palsukah Umno memperkosa dan mengkhianati Melayu termasuk Melayu Selatan Siam, Melayu Johor dan Melayu Singapura. 9181.



Zaman Tun Hj Hadi pun boleh rasmi mesyuarat PIBG.

mantaro pada SISI BUKIT - 4 hari yang lalu
Hj Hadi dapat masuk sekolah rasmi mesyuarat agung PIBG di Marang .Ini pun masih dikata kerajaan PH tak adil ,rasis ,zalim dan pelbagai lagi .

Idris Ahmad sabar ya,usah gopoh!

mantaro pada SISI BUKIT - Seminggu yang lalu
*TAK LARI GUNUNG DIKEJAR* Semua urusan ada masa ada ketika. Bagi yang cepat meracau, bukan semua laporan media tepat belaka. Saya tidak pernah dipanggil oleh SPRM hingga kini, seperti mana laporan media. Petang ini, saya sendiri telah menghubungi SPRM Putrajaya menerusi pegawainya bernama Encik Azrai untuk mengesahkan saya belum dipanggil. Namun, seperti mana saya telah sebutkan dalam posting saya, sudah pasti saya akan menyampaikan info dalam pengetahuan saya sebagai tugas negara saya. Bah kan, saya kira sebahagian dokumen berkenaan sudah pun ada dalam pengetahuan SPRM. Jangan... lagi »

SPRM siasat Kes Derma RM90 juta.

mantaro pada SISI BUKIT - 2 minggu yang lalu
SPRM diharap siasat.Keadilan perlu ditegakkan.Isu terima RM90 juta isu antarabangsa.

Dr Muhammad Atiullah lapor polis isu PAS terima duit UMNO

mantaro pada SISI BUKIT - 2 minggu yang lalu
Berani sungguh SAYA DAH BUAT LAPORAN POLIS, DENGAN PERMOHONAN SUPAYA DIMAJUKAN KPD SPRM JUGA, TENTANG TUDUHAN BAHAWA YB USTAZ NIK MUHAMMAD ABDUH PERNAH MENGAKU DIHADAPAN 40 SAKSI BAHAWA BELIAU PERNAH MENERIMA DUIT RASUAH DARI UMNO. Laporan di buat di Balai Polis Taman Melawati pada 4/2/2019@1810hrs Saya buat laporan ini kerana: 1) Sedih dengan perbalahan yang teruk yang berlaku di media sosial diantara mereka yang percaya, dan yang tak percaya tuduhan itu. Ini menyebabkan perpecahan dikalangan ummat Islam disini. Ini boleh menggugat keamanan dan kesejahteraan, khusus dikalangan ma... lagi »

Tarik.balik "report" Sarawak Report tak buat pun.

mantaro pada SISI BUKIT - 2 minggu yang lalu
Dalam saman fitnah, tujuan yang paling penting ialah untuk bersihkan nama daripada fitnah tersebut. Jadi walau nak selesai kes di luar mahkamah sekalipun, syarat yang paling penting lazimnya plaintif akan kenakan ialah artikel/kenyataan fitnah tersebut hendaklah ditarik balik. Kemudian pemfitnah tadi perlulah minta maaf sama ada secara terbuka atau secara tertutup di dalam mahkamah. Sekiranya syarat-syarat di atas tidak dikenakan/direkodkan di mahkamah, maka amatlah pelik kalau saman itu ditarik balik begitu sahaja, ditambah pula tiada perintah pembayaran kos dikenakan terhadap pem... lagi »

PAS berkawan dengan UMNO pandanganpun celaru.

mantaro pada SISI BUKIT - 3 minggu yang lalu
PAS yang celaru.

Dalam seminggu Harakah buat kerja fitnah.

mantaro pada SISI BUKIT - Sebulan yang lalu
AKHIR ZAMAN!! Dalam Seminggu buat kerja fitnah di muka depan Harakah 2 kali berturut turut.. pertama Edisi Harakah Isnin 7 Januari 2019, kata berita YDP Agong letak jawatan fitnah.. minta AG Siasat.. akhirnya masa tengah cetak Harakah.. YDP Agong dah letak jawatan Ahad 6 Januari 2019.. Masa Lebai Lebai Fitnah Tun Mahathir yang DAP kuasai PH dengan beriman dengan berita Fitnah Utusan, Depa mainkan sentimen perkauman.. fitnah dalam Harakah keluaran Jumaat 11 Januari 2019.. Pejabat Perdana Menteri (PMO)menafikan berita tersebut melalui kenyataan rasmi 8 Januari ... Utusan jahat kita... lagi »

Anak saya sama macam anak orang lain-Mat Sabu.

mantaro pada SISI BUKIT - Sebulan yang lalu
KENYATAAN SEGERA YB MOHAMAD BIN SABU Assalamualaikum wbk Saya telah dimaklumkan penahanan anak saya Ahmad Saiful Islam Mohamad oleh pihak polis hari ini. Susulan penahanan ini, saya dan keluarga menyerahkan sepenuhnya kepada pihak berkuasa untuk bertindak berdasarkan proses undang-undang sedia ada. Anak saya sama seperti anak orang lain juga tertakluk kepada proses undang-undang negara. MOHAMAD BIN SABU 5/1/2019

Ustaz Idris Ahmad rayu derma untuk kes Sarawak Report.

mantaro pada SISI BUKIT - Sebulan yang lalu
Minta tolong sangat-sangat. Bantuan utk bayaran Guaman saman Sarawak Report. Perlu RM400 ,000 lagi. Dalam masa 2 minggu mesti jelaskan kpd peguam di UK. Wang terkumpul sekarang RM69,000. Perlu lagi RM331,000. Banyak lagi bil selepas ini sewaktu kes ini berjalan nanti. Sudah bayar hampir RM2.5 juta. Kempen sekurang- kurang RM10 seorang. Bank In 5640 7070 5537 May bank PARTI ISLAM SEMALAYSIA Sila maklmum pd saya 019 2622141 Yang merayu Ust Hj Idris Hj Ahmad Naib Presiden PAS 3/1/19

Himpunan ICERD dapat cuti peristiwa,Kerajaan PAS Kelantan

mantaro pada SISI BUKIT - 2 bulan yang lalu
Hebat kerajaan Kelantan beri cuti peristiwa untuk hadir himpunan bantah ICERD .Himpunan yang Kerajaan pun tak terima ICERD.

ICERD boleh jana pendapatan.

mantaro pada SISI BUKIT - 3 bulan yang lalu
Program ICERD program buat duit .Dapat duit boleh bayar saman fitnah.Dah lama isu ICERD tapi zaman UMNO pembangkang dan nak bercantum dengan PAS baru isu ini meletup. Justeru kerajaan kena bantu semoga himpunan ICERD berjaya membawa sejuta orang ke Kuala Lumpur.. Saudagar bakal untung,PLUS,KTMB ,pencetak t -shirt dan lain-lain.Sudah tentu kantung PAS dan UMNO kembali penuh. Lantas program ini juga sebagai salah satu menjana pendapatan ekonomi warga Kuala Lumpur. AYUH PAKAT TURUN RAMAI2...

Razman tuduh Lim Guan Eng anti raja,Guan Eng lapor polis.

mantaro pada SISI BUKIT - 3 bulan yang lalu
Razman Kastam patut disaman.Boleh tuduh Lim Guan Eng anti raja. Razman Zakaria bermulut celupar.Dulu kalah saman fitnah dengan DS. Nizar.Kini Lim.Guan Eng akan buat laporan polis dengan Razman yang mulut tiada insuran itu.

Antara dua wajah ,Razman dan Nizar.

mantaro pada SISI BUKIT - 3 bulan yang lalu
Okay tak Razman bayar RM200 000 kepada DS Nizar. Kena pergi mahkamah rayuan lah untuk dapat duit itu. Razman kelihatan sedih atas fitnah ke atas Ds Nizar.

Mat Sabu jumpa Mad Dog Amerika Syarikat

mantaro pada SISI BUKIT - 4 bulan yang lalu
MAT SABU JUMPA MAD DOG Hj Mohamad Sabu (Mat Sabu) Menteri Pertahanan Malaysia telah mengadakan pertemuan dengan James Norman Mattis (Mad Dog) Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat (Menteri Pertahanan USA) di Amerika Syarikat.

Seri Setia orang UMNO undi PAS ,orang PAS boikot.

mantaro pada SISI BUKIT - 5 bulan yang lalu
Perbandingan Perolehan Undi antara PRU-14 & PRK bagi N32 Seri Setia: PRU-14 (9.5.2018) •KEADILAN-29,250 •Pas-4563 •BN-9878 Keluar mengundi: 44,457 (84%) ....... PRK N32 (8.9.2018) •KEADILAN-13,725 •Pas-9698 Persoalan: 1. Apakah Pas bergantung 100% undi orang Umno-BN kerana jumlah undi diperolehi oleh BN (PRU-14) ialah 9878 dan pada PRK pula Pas perolehi 9698? 2. Logika angka mana hilangnya 4563 undi penyokong Pas semasa PRU-14? 3. Siapa yang boikot siapa sebenarnya? Kah kah kah

Tahniah PAS menang satu peti undi.

mantaro pada SISI BUKIT - 5 bulan yang lalu
Syabas dan tahniah PAS bersama Rakan Sekutu berjaya menang satu peti undi.PRU 14 20 Pusat Daerah Mengundi PAS dalam Gagasan Sejahtera kalah teruk. Kini Hj Hadi dan Ustaz Tuan Ibrahim boleh tersenyum riang.

Transkrip PM dalam isu sebat Syar'ei.

mantaro pada SISI BUKIT - 5 bulan yang lalu
TRANSKRIP KENYATAAN PM DALAM ISU "SEBAT SYAR'EI" Tidak nampak sebarang kesalahan dari sudut syarak dalam kenyataan PM dalam isu "sebat syar'ei" ini. Bagi beliau: 1. Hukuman itu tidak mencerminkan keadilan Islam kerana itu adalah kesalahan pertama. 2. Beliau mahu, pengendalian kes itu wajar dimulakan dengan nasihat bukan dengan hukuman. 3. Bagi beliau, hukuman itu memberi persepsi buruk kepada Islam sebagai agama rahmat. 4. Beliau mahu orang Islam berhati-hati supaya Islam tidak dilihat tidak bertimbangrasa. Ini adalah transkrip kenyataan PM berhubung hukuman "sebat syar'ei yang... lagi »

Pemuda AMANAH Kedah lapor polis Ustaz PAS fitnah dalam masjid.

mantaro pada SISI BUKIT - 5 bulan yang lalu
1 September 2018, Saudara Mohd Khairizal Khazali selaku Naib Ketua Pemuda Amanah Kedah dan Ketua Pemuda Merbok bersama ajk Amanah Merbok dan Sungai Petani membuat laporan polis terhadap Ust Shaharudin Ibrahim yang telah memfitnah kerajaan Pakatan Harapan ketika membaca khutbah di Masjid Al Muttaqin, Taman Ria Sungai Petani. Saksi utama adalah Dato Khairil Azizi yang berada didalam masjid pada ketika itu. Antara teks khutbah yang disampaikan oleh Ust Shaharudin adalah bahawa kerajaan PH mengiktiraf LGBT, kerajaan PH akan membina tandas untuk LGBT, kerajaan PH melantik orang kafi... lagi »

PAS dan UMNO uuuuum-Mat Sabu.

mantaro pada SISI BUKIT - 5 bulan yang lalu
Kita tunggulah bulan 4 tahun depan berapa banyak UMNO bantu PAS.Sekarang PAS dan UMNO sudah uuuuum.

Mulut cirit birit ini perlu disaman.

mantaro pada SISI BUKIT - 5 bulan yang lalu
Mulut cirit birit.Tak perlu kasihan .Teruskan saman sebagai pengajaran kepada individu ini.Minta maafpun macam main-main. Syok buat video kemudian viral.Perasaan keluarga, penyokong tak dijaga.Kemudian beri syarat nak jumpa menteri.Lepas itu cerita lain.

Siapa Bodoh?

Minda Rakyat pada Minda Rakyat - 16 jam yang lalu
Semalam ada beberapa pemimpin kanan Pakatan Harapan termasuk ahli parlimen mereka berkongsi satu laporan portal kononnya kedudukan kewangan TH adalah terlalu tenat. Disamping terpaksa membelanjakan RM400 juta bagi subsidi haji, TH juga terpaksa memberi hibah kepada pendeposit. Maka orang Islam sepatutnya memahami dan tidak perlu mengharapkan subsidi haji kerana ia sudah menjadi beban kepada TH [1] Pertama sekali, saya nak pesan kepada pemimpin PH supaya jangan guna taktik BN zaman 90an yang suka hina orang Melayu sebagai bangsa subsidi. Kalau kami bangsa Melayu ini tak nak diberi ... lagi »

PRK Semenyih: Malaysia Baru yg Gagal

Minda Rakyat pada Minda Rakyat - 17 jam yang lalu
Dalam Kabinet Kerajaan Baru, Yang betul betul bekerja keras hanya TunM seorang. Kesian. Menteri lain tak boleh harap, berpolitik saja hasil takda. TPM sekadar cukup Syarat. Blur tak kira tempat. Tak membantu sebagai Timbalan. MatSabu buat lawak boleh, jadi menteri hancur lebur. Guan Eng Menteri Kewayangan jadi Bernama, sekejap sekejap buat Siaran Media. Nak balas troll Najib pun guna siaran media Kementerian. Menteri DAP lain pulun peruntukan utk BangsaDAP, Menteri PAN sekadar membekap DAP. Konon nak Perkasa Islam sekadar mimpi dalam kandang babi. Anwar Ibrahim gigih dengan usah... lagi »

Papagomo tak laku kesalahan serius

Assistant Editor pada Minda Rakyat - Sehari yang lalu
SHAH ALAM - Siasatan awal polis mendapati EXCO Pemuda UMNO, Wan Muhammad Azri Wan Deris tidak melakukan kesalahan serius terhadap Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman. Sehubungan itu, Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Noor Rashid Ibrahim berkata Wan Muhammad Azri atau lebih dikenali sebagai Papagomo yang sebelum ini direman tiga hari bagi membantu siasatan, sepatutnya dibebaskan dengan jaminan polis hari ini. "Saya lihat dakwaan ini, saya dapati tidak begitu serius sehingga berlaku pergaduhan, berlaku silap faham ...berlaku sikit tarik-menarik. "Dia (Papagom... lagi »

PRK Semenyih – Video Pengundi Semenyih Marah Pakatan Harapan

Assistant Editor pada Minda Rakyat - Sehari yang lalu
Pendedahan layanan Pakatan Harapan terhadap Rakyat yang selama ini dipendamkan. Adakah ini kerajaan yang baik untuk Rakyat? Dengarkan sendiri luahan mereka yang merupakan PENGUNDI DUN N24 SEMENYIH. *MR :** PH tu pakatan hancing... memang kencinglah!!* *Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,sila subscribe via telegram* https://t.me/mindarakyat *-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-* ❐ Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA ❐ Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<... lagi »

50 rakaman dipercayai percakapan sulit DAP

Assistant Editor pada Minda Rakyat - Sehari yang lalu
KUALA LUMPUR – Sekeping cakera padat yang didakwa mempunyai lebih 50 rakaman suara pemimpin DAP Pulau Pinang tentang pelebaran kuasa dan penghinaan terhadap polis dalam mesyuarat dalaman dibongkar. Bekas Exco Pemuda Bersatu, Muhd Syazwan Ahmad Zainal berkata, ini adalah satu pendedahan bagaimana DAP hendak menguasai kawasan-kawasan yang belum dikuasai mereka. Menurutnya, apabila Bersatu wujud dalam Pakatan Harapan, DAP menggunakan parti itu untuk mendapatkan pengaruh terutama di kawasan Umno dan BN yang majoritinya adalah Melayu. “Mereka (DAP) menggunakan Tun Dr Mahathir Moham... lagi »

Zahid berdepan 1 lagi pertuduhan pecah amanah

Assistant Editor pada Minda Rakyat - Sehari yang lalu
KUALA LUMPUR: Bekas timbalan perdana menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini berdepan satu lagi pertuduhan pecah amanah berjumlah RM260,000 yang dikatakan dana milik Yayasan Akal Budi dikendalikan keluarganya, lebih 2 tahun lalu. Beliau didakwa menyeleweng dana Yayasan Akal Budi dengan membuat bayaran kepada sebuah syarikat, TS Consultancy & Resources pada 23 Disember 2016. Presiden Umno yang berbaju batik hitam itu, mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan itu di depan Hakim Mahkamah Sesyen, Azura Alwi. Dengan dakwaan terbaru ini, beliau kini berdepan 47 pertuduhan b... lagi »

Usah jadi syaitan bisu

Minda Rakyat pada Minda Rakyat - Sehari yang lalu
Pemimpin dan ahli Parlimen beragama Islam didesak supaya memandang serius tindakan biadab pihak tertentu, yang semakin terbuka dan lantang menghina Islam serta Rasulullah ﷺ di media sosial. Ketua Biro Islamiyat Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Ustaz Omar Kassim berkata, umat Islam juga perlu bangkit dan membuat sebanyak mungkin laporan polis serta bantahan terhadap individu yang bertindak demikian. Beliau bimbang jika tiada sebarang tindakan tegas dan bantahan dibuat, lebih ramai pihak dan individu yang bertindak melampau menyentuh sentimen agama sehingga mencetuskan ketegangan ... lagi »

Kutuk sikap biadap hina Rasulullah SAW

Minda Rakyat pada Minda Rakyat - Sehari yang lalu
NGO Pertubuhan Generasi Warisan Kebangsaan (GENERASI) mengutuk perbuatan biadap seorang netizen bernama Foo Sing Wai yang telah menghina junjungan mulia, Rasululah SAW dan isteri Baginda SAW dalam posting Facebooknya. Sambil menyifatkan ia satu provokasi biadap dan melampaui batas serta mengheret sentimen agama, perbuatan Foo Sing Wai ini merupakan satu kebiadapan dan benar-benar menghina serta mencabar kesabaran umat Islam. Tindakan bodoh ini bagi kami terhasil kerana sifat prejudis dan anti Islam individu tersebut, apatah lagi dalam carian, menyatakan bahawa individu ini didak... lagi »

Hukuman berat individu hina Nabi SAW

Minda Rakyat pada Minda Rakyat - Sehari yang lalu
PARTI Islam Se-Malaysia (PAS) mahu individu berbangsa Cina, pemilik akaun Facebook Foo Sing Wai yang telah menghina Nabi Muhammad SAW dan isteri baginda dikenakan hukuman berat. Tindakannya sangat kurang ajar, biadap dan tidak menghormati sensitiviti majoriti umat Islam di Malaysia. PAS kesal sudah banyak laporan polis dibuat terhadap mereka yang sengaja memuat naik tulisan memburukkan agama, umat Islam dan orang Melayu di Malaysia, tetapi tiada tindakan tegas diambil terhadap mereka. Jangan berselindung di sebalik hak kebebasan semata-mata untuk menghina Islam. Tindakan biad... lagi »

Bersatu serang DAP -- Kenyataan Cheng Hau dangkal, tidak bertanggungjawab

Minda Rakyat pada Minda Rakyat - Sehari yang lalu
JOHOR BAHRU 19 Feb. - Exco Armada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Mohd. Fahim Mohd. Farid mengecam sekeras-kerasnya kenyataan tidak bertanggungjawab dan dangkal Ahli Jawatankuasa DAP Johor, Dr. Boo Cheng Hau yang meminta Tun Dr. Mahathir Mohamad meletakkan jawatan kerana kononnya gagal melaksanakan manifesto kerajaan Pakatan Harapan (PH). Mohd. Fahim yang juga Ketua Armada Bersatu Bahagian Iskandar Puteri berkata, sebagai bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Skudai selama dua penggal seharusnya lebih arif dan mengetahui bahawa manifesto PH adalah satu dokumen melibat... lagi »

Polis: Suspek sebalik serangan lif, penjenayah tegar, ahli Geng 08

Minda Rakyat pada Minda Rakyat - Sehari yang lalu
KUALA LUMPUR: Suspek yang membelasah seorang wanita dalam lif di MRT di ibu negara minggu lalu sedang mencukur botak kepalanya apabila diserbu sepasukan polis di pangasapurinya. Suspek berusia 26 tahun itu menggunakan pelbagai helah untuk mengelak ditahan selepas video serangan kejamnya di Taman Mutiara, Cheras tular di media. “Semua lampu di pangsapurinya ditutup sepanjang masa, kecuali beberapa minit apabila dia ke bilik air,” kata Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Seri Mazlan Lazim. Suspek ditahan di Taman Cheras kira-kira pukul 8.10 malam tadi selepas merompak sebuah kedai s... lagi »

Rancangan DAP hendak jatuhkan Mahathir sudah kantoi

Minda Rakyat pada Minda Rakyat - Sehari yang lalu
Lim Guan Eng suruh PAS jawab pertuduhan bahawa parti itu menerima derma RM90 juta dari Umno. Sepatutnya, pihak yang menuduhlah kena kemukan bukti. Ini pula, pihak yang dituduh di suruhnya jawab. Nak ikutkan, bukannya tugas pihak tertuduh untuk buat itu semua. Guan Eng ingat Malaysia ni negara komunis ke dimana yang dituduh perlu kemukakan bukti untuk menunjukkan dia tidak bersalah? Memang kepala otak komunislah Guan Eng ni. Lagi pun, kan ke PAS sudah jawab? Kenapa hendak suruh jawab lagi? Berapa puluh kali lagi nak suruh PAS jawab? Dah jawab pun suruh jawab lagi. Tak kan tidak ... lagi »

Sabar sikit hari lagi... Terbongkar Habis Lah

Minda Rakyat pada Minda Rakyat - 2 hari yang lalu
Sabar ..... sikit saja hari lagi..... *MR :** cerita makin menarik... sediakan pop corn* *Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,sila subscribe via telegram* https://t.me/mindarakyat *-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-* ❐ Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA ❐ Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara! ❐ 🔥🔥💥Cara mudah buat bisnes tanpa promosi sakan pada pelanggan, tapi pelanggan sendiri yang cari kita. Buat onli... lagi »

Perlekeh manifesto: Pemimpin DAP desak Dr M berundur

Minda Rakyat pada Minda Rakyat - 2 hari yang lalu
PETALING JAYA: Pemimpin DAP Johor, Dr Boo Cheng Hau, hari ini mendesak Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad meletak jawatan kerana memperlekeh manifesto Pakatan Harapan (PH) pilihan raya umum ke-14. Boo, yang juga ahli jawatankuasa DAP negeri berkata, dakwaan Dr Mahathir bahawa manifesto itu hanya “panduan dan bukan kitab” menunjukkan beliau tidak berkeyakinan terhadap diri dan manifesto itu sendiri. “Tindakan beberapa pemimpin PH mendakwa perubahan kerajaan tidak mungkin berlaku tanpa kepimpinan Dr Mahathir hanya mencerminkan kemerosotan diri mereka,” katanya. Malah, katan... lagi »

Saksi Cek RM90 juta kini dipanggil SPRM, duduk jangan lari!

Minda Rakyat pada Minda Rakyat - 2 hari yang lalu
Naib Presiden Parti Amanah Negara (Amanah) Husam Musa dipanggil Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, di Kota Bharu, malam ini. Menurut sumber Amanah Kelantan, bekas anggota dewan undangan negeri (Adun) Salor itu akan ke Ibu Pejabat SPRM Kelantan, jam 9 malam. "Ya betul, 9 malam ini, kami pun baru (tahu)," kata sumber yang enggan namanya disiarkan. Difahamkan, Husam dipanggil bagi memberi keterangan berhubung dakwaan penerimaan dana Umno oleh beberapa pimpinan PAS yang kini sedang disiasat SPRM. Sebelum ini Husam dalam banyak kenyataan dan ceramah berkata dia melihat sendiri c... lagi »

Bohong Nik Abduh, bukan pembohong

Minda Rakyat pada Minda Rakyat - 2 hari yang lalu
SEBELUM heboh MP Nik Abduh ditularkan dia berbohong atas suaranya di audio, saya tanya dia adakah itu suaranya? Jawabnya, "Ya". Saya tidak tanya mengapa dia tidak cepat-cepat mengaku. Kerana dia ada ilmu dan anak orang berilmu, tentu dia tahu apa yang dibuatnya. Sesudah saman atas Sarawak Report selesai dan sudah didatangi SPRM, dia mengaku dia berdalih dulu, suara di audio itu adalah suaranya. Dia sudah menjelaskan mengapa tidak mengaku dulu dan jika dalihnya dipersepsi bohong, mengapa dia berbohong? Kerana ada ketikanya berbohong itu dibenarkan. Kerana penjelasannya itu berdasa... lagi »

PRK Semenyih: BN berperang, PAS diserang

Minda Rakyat pada Minda Rakyat - 2 hari yang lalu
FIRMAN Allah SWT yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari agamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Dia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia, mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah yang diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya; kerana Allah Maha Luas ... lagi »

Pemuda PAS soal DAP, sokong Mahathir kekal PM hingga PRU15?

Minda Rakyat pada Minda Rakyat - 2 hari yang lalu
KUALA LUMPUR, 19 Feb — Ketua Pemuda PAS bertanya DAP sama ada mereka menyokong Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri hingga pilihan raya umum ke-15 (PRU15). “Cabaran untuk DAP dan Lim Guan Eng, adakah mereka bersetuju dan menyokong Mahathir menjadi perdana menteri sehingga PRU15?” soal Muhammad Khalil Abdul Hadi di Facebook. Gesaan tersebut dibuat wakil rakyat Batu Burok berikutan setiausaha agung DAP meminta PAS menunjukkan bukti dakwaan dua parti dalam Pakatan Harapan mahu menyingkirkan Mahathir. Dakwaan itu dibuat setiausaha agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan dengan ... lagi »

Politik Makin Hangat: Pas Perlu Pendirian Jelas

Minda Rakyat pada Minda Rakyat - 2 hari yang lalu
Politik negara makin hangat. Kehangatan pilihanraya dari Semenyih akan berterusan ke Rantau Negeri Sembilan, apabila rayuan Datuk Seri Mohamad Hasan bagi mengekalkan kerusi DUN Rantau ditolak. Pilihanraya kecil akan lebih hebat kerana ia melibatkan Timbalan Presiden Umno yang memangku tugas Presiden Umno. Ianya lebih hangat jika keputusan pilihanraya kecil Semenyih berpihak kepada Umno. Sementara itu keputusan Bersatu untuk ke Sabah, diterima dengan tenang oleh Presiden Warisan Datuk Seri Shafie Afdhal dan secara diplomasi beliau berkata, Warisan akan bekerjasama dengan Bersatu b... lagi »

Mahathir utamakan singkir Anwar, tidak ikhlas pulihkan negara

Assistant Editor pada Minda Rakyat - 2 hari yang lalu
Hari demi hari, apa yang nyata di depan mata ketika ini ialah sokongan rakyat terhadap kerajaan dan PH semakin merosot dan berkurangan. Bukan saja rakyat biasa atau atas pagar yang makin kecewa, malah pengundi PH sendiri ramai yang patah hati serta seakan-akan menyesal memenangkan gabungan itu menjadi kerajaan. Asas kekecewaan dan patah hati itu tidak lain ialah kerana kerajaan baru ini tidak seperti yang diharap-harapkan atau dibayangkan sebelumnya. Kata-kata manis ingin menyelamatkan Malaysia hanyalah sekadar menuduh Najib Razak dan beberapa pemimpin lain di mahkamah, tetapi ... lagi »

Penyokong BN laung "anjing, anjing," kepada penyokong PSM [Video]

ReJaM© pada MiLo SuaM - 5 hari yang lalu
JIKA sebelum ini Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Abdul Rahman diserang oleh penyokong-penyokong BN dan dimaki hamun dengan kata-kata kesat "bangsat," "anjing," dan "babi," rujuk link berikut. LINK — Syed Saddiq kena serang dengan penyokong BN. Rupa-rupanya, bukan pemimpin Pakatan Harapan sahaja yang menjadi mangsa perbuatan biadap para penyokong BN. Penyokong-penyokong Parti Sosialis

Syed Saddiq diserang penyokong BN, kena maki "bangsat, babi" [Video]

ReJaM© pada MiLo SuaM - 5 hari yang lalu
MENTERI Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang juga merupakan ketua Armada PPBM sebentar tadi diserang oleh penyokong-penyokong BN, beliau turut dimaki hamun "bangsat, babi" Rakaman video kejadian itu tersebar di media sosial. Kinitv melaporkan, Syed Saddiq diserang oleh penyokong BN ketika hendak pergi ke kereta selepas pencalonan pilihanraya kecil Semenyih. Turut kedengaran

Kerajaan tak peduli, penarik beca tampal sendiri jalanraya berlubang dengan tanah [video]

ReJaM© pada MiLo SuaM - 5 hari yang lalu
SELEPAS berulang kali aduan jalanraya berlubang malah pernah mengakibatkan kemalangan tidak dipedulikan oleh pihak kerajaan, akhirnya seorang 'pakcik' penarik beca mengambil inisiatif sendiri menampal lubang berkenaan menggunakan tanah. SCROLL KE BAWAH UNTUK MENONTON VIDEO (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); Penarik beca berkenaan mengangkut tanah dari tempat lain

Masjid Al-Akram sediakan Mesin ATM beras pertama di Malaysia untuk golongan asnaf [video]

ReJaM© pada MiLo SuaM - 6 hari yang lalu
PERNAH viral sebelum ini kisah mesin ATM (Auto Teller Machine) beras untuk golongan kurang berkemampuan yang dilancarkan di Indonesia. Kali ini Masjid Al-Akram Kg Datuk Keramat menjadi masjid pertama di Malaysia, menyediakan mesin yang serupa bagi memberikan sumbangan beras kepada golongan asnaf yang kurang berkemampuan. (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); Bagi golongan

Kanak-kanak kejung direnjat elektrik, tapi tiada siapa peduli [video]

ReJaM© pada MiLo SuaM - 6 hari yang lalu
SEORANG kanak-kanak dilihat kejung akibat dipercayai terkena renjatan elektrik selepas menyentuh sebatang tiang lampu, malangnya tiada seorang pun dilihat mempedulikan keadaan dirinya. SCROLL KE BAWAH UNTUK MENONTON VIDEO (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); Berdasarkan rakaman video yang tersebar di media sosial, seorang kanak-kanak yang sedang asyik bermain bersama

Bumi tidak seperti sebiji bola, lebih kepada sebiji telur — Angkasawan Negara

ReJaM© pada MiLo SuaM - 6 hari yang lalu
SUSULAN kontroversi berlarutan berhubung perdebatan isu "bumi bulat atau rata," di media sosial, Angkasawan Negara, Dr Sheikh Muszaphar Shukor yang merasa terpanggil untuk menjawab persoalan itu tampil memberikan pandangannya. "Bumi berbentuk sfera, lebih tepatnya geospherical, penyek di bahagian kutub dan menggelembung di bahagian khatulistiwa, tidak seperti sebiji bola, lebih kepada sebiji

Nik Abduh dakwa pimpinan PAS berkeras minta agar nafikan audio rakaman suaranya

ReJaM© pada MiLo SuaM - Seminggu yang lalu
AHLI Jawatankuasa Pas Pusat, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz hari ini mendakwa pimpinan Pas berkeras meminta supaya dia menafikan rakaman audio suaranya mengaku 'terima duit Umno'. Nik Abduh mendedahkan perkara itu menerusi akaun Facebook miliknya hari ini. "Apabila saya merujuk kepada beberapa pimpinan parti yang sudah pun memahami isu ini dengan baik, mereka memutuskan agar saya

[Video] Lelaki ini kena kecam kerana rakam dan permainkan warga emas minta sedekah

ReJaM© pada MiLo SuaM - Seminggu yang lalu
SEORANG lelaki menerima kecaman hebat orang ramai di media sosial selepas bertindak biadap merakam dan mempermainkan seorang warga emas yang meminta sedekah daripadanya. SCROLL KE BAWAH UNTUK MENONTON VIDEO (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); Berdasarkan rakaman video, lelaki itu merakam wajah seorang warga emas yang membuat isyarat mahu meminta sedikit wang daripadanya

Puluhan surat tidak dihantar dibuang dalam kebun

ReJaM© pada MiLo SuaM - Seminggu yang lalu
PULUHAN surat tidak dihantar termasuk dokumen penting dikatakan dibuang dalam kawasan kebun di Jalan Kundang, Tanjung Sepat, Selangor. Menerusi sebuah rakaman video yang tersebar seorang lelaki meluahkan rasa marah dan kecewa selepas menemui longgokan surat-surat dan dokumen penting yang tidak dihantar kepada penerima, sebaliknya dibuang di dalam kawasan kebun. (adsbygoogle =

Hadirin menari dan menyanyi lagu rancak dalam upacara kematian (video)

ReJaM© pada MiLo SuaM - Seminggu yang lalu
TERSEBAR rakaman video para hadirin termasuk orang kampung dan ahli keluarga dilihat menari dan menyanyi lagu berentak rancak dalam sebuah upacara kematian seorang warga emas. Mayat warga emas berkenaan diletakkan di suatu sudut, dalam keranda yang terbuka dan boleh dilihat oleh orang ramai, manakala hadirin yang datang dilihat sedang bergembira menari dan didengar menyanyi "Sayur kol, sayur kol

Setiausaha Agung PAS kata audio rakaman 'terima duit Umno' adalah suara Nik Abduh

ReJaM© pada MiLo SuaM - Seminggu yang lalu
SETIAUSAHA Agung Pas, Takiyuddin Hassan dilapor mengesahkan rakaman audio suara Ahli Parlien Bachok, Mohamad Nik Abduh Nik Abdul Aziz mengaku parti itu menerima dana dari Umno. Takiyuddin juga mendakwa Nik Abduh sendiri mengakui audio itu suaranya tetapi apa yang dicanang oleh musuh politik Pas tidak menggambarkan perkara sebenar lapor Malaysiakini. "Memang Nik Abduh akui itu suara dia,

Lelaki ini curi kamera CCTV selepas sedar perbuatan jenayahnya dirakam (video)

ReJaM© pada MiLo SuaM - Seminggu yang lalu
SELEPAS menyedari perbuatan jenayahnya dirakam oleh sebuah kamera litar tertutup (CCTV), seorang lelaki tidak berbaju yang sedang menceroboh rumah di daerah Mersing, Johor bertindak mencuri CCTV berkenaan bagi mengelakkan perbuatannya terbongkar. Mujur kamera CCTV tersebut mempunyai sistem menghantar rakaman terus kepada simpanan di "cloud" secara online sekaligus membolehkan rakaman itu

Remaja rampas tongkat dan belasah lelaki kudung (video)

ReJaM© pada MiLo SuaM - Seminggu yang lalu
TERSEBAR rakaman video seorang remaja merampas tongkat dan membelasah seorang lelaki kudung di sebuah kawasan ladang kelapa sawit. Video itu difahamkan dirakam dari kemaskini WhatsApp's story individu bernama Izam. Berdasarkan rakaman video yang mula tersebar sejak kelmarin (9 Febuari 2019) menerusi Facebook, remaja berkenaan dilihat merampas tongkat milik lelaki kudung berkenaan. SCROLL KE

Pemandu van EMRS duduk sebelah Mohd Adib ketika dirempuh lori bomba yang mengundur

ReJaM© pada MiLo SuaM - Seminggu yang lalu
SEORANG pemandu van kecemasan membuat pengakuan hari ini bahawa dia bersama arwah Mohd Adib Mohd Kassim berada dalam kenderaan yang sama ketika lori bomba mengundur dan melanggar kenderaan mereka ketika rusuhan kuil. Pemandu van EMRS (Emergency Medical Rescue Services), Ahmad Shahril Othman yang membuat pengakuan dalam inkues kematian Adib berkata, kedua-dua kenderaan berkenaan (Van EMRS dan

Saham Utusan melonjak 126% selepas Umno lepaskan pegangan saham

ReJaM© pada MiLo SuaM - Seminggu yang lalu
SAHAM Utusan Melayu (M) Bhd dilaporkan melonjak secara mendadak hari ini dari nilai 11 sen kepada 26 sen atau sebanyak 126% dengan sejumlah 928,000 saham didagangkan setakat tempoh sehingga tengah hari, hari ini lapor FMT. Lonjakkan itu berlaku dua hari selepas syarikat itu, yang menerbitkan akhbar harian berbahasa Melayu, Utusan Malaysia mengumumkan bahawa Umno telah melepaskan pegangan saham

Remaja kena belasah ketika mahu mulakan lumba haram (video)

ReJaM© pada MiLo SuaM - Seminggu yang lalu
MALANG bagi seorang remaja "rempit" apabila dibelasah oleh penduduk setempat ketika mahu memulakan lumba haram di sebatang jalanraya. Lebih malang lagi, rakannya yang turut sama berlumba terus menghilangkan diri sebaik sahaja melihat rakan yang sepatutnya diajak berlumba bersama sedang dibelasah oleh seorang lelaki. SCROLL KE BAWAH UNTUK MENONTON VIDEO (adsbygoogle = window.adsbygoogle

Rakaman CCTV kantoikan makcik sorok duit nak dapat baki lebih (video)

ReJaM© pada MiLo SuaM - Seminggu yang lalu
TINDAKAN licik dan pantas seorang makcik menyorok sebahagian duit yang diterima untuk mendapatkan duit baki lebih dari peniaga terkantoi selepas semakan dibuat pada rakaman kamera litar tertutup (CCTV) membongkar perbuatan itu. Berdasarkan rakaman CCTV yang tersebar di media sosial, seorang wanita dilihat menyembunyikan sebahagian duit baki yang diterima dari seorang peniaga ke dalam poket kanan

Pengkhianat rakam suara Nik Abduh dalam majlis tertutup kata Tuan Ibrahim (video)

ReJaM© pada MiLo SuaM - Seminggu yang lalu
TIMBALAN Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menyifatkan individu yang merakam dan menyebarkan suara Nik Abduh dalam satu majlis tertutup yang kecoh baru-baru ini sebagai pengkhianat. Beliau berkata demikian ketika menyampaikan kuliah maghrib di Masjid Ar Rahman, Pekan Sik Kedah Darul Aman semalam (9 Febuari 2019) di mana kuliah itu turut disiarkan secara langsung menerusi Facebook.

Clare soal Hadi, siapa yang bagi wang tunai RM2.5 juta?

ReJaM© pada MiLo SuaM - Seminggu yang lalu
PENGARANG Sarawak Report dilapor mencabar Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk mendedahkan siapa yang membayar wang tunai sebanyak RM2.5 juta kepada Pas. Clare Rewcastle Brown juga meminta supaya Pas menjadi sebuah parti yang telus bukan sahaja kepada rakyat Malaysia malah kepada ahlinya lapor Astro Awani. Clare menyifatkan kenyataan Abdul Hadi sebagai tidak konsisten berhubung

Nabila Huda pelik ramai tak puas hati dengan PM, akui meluat dengan istilah "malu apa bossku"

ReJaM© pada MiLo SuaM - Seminggu yang lalu
PELAKON Nabila Huda meluahkan rasa hairan mengapa ramai orang di media sosial tidak berpuas hati dengan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad. Perkara itu diluahkan menerusi akaun Twitter miliknya sambil mempersoalkan mengapa setiap orang penuh dengan kebencian. "Kenapa setiap kali I scroll atas dan bawah my Twitter, mesti kebanyakan tweet ada benda yang tak puas hati, itu, ini dengan our

Sudirman Mati Bukan Kerana Dadah Atau AIDS, Ini Puncanya…

Eleh II pada EkELEH - 23 jam yang lalu
Sensasi tentang kematian penyanyi Allahyarham Sudirman Hj Arshad yang sering diperkatakan adalah disebabkan pengambilan dadah atau Sindrom Kurang Daya Tahan Melawan (AIDS). Namun perkara itu disangkal seorang wartawan hiburan terkenal era 80-an, Saodah Ismail yang berkata kematian penyanyi itu akibat perbuatan sihir serta pneumonia. Menurut Saodah yang juga rakan karib kepada Allahyarham, Sudirman sendiri semasa […] The post Sudirman Mati Bukan Kerana Dadah Atau AIDS, Ini Puncanya… appeared first on EkELEH.

Makhluk Halus Geletek Kaki Wartawan Di Semenyih

Eleh II pada EkELEH - Sehari yang lalu
Dua orang wartawan dan dua jurukamera sebuah akhbar tempatan yang membuat liputan Pilihan Raya Kecil (PRK) Semenyih mendakwa diganggu dengan makluk halus yang ‘menetap’ bersama mereka di rumah inap. Kediaman itu terletak di sekitar Broga dan berhampiran dengan sebuah universiti swasta. Keempat-empat mereka mula merasakan kewujudan makluk halus itu apabila diganggu pada malam ketiga semasa […] The post Makhluk Halus Geletek Kaki Wartawan Di Semenyih appeared first on EkELEH.

Baju “Malu Apa Bossku” Laku Keras, Peniaga Raih RM5,000 Sehari

Eleh II pada EkELEH - 2 hari yang lalu
Kehangatan PRK Semenyih semakin terasa sehingga terdapat peniaga mengambil peluang meraih keuntungan dengan menjual baju dengan slogan “Malu Apa Bossku” T-Shirt dengan slogan yang dikatakan ‘haram’ itu dipopularkan bekas PM, Datuk Seri Najib Razak dijual dengan harga RM5 sehelai dan peniaga itu mampu meraih sehingga RM5000 sehari. Peniaga yang dikenali sebagai Ahmad, 57, mencetak t-shirt […] The post Baju “Malu Apa Bossku” Laku Keras, Peniaga Raih RM5,000 Sehari appeared first on EkELEH.

Langkah Kecemasan Apabila Objek Tajam Tertusuk Anggota Badan

Eleh II pada EkELEH - 2 hari yang lalu
Beberapa hari lalu kita dikejutkan dengan berita seorang kanak-kank perempuan berumur dua tahun maut kerana tertusuk pisau. Kanak-kanak itu dilaporkan dalam keadaan berlari untuk mendapatkan neneknya di dapur dan telah terjatuh setelah terpijak pinggan yang terdapat di dalamnya sebilah pisau. Ramai yang terkesan dengan tragedi itu tentang betapa pentingnya peralatan tajam tidak diletakkan di tempat […] The post Langkah Kecemasan Apabila Objek Tajam Tertusuk Anggota Badan appeared first on EkELEH.

“Tak yah nyanyilah, suara macam tercekik sudu!” – Che Ta

Eleh II pada EkELEH - Seminggu yang lalu
Hasrat pereka fesyen, Ezuwan Ismail yang berhasrat menceburi bidang nyanyian mendapat sindiran daripada pelakon Rozita Che Wan. Namun begitu, Ezuwan positif dengan berkata setiap individu bebas memberi pendapat masing-masing dan dia tetap tidak patah semangat serta berusaha untuk memperbaikinya. “Saya tetap akan teruskan niat untuk lancarkan lagu itu minggu depan,” katanya kepada mStar Online. Rozita […] The post “Tak yah nyanyilah, suara macam tercekik sudu!” – Che Ta appeared first on EkELEH.

Maqasid Kamera AES

Eleh II pada EkELEH - Seminggu yang lalu
Terperanjat beruk kita apabila membaca berita yang kamera AES disecocokkan dengan maqasid syariah. Hujah tahap gaban begitu menunjukkan secara klasik bagaimana bahasa agama masih digunakan sebagai perisai untuk mempertahankan perkara-perkara yang sediakala dibenci dan ditolak rakyat. Termasuk di era Malaysia baru ini. Secara halus, memaqasidkan kamera AES adalah sejenis pemaksaan ke atas rakyat. Takut-takut kalau […] The post Maqasid Kamera AES appeared first on EkELEH.

Ada Yang Nak Potong Anu Dengan Pisau Berkarat Jika BN Menang

Eleh II pada EkELEH - 3 minggu yang lalu
Paparan yang tersebar di media sosial Facebook. “Kalau BN menang PRK ini, aku potong telur aku dengan pisau berkarat.” Boleh kotakan dengan pisau tak berkarat pun tak pe!! The post Ada Yang Nak Potong Anu Dengan Pisau Berkarat Jika BN Menang appeared first on EkELEH.

BN Menang, Ruangan Komen Kini Dipenuhi Kutukan Untuk PH

Eleh II pada EkELEH - 3 minggu yang lalu
Keputusan pilihan raya kecil (PRK) Cameron Highlands memberi kemenangan kepada calon Barisan Nasional(BN) Ramli Mohd Nor dengan majoriti 3,238 undi. -M Manogaran meraih (PH) – 8,800 undi -Sallehudin Ab Talib (Bebas) – 314 undi -Wong Seng Yee (Bebas) – 276 undi Sejak awal-awal lagi PH kini kelihatan kecundang di media sosial. Apabila tewas di Cameron […] The post BN Menang, Ruangan Komen Kini Dipenuhi Kutukan Untuk PH appeared first on EkELEH.

Sengketa Bitcoin – 4 Termasuk adik Exco Pemuda UMNO Berdepan Hukuman Gantung Sampai Mati

Eleh II pada EkELEH - 3 minggu yang lalu
Seorang ahli peniagaan dilarikan dan ditemui mati di pekarangan lobi sebuah hospital swasta di Jalan Ampang 3 Januari lalu. Kini empat lelaki didakwa termasuk adik kepada seorang Exco Pemuda UMNO kerana kes tersebut. Mereka ialah Tariq Hussin Akhtar Husin, 37, Masysar Ahmad, Saiful Anuar Shaari, dan Muhammad Syafirul Hazlan Zainal yang ketiga-tiganya berusia 27 tahun. […] The post Sengketa Bitcoin – 4 Termasuk adik Exco Pemuda UMNO Berdepan Hukuman Gantung Sampai Mati appeared first on EkELEH.

Tok Batin Cameron Highland ‘diculik’?

Eleh II pada EkELEH - 3 minggu yang lalu
Ada yang mendakwa Tok Batin di Cameron Highland diculik pihak tertentu. Bagaimapun Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata siasatan tidak dapat dilakukan susulan ketiadaan laporan polis yang dibuat berkaitan perkara itu. “Dalam masa kempen ini macam-macam perkara boleh terjadi. “Tapi kalau tak ada bukti dan tak ada asas atau pun tiada laporan dibuat […] The post Tok Batin Cameron Highland ‘diculik’? appeared first on EkELEH.

Biodata Sultan Pahang, YDP Agong Yang Baharu Dilantik

Eleh II pada EkELEH - 4 minggu yang lalu
Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah diputerakan pada 30 Julai 1959 di Istana Mangga Tunggal, Pekan. Baginda adalah anak keempat daripada tujuh beradik hasil perkahwinan Sultan Ahmad Shah dengan Almarhum Tengku Ampuan Afzan. Pada 1 Julai 1975, baginda dilantik Tengku Mahkota Pahang dan dimasyhurkan pada 23 Oktober 1977 di Istana Abu Bakar, Pekan. Baginda mendapat pendidikan […] The post Biodata Sultan Pahang, YDP Agong Yang Baharu Dilantik appeared first on EkELEH.

Tiada Tukul, Ini Caranya Pecahkan Cermin Jika Terperangkap Dalam Kereta

Eleh II pada EkELEH - 4 minggu yang lalu
Tragedi yang menimpa pemandu SUV yang kemalangan di Jambatan Pulau Pinang boleh memberi pengajaran kepada semua. Menurut polis, pemandu SUV Mazda CX5 maut kerana lemas selepas kemalangan itu. Berikutan itu Ahli Jawatankuasa Persatuan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Malaysia, Aliasman Morshidi memberi saranan kepada semua pemandu supaya memiliki peralatan kecemasan itu yang bertindak sebagai tukul cermin […] The post Tiada Tukul, Ini Caranya Pecahkan Cermin Jika Terperangkap Dalam Kereta appeared first on EkELEH.

Punca Huawei 5G Di’Ban’ Di Seluruh Dunia, Tun Daim Turut Beri Peringatan!!

Eleh II pada EkELEH - 4 minggu yang lalu
Teknologi hebat namun telah menimbulkan kebimbangan dan kegusaran pihak lain. Itulah yang ditunjukkan melalui teknologi Huawei 5G sehingga Tun Daim Zainuddin memberi peringatan kepada kerajaan dengan teknologi generasi kelima (5G) dipelopori China itu. Adakah Amerika ketinggalan dalam persaingan teknologi 5G sehingga mengajak pihak lain sama-sama ‘ban’ Huawei? Pada 17 Julai tahun lalu ketua-ketua perisikan Amerika […] The post Punca Huawei 5G Di’Ban’ Di Seluruh Dunia, Tun Daim Turut Beri Peringatan!! appeared first on EkELEH.

VIDEO – Gempar, Aksi Bunuh Diri Secara ‘Live’ Dengan Terjun Jambatan Kedua Pulau Pinang

Eleh II pada EkELEH - 4 minggu yang lalu
Belum pun reda dengan berita kemalangan di Jambatan Pulau Pinang, kini seorang lelaki bertindak membuat aksi bunuh diri secara ‘live’ di jambatan kedua atau Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah. Lelaki itu terjun ke dalam laut dikilometer 12.2 jambatan itu pada pagi Selasa. Pasukan polis menerima panggilan kira-kira jam 9.30 pagi semasa sibuk menaikkan SUV […] The post VIDEO – Gempar, Aksi Bunuh Diri Secara ‘Live’ Dengan Terjun Jambatan Kedua Pulau Pinang appeared first on EkELEH.

Kereta SUV Ditemui, Mangsa Masih Memakai “Seat Belt”, Mangsa Dan Suspek Juga Rakan

Eleh II pada EkELEH - 4 minggu yang lalu
Kereta SUV jenis Mazda CX-5 yang terjunam ke dalam laut akibat kemalangan di Jambatan Pulau Pinang ditemui. Menurut laporan BH Online, SUV itu ditemui 15 meter dari tiang 34 jambatan itu pada jam 4 petang tadi. Namun kerja-kerja mengangkat SUV terpaksa ditangguhkan pada 7.30 malam dan akan disambung semula jam 7 pagi esok. Mangsa kemalangan […] The post Kereta SUV Ditemui, Mangsa Masih Memakai “Seat Belt”, Mangsa Dan Suspek Juga Rakan appeared first on EkELEH.

“Saya gusar nanti peneroka FELDA berjemaah lempang Chef tu.”

Eleh II pada EkELEH - 4 minggu yang lalu
Isu tampar menjadi modal kempen PRK Cameron Highlands apabila chef selebriti, Chef Wan ingin menampar bekas Perdana Menteri kerana tidak menguruskan Felda dengan baik. Lantaran itu, bekas pembantu Najib juga hairan sikap yang ditonjolkan Chef Wan dengan berkata insan yang ingin ditampar merupakan orang yang banyak membantu peneroka Felda. “Chef Wan tu siapa ya? Dia […] The post “Saya gusar nanti peneroka FELDA berjemaah lempang Chef tu.” appeared first on EkELEH.

VIDEO – SUV Tercampak Ke Laut Selepas Dilanggar Vios Yang Dipandu Laju

Eleh II pada EkELEH - 4 minggu yang lalu
Kemalangan ngeri di Jambatan Pulau Pinang apabila kereta jenis SUV tercampak ke dalam laut apabila dilanggar sebuah kereta dipercayai Toyota Vios. Menurut laporan, kejadian berlaku di Kilometer 4 Jambatan Pulau Pinang, menghala ke Seberang Perai. Menurut jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Pulau Pinang, kejadian dilaporkan berlaku pada jam 2.50 pagi, dan pihaknya bergegas […] The post VIDEO – SUV Tercampak Ke Laut Selepas Dilanggar Vios Yang Dipandu Laju appeared first on EkELEH.

Nak Sewa Jet Peribadi, Ini Kadar Untuk 1 Jam, Ahli Perniagaan Wanita Terkenal Pernah Sewa RM291k Kerana Tertinggal Barang

Eleh II pada EkELEH - 4 minggu yang lalu
Sekiranya anda teringin menaiki pesawat peribadi untuk sesatu urusan, kini anda boleh menyewanya secara khas atau catar. Yang penting ada wang yang banyak! Walaupun kebiasaannya mereka yang menggunakan perkhidmatan catar jet peribadi terdiri daripada VIP, kerabat diraja, syarikat korporat, termasuk individu berpengaruh dari dalam dan luar negara, anda juga boleh! Jadi untuk mendapatkannya, salah satu […] The post Nak Sewa Jet Peribadi, Ini Kadar Untuk 1 Jam, Ahli Perniagaan Wanita Terkenal Pernah Sewa RM291k Kerana Tertinggal Barang appeared first on EkELEH.

Misteri Ketukan Kuat Pintu Rumah Penduduk Kampung Gajah Terbongkar

Eleh II pada EkELEH - 5 minggu yang lalu
Penduduk di beberapa buah kampung di Kampung Gajah Perak semakin berasa resah sejak beberapa hari lalu. Tatkala malam tiba, mereka mula mengunci pintu rumah, tidak berani keluar malam malah ada yang tidur dalam keadaan serba ketakutan. Ia disebabkan terdapat satu perkara ganjil di kampung mereka yang tidak pernah berlaku sebelum ini apabila pintu rumah diketuk […] The post Misteri Ketukan Kuat Pintu Rumah Penduduk Kampung Gajah Terbongkar appeared first on EkELEH.

Kejutan PRK Cameron Highlands – “Saya penyokong Dr M dan Anwar”, Selepas Peluk Presiden UMNO

Eleh II pada EkELEH - 5 minggu yang lalu
Kejutan daripada Presiden MyPPP yang dipertikaikan M Kayveas di pusat penamaan calon PRK Cameron Highlands. Sebaik sahaja datang beliau tidak memasuki pusat penamaan calon. Sebaliknya, beliau bertemu dan berpelukan dengan presiden Umno, Mohamad Hasan, lapor Malaysiakini. Dia menyatakan tidak akan bertanding pilihan raya itu. Kini tiba-tida membuat kenyataan menjadi penyokong Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad […] The post Kejutan PRK Cameron Highlands – “Saya penyokong Dr M dan Anwar”, Selepas Peluk Presiden UMNO appeared first on EkELEH.

Undi Tidak Percaya Terhadap Mahathir & Kaitan Dengan UMNO-PAS PRK Semenyih

noreply@blogger.com (Dr Novandri Hasan Basri) pada Dr MiM - 3 hari yang lalu

Sijil Palsu & Mencurigakan : Anwar Bohong

noreply@blogger.com (Dr Novandri Hasan Basri) pada Dr MiM - Seminggu yang lalu

Isu Memalukan Seluruh Sistem Kehakiman Malaysia - Peguam Negara Letak Jawatan?

noreply@blogger.com (Dr Novandri Hasan Basri) pada Dr MiM - 3 minggu yang lalu

Harga Petrol Terbaru : Selepas Didesak & Dimalukan

noreply@blogger.com (Dr Novandri Hasan Basri) pada Dr MiM - Sebulan yang lalu

Bekalan Minyak Habis Januari 2019?

noreply@blogger.com (Dr Novandri Hasan Basri) pada Dr MiM - Sebulan yang lalu

Adib : Post Mortem & Where Are The Suspects?

noreply@blogger.com (Dr Novandri Hasan Basri) pada Dr MiM - Sebulan yang lalu

Di Mana 4 Suspek Rusuhan Yang Menyebabkan Kematian Adib Kassim?

noreply@blogger.com (Dr Novandri Hasan Basri) pada Dr MiM - 2 bulan yang lalu

Isu Viral : Wan Azizah & Anwar Menafikannya.

noreply@blogger.com (Dr Novandri Hasan Basri) pada Dr MiM - 6 bulan yang lalu

Isu Melayu Pendatang : Kula Segaran DAP Minta Maaf & Letak Jawatan?

noreply@blogger.com (Dr Novandri Hasan Basri) pada Dr MiM - 6 bulan yang lalu

PRK Sungai Kandis : Sabotaj Dalaman, Sampah & Keputusan

noreply@blogger.com (Dr Novandri Hasan Basri) pada Dr MiM - 6 bulan yang lalu

Terbaru : Calon BN PRK Sungai Kandis

noreply@blogger.com (Dr Novandri Hasan Basri) pada Dr MiM - 7 bulan yang lalu

Isu Sensasi & Panas Semasa Sidang Parlimen.

noreply@blogger.com (Dr Novandri Hasan Basri) pada Dr MiM - 7 bulan yang lalu

Kit Siang Zip Mulut Janji Terbaru Tun Mahathir

noreply@blogger.com (Dr Novandri Hasan Basri) pada Dr MiM - 7 bulan yang lalu

Isu UMNO Akan Diharamkan & Senarai Nama MT Pilihan

noreply@blogger.com (Dr Novandri Hasan Basri) pada Dr MiM - 7 bulan yang lalu

Khairy, Zahid Atau Ku Li : Faktor Yang Akan Menentukan Pemenang Jawatan Presiden UMNO

noreply@blogger.com (Dr Novandri Hasan Basri) pada Dr MiM - 7 bulan yang lalu

Analisa : Apa Yang Boleh Diharapkan Selepas 23 Jun 2018??

noreply@blogger.com (Dr Novandri Hasan Basri) pada Dr MiM - 7 bulan yang lalu

Bolehkah UMNO Berubah?

noreply@blogger.com (Dr Novandri Hasan Basri) pada Dr MiM - 8 bulan yang lalu

Analisis : Burger Percuma & Parlimen Permatang Pauh Kubu Keluarga Anwar

noreply@blogger.com (Dr Novandri Hasan Basri) pada Dr MiM - 9 bulan yang lalu

Bongkar! Adegan Air Mata Sehari Sebelum Hari Mengundi PRU14

noreply@blogger.com (Dr Novandri Hasan Basri) pada Dr MiM - 9 bulan yang lalu

Zalim & Dengki :10 Tahun Rakyat Rugi !

noreply@blogger.com (Dr Novandri Hasan Basri) pada Dr MiM - 9 bulan yang lalu

‘Kerajaan Kakistokrasi, Harapan Tinggal Harapan’, Topik Diskusi ‘FB Live’ Malam Ini

KUALA LUMPUR, 21 Feb – Sembilan bulan sudahpun berlalu Pakatan Harapan (PH) mengambil tampuk pemerintahan kerajaan, tetapi mereka masih tidak mempunyai dasar yang jelas terutama melibatkan kepentingan dan kebajikan rakyat, ditambah pula dengan tindakan p

Taklimat Kepada Jentera

SEMENYIH, 21 Februari — Setiausaha Agung UMNO Tan Sri Annuar Musa memberi taklimat ringkas di Bilik Gerakan BN PDM Kampung Sungai Jai petang tadi. Foto:MediaUMNO

Kemenangan BN Di PRK Semenyih Penting Untuk Bawa Senario Baru Politik Negara

SEMENYIH, 21 Feb – Ketua UMNO bahagian Permatang Pauh Datuk Zaidi Md Said berkata, Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Semenyih ini mampu membawa senario baru dalam politik negara ini. Jelas beliau, hasil tinjauan yang dilakukan men

Zakaria Mudah Mesra, Ada Karakter Diangkat ‘Yang Berkhidmat’ Di Semenyih

SEMENYIH, 21 Feb – Pemilihan calon Barisan Nasional (BN), Zakaria Hanafi pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Semenyih disifatkan amat tepat dengan karakter serta sikapnya yang mudah mesra dengan penduduk setempat. Zakaria mudah disa

Penyatuan UMNO-PAS Bukan Rasis

PARIT 21 Feb. – Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mahdzir Khalid menegaskan penyatuan UMNO dan Pas dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Semenyih bukanlah bersifat rasis totok. Beliau berkata, sebaliknya, kedua-dua parti itu memahami bahawa negara ini terdiri

Dari wajah yang sempurna kepada wajah yang realistik, artis Ukraine ini melukis semula wajah anak patung mirip manusia sebenar

Lukisan semula bagi wajah anak patung adalah salah satu seni yang semakin mendapat perhatian dunia. Mana tidaknya, kebanyakan daripada artis yang menghasilkan seni ini sememangnya mempunyai bakat yang besar, sehinggakan wajah baharu yang dihasilkan benar

Beberapa bandar di Siberia dilanda fenomena ‘Salji Hitam’, para penduduk telah menyuarakan kebimbangan

Musim sejuk seringkali dikaitkan dengan salji dan suhu yang membeku mencecah bawah sifar darjah Celcius. Apabila menyebut tentang salji, kita akan membayangkan warnanya yang putih bersih, butiran-butiran ais halus dan sebagainya. Kredit: Let Grow Namun,

Liga Premier: Aksi Kelantan, Perlis batal

AKSI Kelantan dan Perlis dalam saingan Liga Premier yang dijadualkan berlangsung di Stadium Sultan Muhammad ke-IV malam esok dibatalkan susulan penyingkiran Singa Utara itu daripada Liga Malaysia semalam. Unit Media Kelantan Red Warriors (KRW) dalam satu

Sandro, Khyril Muhymeen bakal sertai Selangor?

KUALA LUMPUR: Selangor melakukan perubahan saat akhir apabila mengikat pemain import baharu sebelum jendela perpindahan pertama Liga Malaysia (Liga M) berakhir semalam. Pengurus pasukan, Datuk Abdul Rauf Ahmad menjelaskan pemain dari Brazil itu akan meng

RTM cannot be faulted over live coverage, adhere to SOP – Gobind

Gobind Singh Deo – Bernama file photo KUALA LUMPUR: Radio Televisyen Malaysia (RTM) adheres to the standard operating procedure (SOP) by broadcasting live only the delivery of speeches by the prime minister in any event also attended by ministers an

Pemilik Manchester City Beli Kelab Liga China, Sichuan Jiuniu

Pemilik Manchester City, City Football Group (CFG) mengumumkan secara rasmi bahawa mereka telah membeli sebuah kelab bola sepak di China. Kelab yang dimaksudkan ialah Sichuan Jiuniu. Sichuan Jiuniu beraksi dalam divisyen tiga China. Kuasai yang ketujuh

Serangan Terhadap PAS Untuk Tutup Kelemahan PH?

SEMENYIH REFERENDUM PH TERHADAP TUN Oleh : Nasrudin bin Hassan16 Jamadil Akhir 1440 | 21 Februari 2019 1. Parti Islam Se-Malaysia (PAS) mendapati serangan bertali arus pemimpin utama DAP dan PAN akhir-akhir ini adalah untuk menutup kelemahan mer

Penunjuk perasaan ves kuning Perancis berhimpun di Geneva

GENEVA: Hampir 1,000 penunjuk perasaan ves kuning dari Perancis dan Switzerland berhimpun di hadapan bangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di sini bagi mengecam keganasan polis Perancis ketika protes.Beberapa kumpulan dari wilayah berbeza di Per

Terengganu Pacu Industri Pertanian Melalui Teknologi Moden

Dr. Azman melihat benih pokok yang diusahakan oleh Nasarudin Mohamed di Tapak Semaian Nasaruddin, Jabi Oleh : Hidayah AzlinSETIU, 21 Februari-Kerajaan negeri terus mempergiatkan usaha memajukan industri pertanian dengan pelbagai teknologi moden bagi

Undi tidak percaya: Dr M tunggu jawapan PAS

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan menunggu jawapan daripada PAS jika terdapat undi tidak percaya terhadapnya di Dewan Rakyat."Saya tunggu dan lihat kalau ada undi tidak percaya. Saya akan tengok sama ada PAS akan sokong saya atau

Guan Eng & Anwar Mesti Buktikan Mereka Setia Kepada Mahathir

Oleh :Dato' Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri21 Februari 2019 | 16 Jamadilakhir 1440HSebenarnya bukan baru sehari dua ini didedahkan berkenaan usaha bagi menjatuhkan Tun Mahathir Mohamad (Tun M) sebagai Perdana Menteri (PM). Seawal suku keemp

'Mujur surau berkunci, kalau tak, mungkin patung diletak dalam surau'

PELABUHAN KLANG: Penduduk Taman Pendamar Indah, gempar apabila menemui sebuah patung berhala diletakkan di pintu utama di Surau Sabilul Huda, di sini, semalam.Difahamkan, patung yang turut dikalungi bunga itu diletakkan individu tidak bertanggungjawab ant

Campur tangan kehakiman: Tubuh RCI patut mula semalam - Peguam

Mohamed Haniff berkata RCI itu perlu ditubuhkan melalui satu jawatankuasa khas dan sepatutnya ia ditubuhkan semalam, iaitu 19 Februari 2019. - foto Facebook Haniff KhatriKUALA LUMPUR: Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berhubung dakwaan campur tangan badan

'Patah rusuk, lengan dan paha, kesan gigitan, cedera di kemaluan' - Bayi berusia 46 hari maut didera ibu bapa

Kejam! Bayi berusia 46 hari dipercayai maut akibat didera oleh ibu bapanya sendiri sehingga mengalami kecederaan di seluruh badan termasuk di bahagian kemaluan, lapor Astro Awani. Bedah siasat mendapati, mangsa mengalami patah rusuk kiri dan kanan, s

‘Walkabout’ Puteri UMNO Dapat Dengar Sendiri Rungutan Rakyat – Zahida

SEMENYIH, 20 Feb – Tinjauan dan ‘walkabout’ Puteri UMNO bersama rakan-rakan jentera lain di beberapa kawasan Pilihan Raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Semenyih memperlihatkan pelbagai rungutan terhadap kerajaan yang ada hari ini dan pada masa

Terbaru!!! Sarawak Report dedah bukti baru Umno biaya kempen pilihan raya PAS

kerengga pada KERENGGA - 10 jam yang lalu
Paparan skrin yang didedahkan Sarawak Report berhubung pemindahan wang ke akaun PAS FMT Reporters PETALING JAYA: Sarawak Report hari ini menyiarkan apa yang didakwa bukti baru yang menunjukkan PAS menerima dana daripada Umno, 3 minggu sebelum Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang memberi keterangan di mahkamah London bahawa partinya tidak bekerjasama dengan Umno. Laman web pemberi maklumat

Terkini!! Peguam Umno, Mohd Hafarizam Harun didakwa atas dua tuduhan pengubahan wang haram RM15 juta

kerengga pada KERENGGA - 11 jam yang lalu
Peguam, Datuk Mohd Hafarizam Harun didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas dua tuduhan pengubahan wang haram dengan menerima wang berjumlah RM15 juta daripada bekas perdana menteri Najib Razak. Mahkamah membenarkan Hafarizam diikat jamin RM500,000 bagi dua pertuduhan pengubahan wang haram itu, lapor Bernama

SPRM tangkap peguam Umno

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
SPRM hari ini menangkap penasihat undang-undang Umno dan BN, menurut sumber. Menurut sumber-sumber, peguam yang bergelar datuk itu ditangkap atas dakwaan terlibat dengan pengubahan wang haram melibatkan cek bernilai RM15 juta dari tahun 2014 hingga 2015. Dia ditangkap selepas memberikan kenyataan di ibu pejabat SPRM di Putrajaya pagi ini. Timbalan Pesuruhjaya (Operasi) Azam Baki mengesahkan

'Husam telah serah bukti isu RM90 juta kepada SPRM'

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
N Faizal Ghazali Selain memberi keterangan, Naib Presiden Amanah Husam Musa turut dikatakan memberikan bahan bukti ketika ke ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kelantan di Kota Bharu, semalam. Sumber memberitahu Malaysiakini bahawa ia bagi membantu siasatan SPRM berhubung dakwaan penyaluran RM90 juta oleh Umno kepada pemimpin PAS. "Husam hadir untuk berikan keterangan

Umno-PAS perlu henti ‘tunggang’ Melayu demi agenda kuasa sendiri

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
Fakhrurrazi Rashid Pendirian Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) menolak calon Pakatan Harapan (PH) dalam pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Semenyih bukan perkara asing. Pelbagai NGO dan Umno-PAS cuba membawa pendekatan menggunakan isu kepentingan Melayu dalam PRK kali ini memandangkan undi Melayu terdiri daripada 68%. Ia satu petanda politik orang Melayu masih sama sejak 9

Lelaki hina nabi ditahan polis

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
.Bernama KUANTAN: Polis menahan seorang warga emas berusia 68 tahun bagi membantu siasatan dakwaan menghina Nabi Muhammad di laman sosial Facebook miliknya. Ketua Polis Daerah Temerloh Supt Zuhdin Mahmud berkata lelaki itu ditahan di rumahnya di sebuah taman perumahan di Mentakab, Temerloh, pada 11.30 pagi ini. “Suspek akan dihantar ke Johor memandangkan laporan polis dibuat di Batu Pahat,”

Patriot gesa beku akaun, sekat dalang skandal tanah Kementah ke luar negara

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
FMT Reporters PETALING JAYA: Kumpulan veteran tentera hari ini menggesa polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengambil tindakan segera terhadap dalang projek pertukaran tanah Kementerian Pertahanan (Kementah), susulan laporan akhir siasatan menunjukkan kehilangan ratusan juta ringgit akibat campur tangan politik dalam projek membabitkan tanah kerajaan. Presiden Persatuan

Dua bekas aktivis Pas Perlis terima sijil keahlian AMANAH

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
MOHD ALI HASHIM Setiausaha Agung AMANAH, Mohd Anuar Tahir menzahirkan rasa kegembiraan setelah dua aktivis Pas Perlis menyertai AMANAH dalam satu majlis ramah mesra yang telah diadakan di Kayang, Perlis semalam. Dalam majlis yang sama Anuar turut menyerahkan sijil keahlian AMANAH kepada bekas Ketua Pemuda Pas Perlis, Ustaz Yaakub Abu Seman dan bekas Setiausaha Pas Kawasan Arau, Ramlee Ahmad.

Husam dipanggil SPRM

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
N Faizal Ghazali Naib Presiden Parti Amanah Negara (Amanah) Husam Musa dipanggil Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, di Kota Bharu, malam ini. Menurut sumber Amanah Kelantan, bekas anggota dewan undangan negeri (Adun) Salor itu akan ke Ibu Pejabat SPRM Kelantan, jam 9 malam. "Ya betul, 9 malam ini, kami pun baru (tahu)," kata sumber yang enggan namanya disiarkan kepada Malaysiakini.

SPRM siasat akaun peribadi "ahli perniagaan dan tokoh" yang kerap menyumbangkan wang kepada PAS

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dilaporkan sedang menyiasat penderma tetap dan kroni PAS berhubung dakwaan parti itu menerima RM90 juta daripada Umno dan dikatakan berkaitan dengan 1MDB. Laporan The Malaysian Insight memetik sumber dalaman SPRM yang berkata, antara yang disiasat adalah akaun peribadi "ahli perniagaan dan tokoh" yang kerap menyumbangkan wang kepada PAS. "Ada

Nik Abduh di bawah radar Cawangan Khas

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
Rakaman audio Anggota Parlimen Bachok Nik Abduh Nik Abdul Aziz kini turut menarik perhatian bahagian Cawangan Khas susulan dakwaan pemimpin PAS itu mempunyai hubungan dengan Agensi Perisikan Pusat (CIA). Sumber polis yang dipetik media berkata, Cawangan Khas Bukit Aman menyiasat rakaman audio itu bagi memastikan keselamatan negara terpelihara. "Cawangan Khas sedang meneliti dan memantau rakaman

Menjawab fitnah kononnya Nabi Ibrahim berbohong

kerengga pada KERENGGA - 3 hari yang lalu
Wan Ji Wan Hussin ULASAN | Perkara utama yang perlu disedari ialah para nabi tidak pernah melakukan tindakan terkeji sehingga mencacatkan status mereka sebagai penyampai risalah dan wahyu. Maka dengan sebab itu ciri-ciri nabi yang disepakati ulama ialah siddiq (benar), amanah, tabligh (menyampaikan) dan fatanah (bijaksana). Berbohong pula salah satu sifat tercela. Justeru, mustahil para nabi

Dakwaan serang Syed Saddiq, polis tahan Papagomo

kerengga pada KERENGGA - 3 hari yang lalu
Bernama KUALA LUMPUR: Penulis blog kontroversi Papagomo ditahan di sekitar Wangsa Maju hari ini bagi membantu siasatan berhubung insiden Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mendakwa beliau dikasari dan diugut blogger berkenaan, semalam. Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor SAC Fadzil Ahmat ketika dihubungi mengesahkan penahanan Papagomo atau nama sebenarnya Wan Muhammad Azri

Mahkamah Persekutuan arah pilihan raya di kerusi DUN Rantau

kerengga pada KERENGGA - 3 hari yang lalu
Mahkamah Persekutuan hari ini menolak rayuan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya dan timbalan presiden Umno yang menjalankan tugas-tugas presiden, Mohamad Hassan berhubung rayuan terhadap keputusan Mahkamah Khas Pilihan Raya. Mahkamah Pilihan Raya itu sebelum ini memutuskan kemenangan Mohamad di kerusi DUN Rantau pada Pilihan Raya Umum Ke-14 lalu, batal dan tidak sah. Ketua Hakim Negara Richard

Geram 'lebai rebah' Mat Sabu hempas kopiah

kerengga pada KERENGGA - 3 hari yang lalu
N Faizal Ghazali Terdedah dengan pelagai laporan mengenai parti lamanya, semalam Mohamad Sabu menyatakan rasa kesal apabila PAS tidak lagi menjadi sebuah gerakan yang dihormati. Mohamad yang kini mengetuai Amanah berkata sejak lama dulu PAS sentiasa mendahului dalam langkah politik berbanding parti lain. Katanya hal itu berlaku apabila wujud perbincangan di peringkat kepimpinan bagi

Pas tak sokong BN di Semenyih: Siapa berbohong, Tun M, Hadi atau TITM?

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
MAHFUZ OMAR ULASAN: Pengerusi Pakatan Harapan, YAB Tun Dr Mahathir Mohamad dalam kenyataannya hari ini mendakwa Presiden Parti Islam Se-Malaysia (Pas), Dato’ Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang ketika mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri itu telah menyatakan bahawa Pas tidak akan menyokong Umno pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Semenyih. Sekiranya benar kenyataan Tun M itu, ia adalah sesuatu

PAS minta jawatan agensi k'jaan negeri, jelas PM

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
Alyaa Alhadjri Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad mendakwa Presiden PAS Abdul hadi Awang pada pertemuan mereka Jumaat lalu meminta supaya wakil daripada partinya diberikan jawatan dalam berbagai agensi kerajaan negeri. "Adalah sikit," katanya pada sidang akhbar hari ini selepas melancarkan Dasar Komuniti Negara di Puchong, Selangor. Bagaimanapun, Mahathir tidak menjelaskan butiran terperinci

Orang muda bakal bersara dalam keadaan ‘terseksa’, kata pakar

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
Nur Hasliza PETALING JAYA: Sekiranya golongan muda tidak mengurus perbelanjaan dengan bijak, mereka akan berdepan risiko bersara dalam keadaan “terseksa”, kata pakar kewangan. Perunding kewangan kanan di Infaq Consultancy Sdn Bhd, Afyan Mat Rawi berkata, jika diteruskan, tabiat itu akan memberikan kesan buruk kepada generasi muda di negara ini. “Hendak bersara tetapi wang tidak cukup dan

Artikel Harakah Daily: Mujahid desak Presiden PAS mohon maaf

kerengga pada KERENGGA - 5 hari yang lalu
BERNAMA Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa telah mengeluarkan surat meminta Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menarik balik kenyataan bertajuk ‘Ijazahnya ada, akalnya kerdil’. Mujahid berkata kenyataan yang turut disiarkan oleh Harakah Daily itu walaupun ditulis secara kiasan tetapi beliau percaya merujuk kepada dirinya. “Berpandukan kenyataan

Hadi janji PAS tak sokong Umno di Semenyih - Tun Mahathir

kerengga pada KERENGGA - 5 hari yang lalu
Annabelle Lee Beberapa jam selepas pemimpin kanan PAS hadir memberi sokongan kepada Umno dan BN di Semenyih, maklumat baru didedahkan Dr Mahathir Mohamad agak mengejutkan. Menurut perdana menteri, dalam pertemuan beliau dengan Presiden PAS semalam Abdul Hadi Awang memberi perakuan untuk tidak menyokong Umno. Ditemui di Petaling Jaya hari ini Mahathir mendakwa pada asasnya beliau dan Abdul Hadi

21 February 2019

Hadi,the king maker nak jadi lilin, lilin tipu sunat...


Kata Hj Hadi.. dia sanggup jadi lilin membakar diri.. kononnya demi penyatuan Ummat Islam.. Hakikatnya Politik Haji Hadi sejak zaman mudanya.. Ibarat Kecewa membunuh diri..

Sejarah Politik Haji Hadi bukan lah dikenal sebagai tokoh Perpaduan, Tetapi seperti kata Tok Guru Nik Aziz tentang agenda Perpaduan PAS-UMNO.. Haji Hadi ini adalah bapa perpecahan Ummat Islam..

Dari Sejarah Amanat Haji Hadi, Dia lah bapa pepecahan Ummat Islam.. menyemarakkan semangat Ashabiyah dan budaya Takfiri.. Ummat Islam Solat 2 Imam, Kafir mengkafir, Bercerai sebab Politik, Tak makan sembelihan UMNO, Sehingga mengangkat senjata dalam peristiwa Memali adalah akibat Amanat Haji Hadi..

Haji Hadi Bukan saja gagal menyatukan Ummat Islam, Hakikatnya Parti PAS sendiri berpecah selepas kematian Almarhum Tok Guru Nik Aziz akibat perbuatan Takfiri dan pentaksub Haji Hadi.. akibat dari Amanat Haji Hadi 2.0...

Sebelum PRU 14, bukan sahaja Bersatu, hatta PKR memujuk PAS supaya bersama, bersatu menentang kerajaan UMNO.. Ketika itu dia menjadi khadam UMNO dan Najib memecahkan Undi dalam usaha menyelamatkan UMNO..

Tidak cukup dengan itu, Ketika semua komponen PH bersatu hati nak jatuhkan UMNO dan regim Najib..sebelum PRU 14 dia melaga lagakan antara Tun Mahathir dan DS Anwar yang ketika itu dipenjara.. dia memperolok olokkan simbol PKR itu sebagai simbol mata lebam, Lebam biru lebam merah.. kata dia Lakonan Hindustan..

Akhirnya rancangan Jahat Hj Hadi bagi memecahkan kebersamaan Rakyat dalam menumbangkan Regim Najib dan UMNO tidak dizinkan Allah.. Rupanya dendam Kesumat Haji Hadi ini masih menebal.. iri hatinya kepada Ds Anwar tidak pernah luntur.. Memang sifat Iblis, mereka akan terus menghasut.. mereka akan terus sebarkan kebencian.. pecah belah..

Wahai Haji Hadi..Berhentilah menghasut manusia..Apa pun, Kita Doakan sebelum berakhir usia Haji Hadi.. agar dia sempat bertaubat atas kerja kerja jahat dia selama ini memecahkan Ummat Islam...- f/bk


Image may contain: 2 people, people smiling, text
Bayang kan 60 Tahun Hj Hadi tak boleh jejak sekolah dia sendiri.. hatta masa Haji Hadi jadi MB Terengganu dulu.. walhal Sekolah tu kawasan Parlimen dia.. Sekolah dia dulu.. Jadi MB pun tak boleh nak masuk ke Sekolah.. itu zaman BN UMNO..

Mcm tu Lah kejamnya UMNO bila Masjid2 di Kelantan halang Tok Guru Nik Aziz berkuliah.. walhal Tok Guru Nik Aziz tu adalah Tok Guru..Guru agama.. hatta RTM Kelantan, Tok Guru Nik Aziz nak ucap Selamat hari raya pun tak pernah diberi ruang.. Itulah Zaman UMNO dulu..

hari ni Hj Hadi nak masuk Universiti..masuk UIA pun boleh buat Talk.. Awani dan RTM bagi ruang.. hatta boleh pulak rasmi mesyuarat PIBG..

Tapi heran bila PH buat Perubahan....Bila Demokrasi dibuka.. Bila kebebasan diberi.. Depa kata kita lagi teruk.. Lagi kejam dari UMNO.. Tak ker gila puak ni.. Ni lah gambaran Puak Khawarij dan Ruwaibidhah.. Tak reti bersyukur.. yang betui nya depa ni guna agama hanya untuk kuasa dan duit..- f/bk

Image may contain: one or more people and text
UMNO Incredibly Upset For Being Played and Betrayed By Ally PAS...
Mahathir’s simple stunt may have won his party the Semenyih by-election, before the actual voting even begun. His little stunt, telling all and sundry that opposition PAS, the only Islamist party in the country, has promised – in writing – not to help UMNO in the coming Semenyih by-election, was a clever chess move not expected by PAS, let alone UMNO.

Ever since the Islamist party president Abdul Hadi Awang chickens out from his defamation suit against Sarawak Report editor Clare Rewcastle Brown over an article accusing him of accepting the RM90 million bribes from UMNO ahead of the May 9 election last year to switch sides, the man who would like to think of himself as the “holiest man” has been scraping the bottom of the barrel.

While Mr. Hadi realised his U-turn from the lawsuit against the British journalist would invite some criticism and mockery, even insults, he hadn’t imagined it would turn into such a huge scandal. From denying that PAS would abandon its ally UMNO, to promise of “only a certain degree of commitment” in supporting UMNO, the Islamist party is caught lying too much that its tongue got twisted badly.

Now, PAS has pledged to support Prime Minister Mahathir Mohamad until the next 15th General Election. This is a promise not even Hadi’s best friend, ousted ex-PM Najib Razak, had gotten despite the Islamist party was gifted at least RM90 million bribes. Crooked Najib must have been beating himself up pretty badly for the type of friend he had made.

With friends like PAS, does UMNO need enemies? Even PM Mahathir was surprised at how low Hadi Awang and his gang members would go at sucking up to him. This is perhaps the first time in the history of mankind that an opposition party wanted the ruling party to continue ruling so badly that it defies the laws of physics. Does PAS still realise they are the opposition party?

Image may contain: 2 people, meme and text
It was like Hillary Clinton suddenly announces her undivided support and undying loyalty for Donald Trump. Can you see how ridiculous and hilarious Hadi Awang has made his Islamist party? It’s only recently that Mahathir was PAS’ greatest enemy, but with a snap of a finger, Holy Man Hadi tells his 2-million gullible followers to protect Mahathir with their own lives.

There is a reason why Najib Razak and Hadi Awang could click so well – both are serial liars. PAS argued that it is in the interest of race and religion that Mahathir must be supported. Did Mahathir become Malay, converted to Muslim and believes in Islam only last month? If not, why didn’t PAS support the 93-year-old man before that, but only after the out-of-court settlement with Sarawak Report?

Ahh, that’s because the Chinese DAP, who happens to be PAS’ once political ally, allegedly plots to bring down PM Mahathir. But wait a minute. Can DAP install a Chinese premier, considering they have only 42 parliamentary seats when you need at least 112 seats to form a simple majority government? If not, why were the PAS crooks croaking about defending Mahathir from DAP?

Interestingly, PAS had once upon a time called UMNO the “kafir” (infidels) during Mahathir’s first term as the prime minister (from 1981 to 2003), the same way they had worked with infidels DAP prior to accepting the RM90 million bribes. So now, UMNO and Mahathir are no longer infidels, but DAP is? Will PAS still call DAP the infidel if the Islamist party is invited to join the government, of which DAP is part of?

However, Mahathir is happily working with the so-called infidel DAP. So, is PAS trying to say the man they’ve pledged to support and protect until 2023 is actually an idiot for working with the infidels? No matter how Hadi and his band of corrupted fake holy men try to spin and twist their sudden allegiance to Mahathir, the fact remains that Mahathir’s got them by the balls.

Image may contain: one or more people, hat and text
🤑👳😵
Amazingly, not even crooked Ahmad Zahid Hamidi believes PAS’ story about its support for Mahathir administration in the Semenyih by-election. The UMNO president, currently on garden leave for facing 45 charges of CBT (criminal breach of trust) and money laundering involving a whopping RM114 million, said – “It’s pretty obvious that what PAS said doesn’t reflect the true story.”

Speaking to reporters after having dinner in Semenyih, Zahid said – “If people want to interpret their statement as such (throwing backing behind Pakatan), then I’m sure eventually the people are smart enough figure out what’s real and what’s fake.” Clearly, if even a guy as dumb as Zahid does not believe PAS’ fairy tales, it’s hard to see how Mahathir can lose the by-election.

Zahid Hamidi was instrumental in forming the UMNO-PAS alliance after the downfall of the previous regime, so much so he had sweet-talked and begged Hadi to work together. For PAS to say they support both UMNO and Mahathir at the same time was as good as mocking and insulting UMNO leadership’s intelligence.

UMNO is incredibly upset for being played and betrayed by PAS, the God-fearing party supposedly possesses the highest reputation, integrity and dignity among all the political parties. Instead, the Islamist party has emerged as the champion in telling lies. With PAS’ half-baked support, UMNO can kiss their chance of returning to power, even if opportunity exists before 2023. - FT

Image may contain: 2 people, people smiling, people sitting and text
Hadi's Psycho warfare...

Tun Mahathir claimed that PAS president Hadi Awang had signed an agreement not to back Umno in the Semenyih by-election. However, PAS denied the claim, arguing that the party would only support Tun M until the next general elections.

According to news reports, Mahathir agreed to meet Hadi Awang, PAS secretary-general Takiyuddin Hassan and Terengganu menteri besar Ahmad Samsuri Mokhtar last Friday upon a request from Hadi. There have been wild speculations over why Hadi has wanted to meet the PM at a time Umno and PAS are working so closely together.

Some say it could be due to the case of RM90 million donation received by PAS from 1MDB, which is being probed by the MACC soon after Hadi struck an out-of-court reconciliation with Sarawak Report editor-in-chief Clare Rewcastle Brown. Hadi may be seeking the PM's "advice" over the follow-up developments.

Some others feel that the Islamist party may be seeking the federal government's assistance in view of the financial problems of Kelantan and Terengganu, especially on oil royalty. In reciprocation, PAS offers to support Mahathir's leadership.

It is not the first time Hadi has expressed his wish for Mahathir to remain as PM until the dissolution of the Parliament probably because he has something against PKR president Anwar Ibrahim and DAP when the three parties were in Pakatan Rakyat. PAS will not have good days if Anwar were to take over in two years' time. Compared to Anwar, PAS seems to be more receptive to Mahathir.

PAS also wants to seize the opportunity to accuse the other two PH component parties of trying to topple Mahathir, and for PAS to express its support for Tun M with the hope this will spark internal conflicts and skepticism within the ruling coalition. To support PPBM also goes well with Hadi's position on a Muslim-dominated government.

On the back of PAS' "offer", Mahathir has claimed that the party will not back Umno in Semenyih probably because of three reasons:

1. To sow the seed of discord between Umno and PAS. Umno leaders will begin to doubt Hadi's sincerity while the confidence of PAS members towards their president may also be affected. PAS' open statement to back Mahathir is definitely not music to Umno's ears because most Umno leaders hope Anwar's takeover will give the party some kind of relief.

2. By not supporting Umno, votes from die-hard PAS fans will not go to Umno, giving PPBM an easy win in Semenyih. PPBM has wanted to prove its support among the Malays through the Semenyih by-election, and the Umno-PAS tie-up is perceived as the single biggest stumbling block.

3. To undermine Hadi's credibility. The RM90 million political donation incident has clouded the PAS president's credibility. PAS central committee member Nik Abduh claims that Hadi has told him to deny that it was his voice in the recording admitting PAS' acceptance of Umno's donation.

PAS has denied that it has pledged not to back Umno in Semenyih, but how many people will actually trust Hadi again? After the Mahathir-Hadi meeting, some are beginning to worry that they are trying to put together a grand unity plan for the Malays. This, nevertheless, does not warrant such a concern because records show that the PM has never really liked PAS.

PAS is no match to Mahathir when it comes to political mastery. By comparison, Umno appears to be a little restless, as evidenced by the violence on nomination day against youth and sports minster Syed Saddiq. PAS is Umno's only hope to stage a comeback, but the Islamist party may just abandon it for one reason or another. Umno's ill destiny is not over yet.

That said, there should be a limit as to how far a political psycho war can go; once overboard it could easily distract the country's focus on revitalizing the economy and may even be dangerous. For instance, some PKR leaders say it is alright for PPBM to accept former Umno reps and to go into Sabah, arguing that they have never supported a proposed new law to ban party-hopping.- mysinchew

Image may contain: text
Selepas pagar kubuq TGNA di kunci kini depa melutut depan Dr.Klinik 1Malaysia.
Sakan betoi Pok Mat bodek... 
UMNO si jantung hati PAS...


cheers.
tumpang sekole...?: Hadi,the king maker nak jadi lilin, lilin tipu sunat...


20 February 2019

Nik Amar dah berkokok...

Related image
Saya tunggu Mohd Amar “memenatekan” isu pertemuan Hadi Awang dengan Dr Mahathir. Selalunya kalau Nik Amar bersuara ia boleh menghilangkan katuk. Nampaknya dia sudah bersuara. Katuk saya pun dah hilang.

Dia seperti juga orang Pas lain menafikan perjumpaan itu kononnya untuk mengharap belas ehsan bersabit isu siasatan RM90 juta.

Sebaliknya kata Nik Amar pertemuan itu untuk mengatakan sokongan kepada Dr Mahathir atas kepasitinya sebagai PM demi Melayu dan Islam dan juga untuk selamatkan Mahathir daripada diganggu pihak tertentu.

Wah, hebat Nik Amar dan cara dia bersilat pulut. Mudah cerita dengan kekuatan 18 orang ahli parlimen kononnya Pas dapat mempertahankan Dr Mahathir. Walaupun Nik Amar dan yang lain tidak menyebut, pihak berkenaan, dengan “simsilabim” difaham ia adalah dituding kepada DAP dan PKR.


Berputaq-putaq...

Cuba dibawakan cerita kononnya Dr Mahathir akan diancam undi tidak percaya dalam parlimen. Inilah tesis yang dibuat oleh Pas untuk menjustifikasi pertemuan Hadi dengan Dr Mahathir tempoh hari yang kini menjadi polemik.

Bagi orang Pas tesis atau teori ini dipercayai oleh orang Pas. Orang Pas katalah apa pun mereka akan telan. Kalau ibarat buat rambutan akan ditelan dengan butir sekali, bahkan kulit berbulu pun dimakan asalkan ia dihulurkan oleh pemimpin mereka. Orang Pas jenis macam lembu makan baik merembat rumput tanpa kira racun atau tidak.

Sebenarnya teori itu tidak logik dan Pas lambat dalam bertindak. Kalau nak bantu Dr Mahathir demi Melayu dan Islam bukan selepas pilihan raya tetapi sebelum. Kenapa perlu baik dengan orang setelah dia hendak “berbewah?” Cara Pas tidak bermaruah.

Kalau Pas cerdik dan benar-benar niat untuk mempertahankan Mahathir dan Islam, kenapa tidak disokong semasa pilihan raya dahulu? Bukankah sudah dua tiga kali berunding dengan Mahathir. Atau ketika itu kerana masih yakin Najib Razak berkuasa? Dan kalau percayakan Najib dapat menjaga Islam dan Melayu kenapa dah tukar baju tak jadi sedondon lagi. Tidakkah itu satu kepura-puraan?


Image may contain: one or more people, hat and text

Nik Amar dan Pas tidak payah berdolak dalik, mereka teori yang memabukkan itu. Kalau takut kerana siasatan RM90 juta katakan takut. Kalau jujur nak bantu Mahathir memperkuatkan bangsa dan Melayu, mengaku sahaja. Jangan berdolak dalik mencabangkan lidah.

Kita tahu Pas bencikan DAP dan Anwar Ibrahim. Tidak ada masalah itu hak dan pilihan Pas. Tetapi dengan cuma menjadikan Dr Mahathir sebagai titian ia tidak gentlemen. Politik cara begitu juga politik dangkal dan berpasir.

Sebenci-benci Dr Mahathir kepada Anwar saya percaya dia lebih tidak suka kepada cara Hadi berpolitik. Amanat Hadi dan tuduhan Pas kepada Umno sebagai parti kafir tetap akan diingat ke akhir hayat. Perkataan Umno kafir sudah masuk ke tulang hitam.

Dan kena ingat sebelum Mahathri jadi mualaf setelah meninggal Umno tubuh Bersatu, dia juga dikafirkan. - MSO

Image may contain: one or more people and text
Only PAS Plotting How To 
Best Suck Up To Dr.M...

Fun, hilarious and entertaining – that’s how online spectators feel as they watch PAS Islamic Party running around like a headless chicken, after the naughty 93-year-old Mahathir dropped the bombshell. PAS exploded in disarray as the prime minister claims that PAS had formally stated, along with a signed document, that it will not support UMNO in the Semenyih by-election.

From the different reactions gathered so far, it’s safe to presume that the delegation led by PAS President Abdul Hadi Awang in a meeting with PM Mahathir Mohamad recently had not expected the premier would do such a despicable thing – revealing the secrets of their meeting. There could be only one reason why Mahathir deliberately throws a cat among the pigeons.

The delegation of fake holy men from PAS cannot be trusted. That explains why Mahathir wanted the sweet promises made by the Islamic Party put in black and white. After all, how could the prime minister trust the double-headed snake Hadi after Nik Abduh Nik Aziz revealed that his boss had given his “blessings” for him to lie about taking RM90 million bribes from UMNO?

Mahathir was clearly toying with Hadi and his minions. Mahathir claimed that although the PAS delegation – President Hadi Awang, Secretary-general Takiyuddin Hassan and Terengganu Mentri Besar (Chief Minister) Ahmad Samsuri Mokhtar – had pledged to abandon UMNO, they decided not to make it public. Of course, the PAS trio was not impressed that the old man tricked them and revealed the signed agreement.

But what choice do they have now that every Tom, Dick and his hamster know that PAS had taken dirty money. At first, PAS has denied that it signed a letter agreeing not to support UMNO in the Semenyih by-election. Then they said the level of support to be given to UMNO will be different from the one it had accorded to the party in the recent Cameron Highlands parliamentary by-election.


Image may contain: 1 person, text

Like the serial liar (former prime minister) Najib Razak, the only way out for PAS was to create a diversion and distraction. Like a broken record, the disgraced Islamic Party has again accused DAP of receiving foreign funds, including from Israel, despite the fact that it was PAS’ Nik Abduh who was caught in the audio recording bragging about his connections with the CIA.

Exactly why the Jews would stupidly inject RM1.2 billion into a Chinese-based party DAP is beyond comprehension. That wild allegation, first made three years ago in 2016 when the ousted Najib regime was still in power, has seen zero evidence until today. It would make more sense to accuse the mainland Chinese Communist Party of funding DAP.

Now, in order not to offend and anger Mahathir, PAS has claimed there’s a plot to bring down the old prime minister by the component parties within the ruling Pakatan Harapan coalition. Takiyuddin said the “draft letter” that was signed during a recent meeting between the Prime Minister and PAS top leadership in Kuala Lumpur was a declaration of PAS’ support for Mahathir leadership.

Hence, if either DAP, PKR, Amanah or whoever dares to betray Mahathir, the Islamic Party will be there to defend him. Suddenly the story has changed, that the Superhero Hadi Awang somehow sensed something was wrong and there could be a betrayal to Mahathir (who happens to be PAS’ enemy) so the PAS president took the trouble to visit the premier to warn him.

Takiyuddin said the alleged betrayal could come from “two component parties” within Pakatan, presumably PKR and DAP, led by PM-in-waiting Anwar Ibrahim and Lim Kit Siang respectively. Perhaps Mr. Takiyuddin didn’t realise that in his desperate attempt to cover-up his party’s lies, he surely sounded like a bootlickers trying to suck up to Mahathir so that the RM90 million bribery is swept under the carpet.

Why should the opposition PAS care whether there would be a coup against Mahathir or otherwise? If indeed there is a plan to topple Mahathir through a vote of confidence, would not that be a great opportunity for PAS together with UMNO to grab power? PAS must be incredibly stupid to choose a strong leader like Mahathir instead of a weak leader like Anwar.

Anwar Ibrahim and Mahathir Mohamad
Mahathir has specifically declared that collaboration between opposition PAS and ruling PPBM (his party) is not on the cards, yet for some weird reason, the Islamic Party volunteers its support for the prime minister. PAS is worse than a brothel house. Why PAS leaders have resorted to bend over, insisting and begging Mahathir to screw them?

Nope, there will be no vote of confidence to be tabled to kick out PM Mahathir Mohamad. Although he has broken dozens of promises, the sad reality is nobody dares plotting against the master strategist and tactician. The old fox had taken seven ex-UMNO MPs and so far, not a single top leader from either PKR, DAP or Amanah dares to reprimand him.

DAP Supremo Lim Kit Siang has been as quiet as a mouse while PKR President Anwar Ibrahim pretended nothing had happened. Mr Lim cannot criticise Mahathir as it would be easily twisted by the opposition UMNO and PAS as a Chinese challenging a Malay leader. Anwar cannot criticise Mahathir as he would be seen as impatiently trying to overthrow him.

After being the opposition for decades, it’s highly unlikely DAP will go against Mahathir and risk losing the lucrative ministers portfolios. Besides, there’s no guarantee that they would still get the Finance Ministership under Anwar Ibrahim leadership. PKR, on the other hand, has seen its traitor Azmin Ali getting ready to jump over to Mahathir’s PPBM at the slightest chance.

Indeed Mahathir is a fearsome figure whom none of the component parties within the Pakatan dares to challenge. PKR and DAP could only express their displeasure, but there’s absolutely nothing they could do if Mahathir decides not to listen. Even Parti Warisan Sabah leader Mohd Shafie Apdal, with tail between legs, reluctantly accepts Mahathir’s PPBM plan to spread its wing into Sabah.

The best card to play is to wait patiently for Mahathir to hand over the premiership to Anwar. Neither PKR nor DAP, let alone Amanah or Warisan, wants to rock the boat. Nobody is interested of plotting against the prime minister, for now. But PAS has every reason to put Mahathir and PKR and DAP at loggerheads. To prevent imprisonment, the Islamic Party is plotting how to best become Mahathir’s poodle. - FT

Image may contain: 1 person, text


Image may contain: 5 people, people smiling, text

Image may contain: text

cheers. 
tumpang sekole...?: Nik Amar dah berkokok...


19 February 2019

PAS fitnah DAP untuk tutup skandal RM90 juta wang UMNO...

DAP membidas kenyataan Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan bahawa terdapat usaha oleh “dua parti komponen Pakatan Harapan” untuk membentangkan undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Menyifatkan ia sebagai dakwaan palsu, berunsur fitnah serta helah untuk menutup skandal pemimpin PAS terima wang UMNO, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata Pakatan Harapan memberi sokongan penuh kepada kepimpinan Dr Mahathir.

“Tidak ada satu parti komponen PH ataupun mana-mana pemimpin PH yang menyatakan tidak sokong atau mahukan undi tidak percaya ke atas kepimpinan Tun Dr Mahathir baik di dalam atau di luar mesyuarat Majlis Presiden PH.

“Sebaliknya yang menentang kepimpinan Tun Dr Mahathir tidak lain dan tidak bukan datang daripada PAS sendiri,” kata Guan Eng pada kenyataan, hari ini.

Beliau turut menggesa Takiyuddin agar membuktikan dakwaan berniat jahat tersebut.

“Sekiranya beliau gagal berbuat demikian, Datuk Takiyuddin jelas terbukti tidak bertanggungjawab, tidak bermaruah dan hanya memainkan helah untuk mengelakkan isu sebenar iaitu politik sempit, pembohongan, dan mencipta fitnah semata-mata untuk mengalihkan perhatian umum daripada hakikat bahawa pemimpin PAS menerima wang daripada UMNO,” ujarnya.

Menurutnya yang juga Menteri Kewangan, PAS harus menjawab isu pemimpin PAS menerima wang daripada UMNO selepas ia menarik balik saman terhadap Sarawak Report (SR).

“PAS patut menjawab isu pemimpin PAS menerima wang daripada UMNO sepertimana yang didedahkan oleh Sarawak Report (SR) yang disahihkan benar bila Presiden PAS sendiri telah menarik balik tindakan saman malu beliau terhadap SR, tanpa meminta laporan SR dipadamkan, tanpa memerlukan SR meminta maaf, dan tanpa SR membayar sesen pun kos mahkamah kepada Presiden PAS.

“Adalah sangat mendukacitakan untuk melihat yang tinggal dalam perjuangan PAS hari ini hanyalah pembohongan bersiri daripada barisan kepimpinan PAS yang menyusuli skandal menerima wang daripada UMNO,” ujarnya. – Roketkini.com

Image may contain: 5 people, people sitting
Politik hilang akai,politik animisme...
Orang tanya saya apakah orang parti agama tidak malu dengan apa yang berlaku dalam parti itu sekarang. Apakah ahli dan penyokongnya tidak lari dan tetap bersamanya.

Saya jawab secara analogi. Mereka tidak akan melakukan apa² tindakan. Mereka akan kekal bersama parti itu sampai ke bila bila. Mereka sedikit pun tidak terkesan dengan apa yang berlaku.

Mereka sepertilah pemain lawak jenaka di atas pentas. Mereka sudah kalih dengan sorakan penonton. Apa yang berlaku kepada mereka, mereka tak peduli. Hatta tiba tiba seluar mereka terlondeh dan orang menyorak kelondehan itu, mereka tetap selamba dan merasakan orang bersorak kerana persembahan mereka itu.

Mereka juga macam kera duku atas pokok yang ditiup angin. Ia akan memeluk kejap batang pokok sekuatnya takut terjatuh. Lagi kuat dan kencang angin bertiup lagi kuat dan kemas ia memeluk pokok. Begitulah juga dengan penganut fahaman politik animisme parti itu. - MSO

PAS confirms backing Dr.M 
leadership until GE15...
PAS confirmed it has thrown its support behind the leadership of Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad until the next general election. Its secretary-general Takiyuddin Hassan said in a statement after the party’s central committee meeting in Marang, that PAS had issued a document expressing the party’s commitment to Dr Mahathir.

“The written declaration in the form of a sample was given as a commitment of PAS support for the leadership of Tun Dr Mahathir Mohamad on the basis of protecting the interest of religion, country and the nation until the 15th general election,” he said.

This comes after the prime minister sprung a surprise this morning when he revealed that PAS president Datuk Seri Abdul Hadi Awang had stated in writing that the Islamist party will not support Umno in the Semenyih by-election. Takiyuddin pointed out that the circumstances surrounding Semenyih were different from that during the Cameron Highlands by-election.

“PAS stated its stand not to contest in the Semenyih by-election and gave way to the candidate from the opposition, Barisan Nasional, with a different level of commitment and involvement from the Cameron Highlands by-election.

“This is consistent with PAS which puts the interest of Islam and the Malay community above all else, apart from PAS maintaining a relationship with Umno on the grounds of Ummah unity and solidarity among the opposition.

Image may contain: one or more people, people sitting and people standing
“An agreement has also been reached to establish better co-operation based on the spirit of federalism between the Federal Government and the Kelantan and Terengganu State Governments, particularly in terms of administration, development and granting of royalties,’’ Takiyuddin said, referring to the PAS-controlled states.

Earlier today, Dr Mahathir said PAS’s backing of Umno and Barisan Nasional (BN) during the Cameron Highlands by-election was due to a DAP candidate being fielded there.

“I have to say the truth. Hadi, Takiyuddin and Samsuri confessed (to me) that they will not support Umno this time (in Semenyih polls) because Umno’s opponent is not from DAP. They supported Umno in Cameron Highlands because the candidate was from DAP, so they supported Umno.

“This time the fight isn’t with DAP but with PPBM and they said they won’t support but they also said they don’t want to declare it. But after I heard their denials, I was forced to speak up on what really happened.

“What really happened was they admitted that they are not supporting Umno, PPBM or PH and their leaders won’t show their support.

“But as we can see, their leaders attend (Umno’s ceramah) too,” said Dr Mahathir. - f/bk

Bill Gates endorses book on 1MDB scandal

Fate Of Kledang Hill...

The Kledang Range, an offshoot of the Main Range has, since time immemorial, been a source of inspiration to the inhabitants of Kinta Valley. The reason could either be the undulating hills or the greenery or perhaps, the combination of both. No matter what, the Kledang Range will remain an integral part of Ipoh – love or loathe it.

The highest point is none other than the awesome Gunung Kledang standing at a respectful height of 2651ft (808m) above the valley floor. And, as is audaciously claimed, it is the 245th highest mountain in the country. It is accessible via the town of Menglembu. It is a much sought-after trail cum hiking site for health buffs, the country over. You can either walk or cycle up the slope to a point where you can feast your eyes upon the valley below. A tarred single-passage road winds up the hill ending at the telecommunications towers which mark the summit of Kledang. The towers are visible from the city.

The Kledang Range stands like a sentinel keeping watch over Ipoh, a once unplanned and haphazard tin-mining town that has blossomed into a gleaming metropolis it is today. The fate of this imposing yet fragile landscape rests squarely on the shoulders of the inhabitants of the city better known for its hawker food, coffee and pomelos. But at the rate things are going this may soon be a thing of the past unless those in the corridors of power wake up.

Events unfolding the last few weeks have unwittingly placed the hill range and Menteri Besar Dato’ Seri Ahmad Faizal Azumu (Peja)(pix,below) on a collision course. Was it destined to end this way? A discourse on the subject matter is desirous considering Kledang Range’s significance and relevance to the well-being of Ipohites. Meaning, you and I.

Related image
The controversy centres on the Kledang Saiong Forest Reserve, Menteri Besar Incorporated (MB Inc), illegal loggers/planters and Peja himself. It is no secret that the once pristine forest covering the Kledang Range is being eyed by many out to make a quick ringgit. They are just waiting for the right moment to strike. All they need is a momentary lapse of concentration and they will move in with their heavy machineries to stake a claim. Lands in the state are becoming scarce due to over development so lands up in the clouds become the obvious choice.

Residents of Pusing, Menglembu, Jelapang and faraway Sitiawan have alerted Ipoh Echo about illegal activities taking place in and around the Kledang Range. Their favourite hiking site is being stripped of trees and logs are being extracted for commercial use. Those responsible, some alleged, have connections with the high and mighty. They are powerless to act other than to sound the alarm hopefully it would be heard.

And when confronted with evidence, during a Chinese New Year gathering in Sitiawan recently, that a hefty portion of Gunung Kledang has been illegally cleared, Faisal pleaded for time to shift through papers and agreements for the truth.

A stop-work order was eventually issued by the Land Office on Friday, February 8. By then nearly 10 hectares of forest land have been stripped bare. The cleared land has been terraced to prepare for oil palm cultivation.

Oil palm saplings have been planted in areas. That shows how determined these claimants are. They care less for the environment or the well-being of residents living at the foothills. And what I find most disturbing is Faisal’s insistence that a designated area of the forest reserve has been de-gazetted since November last year for a mixed housing project to be undertaken by MB Inc.

Image result for Dato’ Seri Ahmad Faizal Azumu n bukit keledang
It does not make sense that a housing project, sanctioned by the state government, will soon appear on Gunung Kledang slopes. We have seen what happened in Penang when hills, ridges and escarpments are being denuded for development purposes. Silting and landslides have resulted in the loss of lives and the degradation of the environment. If this is what the MB wants, the future certainly looks bleak for Ipohites. You say one thing but do the other.

The question of pleasing some dubious businessmen is not how things are done in the much-touted Malaysia Baru. The rakyat voted in Pakatan Harapan during the 14th General Elections in the hope that they will do the right thing; not become an appendage of the corrupt and decadent Barisan Nasional.

The least Faizal should do is to honour his party pledge of ensuring transparency, however difficult it may be. One cardinal rule a sitting government should abide by is to leave business to the professionals. MB Incorporated should be disbanded. Period.


This just got in: DAP Perak, led by MP Thomas Su, has filed a report with the state anti-corruption agency regarding the Gunong Kledang scandal. An element of fraud has happened and the graft busters are being called to investigate. - Fathol Zaman Bukhari
Tak nak undi Melayu, saya sokong Cina...
Image may contain: 5 people, people smiling, text

Image may contain: 2 people

Image may contain: 4 people, people smiling, text

Image may contain: one or more people and text
cheers. 
tumpang sekole...?: PAS fitnah DAP untuk tutup skandal RM90 juta wang UMNO...


18 February 2019

Sapa berbohong Atok atau Tok Lebai...

Image may contain: 2 people, meme, text and closeup
1. Pengerusi Pakatan Harapan, YAB Tun Dr Mahathir Mohamad dalam kenyataannya hari ini mendakwa Presiden Parti Islam Se-Malaysia (Pas), Dato' Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang ketika mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri itu telah menyatakan bahawa Pas tidak akan menyokong Umno pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Semenyih. Sekiranya benar kenyataan Tun M itu, ia adalah sesuatu yang sangat mengejutkan.

2. Perakuan tersebut dikatakan dibuat di hadapan Tun M sehari sebelum penamaan calon PRK Semenyih, ia menimbulkan persoalan apakah perakuan Abdul Hadi itu benar atau bohong?. Ini berdasarkan kepada isu pengakuan Pas terima duit Umno di dalam audio ucapan Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Nik Mohamad Abduh yang mana Pas telah mengesahkan kesahihan audio tersebut biarpun Nik Abduh menafikan sekeras-kerasnya sebelum ini. Nik Abduh mengatakan Presiden Pas telah merestui tindakannya berbohong kerana katanya tak salah berbohong kerana menjaga kepentingan Pas.



3. Timbul persoalan, apa muslihat Presiden Pas membuat perakuan tersebut di hadapan Tun M sedangkan Pas sudah menyatakan dari awal lagi akan menyokong Umno/BN untuk menguatkan pembangkang. Pesuruhjaya Pas Selangor dari awal lagi menyatakan Pas akan memastikan lebih enam ribu undi yang diperolehi Pas pada PRU14 yang lalu akan diberikan (lelongan undi) kepada Umno/BN pada PRK kali ini. Adakah ini sekali lagi kaedah pembohongan syarie dibuat oleh Pas demi kepentingan tertentu?

4. Timbalan Presiden Pas, Dato' Tuan Ibrahin Tuan Man juga dalam kenyataannya tiga hari yang lalu di Kota Bharu ketika sidang media selepas program Forum Murabbi Ummah menyatakan Pas akan mengerahkan seluruh jenteranya untuk membantu kemenangan calon BN di PRK Semenyih. Pada hari penamaan calon pula, Naib Presiden Pas bersama pimpinan yang lain telah mengetuai jentera Pas bersama-sama pimpinan Umno/BN mengiringi calon BN. Persoalannya, mana satu yang benar dan mana satu yang bohong? 


5. Apakah perakuan Abdul Hadi pada Tun M semalam dibantah oleh pimpinan Pas dan menjadikan perakuan Abdul Hadi satu pembohongan kepada Tun M. Atau Pas sedang berbohong pada Umno/BN menjadikan Umno/Bn sebagai mangsa kedua pembohongan selepas ahli dan pengundi Pas menjadi mangsa pertama. Jadi, siapa yang sebenarnya berbohong? Tak mungkin Tun M yang berbohong. Sedangkan Presiden Pas dalam kenyataannya ketika media semasa Majlis Sambutan Tahun Baru Cina di Terengganu menyatakan yang beliau mahu melihat Melayu lebih kuat di dalam kerajaan. Kalau mahu kedudukan orang Melayu kuat dalam kerajaan, sudah tentu tidak boleh bantu Umno/BN di Semenyih dan perlu menangkan calon Pakatan Harapan. Jadi, ada kebenaran kenyataan Tun M yang Presiden Pas menyatakan Pas tak akan sokong dan bantu Umno/BN di Semenyih.

6. Tindakan dan pendirian pimpinan Pas ketika ini seolah-olah flip-flop dan tidak konsisten, sesama mereka tidak menzahirkan pendirian yang sama. Tindak tanduk Pas ini telah menimbulkan persoalan siapa sebenarnya yang berbohong di kalangan pimpinan Pas. Adakah pimpinan Pas sedang pakat pakat berbohong secara berjemaah. Sungguh kasihan kepada ahli Pas yang sangat terkeliru dengan tindak tanduk pimpinannya. Betul ke Bohong? - Mahfuz Omar 

Image may contain: one or more people and text
Hadi  pesongkan pengikut2...

Hadi Awang ni bukanlah politikus yang licik. Tapi dia seorang yang pandai berak tengah jalan tapi tuduh orang lain punya tahi.

KENAPA ??

1. Masih ingat tak lagi isu Mat Sabu yang difitnah sebagai seorang Syiah? Tu sapa punya kerja ?? Padahal siapa kepala setiap rombongan ke Iran ?? Bila orang dah bising2, barulah Hadi mengaku dia kerap ke Tehran kerana menghadiri muktamar Syiah di sana. Rasanya setiap tahun. Lepas tu yang kena tuduh Syiah...Mat Sabu sorang. Dia sikit tak berbunyi.

2. Kes Memali pun sama. Siapa punya Amanat sampai Ibrahim Libya jadi begitu taksub melawan polis kononnya nak tubuh negara Islam ?? Dah jadi janda belaka, umum pulak mati syahid sebab mati dalam memperjuangkan negara Islam. Tiba2 20 tahun kemudian, keluar statement negara Islam tiada dalam Quran. Habis yang mati lawan polis hari tu mati apa ?? Tu sapa punya punca ??

3. Lepas tu kes Nik Abduh. Rupanya Hadi Awang yan suruh Nik Abduh menipu. Bila dah kantoi menipu oleh geng sendiri, dia selamba saja cakap wajib menipu demi sesuatu tujuan (maslahat). Senang sungguh Hadi cakap macam tu padahal Nik Abduh tak tau nak letak mana muka dia sekarang ni !! Habis jemaah PAS rakyat tak percaya dah sebab terang2 kantoi menipu.

4. TERKINI isu Hadi deal senyap2 dgn Tun M bahawa PAS takkan kerjasama dgn UMNO di Semenyih. Siap tandatangan lagi. Habis pening Ostad Derih & Fadzil Shaari nak cover deal senyap2 Hadi semalam. Sekali lagi Hadi berjaya menyelamatkan diri dengan memasang 4 orang bodyguard kerana takut wartawan tanya deal dia dgn Tun. Lepas ni jangan terkejut kalau Hadi sahkan deal dia dgn Tun M tu.

Penyokong kuat Hadi jangan laa dok back up kuat sangat nanti besar kemaluan macam kes Nik Abduh menipu. Apa laa nasib org PAS dapat Presiden macam ni. - f/bk 
PAS President Hadi Awang Meets Prime Minister Mahathir Mohamad - RM90 Million Bribes
How Mahathir Squeezes Hadi’s Balls Until The Fake Holy Man Dumps UMNO...
PAS is in deep trouble, thanks to the RM90 million bribes the Islamic Party had taken from former Prime Minister Najib Razak. Actually, that is an understatement. PAS is game over as long as its President Hadi Awang still leads the party, along with his minions who had helped themselves to the chest of dirty money – buying luxury cars, huge bungalow and extra wives.

To be able to bribe a group of holy men with only RM90 million for a mission of betraying their allies (now-defunct Pakatan Harapan opposition) actually shows Mr. Hadi and his lieutenants were quite cheap. Hadi should have at least lead his boys to becoming high-class escorts, not some cheap hookers at Chow Kit willing to do anything for RM20 (*grin*).

Abdul Hadi Awang is incredibly panicked of the RM90 million scandal, now that it has been exposed widely. On Friday (Feb 15), the PAS president, with tail between legs, went to the office of Prime Minister Mahathir Mohamad for a meeting which lasted 45 minutes. The 93-year-old premier revealed that they discussed “politics”, suggesting it was about the future of the Islamic party.

However, Abdul Hadi insisted the meeting was about “administrative matters”, clearly trying to give a false impression it could be related to oil royalty and had nothing to do with his RM90 million bribery scandal. His diversion tactic lasted only a short moment when Mahathir boastfully told all and sundry that PAS had formally stated it will not support UMNO in the Semenyih by-election.

Heck, not only Hadi “kowtowed” to Mahathir during the meeting, the disgraced PAS president also put it in writing and signed that the Islamic Party would not be helping UMNO in the Semenyih by-election. When journalists approached Hadi for his comment after Mahathir’s bombshell, the Holy Man avoided the media and whisked away by bodyguards.

Image result for Hadi Awang - Worry Impression
Hj.Hadi Awang
If Mahathir was spreading fake news, Hadi would have clarified to the news media that the premier had lied and immediately denied the old man’s claims. But he didn’t do that and ran away instead. Why would the Islamic Party supremo pledge to help Mahathir, supposedly his enemy, if not for the simple reason that Hadi and his gang were indeed guilty of accepting the RM90 million bribes?

The bombshell had caught UMNO, PAS and practically all the opposition’s cybertroopers, propagandists and bloggers off guard. Everyone in UMNO was extremely confused and panicked, while PAS supporters quickly cooked up a story – that Mahathir paid Hadi tons of money to abandon UMNO. That pretty much confirms PAS has officially quit their alliance with UMNO.

In the same breath, the accusation that Mahathir could easily pay Hadi to quit UMNO also goes to show the PAS Islamic Party can easily be bought – has zero credibility, principles, dignity and whatnot. PAS and its hardcore believers and supporters have essentially lost face, just like a hilarious quote from former MIC President Samy Vellu – “kemaluan besar”.

As a master tactician, the 93-year-old Mahathir skilfully squeezes the balls of 71-year-old Hadi Awang until the fake Holy Man surrenders and leaves UMNO in the dark. It appears the RM90 million gifted by crooked Najib to his buddy Hadi has become the Achilles heel of PAS. Now, whenever Mahathir tells Hadi to jump, he can only ask how high.

Nik Abduh Nik Abdul Aziz was caught admitting to accepting money from UMNO in an audio recording. Last year, he denied he was the person in the recording, and claimed the audio was fabricated to tarnish his image. His boss, Hadi Awang, tried to play reverse psychology game by suing whistleblower Sarawak Report over its exposure of the RM90 million kickback.

Nik Abduh Nik Aziz
When the lawsuit was about to proceed this year, suddenly and stunningly Hadi chickened out and offered an out-of-court settlement to the Sarawak Report editor Clare Rewcastle-Brown. Subsequently, Nik Abduh made a U-turn, admitting that he was indeed the person in an audio recording many critics claim was proof that the Islamic party received money from UMNO all along.

But Nik Abduh did not only confess to accepting the dirty money from UMNO, but also revealed how Hadi Awang had given his “blessings to lie” to their 2-million followers. Some PAS leaders argued that Nik did not lie, but only did not tell the truth. As much as it was both entertaining and amusing, the silly drama didn’t stop there. So far, Hadi has not rubbished Nik’s revelation.

Hadi Awang insisted he has not listened to the controversial audio recording. Apparently, for some weird reason, he appears to be trying to avoid talking about the audio recording. When asked whether he would verify the matter, the Member of Parliament said he is too preoccupied with other matters and does not have time to be bothered with matters that he said is all in the past.

He said – “I have not watched and I have not read the audio. Whether it is true or not, I have to see first. There are a lot of things and I’m busy with other matters. It depends on whether I have time. I have a lot of other work. I have no time to listen to things that happened in the past.” Yet, Hadi had submitted a detailed analysis of the content of the tape to the London court in his response to Sarawak Report’s initial defence.

Obviously, Hadi has lied again about not having time to listen to the explosive audio recording – for a good reason. He cannot deny anymore that his leadership had taken bribes from UMNO. Sure, he can run, but he can’t hide. By now, the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) has the necessary evidence to charge PAS leaders, especially Hadi Awang and Nik Abduh.

Image result for Nasharudin Mat Isa with Abdul Hadi Awang
Nasharudin Mat Isa with Abdul Hadi Awang
Did Hadi really think he could hide from Mahathir that his buddy, Nasharudin Mat Isa, former PAS Deputy President who had jumped over to UMNO, was using “Foundation of the Global Movement of Moderates” as the front to launder money for PAS? Pro-Hadi propagandists thought as long as the authorities cannot prove the Islamic Party had taken RM90 million, everything is fine.

It doesn’t matter whether there were paper trails of RM90 million or just RM2 million. Accepting bribes amounting to RM2 million is as good as taking RM90 million. You still can be charged for corruption and money laundering. If found guilty, Hadi and his men could face up to maximum 20 years imprisonment and a fine of 5 times the value of the gratification or RM10,000, whichever is higher.

And that was the juice of discussion during the Mahathir-Hadi meeting on Friday. Did Mahathir threaten to throw not only Hadi, but his eldest son, Muhammad Khalil Abdul Hadi, into prison for corruption? More importantly, was Hadi super terrified that he had no choice but to sign the agreement to abandon his ally UMNO? The writing is on the wall, is it not?

In fact, PAS could risk de-registration if the ROS (Registrar of Societies) is being roped in to investigate the Islamic Party. At the very least, PAS’ accounts could be frozen; the same way UMNO funds are being frozen, to facilitate investigators in investigating the money trail of the RM90 million bribes. The sight of PAS bank accounts being frozen alone has sent shivers down Hadi’s spine.

Hence, it’s laughable to say Mahathir needed to spend money to bribe Hadi to abandon UMNO. Armed with the evidence of corruption committed by PAS, Mahathir can make Hadi Awang cut the grass in the garden and the fake Holy Man can only say thank you to the prime minister for the opportunity given. Hadi is essentially the prisoner of the RM90 million scandal. He has become Mahathir’s bitch. - FT





Image may contain: 1 person, smiling, text


cheers. 
tumpang sekole...?: Sapa berbohong Atok atau Tok Lebai...


17 February 2019

Nanti jawapan Pak Lebai kpd pendedahan Atok...

Ekoran perjumpaan Abdul Hadi dengan Dr Mahathir semalam, menyebabkan timbul berbagai spekulasi. Saya memberi bayangan ia akan terjawab apakah maksud dan tujuan perjumpaan itu akan diketahui selepas proses penamaan calon di Semenyih hari ini.

Ternyata sudah ada jawaban kepada perjumpaan itu. Abdul Hadi sekali lagi tidak berani bercakap benar dan mendedahkan apakah mauduk di sebalik perjumpaan itu.

Dr Mahathir seperti biasa hari ini, kurang enam jam selepas proses penamaan calon mendedahkan antara tujuan kedatangan Abdul Hadi bersama MB Terengganu dan Setiausaha Agung Takiyuddin, adalah untuk menyatakan Pas menyokong PH di Semenyih.

Hj Hadi sign pengakuan?
Dedah Dr Mahathir, persetujuan itu ada nota bertulis dan ditanda tangani oleh Abdul Hadi.

Pendedahan “awal” Dr Mahathir itu menyebabkan timbul rasa panas tropika bulan Februari dikalangan setengah pihak khasnya Umno. Beberapa pemimpin Umno antaranya Ismail Sabri Yakob mempertikaikan penjelasan Dr Mahathir itu, dengan mempersoalkan kenapa Dr Mahathir menjawab bagi pihak Pas. Maksudnya dia nak kata Dr Mahathir bohong?

Sebenarnya kalau pemimpin Umno itu reti politik, Pengerusi PH itu bukan menjawab bagi pihak Pas, tetapi beliau menjelaskan apa yang patut dijelaskan. Apa-apa persetujuan beliau dengan Hadi, adalah haknya. Dr Mahathir bukan pakai kutip di tepi jalan dan menyatakan ia sebagai satu persetujuan.

Sekarang ini pertemuan kelmarin yang diseronoki Hadi, nampaknya tidak sempat sampai ke rumah ia dah terburai tengah jalan apabila DrMahathir mendedahkan antara tujuan perjumpaan itu.

Apapun kita tunggu apakah Hadi akan sekali lagi menggunakan terminalogi hukum dipakai Abduh, yakni berbohong syarie. Hadi akan menafikan apa yang didedahkan Dr Mahathir itu. - MSO




Malaysia'sPrime Minister Mahathir Mohamad
Mahathir’s ‘Game of Thrones’ grand plan is almost complete...

Last Tuesday (Feb 12), something very important happened in Malaysia, yet it only received coverage for one day.  Seven ex-UMNO MPs crossed over to Prime Minister Mahathir Mohamad’s party, it altered the power balance in the ruling coalition and accelerated the end of UMNO, says James Chin.

Bersatu, Prime Minister Mahathir Mohamad’s party, and arguably the most important party in the Pakatan Harapan coalition admitted seven ex-UMNO MPs into the party. By the next day, the entire media coverage on Malaysia turned their full attention to the aborted corruption trial of Najib Razak. The Bersatu episode was, more or less, forgotten. What happened last Tuesday was, however, probably the most significant event politically this year thus far.

What Mahathir and Bersatu have done will alter the power equation in Pakatan Harapan and place Bersatu on a stronger footing to achieve its ultimate aim – to be the most powerful party, or at least on par with Parti Keadilan Rakyat (PKR) and the Democratic Action Party (DAP), before Mahathir hands over power.

To understand the power dynamics, you need to understand that, at present, almost all of Bersatu’s political strength can be summed up in one word - Mahathir. There is consensus within Pakatan Harapan that regime change would not have happened without Mahathir’s role in splitting the UMNO vote and engineering a smooth transition of power.

If there is any doubt about the personal power of Mahathir, you only need to look at the statistics. On May 9, the balance of power among Pakatan parties in Parliament looked like this: PKR with 47 seats, DAP with 42, Bersatu with 13 and Amanah 11.

With barely a third of the seats PKR or DAP had, Bersatu swept so many important posts in cabinet – the Prime Minister, Home Affairs Minister and Education Minister portfolios Another example is Perak. Bersatu has only one state assemblyman Ahmad Faizal Azumu in the entire state of Perak, and yet he has managed to score the coveted title of Menteri Besar.

Image result for dr m n bersatu
Ensuring Bersatu.s survival

Now, if you were the leader of Bersatu and you want to ensure it survived the mid-term leadership change in government, what would your logical steps be? 

First, you will want to see to it that your natural political opponent is destroyed or at least neutralised. That nemesis is UMNO. For all intents and purposes, Bersatu is largely made of ex-UMNO members who were kicked out or forced to ship out of UMNO under Najib.

If UMNO is not dealt with a decisive blow, it will remain a threat. UMNO’s core ideology is very similar to Bersatu’s. It occupies a very similar and competing space on Malaysia’s political spectrum. Defection by Bersatu's party members, supporters and voters to UMNO is an existential danger for Bersatu.

The easiest way to destroy UMNO is simply to engineer the defection of its elected leadership, in this case, elected MPs and state assemblymen. Witness the implosion of Sabah UMNO as many elected MPs crossed over to the other side. It is not enough for the Barisan Nasional coalition to unravel; UMNO must be snuffed out. Any cards it holds that can ensure its political future must be snatched from its hands.

A numbers game without Mahathir

Second, you want to ensure that Bersatu remains influential after Mahathir exits the political scene. This must be a certainty, not a scenario. Mahathir will be 95 next year and if he waits until the next GE, he will be 98 and there is almost no chance of him returning yet again to bolster Bersatu. Of course, one can argue political miracles do happen - after all, how many people saw Mahathir becoming PM at 93?

Related image
But in terms of strategy, the only way for Bersatu to remain influential in Pakatan Harapan is to increase its numbers in both parliament and state assemblies. Politics is a numbers game, and in numbers where it counts - parliament. Numbers are used to divide up the spoils of government in any coalition government and Malaysia is no exception.

The only exception is when you have a leader with personal power like Mahathir but, when he goes, it is back to the numbers game.

Future dynamics uncertain

So what will the numbers look like eventually? With the inclusion of the seven MPs, Bersatu now has 22 MPs. If more ex-UMNO MPs switch to Bersatu, a sea change in Bersatu’s place in Malaysia’s political spectrum can be expected. Once the tide starts, others who had a “wait-and-see” attitude may jump ship and alter the balance of power, possibly putting Bersatu on par with PKR and DAP. 

Many Sabah UMNO MPs have chosen to remain as independent candidates with no party post May 9, but in reality they are waiting to join Bersatu.  The announcement that Bersatu will set up shop in Sabah will pave the way for these independents to cross over. Another place Bersatu will look for defectors is from Sarawak. Bersatu is moving into Sarawak and hopes to replace PBB as the main Malay-Muslim party in the state.

The end result is UMNO may end up with less than 20 MPs before the next general elections. If that happens, I would also not rule out UMNO being deregistered before the next general election given investigations into its financial affairs. 

Thus going after UMNO elected leaders is really a “win-win” for Mahathir and Bersatu. It will neutralise Bersatu’s natural political competitor and increase its political strength before Mahathir exits.

Image result for Mahathir’s ‘Game of Thrones’
No damage to Pakatan

Some argue that the admission of ex-UMNO leaders into Bersatu will damage the working relationship between Bersatu, DAP and PKR, given the reactions of some DAP and PKR leaders. This is completely wrong and a misreading of how politics actually work in Malaysia.

In a ruling coalition like the Pakatan Harapan, each component party guards their autonomy jealously and non-interference is a golden rule. This golden rule can only be broken if the action of a component will lead to electoral defeat for the whole coalition or the collapse of the government. Do you this see this happening with ex-UMNO elected leaders entering Bersatu?

In fact the reverse is probably true - Mahathir can, with a straight face, tell his counterparts in DAP, PKR and Amanah, he is merely trying to destroy their mortal enemy UMNO and at the same time, working towards the magic 2/3 majority in parliament for the Pakatan government.

Now, how do you argue against that?

In summary, Bersatu will only get politically stronger as the Pakatan Harapan administration prepares for the power transition. So all the noise about ex-UMNO MPs entering Bersatu will be swept aside by the news cycle. Two years from now, I am certain I will wake up one morning and witness shock that Bersatu is almost equal in number, or even bigger, than PKR and DAP. 

What does this tell me? Simple: Mahathir is still the master of Malaysian politics. No one comes close when it comes to Machiavellian politics. Professor James Chin is Director of the Asia Institute Tasmania at the University of Tasmania and Senior Fellow at the Jeffrey Cheah Institute on Southeast Asia.- CNA


Pertandingan 4 penjuru di PRK Semenyih
Isu pasai Da Ma Cai sponser lawatan PDRM ke Turki. Duit judi!! UMNO marah sakan sebab tu duit pelaburan depa dlm Da Ma Cai tiap Rabu, Sabtu dan Ahad...
Image may contain: one or more people and text


Image may contain: one or more people, people sitting and people standing


cheers. 
tumpang sekole...?: Nanti jawapan Pak Lebai kpd pendedahan Atok...


n


Tiada ulasan: