Isnin, 18 Februari 2019

Santai. 9167.




Jangan xcaya naa... 
https://www.facebook.com/dzulkiflie.mataziz/videos/2037190992997388/
Dzulkiflie Mat Aziz ke KuaLa PiLaH GRouP
Tengah syok duk pungut sawit terlupa beli bawang putih yang isteri pesan tadi katanya 😂😂😂😂
#sayangbini
#bukantakutbini

SELINGAN BERITA: 

Empat Tentara India Tewas dalam Baku Tembak dengan Pejuang Kashmir 
Senin, 18 Februari 2019 18:00 
Foto: Polisi berjaga di jalan-jalan ibukota Jamu [foto: Reuters]
KIBLAT.NET, Jamu – Sedikitnya empat tentara India tewas dalam baku tembak dengan pejuang di Kashmir pada Senin (18/02). Pertempuran ini terjadi saat pihak berwenang India melanjutkan operasi perburuan kelompok yang dianggap bertanggung jawab dalam serangan bom yang menewaskan 44 tentara beberapa hari lalu.

Kepolisian di provinsi Jamu di India utara mengatakan, baku tembak terjadi di desa Benglan di distrik Pulwama, Kashmir. Desa itu menjadi lokasi serangan mematikan yang menewaskan puluhan tentara Kamis lalu.

Sumber pejabat polisi yang meminta untuk tidak disebutkan namanya mengatakan kepada Reuters, pihaknya menerima laporan ada tiga anggota Jaish-e-Mohammed, kelompok pejuang Islamis Kashmir yang dinilai bertanggung jawab atas serangan Kamis, masih bersembunyi di sebuah rumah di Benglan. Di antara mereka bekwarganegaraan asing.

Sumber polisi lainnya menyebutkan terjadi baku tembak dalam perburuan itu. Empat tentara dan satu sipil tewas. Sementara belum diketahui korban dari pihak gerilyawan.
Pihak berwenang memberlakukan jam malam di Pulwama dan polisi telah meminta warga untuk tinggal di dalam rumah.

Seorang jurnalis di Pulwama, Mohammed Yunus, mengatakan tentara terus menyisir Banglan sementara warga dipindahkan ke rumah-rumah tetangga mereka.

Pemerintah Indah menuduh Pakistan melindungi kelompok bersenjata yang melakukan serangan pada Kamis itu. Namun Islamabad membantah dan mengatakan negaranya tidak terkait dengan serangan tersebut.

Kashmir sendiri terpecah dua bagian; wilayah yang berada di kontrol Pakistan dan India. Mayoritas warga Kashmir beragama Islam dan ingin bergabung dengan Pakistan. New Delhi mempertahankan Kashmir karena memiliki sumber daya alam yang cukup banyak.


Sumber: Reuters
Redaktur: Sulh El-Izzi

TITIAN


BERITA TERKAIT


Monday, February 18, 2019

DUN Rantau: Mahkamah Persekutuan arah adakan PRK

Posted By: Pentadbir on: 
DUN Rantau: Mahkamah Persekutuan arah adakan PRK
Kerusi DUN Rantau akan menyaksikan pilihan raya susulan keputusan Mahkamah Persekutuan hari ini menolak rayuan timbalan presiden Umno yang menjalankan tugas-tugas presiden, Mohamad Hasan.

Mahkamah Pilihan Raya itu sebelum ini memutuskan kemenangan Mohamad di kerusi DUN Rantau pada Pilihan Raya Umum Ke-14 lalu, batal dan tidak sah.
Dalam menolak dua rayuan yang dikemukakan oleh SPR dan Mohamad, Ketua Hakim Negara Richard Malanjum berkata calon PKR Dr S Streram mempunyai lokus standi untuk memfailkan petisyen itu.
Hakim Malanjum juga memerintahkan SPR dan Mohamad untuk masing-masing membayar kos RM10,000.
Pada 16 Nov lalu, Mahkamah Pilihan Raya di Seremban membenarkan petisyen pilihan raya Dr Streram untuk membatalkan kemenangan Mohamad tanpa bertanding bagi kerusi DUN berkenaan pada Pilihan Raya Umum ke-14.
Hakim mengisytiharkan keputusan bagi kerusi DUN itu tidak sah dan terbatal selepas memutuskan bahawa Mohamad tidak dipilih menurut peraturan sebagai ADUN Rantau.
Beliau menegaskan tidak wujud sebarang undang-undang pilihan raya yang menyatakan seseorang calon, pencadang dan penyokong perlu mempunyai tag atau pas masuk untuk mengemukakan borang pencalonan.
Mohamad, bekas Menteri Besar Negeri Sembilan, menang tanpa bertanding kerusi tersebut selepas Dr Streram, seorang pakar bius, dilarang masuk ke pusat penamaan calon 28 April lepas, disebabkan beliau tidak memiliki pas yang dikeluarkan SPR.
Berikutan itu, pada 23 Mei lalu, Dr Streram memfailkan petisyen di mahkamah untuk membatalkan kemenangan Mohamad dan memohon supaya pilihan raya kecil diadakan bagi kerusi DUN berkenaan.
Dalam petisyen itu, beliau mendakwa SPR gagal memaklumkan kepadanya semasa mengambil borang pencalonan dan membayar deposit bahawa beliau perlu ada tag nama atau pas untuk masuk ke dalam dewan pada hari penamaan calon. 

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: DUN RANTAU: MAHKAMAH PERSEKUTUAN ARAH ADAKAN PRK

7 bukti cuba disembunyikan sejarah
Johor Bharu turut dikenali sebagai 'twin city' kepada Istanbul
 siti hafidah  18/02/2019
SEBELUM Kota Melaka jatuh di tangan Portugis pada tahun 1511, Turki Uthmaniyyah telah menghantar armada laut untuk membantu menyelamatkan Melaka, namun ia tidak sempat tiba. Selepas itu, bantuan ketenteraan terus diberikan kepada Riau untuk kembali membebaskan Kota Melaka (hanya kota yang dijajah, bukan keseluruhan empayar).
2) Lambang Ay-Yildiz (bulan dan bintang) pada bendera Uthmaniyyah digunakan pada lambang Kesultanan Riau, Kesultanan Johor, bendera Selangor dan negeri-negeri lain di Tanah Melayu.
3) Pemakaian topi fez (sejak 1826) oleh Sultan Turki Uthmaniyyah kemudiannya turut dipakai oleh orang India selepas kejatuhan Kerajaan Mughal pada tahun 1857. Ia adalah sebagai tanda bai’ah kepada Kerajaan Uthmaniyyah. Budaya ini diadaptasi oleh orang Melayu menjadi songkok (tetapi makna dan erti pemakaiannya hilang ditelan zaman).
4) Sultan Melaka menggunakan gelaran Shah sebagaimana Sultan Turki Uthmaniyyah. Hakikatnya, Shah bukan sebahagian nama asal masyarakat di Nusantara. Sebagai contoh, nama sebenar Sultan Muzaffar Shah ialah Raja Kassim.
5) Teknologi meriam dan perkapalan Melayu dipelajari dari kerajaan Turki Uthmaniyyah. Apabila Sultan Muhammad Al-Fateh membuka kota Konstantinople pada tahun 1453, beliau menggunakan kehebatan teknologi perkapalan (tentera laut) dan kekuatan senjata meriam sebagai antara yang terbaik di dunia ketika itu
6) Hubungan rapat sejak zaman Sultan Abu Bakar dengan Khalifah Islam Turki Uthmaniyyah. Sultan Abu Bakar banyak meniru sistem pemerintahan Uthmaniyyah. Johor Bharu juga dikenali sebagai twin city kepada Istanbul sehingga hari ini
7) Kanun Melaka dan Undang-Undang Laut Melaka diadaptasi daripada Undang-Undang Kerajaan Turki Uthmaniyyah yang berasaskan syariah Islam.
Ir Hj Muhammad Lukman Al Hakim MuhammadKluster Tarbiah ISMA
Penafian: Artikel ini adalah pandangan penulis. Ia tidak mewakili pendirian rasmi Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), mahupun Ismaweb.net.
7 bukti cuba disembunyikan sejarah - Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb

Tiada ulasan: