Isnin, 1 April 2019

Amalan Sahur tidak akan temui lapar tengah malam, seperti golongan kafir yang tak pernah kenal Ibadah Puasa. 9310.





 


Halo Prof! Sebaiknya Makan Apa Saat Lapar Tengah Malam?
Kompas.com - 31/03/2019, 17:45 WIB
dr. Imelda Maria Loho, Sp. PD Dokter Spesialis Penyakit Dalam, RS Pondok Indah ? Puri Indah(RS Pondok Indah)
KOMPAS.com - Hampir semua orang pernah merasakan lapar pada malam hari ketika menjelang tidur. 

Hal ini pun juga pernah terjadi pada seorang teman Kompas.com bernama Ilham yang memberikan pertanyaan demikian kepada Halo Prof:

"Apa benar makan nasi goreng atau mi instan pada malam hari bisa picu asam lambung naik? Kalau enggak boleh dua itu, apa yang bagus dimakan kalau lapar malam?"
Pertanyaan tersebut dijawab oleh dr Imelda Maria Loho, Sp. PD, Dokter Spesialis Penyakit Dalam, RS Pondok Indah – Puri Indah. Berikut paparannya:

Halo, Bapak Ilham! Terima kasih untuk pertanyaannya.


Makan di malam hari saat ini seperti sudah menjadi kebiasaan banyak orang. Penyebabnya antara lain karena harus tidur larut malam atau bahkan dini hari untuk bekerja, mengerjakan tugas kuliah, pekerjaan rumah, atau untuk menonton film seri yang terlalu seru untuk dihentikan.

Akibat tidur larut malam, seseorang akan cenderung makan malam lebih larut, dan biasanya makanan yang dimakan adalah makanan cepat saji, seperti mi instan atau yang biasa dijual di malam hari, seperti nasi goreng, burger, nasi uduk, dan lain-lain.

Sayangnya, kebiasaan makan sebelum tidur dapat memicu munculnya masalah kesehatan, yaitu refluks asam lambung. Keluhan refluks asam lambung dapat berupa mulut terasa asam atau pahit, batuk yang tidak kunjung reda, dada terasa panas, ulu hati terasa nyeri, atau sering bersendawa.

Refluks asam lambung atau dalam bahasa kedokteran disebut gastroesophageal reflux disease (GERD) adalah kondisi naiknya asam lambung ke dalam kerongkongan.


Dalam kondisi normal, asam lambung hanya berada di dalam lambung dan bertugas mencerna makanan. Lambung memiliki lapisan pelindung yang dapat melindungi dindingnya dari kerusakan akibat asam lambung.

Sebaliknya, kerongkongan tidak memiliki lapisan pelindung tersebut sehingga asam lambung yang naik ke kerongkongan dapat menyebabkan kerusakan pada dinding kerongkongan serta menimbulkan keluhan-keluhan seperti yang telah disebutkan sebelumnya.

Iritasi terus menerus pada kerongkongan selama bertahun-tahun pada akhirnya dapat menyebabkan kanker esofagus.

Untuk mengatasi refluks asam lambung, terdapat obat-obat yang dapat menekan asam lambung.

Akan tetapi, obat ini bukan solusi utama. Perubahan pola hidup dan pola makan merupakan solusi yang terbaik. Hentikan makan sebelum tidur.


Makanan yang tinggi lemak, pedas, atau makanan yang digoreng dapat menyebabkan refluks karena dapat menyebabkan relaksasi katup antara lambung dan kerongkongan yang tugasnya mencegah refluks asam lambung.

Di samping itu, makanan tinggi lemak memerlukan waktu pengolahan yang lebih lama di dalam lambung sehingga kemungkinan asam lambung naik ke kerongkongan juga lebih besar.

Beberapa makanan lain yang dapat memicu refluks asam lambung adalah coklat, keju, alkohol, soda, dan mint.

Nasi goreng dan mie instan termasuk dalam makanan yang tinggi lemak. Jadi benar bahwa kebiasaan makan kedua makanan ini di malam hari dapat memicu naiknya asam lambung.

Oleh karena itu, yang dianjurkan adalah makan malam terakhir tiga jam sebelum waktu tidur.


Bagaimana caranya agar kita dapat makan malam terakhir tiga jam sebelum waktu tidur? Biasakan untuk sarapan pagi dan makan siang dengan porsi yang lebih besar dibandingkan makan malam. Dengan demikian, pada malam hari kita tidak terlalu lapar dan tidak mengkonsumsi makanan dalam porsi yang besar.

Akan tetapi, apabila karena tuntutan pekerjaan, makan di larut malam menjadi tidak terhindarkan, makanan apa yang paling baik dikonsumsi apabila kita lapar?

Makanan dengan kandungan lemak rendah dan porsi yang kecil adalah pilihan yang terbaik. Contohnya adalah yoghurt rendah lemak, biskuit/crackersgandum, sayuran, pisang, roti, atau daging putih seperti ayam dan ikan, serta nasi (dalam porsi kecil).

Demikian jawaban saya. Mudah-mudahan uraian saya dapat menjawab pertanyaan Pak Ilham, ya. Salam sehat!

dr. Imelda Maria Loho, Sp. PD
Dokter Spesialis Penyakit Dalam, RS Pondok Indah – Puri Indah
https://sains.kompas.com/read/2019/03/31/174529623/halo-prof-sebaiknya-makan-apa-saat-lapar-tengah-malam#

3 Tips bagi Mualaf agar ‘Jatuh Cinta’ pada Ibadah Shalat
by Eneng Susanti
Cara Duduk Tasyahud Akhir Shalat Dua Rakaat
“Sungguh, Aku adalah Allah. Tidak ada tuhan selain Aku, maka sembahlah Aku dan berdoalah untuk mengingatku.” (QSThaha [20]:14)

JATUH cinta tidak lah sulit, terutama ketika manusia dikuasai hatinya. Apakah Anda jatuh cinta dengan pasangan Anda sebagai pengantin baru? Perasaan damai dan kesejahteraan emosional yang ditemukan dalam hal-hal yang paling kita sukai inilah yang memberikan ikatan yang langgeng.

Namun, hal terbesar yang bisa membuat seorang muslim jatuh cinta adalah shalat. Seperti yang dikatakan Allah SWT dalam Alquran:
“Sesungguhnya, orang-orang yang beriman dan melakukan amal saleh dan mendirikan sholat serta memberikan zakat akan mendapatkan balasan dari Tuhan mereka, dan tidak akan ada rasa takut mengenai mereka, juga tidak akan mereka berduka. (QS Al Baqarah [2]: 277)
Shalat dalam Islam adalah resep untuk sukses dalam kehidupan dunia dan akhirat. Ini memberi Anda kesempatan unik dan khusus untuk mencari audiensi dengan Allah sebanyak lima kali sehari.
Bagi seorang mualaf atau orang yang baru belajar tentang Islam, jatuh cinta kepada shalat akan membantu membangun fondasi iman yang kuat. Ini akan tumbuh dan berkembang seperti bunga musim semi yang mekar setelah pelarian musim dingin.

1Belajar shalat dengan Sempurna

Saya masih ingat betapa gugup dan cemasnya saya ketika saya mulai mempelajarinya sebagai Muslim baru lebih dari dua dekade lalu. Saya pikir saya tidak akan pernah bisa belajar “gerakan” atau bahkan kata-kata dalam bahasa Arab. Dan saya merasa tidak mampu dan kewalahan, tetapi saya tidak pernah menyerah.
Saya membeli buku cara berdoa dan membuat satu set kartu flash untuk digunakan ketika saya shalat. Saya tidak yakin apakah doa saya akan diterima karena kartu flash, tetapi menggunakannya hanya beberapa minggu adalah apa yang membantu saya menyempurnakan shalat saya.
Banyak hal telah berubah sejak saya memeluk Islam. Mualaf masa kini dapat memanfaatkan tutorial shalat YouTube. Mereka dapat menggunakan aplikasi yang akan membimbing mereka untuk melakukan shalat dengan sempurna. Dengan rahmat Allah SWT, penggunaan sumber daya teknologi untuk mempelajari shalat meredakan sebagian besar, jika tidak semua, dari kekhawatiran dan kecemasan yang saya rasakan ketika alat-alat itu tidak tersedia.

2Buat Ruang Tertentu

Sahalat dalam Islam itu spesial dan harus diperlakukan sesuai dengan itu. Meskipun benar Anda dapat berdoa di mana saja, berdoa di tempat yang bersih dan bebas dari gangguan sangat ideal sehingga Anda dapat fokus pada ibadah Anda.
Luangkan sudut kecil di rumah Anda, jika mungkin, untuk menciptakan ruang doa Anda sendiri. Jadikan unik dari sisa rumah sehingga keluarga, dan bahkan pengunjung, mengenali ruang sebagai tempat ibadah.
Anda dapat menghiasi sudut dengan wallpaper, tikar warna-warni dan bahkan menggantung rak kecil untuk memajang kaligrafi dan Quran. Setiap kali Anda melangkah ke tempat shalat, Anda akan merasakan kehangatan dan cinta saat Anda bersiap untuk ‘berinteraksi’ dengan Allah

3Kekuatan Doa

Jangan pernah meremehkan kekuatan doa. Dari awal hingga akhir setiap doa, seorang percaya dapat dengan mudah melihat perasaan damai dan tenang yang meresap ke dalam hati terlepas dari kekacauan atau kecemasan apa pun yang dialami oleh orang percaya itu.
Itu mengangkat jiwa manusia sambil memperluas kedamaian melalui setiap anggota tubuh saat Anda berdiri, bersujud dan bersujud di hadapan Yang menciptakan Anda dari tidak lebih dari tanah liat.
Untuk jatuh cinta pada Shalat berarti Anda mempersembahkannya menurut Sunnah, dalam wudhu yang layak dan dengan hati yang paling teguh kepada Allah. Itu berarti Anda mendirikannya tepat waktu walaupun Anda mengantuk, kewalahan dengan pekerjaan atau iblis menemukan cara lain untuk mencegah Anda melakukannya dengan sempurna.
Ingatlah selalu, Anda tidak pernah tahu shalat mana yang akan menjadi shalat terakhir Anda.
Seorang pria datang kepada Nabi Muhammad (saw) dan berkata:
“Wahai Rasulullah, ajari aku sesuatu, tapi buatlah singkat.”
Nabi berkata:
“Ketika Anda berdiri untuk shalat, maka shalat lah seolah-olah Anda mengucapkan selamat tinggal. Jangan katakan apa pun yang harus Anda minta maaf, dan tinggalkan keinginan untuk mendapatkan apa yang dimiliki orang lain.” (Sunan Ibn Majah 4169)
Shalat itu menenangkan hati. Ini adalah cara tercepat untuk mencari solusi bagi tantangan dan kesulitan hidup yang disajikan oleh dunia kita.
Hati yang melekat erat pada shlat (doa) adalah hati yang juga melekat pada Tuhannya. []
Artikel ini dietrejemahkan dari tulisan Sumayyah Meehan, berjudul: New Muslim, 3 Easy Tips to Fall In Love with Prayer, dikutip dari About Islam.
https://www.islampos.com/3-tips-bagi-mualaf-agar-jatuh-cinta-pada-ibadah-shalat-141225/?

Allahuakbar! Tanda-tanda Kiam4t Kecil Telah Lengkap Sempurna. Adakah Semua Telah Bersedia

Posted on 

Harus diingat, kita sudah pun ’embrace’ kepada tanda-tanda kiamat besar secara tidak rasmi iaitu keluarnya Dajjal dan Yakjuj & Ma’juj. Dajjal telah pun keluar dan kini berada dalam peringkat ‘sehari sama seperti sebulan’ iaitu diluar dimensi masa manusia.
Manakala Yakjuj & Ma’juj telah pun dibebaskan setelah Tembok Zulkarnain (dengan izin Allah) telah runtuh di Georgia. Golongan mereka pada hari ini telah menjadi Ashkenazi Jews & Zionist! Golongan mereka yang terakhir akan keluar ialah selepas Dajjal dibunuh oleh Isa a.s. Hanya 8 tanda-tanda besar kiamat yang masih tinggal. Allahu A’lam.
Disaat kita berada dalam lena yang panjang, ketika itulah kiamat akan datang, dan kalian kelihatan seperti keldai yang terpinga-pinga. Maka, ambillah peringatan, kerana peringatan itu amat berguna kepada mereka-mereka yang berfikir.
1) Penaklukan Baitulmuqaddis
Dari Auf b. Malik lah.a. katanya, Rasulullah s.a.w telah bersabda: “saya menghitung 6 perkara menjelang – hari kiamat.” Baginda menyebutkan salah 1 di antaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis.” – Sahih Bukhari
2) Zina bermaharajalela
“Dan tinggallah manusia2 yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang.” – Sahih Muslim
3) Bermaharajalela alat muzik
“Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka.
” Ada yang bertanya kepada Rasulullah; “Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?” Baginda menjawab; “Apabila telah bermaharajalela bunyian (muzik) dan penyanyi-penyanyi wanita” – Ibnu Majah
4) Menghias masjid & membanggakannya
“Di antara tanda-tanda telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegahan dalam mendirikan masjid” – Riwayat -Nasai.
5) Munculnya kekejian, memutuskan kerabat & hubungan dengan tetangga tidak baik
“Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan dan perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim dan sikap yang buruk dalam tetangga.” – Riwayat Ahmad dan Hakim.
6) Ramai orang soleh meninggal dunia
“Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang-orang yang baik & ahli agama di muka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang2 yang hina dan buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran” – Riwayat Ahmad
7) Orang yang hina mendapat kedudukan terhormat
“Di antara tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka’ bin Luka’ (orang yang bodoh dan hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh 2 orang mulia”
– Riwayat Thabrani
8) Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja
“Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja.” – Riwayat Ahmad
9) Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang
Diriwayatkan dari Abu Hurairah lah.a. “Di antara tanda-tanda telah hari kiamat ialah akan muncul pakaian2 wanita & apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang”.
10) Bulan sabit kelihatan besar
“Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit.”
– Riwayat Thabrani
11) Banyak dusta dan tidak tepat dalam menyampaikan berita
“Pada akhir zaman akan muncul pembohong2 besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar & belum pernah didengar oleh bapa-bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu & memfitnahmu” – Sahih Muslim
12) Banyak saksi palsu & menyimpan kesaksian yang benar
“Sesungguhnya sebelum datang nya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu dan disembunyikan kesaksian yang benar.” – Riwayat Ahmad
13) Negara Arab menjadi padang rumput & sungai
“Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput dan sungai-sungai” – Sahih Muslim
14) Manusia mewarnai rambut di kepalanya dengan warna hitam supaya kelihatan muda
“Pada akhir zaman akan muncul suatu kaum yang mencelupi rambut mereka dengan warna hitam seperti ‘bulu merpati’ yang mereka itu tidak akan mencium bau syurga.” – Sahih Abu Daud & Nasai
15) Munculnya gaya hidup mewah dan manja di kalangan umat Islam
“Apabila umatku berjalan dengan sombong dan yang melayan mereka adalah putera-puteri raja, putera-puteri Parsi dan Rom, maka orang yang paling buruk akan berkuasa terhadap orang yang paling baik (pilihannya).” – Riwayat Tarmizi, Sahih Abdullah ibnu Umar r.a.

Kini, Kita hanya menuggu saat tibanya..

Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata: “Datang kepada kami Rasulullah saw. dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: “Apa yang kamu perbincangkan?”. Kami menjawab: “Kami sedang berbincang tentang hari qiamat”.
Lalu Nabi saw. bersabda: “Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya”. Kemudian beliau menyebutkannya: “Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam alaihissalam, Ya’juj dan Ma’juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka”. (H.R Muslimi)
Keterangan:
Sepuluh tanda-tanda qiamat yang disebutkan Rasulullah saw. dalam hadis ini adalah tanda-tanda qiamat yang besar-besar, akan terjadi di saat hampir tibanya hari qiamat. Sepuluh tanda itu ialah:
Dukhan (asap) yang akan keluar dan mengakibatkan penyakit yang seperti selsema di kalangan orang-orang yang beriman dan akan mematikan semua orang kafir.
Dajjal yang akan membawa fitnah besar yang akan meragut keimanan, hinggakan ramai orang yang akan terpedaya dengan seruannya.
Binatang besar yang keluar berhampiran Bukit Shafa di Mekah yang akan bercakap bahawa manusia tidak beriman lagi kepada Allah swt.
Matahari akan terbit dari tempat tenggelamnya. Maka pada saat itu Allah swt. tidak lagi menerima iman orang kafir dan tidak menerima taubat daripada orang yang berdosa.
Turunnya Nabi Isa alaihissalam ke permukaan bumi ini. Beliau akan mendukung pemerintahan Imam Mahadi yang berdaulat pada masa itu dan beliau akan mematahkan segala salib yang dibuat oleb orang-orang Kristian dan beliau juga yang akan membunuh Dajjal.
Keluarnya bangsa Ya’juj dan Ma’juj yang akan membuat kerosakan dipermukaan bumi ini, iaitu apabila mereka berjaya menghancurkan dinding yang dibuat dari besi bercampur tembaga yang telah didirikan oleh Zul Qarnain bersama dengan pembantu-pembantunya pada zaman dahulu.
Gempa bumi di Timur.
Gempa bumi di Barat.
Gempa bumi di Semenanjung Arab.
Api besar yang akan menghalau manusia menuju ke Padang Mahsyar. Api itu akan bermula dari arah negeri Yaman.
Mengikut pendapat Imam Ibnu Hajar al-Asqalani di dalam kitab Fathul Bari beliau mengatakan: “Apa yang dapat dirajihkan (pendapat yang terpilih) dari himpunan hadis-hadis Rasulullah Saw. bahawa keluarnya Dajal adalah yang mendahului segala petanda-petanda besar yang mengakibatkan perubahan besar yang berlaku dipermukaan bumi ini.
Keadaan itu akan disudahi dengan kematian Nabi Isa alaihissalam (setelah belian turun dari langit). Kemudian terbitnya matahari dari tempat tenggelamnya adalah permulaan tanda-tanda qiamat yang besar yang akan merosakkan sistem alam cakerawala yang mana kejadian ini akan disudahi dengan terjadinya peristiwa qiamat yang dahsyat itu.
Barangkali keluarnya binatang yang disebutkan itu adalah terjadi di hari yang matahari pada waktu itu terbit dari tempat tenggelamnya”.
Sumber Artikel: Sweet Nutella
Allahuakbar! Tanda-tanda Kiam4t Kecil Telah Lengkap Sempurna. Adakah Semua Telah Bersedia | Suara Viral Malaysia

Allahu Akbar! Tidak dapat melihat & Autismë.. Anak Kecil ini hafal hampir semua Ayat Al-Quran

Posted on 

WALAUPUN dilahirkan dengan kekurangan, kanak-kanak ini mempunyai cukup ‘kesempurnaan’ apabila diberi keterangan hati menghafaz hampir semua surah dalam al-Quran dengan hanya mendengar alunan di radio.
Kanak-kanak istimewa ini, Ahmad Aqeel Faiz Mohammad Noor, 7, turut disahkan menghidap auttisme dan kini bersekolah di Sekolah Kebangsaan Presint 18, Putrajaya di bawah Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) bagi pendidikan kanak-kanak kurang upaya penglihatan.
Ibunya, Nur Izzah Mohamad Kamil, 36, berkata, anak kedua daripada tiga beradik itu tidak dapat melihat, kedua-dua belah mata sejak dilahirkan dan pada umurnya setahun setengah disahkan menghidap auutisme.
“Ketika umur Aqeel setahun, saya perasan perkembangannya agak Iambat dan dia suka menghantvkkan kepala di lantai malah menangis yang tidak tahu punca.
“Selepas melakukan sedikit pembacaan dan perasan Aqeel ada ciri-ciri auttisme, kami kemudian merujuk kepada pakar kanak-kanak seterusnya ke pakar pskiatrik dan doktor mengesahkan anak mempunyai mild auttism,” katanya ketika dihubungi Harian Metro.
Video :
Suka dengar & hayati Alquran di Youtube
Suri rumah itu berkata, ketika mengandungkan Aqeel dia sering mengalunkan ayat al-Quran sehingga dia besar dan dia akan mendengar serta menghayati surah berkenaan yang dipasang di YouTube, radio dan televisyen.
“Aqeel dulu ada masalah tak tidur malam sebab dia tidak dapat bezakan waktu siang dan malam.
Bagi duduk diam
“Nak bagi dia tidak merayap keluar dari bilik memang kami pasang ayat suci al-Quran setiap masa dalam bilik dia. Kalau dia tak dapat tidur, dia akan dengar al-Quran sepanjang malam hingga pagi.
“Lagipun Aqeel ada avtisme, jadi kalau dia ‘tantrvm ’ (meragam) memang saya pasangkan al-Quran sebagai terapi untuk dia,” katanya .
Dari kecil dan dalam rahim lagi
Menurutnya, ayat suci al-Quran memang sebati dengan Aqeel kerana sudah didedahkan daripada kecil lagi, malah ketika dalam rahim.
“Tapi mungkin juga kelebihan Aqeel bvta dan auttisme membuatkan dia dapat menghafaz banyak surah.

“Sebab adik-beradik yang lain iaitu abangnya berusia 10 tahun dan adik perempuan berusia tiga tahun pun kami buat benda sama, tetapi tidaklah sehebat Aqeel.
Hafal hampir semua surah Al-Quran
“Saya rasa hampir semua surah dalam al-Quran dihafaz oleh Aqeel, selain tu Aqeel boleh membaca surah Al-Baqarah, Al-Imran, An-Nisa dan Yaasin,” katanya.
Menurutnya, ini berikutan setiap kali suaminya, Faiz Mohammad Noor Kamaruzaman, 36, membaca al-Quran kemudian meminta Aqeel menyambungnya, pastinya dia boleh melengkapkan surah berkenaan.
“Saya rasa hampir semua surah dihafaz oleh Aqeel kerana bila kami pilih surah dalam al-Quran, dia boleh teka surah apa kami baca.
Harapan ibu bapa
“Kami berharap Aqeel dapat menjadi hafiz al-Quran suatu hari nanti walaupun mempunyai kekurangan diri,” katanya .
Menurutnya, dia dan suami berharap supaya Aqeel dapat berdikari dan menjalani kehidupan seperti orang lain walaupun agak sukar untuk mendidik Aqeel kerana masalah penglihatan dan autismë.
“Bagaimanapun, kami tidak putus asa menghantar Aqeel ke sekolah, terapi dan kelas fardu ain untuk mempersiapkan dirinya untuk masa depan.

“Siapa tahu satu hari nanti Aqeel dapat bertanding dalam tilawah al-Quran dan ini sudah cukup menggembirakan kami,” katanya.
Sumber :HarianMetro 
Allahu Akbar! Tidak dapat melihat & Autismë.. Anak Kecil ini hafal hampir semua Ayat Al-Quran | Suara Viral Malaysia

Tiada ulasan: