Khamis, 4 April 2019

In Syaa Allah tidak akan datang lagi kedurjanaan. 9321.



Bismillahirrahmanirrahim 
Alhamdulillahirabbilalaamiin

Sesungguhnya Allah jadikan sesuatu hal itu punya hikmah tersendiri. Apa yang terjadi adalah sebuah jawapan kepada pertanyaan yang juga doa “sampai bila tentang kita” 

Allah sentiasa mengingatkan hamba-hamba-Nya untuk kembali kepada-Nya. Allah Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui semua yang terjadi di alam ini. Allah memiliki hikmah dari semua kejadian baik dan buruk. Allah tampakkan tanda-tanda kekuasaan-Nya untuk menakut-nakuti supaya manusia kembali mengingat akan kewajibannya. Allah ta’ala berfirman:

وَمَا نُرْسِلُ بِالآيَاتِ إِلا تَخْوِيفًا

“Dan tidaklah Kami memberi tanda-tanda itu melainkan untuk menakut-nakuti.”(QS. Al-Isra : 59)

Pertentangan dalam memandang kuasa Allah ini tidak lain kerana kedangkalan akal manusia. Firman Allah:

وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا

“Dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit.” (QS. al-Isra : 85)
Sesungguhnya Allah lah Yang Maha Berkuasa membuat bintang-bintang berjalan sesuai orbitnya. Sebagaimana firman Allah:
وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ الَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ
“Dan Dialah yang menciptakan malam dan siang, matahari dan bulan, masing-masing dari keduanya itu beredar di dalam garis edarnya”. (QS. Al-Anbiya’ : 33)
Allah mengkhabarkan sebab terjadi perubahan alam ini untuk menguatkan tanda-tanda kekuasaan-Nya. Namun di sana juga ada sebab yang tersembunyi dan sangat halus, yang manusia tidak mengetahuinya. Manusia tidak lain hanyalah menghayal dan melihat tanda-tandanya saja. Firman Allah:
وَفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ
“Dan (juga) pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tidak memperhatikan?” (QS. Adz-Dzariyat : 21)
Pengetahuian ini membuat dirinya semakin yakin dengan kuasa Allah di bumi. Kerana Allah lah yang telah menjadikan segala sesuatu itu memiliki sebab. Allah berfirman:
وَآتَيْنَاهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا
“Dan kami jadikan segala sesuatu itu memiliki sebab.” (QS. al-Kahfi : 84)
Firman Allah dalam Surah Al-Tahrim, ayat 8:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَى رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يَوْمَ لَا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعَى بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
Maksudnya, “Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan “Taubat Nasuha”, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama-sama dengannya; cahaya (iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata (ketika orang-orang munafik meraba-raba dalam gelap-gelita): “Wahai Tuhan kami! Sempurnakanlah bagi kami cahaya kami, dan limpahkanlah keampunan kepada kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu”
“Ya Muqollibal Qulub, Tsabbit Qalbi Ala Diinik.”
Maksudnya: Wahai Zat Yang Membolak Balikkan Hati, Teguhkanlah hatiku diatas Agama Mu.
Aamiin Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim.


Mangsa kemalangan warga Scotland tersedar dari koma tiba-tiba cakap Melayu
Agensi | Diterjemahkan olehNg Aun Kee 
Diterbitkan pada April 03, 2019 14:34 MYT

Mangsa kemalangan warga Scotland tersedar dari koma tiba-tiba cakap Melayu
Watt, 24, terlibat dalam kemalangan di mana keretany terlanggar dengan sebuah traktor yang keluar di hadapannya secara tiba-tiba di antara jalan St Andrews dan Dundee. - gambar hiasan
EDINBURGH: Seorang mangsa kemalangan dari Scotland, Fraser Watt, 60, mendedahkan bahawa dia hanya mampu berbahasa Melayu selepas tiba-tiba tersedar dari koma pada tahun 1983.

Lapor Ediburgh News, sebelum itu, Watt terlibat dalam kemalangan ketika berusia 24 tahun dimana keretanya dirempuh oleh sebuah traktor yang keluar di hadapannya secara tiba-tiba.

Walaupun Watt memakai tali pinggang keledar, kepalanya terhantuk pada cermin hadapan keretanya sehingga pecah.

Susulan insiden itu suku daripada otaknya mengalami kerosakan dan dia berada dalam keadaan koma.

Tetapi apa yang lebih mengejutkan adalah apabila Watt terbangun daripada komanya secara tiba-tiba dan mula bertutur dalam bahasa Melayu.

Watt mendedahkan pengalamannya itu pada majlis pembukaan pusat khas untuk mereka yang mengalami kecederaan otak, Edinburgh Headway di Ibu kota Scotland.

Menurut Watt, bukan sahaja orang sekelilingnya terkejut apabila dia bercakap dalam bahasa Melayu sejurus terbangun daripada koma malah dia sendiri juga berasa terkejut.

“Walaupun saya fasih berbahasa Melayu sewaktu kecil dahulu, tetapi saya sudah tidak berbahasa Melayu selama 19 tahun sebelum kemalangan itu,” katanya.

Rupa-rupanya Watt pernah membesar di Borneo dan kerana dia sering menghabiskan masa bersama tukang masak keluarganya.

Oleh kerana itu, Watt fasih berbahasa Cina dan Melayu pada usia lima tahun.

“Ibu saya bersama saya ketika saya bangun dari koma ketika itu, dia tolong menterjemahkan kepada doktor apa yang saya cakap sehingga saya boleh bertutur dalam bahasa Inggeris semula,” kata Watt.

“Ingatan saya kini tidak beberapa bagus namun sekali sekala saya akan teringat sedikit.

“Cabaran yang terbesar bagi saya adalah, pada dasarnya saya kelihatan baik saja tetapi orang lain akan menganggap saya bodoh atau mereka tidak mempunyai kesabaran ketika saya cuba untuk mengingat balik memori atau mengambil masa untuk memikir dengan jelas,” tambahnya.

Kejadian tersebut telah mengubah hidupnya dimana Watt perlu belajar untuk berjalan semula dan dia masih mengalami sakit kepala seumpama migrain setiap hari.


Nota: my pren ekciden langgar tokkong sedar pengsan terus cakap orang asli... Alhamdulillah xlama lepas tuu pulih. Aamiin. 

http://www.astroawani.com/berita-dunia/mangsa-kemalangan-warga-scotland-tersedar-dari-koma-tiba-tiba-cakap-melayu-203069?

Akui Tak bisa Kalahkan Hamas, Israel: Masuk ke Gaza bak Masuk ke Hutan Vietnam
by Sodikin Militer Israel Peringatkan Konflik 2014 Kembali Terulang
Oleh: Dr. Adnan Abu Amer
PALESTINA–Militer Israel khawatir faksi-faksi perjuangan Palestina sedang mempersiapkan diri untuk menghadapi kemungkinan konfrontasi yang lebih besar. Israel takut faksi-faksi Palestina bereaksi dengan menembakkan roket ke Israel pada tingkat yang berbeda.
Perkembangan ini mungkin memaksa tentara Israel untuk melakukan operasi militer di Jalur Gaza guna menghentikan roket-roket tersebut, meskipun lembaga keamanan dan militer di Israel percaya bahwa godaan untuk pertempuran ini di Gaza tidak diinginkan.
Militer Israel takut bukan karena waktunya yang mendekati pemilu, namun militer Israel merasa operasi ini mungkin tidak berhasil, tidak akan bisa mewujudkan tujuan-tujuan operasi, jauh dari detail.
Pasukan penjajah Israel juga lebih suka melakukan operasi ini waktu lain yang dipilihnya sendiri, bukan Hamas, untuk mengeksploitasi elemen kejutan dari Hamas. Karena itu tentara Israel lebih memilih untuk tidak melakukan operasi ini dalam beberapa hari ke depan.
Unsur lain yang menghalangi Israel melancarkan operasi militer di Gaza adalah soal legitimasi internasional. Karena setelah puluhan warga Palestina yang tidak bersalah terbunuh di perbatasan Gaza, Israel merasa sulit untuk memberikan kredibilitasnya kepada publik internasional dan Dewan Keamanan PBB untuk melakukan operasi apa pun di Gaza, khawatir bila itu dilakukan disebut sebagai operasi agresi biadab terhadap warga Gaza yang terisolasi dan tidak bersenjata.
Jadi begitulah, di saat Netanyahu menolak untuk pergi berperang di Gaza, bersamaan dengan dekatnya waktu pemilu yang akan datang, tentara Israel tidak memilih untuk melakukan operasi ini dalam beberapa hari mendatang, yang berarti bahwa sekarang ini bola bergulir dari sebuah permainan ke sebuah permainan antara Hamas, Mesir dan Israel.
Kesimpulan terbaik dari kalimat-kalimat ini adalah pengakuan Israel yang diungkap oleh penulis Israel Oded Shalom dalam editorial Yediot Ahronot, “Pada saat pemilu, tidak ada orang-orang Israel yang bersaing bangkit untuk mengatakan kebenaran bahwa Hamas tidak dapat dikalahkan, meskipun Hamas tertinggal di belakang kita dalam segala skala militer, pasukan kita dilengkapi dengan teknologi paling modern dan canggih. Angkatan udara, darat dan laut kita telah menghujadi peluru dengan akurat dan mematikan, menghancurkan seluruh Gaza, dan hal itu dapat dilakukan dari jarak jauh, hanya dengan menekan sebuah tombol, meskipun demikian kita tidak dapat mengalahkan Hamas.”
https://www.islampos.com/akui-tak-bisa-kalahkan-hamas-israel-masuk-ke-gaza-bak-masuk-ke-hutan-vietnam-142106/?



Tiada ulasan: