Jumaat, 6 Mac 2020

Al Quran teras ilmu. 9873


Merdeka > Peristiwa
Ratusan Murid di Kupang Panjat Tembok Empat Meter untuk ke Sekolah 
Jumat, 6 Maret 2020 15:00 Reporter : Ananias Petrus
Siswa panjat tembok. ©2020 Merdeka.com/Ananias Petrus 

Merdeka.com - Puluhan Murid Sekolah Dasar Kristen Petra Alak, Kota Kupang ini tidak sedang berebutan memanjat tembok untuk bolos di saat jam pelajaran sedang berlangsung. Mereka berusaha melewati tembok setinggi empat meter ini, untuk sampai ke sekolah maupun pulang kembali ke rumah mereka masing-masing. Walau beresiko fatal jika jatuh, namun murid-murid ini terpaksa lakukan karena tidak ada akses lain.

Pantauan merdeka.com di lokasi, Jumat (6/3) pagi, ratusan murid itu berebutan memanjat tembok untuk tidak terlambat sampai di sekolah. Jika terlambat, mereka diganjar hukuman memilih sampah oleh para guru. Yuliana Jelita Bahan, salah satu murid Sekolah Dasar Kristen Petra Alak mengaku berangkat ke sekolah tepat pukul 6.00 Wita, namun selalu telat dan mendapatkan hukuman dari guru, karena harus berjuang melewati tembok tersebut.

"Saya biasa ke sekolah itu berangkat dari rumah jam 6.00 Wita. Dulu sebelum ada tembok, saya tidak pernah terlambat tapi sekarang sering terlambat dan dihukum pilih sampah," katanya polos. Menurut Yuliana, sebelum tembok itu dibangun, dirinya hanya membutuhkan waktu sepuluh menit untuk sampai di sekolah. Namun sekarang Yuliana bersama teman-temannya sering terlambat ke sekolah.

"Kami ikut jalur itu dari dulu, karena jarak rumah dengan sekolah tidak jauh. Ada jalur lain tapi harus putar lagi sekitar empat sampai lima kilometer, untuk bisa sampai di Sekolah," ujarnya. Dia berharap, tembok tersebut segera dibongkar oleh pemiliknya agar jalur tersebut bisa digunakan kembali oleh semua orang.

Kepala Sekolah Frengki Kase saat ditemui menjelaskan, pihaknya baru mengetahui alasan murid sering terlambat, ketika mengecek ke lokasi. "Murid-murid saya sering terlambat saat datang ke sekolah dengan memakan waktu 20 sampai 25 menit. Dampaknya sangat banyak, saat memanjat bisa saja mereka jatuh dan luka. Ini yang perlu kita harus antisipasi dengan berupaya meditasi, dengan pihak kelurahan maupun pemilik lahan tersebut," jelasnya.

Menurut Frengki, sudah dilakukan mediasi namun tidak menghasilkan solusi apapun. Bahkan penjaga lahan yang diduga milik salah satu pengusaha itu, melarang murid-murid tersebut untuk memanjat tembok itu lagi ketika ke sekolah, maupun pulang ke rumah.

"Sudah satu bulan kami menunggu tapi belum ada solusi sama sekali, baik itu dari pihak kelurahan dan juga pemilik lahan tersebut. Kami berharap kebijakan dari pihak pemerintah dan juga pemilik lahan untuk persoalan ini, agar murid - murid Sekolah Dasar dan juga Taman Kanak-kanak Kristen Petra, dapat melewati jalan tersebut untuk mengikuti proses belajar dengan baik dan maksimal," harapnya. [ded]

Baca Juga:

Sumber:
Ratusan Murid di Kupang Panjat Tembok Empat Meter untuk ke Sekolah | merdeka.com

Resipi huffaz al-Quran raih 11A SPM
SABAK BERNAM  [DIKEMASKINI] Seorang huffaz al-Quran memperoleh kejayaan cemerlang apabila memperoleh 11A dalam keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2019 yang diumumkan hari ini.

Daniel Haziq Mahadi, 17, dari Maahad Integrasi Tahfiz Selangor (MITS) Sabak Bernam memperoleh semua A dalam 11 subjek tersebut. Daniel Haziq yang bergelar huffaz sejak berusia 16 tahun berkata, kaedah menghafaz al-Quran yang dipelajarinya ternyata resipi terbaik ketika menjawab peperiksaan.

“Sebenarnya apabila kita bergelar huffaz, lebih mudah untuk kita menghadam ilmu lain dengan lebih cepat terutama dalam pelajaran al-Quran dan sunnah, syariah Islamiah serta bahasa Arab,” katanya. Daniel Haziq berkata, berkat menghafaz al-Quran juga dia mudah mengingati dan memahami pembelajaran di dalam kelas.

“Saya yakin ALLAH akan bantu jika kita mendampingi al-Quran kerana mukjizat teragung ini adalah kunci kepada kecerdasan fikiran,” katanya. Daniel Haziq (berdiri, empat dari kiri) bergambar bersama guru dan rakannya selepas pengumuman SPM di MITS Sabak Bernam di sini hari ini.

Katanya, dia juga sering berkongsi ilmu dengan rakan lain bagi memudahkannya memahami pelajaran. “Saya juga suka mengajar rakan yang tidak faham kerana teknik itu memudahkan saya mengingati apa yang saya ajar. “Kita janganlah lokek ilmu kerana semakin kita belajar semakin pandai, selagi ada peluang capai kejayaan kita terus berjuang sebab ALLAH sentiasa bersama,” katanya.

Daniel Haziq bercita-cita menjadi pakar bidang animasi berkata, dia berhasrat menyambung pengajiannya di luar negara bagi meneroka teknologi itu. “Saya berhasrat menimba ilmu animasi di United Kingdom kerana negara itu terkenal dengan filem animasi terkenal yang mempunyai seni visual dan grafik berteknologi tinggi,” katanya. 

Sementara itu, Pengetua MITS Sabak Bernam, Dr Azammuddin Zainuddin berkata, keputusan SPM itu merupakan antara pencapaian terbaik tahfiz sejak penumbuhannya. “Seramai 32 pelajar menduduki SPM tahun lalu dan kami memperoleh Gred Purata Sekolah (GPS) SPM 2.02 dan seorang pelajar memperoleh 11A dalam semua mata pelajaran.

“Kami juga menggalakkan mereka yang berkelayakan dan cemerlang dalam keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Peperiksaan Penilaian Sekolah Rendah Agama (PSRA) menyambung pendidikan di sini,” katanya. – Sinar Harian 

www.indahnyaislam.my —-— 
Sumbangan ikhlas untuk dakwah Indahnya Islam:
MYDAKWAH RESOURCES
5628 3464 5315 (Maybank Islamik)


Sumber:
http://www.indahnyaislam.my/2020/03/resipi-huffaz-al-quran-raih-11a-spm/

MELAYU MASIH BELUM SEDAR
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 3 hours ago
YANG INI MELAYU BELUM SEDAR Kalau satu Tengku Fraud tabung duit satu billion, bayang Malaysiaku ada berapa Tengku, Tengku Mahkota, Tengku Putera, Tengku Serba Serbi, Tun Tan Sri Datuk Seri Datuk fuyooh kaya lol Malaysiaku bumi bertuah, patutlah ramai sanggup bayor ribu ribu utk dapat Datuk Seri tan Seri mak Seri Pak cik Seri, rupa rupanya boleh jadi jutawan segera macam Maggie segera, cepat siap sedap makan kah kah kah, rakyat pula asyik bising pasal tol minyak beras rumah kereta motor basikal tarak lampu kena saman, cermin tepi pecah pun kena saman jugak, nasib lah Tengku pan...
Sah Latheefa Koya Letak Jawatan KP SPRM
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 3 hours ago
PUTRAJAYA – Latheefa Koya mengesahkan telah menghantar surat bagi melepaskan jawatannya sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Dalam... The post Sah Latheefa Koya Letak Jawatan KP SPRM appeared first on MYNEWSHUB .
2 Buruh Bangladesh Maut Tertimbus
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 3 hours ago
KUANTAN – Dua buruh warga Bangladesh maut selepas tertimbus tanah runtuh di sebuah tapak projek perumahan di Mentakab, Temerloh dekat... The post 2 Buruh Bangladesh Maut Tertimbus appeared first on MYNEWSHUB.
Masker Langka, Kini Giliran Kondom Ludes Diborong Gegara Corona, Bukan Buat Hubungan Badan, Tapi Ini
Serambi Indonesia - 3 hours ago
Masker dan kondom merupakan benda paling laris dan banyak diburu akibat wabah virus corona.
Orang Beruntung, Gagal Pilgub Jadi Menteri
Serambi Indonesia - 3 hours ago
Pernah kecewa karena kalah pada pemilihan kepala daerah Jawa Tangah tahun 2018, dan gagal menjadi wakil gubernur, tapi politikus PKB
Empat Tahap Membangun Aceh  
Serambi Indonesia - 3 hours ago
Saya menyimpulkan Aceh tidak terlihat maju, bila dibandingkan daerah-daerah lain, yang dulunya tidak lebih hebat dari Aceh
Merajut Silaturahmi Melalui Sepak Bola
Serambi Indonesia - 3 hours ago
BRIGADIR Wahyudi, salah seorang personel polisi Kecamatan Muara Batu, Aceh Utara, tiba-tiba menghubungi saya
Awas, Jangan Sampai Jadi Korban Penipuan  
Serambi Indonesia - 3 hours ago
Pejabat Kanwil Bea Cukai (BC) Aceh mengatakan, saat ini banyak penjahat yang mengatasnamakan BC untuk menipu
PANDANGAN BETUL
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 22 minutes ago
PANDANGAN BETUL Formula mudah, kalau nak duit Malaysiaku sama dengan dollar Singapura, ambil balik semua harta rompakan dari puak puak umno Dan sewaktunya, nescaya negara akan makmur kaya macam Brunei, kah kah kah satu orang ambik satu billion negara paling kaya pon bangkrap lol kah kah kah hidup melayu hidup umno on *NANTI JELES* Publish | Delete | Spam Anonymous on 05/03/20 K -------------
Dera Seks, Rakyat AS Kosong Jiwa Dipenjara 775 Tahun,
Ibnu Hasyim, Ibnu Hasyim - 22 minutes ago
*Mereput dalam penjara* SEORANG lelaki pedofilia di West Virginia, Amerika Syarikat dijatuhi hukuman penjara 775 tahun kerana merakam aksi melakukan penderaan seks terhadap seorang bayi perempuan. Keputusan itu dibuat hakim mahkamah di Kanawha County terhadap Richard Smith selepas dia disabitkan dengan 11 pertuduhan penderaan seksual, empat serangan seksual dan lima penderaan seksual. Smith dan teman wanitanya, Roseanna Thompson sebelum itu ditahan polis pada Mei 2018 di rumah mereka di South Charleston, West Virginia. Tangkapan itu dilakukan selepas polis menerima maklumat dan mene...
PPBM terdedah kepada ambil alih oleh Umno walaupun berkuasa
kerengga, KERENGGA - 32 minutes ago
FMT Reporters PETALING JAYA: Perselisihan antara Dr Mahathir Mohamad dengan Muhyiddin Yassin susulan pelantikan presiden PPBM itu sebagai perdana menteri minggu lepas mungkin membawa kepada berakhirnya parti yang mereka tubuhkan setelah keluar Umno pada 2016, kata sumber. Mereka berkata, hanya segelintir ahli Parlimen kekal bersama Mahathir dengan tidak menyertai blok Muhyiddin yang membawa
Shelter Pengungsi di Idlib Jadi Sasaran Jet Tempur Rusia, 15 Tewas
redaksi2, News – Kiblat - 32 minutes ago
“Setidaknya 18 orang terluka dalam serangan itu,” kata SOHR seraya menunjukkan di antara korban selamat dalam keadaan kritis. The post Shelter Pengungsi di Idlib Jadi Sasaran Jet Tempur Rusia, 15 Tewas appeared first on Kiblat.
TREACHERY FIRST, MALAY SECOND? MUHYIDDIN & BERSATU TO BE ‘EATEN ALIVE’ – IF UMNO & PAS DON’T GET WHAT THEY WANT: AND GUESS WHAT – THE FIRST TO JUMP SHIP TO UMNO OR PAS WILL BE MUHYIDDIN’S CURRENT BFF AZMIN CARTEL!
emily mc, Malaysia Chronicle - 38 minutes ago
Since 2017, when Parti Pribumi Bersatu Malaysia (or Bersatu) aligned with the Pakatan Harapan original parties namely PKR, Amanah and DAP, I had numerous lengthy and candid conversations with Muhyiddin Yassin. During our last private meeting exactly a month ago on Feb 5, I pointed out to him that “if Bersatu comes into a coalition with Umno and PAS, it will be eaten up alive by the two Malay parties.” Unsurprisingly, Muhyiddin agreed with me that Bersatu is the smallest party with the least ground infrastructure among the three Malay parties competing to contest in the same seats as ...
IF WE SAY JUMP, YOU JUMP – MUHYIDDIN NOW COMPLETELY IN THE HANDS OF ZAHID, NAJIB & HADI: PARLIAMENT STAYS CLOSED, STILL UNABLE TO NAME A CABINET & ALREADY A ‘PARIAH’ IN THE EYES OF WORLD GOVTS, MUHYIDDIN & HIS COUP MASTERMIND AZMIN ‘DOWNGRADED’ BY OWN ALLIES UMNO & PAS WHO KNOW DUO ARE NOW TRAPPED WITH NOWHERE TO GO
emily mc, Malaysia Chronicle - 38 minutes ago
The dubious legitimacy of Muhyiddin’s surprise backdoor government has caused most of the world to take time to respond to the sudden arrival of PM8. Foreign governments have remained largely silent so far, for example, when it comes to the standard congratulations normally accorded the new leader of a major country. Malaysia is a significant member of the Commonwealth yet it is being noted that few of its fellow members, including Britain, have formally even acknowledged the government of PM8. By contrast, an embarrassing question was this morning raised on the floor of the UK Hous...
GOOD RIDDANCE TO BAD RUBBISH – LATHEEFA TRIES TO COPY-CAT TOMMY WITH RESIGNATION? BUT UNLIKE THE PRINCIPLED AG, LATHEEFA WAS RIGHT AT THE HEART OF AZMIN CARTEL BEFORE HER DUBIOUS APPOINTMENT BY MAHATHIR IN MOVE SEEN TO BOOST AZMIN’S STANDING AGAINST ANWAR, – IT IS INDEED HIGH TIME FOR HER TO GO – HOPEFULLY SOMEONE MORE EXPERIENCED & NEUTRAL WILL REPLACE HER
emily mc, Malaysia Chronicle - 38 minutes ago
LATHEEFA Koya today resigned as the Malaysian Anti-Corruption Commission chief to return to her practice as human rights advocate. She said she informed Prime Minister Muhyiddin Yassin of her intention on Monday and met him yesterday to explain her decision. “It was my own decision to do so. Speculations that pressure was brought upon me are baseless. “My intention is to return to my practice as a human rights advocate,” she said in a statement. She said it would be business as usual at the MACC despite her resignation. THE MALAYSIAN INSIGHT Latheefa resigns as MACC chief? Speculat...
ILMU TARIK DUIT
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 41 minutes ago
ILMU TARIK DUIT Lu jgn salah faham..fraud kaya raya sebab dapat duit tarik..tarik dgn batu delima merah sampai 7 gelas..sekali turun duit tu ratus juta..lu tak caya ke..tgk kat jari dia ada cincin delima merah.. on *SPRM* * TAK FAHAM* Publish | Delete | Spam Anonymous on 05/03/20 Sekali -------------
Sekali lagi Tun Mahathir Hentam PH dan Geng Anwar
Editor, Minda Rakyat - 48 minutes ago
"Dulu depa mintak tolong saya lead Pakatan Harapan untuk hadapi Pilihanraya Umum... Depa nak saya jadi PM sekiranya PH menang pilihanraya... Katanya untuk meyakinkan rakyat bahawa PH sudah bersedia untuk memerintah negara, menggantikan UMNO yang korup... Ternyata strategi itu berjaya, PH menang PRU-14. Bila saya jadi PM, depa tak sabar nak suruh saya berhenti, desak saya suruh serah jawatan kepada Anwar, duk tuduh saya, apa nama, gila kuasa dan sebagainya... Sedangkan saya fikir kalau saya resign dalam keadaan sekarang, Pakatan Harapan akan jatuh, sebab Anwar tidak punya sokongan ...
Gara-gara Virus Corona, Dua Merek Mobil Ini Tunda Masuk Indonesia
BatamNews.co.id - 51 minutes ago
Jakarta - Beberapa pabrikan baru dikabarkan bakal meramaikan pasar otomotif di Tanah Air. Namun hadirnya virus Corona membawa dampak pada iklim investasi. Ketua Umum Gabungan Industri Kendaraan Bermotor Indonesia (Gaikindo) Yohannes Nangoi mengatakan, ada dua merek otomotif baru masih menahan diri untuk segera masuk ke Indonesia karena wabah Corona di dunia. "Ya masih tertahan (merek otomotif baru masuk ke Indonesia-Red) karena adanya covid ini terutama ...
Aktris Senior Mila Karmila Meninggal Dunia
BatamNews.co.id - 51 minutes ago
Jakarta - Kabar duka datang dari dunia entertaiment. Aktris era 60-an, Mila Karmila meninggal dunia. Kabar tersebut dibenarkan oleh salah satu aktor dan produser film, Evry Joe. Sebagai salah satu anggota Persatuan Artis Film Indonesia (Parfi), ia mendapatkan kabar tersebut di grup WhatsApp. "Iya betul aku tadi baca di group wa Parfi," kata Evry Joe, saat dihubungi melalui pesan singkat, Kamis (5/3/2020). Every Joe dan anggota Parfi lainnya merasa kehilangan ...



Tiada ulasan: