Rabu, 1 April 2020

Berapa lama Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) beri kemakmuran. Aku pun xterfikir akan datang Era Covid-19. 10086


Yang aku ingat dan jangkakan hanya kejatuhan ekonomi sahaja. Kali ini Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) datangkan penyakit sebagai pengenalan sebelum kejatuhan ekonomi. Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) bagi dua jenis musibah sekali gus untuk tahun 1441/2020 ini. Dengan tidak dapat bekerja, tiada pendapatan, mengharap keprihatinan kerajaan... Belum apa-apa lori roti di larikan jauh tinggalkan Kuala Lumpur. Kepala keluarga lemas di sungai mencari sumber makanan untuk anak isteri. Disebalik beberapa peristiwa lain ada individu sengaja tidak patuh untuk duduk rumah. Akhir zaman akan ada era kebuluran, kebelai. Duit ada bahan makanan tiada. Contoh sekarang minyak petrol, desel murah, tapi tiada erti sebab banyak kapal terbang tak fly lagi dan di darat kenderaan semua berjentera senyap sepi. Bagi pemilik kebun sawit dan getah hampir lali dengan kejatuhan harga komoditi tersebut. Harga pengurusan kebun lebih tinggi dari penghasilan. Macam orang minyak kata kalau sampai USD10 setong petroleum akan mengalami kerugian besar. Kos pengeluaran lebih tinggi dari harga runcit pasaran minyak dan gas.

Hanya orang bertakwa dan beriman sahaja dapat bertahan dan berdamai dengan Takdir Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) untuk menjadi orang-orang yang beruntung di Akhirat kelak. Allahu Akbar.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

https://www.tvquran.com

Allah sentiasa mengingatkan hamba-hamba-Nya untuk kembali kepada-Nya. Allah Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui semua yang terjadi di alam ini. Allah memiliki hikmah dari semua kejadian baik dan buruk. Allah tampakkan tanda-tanda kekuasaan-Nya untuk menakut-nakuti supaya manusia kembali mengingat akan kewajibannya. Allah Ta’ala berfirman: 


وَمَا نُرْسِلُ بِالآيَاتِ إِلا تَخْوِيفًا


“Dan tidaklah Kami memberi tanda-tanda itu melainkan untuk menakut-nakuti.”(QS. Al-Isra : 59)

Pertentangan dalam memandang kuasa Allah ini tidak lain kerana kedangkalan akal manusia. Firman Allah:



وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا

“Dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit.” (QS. al-Isra : 85)

Sesungguhnya Allah lah Yang Maha Berkuasa membuat bintang-bintang berjalan sesuai orbitnya. Sebagaimana firman Allah:



وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ الَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ

“Dan Dialah yang menciptakan malam dan siang, matahari dan bulan, masing-masing dari keduanya itu beredar di dalam garis edarnya”. (QS. Al-Anbiya’ : 33)

Allah mengkhabarkan sebab terjadi perubahan alam ini untuk menguatkan tanda-tanda kekuasaan-Nya. Namun di sana juga ada sebab yang tersembunyi dan sangat halus, yang manusia tidak mengetahuinya. Manusia tidak lain hanyalah menghayal dan melihat tanda-tandanya saja. Firman Allah:



وَفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ

“Dan (juga) pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tidak memperhatikan?” (QS. Adz-Dzariyat : 21)

Pengetahuian ini membuat dirinya semakin yakin dengan kuasa Allah di bumi. Kerana Allah lah yang telah menjadikan segala sesuatu itu memiliki sebab. Allah berfirman:



وَآتَيْنَاهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا

“Dan kami jadikan segala sesuatu itu memiliki sebab.” (QS. al-Kahfi : 84)


“Ya Muqollibal Qulub, Tsabbit Qalbi Ala Diinik.” 
Wahai Zat Yang Membolak Balikkan Hati, Teguhkanlah hatiku diatas Agama Mu. 
Aamiin Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim. 
PERINGATAN:

Blog peceq tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Firman Allah dalam Surah Al-Tahrim, ayat 8:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَى رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يَوْمَ لَا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعَى بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Maksudnya, “Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan “Taubat Nasuha”, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama-sama dengannya; cahaya (iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata (ketika orang-orang munafik meraba-raba dalam gelap-gelita): “Wahai Tuhan kami! Sempurnakanlah bagi kami cahaya kami, dan limpahkanlah keampunan kepada kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu”


http://www.ongsono.com/check_ip_address.htm

وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِمَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلَى بَعْضٍ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُوراً

Dan Tuhanmu (wahai Muhammad) lebih mengetahui akan sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi; dan sesungguhnya Kami telah melebihkan setengah Nabi-nabi atas setengahnya yang lain; dan Kami telah memberikan Kitab Zabur kepada Nabi Daud.


INFOGRAFIS: 
Jadwal Puasa Bulan Sya’ban 1441 H

Nabi Muhammad Shallallahu’alaihi Wasallam diriwayatkan tidak pernah berpuasa selama satu bulan penuh selain di bulan suci Ramadhan. Namun sang penghulu Rasul itu tidak berpuasa sunah sebanyak di bulan Sya’ban.

وسلم يَصُومُ حَتَّى نَقُولَ لاَ يُفْطِرُ وَيُفْطِرُ حَتَّى نَقُولَ لاَ يَصُومُ وَمَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم اسْتَكْمَلَ صِيَامَ شَهْرٍ قَطُّ إِلاَّ رَمَضَانَ وَمَا رَأَيْتُهُ فِي شَهْرٍ أَكْثَرَ صِيَامًا مِنْهُ فِي شَعْبَانَ

Artinya: Seperti dinarasikan Aisyah, “Rasulullah SAW sempat puasa beberapa hari hingga kami berpikir dia akan terus melakukannya. Kemudian, Rasulullah SAW tidak puasa selama beberapa hari dan kami mengira dia tidak akan puasa lagi. Aku tidak pernah melihat Rasulullah SAW menyelesaikan puasa hingga satu bulan kecuali saat Ramadhan, dan aku tidak pernah melihatnya berpuasa sebanyak di bulan Sya’ban.” (HR Abu Daud).

Berikut ini jadwal puasa sunah selama bulan Sya’ban 1441 H (ilustarsi pada cover):
Sumber:
DETIK HIKMAH
INFOGRAFIS: Jadwal Puasa Bulan Sya’ban 1441 H – Check Porsi Haji App.


Sering Masak Untuk ”Frontliner”, Budi Baik Permaisuri Jadi Viral Hingga Dipuji Netizen & Media Luar


Umum mengetahui bakat dan kebolehan memasak Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.
Baginda Permaisuri seringkali mendapat perhatian orang ramai apabila sanggup mencemar duli dan menyediakan sendiri makanan buat rakyat jelata.
Terkini, keperibadian Baginda Permaisuri turut mendapat sanjungan netizen luar negara yang memuji baginda kerana jasanya memasak untuk petugas barisan hadapan COVID-19.
Perkongsian artikel sebuah portal luar negara oleh netizen bernama Caveharaa itu mendapat lebih 7.2 ribu tanda suka dan 3.6 ribu ulang kicau.


Kekaguman Caveharaa turut dipersetujui oleh warga maya yang lain.

Beliau seorang permaisuri yang baik dan bermurah hati

Moga mereka berjaya, moga Tuhan lindungi Malaysia
Muslim di Malaysia antara muslim terbaik
Sementara itu, ramai warga Malaysia yang turut meluahkan rasa bangga dan kesetiaan terhadap baginda.
Selain itu, perkongsian daripada Tuanku Permaisuri turut menarik perhatian sebuah portal media dari United Kingdom yang menerbitkan sebuah artikel untuk Baginda Permaisuri.

Sumber:
Sering Masak Untuk ”Frontliner”, Budi Baik Permaisuri Jadi Viral Hingga Dipuji Netizen & Media Luar | Suara Viral Malaysia

Singapura Bantu Rakyat Malaysia Diberhentikan Kerja
Singapura Bantu Rakyat Malaysia Diberhentikan Kerja
Apr 1, 2020
SINGAPURA – Kerajaan Singapura akan membantu pekerja yang terpaksa diberhentikan termasuk rakyat Malaysia selepas perniagaan majikan mereka terjejas teruk oleh koronavirus (Covid-19), menurut Kementerian Tenaga Kerja (MOM).

Menteri Josephine Teo berkata, kementeriannya boleh membantu menghubungkan pekerja yang terjejas dengan bakal majikan yang ingin mengisi kekosongan dan sedang mengalami kekurangan tenaga kerja. Josephine ketika bercakap pada satu sidang akhbar oleh Pasukan Petugas Pelbagai Kementerian mengenai Covid-19 berkata, pengaturan telah dibuat sekiranya pekerja-pekerja ini memilih untuk tinggal di Singapura dan sedang mencari majikan baharu.

Beliau berkata, ada sesetengah pekerja Malaysia yang terjejas dengan lanjutan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Malaysia telah memutuskan untuk meninggalkan Singapura. Kementerian itu sebelum ini pernah memberitahu PKP telah memberi impak bukan sahaja kepada pemegang pas kerja Malaysia tetapi juga warga Singapura serta penduduk tetap yang pulang setiap hari dari Malaysia. “Ada beberapa pekerja ini yang mula rindu rumah masing-masing atau mempunyai alasan lain untuk menyertai semula keluarga mereka di Malaysia,” kata menteri itu. 

Josephine berkata, sesetengah daripada mereka berhasrat untuk kembali bekerja ke Singapura selepas semuanya kembali normal. “Kami telah berbincang dengan majikan mereka untuk melaksanakan cuti tanpa gaji untuk mereka. Pengaturan ini sedang berjalan. “Jika masih ada keperluan untuk Notis Tinggal Di Rumah” (SHN), mereka juga perlu memikirkan keadaan tersebut bagi pekerja mereka,” katanya. 

SHN memerlukan seseorang untuk tinggal di tempat kediaman mereka sepanjang tempoh 14 hari. Malaysia pada 25 Mac lepas telah melanjutkan tempoh PKP sehingga 14 April berbanding 31 Mac untuk membendung penyebaran Covid-19.

Sumber:
Singapura Bantu Rakyat Malaysia Diberhentikan Kerja - MYNEWSHUB

Penanam sayur bebas COVID, sayurnya disambar koronavirus
Executive Editor, Minda Rakyat - 5 minutes ago
TIDAK banyak didengar penanam sayur di Camaron Highlands diserang wabak COVID-19 mungkin kehidupan mereka terpisah jauh dari sosial orang-orang yang sibuk di tengah masyarakat. Tetapi setelah Perintah Kawalan Peergerakan (PKP) dikuatkan kuasakan sebulan dari 18 Mac hingga 14 April, maka kehidupan para penanam sayur Camaron Highlands amat terjejas bak orang-orang yang diserang wabak COVID-19. Penanam sayur itu tiada yang mati kerana mereka tidak dihinggapi virus COVID-19, kehidupam mereka boleh mati kerana hasil tanaman mereka tidak boleh diangkut ke pasaran. Semua orang diperint...

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

Tiada ulasan: