Khamis, 2 April 2020

Bilakah Covid-19 akan berakhir. Versi Covid-19 tanpa gejala mula menular di China. 10097


Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) datangkan sesuatu untuk hamba Nya insafi kehidupan masing-masing sebelum mati.

Dari virus kepada kehilangan aktiviti, kehilangan kebebasan, kehilangan pendapatan, terkurung di rumah sendiri. Manusia sesama manusia bercakaran, bab politik, bab hiburan dan sebagainya. Tidak kurang tuduh menuduh, mencela, memfitnah dan menyebarnya, menerbit dan menyiar berita palsu yang juga fitnah - membabitkan ramai menyebarkan berita tidak benar. Sanggupkah menjawab di alam sana? Astaghfirullahalazim ... Nauzubillah Min Zalik.

Jadilah Baik Tanpa Harus Menjelekkan Orang Lain. 
Komen yang tak sepatutnya. Anda tahu dia berniaga apa? Jadi apa yang dia kritik layak untuk anda membalas dan menilainya....

Jadilah Baik Tanpa Harus Menjelekkan Orang Lain 

Disadari atau tidak, kehidupan di dunia ini merupakan sebuah ajang persaingan. Manusiawi saja, selama itu tidak menjerumuskan kita pada persaingan yang tidak sehat.

Keinginan untuk menjadi yang terbaik sejatinya memang wajib dimiliki untuk tetap menjaga kewarasan. Keberhasilan menjadi yang terbaik sudah tentu akan melahirkan sebuah rasa bangga dan bahagia.

Yang harus dicatat, untuk menjadi yang terbaik tidak berarti orang disekitar kita harus menjadi jelek. Menjadi terbaik dari yang baik, itu lebih luar biasa. So, jadilah yang terbaik tanpa harus menjelekkan orang lain. Tanpa menghalalkan segala cara.
Tenanglah - Jadilah Baik Tanpa Harus Menjelekkan Orang Lain 

Yang perlu diingat, orang baik tidak akan pernah merasa dirinya baik. Karena hanya orang sombonglah yang akan merasa dirinya paling baik. Hati yang diliputi iri dengki akan terus berusaha menjatuhkan orang lain agar dirinya terlihat hebat.

Manusia mustahil tidak pernah melakukan kesalahan. Apalagi suci tanpa noda, kecuali kalau sudah direndem pake detergent. Jadi, jangan pernah menganggap sebuah kesalahan untuk mencap orang lain buruk. Karena itu tadi, manusia adalah tempatnya salah dan lupa.

Kita juga tidak perlu memaksakan diri untuk menjadi orang baik menurut standar orang lain. Menjadi yang terbaik menurut versi kita, itulah yang sempurna. Dengan catatan, sesuai dengan norma dan agama.

Jadilah orang baik, meskipun kau tak diperlakukan baik oleh orang lain
Karena sejatinya orang yang benar-benar baik tidak perlu berkoar-koar dialah yang terbaik. Semesta akan membuktikan dengan sendirinya.

Teruslah berbuat baik tanpa peduli ada yang menyadarinya atau tidak, diakui atau tidak. Karena layaknya, jodoh, maut dan rezeki, maka, amalan pun tidak akan pernah tertukar.

Jadikanlah berbuat baik itu sebagai sebuah kebutuhan bukan karena mengharap balasan apalagi demi sebuah pengakuan. Karena kebaikan yang tulus akan melahirkan kedamaian lahir dan batin. Kalau sudah begitu, apa pentingnya sebuah pengakuan?

Prinsipnya adalah jadilah baik tanpa harus menjelekkan orang lain. Terbanglah tanpa harus menjatuhkan orang lain. Jadilah terpuji tanpa harus melecehkan orang lain.

Untuk menebar kebaikan tidak harus menunggu kita menjadi orang baik, Gansist. Karena seperti halnya menolong, saling mengingatkan adalah kewajiban sesama manusia.

Ayo sebarkan kebaikan untuk menjaga kewarasan, Gansist! Salam waras!

Opini pribadi
Pict. Pinterest

Jadilah Baik Tanpa Harus Menjelekkan Orang Lain | KASKUS

Malaysia Perpanjang Lockdown, Monyet Liar di Malaysia Ikut Kelaparan 
Kamis, 2 April 2020 08:58 WIB
ilustrasi The Sun : Kalau orang tak tahu ingat gambar ini di Malaysia - banyak-monyet-di-jalanan-thailand.jpg
TRIBUNNEWS.COM, LUMUT - Seorang warga paruh baya yang tinggal di kota Lumut, Malaysia, tampak berupaya memberikan makanan kepada sekelompok monyet liar, meskipun dirinya merasa takut pada hewan-hewan itu.

Ia mencoba meninggalkan makanan yang dibawanya untuk kawanan primata tersebut agar mereka tidak kelaparan selama pemerintah Malaysia memberlakukan sistem penguncian (lockdown) secara nasional yang diperpanjang hingga 14 April mendatang.

Dikutip dari laman Bernama, Kamis (2/4/2020), Mohd Mahfuz Abdul Rahim yang memiliki toko makanan di dekat Taman Paya Bakau atau Taman Rawa Bakau di kota itu, selama ini rutin mengunjungi kawanan monyet tersebut setiap kali ia akan pulang ke rumah. Laki-laki berusia 62 tahun itu biasa meninggalkan sisa makanan dari tokonya untuk kawanan monyet yang bisa dilihat di sepanjang jalan di kawasan Taman Paya Bakau. Monyet-monyet ini biasanya menunggu pengunjung di taman itu untuk memberikan mereka makanan. 

"Monyet-monyet ini terbiasa meminta orang (pengunjung) untuk memberi mereka makan. Sekarang setelah taman ditutup (karena lockdown), mereka tidak mendapatkan makanan lagi," kata Abdul. Memiliki toko yang terletak tidak jauh dari taman di mana monyet-monyet itu tinggal, Abdul pun selalu menyempatkan dirinya membawakan makanan untuk kawanan primata tersebut. "Karena toko saya dekat dan saya harus melewati taman ini tiap mau pulang, saya selalu menyempatkan diri untuk berhenti di taman dan meninggalkan makanan sisa dari toko saya untuk monyet-monyet di sana," jelas Abdul. 

Ia mengatakan bahwa dirinya baru saja meninggalkan makanan untuk monyet-monyet di sana. Meskipun merasa takut karena menganggap kawanan hewan ini liar, namun ia selalu memastikan hewan-hewan ini tidak kelaparan selama lockdown. "Mereka tidak seperti kucing atau anjing yang anda lihat di jalanan, di mana orang dapat secara mudah memberi mereka makanan. Monyet-monyet ini memiliki masalah dalam mendapatkan makanan dan mereka mungkin saja sedang kelaparan saat ini," tegas Abdul.

Selain rutin memberikan makanan, ia mengaku akan membersihkan pula tempat itu sebelum pulang ke rumahnya di Venesia Perak.

Sumber:
Malaysia Perpanjang Lockdown, Monyet Liar di Malaysia Ikut Kelaparan - Tribunnews.com
Tribun

BOLEH MENANGIS MENTERI BILA TENGOK GAMBAR NI.
Ramai yang mempertikaikan tindakan seorang Menteri yang memakai PPE tertera perkataan 'Menteri' seolah-olah ingin memberitahu satu dunia bahawa Menteri turun padang semasa krisis Covid-19 melanda negara.

Kita pun tidak tahu apa niat atau motif menteri itu. Jika pujian atau penghargaan yang dipinta nampaknya bukan itu yang beliau dapat sebaliknya beliau hanya mendapat kecaman dan trolling bukan sahaja daripada  netizen  tapi yang  mengejutkan apabila frontliner atau barisan hadapan sendiri telah troll beliau kah³...

Bagi pemimpin yang ingin lakukan perkara yang sama dinasihatkan supaya tidak melakukan aksi yang sama jika tidak mahu dikecam atau ditroll.

Sekian.

Thursday, April 2, 2020
Na'im Nikmat: BOLEH MENANGIS MENTERI BILA TENGOK GAMBAR NI.

Apa Salahnya Memiliki Alasan?
KASKUS - Forum Threads - 2 hours ago
Apa yang terbesit dalam pikiran saat mendengar kata alasan? setiap orang punya cara pandangnya tersendiri tentang apa itu alasan entah itu alasan yang positif hingga alasan yang negatif. Berbagai jenis alasan bisa kita temukan dalam keseharian kita, dari waktu ke waktunya setiap orang berbicara terkadang menyampaikan sebuah alasan tentang sesuatu hal yang berkaitan dengan kehidupan yang tengah dijalaninya. [center][img]https://hellosehat.com/wp-content/uploads/2018/12/meninggalkan-pasangan.jp...

Gelombang Kedua Wabah Corona di China, 
Ribuan Penderita Positif Covid-19 Tanpa Gejala
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 21 minutes ago
Komisi Kesehatan Nasional China (NHC) mulai mengalihkan perhatian pada banyaknya kasus infeksi Covid-19 dengan pasien yang tidak menunjukkan gejala sakit. NHC menyatakan sedang mengamati 1.541 pasien virus corona tanpa gejala, dengan 205 dari kasus tersebut berasal dari luar negeri.

Positif COVID-19 cecah 1,000 di Singapura
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
SINGAPURA, 8 Syaaban 1441H, Khamis – Singapura semalam mencatat kes positif ke-1,000 bagi COVID-19, menyaksikan tambahan 74 kes baharu dengan 20 daripadanya adalah kes import manakala 54 lagi kes tempatan. Kes tempatan turut membabitkan seorang wanita rakyat Malaysia berusia 34 tahun yang merupakan pemegag Pas Kerja Singapura dan ketika ini didapati tidak mempunyai kaitan dengan … The post Positif COVID-19 cecah 1,000 di Singapura appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Cegah Corona, Pulau Sulawesi Berlakukan Buka Tutup Perbatasan
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 21 minutes ago
Olly mengatakan, pembatasan aktivitas lalu lintas di wilayah perbatasan itu sudah dimulai sejak Jumat, 27 Maret 2020, sampai dengan dicabutnya status siaga darurat Covid-19 dari pemerintah pusat.

Ingkar PKP: Polis KL buka 105 kertas siasatan
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
KUALA LUMPUR, 8 Syaaban 1441H, Khamis – Polis Kuala Lumpur telah membuka sebanyak 105 kertas siasatan berkaitan kes ingkar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), sepanjang tempoh fasa pertama PKP sejak 18 Mac sehingga 31 Mac. Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Seri Mazlan Lazim berkata, seramai 194 individu terdiri daripada 127 warga tempatan dan 67 warga asing … The post Ingkar PKP: Polis KL buka 105 kertas siasatan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

43,462 sampel telah diuji
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
PUTRAJAYA, 8 Syaaban 1441H, Khamis – Kementerian kesihatan Malaysia (KKM) telah telah menjalankan sebanyak 43,462 sampel ujian makmal COVID-19 sehingga semalam, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah. Katanya, daripada jumlah tersebut, sebanyak 2,908 tersebut adalah positif, 32,894 daripadanya adalah negatif manakala 7,660 ujian masih menunggu keputusan. Beliau menjangkakan KKM mampu mengendalikan lebih … The post 43,462 sampel telah diuji appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

COVID-19: Kes sembuh meningkat bukan isyarat ingkari PKP
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
KUALA LUMPUR, 8 Syaaban 1441H, Khamis – Hari ke hari, jumlah kes pesakit COVID-19 yang sembuh menunjukkan peningkatan, namun ia bukan ‘lampu hijau’ untuk orang ramai mengingkari arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang memasuki fasa kedua semalam. Kerjasama rakyat untuk terus berdisiplin dan patuh kepada PKP mampu memutuskan rantaian jangkitan wabak COVID-19 yang menjadi igauan … The post COVID-19: Kes sembuh meningkat bukan isyarat ingkari PKP appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Tiada bazar Ramadan, Aidilfitri di Kedah
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
ALOR SETAR, 8 Syaaban 1441H, Khamis – Kedah membuat keputusan untuk membatalkan bazar Ramadan dan jualan sempena perayaan Aidilfitri di negeri itu pada tahun ini susulan penularan wabak COVID-19. Menteri Besar, Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir berkata, keputusan itu diambil selepas perbincangan dilakukan dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri semalam. “Kita nak mengelakkan berlaku pengumpulan atau … The post Tiada bazar Ramadan, Aidilfitri di Kedah appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Gaji MB, Timbalan dan EXCO Kelantan dipotong 2 bulan
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
KOTA BHARU, 8 Syaaban 1441H, Khamis – Persidangan khas Ahli Mesyuarat Kerajaan Kelantan hari ini bersetuju supaya gaji Menteri Besar, timbalannya dan barisan EXCO dipotong selama dua bulan untuk disalurkan kepada tabung Serambi Makkah bagi menangani wabak COVID-19. Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob berkata, selain sumbangan gaji, kerajaan negeri juga akan menyalurkan bantuan sebanyak RM20,000 … The post Gaji MB, Timbalan dan EXCO Kelantan dipotong 2 bulan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

PKP: 24 penuntut kolej ditahan main bola sepak
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
GEORGE TOWN, 8 Syaaban 1441H, Khamis – Sejumlah 24 penuntut sebuah kolej di sini ditahan kerana melanggar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dengan bermain bola sepak di padang kolej itu di Jalan Cengai, Tanjung Bungah Ketua Polis Daerah Timur Laut, ACP Soffian Santong berkata, kesemua penuntut terbabit ditahan sepasukan anggota polis yang bergegas ke lokasi kejadian … The post PKP: 24 penuntut kolej ditahan main bola sepak appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

COVID-19: Sepanyol, UK rekod kematian tertinggi
siti hafidah, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
MADRID, 8 Syaaban 1441H, Khamis – Sepanyol dan United Kingdom mencatatkan jumlah kematian paling tinggi semalam akibat COVID-19, sehingga kini menjangkiti lebih 900,000 orang di seluruh dunia. Sepanyol pada hari Rabu mencatat angka kematian harian tertinggi – 864 – manakala jangkitan melonjak kepada 102,136, daripada 94,417. Negara itu yang mempunyai angka kematian kedua COVID-19 tertinggi … The post COVID-19: Sepanyol, UK rekod kematian tertinggi appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

PKP: Hanya boleh keluar rumah tak lebih 10 KM
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
KUALA LUMPUR, 8 Syaaban 1441H, Khamis – Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) 2020 yang berkuat kuasa mulai semalam sehingga 14 April menetapkan had perjalanan individu yang keluar rumah dalam tempoh itu bagi tujuan dibenarkan adalah dalam radius tidak melebihi 10 kilometer (km) dari kediaman. Menurut peraturan itu, yang … The post PKP: Hanya boleh keluar rumah tak lebih 10 KM appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Defend tag bukan untuk halang COVID-19
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
KUALA LUMPUR, 8 Syaaban 1441H, Khamis – Antah Pharma Sdn Bhd semalam menjelaskan bahawa produk keluarannya ‘Defend tag’, tidak pernah mendakwa ia boleh menghalang penularan COVID-19, mahupun mendakwa ia sebagai alat bagi menghalang jangkitan virus penyakit itu. Dalam satu kenyataan semalam Antah Pharma berkata, beberapa laporan di media sosial yang mendakwa produk itu boleh berbuat … The post Defend tag bukan untuk halang COVID-19 appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Perang Antara Netizen Dan Artis-artis Retis..
Kepada Artis Retis Yang Menghina Netizen, Forgiven But Will Not ForgetPosted
by SnapShot at 4/02/2020

Hangat di media sosial peperangan antara netizen dan artis-artis retis yang dah sendu.

Segala-galanya berpunca dari Skim Prihatin Nasional yang diumumkan Perdana Menteri, TS Muhyiddin Yassin, untuk membantu rakyat Malaysia terutamanya golongan B 40 dan M 40 yang terjejas pendapatan mereka akibat dari Perintah Terhad Perjalanan (PTP) yang dikuatkuasakan mulai 18 Mac 2020.

Semua rakyat menyambut baik pengumuman Skim Prihatin Nasional yang diumumkan itu.


Golongan B 40 yang terdiri dari petani, nelayan, penjaja, peniaga pasar malam, pekerja kilang, ibu tunggal, ayah tunggal yang terjejas teruk pendapatan mereka akibat arahan PTP bersyukur dengan keprihatinan kerajaan dan menerima bantuan kerajaan seadanya tanpa banyak bunyi.
Tiba-tiba segelintir artis retis yang dah sendu pula terlompat-lompat macam katak meminta supaya kerajaan memberikan bantuan khas kepada mereka (BACA DI SINI) dan (DI SINI).

Keadaan menjadi makin panas bila Zarina Anjouli memuat naik video klip yang berdurasi 11 minit 28 saat menyindir artis-artis yang selama ini yang bermegah dengan kemewahan mereka tetapi menyalak mahukan bantuan khas dari kerajaan selepas Skim Prihatin Nasional diumumkan. 

Video tersebut mendapat perhatian netizen di Malaysia dan golongan artis yang dilihat hanya mementingkan diri sendiri serta masih lagi mahu hidup bermewah dikecam dengan hebat oleh netizen.
Segelintir artis yang dah sendu dalam industri tanah air bertindak balas seperti orang yang tak ada otak dengan menghina netizen.

Malah siap wujudkan satu akaun Telegram khas untuk mengecam netizen (BACA DI SINI).

Persatuan Seniman Malaysia bertindak balas dengan membuat lapuran polis terhadap video klip yang dimuatnaik oleh Zarina Anjouli (BACA DI SINI).

Tapi grup Telegram yang diwujudkan oleh artis-artis retis yang dah sendu untuk mengecam netizen, tidak pula ditegur oleh pihak seniman!!!

Kesimpulannya mudah, dugaan dari wabak Covid-19 telah menelanjangkan sikap dan akhlak sebenar segelintir artis-artis retis yang hanya mementingkan diri sendiri dan merasakan diri mereka adalah golongan yang patut mendapat layanan istimewa dari kerajaan dan masyarakat.
Alasan mereka sangat mudah, dengan memberikan hiburan berarti mereka sudah perasan mempunyai 'sumbangan yang sangat besar' kepada masyarakat jadi mereka rasa mereka layak dapat layanan istimewa!!!

Tapi mereka lupa, masyarakatlah yang telah memberikan kemewahan kehidupan kepada mereka hasil dari 'sumbangan yang sangat besar' itu kerana hiburan yang masyarakat terima dibayar dan bukannya secara percuma.

Tanpa sokongan masyarakat, 'sumbangan yang sangat besar' itu tidak ke mana dan hidup mereka pun tidak semewah sekarang.

Di saat kesusahan masyarakat, sepatutnya inilah waktu untuk mereka menyumbang kembali kepada masyarakat yang telah mengangkat mereka dan bukannya sakit hati dengan bantuan yang kerajaan beri kepada masyarakat.

Bagai langit dengan bumi perbezaan antara artis dahulu dengan sekarang.

TS P. Ramlee dan rakan-rakan beliau, termasuk ayah dan ibu Ogy, sanggup pergi ke segala ceruk kampung untuk berikan hiburan percuma kepada masyarakat kerana sedar tidak semua masyarakat mampu mengeluarkan duit untuk mendapatkan hiburan. 
Namun di penghujung hayat beliau, tidak pula beliau mengecam masyarakat bila dihimpit kesusahan hidup.

Kepada artis-artis retis yang dah sendu, bandingkanlah 'sumbangan yang sangat besar' kamu semua dengan sumbangan P. Ramlee.

Malahan Jamal Abdillah yang dahulunya dikecam kerana penglibatan beliau dengan dadah, langsung tidak mahu meminta bantuan khas semasa Covid-19.

Ingatlah kata-kata Seniman Agung Negara, Tan Sri P. Ramlee :

"Seni untuk masyarakat".

Untuk artis-artis yang sudah meminta maaf, baguslah, In Sya Allah, masyarakat sedia memaafkan tetapi 'we will not forget caused damage already done.'

Sumber: 
Ibnu Hasyim: Perang Antara Netizen Dan Artis-artis Retis..

Virus corona: Bantuan ekonomi pemerintah dinilai 
'kurang dan perlu diperluas'
BBC News Indonesia - Berita - 15 minutes ago
Pemerintah Indonesia telah mengeluarkan dua paket stimulus ekonomi untuk membantu warga kelas menengah bawah yang dinilai paling terdampak oleh pandemi Covid-19. Namun bantuan ini 'masih kurang' menurut sejumlah calon penerimanya.

Melihat Kembali Antivirus SARS, Mers & 
Flu Burung di Tengah Gempuran Covid-19
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 47 minutes ago
Jauh sebelum Covid-19 muncul, ada sejumlah virus yang sudah menyerang sistem pernapasan manusia. Mereka disebut juga disebabkan coronavirus namun dengan jenis yang berbeda.

Hadits Pendek: Keutamaan Sedekah dan Sholat Dhuha
sukarja, Check Porsi Haji App. - 3 hours ago
Hadits pendek kali ini soal anjuran memperbanyak sedekah yang bisa diamalkan sebagai bentuk syukur kepada Allah SWT. Bersyukur atas nikmat sehat dan perlindungan Allah SWT dari bencana dan malapetaka. Dikutip dari Syarah Riyadhus Sholihin jilid I, Allah SWT maha tahu bahwa manusia tak akan mungkin sanggup mengeluarkan sedekah setiap hari. Sehingga Allah kemudian menggantinya dengan dua … Continue reading Hadits Pendek: Keutamaan Sedekah dan Sholat Dhuha

8 Manfaat Menangis untuk Kesehatan, Bisa Menghilangkan Racun Tubuh
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Menangis sering dianggap sebagian orang sebagai tanda kelemahan, ketidakberdayaan bahkan orang yang terbiasa menangis selalu dianggap cengeng. Akan tetapi tahukah kamu bahwa aktivitas menangis memberikan banyak manfaat untuk kesehatan?

4.444 TKI dari Malaysia Pulang Lewat Riau
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Menurut dia, ribuan pekerja migran tersebut masuk melalui tiga pelabuhan setelah sebelumnya diberangkatkan dari Malaysia via Tanjung Balai Karimun, Provinsi Kepulauan Riau.

"Kalau Corona Membuat Saya Mati, Setidaknya Kesengsaraan Ini 
Akan Berakhir"
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Saat ini sudah ada lebih dari 1.024 kasus positif di India dan 27 kematian per hari Minggu.

Satu dari Lima Pasien Covid-19 di Kota Tasikmalaya Sembuh
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Kepala Dinas Kesehatan Kota Tasikmalaya, Uus Supangat mengatakan, dari lima pasien positif Covid-19, satu orang sudah dinyatakan sembuh dan besok atau lusa dapat pulang ke rumahnya.

Arab Saudi Minta Umat Muslim Tunda Ibadah Haji Tahun Ini, 
Calon Jamaah Pasrah
Tribunnews.com - 1 hour ago
Menteri Muhammad Salih meminta jemaah haji di seluruh dunia untuk menunggu sebelum membuat rencana haji sampai ada kejelasan tentang pandemi corona.

5 Cara Menghitung Usia Kehamilan, Calon Ibu Wajib Tahu
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Usia kehamilan kadang sulit dipastikan, apalagi jika kita tidak tahu pasti kapan pembuahan terjadi. Metode yang paling sering digunakan hingga saat ini biasanya berpatokan pada tanggal menstruasi terakhir. Begini caranya.

Amalkan Qunut Nazilah Secara Pribadi, Jangan Disertai Kutukan
Miftah H. Yusufpati, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 1 hour ago
Muhammadiyah menganjurkan umat Islam banyak beristighfar, bertaubat, dan berdoa kepada Allah dalam menghadapi wabah virus corona. Selain itu, meningkatkan membaca al-Quran, berzikir, bersalawat atas Nabi, dan membaca qunut nazilah secara individu.

Pentagon Cari 100 Ribu Kantong Jenazah untuk Korban Virus Corona
Tribunnews.com - 1 hour ago
Pentagon sedang mencari 100.000 kantong mayat tambahan berstandar militer untuk persediaan bagi korban sipil terkait virus corona

Utamakan Pendidikan Karakter, Jangan Terlalu Bebani Siswa 
dengan Tugas Sekolah
Koordinator Nasional Jaringan Pemantau Pendidikan Indonesia (JPPI) Ubaid Matraji menilai, PP tentang Pembatasan Sosial Berskala Besar erat kaitan dengan perilaku warga.

Ramai Dijual Online, Ternyata Kalung Antivirus Tak Bisa Tangkal Covid-19
Masyarakat kini tengah berburu kalung antivirus yang dijual bebas di online. Benarkah kalung ini dapat melawan virus corona?

Update Corona Dunia: 4000 Meninggal Dunia, Prancis Menyusul Italia, 
Spanyol, dan AS
Prancis menjadi negara keempat dengan korban meninggal dunia akibat virus corona melebihi 4.000 orang, setelah Italia, Spanyol dan Amerika Serikat (AS).

Waspadai Tiga Sumber Penularan Covid-19 yang Sering Dianggap Remeh
Diana Rafikasari, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 1 hour ago
Masyarakat perlu mewaspadai tiga hal sumber penularan Covid-19 yang mungkin acap kali dilupakan dan dianggap remeh.

EXCUSE US! WOMEN OF THE 21ST CENTURY DON’T SPEAK 
LIKE DORAEMON – DOES HADI’S WIFE SOUND LIKE A CARTOON? 
ARCHAIC & BACKWARD, MUHYIDDIN’S WOMEN’S MINISTER 
MAKES A LAUGHING STOCK OF HERSELF, BERSATU PARTY 
& MALAYSIAN WOMEN
emily mc, Malaysia Chronicle - 1 hour ago
Does the Minister for Women and Family scrutinise the ministry’s advice before it is made public? On 30 March, several posts on the ministry’s official Instagram account urged women to refrain from arguing with their husbands or nagging them to do household chores. The ministry also urged wives to speak with the squeaky voice of Doraemon, a Japanese cartoon character, and ‘giggle coyly’. Is this professional? Why did the ministry not offer any suggestion to the husbands? Did the ministry forget? Are husbands not part of the family units? The ministry’s advice for wives and working m...

SETAHU AKU YANG BANYAK KENA BAYAR KES FITNAH 
ADALAH MERWKA INI..
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 1 hour ago
Setahu aku puak2 kalian (UMNO & PA$) yg kaki fitnah .. tak pernah dengar pulak pemimpin PH kena bayar kerana kalah saman fitnah 😆😁😆😁 Contoh2 kes *#FITNAH* yg diputuskan oleh mahkamah. 1. Papagomo@Sir Azri (UMNO) vs Anwar Ibrahim RM951,260.30 2. Ismail Sabri (UMNO) vs NurulIzzah RM600,000 3. Razman (PAS) vs NizarJamaluddin RM200,000 4. Wan Zawawi Ismail (PAS) vs Husam Musa RM50,000 5. Nasrudin Tantawi (PAS) vs LGE RM10,000 6. Nasir Desa (UMPAS) vs Khalid Samad RM100,000 7. Hamidah Osman ( Putra UMNO) vs Khalid Samad RM200,000 8. Hassan Ali (P...

HOW CHEAP! MUHYIDDIN GANG – PLUS SELANGOR MB – 
START PLASTERING THEIR FACES ALL OVER BAGS OF RICE 
& OTHER COVID-19 AID
emily mc, Malaysia Chronicle - 1 hour ago
Electoral reform group Bersih is concerned at the act of several politicians from both sides of the political divide plastering their own image on items intended for Covid-19 relief. “Bersih expresses grave concern on the faces and names of elected politicians appearing on Covid-19 gifts for constituents such as rice and hand sanitiser, as some may involve abuse of government funding. “We call on all involved representatives to publicly declare the cost and source of such gifts. “If government funds are abused for politicians to seek gratification, it may warrant investigation by th...

AS MUHYIDDIN MAKES HIMSELF KHAZANAH CHAIRMAN, 
NEWS LEAK KHAZANAH MAY BAIL OUT TROUBLED AIRLINES 
WITH RM10 BILLION: THROWING SCARCE MONEY AFTER BAD?
emily mc, Malaysia Chronicle - 1 hour ago
MALAYSIA’S troubled airlines could get up to RM10 billion financial aid from Khazanah Nasional Bhd, reports the New Straits Times. Citing sources, the report said the amount would specifically be in the form of loans guaranteed by Khazanah as a means to help them cope with the Covid-19 outbreak. A source told the daily this was meant to cover operating costs and improve liquidity on a short-term basis. “The assistance depends on how long the Covid-19 crisis will last. Most airlines have cash reserves less than a month to keep their operations, except AirAsia Group,” the source said....

PAKEJ BANTUAN RAKYAT PULAU PINANG MULA DIAGIH HARI INI
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 1 hour ago
Pakej Bantuan Rakyat Pulau Pinang yang diumumkan kerajaan negeri pada 25 Mac lalu telah mula diagih pada hari ini, kata Ketua Menteri, Chow Kon Yeow. Katanya, seramai 4,700 wira barisan hadapan yang terdiri daripada anggota Majlis Bandaraya Seberang Perai (MBSP) dan Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) akan menerima RM300 setiap seorang pada hari ini. “Bagi wira-wira barisan hadapan agensi Kerajaan Persekutuan, peruntukan telah disalurkan kepada jabatan-jabatan masing-masing dan pihak-pihak berkaitan akan uruskan pembayaran masing-masing. “Pada hari ini juga, semua penerima bantua...

DR MAZA SENSITIF DENGAN ISU MAKI POLIS 
TETAPI BUTAKAN MATA DENGAN ISU PENGKHIANAT 
MERAMPAS KUASA MELALUI PINTU BELAKANG
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 1 hour ago
W.FAUDZIN Saya amat-amat bersetuju dengan tindakan pihak Polis yang menangkap dan mendakwa mana-mana individu yang berkelakuan biadab dengan memaki hamun pihak polis yang melaksanakan tugas. Hukuman yang dikenakan kepada pesalah di dalam kes ini mengikut undang-undang sekarang cukup memadai sebagai satu pengajaran. Kenyataan Dr Maza yang mempersoalkan kewarganegaraan seseorang yang melakukan kesalahan seperti ini amat keterlaluan. Dr Maza seolah-olah mahu pihak berkuasa menghalau keluar pesalah-pesalah kes ini dari negara mereka menunjukkan Dr Maza tidak langsung menghormati undan...

TRAGEDI SPAINISH FLU
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 1 hour ago
Foto di tahun 1918 kelihatan dua org Wanita sedang berjalan dgn memakai Mask muka disebabkan oleh wabak 'Spanish Flu'. Spanish Flu yg bermula pada Januari 1918 sehingga disember 1920 merupakan antara wabak penyakit terburuk dlm sejarah manusia. Seramai 500 juta orang telah dijangkiti dan dianggarkan seramai 17-50 juta org telah meninggal dunia disebabkan wabak ini. Cara wabak ini dihentikan adalah dgn langkah Social Distancing. Negara di dunia yg terjejas mula menutup sekolah,rumah ibadat dan tempat orang ramai berkumpul sehinggalah wabak ini perlahan lahan hilang. Walaupun ramai...

Sekjen PBB Sebut Pandemi Covid-19 Krisis Terburuk Sejak 1945
redaksi2, News – Kiblat - 1 hour ago

Alasannya, jelas Guterres, pandemi ini menyatukan dua elemen: yang pertama adalah penyakit yang menimbulkan ancaman bagi semua orang di dunia, dan yang kedua adalah dampak ekonomi yang akan mengarah pada resesi, yang mungkin belum pernah kita lihat sebelumnya. The post Sekjen PBB Sebut Pandemi Covid-19 Krisis Terburuk Sejak 1945 appeared first on Kiblat.

PAS GUNA UNITED FRONT
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 1 hour ago

PAS GUNA UNITED FRONT Bg aku United Front tak lebih dr salah satu strategi je. Nak menang lawan covid-19 kita kena guna strategi United Front ni. Lebai pun guna strategi ni untk tendang geng Mat Sabu. on *FAHAMI TEORI * *UNITED FRONT* Publish | Delete | Spam Luncai on 01/04/20 Menggalang barisan bersatu juga sedang dihayati oleh PAS, jka dulu asyik nak jual produk tak laku namanya HUD HUD skang diorang sedang menikmati hasil, menjadi menteri dengan hanya berdiam diri seolah olah HUD HUD tak pernah wujud on *BACA SEKALI LAGI* * APA DIA UNITED FRONT* Publish | Delete | Spam z...

4 Soalan Pada Hari Kiamat
Unknown, Ahmad Sanusi Husain.Com - 2 hours ago




Kekebalan Tubuh dan Covid-19


Fungsi kekebalan tubuh akan mulai turun ketika seseorang semakin tua. Turunnya kekebalan ini dicirikan oleh merosotnya jumlah dan aktivitas sel-sel T yang antara lain berfungsi melawan virus dan sel tumor.


BERITA BAIK
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 17 minutes ago

BERITA BAIK 225 rakyat Malaysia terkandas di Selatan Thailand dibenarkan pulang SERAMAI 225 rakyat Malaysia yang terkandas di Yala, Selatan Thailand sejak negara itu menutup pintu sempadannya, dibenarkan pulang ke tanah air, kata Konsul Jeneral Malaysia di Songkhla Muhammad Ridzuan Abu Yazid. Beliau berkata sehingga semalam, 139 rakyat Malaysia telah kembali ke tanah air - 88 orang melalui pintu sempadan Sadao-Bukit Kayu Hitam, 48 melalui Sungai Golok-Rantau Panjang dan tiga lagi melalui Wang Prachan-Wang Kelian. “Pihak konsulat terus memantau agar yang selebihnya akan dibaw...

Cara Menghitung Berat Badan yang Ideal Secara Mudah dan Akurat
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 18 minutes ago
Oleh karena itu, Anda perlu menghitung berat badan ideal Anda, dengan begitu Anda akan tahu kapan saatnya Anda harus menghentikan pola makan yang terlalu banyak atau terlalu sedikit. Berikut cara menghitung berat badan yang ideal secara mudah dan akurat menggunakan beberapa metode.

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

.

Tiada ulasan: