Rabu, 1 April 2020

Menjengah kelmarin. 10083


ikut jln yang xdipetakan - via Banjaran Titiwangsa. 
Statistic Coronavirus di luar negeri:

New York
Gelombang 1 - 2
Gelombang 2 - 105
Gelombang 3 - 613

France
Gelombang 1 - 12
Gelombang 2 - 191
Gelombang 3 - 653
Gelombang 4 - 4499

Iran
Gelombang 1 - 2
Gelombang 2 - 43
Gelombang 3 - 245
Gelombang 4 - 4747
Gelombang 5 - 12729

Italy
Gelombang 1 - 3
Gelombang 2 - 152
Gelombang 3 - 1036
Gelombang 4 - 6362
Gelombang 5 - 21157

Spain
Gelombang 1 - 8
Gelombang 2- 674
Gelombang 4 - 6043

Korea Selatan
Gelombang 1- 1
Gelombang 2- 20
Gelombang 3- 70
Gelombang 4- 346
Gelombang 5- 7,800 dan ada 61 kematian

Malaysia
Gelombang 1 - 4
Gelombang 2 - 50
Gelombang 3- 790 dan 2 kematian [18/3/2020]
Gelombang 4- 1796 dan 23 kematian [26/3/2020}

Dua minggu yg akan datang adalah saat yg sangat penting bagi Malaysia.

Sekiranya rakyat mengambil langkah berjaga-jaga yang mencukupi dan memecahkan rantaian penularan wabak, maka kita dapat melemahkan virus covid19 ini.

Sekiranya tidak, maka ramai yang akan dijangkiti virus covid19 ini, terutamanya warga senja.

SEKARANG ini,
Malaysia berada di gelombang yg mana. Virus covid19 ini merebak melalui
hubungan sosial & dalam perhimpunan sosial.

Ini adalah keadaan yang paling KRITIKAL
dan bilangan kes yg disahkan berkemungkinan meningkat secara mendadak setiap hari seperti apa yang telah terjadi di Itali, Iran, Korea Selatan.

Sekiranya Malaysia tidak mampu menguruskan peringkat ini untuk 3 hingga 4 minggu akan datang, maka berkemungkinan kes yg dijangkiti virus covid19 ini bukan dalam jumlah ratusan, tetapi ribuan.

Bulan APRIL adalah sangat penting pada Malaysia.

Oleh itu, kebanyakan acara & perhimpunan awam telah ditutup sehingga 15 April di Selangor.

JANGAN Hanya kerana sekolah-sekolah ditutup, kita rasa nak berpesta!

Ini adalah masa yg GETIR!

Semua harus saling membantu utk
mengurangkan penularan wabak virus covid19 ini.

Jangan pernah ada sangkaan yg “kita tak akan di jangkiti”..

Situasi di Malaysia dalam masa sebulan yg akan datang amat MENCABAR untuk Sejarah perubatan Malaysia.

Ambil semua langkah berjaga-jaga semasa berada di rumah & di luar untuk apa-apa kerja penting.

Langkah berjaga-jaga itu BUKAN panik.

Jom, sama-sama kita rakyat yg bertanggungjawab dan bekerjasama dgn peraturan yg telah di tetapkan oleh kerajaan.

Bantu saya kongsi statistic ini seluas-luasnya! Jangan biarkan family bertambah dalam statistic kematian. Tindakan anda sekarang mampu merubah masa depan!

Berjuanglah

Tun Khairi Ariff

#LawanVirusCovid19

Terima kasih kepada Abidah Samath sebab translate artikel ini dari English ke BM. Semoga usaha kita dirahmati Allah swt

Mendengarkan Al Qur'an 30 juz tanpa harus men-download : http://www.mp3quran.net/mobile/in/afs_indonesia.html Kirimkan ke beberapa group sebagai Amal Ibadah kita , semoga Barokallahu fiik.... Aamiin Ya Rabbal'alamiin.

S.O.P PEMBELIAN BARANGAN KEPERLUAN HARIAN (Musim Covid19) Sebelum Keluar - Lantik 1 orang wakil tetap sahaja - Senaraikan barang² yang hendak dibeli - Pakai mask - Keluar sekitar jam 10pagi-3ptg (waktu matahari dah naik) - Bawak 1 plastik untk isi duit baki (jangan letak duit baki dalam poket/beg duit) Semasa Di Luar - Keluar tidak lebih 40minit - Jaga jarak dengan orang lain (1 meter) - Bersuara pada benda yang perlu sahaja - Lihat barang dengan betul, dan ambil (Elakkan ambil, letak semula) - Hulur plastik untuk pekerja kedai masukkan duit baki Balik Ke Rumah - Jemur barang yang tidak boleh dibasuh - Jemur kunci kenderaan (termasuk motor) - Basuh tangan (dengan sabun) - Basuh barang yang boleh dibasuh termasuk duit (dengan sabun) dan keringkan - Kumpul plastik² dan buang - Cabut mask dan gantung/buang Fasa Akhir - Basuh kaki sebelum masuk rumah (dengan sabun) - Mandi dan bersihkan seluruh bandan (Dengan sabun dan shampoo) - Keringkan badan - Minum segelas air suam panas ---------------------------------------------- Tambahan: Pakai tisu atau sarung tangan ketika isi minyak -------------------------------------------- Sumber oleh :- KKM

POSTING PILIHAN : MENJADI TANDA TANYA PASANGAN MENANGIS

Semasa rondaan OP COVID 19 di Taman Tampoi Indah, Johor Bahru, dua pegawai Polis Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Johor terkesan pasangan suami isteri bersama seorang anak berada di taman permainan. Apabila pegawai polis mendekati pasangan tersebut dengan memberi nasihat supaya akur dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan minta pasangan keluarga tersebut pulang ke rumah. Namun si isteri terus  menangis dan memaklumkan tiada wang ringgit serta tiada lagi bekalan makanan di rumahnya.

Pegawai Polis telah bawa keluarga tersebut ke kedai runcit dan telah berikan bantuan susu anak yang berumur 1 tahun 4 bulan yang membuatkan tersentuh hati pegawai polis tersebut yang dikatakan hanya beri minum milo bercampur gula.

Pasangan keluarga ini tinggal di Taman Tampoi Indah dengan sewa bilik, Suaminya yang telah berhenti kerja sambilan di Singapura kerana tiada permit kerja. Isteri pula seorang tukang cuci di kawasan Larkin dan kini telah dicutikan.

Ucapan terima kasih kepada Pegawai Polis Koperal 150367 Mohd Hisham Mustafa dan Konstabel 204588 Mudrikah Nazirul Nordin yang membantu keluarga tersebut dan moga pasangan keluarga tersebut dapat diberikan bantuan.

#PrihatinPDRMJohor
#OPSCOVID19

Kredit: Polis Johor

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob COVID-19: 3,570 penduduk Simpang Renggam diarah 'berkurung' dalam rumah Share Tweet KUALA LUMPUR: Dua penempatan penduduk di Kluang, Johor dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan diperketatkan (PKPD) mulai tengah malam ini, selepas 61 penduduknya dikesan positif COVID-19. Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata kawasan itu ialah Kampung Dato’ Ibrahim Majid dan Bandar Baharu Dato’ Ibrahim Majid di Simpang Renggam, Kluang. PKPD itu membabitkan 3,570 penduduk daripada 650 keluarga. Perintah ini akan berkuat kuasa mulai tengah malam ini hingga 9 April. Tujuan PKPD dilaksanakan adalah untuk membendung jangkitan COVID-19 daripada menular keluar dari kawasan tersebut. Langkah ini akan membolehkan aktiviti pengesanan kes dari rumah ke rumah dilaksanakan sepanjang tempoh 14 hari. Dengan pelaksanaan perintah ini: Semua penduduk tempatan dan pelawat yang telah berada di kedua-dua kawasan tidak dibenarkan keluar rumah sepanjang tempoh PKPD dikuatkuasakan. Bukan penduduk tempatan dan pelawat tidak dibenarkan masuk ke kedua-dua kawasan sepanjang tempoh PKPD dikuatkuasakan. Semua aktiviti perniagaan dihentikan. Makanan asas yang mencukupi untuk tempoh 14 hari akan dibekalkan kepada semua penduduk tempatan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat. Pangkalan Perubatan (Medical Base) akan dibuka di kawasan PKPD. Semua laluan keluar masuk kawasan PKPD ditutup. Bagi memastikan pematuhan perintah ini, Polis Diraja Malaysia (PDRM), Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) dan Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA) akan mengawal seluruh kawasan. Bagi pelaksanaan perintah ini, semua penduduk diminta untuk bertenang dan memberi kerjasama sepenuhnya kepada petugas-petugas dari KKM serta mematuhi semua arahan pihak berkuasa. Penduduk yang memerlukan bantuan atau mempunyai sebarang pertanyaan boleh menghubungi talian khas 07-7735224 / 07-7722434.
Sebenarnya, antara Masyaikh Seri Petaling yang positif dengan covid-19 ini ialah Syaikhul Hadith Maulana Abdul Hamid حفظه الله. Tetapi ajibnya, beliau cuma ditahan di Hospital Kuala Lumpur selama 4 hari sebelum disahkan sihat sepenuhnya oleh HKL dan dibolehkan untuk discharge.

Maka apabila Maulana telah balik ke rumah, orang telah tanya kepada Maulana Abdul Hamid tentang apa amalan beliau selama ditahan di HKL?

Maulana menjawab, beliau buat amalan biasa sahaja. Iaitu:

1. Tilawah al-Quran.
2. Zikir pagi petang.
3. Solat tahajjud.
4. Solat dhuha.
5. Doa.
6. Kuatkan semangat.

Dan beliau telah katakan bahawa beliau amalkan amalan yang telah dikongsi oleh Mufti Taqi’ Uthmani حفظه الله di dalam wawancara TV di Pakistan, di mana Mufti Taqi’ Uthmani telah kongsikan tentang mimpi seorang ahlullah dalam Tabligh (dipercayai ahlullah ini ialah Maulana Ibrahim Dehla حفظه الله) yang bertemu Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم lalu Nabi telah ajarkan amalan ini kepada beliau untuk dilindung dari wabak covid-19. Amalan itu ialah:

Maulana telah mulakan amalan ini dengan selawat 3x

1. Surah Al Fatihah 3x

بِسۡمِ اللهِ الرَّحۡمٰنِ الرَّحِيۡمِ ﴿١﴾ اَلۡحَمۡدُ لِلّٰهِ رَبِّ الۡعٰلَمِيۡنَۙ‏ ﴿٢﴾ الرَّحۡمٰنِ الرَّحِيۡمِۙ‏ ﴿٣﴾ مٰلِكِ يَوۡمِ الدِّيۡنِؕ‏ ﴿٤﴾ اِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَاِيَّاكَ نَسۡتَعِيۡنُؕ‏ ﴿٥﴾ اِهۡدِنَا الصِّرَاطَ الۡمُسۡتَقِيۡمَۙ‏ ﴿٦﴾ صِرَاطَ الَّذِيۡنَ اَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِمۡ غَيۡرِ الۡمَغۡضُوۡبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا الضَّآلِّيۡن ﴿٧﴾

2. Surah Al Ikhlas 3x

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ [١] اللَّهُ الصَّمَدُ [٢] لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ [٣]وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ[٤]

3. Dan Zikir 313x

حَسْبُنَا اللهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ

Dan Maulana telah tutupkan amalan ini dengan selawat 3x

Lalu ditiupkan ke dalam air, dan terus minum.

Masyaallah, selama 3 hari ditahan di dalam HKL, pada hari ke 4, Maulana disahkan sihat sepenuhnya dan dibenarkan discharge ke rumah pada hari Sabtu pagi bersamaan 21 Mac 2020, sebelum melaungkan azan dan solat berjemaah bersama keluarga di kediamannya.

Telah tular audio Syaikhul Hadith Maulana Abdul Hamid di dalam whatsapp, di mana beliau telah kongsikan amalan beliau kepada semua orang setelah ditanya dan diminta untuk dikongsikan.

Gambar: Syaikhul Hadith Maulana Abdul Hamid sedang memakaikan serban kepada seorang ulama dari Yaman yang amat dihormati.

Tulisan: Ahmad Harith Izzuddin bin Ismail.

Tafsir Jalalain: Memahami Ar-Rahman dan Ar-Rahiim
Muhammad Abduh Tuasikal, MSc, Rumaysho.Com - 1 hour ago
Apa makna Ar-Rahman dan Ar-Rahiim. Kali ini, kita kaji lagi dari Tafsir Jalalain. Posting Tafsir Jalalain: Memahami Ar-Rahman dan Ar-Rahiim ditampilkan lebih awal di Rumaysho.Com.

Ribuan Buruh Tinggalkan New Delhi, Berjalan Kaki Ratusan Mil, Tetap Berjalan Meski Tak Yakin Rutenya
Serambi Indonesia - 1 hour ago
Mereka memutuskan pulang ke tempat asalnya untuk menghindari kondisi lockdown yang diterapkan di Kota New Delhi, India.

Ramadhan ini Harus Perbaiki Diri
Dini Koswarini, Islampos - 1 hour ago
Mendapat kekesalan saat di bulan Ramadhan dan bulan biasa itu berbeda. The post Ramadhan ini Harus Perbaiki Diri appeared first on Islampos.

Pusat Kuarantin Dan Rawatan Pesakit Covid-19 Di MAEPS Persediaan Jika Kes Terus Meningkat
Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - 2 hours ago
Kita semua sedia maklum bahawa jumlah purata kes jangkitan wabak Covid-19 telah mencatatkan negeri Selangor paling tinggi. Sebagai penyediaan awal […] The post Pusat Kuarantin Dan Rawatan Pesakit Covid-19 Di MAEPS Persediaan Jika Kes Terus Meningkat appeared first on Suara Viral Malaysia.

Ini Cara Turki Memperkenalkan Masjid Kepada Anak-anak
Dini Koswarini, Islampos - 2 hours ago
Yağmur Buruk, anak lainnya yang datang ke masjid dengan orang tuanya, Ayahnya mengatakan bahwa fasilitas baru itu menunjukkan pemikiran besar. The post Ini Cara Turki Memperkenalkan Masjid Kepada Anak-anak appeared first on Islampos.

Inilah Bukti Asal-Usul Bulan
Ari Cahya Pujianto, Islampos - 3 hours ago
Penelitian terhadap sampel batuan Bulan dalam bentuk meteor yang jatuh ke Bumi mengungkap banyak kesamaan antara dua obyek. The post Inilah Bukti Asal-Usul Bulan appeared first on Islampos.

Pesan Penting untuk Masyarakat dari Dokter yang Positif COVID-19
Eneng Susanti, Islampos - 3 hours ago
Prof Idrus Paturusi, dokter asal Makassar yang telah dinyatakan positif COVID-19, menyampaikan pesan penting untuk masyarakat Indonesia The post Pesan Penting untuk Masyarakat dari Dokter yang Positif COVID-19 appeared first on Islampos.

Tips Persiapan Menuju Bulan Ramadhan
Dini Koswarini, Islampos - 3 hours ago
Dalam rangka persiapan ruh keimanan itu, dalam surah At-Taubah Allah melarang kita melakukan berbagai maksiat dan kedzhaliman sejak bulan Rajab. The post Tips Persiapan Menuju Bulan Ramadhan appeared first on Islampos.

5 Wasiat Rasulullah
Saad Saefullah, Islampos - 4 hours ago
Nabi SAW menyambut gembira keislaman mereka dan kaumnya tersebut, tetapi mendengar ‘pengakuan’ keimanannya, Nabi SAW bersabda, “Apakah hakikat keimanan kalian?” The post 5 Wasiat Rasulullah appeared first on Islampos.

Ibadah, Ini Dia Jenisnya
Ari Cahya Pujianto, Islampos - 4 hours ago
Ibadah adalah satu istilah yang mencakup segala hal yang dicintai dan diridhai Allah SWT. Baik berupa perkataan maupun perbuatan, lahir maupun batin. The post Ibadah, Ini Dia Jenisnya appeared first on Islampos.

WHO Puji Penanganan Virus Corona di Gaza
Sodikin, Islampos - 5 hours ago
Terkait dengan dua kasus positif yang ditemukan dalam karantina, dia menegaskan bahwa hal itu tidak menimbulkan ancaman bagi Jalur Gaza. The post WHO Puji Penanganan Virus Corona di Gaza appeared first on Islampos .

Raja Thailand Isolasi Diri di Jerman Bersama Puluhan Selir
Victor Maulana, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 1 hour ago
Raja Thailand, Maha Vajiralongkorn dilaporkan melakukan isolasi diri di sebuah hotel mewah di Jerman, bersama dengan 20 orang selirnya.

Wabah Covid-19 dalam Pandangan Kiyai Said Aqil Siroj
Ketua Umum Pengurus Besar Nahdlatul Ulama (PBNU) Prof Dr KH Said Aqil Siroj mengemukakan, ilmuwan dan agamawan adalah dua golongan yang saling melengkapi.

Ustaz Zulkifli Ali: 3 Langkah Agar Terhindar dari Wabah
Rusman Siregar, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 1 hour ago
Ustaz Zulkfili Muhammad Ali (UZMA) yang dijuluki Dai Akhir Zaman menyampaikan tiga langkah supaya terhindar dari wabah penyakit.

4 Fakta Lemang Batok, Makanan Tradisional Khas Sumut yang Mirip Lemper
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Lemang mungkin tidak asing lagi kita dengar. Makanan terbuat dari ketan dicampur santan ini sangat populer di Kota Tebingtinggi. Oleh karena inilah Tebing Tinggi dijuluki sebagai Kota Lemang.

KL SKYSCRAPER MENARA CITY-ONE PUT UNDER ‘CURFEW’ – 3,200 RESIDENTS BANNED FROM EXITING BUILDING AREA AS EMCO SLAPPED ON AFTER 17 THERE TESTED POSITIVE FOR COVID-19
emily mc, Malaysia Chronicle - 4 hours ago
KUALA LUMPUR: A new Enhanced Movement Control Order (EMCO) has been enforced on Menara City One in Jalan Mushi Abdullah in the federal capital’s downtown area, here. A total of 3,200 residents in 502 residential and commercial units of Menara City One will be affected by the EMCO which is effective from Mar 31 until Apr 20. In a statement, Senior Minister (security cluster) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob said the move follows confirmation from the Health Ministry that 17 Covid-19 cases were detected in the building. He said the EMCO will enable the authorities to trace cases, unit b...

LOOK MUHYIDDIN – IF YOU DON’T WANT TO LAYOFF GLC STAFF FOR POLITICAL REASONS, ALLOW KHAZANAH & JAKIM TO KEEP THEIR FAT – FINE! BUT DON’T ‘KACHAU’ THE NON-MALAY-OWNED BUSINESSES IF YOU DON’T WANT TO HELP THEM – THEY KNOW WHAT TO DO, HOW TO REBOUND FROM VIRUS HELL 1,000 TIMES BETTER THAN YOU & ‘BACKDOOR’ AZMIN COMBINED!
emily mc, Malaysia Chronicle - 4 hours ago
A few points first. No 1. I was listening to the new Finance Minister on that Awani interview. He has little idea what he is talking about. He cannot say clearly where the money for the Perihatin stimulus package is coming from. Dividends daripada “agensi” kerajaan? I say brader, you mean the GLCs lah. Agensi kerajaan ada dividen ke ? (And you are basing this stimulus package on an oil price of US$35 per barrel? Today West Texas Intermediate is US$21.50. Brent is US$24.93.) The rest of the money will be from borrowing. That is the easy part lah. Folks do not worry where the mone...

‘LET THEM DIE – ONLY THE OLD FARTS ARE AT RISK’: OPPONENTS OF ‘MCO’ LASH OUT – WHY SHOULD MALAYSIA SELF-DESTRUCT ITS OWN ECONOMY? LIFE IS AFTER ALL A ‘TERMINAL DISEASE’
emily mc, Malaysia Chronicle - 4 hours ago
IT all started when some geek warned that computers were not programmed to handle the simple matter of date rollover from 1999 to 2000. It created massive fears that arising from this one flaw in all the world’s computers – airliners will crash, accounts and financial records turn to gobbledygook, heating and air-conditioning in buildings will fail, people will die trapped in elevators, and your microwave oven will not express-cook your steak. Hundreds of millions were spent across the globe to renew their computer hardware. Companies had to report how much money were spent to addre...

LOCKDOWN TO BE EXTENDED UNTIL RAMADAN? NO IDEA, STILL TOO EARLY TO TELL – MOH TO ‘KNOW ONLY AFTER FIRST WEEK OF APRIL’
emily mc, Malaysia Chronicle - 5 hours ago
PETALING JAYA: Health director-general Dr Noor Hisham Abdullah says it is too early to make any conclusions about whether the movement control order (MCO) needs to be extended until Ramadan which begins on April 24. Currently, the MCO which began on March 18 will continue until April 14. “We will only know after the first week of April to see how we have performed (during the MCO). “If we can continue to flatten the curve and there is no exponential increase, then I think we can safely make a decision.” Noor Hisham said what was important now was social distancing and avoiding crowd...

SYED SADDIQ LOSES RM250,000 IN CASH FROM HIS SECRET SAFE AT HOME – BUT HOW DID YOUNGEST-EVER-MINISTER AMASS SO MUCH MONEY SO QUICKLY? SHOULD THE MACC PROBE?
emily mc, Malaysia Chronicle - 5 hours ago
KUALA LUMPUR — Former minister Syed Saddiq Abdul Rahman said his private home was burgled and RM250,000 in cash was now missing. Syed Saddiq shared a copy of the police report he lodged, in which he stated that he only noticed the missing cash around 7pm last Saturday. The report described the condition of the crime scene left behind as neat, with no obvious signs of forced entry or prying on the safe box. “The last time I opened the safe box was on either March 13 or 14. “My safe box has a secret code, and there are only a few selected people who know where I keep it,” Syed Saddiq s...

7 Rahasia Makanan di Pesawat yang Tak Banyak Diketahui Penumpang
Tribunnews.com - 1 hour ago
Namun sebelum kamu menikmati makanan di pesawat, beberapa fakta ini harus kamu tahu.

‘WHAT WE FEAR ARE SUDDEN SPIKES OF 900 TO 1,000 DAILY’ – BUT SURELY ‘STEADY & STABLE’ INCREASES OF 150 TO 200 ALREADY QUITE SCARY: MOH ANNOUNCES TOTAL INFECTIONS NOW 2,626 – WITH NO ‘WAVE 2’ IN SIGHT YET
emily mc, Malaysia Chronicle - 5 hours ago
THERE have been no exponential spikes in the number of Covid-19 cases so far, said Health Ministry director-general Dr Noor Hisham Abdullah. “We have been observing the cases very closely and have compared to other countries. There have been no exponential spikes yet,” said Noor Hisham in his daily Covid-19 press briefing in Putrajaya today. He said the increase of 150-200 cases each day was “stable” and attributed this to increased or active case inspections by MOH. “What we fear are sudden spikes of 900-1,000 cases daily. So far, it’s around 150-200 cases,” he added. Noor Hisham...

PHASE 2 OF LOCKDOWN KICKS OFF ON WEDNESDAY – WITH ‘DAWN TO DUSK’, ‘ONE PERSON ONE CAR’ RULINGS
emily mc, Malaysia Chronicle - 5 hours ago
The National Security Council has decided that Phase 2 of the movement control order (MCO) will have more restrictions. These restrictions will include a dawn-to-dusk (8am to 8pm) operating hours rule for all shops, supermarkets, hypermarkets, food and beverage shops and petrol stations. In a press conference today, Defence Minister Ismail Sabri Yaakob said this would take effect on April 1. He stressed that this was not an enhanced version of the MCO (Emco) which is being applied in Simpang Renggam, Johor, and Hulu Langat, Selangor, where some areas are completely locked down and p...

PKPD: Jalan utama hubungkan Jelebu-Hulu Langat ditutup
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
JELEBU, 5 Syaaban 1441H, Isnin – Jalan utama menghubungkan daerah Jelebu dengan Hulu Langat, Selangor ditutup hari ini sebagai langkah mengekang penyebaran COVID-19 di daerah itu. Pengerusi Jawatankuasa Bencana Daerah, Nurul Huda Musa berkata, penutupan itu juga selari dengan arahan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) yang diumumkan kerajaan semalam bagi kawasan Batu 21 hingga Batu … The post PKPD: Jalan utama hubungkan Jelebu-Hulu Langat ditutup appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

COVID-19: Menara One City lokasi ketiga diarah PKPD
tyrazalhe, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
BANGI, 5 Syaaban 1441H, Isnin – Kerajaan memutuskan untuk melaksana arahan ketiga Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) ke atas Menara City One, Kuala Lumpur susulan terdapat 17 kes positif COVID-19. Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, perintah yang berkuatkuasa mulai 31 Mac hingga 13 April itu membabitkan 3,200 orang penghuni di … The post COVID-19: Menara One City lokasi ketiga diarah PKPD appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Pemimpin DAP melampau tuduh kerajaan tak telus agih bantuan
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
BANGI, 5 Syaaban 1441H, Isnin – Pemimpin parti tamak haloba DAP, Liow Cai Tung kelihatan sangat melampau apabila menuduh kerajaan Malaysia tidak cekap dan tidak telus dalam mengedarkan makanan dan keperluan asas kepada rakyat. Menyifatkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Johor Jaya itu sebagai ‘tidak peka’, Naib Pengerusi Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA), Cikgu Izzat Johari … The post Pemimpin DAP melampau tuduh kerajaan tak telus agih bantuan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Masjid jadi pusat komuniti agih bantuan asnaf: Dr Zulkifli
tyrazalhe, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
BANGI, 5 Syaaban 1441H, Isnin – Pengerusi-Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Islam seluruh Malaysia bersetuju menjadikan masjid sebagai pusat komuniti bagi pengagihan bantuan kepada asnaf dan mereka yang memerlukan. Perkara itu antara beberapa perkara yang dipersetujui dalam Persidangan Khas Pengerusi-Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Islam Seluruh Malaysia Tahun 2020 yang diadakan pagi tadi. Mesyuarat berkenaan antara lain … The post Masjid jadi pusat komuniti agih bantuan asnaf: Dr Zulkifli appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

India batal perintah berkurung
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
NEW DELHI, 5 Syaaban 1441H, Isnin – India yang sebelum ini mengumumkan perintah berkurung selama 21 hari bagi menangani pandemik COVID-19, hari ini membatalkan keputusan berkenaan berkuat kuasa seluruh negara. Pihak berkuasa New Delhi dalam satu kenyataan berkata, pembatalan berkenaan dilakukan bagi memastikan bekalan makanan mencukupi, selain menghalang puluhan ribu rakyatnya merantau ke tempat lain … The post India batal perintah berkurung appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Syarikat penerbangan mungkin terpaksa bergabung
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
KUALA LUMPUR, 5 Syaaban 1441H, Isnin – Sekatan perjalanan dan penutupan sempadan bagi membendung penularan pandemik COVID-19 telah memberi tekanan besar kepada pengendali penerbangan dengan sebahagiannya mengambil keputusan untuk ‘berehat sementara’ semasa tempoh sukar ini bagi mengurangkan kerugian. Syarikat penerbangan bergelut untuk mengekalkan operasi mereka dan mengelakkan daripada jatuh bankrap kerana penurunan ketara permintaan perjalanan … The post Syarikat penerbangan mungkin terpaksa bergabung appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Polis guna dron pantau kawasan PKPD: KPN
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
KUALA LUMPUR, 5 Syaaban 1441H, Isnin – Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan mengerakkan unit dron pasukan itu bagi menjalankan pemantauan di tujuh kampung di Sungai Lui, Hulu Langat, Selangor yang dikenakan tindakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD), bermula hari ini. Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador berkata, penggunaan dron lebih selamat untuk memantau … The post Polis guna dron pantau kawasan PKPD: KPN appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Tokoh ekonomi Sabah, Sarawak dilantik anggotai EAC
tyrazalhe, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
BANGI, 5 Syaaban 1441H, Isnin – Mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi (EAC) hari ini bersetuju melantik tokoh ekonomi dari Sabah dan Sarawak sebagai anggota. Pelantikan itu membabitkan tokoh perbankan terkenal di Sabah, Datuk Bridget Anne Chin Hung Yee dan Pengerusi Dewan Usahawan Bumiputera Sarawak, Datu Abang Halmi Ikhwan. Pelantikan dua tokoh berkenaan menjadikan jumlah terkini anggota … The post Tokoh ekonomi Sabah, Sarawak dilantik anggotai EAC appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

Tiada ulasan: