Isnin, 19 Ogos 2013

1295. Persiapan sebelum mati.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH Kesenangan YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185]

Firman allah s.w.t., yang bermaksud: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120]

KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< 
eaho 
('_') Google Translate ('_') . 

 Fadhilah Hadits 

PERSIAPAN KEMATIAN

Cerdasnya orang yang beriman, dia yang mampu mengolah hidupnya yang sesaat dan sekejap untuk hidup yang panjang. 

Hidup bukan untuk hidup, tetapi hidup untuk Yang Maha Hidup. Hidup bukan untuk mati, tapi mati itulah untuk hidup. 

Kita jangan takut mati, jangan mencari mati, Jangan lupakan mati, tapi rindukan mati. Karena, mati adalah pintu berjumpa dengan Allah SWT. 

Mati bukanlah akhir cerita dalam hidup, tapi mati adalah awal cerita sebenarnya, maka sambutlah kematian dengan penuh ketaqwaan. 

Persiapkan kematian dengan selalu menjaga Tujuh Sunnah Nabi Muhammad SAW., setiap hari. Ketujuh-tujuh Sunnah Nabi Muhammad SAW itu adalah:

Pertama,
Tahajjud kerana Kemuliaan Seorang Mukmin terletak pada Tahajjudnya.

Kedua,
Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari. Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.

Ketiga,
Jangan tinggalkan masjid untuk sholat berjama'ah, terutama di waktu shubuh. Sebelum melangkah ke mana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah SWT yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah SWT.

Keempat,
Jaga Sholat Dhuha kerana kunci rezeki terletak pada Sholat Dhuha.

Kelima,
Jaga sedekah setiap hari. Allah SWT menyukai orang yang suka bersedekah, dan Malaikat Allah SWT selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.

Keenam,
Jaga wudhu terus menerus kerana Allah SWT menyayangi hambaNya yang berwudhu. Kata Khalifah Ali bin Abu Thalib: “Orang yang selalu berwudhu sentiasa ia akan merasa selalu sholat walau ia sedang tidak shalat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah.” (Mohon kerjasama kepada sesiapa ada pengetahuan tentang Riwayat Hadis ini).

Ketujuh,
Amalkan Istighfar setiap saat. Dengan Istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah SWT.

In Syaa Allah Semoga bermanfaat
Gabung di halaman ini yuk Semua Tentang Islam

Wassalamu'alaikum

shared Islamic Motivation's photo . [Jendela Dunia] . 

                                                           Moraine Lake , Alberta, Canada
Gabung Yuk di Fp (fb) Abu Nawas Majdub untuk melihat Jendela Islam Didunia. 

Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob. 

“Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga.” (PECEQ ADMIN)

Nota kepada Admin  Fadhilah Hadits ✷ 

Salam Admin & Semua Muslimin dan Muslimat. 

Selamat Hari Raya Aidil Fitri. 

Maafkan aku kerana ingin sekali mengetahui Periwayat Hadis Ini dari Admin atau sesiapa sahaja ... 

Keenam,
Jaga wudhu terus menerus kerana Allah SWT menyayangi hambaNya yang berwudhu. Kata Khalifah Ali bin Abu Thalib: “Orang yang selalu berwudhu sentiasa ia akan merasa selalu sholat walau ia sedang tidak sholat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah.” 

(Mohon kerjasama kepada sesiapa ada pengetahuan tentang Riwayat Hadis ini). 

Wassalam. 

Terima kasih. 

KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< 
eaho 
('_') Google Translate ('_') . 

Tiada ulasan: