Sabtu, 7 September 2013

1526. Jihad dan rohnya.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com 
Munafik dan kafir laknatullah sebenarnya pemberontak dan pengganas. 
KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< . eaho™.  ('_') Google Translate ('_') . 
Follow my tweet: (AlWaser) . 


ARTIKEL PILIHAN
JIHAD DAN PENGORBANAN

Jihad dan jati diri. 

Jihad memerlukan jati diri, ketegasan, keberanian dan kesungguhan menolak segala nilai negatif daripada perbuatan yang sia-sja, mendatangkan dosa dan perbuatan yang tidak bermanafaat seperti yang dicontohkan di bawah ini. Ketegasan itu diikuti oleh amalan yang baik berguna (Amal Soleh)


PENGERTIAN JIHAD. 

Jihad bermaksud segala usaha yang dilakukan dengan sepenuh daya dan tenaga untuk mencapai matlamat dan cita-cita iaitu menegakkan dan mempertahankan Islam pada diri, keluarga dan masyarakat serta mendapatkan keampunan, rahmat dan keredhaan Allah Taala. 

Ringkasnya, jihad ialah perjuangan dan pengorbanan suci berdasarkan prinsip ajaran Islam untuk mencapai tujuan atau matlamat yang diredhai Allah Taala. Daripada pengertian ini dapatlah dirumuskan sifat-sifat seorang mujahid (pejuang):

1. Menyedari bahawa jihad merupakan suatu tanggungjawab mulia yang mesti dilaksanakan sepanjang zaman.
2. Berpegang pada prinsip jihad iaitu jihad kerana Allah Taala.
3. Mempunyai matlamat yang suci dan jelas iaitu menegakkan syariat Islam.
4. Mempunyai semangat perjuangan yang tinggi.
5. Sedia berkorban dengan diri dan harta dan bersedia menghadapi risiko (akibat buruk) dengan sabar dan redha.

Jihad meliputi segala usaha yang diredhai Allah Taala seperti jihad dengan hati, fikiran, kata-kata dan perbuatan; jihad dengan ilmu dan pena, jihad dengan apa jua alat dan senjata yang dapat dirumuskan sebagai jihad dengan diri dan harta benda. Jihad yang suci dan sejati hanyalah jihad Fi Sabillillah iaitu jihad kerana Allah Taala. 

(Surah Al-Hujarat: ayat 15) Ertinya:
Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan Rasulnya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan imannya). 

Jihad melawan hawa nafsu. 

Jihad melawan hawa nafsu merupakan jihad yang berat yang disebut oleh Rasullallah Sallallahu Alaihi Wassalam sebagai Aljihadu Akbar (Jihad yang besar). Ini tidaklah bermaksud bahawa jihad yang lain tidak penting, tetapi jihad menentang hawa nafsu di anggap sebagai jihad yang besar kerana: 

1. Medan jihad (perjuangan) tidak terbatas berdasarkan kemahuan hawa nafsu terlalu baik, nafsu menjadi tempat syaitan bermaha raja lela dan nafsu mendorong manusia melakukan keburukan dan maksiat. 

2. Tempoh masa jihad tidak terhad iaitu selama manusia masih hidup. 

3. Jihad ini terlalu sulit dan sukar kerana perjuangan ini berlaku antara manusia dengan dirinya. 

4. Musuh yang tidak dapat dilihat dan dirasa dengan pancaindera. 

5. Jihad nafsu menjadi penentu dan pengawas bagi kejayaan jihad yang lain.
Jihad yang besar ini sebagai: Jihad membersihkan jiwa dan mensucikan hati dan sifat-sifatnya yang rendah dan keji untuk diisi dengan sifat-sifat yang mulia dan terpuji. Demikian juga, jihad untuk membersihkan dan menyucikan jiwa dari kegelapan dan kekotoran syirik untuk diisi dengan kejernihan dan sinar cahaya Tauhid. Seterusnya jihad untuk mencapai kemuliaan Tauhid, keihklasan ibadah dan kebersihan akhlak dan ketinggian budaya. Inilah nilai hidup yang hakiki disisi Allah untuk mendapat keampunan, keredhaannya dan rahmatnya yang tidak ternilai sekalipun dengan dunia ini dan segala isinya. (Dr Harun Din) 

JIHAD DENGAN HATI. 

Jihad dengan hati tanpa usaha atau tindakan zahir merupakan jihad yang paling lemah. Orang yang mempunyai semangat jihad yang lemah akan hanya berjihad dengan hati, apabila ia menghadapi masalah ajaran sesat, murtad kebatilan, kemungkaran dan kezaliman. Inilah sikap kebaikan orang Islam pada zaman sekarang, malahan ada yang sudah hilang langsung cahaya jihad di dalam dirinya. Tahap semangat jihad ini dapat diukur berdasarkan sabda Rasullallahi Sallallahu Alaihi Wasallam.: Ertinya: Sesiapa saja yang melihat kemungkaran hendaklah ia bertindak mengubahnya denga lisannya (kata-kata) dan jika masih tidak berdaya, hendaklah ia mengubahnya dengan hatinya, dan itu merupakan iman yang paling lemah. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim) 

JIHAD DENGAN KATA-KATA DAN PENA. 
 
Berjihad dengan kata-kata (lisan) dan pena (penulisan) mempunyai medan yang amat luas kerana kedua-duanya merupakan alat komunikasi (perhubungan) antara manusia yang amat mudah dilakukan dan amat berkesan. Pendakwah, mubaligh, juru nasihat, juru runding, penceramah, pensyarah dan guru berjihad dengan lidahnya. Sementara penulis, penterjemah, karyawan dan sasterawan berjihad dengan penanya. 

Dengan kata-kata dan pena mereka menyuruh manusia taat kepada perintah Allah Taala sama ada suruhan atau larangan. Mereka mengajak manusia melakukan perkara yang baik dan berfaedah dan meninggalkan perkara buruk dan sia-sia serta maksiat. Mereka menyeru manusia menegakkan kebenaran dan keadilan. 

Firman Allah Taala: (Surah Al-Imran: Ayat 104) Ertinya:
Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya. 

Sabda Rasullallahi Sallallahi Alaihi Wassalam: Ertinya:
Jihad yang paling utama ialah berkata benar (adil) di hadapan pemerintah yang zalim. 

JIHAD DENGAN HARTA. 

Jihad harta bermaksud bahawa manusia hendaklah menjadikan harta itu sebagai alat utama untuk melakukan jihad Fi Sabilliilah dan jangan sekali mereka menjadikan diri mereka sebagai hamba harta dengan sifat bakhil dan tamak kepada harta sehingga tidak mahu membelanjakan hartanya untuk berjihad Fi Sabillillah. Al-Quran menyebut berulang kali jihad harta (Al Amwal) yang menyatakan perintah Allah Taala kepada orang yang beriman supaya membelanjakan hartanya untuk berjihad Fi Sabillillah. Pengorbanan dalam bentuk harta ini ternyata amat bermakna dalam perjuangan menegakkan Islam sejak zaman Rasullallah Sallallahu Alaihi Wasalam dan dengan harta itu peperangan menentang musuh dapat dilaksanakan dengan jayanya. Tanpa harta medan jihad akan menjadi lapang dan orang yang telah menawarkan diri untuk menguasai kekayaan dunia terus menguasai seluruh kehidupan umat manusia seperti yang terjadi pada masa sekarang; umat manusia dibelenggu kemiskinan, mundur dan menderita. Jihad dengan harta akan dapat: 

1. Membangun diri manusia menjadi maju.
2. Membangun keluarga dan menghapuskan kemiskinan.
3. membangun masyarakat dalam semua bidang.
4. Menjadikan umat Islam merdeka dan tidak bergantung kepada orang lain.
5. Menjadikan umat Islam di segani dan di hormati.
6. Membolehkan segala usaha dan jihad dalam semua lapangan kehidupan dilakukan dengan jayanya.
7. Membolehkan umat Islam menyahut apa jua cabaran masa kini dan masa akan datang. 

(Surah As-Saf ayat:10-11) Ertinya:
Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan Rasulnya, Serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu. Yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenar). 

JIHAD DENGAN DIRI. 

Al-Quran berulang kali menyebutkan jihad harta yang diikuti oleh jihad diri (Al Amwalu Wal Anfus) dengan pengertian bahawa harta hanya akan bermakna dalam melaksanakan jihad apabila manusia sanggup mengorbankan diri sebagai pengerak dan melaksana tuntutan jihad. Diri itulah yang sebenarnya menjadi tumpuan utama jihad yang digerakkan oleh kekuatan harta sebagai alat utama jihad. Gandingan antara harta dan diri membolehkan jihad dalam apa bidang sekalipun mencapai matlamatnya iaitu kejayaan yang diredhai Allah Taala. 

Firman Allah Taala: (Surah At-Taubat:111) Ertinya:
Sesungguhnya Allah Taala telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka bahawa dengan (balasan), bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah; maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar............................ 

MENGAPA PERLU BERJIHAD.

Jihad merupakan suatu agenda umat Islam yang berterusan yang wajib dilaksanakan sepanjang zaman kerana musuh utama umat Islam terus memerangi umat Islam. Musuh itu ialah syaitan yang menggunakan nafsu manusia untuk menghalang mereka daripada beriman dan menerima kebenaran Islam. Sebaliknya ia mendorong manusia menjadi syirik, kufur dan melakukan maksiat. 

Oleh itu, selama ada syirik, kufur dan maksiat, maka selama itu jihad nafsu dan jihad menentang kepercayaan syirik, amalan kufur dan maksiat masih berterusan. Selain syaitan yang mendorong manusia melakukan kemungkaran, umat Islam bertanggungjawab menegakkan kebenaran, keadilan dan menentang kebatilan dan kezaliman. Ini semua menuntut umat Islam meneruskan jihad sesuai dengan tanggungjawab dan cabarannya. 

Musuh Islam dari jenis manusia tidak akan rela umat manusia hidup mengikut lunas_ Islam yang ditentukan oleh Allah Taala. Mereka sentiasa menaruh dendam dan berusaha membawa kita hidup mengikut cara mereka terutama pengaruh Yahudi dan Nasrani. Ini merupakan cabaran utama umat Islam iaitu menyelamat umat Islam daripada pengaruh Yahudi dan Nasrani, pengaruh ajaran sesat dan budaya sekular (keduniaan) dan materialism (kebendaan) dalam berbagai-bagai bidang, seterusnya menyelamatkan umat manusia daripada jalan yang sesat. Jelasnya, jihad menjadi agenda dakwah Islamiah sepanjang zaman. 

Ditulis semula oleh:
1. Hj. Kalamhamidi Bin Hj. Abu Bakar
2. Lila Hanizah Bt. Abdul Jalil
Senarai Artikel Pilihan | Laman Utama
Sumber: (http://www.al-azim.com/masjid/jihad.html) .
JIHAD - Nawaitu Kerana Allah S.W.T.. 
(1). 
From Wikipedia, the free encyclopedia. 
Jihad (English pronunciation: /ɪˈhɑːd/; Arabic: جهاد‎ ǧihād [dʒiˈhæːd]), an Islamic term, is a religious duty of Muslims. In Arabic, the word jihād translates as a noun meaning "struggle". Within the context of the classical Islam, particularly the Shiahs beliefs, it refers to struggle against those who do not believe in Islamic God (Allah).[1] However, the word has even wider implications.
Jihad is commonly used term for "Holy War", Jihad means "to struggle in the way of Allah". Jihad appears 41 times in the Quran and frequently in the idiomatic expression "striving in the way of God (al-jihad fi sabil Allah)".[2][3][4] A person engaged in jihad is called a mujahid; the plural is mujahideen. Jihad is an important religious duty for Muslims. A minority among the Sunni scholars sometimes refer to this duty as the sixth pillar of Islam, though it occupies no such official status.[5] In Twelver Shi'a Islam, however, Jihad is one of the 10 Practices of the Religion.
There are two commonly accepted meanings of jihad: an inner spiritual struggle and an outer physical struggle.[2] The "greater jihad" is the inner struggle by a believer to fulfill his religious duties.[2][6] This non-violent meaning is stressed by both Muslim[7] and non-Muslim[8] authors. However, there is consensus amongst Islamic scholars that the concept of jihad will always include armed struggle against persecution and oppression.[9]
The "lesser jihad" is the physical struggle against the enemies of Islam.[2] This physical struggle can take a violent form or a non-violent form. The proponents of the violent form translate jihad as "holy war",[10][11] although some Islamic studies scholars disagree.[12] The Dictionary of Islam[2] and British-American orientalist Bernard Lewis both argue jihad has a military meaning in the large majority of cases.[13] Some scholars maintain non-violent ways to struggle against the enemies of Islam. An example of this is written debate, often characterized as "jihad of the pen".[14]
According to the BBC, a third meaning of jihad is the struggle to build a good society.[6] In a commentary of the hadith Sahih Muslim, entitled al-Minhaj, the medieval Islamic scholar Yahya ibn Sharaf al-Nawawi stated that "one of the collective duties of the community as a whole (fard kifaya) is to lodge a valid protest, to solve problems of religion, to have knowledge of Divine Law, to command what is right and forbid wrong conduct".[15]

(2) 

jihad

One entry found.


ji·had Listen to audio/ʤɪˈhɑ:d/ noun
plural ji·hads
[count] : a war fought by Muslims to defend or spread their beliefs

(3)

ji·had

noun \ji-ˈhäd, chiefly British -ˈhad\

Definition of JIHAD

1
: a holy war waged on behalf of Islam as a religious duty; also : a personal struggle in devotion to Islam especially involving spiritual discipline
2
: a crusade for a principle or belief

(4)

Jihad

Last updated 2009-08-03

Jihad explained. The literal meaning of Jihad is struggle or effort, and it means much more than holy war.

Introduction

Jihad

The literal meaning of Jihad is struggle or effort, and it means much more than holy war.
Muslims use the word Jihad to describe three different kinds of struggle:
  • A believer's internal struggle to live out the Muslim faith as well as possible
  • The struggle to build a good Muslim society
  • Holy war: the struggle to defend Islam, with force if necessary
Many modern writers claim that the main meaning of Jihad is the internal spiritual struggle, and this is accepted by many Muslims.

However there are so many references to Jihad as a military struggle in Islamic writings that it is incorrect to claim that the interpretation of Jihad as holy war is wrong.

Jihad and the Prophet

The internal Jihad is the one that Prophet Muhammad is said to have called the greater Jihad.
But the quotation in which the Prophet says this is regarded as coming from an unreliable source by some scholars. They regard the use of Jihad to mean holy war as the more important.

The internal Jihad

The internal Jihad

An open Qur'an Learning the Qur'an by heart is considered engaging in Greater Jihad © The phrase internal Jihad or greater Jihad refers to the efforts of a believer to live their Muslim faith as well as possible.
All religious people want to live their lives in the way that will please their God.
So Muslims make a great effort to live as Allah has instructed them; following the rules of the faith, being devoted to Allah, doing everything they can to help other people.
For most people, living God's way is quite a struggle. God sets high standards, and believers have to fight with their own selfish desires to live up to them, no matter how much they love God.

The five Pillars of Islam as Jihad

The five Pillars of Islam form an exercise of Jihad in this sense, since a Muslim gets closer to Allah by performing them.
Other ways in which a Muslim engages in the 'greater Jihad' could include:
  • Learning the Qur'an by heart, or engage in other religious study.
  • Overcoming things such as anger, greed, hatred, pride, or malice.
  • Giving up smoking.
  • Cleaning the floor of the mosque.
  • Taking part in Muslim community activities.
  • Working for social justice.
  • Forgiving someone who has hurt them.

The Greater Jihad controversy

The Prophet is said to have called the internal Jihad the "greater Jihad".

On his return from a battle, the Prophet said: "We are finished with the lesser jihad; now we are starting the greater jihad." He explained to his followers that fighting against an outer enemy is the lesser jihad and fighting against one's self is the greater jihad (holy war).

This quotation is regarded as unreliable by some scholars. They regard the use of jihad as meaning 'holy war' as the more important.

However the quotation has been very influential among some Muslims, particularly Sufis.

Holy war

Holy war

When Muslims, or their faith or territory are under attack, Islam permits (some say directs) the believer to wage military war to protect them.

However Islamic (shariah) law sets very strict rules for the conduct of such a war.

In recent years the most common meaning of Jihad has been Holy War.

And there is a long tradition of Jihad being used to mean a military struggle to benefit Islam.

What can justify Jihad?

There are a number of reasons, but the Qur'an is clear that self-defence is always the underlying cause.
Permissable reasons for military Jihad:
  • Self-defence
  • Strengthening Islam
  • Protecting the freedom of Muslims to practise their faith
  • Protecting Muslims against oppression, which could include overthrowing a tyrannical ruler
  • Punishing an enemy who breaks an oath
  • Putting right a wrong

What a Jihad is not

A war is not a Jihad if the intention is to:
  • Force people to convert to Islam
  • Conquer other nations to colonise them
  • Take territory for economic gain
  • Settle disputes
  • Demonstrate a leader's power
Although the Prophet engaged in military action on a number of occasions, these were battles to survive, rather than conquest, and took place at a time when fighting between tribes was common.

The rules of Jihad

The rules of Jihad

Two Pakistani soldiers 
 In recent years the most common meaning of Jihad has been Holy War © A military Jihad has to obey very strict rules in order to be legitimate.
  • The opponent must always have started the fighting.
  • It must not be fought to gain territory.
  • It must be launched by a religious leader.
  • It must be fought to bring about good - something that Allah will approve of.
  • Every other way of solving the problem must be tried before resorting to war.
  • Innocent people should not be killed.
  • Women, children, or old people should not be killed or hurt.
  • Women must not be raped.
  • Enemies must be treated with justice.
  • Wounded enemy soldiers must be treated in exactly the same way as one's own soldiers.
  • The war must stop as soon as the enemy asks for peace.
  • Property must not be damaged.
  • Poisoning wells is forbidden. The modern analogy would be chemical or biological warfare.

The Qur'an on Jihad

The Qur'an has many passages about fighting. Some of them advocate peace, while some are very warlike. The Bible, the Jewish and Christian scripture, shows a similar variety of attitudes to war.
Fight in the way of Allah against those who fight against you, but begin not hostilities. Lo! Allah loveth not aggressors.
Qur'an 2:190
To those against whom war is made, permission is given (to fight), because they are wronged;- and verily, Allah is most powerful for their aid.
Qur'an 22:39
Therefore if they withdraw from you but fight you not, and (instead) send you (Guarantees of) peace, then Allah Hath opened no way for you (to war against them).
Qur'an 4:90
But if the enemy incline towards peace, do thou (also) incline towards peace, and trust in Allah: for He is One that heareth and knoweth (all things).
Qur'an 8:61
Sumber: 
1. http://en.wikipedia.org/wiki/Jihad
"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH Kesenangan YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185]. 

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120] . 
Baca Juga: 
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263). 
Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69). 

"Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86). 


Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob.  (Peceq Admin). 
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 

KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. 
>>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< .  eaho™.   ('_') Google Translate ('_') .

Tiada ulasan: