Khamis, 19 September 2013

1757. Taktik.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com 
Munafik dan kafir laknatullah sebenarnya pemberontak dan pengganas. 
Islam Agama Ku.

TAKTIK MALAYSIA TANGANI SULU DITIRU NEGARA JIRAN.


1. Kejayaan strategi Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dalam krisis Lahad Datu awal tahun ini dalam menentang pengganas Sulu rupa-rupanya dijadikan pelajaran oleh negara lain walaupun rakyat atau “armchair general” dari negara jiran yang tidak pernah berhadapan dengan pencerobohan pada zaman moden ini mentertawakan kita.

2. Negara yang telah mendapat pelajaran penting ini adalah Filiphina yang menggunakan strategi “Overwhelming Force” ke atas 400 pemberontak Moro National Liberation Force (MNLF) yang menimbulkan kekacauan di Zamboanga City termasuk menahan tebusan.

3. Ini merupakan kali pertama tentera Filiphina menggunakan kekuatan secara besar-besaran ke atas pengganas MNLF selepas melihat kejayaan tentera Malaysia menghancurkan askar Sulu yang sebenarnya disokong oleh MNLF. 

4. Bukan itu sahaja, sebanyak tujuh buah kapal tentera laut Filiphina juga membuat kepungan laut atau “Naval Blockade” ke atas bandar itu, sama seperti yang dilakukan oleh Tentera Laut Di Raja Malaysia (TLDM). 

5. Kekuatan tentera Filiphina pada ketika ini berjumlah lebih kurang 2,000 orang termasuk polis dan 300 anggota marin.

6. Saya kira jika Filiphina mempunyai jet-jet pejuang yang moden (malangnya tidak ada) seperti Tentera Udara Di Raja Malaysia (TUDM), sudah tentu kedudukan pemberontak ini habis dimusnahkan dengan bom panduan laser yang kita gunakan melalui pesawat F-18D Hornet kita.


                                                                           Mayat MNLF yang lebur terkena roket

7. Sebagai ganti, Filiphina terpaksa menggunakan helikopter bersenjata (kira oklah).

8. Sama seperti corak serangan Malaysia ke atas pengganas Sulu, tentera Filiphina memulakan serangan pada 16 Sept ke atas kedudukan musuh di Barangay Sta dengan tembakan mortar, serangan udara dengan memakai MG-520 helikopter serta roket dari pesawat penyerang SF-260.
OPS DAULAT-LAHAD DATU, SABAH 

9. Semasa krisis serangan pengganas di Lahad Datu, Malaysia mengerakkan lebih kurang 5,000 tentera termasuk polis untuk menangani sejumlah 400 pengganas dan penceroboh Sulu.

10.Serangan Malaysia dimulakan dengan pesawat F-18 Hornet dan Hawk serta hentaman mortar ke atas kedudukan musuh.

11.Serangan “Overwhelming Force” yang dibuat oleh Malaysia ini dikritik hebat bukan sahaja oleh rakyat Malaysia sendiri tetapi paling ramai dari kalangan rakyat Indonesia dan Filiphina yang tidak faham tentang Standard Operational Procedure (SOP) sesebuah angkatan tentera menangani krisis bersenjata.

12.Akhirnya, terbukti, ATM yang profesional berjaya menjadi contoh terbaik dan hari ini taktik serangan yang sangat klasik yang dibuat semasa Lahad Datu ditiru oleh tentera Filiphina.

13.Syabas ATM kerana menjadi contoh kepada dunia.

Berikut adalah petikan berita dari media Filiphina sehinggakan wartawan mereka sendiri tertanya-tanya mengapa kali ini angkatan bersenjata negara itu menggunakan strategi “Overwhelming Force”, hehehehe. 
Petikan berita: (Overwhelming-force-deployed-zamboanga-city) .

'Overwhelming' force deployed in Zamboanga City



MANILA, Philippines - The military has deployed what it described as an “overwhelming” force in Zamboanga City even as it remains on standby to pave the way for a peaceful resolution of the hostage crisis.
A naval blockade composed of seven ships has been set up to prevent Moro National Liberation Front (MNLF) supporters in Basilan and Sulu from entering the city.
Navy spokesman Lt. Commander Gregory Fabic said four multi-purpose attack craft, two patrol gun boats and a diesel fast boat have been tapped to conduct patrols in Zamboanga City’s coastal villages.
These vessels are supported by four units of elite troops from the Naval Special Operations Group. Around 300 Marines have also been deployed to serve as ground forces.
Armed Forces public affairs chief Lt. Col. Ramon Zagala said thousands of personnel from the military and the police are now securing the area.
When asked why the need for such big force to address a crisis perpetrated by about 180 MNLF members, Zagala said:  “The more troops we have the, better we can secure the area.” 
“I believe this overwhelming number of troops will bring confidence back to the people of Zamboanga City,” he added.
President Aquino, for his part, is optimistic that the situation would be kept under control
“Yesterday (Sept. 9), we had adequate (forces). Today (Sept. 10), it’s overwhelming. We airlifted several troops including our elite forces and they are now in Zamboanga City,” he said on the sidelines of the ASEAN Navy Chiefs Meeting in Makati Tuesday.
Zagala said they would not conduct offensive operations while the negotiations are underway. Such stance, however, does not prevent the security forces from defending themselves when attacked.
“We have cordoned (off) the area and we are on standby to pave the way for the negotiations but it doesn’t necessarily mean that we will leave,” Zagala said.
“We remain there because our primary mission is to contain them,” he added.
Security officials claim that they have successfully prevented a spillover of the clashes to nearby provinces.
More than 10,000 persons or about 2,000 families have been displaced by the clashes based on the latest data by the Office of Civil Defense Zamboanga Peninsula.
Meanwhile, security forces in Davao, where the MNLF has presence, said the situation in the region remains normal.
“There is no imminent threat or danger monitored as of this report. Everybody is hoping for peace in the region,” said Maj. Jake Obligado, spokesman of the Army’s 10th division.
Obligado said local officials are working closely with MNLF leaders in the area to make sure that the situation remains normal.


"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH Kesenangan YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185]. 

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120] . 

Baca Juga: 
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263). 
Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69). 

"Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86). 


Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob.  (Peceq Admin). 
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..

Tiada ulasan: