Selasa, 14 Ogos 2018

Gang ni dulu bersorak bila DS Anwar masuk penjara... 8036.


Monday, 13 August 2018
BERANIKAH AHLI PARLIMEN KAPAR SAHUT CABARAN TUN MAHATHIR?
Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad mencabar pihak yang mendakwa beliau dan Tun Daim Zainuddin terlibat dalam usaha menghalang Anwar Ibrahim daripada menjadi penggantinya agar tampil mengemukakan bukti mengenai dakwaan itu.

"Saya rasa pihak berkenaan patut berikan bukti. Saya malah tidak pernah bercakap dengan sesiapa pun berkaitan perkara itu.

"Saya menjarakkan diri. Saya tiada urusan dengan hal ehwal dalaman parti lain," kata Tun Mahathir lagi.

Dalam gerakan kempen ke beberapa negeri untuk menyokong Rafizi Ramli melawan Azmin Ali bagi jawatan timbalan presiden PKR, Ahli Parlimen Kapar, Abdullah Sani Abdul Hamid mendakwa terdapat usaha yang didalangi oleh Tun Daim untuk menghalang Anwar daripada menggantikan Tun Mahathir sebagai Perdana Menter ke-8.

Sehubungan itu kata beliau, hanya dengan meletakkan Rafizi sebagai pemimpin nombor dua dalam PKR menggantikan Azmin saja merupakan jalan yang akan memastikan Anwar benar-benar dapat menggantikan Tun Mahathir.

Dengan cabaran Tun Mahathir agar dikemukakan bukti mengenai dakwaan itu, Abdullah Sani sekarang tiada pilihan lain selain mesti berani tampil menyahut apa yang diminta oleh Perdana Menteri itu.

Jika berani membuat dakwaan itu secara terbuka, malah mengulang-ulangnya di beberapa negeri, maka Abdullah Sani mestilah berani juga tampil mengemukakan bukti atas dakwaan yang dibuatnya itu.

Bolehlah esok atau lusa beliau mengemukakan bukti-bukti itu?

Jangan pula selepas ini beliau cuba-cuba lari atau menyembunyikan diri atau menyalahkan media kononnya membesar-besarkan apa yang diperkatakannya itu.

Jika tidak, jalan terbaik bagi Abdullah Sani ialah beliau mesti segera meminta maaf kepada Tun Mahathir, Tun Daim dan juga Azmin atas dakwaan yang dibuatnya serta bagi meredakan perkara yang tidak wujud yang dibangkitkannya itu. 

(ShahbudinHusin 13/08/2018)
Posted by Shahbudin Husin at 20:39
http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/08/beranikah-ahli-parlimen-kapar-sahut.html
Shahbudin dot com: BERANIKAH AHLI PARLIMEN KAPAR SAHUT CABARAN TUN MAHATHIR?

Pelan untuk hadkan tempoh PM mungkin tangguh, kata Dr M

Pelan untuk mengehadkan tempoh jawatan perdana menteri kepada dua penggal mungkin ditangguhkan kerana ia memerlukan pindaan perlembagaan yang menghendaki sokongan dua pertiga anggota parlimen, maklum Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Ini katanya antara pembaharuan yang perlu ditangguhkan sehingga Pakatan Harapan (HARAPAN) mendapatkan sokongan mencukupi di parlimen.

"Satu perkara yang tak mungkin kita lakukan ialah perkara-perkara yang perlu pindaan perlembagaan ini tak dapat dilakukan kerana kita tak punyai dua pertiga ahli dalam parlimen.

"Tetapi berkenaan perkara-perkara tertentu, jika kita dapati kelakuan dari parti lawan bahawa mereka akan sokong dan memberi sokongan dua pertiga kepada pindaan, barulah kita akan buat tindakan-tindakan yang perlu kelulusan dua pertiga daripada parlimen," kata beliau kepada pemberita pada sidang akhybar selepas mempengerusikan mesyuarat khas kabinet mengenai antirasuah awal hari ini.

Menyebut had tempoh jawatan perdana menteri sebagai contoh, Mahathir berkata beliau akan berbincang dengan parti pembangkang tidak lama lagi.

PM akan bincang dengan pembangkang

"Misalnya, apabila kami kata kami mahukan perdana menteri memegang jawatannya selama satu penggal sahaja, kami perlu memiliki kuasa tertentu di parlimen. Beberapa perkara itu memerlukan pindaan perlembagaan.

"Ini antara punca yang menyebabkan kami terpaksa menangguhkan (janji ini) sehinggalah kami mendapat sokongan yang mencukupi," katanya.

Ketika ditanya wartawan jika HARAPANH akan membincangkan dengan parti pembangkang mengenai cadangan pindaan berkenaan, Mahathir berkata: "Kami telah memutuskan hal tersebut sebentar tadi. Selepas ini, saya akan berbincang dengan pihak pembangkang."

Antara janji manifesto HARAPAN pada PRU14 lalu adalah mengehadkan tempoh memegang jawatan perdana menteri selama dua penggal sahaja dan perdana menteri tidak boleh menjawat portfolio menteri kewangan.
-malaysiakini
at 8/13/2018 10:26:00 PTG
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/08/pelan-untuk-hadkan-tempoh-pm-mungkin.html
KERENGGA: Pelan untuk hadkan tempoh PM mungkin tangguh, kata Dr M

Institusi agama perlu lahirkan lebih ramai ‘Ebit Lew’, saran Pemuda AMANAH
Malaysia Dateline

Pemuda AMANAH Nasional (AMANAH) menyarankan agar lebih ramai figura seperti pendakwah Ebit Lew dilahirkan di Institusi-institusi Agama Islam di negara ini.

Naib Ketua Pemudanya Shazni Munir Mohd Ithinin berkata, pertemuan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa dengan Nisha Ayub yang menimbulkanpertembungan pandangan terhadap golongan Lesbian, Gay,Biseseksula, Transeksual (LGBT) itu jelas bermotifkan politik dan tidak mengambarkan citra dakwah sebagaimana dituntut agama.

“Pendekatan ala Taliban yang digerakkan golongan ekstrimis ini bukan sahaja langkah yang bersalahan dengan agama, bahkan menjauhkan lagi golongan transgender dengan agama.

“Nas agama ditunggang semahunya dengan intonasi keras – melaknat misalnya – seolah-olah mahu mengambil kerja Tuhan.

“Golongan ekstrimis ini sewajarnya malu. Ketika tangan dan lidah mereka begitu lancang menghukum neraka terhadap pihak yang tidak sealiran, muncul pendakwah seperti Ebit Lew yang turun mendekati komuniti transgender dengan mesej kasih sayang,” ujarnya dalam kenyataan hari ini.

Justeru institusi-institusi agama disarankan agar mengambil langkah proaktif untuk melahirkan lebih ramai lagi ‘Ebit Lew’.

“Dengan metodologi dakwah yang lebih terbuka, hikmah dan bersahabat, uslub ini jauh lebih baik berbanding sesetengah manusia yang hanya tahu berlagak suci dengan pendekatan ‘hollier than thou’,” ujarnya.

Pada 10 Ogos lalu Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa telah bertemu dengan wakil komuniti transgender Nisha Ayub. Bagaimanapun pertemuan itu mendapat teguran di kalangan pimpinan politik pembangkang dan pihak yang kurang senang dengan pertemuan diadakan itu.

Bagaimanapun Dr Mujahid dalam kenyataannya menjelaskan pertemuan di Kompleks Islam Malaysia itu adalah atas permintaan aktivis transgender dan beliau menerima kehadiran Nisha bagi menyelami serta memahami isu berkaitan transgender, khususnya peranan institusi agama dalam menangani permasalahan berkenaan.

Mujahid berkata pihaknya tidak boleh mengamalkan sikap pilih kasih dalam menjalankan kerja-kerja dakwah seperti mana Islam tidak menggalakkan umatnya menyakiti manusia yang lain.

Beliau berkata perkara paling utama perlu dilakukan ialah menghapuskan budaya benci dan diskriminasi kepada komuniti tersebut terutamanya di tempat kerja serta di tempat-tempat awam.

Hak mereka sebagai rakyat Malaysia tidak boleh dinafikan, katanya.
at 8/14/2018 12:07:00 PG
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/08/institusi-agama-perlu-lahirkan-lebih.html
KERENGGA: Institusi agama perlu lahirkan lebih ramai ‘Ebit Lew’, saran Pemuda AMANAH

tumpang sekole...? 

nasi kandaq kedai mamak, anak mami juai pesemboq, lepaih baca jangan dok syiok, kalu-kalu SB jengok kot dapoq...

14 August 2018

Saya ada bukti cubaan halang Anwar jadi PM - MP Kapar

Parlimen Kapar Abdullah Sani yang baru-baru ini menuduh ketua penasihat Putrajaya di belakang kempen menghalang Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi perdana menteri hari ini berkata dia boleh membuktikan dakwaan itu. 

“Saya boleh buktikan tetapi kena ikut siri lawatan saya ke negeri-negeri, sebab yang penting ahli-ahli sendiri menghadam perkara itu,” katanya kepada pemberita di Parlimen hari ini, merujuk kepada program bertemu ahli-ahli PKR di beberapa negeri menjelang pemilihan parti 2018. 

Beliau berkata dia berpandukan kepada kenyataan-kenyataan Tun Daim Zainuddin yang mencerminkan “campur tangan cukup luar biasa” yang memberi isyarat kepada usaha memperlengahkan peralihan kuasa atau memperlekehkan Anwar. 

“Kenyataan mengatakan Anwar tak sesuai di kedudukan itu, perlu tunggu Tun Dr Mahathir Mohamad melaksanakan komitmennya atau keperluan itu belum pada waktunya membuahkan persepsi ada cubaan campur tangan,” katanya. 

Beliau berkata sebab itu dia mengambil keputusan untuk menyatakan sokongan kepada calon timbalan presiden, Rafizi Ramli. 

“Untuk mengukuhkan kekuatan Anwar, saya terpaksa angkat Rafizi,” katanya. 

“Komitmen Rafizi sudah menjurus kepada agenda reformasi. Keperluan sekarang parti ini didokong oleh pemimpin seperti itu,” katanya,. 
Terdahulu Abdullah dilaporkan mendakwa Anwar akan berdepan masalah mengambil alih jawatan perdana menteri daripada Dr Mahathir jika Rafizi gagal menewaskan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dalam pemilihan timbalan presiden pada pemilihan akan datang. 

Beliau dipetik sebagai berkata beberapa pihak yang pernah melakukan kesalahan terhadap Anwar sekali lagi berkomplot untuk menghalang beliau menjadi perdana menteri dan secara terbuka mendakwa bekas menteri kewangan mempunyai peranan dalam komplot itu. 

“Saya tidak akan berganjak daripada apa yang saya bicarakan dan saya akan terus sorotkan perkara ini,” katanya. 

Menjelang pilihan raya umum ke-14, pimpinan Pakatan Harapan mencapai satu konsensus di mana Dr Mahathir akan menyerahkan perdana menteri kepada Anwar selepas 2 tahun. 

Anwar baru-baru ini memenangi jawatan presiden parti tanpa bertanding. 

Dr Mahathir bagaimanapun dilaporkan berkata dia mungkin akan terus menjadi perdana menteri untuk 2 tahun atau lebih jika itu yang diinginkan rakyat. - fmt 
Image may contain: 1 person, text
Konfius nak masuk tandas mana??? 
Image may contain: text

No automatic alt text available.
Selesai masalah. Ada apa apa lagi nak dipolitikkan? 
No automatic alt text available.
Bombardier Global 5000 Private Jet
Singapore Will Be Seen As Harbouring Crooks 
If Jho Low’s $35 Million Jet Is Not Returned... 
Jho Low (fullname: Low Taek Jho) was madly furious after his favourite toy, the US$250 million (RM1 billion) Equanimity superyacht – was handed over to the new government of Malaysia by Indonesia without much challenge. The Penang-born fugitive had obviously underestimated the Malaysia-Indonesia close relationship. 

The band of highly paid lawyers of Jho Low, while trained in arguing, twisting and spinning laws to recover the luxury vessel, have absolutely little knowledge about the geopolitics factor attached to that yacht. They hadn’t a clue how little respect President “Jokowi” Joko Widodo has on former Prime Minister Najib Razak, let alone his partner-in-crime Jho Low. 

Had they realized how the Indonesian mainstream media – both print and electronic – ran down Najib Razak (while he still walks the corridors of power) and his wife Rosmah Mansor in regards to their lavish spending, they would have had known that Prime Minister Mahathir Mohamad was up to something “not good” when he visited President Jokowi in June. 

That’s call geopolitics or international relations, something which Jho Low probably has difficulty comprehend. There’s a reason why do cats play with mice before killing them. And Jho Low is that mice being played by a 93-year-old cat called Mahathir. The fugitive is no longer just a crook or a thief but has become a chess piece on a political game board being played by Mahathir. 

Former premier Najib Razak, and the entire 3-million members of UMNO political party for that matter, have learned the hard way how Mahathir skilfully destroyed, rebuilt and destroyed UMNO since 1988. Did anyone notice how UMNO leaders rarely badmouth Mahathir nowadays? The mere mention of Mahathir’s name sends shiver down their spine. 
Prime Minister Mahathir Mohamad and President Jokowi
Shooting blanks, Jho Low accused Mahathir of “putting words in the mouth” of U.S. Department of Justice by saying the Equanimity superyacht’s arrival in the country last week was after negotiations with the Americans. PM Mahathir sarcastically replied – “I am very proud that I can put words in the mouth of the U.S. Government. I must be greater than Trump.” 

It was actually an incredible dumb move by Jho Low to play politics with the old fox who had previously ruled the country for 22 years from 1981 to 2003. Even if the seizure of the vessel was controversial, not that Attorney General Tommy Thomas would allow illegality to happen, does the fugitive think the U.S. would admit they have been outsmarted by a 93-year-old Mahathir? 

And how could the U.S. reject the seizure when it was them who had asserted ownership of the yacht “on behalf of Malaysia” in the first place? There’s a reason why getting the Equanimity superyacht is of paramount importance, so much so that Mahathir specifically took to social media broadcasting his appreciation to Indonesia for their kind cooperation and collaboration. 

The handover of the luxury vessel forms the “base” from which the Malaysia government can launch new demands for the return of other overseas assets bought using money stolen from 1MDB funds. Such assets, including luxury real estate, artworks, investments, private jet and whatnot, have yet to be recovered as they were under investigation on at least three continents. 

As expected, Mahathir’s next target is to bring home a private jet – Bombardier Global 5000 – impounded by Singaporean authorities in 2017 and grounded at the Seletar Airport ever since. The US$35 million jet, belonging to Jho Low, is believed to be part of some US$1 billion in assets acquired with funds siphoned from 1MDB that the U.S. government is moving to seize. 

However, getting back the private jet from Singapore hasn’t been as smooth as the Equanimity yacht. In fact, there are tons of money siphoned out and being parked in Singapore financial institutions that should be returned to Malaysians. But the Singapore government is giving a tough time to Malaysia – prove that the money is yours! 
Najib Razak and Lee Hsien Loong - Sharing Durian
It’s a public knowledge that Singapore was silent over the stashing of money laundered by Najib Razak and Jho Low in the island. The fact that the new government of Mahathir was forced to appoint Singapore firm – Tan Rajah & Cheah – to recover billions of ringgit that the people finally realise how Singapore had kept the 1MDB scandal as quiet as possible. 

The assets sought include at least S$240 million (US$174 million; £136 million; RM713 million) cash, of which about S$120 million belong to Mr Low Taek Jho (Jho Low) and his immediate family. But while it’s a bit tricky to claim the cash, it a totally different animal when come to assets such as the US$35 million Bombardier Global 5000. 

After Indonesia gladly returned the RM1 billion Equanimity superyacht to Malaysia, what could be the excuses, if any, that the government of Lee Hsien Loong has in not returning the private jet to the rightful owner – the people of Malaysia? After all, it was the U.S. Department of Justice which has established that the jet was purchased in 2010 using funds stolen from 1MDB. 

Is Singapore going to deny Malaysia’s request to hand over the private jet, and in the process indirectly challenge the U.S.-DOJ investigation results that says over US$4.5 billion was misappropriated from the 1MDB fund, with some of the money used to buy the private jet, a superyacht, Picasso paintings, jewellery and real estate? 

If Lee Hsien Loong government chooses to pussyfooting and dragging its feet over the claims, it will go to prove that the Singapore is more interested in protecting and harbouring crooks Najib Razak and Jho Low. Yes, getting the Equanimity was Mahathir’s strategic move to pressure Singapore into surrendering ill-gotten assets plundered and parked in the island. - ft 
Image may contain: 1 person, text



Image may contain: 1 person, text
Kucing kurap UMNO tak ada modal. Minta Anwar cepat jadi PM. 
Gang ni dulu bersorak bila Anwar masuk penjara... 
Tengku Fraud missing in Parlimen but spotted at Harrods London. 
cheers. 
https://alditta.blogspot.com/2018/08/saya-ada-bukti-cubaan-halang-anwar-jadi.html 

Saya dah 11 kali minum kopi peluntur - Rusliza
GUA MUSANG - Penjual produk kosmetik dan kesihatan, mengakui dia sudah 11 kali minum kopi yang dicampur cecair peluntur.

Menurut pemilik akaun Facebook, Liza Kosmetik, Rusliza Abd Ghani, 25, dia bukan sahaja menjual produk kopi itu malah turut mengamalkannya.

"Sa sudah 11 kali minum kopi campur peluntur, tiada apa-apa kesan sampingan kerana kopi berkenaan mampu meneutralkan bahan peluntur termasuk racun atau bisa binatang.

"Saya terkejut bila berlaku kes di mana wanita berkenaan memberitahu hampir hilang nyawa selepas minum kopi campur peluntur itu sedangkan orang lain tidak pernah ada sebarang masalah.

"Malah, sejak berita mengenai dakwaan itu tular, Facebook saya juga turut diserang 'keyboard warriors' dan mengecam saya," katanya ketika ditemui.

Tambah Rusliza yang menjadi ejen kopi berkenaan di kawasan Jeli, dia hanya memenuhi ajakan rakan untuk turut serta ke majlis demonstrasi berkenaan.

Terdahulu, seorang suri rumah mendakwa nyaris maut apabila mengalami sesak nafas dan dikejarkan ke hospital selepas beberapa jam minum kopi yang dicampur cecair peluntur.

Mangsa, Siti Hajar Abdullah, 30, dari Taman Agropolitan Rantau Manis, berkata, dia memberanikan diri mencuba campuran berkenaan selepas diberitahu ia adalah sejenis kopi anti racun.

Kata ibu kepada empat anak ini, dia terpengaruh dengan keberkesanan kopi tersebut kerana sebelum ini disahkan menghidap komplikasi penyakit termasuk buah pinggang, jantung, darah tinggi dan bengkak hati.

at 8/13/2018 10:59:00 PTG 
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/08/saya-dah-11-kali-minum-kopi-peluntur.html

Tiada ulasan: