Sabtu, 1 September 2018

Duwey cangkem ojo sak eanak ea ngawak. Ojo mergudoL Dkandanei. 8126.

Menghargai... 
Ditanya sekarang masih boleh nampak x?
Friday, August 31, 2018
DAPAT TAK BACA ENTRI INI ?
Mata adalah salah satu dari pancaindera kita yang sangat diperlukan. Saya tidak boleh membayangkan apa akan terjadi kepada saya jika tiba-tiba saya tidak boleh melihat lagi.

Katalah satu hari sebaik bangun tidur pandangan menjadi gelap gulita kerana sudah tidak boleh melihat lagi.

Maka tidaklah dapat hendak melihat isteri, anak2 dan cucu2, tidak dapat melihat matahari tebit di ufuk timur di waktu pagi, tidak dapat melihat cahaya mentari perlahan-lahan terbenam di ufuk barat di waktu petang,

tak dapat membaca
tak dapat menulis
tak dapat menonton tv
tak dapat memandu
tak dapat memancing
tak dapat melancong.

Bila memikirkannya saya rasa amat takut kehilangan penglihatan.

Saya teramat-amat bersyukur kerana Allah mengurniakan mata walaupun sudah menggunakan cermin mata.

Dan dalam masa yang sama Allah masih memberi rahmatnya dengan tidak menarik kembali daya penglihatan yang dipinjamkannya. Sedangkan Dia boleh berbuat begitu pada bila-bila masa kerana adanya mata tidak semestinya kita boleh melihat.

Berapa ramaikah di antara kita (termasuk saya) yang berterima kasih kepadaNya pada setiap kali bangun tidur kerana masih boleh lagi melihat.

Memang tabiat manusia bila sudah tiada, baru tetingat akan kepentingannya. Lalu saya teringat akan buku ugama yang bersusun-susun yang masih belum habis dibaca. Nampaknya kena kurangkan lagi berblog [memang pun telah dikurangkan] kerana masa semakin singkat untuk membacanya sementara mata boleh melihat.

Kalau anda telah dapat membaca entri ini sampai habis, bersyukurlah.

*Ini entri tertangguh.
Posted by al-lavendari at 10:20 AM
KomenSen: DAPAT TAK BACA ENTRI INI ?
http://al-lavendari.blogspot.com/2018/08/dapat-tak-baca-entri-ini.html

Pas layak digelar Maharaja Lawak
ROSLINDA HASHIM
ALOR SETAR - Pas layak dianugerahkan Maharaja Lawak 2018 susulan kenyataan parti itu yang tidak senada berhubung kerjasama bersama Umno.

Naib Presiden Amanah, Datuk Mahfuz Omar berkata, pendirian Pas sebelum PRU14 ternyata berbeza selepas berakhirnya pilihan raya umum itu.

Menurutnya, kenyataan Pas menjengkelkan apabila mengakui kerjasama dengan Umno merupakan sebahagian pendekatan Budaya Politik Matang dan Sejahtera (BPMS) yang dipraktikkan Pas.

“Saya anggap Pas sebagai joker! Sebelum ini Pas menafikan semahu-mahunya mereka tiada kerjasama dengan Umno, kononnya penyertaan mereka dalam PRU14 sebagai bersendirian, tidak akan bersama PH mahupun BN, selain tegaskan akan lawan BN,” katanya, selepas melawat Galeri Warisan, Sekolah Kebangsaan (SK) Hutan Kampung.

Mahfuz berkata, ini membuktikan Pas melakukan penipuan terhadap pengundi yang memberi undi kepada Pas termasuk ahlinya.

“Sebelum itu, Pas dakwa daripada bekerjasama dengan BN, lebih baik mereka bubar parti, macam-macam lagi. Hari ini, ternyata kenyataan itu memakan diri Pas sendiri,” katanya.

Menurutnya, daripada maklum balas diterima, akar umbi Pas kecewa dengan kerjasama terbabit, namun Pas bijak mengatur strategi apabila hanya mengumumkan pendirian itu selepas PRU14 berakhir.

“Sebelum PRU14, Pas tak berani isytihar akan jalin kerjasama dengan Umno, mungkin sebab bimbang ahli tinggalkan parti itu. Berbanding PRK, kesannya kurang, jika Pas menang ia bonus, jika kalah pun tak beri kesan besar,” katanya.

Mahfuz berkata, apa yang berlaku seolah telah dirancang lebih awal secara senyap.

“Saya harap apa yang berlaku akan menyedarkan ahli Pas supaya tidak lagi bersama parti itu. Amanah bersedia buka peluang kepada ahli Pas untuk bersama kami dan kerajaan PH,” katanya.

Menurutnya, pihaknya percaya pendirian terbaharu Pas itu betul-betul menggambarkan hasrat hati Pas sebelum PRU14 lagi.

“Sebelum PRU14, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyifatkan kerjasama dengan Umno ibarat memikul biawak hidup, hari ini mereka dukung biawak hidup pula. Terbukti, pada dua PRK kali ini, Pas-Umno saling mengurat, bercinta, nikah dan beroleh anak baharu,” katanya.

Baru-baru ini, Pengarah Pilihan Raya Pas Pusat, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, kerjasama bersama Umno merupakan sebahagian pendekatan Budaya Politik Matang dan Sejahtera, di mana konsep itu semakin diterima baik ahlinya.
at 8/31/2018 11:56:00 PTG
KERENGGA: Pas layak digelar Maharaja Lawak
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/08/pas-layak-digelar-maharaja-lawak.html

Friday, 31 August 2018
ANWAR MASUK KABINET JUN 2019?
Setelah disahkan menang tanpa bertanding sebagai Presiden PKR, Anwar Ibrahim kini melangkah setapak lagi untuk menuju cita-citanya menjadi Perdana Menteri.

Beliau dijangka akan kembali menjadi Ahli Parlimen pada Oktober ini.

"Saya sudah jelaskan perkara ini secara peribadi dan umum yang saya akan kembali ke Parlimen, insya Allah jika menang pilihanraya kecil sebelum hujung tahun ini...mungkin Oktober," kata Anwar dalam temubual dengan sebuah portal berita.

Meskipun beberapa Ahli Parlimen PKR dilaporkan sedia menawarkan kerusi mereka untuk Anwar, tetapi beliau sehingga ini belum lagi membuat keputusan kawasan mana yang akan dipilihnya.
Cuma yang pasti, beliau tidak akan bertanding di Pandan atau Permatang Pauh kerana kedua-dua penyandang kerusi itu, Dr. Wan Azizah Wan Ismail dan Nurul Izzah telah membuat kenyataan mereka tidak akan mengosongkan kerusi masing-masing demi untuk memberi laluan kepada Anwar.

Di mana pun Anwar bakal bertanding, kecuali jika ada Ahli Parlimen yang meninggal dunia, yang pasti satu pilihanraya kecil akan berlangsung pada Oktober nanti.

Sementara itu, bukan menjadi rahsia lagi kerana sudah menjadi perbualan ramai dalam PKR bahawa selepas menjadi Ahli Parlimen, Anwar dikatakan akan segera menyertai kerajaan seawal Jun 2019.

Ia dilakukan dengan Dr. Wan Azizah diberitakan sudah sedia untuk mengundur diri bagi memberi laluan kepada Anwar mengambil alih jawatan Timbalan Perdana Menteri yang didudukinya sekarang.

Ini bermakna Dr. Wan Azizah hanya memegang jawatan nombor dua dalam kerajaan selama setahun saja sejak mengangkat sumpah pada Mei lalu.

Dengan  menjadi Timbalan Perdana Menteri semula, secara tidak langsung  Anwar akan bergandingan buat kali kedua dengan Tun Mahathir Mohamad dalam mentadbir negara seperti ketika mereka bersama-sama dalam UMNO dahulu sebelum hubungan itu berakhir pada 2 September 1998.

Kembalinya Anwar dalam kabinet juga dijangka akan mengukuhkan lagi kedudukan kerajaan pimpinan Tun Mahathir kerana majoriti anggota kabinet yang ada sekarang adalah muka-muka baru yang tidak pernah ada pengalaman dalam pentadbiran kerajaan.

Selepas menjadi Timbalan Perdana Menteri, berapa lamakah tempoh seterusnya yang Anwar perlukan untuk jadi Perdana Menteri?

Apakah setahun selepas memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri, beliau akan diserahkan jawatan Perdana Menteri dan menepati apa yang selalu disebut oleh Tun Mahathir bahawa beliau hanya mahu memegang jawatannya sekarang selama dua tahun saja?

Atau mungkinkah Anwar akan jadi Perdana Menteri lebih awal lagi daripada itu? 

Bila? Januari 2020? 
(ShahbudinHusin 31/08/2018)

37 comments:


InsyaAllah. Dah lama aku tgu... semoga berjaya
Ya, insya-Allah, harapan ramai rakyat menjadi kenyataan.
Bodoh dan Jumud membuatkan Abdul Aziz tidak faham kehendak Islam

PETALING JAYA: Individu yang menerima pemakaian uniform yang dipakai kakitangan Malaysia Airlines menyuarakan keraguan sekiranya kerajaan akan memaksa majikan menerima kod etika berpakaian yang dirangka itu tanpa mendengar pandangan mereka.

Tan Sri Abdul Aziz Abdul Rahman, bekas ketua pegawai eksekutif Malaysia Airlines System (MAS) dari 1982 hingga 1992 memberitahu, beliau akan menentang pelaksanaan peraturan itu namun beliau percaya Putrajaya akan melaksanakannya sebaik mungkin.

Beliau menyifatkan pentadbiran Pakatan Harapan sebagai kerajaan yang “waras”.

“Kita perlu melihat garis panduan terlebih dahulu,” katanya. “Jika ada masalah, saya pasti mereka boleh berbincang dengan kerajaan.”

Beliau mengulas pengumuman kerajaan baru-baru ini untuk mengenakan kod etika berpakaian untuk pekerja wanita Islam di sektor swasta.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mujahid Yusof Rawa dipetik sebagai berkata perhotelan dan syarikat penerbangan adalah antara sektor yang disasarkan dan tujuan kod etika itu adalah untuk menghalang diskriminasi wanita Islam, khususnya untuk isu pakaian dan mengamalkan pegangan agama dalam kehidupan seharian mereka.

Abdul Aziz mendedahkan beliau adalah orang yang bertanggungjawab mereka seragam yang masih digunakan oleh pekerja Malaysia Airlines sehingga hari ini. MAS menjadi Malaysia Airlines pada 2015.

“Saya mengamalkan cara hidup Islam sejak kecil,” katanya. “Saya tidak melanggar mana-mana peraturan Islam.”

“Pada masa yang sama, kita perlu waras dan memahami kita hidup dalam dunia yang kompetitif. Jadi, walaupun saya setuju seragam mesti kelihatan sopan, ia tidak bermakna kita mesti memakai jubah atau menutup diri dari kepala hingga ke kaki.”

Abdul Aziz ini faham tak kod pakaian yang dikehenadaki Islam ialah menutup aurat. Bukan macam sesetengah bukan Islam faham dan juga orang Islam yang jahil faham.

Jika masih ramai orang macam Aziz ada Islam di negara kita tidak akan berjaya.

Persekutuan Majikan Malaysia (MEF), yang mewakili lebih 5,000 syarikat, berkata pihaknya berharap kerajaan akan berunding dengan majikan dalam merangka mana-mana kod etika yang perlu mereka patuhi.

“Adalah baik bagi majikan untuk memenuhi keperluan pekerja mereka, tetapi ini tidak harus mengikat kerana ia menjadi kod etika, dan bukannya undang-undang,” kata Pengarah Eksekutif MEF, Shamsuddin Bardan.

“Juga, pekerja wanita Islam harus diberikan pilihan sama ada untuk mematuhi kod etika tersebut.”

Presiden Persatuan Hotel Malaysia (MAH) Cheah Swee Hee dan Persatuan Pengusaha Hotel Christopher Raj berkata kumpulan mereka tidak mempunyai sebarang bantahan terhadap sebarang kod etika berpakaian. Mereka menambah pekerja hotel tidak dihalang daripada memakai tudung.

Bagaimanapun, Cheah berkata mana-mana pekerja yang memilih untuk memakai tudung mesti memilih warna yang diluluskan oleh hotel tempat mereka bekerja.

Pelbagai kumpulan hak dan aktivis mengkritik langkah kerajaan sejak Mujahid mengumumkannya.

  • Anwar dan Rafizi membisu dalam isu Petron

    20 tahun rakyat menderita bersama Anwar Ibrahim dalam perjuangan Refoirmasi daripada pemerintahan kuku besi dan diktator Mahathir Mohamad. Akhirnya pemerintahan ini diwarisi anak didik Mahathir menjadi kleptokasi sama dengan gurunya si Najib Razak.

    Dengan janji-janji bahawa Malaysia akan bebas daripada kronisme, neptokrasi dan kleptokrasi rakyat menumbang kerajaan BN dengan harapan cahaya sinar baharu dalam kerajaan baharu menjelang 2020.

    Hanya 3 hari daripada 100 hari janji itu nampak sinar, akhirnya malap dan terus malap. Rakyat tertipu dengan janji-janji manis, bulan dan bintang oleh PAKATAN HARAPAN. Istilah kini rakyat KENA KENCING.

    Anwar Ibrahim dan PKR idola dan simbol reformasi sudah menjadi parti yang berebut kuasa. Perbabahalan antara pimpinan PKR tidak dapat diselindungi lagi. Malah media massa menjadi saluran hentam menghentam, buruk memburuk antara satu sama lain. Benar kata-kata yang mereka semua asal daripada UMNO bila dapat kuasa dan kekayaan perangai UMNO menjelma semula, itu sifat semula jadi PKR.

    Anwar Ibrahim lebih utama matlamatnya nak menjadi Perdana Menteri lebih daripada yang lain. Apa yang Mahathir buat mereka tonton sahaja demi nak jaga jawatan bakal diwarisi.

    Anwar tidak lagi berani untuk membela nasib rakyat yang dianiaya seperti sebelum ini. Suaranya sudah tidak ada lagi. Dia bisu, buta dan tuli dengan penyelewengan Mahathir.

    Semua salah laku dan rasuah yang dilakukan Dr Mahathir dilindungi oleh Anwar kerana beliau takut jawatan perdana menteri beliau akan hilang.

    Semua orang tahu Petronas dan Shell masih lagi merupakan pembekal minyak petrol dan diesel semenjak 1997 untuk kegunaan kenderaan kerajaan tapi Kabinet kerajaan Pakatan Harapan (PH) “gila dan korup” kerana membiarkan Mahathir sesuka hati. Mereka juga buta, bisu dan tuli.

    Parti yang kononnya menjulang Islam Progresif Amanah pun sama, hanya menjadi PASU BUNGA dalam PH. Bila dah dapat jawatan sibuk dengan kekayataan dan jawatan untuk pimpinan mereka. Kalau tak dapat mereka memperjuangkan Husam Musa, Wan Rahim semua dah dapat. Matlamat mereka hampir tercapai. Dulu berada dalam PAS apa dapat. Lebih baik buat Islam Liberal, janji kjawatan dapat.

    Tak kan lah mereka tak tahu, Mirzan tu anak Dr Mahathir? Jadi keseluruhan barisan Kabinet ini stupid.

    SemutApi @ FireAnt
    http://semutapi-fireants.blogspot.com/

    : Rupanya 100 hari untuk mereka benar-benar mengikut apa yang BN buat sebelum ini, rompak harta rakyat....
  • Terima Kasih PH hadiah kemerdekaan ke-61 di bawah pemerintahan MahaQorun

    Hari ini kita sambut kemerdekaan dengan gembira. Esok kita boleh menangis puas-puas kerana bukan sahaja SST 10% kita kena. Kita kena pula cukai perkhidmatan 6% akan menjadikan 16%.

    Jangan sedih Lim Guan Eng kata harga barang turun, Tony Pua antara yang paling tinggi mendapat sokongan rakyat dengan majoriti 100k pun kata harga barang akan turun.

    Apa bodoh kita nak percaya kepada Abdul Hadi Awang. Dia tu boleh mengajar agama sahaja. Mana tahu politik dan ekonomi.

    Orang kapir yang baik lebih afdhal di sokong daripada orang Islam yang fasik kata ulama parti AMANAH dan IKRAM. apa kita nak susah.

    Tahniah sekali lagi

    : Politik ini boleh membodohkan orang yang cerdik, boleh kencing kepada rakyat yang bodoh....
  • PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST
  • jl ada sakit mental dah ni.....
  • PAS: Bahaya suara sumbang ancam Islam
    Mohd Khairuddin Aman Razali | Diterbitkan 24 Jul 2018, 5:14 petang | Dikemaskini 24 Jul 2018, 5:20 petang

    A+ A-
    KATA MP | Kerajaan dan semua ahli parlimen sama ada Islam atau bukan Islam berkewajipan untuk mempertahankan Islam.

    Tanggungjawab ini perlu dilaksanakan sesuai dengan Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan yang telah memperuntukkan “Islam ialah agama bagi Persekutuan”.

    Sebagai ahli badan legistatif, ahli-ahli parlimen sepatutnya lebih memahami tuntutan daripada peruntukan ini.

    Tambah pula, Tanah Melayu telah mempunyai peruntukan jelas mengenai kedudukan Islam sebagai agama negeri sejak dari sebelum merdeka. Perkara VII Perlembagaan Negeri Johor 1895 dan Fasal 51 Perlembagaan Negeri Terengganu 1911 lebih awal meletakkan Islam sebagai agama negeri.

    Menunjukkan, agama Islam itu begitu sebati sekali dalam adunan budaya dan amalan dalam negara ini sejak dahulu lagi sehingga diperundangkan dalam Perlembagaan.

    Ilmu ketatanegaraan Islam

    Justeru, adalah tidak wajar sekali jika berlaku dalam pentadbiran dan tindakan para pemimpin di negara ini yang bercanggah dengan kehendak dan ajaran agama Islam.

    Kerajaan juga mesti memahami bahawa adalah menjadi tanggungjawab pemerintah untuk "menegakkan Islam dan mentadbir dunia dengan Islam itu" seperti yang dijelaskan oleh para ulamak Islam dalam disiplin ilmu ketatanegaraan dan politik Islam.

    Apabila Islam ditegakkan maka agama-agama lain akan terpelihara untuk diamalkan secara aman dan damai kerana antara prinsip Islam ialah tiada paksaan dalam beragama.

    Salah satu kewajipan ini ialah memelihara agama Islam (hifz ad-din) itu sendiri pada dua aspek; (i) memastikan Islam itu kekal dan dilaksanakan serta diperkasakan, dan (ii) melindungi Islam daripada perkara-perkara yang membawa kepada kerosakan atau kemusnahannya.

    'Gesaan hapus kedaulatan Islam'

    Malangnya mutakhir ini, suara-suara sumbang yang memburukkan imej institusi dan undang-undang syariah; mahu agar umat Islam dibebaskan daripada ikatan undang-undang kawalan moral yang berasaskan agama, menuntut supaya semua agama diletakkan sama rata (transcendental unity of religion) dan menggesa supaya kedaulatan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan di negara ini dihapuskan seolah-olah tidak diberikan perhatian dan tidak dipandang berat oleh kerajaan.

    Tindakan ancaman terhadap Islam ini adalah sangat merbahaya kepada perpaduan dan keharmonian masyarakat berbilang kaum dan agama di negara ini.

    Oleh yang demikian, saya amat berharap agar Kerajaan dan semua Ahli Parlimen lebih bertanggungjawab untuk memelihara Islam di negara ini.

    Perkara ini telah saya tegaskan di Dewan Rakyat menerusi Ucapan Menjunjung Kasih Titah Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong yang saya sampaikan pada hari ini dan hari semalam.

    DATUK DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI ialah Ahli Parlimen Kuala Nerus dan juga pemimpin kanan PAS yang memegang jawatan Ahli Majlis Syura Ulamak PAS, Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dan Bendahari Dewan Ulamak PAS.

  • Parlimen Kapar paling sesuai utk Anwar bertanding..
    BAJET BOROS

    Kereta Nasional ke-3 bukti pemerintahan autokratik Tun M
    RIDAUDDIN DAUD 8 OGOS 2018
    FacebookTwitterWhatsAppEmailMore426
    Mohd Puad Zarkashi
    Mohd Puad Zarkashi
    A-A+ (Ubah saiz teks)
    KUALA LUMPUR - Pemimpin dalam kerajaan PH dianggap gagal sekiranya tidak mampu menyekat impian kereta nasional ketiga hasil ilham Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Ketua Umno Bahagian Batu Pahat, Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi berkata, kegagalan menyekat hasrat Dr Mahathir bermakna mereka membenarkan pentadbiran autokratik di bawah pimpinan Ahli Parlimen Langkawi itu.

    Menurutnya, jika pemimpin PH tidak membantah cadangan tersebut maka sah mereka takut kepada Dr Mahathir, takut kehilangan jawatan malah membuktikan mereka tidak takut kepada rakyat.

    [ARTIKEL BERKAITAN: Kerajaan lancar kereta Nasional 3.0 menjelang 2020]

    [ARTIKEL BERKAITAN: Malaysia bakal ada kereta nasional baharu: Tun M]

    [ARTIKEL BERKAITAN: Projek kereta nasional tingkatkan kemahiran rakyat]

    “Proton diswastakan pada 2012, hampir di’bailout’ apabila Dr Mahathir meminta Datuk Seri Najib Tun Razak menyuntik RM2 bilion kepada Proton.

    “Ketika itu Proton berhutang RM700 juta kepada vendor yang majoritinya Bumiputera. Jualan Proton merosot kepada 5,000 unit sebulan pada 2017 berbanding 200,000 unit sebelumnya.

    “Bahkan kerugian Proton pada 2016 ialah RM150 juta. Justeru apa perlunya Proton 2.0? Kenapa tidak dipulihkan saja Proton 1.0,” katanya memetik laporan Umno Online.

    Tambah beliau, banyak lagi keutamaan lain perlu diselesaikan berbanding mewujudkan projek kereta nasional yang baru.

    “Kalau kerajaan terpaksa memungkiri janji manifesto mereka atas alasan kewangan, kenapa kereta nasional baru mahu dilaksanakan? Tidakkah itu nanti membebankan rakyat.

    [ARTIKEL BERKAITAN: Semak semula projek kereta Nasional ketiga]

    [ARTIKEL BERKAITAN: 'Tiada siapa ingin lihat kereta nasional kedua...']

    “Sedangkan banyak keutamaan lain perlu diselesaikan. Antaranya harga kereta lebih murah seperti dijanjikan dalam Buku Jingga (Bajet Harapan). Lebih baik kemudahan pengangkutan awam dimodenkan,” ujarnya.

    Tambah bekas Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) ini, beliau tidak akan berasa hairan sekiranya jambatan bengkok akan dibina malah Formula 1 juga kembali mengaum di Malaysia.

    “Maka lama lagilah Dr Mahathir jadi PM (Perdana Menteri). Kempunan lagilah Anwar?,” soalnya.
    Jika tiada aral..selamatlh beliau naik tahta pm..namun dlm politik apa2 pun boleh berlaku..musuh berselerak..x semudah tu kan bang Shah..kawan pun boleh jd musuh..
    Hahahahamudahnyapaksheikoii2020..
    JIHAD TERHADAP KAFIR/MUNAFIK

    Kapal misi Gaza bawa wakil Malaysia dipercayai dirampas Israel

    KUALA LUMPUR: Sebuah kapal yang dalam misi kemanusiaan ke Palestin bersama 22 aktivis dipercayai dirampas Israel, ketika ia menghampiri Gaza.

    Ketua Pegawai Eksekutif Humanitarian Care Malaysia (MyCARE), Kamarul Zaman Shaharul Anwar berkata Kapal Al-Awda terputus hubungan komunikasi dengan pihak media Freedom Flotilla Coalition (FFC) dan dalam laporan terakhir radio kapal, ketua kapal menyatakan mereka melihat 4 kapal perang Israel sedang menghampiri kapal itu.

    Beliau berkata, pihaknya tidak dapat menghubungi wakil Malaysia dalam kapal itu menggunakan telefon satelit seperti biasa dan Pusat Pemantauan Just Future for Palestine (JFP) MyCARE turut terputus hubungan dengan anggota misi JFP.

    “Kami terputus hubungan dengan kapal itu pada 7.15 malam ini (waktu Malaysia) (1.15 petang waktu tempatan) dan (pada kedudukan) kurang 49 batu nautika dari Gaza,” katanya dalam satu kenyataan malam ini.

    : Isreal makin biadab..
    Sabelum tu lantik adik nurul jadi senator untk jawatan timb menteri. Baru lah cukup kow. Piji dgn jo gendang kaki lah meraikan. Azmin sudah kollu innallilah
    Reputasi Selangor terjejas dakwaan kronisme, kata MP PKR

    Pemimpin kanan PKR mendesak kepimpinan di Selangor menyiasat dakwaan kronisme dan nepotisme di dalam parti kerana ia berpotensi untuk menjejaskan reputasi kerajaan negeri.

    MP Sungai Petani Datuk Johari Abdul berkata walaupun beliau tiada maklumat mengenai dakwaan yang dibuat pemimpin AMK Selangor yang meletak jawatan daripada parti itu, namun terdapat asas bagi kepimpinan negeri untuk menyiasat perkara berkenaan.

    "Saya tidak ada maklumat tapi mengikut apa yang mereka kata, saya harap kerajaan Selangor siasat sebab tuduhan disebut agak serious.

    "Ia melibatkan bukan sahaja masalah imej tapi mungkin juga salah laku kewangan dan sebagainya," kata Johari kepada pemberita selepas suatu majlis di Ampang yang mengumumkan pasukan Rafizi Ramli dalam pemilihan PKR akan datang ini.

    Johari berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai peletakan jawatan Setiausaha Angkatan Muda Keadilan (AMK) Selangor Syed Badli Shah Syed Osman dan Ketua AMK Sabak Bernam Abdul Mutalib Ahmad kerana tidak berpuas hati dengan kepimpinan kepimpinan negeri.

    Semalam, Mutalib, menyatakan kekesalan kerana mendakwa tiada seorang pun belia dari Sabak Bernam dilantik sebagai ahli majlis tempatan dan mendakwa "taktik kotor dan kronisme telah menjadi kanser di parti" dan oleh itu memutuskan untuk meletak jawatan daripada PKR.

    Terdahulu semasa majlis itu, Johari diumumkan Rafizi sebagai pesaing untuk jawatan naib presiden PKR.

    : UMNO dan PKR ni spesis sama lahir daripada ibu yang sama....
    apa pun menanglah lah prk dulu.

    jika dia memilih utk bertanding d kawasan campuran d selangor atau pun wilayah persekutuan, belum tentu dia akan menang jika ia nya satu lwn satu (straight fight).

    kegiatan2 liwat nya yg lampau akan timbul kembali. Mcm mana PH ( tun m) hendak mempertahankan nya. saya akan tentang dia secara total saperti saya menetang rosmah/najib.

    we must not allow a potential 'despot' running d country. apa kurang nya ds wan azizah ? jika dia keberatan ts muhyiddin (jika dia masih sihat) atau ds azmin mampu menjadi pengganti tun m bila tiba masa nya.

    sudah tentu sekali bukan bekas banduan yg tlh d ampun atas kesalahan liwat nya.

  • Pak rahman jpc, count me in, in shaa Allah.
  • Pemilihan PKR: Adakah Azmin akan tumbang di tangan Rafizi?

    “Jom lawan Azmin!” Itulah mood yang sedang dibina secara tidak langsung oleh Rafizi Ramli yang melancarkan kempennya untuk berebut jawatan timbalan presiden PKR yang disandang Datuk Seri Azmin Ali.

    Dengan penyertaan Nurul Izzah Anwar, anak kepada Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail ini dan juga calon tunggal presiden PKR akan datang, Datuk Seri Anwar Ibrahim di dalam kem Rafizi, pemilik badan pemikir Invoke telah melahirkan persepsi inilah barisan yang dikehendaki keluarga presiden PKR.

    Sama ada persepsi itu betul mahupun tidak, asalkan persepsinya begitu, maka ia akan dianggap betul di dalam PKR kerana itulah makanan harian mereka.

    Apapun, niat Rafizi bertanding adalah untuk menyingkirkan Azmin dan kini ia diketahui umum. Apa pergeseran yang berlaku di antara mereka, hanyalah mereka yang tahu.

    Rafizi berkata, antara sebab beliau berebut jawatan timbalan presiden PKR ialah untuk membebaskan PKR daripada budaya “salam cium tangan” dan feudal serta budaya orang bawah tidak boleh menegur orang atas.

    Tiada hadiah untuk sesiapa yang dapat meneka kem mana yang dimaksudkan Rafizi sebagai pembawa budaya itu.

    Berbalik kepada Azmin, sebenarnya Rafizi adalah penyumbang terbesar secara tidak langsung kepada perkembangan pesat politik Azmin yang tidak diketahui umum.

    Sebelum Langkah Kajang yang dicipta Rafizi, Azmin cumalah seorang Adun biasa dan ahli Parlimen di Selangor. Ketika itu, yang memegang jawatan menteri besar Selangor ialah Tan Sri Khalid Ibrahim yang tidak sebulu dengan Azmin.

    Azmin mendapat durian runtuh apabila Langkah Kajang Rafizi gagal menaikkan Wan Azizah mahupun Anwar sebagai menteri besar Selangor dan jawatan itu jatuh ke tangan Azmin. Bermula dari situlah kerjaya Azmin berkembang pesat sehinggalah kini beliau menjadi menteri hal ehwal ekonomi.

    Meskipun Azmin ditekan dan diserang pelbagai arah di dalam PKR, kepetahan politik Azmin menyebabkan beliau sentiasa berada di depan Rafizi mahupun Anwar, dan kedudukan Azmin tidak pernah goyah, walaupun suatu ketika Rafizi pernah memegang jawatan setiausaha agung PKR.

    Contoh terbaru yang menonjolkan lagi kehebatan berpolitik Azmin di dalam PKR ialah siapa yang menggantikannya sebagai menteri besar Selangor.

    Ia bukan satu kebetulan Adun Dusun Tua, Amirudin Shari dipilih menggantikan Azmin sebagai menteri besar Selangor dan bukannya Dr Idris Ahmad seperti yang diwar-warkan media sebagai pilihan utama.

    Seperti Langkah Kajang, Azmin masih mendiamkan diri terhadap pendiriannya di dalam pemilihan PKR. Beliau membiarkan Rafizi melancarkan segala “kerjanya” dahulu.

    Baru-baru ini, ada 4 peletakan jawatan di dalam PKR Selangor yang didakwa tidak berpuas hati dengan amalan “kronisme dan nepotisme” di dalam lantikan ahli majlis.

    Dan kebetulan, isu ini mendapat perhatian Datuk Johari Abdul yang diumumkan Rafizi sebagai salah satu anggota pasukannya semalam yang menggesa “kepimpinan Selangor” menyiasat dakwaan kronisme dan nepotisme di dalam parti kerana ia berpotensi menjejaskan reputasi kerajaan negeri.

    Siapa pengerusi PKR Selangor? Sudah tentunya Azmin! Jadi, tidak perlulah kita teka siapa yang sedang disasarkan Johari daripada pasukan Rafizi di dalam gesaannya di atas.

    Tiada apa yang akan berlaku kepada Rafizi, sekiranya beliau tewas di dalam perebutan kuasa kali ini. Namun, jika Azmin dan pasukannya tewas, Azmin mungkin terpaksa kembali ke zaman sebelum Langkah Kajang.

    Apakah Azmin akan tumbang di tangan Rafizi kali ini?

    Ataupun Rafizi akan tersilap taktik lagi sehingga membawa kerugian kepada Anwar dan memberikan durian runtuh sekali lagi kepada Azmin sehinggakan akhirnya Azmin bakal menguasai PKR secara total dan bebas daripada kongkongan keluarga Anwar?

    Yang paling penting, apakah kesudahan yang diinginkan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad?

    TIMMY SAY

    : Jika silap langkap bukan sahaja Rafizi tumbang, tapi Anwar juga tumbang kerana dibelakang Azmin adalah Mahthir....
  • PH = UEC = LGBT = KOMUNIS = SEKULAR = LIBERAL

    Perkasakan sekolah tahfiz berbanding UEC
    AIMAN SADIQ ABDULLAH 31 JULAI 2018
    FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.8K
    Perkasakan sekolah tahfiz berbanding UEC
    Roslan
    A-A+ (Ubah saiz teks)
    KUANTAN - Tindakan PH mahu mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) walaupun bertentangan dengan Perlembagaan dan Dasar Pendidikan Kebangsaan menimbulkan kemusykilan.

    Exco Pemuda Pas, Roslan Md Esa berkata pihaknya tidak bersetuju dan membantah keras usaha tersebut kerana tidak bertepatan dengan masyarakat Malaysia hidup saling melengkapi antara satu sama lain tanpa mengira latar belakang kaum, agama dan bahasa.

    Menurutnya, walaupun masih di fasa awal cadangan namun, tuntutan UEC ini perlu dilihat daripada kaca mata perpaduan kaum serta kesan jangka masa panjang terhadap sistem pendidikan di Malaysia.

    "Bagi kami, kerajaan perlu memiliki keberanian untuk memperkasakan semua sekolah kebangsaan selain mengkaji semula kedudukan sistem pendidikan vernakular di negara ini.

    "Daripada meluluskan UEC lebih baik perkara itu diberi kepada sekolah tahfiz yang terlalu memerlukan pembelaan dan bantuan sokongan daripada kerajaan," katanya, semalam.

    Dalam pada itu, ditanya mengenai kewajipan penggunaan kasut hitam, Roslan berkata kerajaan perlu menggagap isu itu bukanlah sesuatu yang mendesak.

    "Seharusnya tangani terlebih dahulu isu-isu yang lebih mendesak. Contohnya beg sekolah berat terpaksa ‘dipikul’ murid, bebanan tugas guru yang tidak pernah selesai dan akses internet bertaraf ‘siput’ sedangkan guru-guru diminta memberikan pelbagai laporan secara dalam talian.

    "Itu belum lagi kurikulum yang sentiasa berubah-ubah yang amat menekan guru-guru dan anak-anak.

    "Yang jadi mangsa guru-guru sehinggakan ramai me­ngalami tekanan perasaan tetapi demi melaksanakan tugas dan amanah mendidik anak bangsa, mereka hadapi dan tempuhi juga," katanya.

  • Di blog Celah Gelegar, dikatakan DS Anwar telah memberi petunjuk bahawa ia telah memilih Permatang Pauh, dan saya kongsikan di sini komen saya di sana.

    john doeAugust 31, 2018 at 12:47 PM

    Salam Jumaat CG dan sahabat-sahabat semua.

    Betulkah Anwar sendiri yang sebut Permatang Pauh? Skrg bahan CG sudah banyak yang kelihatan 'pungutan di tepi jalan', asal ada untuk peleceh. Maka saya tidak boleh terus menerimanya sebagai benar.

    Kalau betoi ini komen saya :-

    Aduuuh.. Permatang Pauh..

    Kesian Nurul Izzah.. Cintanya kepada Permatang Pauh yang diharapkan berkekalan ke hujung penggal sekarang mahu diragut oleh papanya sendiri. Apa nak buat, sebagai wanita yang tidak bersuami, Izzah kenalah jadi anak solehah yang taat kepada papa selaku wali mujbirnya yang sah. Izzah tidak mempunyai pilihan lain sekiranya papa memintanya menyerahkan cintanya yang satu ini kepada papa.

    Walaubagaimanapun, Izzah kena ingat satu perkara lain iaitu aturan undang-undang seseorang YB yang sengaja letak jawatan akan kena cold storage daripada bertanding untuk tempoh tertentu. Sanggup atau tidak sudah bukan isu kerana perintah papa yang tidak melanggar syariat wajib ditaati.

    Kalau benarlah papa beridam mahu kembali ke Permatang Pauh, maka kita akan dapat lihat episod cerekarama yang menarik sebab Izzah dah kata tak akan kosongkan kerusinya untuk memberi laluan kepada papa.

    Kemudian harus diingat satu lagi perkara yang ramai orang tak tahu. Malah rasanya Anwar sendiri pun disebabkan terlalu selesa dengan kemenangan demi kemenangan di sini, dia terlupa untuk menilai sesuatu.

    Di Permatang Pauh ini jumlah ahli UmNo sahaja sudah cukup untuk memenangkan BN di dalam mana-mana pilihanraya. Tetapi kenapa sejak 20 tahun yang lalu BN sentiasa tewas di kerusi ini. Hanya ada satu jawapan dan inilah kebenarannya; ia disebabkan ramai ahli UMNO sendiri yang tidak memberikan undi mereka kepada calon BN semasa PRU mahupun PRK.

    Ia punya kaitan dengan perebutan dalaman di antara kem-kem yang wujud di dalam UmNo sendiri selain sebahagian ahli UmNo di sini ada yang masih berasa terhutang budi kepada Anwar di atas 'bantuan-bantuan' yang Anwar pernah berikan kepada mereka ketika menjadi TPM merangkap AP kawasan ini.

    Kini UmNo tidak lagi memegang kuasa, dan perebutan kuasa dalaman sudah hampir tiada. Tidak ada lagi kem A yang akan mencucuk gengnya untuk tidak mengundi calon BN semata-mata kerana calon itu dari Kem C.

    Ya betul, ada 3 kem; A, B dan C. Bayangkan 2/3 undi ahli-ahli UMNO sentiasa terlepas sebab ada 3 kem di sini, dan paling menarik ketua kem A sudah menjadi ahli PPBM.

    Ahli-ahli UMNO yang selama ini mengundi 'keluarga Anwar' (dan bukan mengundi PKR) kini pula rata-ratanya sudah merasa mereka telah pun membalas segala budi sdr Anwar kepada mereka apabila kak Wan telah pun menjadi TPM. Perasaan terhutang budi itu sudah tamat tempoh.

    Berlainan dengan Kak Wan mahupun Nurul Izzah yang lebih mudah untuk menang, sdr Anwar sebenarnya memiliki beban yang besar yang tidak mudah dilupakan oleh orang-orang Permatang Pauh.

    Walau apapun perjanjian yang wujud di antara pak Syeikh dengan Tun, pak Syeikh takkan mampu lari dari stigma ini.

    Ada kebarangkalian sekiranya pak Syeikh kembali bertanding di sini, dia akan kalah. Silap haribulan kalah dengan calon bebas saja pun.

    Apa pun kita tunggu sajalah drama yang sudah menghampiri klimaks ini.

    Wallahu a'lam
    Dana kekayaan negara patut dikendalikan seperti syarikat lain dan ini bermakna pertimbangan politik perlu dikecualikan daripada lembaga pengarah,” kata Cenbet dalam satu kenyataan kepada FMT.

    Menurutnya, jika ada tujuan politik khas untuk dana itu, ia perlu dinyatakan dengan jelas sebagai sebahagian misi untuk diketahui dan dilaksanakan pihak pengurusan, serta bertanggungjawab kepada rakyat.

    “Dengan adanya profesional dalam lembaga pengarah, kerajaan boleh mengkritik lembaga pengarah jika berlaku salah urus.”

    Katanya, demokrasi matang di seluruh dunia mengelakkan amalan melantik ahli politik menguruskan pelaburan dibiayai awam dan Malaysia perlu mengelakkan satu lagi kegagalan atau misi menyelamat disebabkan campur tangan politik.

    “Ini juga sejajar pembaharuan institusi yang disokong kerajaan baru.”

    Isnin lalu, Jabatan Perdana Menteri mengumumkan pelantikan 5 ahli lembaga pengarah baru, iaitu Dr Mahathir sebagai pengerusi, menggantikan Datuk Seri Najib Razak yang meletak jawatan pada 31 Mei lalu.

    Azmin bersama ahli Majlis Penasihat Kerajaan, Tan Sri Mohd Hassan Marican, bekas timbalan gabenor Bank Negara, Dr Sukhdave Singh dan bekas pengarah eksekutif Suruhanjaya Sekuriti, Goh Ching Yin pula dilantik sebagai ahli lembaga pengarah Khazanah.


    : Politik matang mana-mana didunia tidak melantik ahli politik mengurus pelaburan tapi Mahathir buat apa yang selama ini BN buat. TAK ADA BEZA....
    1. Kengkawan semua..korang tau tak apa hadiah yang akan diberikan oleh Rejim Haprakan ni sempena sambutah hari kemerdekaan ke 61 tahun ni ????

      Korang pun sedar kan...Lebih sebulan yang lalu, Rejim Pakatan Hancing ni telah berjaya MEMBUNUH sistem cukai GST berusia 5 tahun kerana dituduh menjadi punca kenaikkan kos sara hidup.

      Padahal, cukai GST sebanyak 6 peratus itu banyak memberikan sumbangan dan bantuan kepada rakyat secara menyeluruh terutama kepada golongan B40.

      Bermula esok, 1 September 2018, selepas lebih 100 Hari Rejim Pakatan Hancing tu memerintah, maka lahirlah SST yang dikenakan pada kadar 10 + 6 peratus.

      Apa yang pasti, Rejim Pakatan Hancing tu mengakui bahawa kelahiran SST esok akan menyebabkan harga barang terus melonjak naik dan mereka tidak dapat mengawalnya.

      Belum pun cukai SST tu dilahirkan esok, harga barang memang dah sedia mahal. Dalam masa yang sama, pelbagai bantuan kepada rakyat pula dihapuskan dengan alasan tak nak rakyat jadi malas kononnya.

      Itu la Malaysia Baru yang diimpikan oleh Pendedak Rejim Pakatan Hancing ni. Diorang seronok apabila harga barang semakin meningkat dan bau badan diorang pulak kelat hancing pemimpin atasan...ini lah hadiah terbaik yang pernah mereka terima sejak negara tercinta ini merdeka..setuju tak ????
    2. Sobat2 ku sekelian di blog ni..Dah tentu kita terbaca bermacam2 komen oleh rakyat Msia yang waras berkaitan dengan Petron, milik anak Tun M yang telah mendapat kontrak membekalkan minyak untuk kenderaan milik kerajaan Msia di negara ni kan ????

      Respon Rejim Pakatan berkaitan isu lantikan syarikat minyak Petron sebagai Pembekal kepada kenderaan rasmi sangat mengecewakan.

      Mereka mendakwa kononnya Petron bukan dilantikan atas alasan kroni. Tetapi nak wujudkan persaingan yang sihat diantara pembekal minyak sedia ada seperti Petronas dan Shell.

      Pokok pangkalnya, Rejim Pakatan Hancing boleh cipta SERIBU SATU alasan nak menghalalkan syarikat anak Tun Mahathir dapat kontrak melalui amalan Kronisme...dan tanpa melalui tender terbuak !!!

      Yang pastinya, syarikat Petron tu milik anak kepada Perdana Menteri seperti yang didakwa oleh Rafizi ni. Takkan pulak Si Rafizi ni nak menyokong amalan Nepotisme dan Kronisme kan.

      Kalau sebelum ini, sibuk sangat diorang dakwa Kerajaan BN amalkan Kronisme. Sekarang diorang jilat balik taik sendiri. Pendedak Rejim jugak yang bau hancing....tak abis kena tipu oleh Rejim haprakan dari 9 mei sampai sekarang ni bhai!!!
    3. geng najis meroyan.....

      kengkawan......merdeka tahun hadiah paling berharga......"1malaysia" dah kena tanam hidup2! tak ada lagi "1"......yg tinggal 1najib....itu pun tak lama lagi!
    4. Rakan2 sekelian..lupa lak..selamat menyambut hari kemerdekaan Msia kali ke 61. Tak abis2 lagi diperkatakan rakyat marhaein berkaitan syarikat minyak Petron, milik anak Madey dapat kontrak dengan kerajaan Msia ni kan. Tak caya..cuba lah pasang telinga kat mana2 kedai kopi, warung atau restoran mamak, dah tentu tajuk utama perbualan depa ialah berkaitan dengan isu ni beb !!!!

      Bila anak dapat kontrak TM dalam tempoh 5 Hari selepas ayah jadi Perdana Menteri, Pendedak Rejim kata, "Takpe. Anak dia bukak syarikat halal. Tak pakai duit rakyat".

      Bila syarikat minyak Petron yang didakwa milik anak dia dapat kontrak bekal minyak kepada kenderaan rasmi, Pendedak Rejim kata, "Petron hanya Salah Satu. Masih ada pembekal lain. Nak wujudkan persaingan sihat dalam negara".

      Bantuan Sara Hidup Nelayan, Petani dan Pekebun Kecil dihentikan. Peneroka Felda dah tak dapat insentif. BR1M dimansuhkan. Semua projek infrastruktur kemudahan awam yang direncana untuk rakyat dibatalkan...tup..tup..pecah khabar, syarikat anak Madey yang tak pasal2 dapat tender tu pulak dengan kerajaan.

      Alasannya, Negara banyak berhutang. Semua salah Najib. Semua salah BN. Tapi dalam masa yang sama, anak beranak sakau harta rakyat depan mata. Pendedak Rejim ternganga je dapat bau hancing satu badan...jadi memang betul lah telahan rakyat marhaein macam aku ni yang mengatakan Madey dan nepotisme serta kronisme ni berpisah tiada bhai!!!
    5. pedulik apa aku justice lege ka geng najib ka
      pi jahanam----

      hidup tun M dan DSAI
    6. hidup tun M dan DSAI
      hidup tun M dan DSAI
      hidup tun M dan DSAI
      hidup tun M dan DSAI
    7. hidup tun M dan DSAI
      hidup tun M dan DSAI
      hidup tun M dan DSAI
      hidup tun M dan DSAI
    8. hidup tun M dan DSAI
      hidup tun M dan DSAI
      hidup tun M dan DSAI
      hidup tun M dan DSAI
    9. hidup tun M dan DSAI
      hidup tun M dan DSAI
      hidup tun M dan DSAI
      hidup tun M dan DSAI
    10. hidup tun M dan DSAI
      hidup tun M dan DSAI
      hidup tun M dan DSAI
      hidup tun M dan DSAI
    11. hidup tun M dan DSAI
      hidup tun M dan DSAI
      hidup tun M dan DSAI
      hidup tun M dan DSAI
    12. Sobat2 ku sekel;ian..kau orang ada tertengok tak gambar2 perarakan sempena sambutan hari kemerdekaan pagi tadi yang kini tular di media sosial. Cuaba kau orang bandingkan gambar2 tu dengan gambar2 sambutan hari kemerdekaan era kerajaan BN dulu...tentu kau orang setuju betapa sambutan era BN lebih meriah berbanding tahun ni kan !!!!

      1. Kalau dibandingkan perarakan Hari Kemerdekaan hari ini di Putrajaya dan perarakan semasa zaman pemerintahan DS Najib Tun Razak di Dataran Merdeka, raut wajah YDP Agong lebih ceria sewaktu dulu. Tapi nampak sangat raut wajah YDPA langsung tak ceria....apasal eeerk?????

      2. Kita fikir baik sajalah. Mungkin pemilik Air Asia. TS Tony Fernandes, tidak menyedari bahawa Jalur Gemilang terjatuh dan berada di kakinya semasa berbual dengan salah sorang pegawai tertinggi ATM tu.


      3. Tidak pasti apa yang hendak digambarkan oleh salah satu kumpulan perarakan Hari Kemerdekaan ini. Zombies? Hantu Jepun? Tribute to komunis? Only in Penang.

      4. Adakah kebetulan baju korporat untuk sambutan Hari Kemerdekaan ke 61 adalah berdasarkan warna syarikat minyak PETRON? Saja nak tanya...korang perasan tak persamaannya tu bhai ????

      Adakah ini sebagai satu cara yang halus untuk meraikan syarikat milik anak Tun M kerana dihadiahakan tender membekal minyak kepada kerajaan Msia ???? Ada sesapa yang boleh beri pencerahan lanjut berkaitan isu tu ????
    13. Sobat2 ku di blog ni...Tentu kau orang dah terbaca kenyataan media yang dikeluarkan oleh AG, Tommy Thomas and Friends yang kini tular di media sosial hari ini.

      Daalm kenyataan resmi tu, Peguam Negara, Tommy Thomas menarik diri daripada menjadi ketua pasukan pendakwaan dalam kes menentang bekas Perdana Menteri, DS Najib Tun Razak dan pendakwaan berkaitan 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

      Apa guna Kerajaan Malaysia baharu lantik Tommy Thomas sebagai Peguam Negara jika kes-kes pendakwaan terhadap DS Najib Tun Razak diantiknya peguam lain untuk mengetuai pendakwaan.

      Sepatutnya, dia lah yang paling layak untuk mengetuai pasukan pendakwaan tu...macam yabg selalu dibuat oleh AG2 yang lepas seperti TS Apandi dan TS Ghani Patail.

      Rugi lah kerajaan membayar gaji yang cukup2 tinggi padanya kalau dia tak mampu melaksanakan tugas2nya pulak.

      Fakta menarik bagi kes 1MDB adalah Kertas Siasatan pun belum lengkap dan diserahkan kepada Jabatan Peguam Negara, Peguam Negara sudah melantik TS Gopal Sri Ram sebagai Ketua Pasukan Pendakwaan.

      Ketiadaan Kertas Siasatan bermaksud TIADA kertas pendakwaan yang kononnya sudah tersedia sejak zaman TS Gani Patail seperti mana dicanang-canang oleh Tun Dr Mahathir sewaktu kempen PRU14 yang lepas.

      Ayat yang terakhir Kenyataan Media di atas yang berbunyi, “komitmen kami untuk mendakwa mereka yang bertanggungjawab dalam kleptokrasi terbesar dalam sejarah dunia” seolah-olah telah menjatuhkan hukuman sebelum dibicarakan.

      Proses mahkamah adalah untuk menegakkan keadilan dengan mencari kebenaran yang sebenar dan bukannya untuk menghukum.

      Tidak salah kalau kita katakan bahawa Kerajaan PH terbentuk dari hasil fitnah yang maha dasyat kerana memainkan isu 1MDB dan DS Najib Tun Razak tanpa bukti.

      Dan tak mustahil jika kita katakan ada kemungkinan besar kerajaan Msia akan kalah dan DS Najib akan dibebaskan dari segala pertuduhan karut marut tu bhai ...Aminnn !!!!!
    14. Fuuuh...Tahniah lah UMNO kerana telah memulang paku buah keras kepada Lim Kit Sial dan DAPigs mengenai isu OSA ni !!!!

      Ketua Penerangan UMNO, Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah membidas sikap parti Dap yang tiba-tiba membisu dengan keputusan kerajaan Pakatan Harapan (PH) untuk menyemak semula dan mengekalkan Akta Rahsia Rasmi 1972 (OSA).

      Sedangkan menurutnya, suara merekalah yang paling lantang menentang akta itu selama ini dan malah suara mereka semakin lantang menjelang pilihan raya umum ke-14 (PRU14) yang lalu.

      “Sebelum berkuasa pelbagai saranan dibuat dan Dap melalui apa cara menonjolkan diri, merekalah kononnya jaguh memperjuangkan kebebasan media, bersuara, hak asasi dan sebagainya.

      Namun apabila bila sudah berada di kerusi kuasa segalanya berubah, malah semakin nampak mula mencengkam bagi mengekalkan kuasa.

      “Persoalan saya adakah pemimpin mereka seperti Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng leka dan terlena ketika ini apabila berada dalam kerajaan sekarang, dan mengangguk saja kepada apa jua keputusan Perdana Menteri kerana impian berkuasa telah mereka perolehi?

      “Tun Dr Mahathir Mohamad berkata OSA amat perlu agar jemaah menterinya ‘tidak membocorkan apa-apa rahsia kerajaan’. Dalam erti kata lain, ia bertujuan menutup mulut anggota kabinetnya, termasuk lapan orang daripada Dap,” katanya dalam satu kenyataan media, di sini hari ini.

      Tambah Shamsul, ini bermakna tidak ada sesiapa pun, termasuk rakyat, boleh menjadi ‘whistleblower’ terhadap sebarang salah laku kerajaan.

      “Oleh itu, banyak perkara ditutup termasuklah perkara yang berkaitan laporan yang sepatutnya dibentangkan oleh Majlis Penasihat Kerajaan selepas 100 hari PH memerintah.

      “Kita pelik dengan sikap Dap ini kerana ia adalah sebahagian daripada janjinya kepada rakyat sebelum PRU. Namun, dengan kedudukan Dap sekarang, apabila mereka sudah berkuasa segalanya berubah demi kepentingan politik mereka.

      “Jadi saya harap rakyat sedar dan melihat betapa besarnya muslihat yang Dap lakukan demi masa depan kuasanya dan parti ini tidak boleh dipercayai,” tegasnya.

      Sehubungan itu, Shamsul turut menimbulkan persoalan di mana pula hak rakyat untuk mengetahui sesuatu kepincangan di dalam pentadbiran kerajaan.

      “Apakah hak perundangan yang ada hanya untuk mereka membongkar kononnya berlaku salah laku kerajaan lalu dan menimbulkan persepsi buruk bagi menutup kelemahan mereka?

      “Lim Guan Eng, sebagai Menteri Dap yang paling kanan di dalam Kabinet Dr Mahathir, nampaknya hanya menjadi ‘boneka’ kepada PH dan tidak mampu merumuskan apa-apa pakej rangsangan ekonomi untuk negara, dan sehingga kini tidak dapat menjawab penyusutan nilai rizab antarabangsa Bank Negara.

      “Begitu juga, Guan Eng masih belum dapat menjawab isu kemerosotan nilai mata wang ringgit di paras RM4.10 berbanding dolar Amerika. Ini memperlihatkan kegagalan beliau sebagai Menteri Kewangan yang keadaan ini memberikan pelbagai kesan negatif kepada kerajaan dan rakyat,” ujarnya lagi.

      Malah lebih memalukan jelas Shamsul, Kit Siang sendiri, yang dulu lantang mengkritik kerajaan umpama singa garang, kini sudah jadi ‘singa hilang gigi’ apabila diam tidak menentang isu OSA dan kepincangan dalam kerajaan.

      Sangat jelas, peranan Dap yang dulu garang menentang secara membabi-buta dasar-dasar kepentingan awam yang diperkenalkan oleh kerajaan sebelum ini, kini sudah bertukar umpama ‘tikus yang sedang menikmati keju’ walaupun kepincangan yang dibuat kerajaan hari ini, berlaku di depan mata mereka, sinisnya.

      Justeru, Shamsul yang juga Ahli Parlimen Lenggong berkeyakinan parti Dap sedang menikmati hasil agenda dan perjuangan mereka selama berpuluh tahun.

      “Apabila sudah berkuasa, mereka kini berusaha mengekalkan kuasa. Justeru segala prinsip yang diperjuangkan selama ini, hilang demi kuasa. Malah saya yakin mereka akan terus mencari jalan mengekalkan kuasa walau dengan apa cara sekalipun,” katanya.

      Memang betul lah Haprakan ni semua cakap tak serupa bikin...taunya propa aje lah !!!!
    15. Kengkawan semua..ini satu lagi berita yang kurang enak didengar oleh Madey dan Rejim Haprakannya tu...iaiti berkaitan sambutan besar2an yang diterima oleh DSZH sebagai tetamu Raja Saud !!!!

      MESRA… Belum pernah berlaku dalam sejarah, pemimpin pembangkang sesebuah negara Islam diiktiraf kerajaan Arab Saudi dan dijemput hadiri majlis rasmi Raja Salman Abdulaziz Al-Saud.

      Lebih unik, jemputan khas itu sebenarnya hanya dihadiri sejumlah pemimpin negara, ketua kerajaan dan menteri kanan yang datang menunaikan ibadah haji di Tanah Suci serta diraikan baginda bersempena Hari Raya Aidiladha.

      Lucunya, ketika Menteri Agama di Jabatan Perdana Menteri, Mujahid Yusof Rawa ‘bangga’ kongsi gambar beliau di Istana Mina dalam majlis tersebut menerusi akaun sosial Facebook, ramai netizen pula tegur pemimpin PAN itu.

      Apa tidaknya, bukan sahaja wakil kerajaan Pakatan Harapan (PH) ada di situ, malah Ketua Pembangkang yang juga Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi pun berada di tempat sama serta lebih diberi fokus netizen.

      Bayangkanlah imej beliau yang disiarkan secara langsung melalui program khas stesen televisyen kebangsaan Arab Saudi kelmarin kemudian tular luas dalam kalangan pengguna media sosial tempatan berbanding Mujahid sendiri.

      Secara umum, bukan mudah kerajaan Arab Saudi sanggup ‘buang masa’ jemput Ahmad Zahid yang tiada lagi apa-apa jawatan pun dalam kerajaan Malaysia, tetapi dirai Raja Salman pada acara formal di istana semayam baginda.

      Bahkan, pemerintah Arab Saudi itu ketika bertitah seolah-olah sindir kerajaan PH kerana bertindak biadab menutup Pusat Keamanan Antarabangsa Raja Salman di Putrajaya yang operasi ditanggung sepenuhnya oleh baginda sendiri.

      Raja Salman namun ulangi komitmen negara itu bagi perangi keganasan puak pelampau sambil beri gambaran yang semacam merujuk tindakan Malaysia tarik pasukan tentera ditugas khas kawal keselamatan Makkah dan Kaabah.

      Meskipun tidak sebut secara terbuka, bagi yang faham senario geopolitik Asia Barat, tentu maklum imej hubungan kurang mesra Tun Dr. Mahathir Mohamad dengan Arab Saudi susulan fitnah beliau dalam isu dana RM2.6 bilion.

      Akibat PH sengaja eksploitasi cerita derma peribadi kerabat diraja Arab Saudi itu, tidak hairanlah kuota jemaah haji Malaysia kembali kepada 30,200 orang pada kali ini dibandingkan lebih 40,000 orang beberapa tahun sebelum itu.

      Natijahnya sehingga kini, perdana menteri dengan usia tertua di dunia itu ‘tidak berani’ pula bertemu Raja Salman, apatah lagi buat lawatan rasmi ke Arab Saudi berbanding era Datuk Seri Najib Tun Razak sepanjang sembilan tahun.

      Riyadh sudah sampai ‘isyarat’ amaran kepada Putrajaya, dan penghormatan Raja Salman meraikan Ahmad Zahid secara simbolik beri gambaran awal: kerajaan PH berhentilah buat fitnah jahat terhadap UMNO!

      Kalau Madey dan PH tak faham lagi sindiran tu..tak tau lah nak cakap macam mana lagi bhai !!!!
    16. Rakan2 seperjuangan...

      Kenapa masih ada 'tikus pengecut' berkeliaran tak abis2 membuat selerakan sampah di laman orang walau dicemuh & dimaki hamun - apa dia juga jenis muka tebal berkulit babi macam pasangan klepet yg masyhur itu ker....??

      Orang2 Jepun telah tunjukkan satu dunia contoh bagaimana mereka mengutip sampah di stadium ketika Piala Dunia B/sepak di Perancis baru2 ini. Sementara sempena bulan sambutan hari kemerdekaan, satu slot di tv kita mengadakan kempen patriotisme 'sayangi negara' dgn khidmat paling mudah iaitu jaga kebersihan persekitaran kita, pungut sampah jika nampak tanpa menunggu petugas.

      Apakah si Tonggeng Kejora Bangsat tidak ambil pelajaran & masih berterusan menyelerakkan bahan2 sampah.....??

      Haramjadah betul budak tak makan bahasa nih....!!
    17. Kengkawan semua ..korang persan tak, sejak Rejim haprakan ni jadi kerajaan, tak terdengar langsung apa2 janji mereka untuk memperbaiki nasib para peneroka seperti yang dijanjikan semasa kempen PRU dulu..dah lupa ke janji2 mereka tu haah ????

      Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Razali Ibrahim meluahkan rasa khuatir Felda tidak lagi menjadi agenda utama kerajaan Pakatan Harapan (PH) hari ini berbanding apa yang dilakukan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) terhadap warga peneroka Felda sebelum ini.

      Menurutnya, Felda sangat dekat dengan pentadbiran kerajaan BN sebelum ini di mana pelbagai insentif dan bantuan yang telah diberikan oleh kerajaan BN terhadap peneroka Felda.

      “Ini dapat kita lihat apabila Hari Peneroka disambut secara besar-besaran. Tetapi di bawah pemerintahan kerajaan hari ini, kita dapat lihat tidak ada sambutan Hari Peneroka sepertimana sebelum ini.

      “Saya khuatir, bukan sahaja kerajaan hari ini tidak melunaskan janji-janji mereka terhadap peneroka Felda, tetapi Felda kini sudah tidak menjadi agenda utama kepada kerajaan hari ini.

      “Perkara ini memberikan kesan yang besar kerana terdapat 112 ribu keluarga peneroka, termasuk dengan hasil yang biasa memberikan sumbangan kepada kehidupan mereka dan kepada pendapatan negara, bakal terjejas.

      “Politik, politik jugalah. Tetapi jangan kita persiakan kejayaan Felda yang diiktiraf di seluruh dunia. Tidak ada di tempat lain di dalam dunia yang ada model seperti Felda ini.

      “Malah banyak negara termasuk Indonesia pernah datang ke negara kita untuk melihat bagaimana kita membangunkan Felda untuk dilaksanakan di negara mereka,” ujarnya.

      Beliau berkata demikian ketika menjadi ahli panel dalam diskusi ‘100 Hari PH Tipu’ dengan tajuk ‘Felda: Mana Janji?’ yang bersiaran secara langsung melalui medium facebook rasmi UMNO Online malam tadi.

      Beliau seterusnya berharap agar Felda tidak mengalami semula zaman suram yang pernah berlaku di bawah pentadbiran Tun Mahathir ketika menjadi Perdana Menteri Keempat, di mana sektor komoditi seperti Felda tidak diberikan perhatian yang sewajarnya.

      “Sebab itu saya menyatakan kerisauan kerana nampaknya jalan cerita dalam pentadbiran kerajaan hari ini lebih kurang sama sepertimana pada masa pentadbiran perdana menteri yang keempat sebelum ini.

      “Pada zaman pentadbiran perdana menteri keempat dulu, Felda tidak pernah mendapat bantuan kerajaan. Segala pembangunan infrastruktur di dalam Felda itu dibangunkan dengan menggunakan hasil pendapatan dari perniagaan mereka. Perkara ini mungkin ramai yang tidak tahu.

      “Hanya di zaman pemerintahan Pak Lah (Tun Abdullah) dan Datuk Seri Najib, kerajaan telah memberikan Felda satu peruntukan tetap untuk pembinaan jalan raya, paip air yang mana memang menjadi tanggungjawab kerajaan untuk membinanya. Dan banyak inisiatif-inisiatif yang diwujudkan oleh kerajaan BN sebelum ini untuk membantu warga peneroka Felda ini,” jelasnya.

      Justeru, beliau yakin bahawa peneroka Felda boleh menilai sendiri bagaimana komitmen kerajaan BN sebelum ini untuk membantu warga peneroka Felda dengan pelbagai inisiatif yang diwujudkan, di mana hampir satu bilion diberikan kepada peneroka Felda selama lima tahun hanya bermula di dalam Rancangan Malaysia Ke-11.

      “Semenjak dari tahun 90-an, Felda tidak pernah menerima sebarang peruntukan atau bantuan daripada kerajaan persekutuan dan peruntukan serta bantuan itu hanya mula diterima pada Rancangan Malaysia Ke-10 dan Ke-11.

      “Jadi, saya yakin peneroka boleh menilai, bagaimana Felda itu diangkat kembali, di mana selepas zaman kegemilangan, kemudiannya sedikit diketepikan dan hari ini, di bawah kerajaan BN sebelum ini ditingkatkan kembali nama Felda itu sendiri.

      “Saya berharap agar Felda tidak melalui semula zaman suram sebelum ini kerana jika ini berlaku, maka pendapatan kepada negara akan terjejas dan apa yang lebih penting, nasib peneroka Felda itu sendiri akan turut terjejas,” tegasnya.

      Nak tanya lah..man perginya suara Mazlan Aliman uyang begitu lantang membela para peneroka sebelum ni..dah dapat apa2 keer ????
    18. Shahbudin dot com: ANWAR MASUK KABINET JUN 2019?http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/08/anwar-sertai-kabinet-jun-2019.html
    Friday, 31 August 2018
    MALAM AMBANG MERDEKA ANJURAN BERSATU BATU DISAMBUT MERIAH 
    Meskipun banyak pihak turut mengadakan sambutan ambang merdeka sempena kemerdekaan negara yang ke-61, program anjuran Bersatu Bahagian Batu di Jalan Sentul Pasar malam tadi merupakan acara yang boleh diberikan pujian.

    Selain sambutan yang meriah dengan kehadiran orangramai yang cukup membanggakan, program juga dipenuhi dengan pelbagai acara yang menyeronokkan.

    Selain persembahan akuistika kemerdekaan dan mengibar bendera Malaysia, acara lain yang diadakan ialah pertandingan Whasapp terpantas, Whatsapp Trivia, Flash Mob Kemerdekaan dan Countdown Salute To Malaysia.

    Acara kemuncak ialah nyanyian lagu Negaraku pada tepat jam 12.00 tengah malam dan kemudian diikuti dengan acara menaikkan bendera Malaysia sebagai tanda kecintaan kepada negara sudah merdeka selama 61 tahun lamanya.


    Seterusnya, Ketua Bersatu Bahagian Batu merangkap Pengerusi Bersatu Wilayah Persekutuan, Kapt (B) Suhaimi Yahya menyampaikan ucapannya dengan antara lain menekankan tentang keharmonian, perpaduan dan kesatuan yang terbina selama ini dalam negara haruslah dikekalkan sampai bila-bila.

    Beliau juga mengucapkan terima kasih kepada rakyat yang berani membuat perubahan dalam pilihanraya umum lalu yang sekaligus membebaskan negara daripada cengkaman kleptokrasi yang mengancam masa depan negara.


    Dalam program ini, selain dipenuhi dengan pelbagai acara di mana hadirin begitu sporting dan beramai-ramai mengambil bahagian, hidangan berupa BBQ kepak ayam, spaghetti, kentang goreng dan minuman ringan juga turut disediakan secara percuma.

    Merdeka, merdeka, merdeka dan tahniah kepada Bersatu Bahagian Batu atas program yang amat bermakna ini. 

    Apa komentar dorang dengan entry Saudara (ShahbudinHusin 31/08/2018). kali ini: 

    76 comments:

    Bersatu tolong lah buck up dengan pentadbiran keahlian. Jangan katakan kad keahlian tak dikeluarkan, ada juga rungutan nombor keahlian pun tak diberikan. Yang dah habis tempoh keahlian 1 tahun pun tak diperingatkan sambung keahlian. Orang nak jadi ahli dan sokong pun dah jadi hilang minat. Tak boleh ke letak sorang dua atau outsource pentadbiran keahlian? Buat macam program2 kad2 konsumer. Ada get in touch program. Ada reminders. Bukan korang tak ada emel ahli. Malas aku nak cakap lagi lah. Pi lah hangpa shiok sendiri.

  • Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
    Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
    Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

    Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
  • Dah lama aku dia ni...pasal menggunakan kata2 lucah san kesat pandai sangat. Harap2 dia ni bukan bangsa Melayu. Bahasa menunjukkan bangsa...macam mana Melayu nak maju..tak gitu
  • PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA
  • Terima Kasih PH hadiah kemerdekaan ke-61 di bawah pemerintahan MahaQorun

    Hari ini kita sambut kemerdekaan dengan gembira. Esok kita boleh menangis puas-puas kerana bukan sahaja SST 10% kita kena. Kita kena pula cukai perkhidmatan 6% akan menjadikan 16%.

    Jangan sedih Lim Guan Eng kata harga barang turun, Tony Pua antara yang paling tinggi mendapat sokongan rakyat dengan majoriti 100k pun kata harga barang akan turun.

    Apa bodoh kita nak percaya kepada Abdul Hadi Awang. Dia tu boleh mengajar agama sahaja. Mana tahu politik dan ekonomi.

    Orang kapir yang baik lebih afdhal di sokong daripada orang Islam yang fasik kata ulama parti AMANAH dan IKRAM. apa kita nak susah.

    Tahniah sekali lagi

    : Politik ini boleh membodohkan orang yang cerdik, boleh kencing kepada rakyat yang bodoh.... 
  • ini keje manusia yg. dulunya bergelar "KEJORA"
    DULU buat pantun yang penuh penghinaan pada Tun
    skarang dah takut macam tikus

    yang heran aku, ada juga pensyarah jambu minat dia
    aku yang hansomm langsung pensyarah tu tak layan
  • Mat Sabu kena jawab mana datang 12 lagi jet pejuang?

    Menteri Pertahanan, Mat Sabu di dalam Sidang Parlimen berkata, hanya 4 jet pejuang TUDM yang mampu terbang. “Hanya empat daripada pesawat mampu terbang dengan baik dan baki 14 masih dalam pembaikan,” katanya.

    Semalam, seorang netizen yang menghadiri raptai perarakan Hari Kemerdekaan Ke-61 di Putrajaya mendapati ada 16 jet pejuang membuat pertujukan udara.

    16 jet oejuang berkenaan membentuk angka 61 melambangkankan 61 tahun negara telah mencapai kemerdekaan.

    Dari mana datangnya lebihan 12 jet pejuang? Adakah kita telah mengimpot jet pejuang daripada negara jiran seperti Indonesia, Singapura atau Thailand? kata netizen berkenaan.

    Atau adakah ini jet pejuang Malaysia dan Menteri Pertahanan tidak tahu apa yang beliau cakap di Parlimen tempoh hari tanyanya lagi.

    : Jangan-jangan rakyat dikencing untuk dapat simpati bahawa PH masuk kerajaan semuanya rosak, duit tak ada dan banyak perkara kena baiki dan pokoknya KAMI TAK BOLEH LAH TUNAI JANJI MANIFESTO... kah kah kah.... 
  • satu lagi aku nak bagai tau,
    dia ni juga kategori LGBT,
    DIA jual jub..... kat chow Keat,

    hari-hari hisap rokok John!!!
    dulu emak dia bunting karabau
  • 2 acara dibatalkan, sindiran tajam Agong kepada kerajan PH

    Istana negara membatalkan dua acara rasmi bersempena sambutan ulang tahun hari keputeraan rasmi Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V yang dijadual pada 9 Sept depan iaitu istiadat hari keputeraan rasmi dan jamuan teh diraja.

    Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara Datuk Wan Ahmad Dahlan Ab Aziz, mengumumkan perkara itu dalam satu kenyataan malam ini.

    Menurutnya, Sultan Muhammad V juga menitahkan agar peruntukan perbelanjaan untuk kedua-dua acara berkenaan dikembalikan semula kepada kerajaan untuk disalurkan kepada Tabung Harapan Malaysia.

    "Manakala acara-acara rasmi sempena sambutan ulang tahun keputeraan rasmi baginda yang lain tetap diteruskan seperti mana yang telah dirancang.

    "Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XV Sultan Muhammad V menzahirkan ucapan terima kasih kepada kerajaan melalui Jabatan Perdana Menteri yang telah merancang acara-acara rasmi sempena sambutan ulang tahun hari keputeraan rasmi baginda bagi tahun 2018," katanya.

    : Itu sebab kot tiba-tiba Mahathir tutup Tabung Harapan kononnya ada syarikat manipulasi....
  • Cara SPRM menggunakan media dalam siasatan tidak profesional

    Kenyataan Media Peguam kepada Dato Hasanah Abdul Hamid, Mantan Ketua Pengarah Bahagian Penyelidikan JPM.

    1. Ketika di mahkamah semalam, semasa pendengaran permohonan reman oleh SPRM terhadap anakguam kami, kami telah di nafikan untuk memperolehi sebarang maklumat berkaitan penyiasatan SPRM ke atas anakguam kami atas alasan kononnya jika di bekalkan maklumat tersebut kepada kami, ianya akan mengganggu proses siasatan dan mungkin akan menyebabkan gangguan kepada saksi2 lain atau menyebabkan apa2 bukti kes di hapuskan.

    2. Kami memahami “alasan” yang di berikan oleh Pegawai Penyiasat SPRM berkenaan dan menghormatinya.

    3. Namun pada hari ini, kami di kejutkan dengan pengumuman demi pengumuman yang di buat oleh SPRM kepada media iaitu berkaitan rampasan duit USD6.3 juta yang di katakan dari sumber timur tengah melalui anakguam kami.

    4. Kami terkejut dengan “pendedahan maklumat siasatan” oleh SPRM sendiri kepada pihak media dan berita ini di sensasikan media sehingga memprejudiskan hak anakguam kami untuk membela diri.

    5. Bukankah pendedahan melalui media ini akan menjejaskan siasatan oleh SPRM sendiri dan mungkin beberapa jejak bukti akan di musnahkan oleh orang yang belum di tangkap dan mungkin akan menyebabkan mrk melarikan diri apabila mereka telah mendapat maklumat percuma dari media bahawa penyiasatan ke atas anakguam kami adalah berkaitan dengan urusan rasmi antara mereka selama ini.

    6. Jika SPRM merahsiakan daripada kami semua maklumat ini atas alasan “boleh mengganggu siasatan”, mengapa SPRM boleh pula membocorkan ” bukti siasatan” kepada media?

    7. Adakah menjadi trend agensi penyiasat sekarang ini untuk mendedahkan semuanya di media untuk di perdebatkan oleh “rakyat hakim negara” yang tak mengetahui hujung pangkal kes ini?

    8. Ketika di soal Majistret semalam di mahkamah, Dato Hasanah secara terbuka memaklumkan kepada mahkamah bahawa tugas2 beliau ketika menjadi Ketua Pengarah Bahagian Penyelidikan JPM adalah terikat dengan Akta Rahsia Rasmi dan beliau tidak boleh mendedahkan sebarangan maklumat berkaitan tugas rasmi beliau kepada SPRM.

    9. Kami memahami adalah fokus utama Kerajaan Malaysia Baru untuk membuka seberapa banyak pekung pentadbiran kerajaan lama dan pendedahan sensasi melalui media massa adalah cara yg kerap di gunakan.

    10. Seseorang itu tidak bersalah selagi belum di sabitkan kesalahan oleh Mahkamah.

    11. Setakat hari ini, Dato Hasanah dan 7 orang lagi pegawai beliau yang sedang di tahan reman BELUM DI TUDUH MELAKUKAN APA2 KESALAHAN DI MAHKAMAH.

    12. Jadi setiap spekulasi yang melibatkan kesemua anakguam kami adalah tidak berasas buat masa ini kerana siasatan masih berjalan dan belum selesai.

    13. Kami akan memantau keghairahan SPRM mensensasikan segala2nya di media ini dan pastinya kami telah bersedia untuk membela kesemua anakguam kami mengikut hak mrk yang di jamin perlembagaan berdasarkan tugasan rasmi mrk sebagai penjawat awam yang telah bertindak menurut perintah.

    Sekian terima kasih.

    8.20 pm
    30 Ogos 2018

    Tetuan Azam Aziz Shaharudinali & Co
    : Nampaknya kerajaan baru cuba untuk mensensasikan kononnnya kerajaan sedang membenteras penyelewengan tapi pada hakikatnya kerajaan cuba tutup kelemahan pentadbiran yang ada dengan banyak kesilapan pentadbiran....
  • PENYAMUN BELASAH PEROMPAK

    Lantik Petron timbul konflik kepentingan: Najib
    JANATUL FIRDAUS YAACOB 31 OGOS 2018
    FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.6K
    Datuk Seri Najib Tun Razak
    Datuk Seri Najib Tun Razak
    A-A+ (Ubah saiz teks)
    KUALA LUMPUR – Pelantikan Petron Fuel International Sdn Bhd (Petron) sebagai salah satu pembekal rasmi bahan api untuk kegunaan kerajaan dijangka akan menimbulkan konflik kepentingan memandangkan syarikat itu terkait anak Perdana Menteri, Mirzan Mahathir.

    Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, keputusan kerajaan itu akan membenih persepsi negatif di minda rakyat Malaysia.

    “Itu (persepsi) yang berlegar di minda ramai rakyat Malaysia hari ini.

    “Sudah tentu timbul soal pemilik Petron yang boleh menjadi konflik dari segi keputusan dari sudut moral,” katanya ketika ditemui media di Taman Botani Perdana dalam program berkelah bersama Datuk Seri Najib sempena merdeka ke-61, di sini, hari ini.

    Najib yang juga bekas menteri kewangan berkata, ramai yang berpendapat lebih wajar Petronas sahaja yang jadi pengedar minyak kepada kenderaan rasmi kerajaan sebab Petronas milik negara dan rakyat Malaysia.

    “Petronas merupakan syarikat milik negara dan rakyat Malaysia. Jadi akan timbul persoalan mengapa Petronas dibenarkan diganggu gugat sumber pendapatannya melalui perbelanjaan Kerajaan tidak lain tidak bukan oleh Kerajaan Malaysia sendiri.

    “Petronas mempunyai stesen di hampir semua kawasan di Malaysia dan sudah tentu bersama dengan Shell, merupakan kombinasi yang memadai untuk kenderaan kerajaan Malaysia.

    “Jika alasannya adalah untuk kemudahan, mengapa Caltex dan BHP diketepikan sedangkan mereka mempunyai bilangan stesen yang hampir sama dengan Petron? Soalnya.

    Najib yakin ramai yang berpendapat lebih wajar Petronas yang menjadi pengedar tunggal kepada kenderaan rasmi kerajaan kerana Petronas milik negara dan rakyat Malaysia.

    "Bahkan Petronas merupakan sebuah syarikat yang sudah menjadi kebangsaan negara jadi akan timbul persoalan mengapa syarikat yang berjaya di peringkat antarabangsa lebih kepada 40 negara,” tambahnya.

    Semalam, Kementerian Kewangan menjelaskan pelantikan Petron bukanlah sebagai pembekal tunggal minyak petrol dan diesel kenderaan kerajaan.

    Menurut kementerian itu, selain Petron, syarikat minyak Petroliam Nasional Bhd (Petronas) dan Shell Malaysia masih lagi merupakan pembekal bahan api itu sejak 1997.

    “Pelantikan ini dibuat secara pentadbiran kerana ia adalah berkaitan dengan urusan operasi dan tidak melibatkan sebarang implikasi kewangan kepada Kerajaan.

    “Melalui kelulusan ini, kerajaan memperoleh lebih banyak pilihan di antara Petronas, Shell dan Petron dan dapat membuka peluang serta persaingan yang sihat di kalangan pembekal minyak petrol dan diesel,”katanya.

    Bagaimanapun, isu yang timbul ialah Petron telah mengesahkan Mirzan ialah ahli lembaga syarikat induknya Petron Corporation Filipina. Beliau dipilih sebagai pengarah Petron Corporation pada 13 Ogos 2010 dan memegang 1,000 saham.

    Di bawah undang-undang kecil syarikat, seseorang itu harus menjadi pemegang saham untuk layak sebagai pengarah.
  • Epidemik liberalisme, sekularisme
    DR MOHD AZMIR MOHD NIZAH 31 OGOS 2018
    FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
    Epidemik liberalisme, sekularisme
    Sekularisme itulah yang sebenarnya endemik dan menjadi epidemik kepada masyarakat Malaysia.
    A-A+ (Ubah saiz teks)
    PENYATAAN demi penyataan yang mengelirukan muncul. Semuanya atas slogan Malaysia baharu, seolah-olah selepas kemenangan Pakatan Harapan pada PRU14 lalu, Malaysia perlu melalui proses dekonstriksi dalam membina negara.

    Terkini, kenyataan Pengurus Program Sisters in Islam (SIS), Shareena Sheriff yang mendakwa Islam sebagai endemik yang menyelubungi sama ada dalam aspek legislatif, judisiari mahupun eksekutif. Islam juga dilihat sebagai penyakit yang mempengaruhi pendidikan, ekonomi dan juga sosial masyarakat.

    Telahan oleh individu tersebut memperlihatkan betapa cetek pengetahuan dan tuli terhadap citra Malaysia ini. Mungkin kerana pengaruh pendidikan luar, ataupun pengalaman lampau beliau yang menjadi nadi kepada komitmennya itu.

    Walau apa pun pandangan tersebut, ia membawa konotasi negatif dan berniat jahat. Agenda sekularisme yang dicanangkan ini juga mendedahkan bahawa Shareena masih dalam pemikiran kolonial yang jelas bertentangan dengan norma Islam dan Melayu.

    Sekularisme muncul kerana bentakan Renaissance mahupun Enlightenment kerana pengaruh total institusi gereja di Eropah. Tetapi di Malaysia, kedaulatan dan kehebatan watan Melayu lebih awal daripada humanisme Barat.

    Makanya, sekularisme itulah yang sebenarnya endemik dan menjadi epidemik kepada masyarakat Malaysia. Islam bukan sahaja sebagai fahaman dan pegangan dalam beragama, tetapi ia adalah cara hidup.

    Dalam isu ini, Shareena seolah-olah melihat Islam sebagai beban. Jika itulah paradigma yang dipunyai oleh Shareena, maka silakan. Tetapi janganlah menggeneralisasikan pandangan tersebut. Shareena tidak bertoleransi dengan kepelbagaian yang ada.

    Manakala etnik itu merupakan pengenalan sama ada untuk pembinaan polisi mahupun identifikasi sesebuah kawasan mahupun negara. Seharusnya sebagai ahli dalam sebuah suruhanjaya mahupun syarikat, Shareena seharusnya lebih cakna tentang perlembagaan dan agenda besar Perlembagaan Malaysia.

    William Petersen (1997) menyatakan, kepelbagaian inilah yang akan mewujudkan masyarakat plural berbudaya yang harmoni. Jadi, setelah merdeka selama 61 tahun ini, kepelbagaian inilah yang menjadi nadi kepada kewujudan Malaysia.

    Jelas, sekularisme dan liberalisme yang merangkak masuk dalam citra Melayu Islam Malaysia telah mula berjalan dengan lagak, sehingga cuba menolak kepentingan majoriti.

    Memetik tulisan Dr Yusuf al-Qaradawi, sekularisme bukan dicipta untuk Muslim, dan bukan untuk menyelesai masalah Muslim. Begitu juga yang berlaku dalam forum tersebut.

    *Penulis ialah Pengarah, Pusat Pengajian Teras Universiti Sains Islam Malaysia
  • Lantik Petron undang persepsi politik
    TUAN BUQHAIRAH TUAN MUHAMAD ADNAN 31 OGOS 2018
    FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.4K
    Lantik Petron undang persepsi politik
    Isu Petron sebagai pembekal minyak kerajaan. Gambar kecil: Awang Azman
    A-A+ (Ubah saiz teks)
    PUTRAJAYA - Keputusan kerajaan melantik Petron Fuel International Sdn Bhd (Petron) sebagai pembekal minyak kepada kenderaan kerajaan mengundang persepsi politik.

    Ini berikutan kedudukan anak Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, Mirzan sebagai pengarah syarikat induk Petron, Petron Corporation di Filipina.


    Penganalisis politik, Profesor Madya Dr Awang Azman Awang Pawi berpendapat bahawa kerajaan perlu memberi respon segera bagi menyakinkan rakyat.

    "Ia perlu dijelaskan agar tidak berlaku kehilangan kepercayaan dan keyakinan rakyat dalam jangka panjang terhadap politik kerajaan PH," katanya.

    Menurutnya, persepsi politik kadang kala lebih 'hidup' daripada realiti sebenar.

    "Dalam media sosial sudah tular isu ini dan pastinya terdapat beberapa pihak yang tak berpuas hati.

    "Ada pihak mahu semak dan imbang berlaku dan tidak mahu ada unsur-unsur nepotisme dan kronisme berlaku meskipun ia sekadar persepsi," katanya.

    Beliau berkata, pihak kedua iaitu penyokong tegar PH sudah tentu tidak mahu persepsi ini dijadikan isu oleh pembangkang.

    Manakala katanya, pihak ketiga iaitu pembangkang akan mengambil kesempatan persepsi politik ini untuk menggunakan isu ini bagi melemahkan kerajaan PH.

    "Realiti sebenar ia bukan monopoli dan hanyalah satu daripada tiga pembekal bahan api kepada kerajaan berdasarkan sepucuk surat lantikan yang tersebar dalam media sosial," katanya.
  • PENYAMUN HENTAM PEROMPAK

    Rakyat terbeban pada 1 September ini?
    MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI 30 OGOS 2018
    FacebookTwitterWhatsAppEmailMore5K
    Najib
    Najib
    A-A+ (Ubah saiz teks)
    KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menjangkakan pelaksanaan cukai Jualan dan Barangan (SST) pada 1 September ini bakal memberi impak besar kepada rakyat.

    Ahli Parlimen Pekan itu berkata, pelaksanaan enam peratus cukai perkhidmatan dan 10 peratus cukai jualan itu nyata akan memberikan tekanan yang besar kepada rakyat di negara ini.

    "Saya jangka kenaikan 10 dan enam peratus atas barang-barang yang disenaraikan.

    "Setengah barang akan naik harga tapi pengangkutan pun akan naik enam peratus.

    "Ada setengahnya akan beri impak sekali ganda maknanya perkhidmatan seperti lori dan sistem penghantaran pun akan naik enam peratus. Jadi rakyat akan tanggung kenaikan yang agak besar kesannya," katanya kepada media dalam sidang media di Sekolah Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah, sebentar tadi.

    Menteri Kewangan, Lim Guan Eng hari ini berkata SST perlu dilaksana mulai 1 September ini bagi mengelak kerajaan beroperasi dalam keadaan defisit.

    Katanya, tanpa pelaksanaan sistem percukaian berkenaan, kerajaan akan mengalami kekurangan hasil sebanyak RM4 bilion pada tahun ini.

    Dalam pada itu, ketika mengulas mengenai keadaan ekonomi semasa, Najib berkata rakyat kini terus dicengkam.

    "Kalau sebiji tayar boleh dikatakan RM500, jadi kalau 10 peratus maknanya sudah naik RM50. Malah ada sesetengah tayar tu harga lebih daripada itu. RM1800 pun ada.

    "Pasang pun kena cukai. Ini semua akan bawa kepada tekanan harga kepada rakyat.

    "Ada orang kata kalau Najib ada ringgit akan turun. Sekarang namun tidak ada lagi dahsyat. Itu masing-masing jawab," katanya lagi.
  • Pendedahan Azam Baki prejudis?
    TUAN BUQHAIRAH TUAN MUHAMAD ADNAN 30 OGOS 2018
    FacebookTwitterWhatsAppEmailMore822
    Pendedahan Azam Baki prejudis?
    Datuk Hasanah Abdul Hamid
    A-A+ (Ubah saiz teks)
    PUTRAJAYA - Pasukan peguam bela bekas Ketua Pengarah Organisasi Perisikan Luar Malaysia (MEIO), Datuk Hasanah Abdul Hamid (MEIO) menyifatkan tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendedahkan maklumat siasatan berhubung rampasan AS$6.3 juta kepada media telah memprejudiskan anak guam mereka.

    Tetuan Azam Aziz Shaharudinali & Co dalam kenyataannya berkata, pihaknya terkejut dengan pengumuman demi pengumuman yang dibuat SPRM.

    "Jika SPRM merahsiakan daripada kami (peguam) berhubung maklumat ini atas alasan boleh mengganggu siasatan, mengapa pula bebas membocorkan (kononnya) bukti siasatan kepada media?," soalnya.

    Menurutnya, pendedahan melalui media akan menyebabkan beberapa jejak bukti dimusnahkan oleh individu yang belum ditangkap dan melarikan diri selepas mendapat maklumat secara percuma.

    "Adakah menjadi trend agensi penyiasat sekarang ini untuk mendedahkan semuanya di media agar diperdebatkan oleh rakyat hakim negara yang tak mengetahui hujung pangkal kes ini?" katanya.

    Pasukan peguambela itu juga berkata, ketika disoal majistret semalam, Hasanah secara terbuka memaklumkan kepada mahkamah bahawa tugas-tugas beliau ketika menjawat jawatan itu adalah terikat dengan Akta Rahsia Rasmi.

    "Beliau tidak boleh mendedahkan sebarang maklumat berkaitan tugas rasmi kepada SPRM,"katanya.

    Tambahnya, pihaknya memahami adalah fokus utama kerajaan baharu untuk membuka seberapa banyak pekung pentadbiran kerajaan lama dan mendedahkannya kepada media.

    "Seseorang itu tidak bersalah selagi belum di sabitkan kesalahan oleh mahkamah dan sehingga hari ini Hasanah dan tujuh yang lain belum lagi dikemukakan pertuduhan.

    "Jadi setiap spekulasi yang melibatkan kesemua anak guam kami adalah tidak berasas buat masa ini kerana siasatan masih berjalan dan belum selesai," katanya.

    Sehubungan itu, pihaknya terus memantau keghairahan SPRM.

    "Pastinya kami telah bersedia untuk membela kesemua anak guam kami mengikut hak mereka yang di jamin perlembagaan berdasarkan tugasan rasmi mereka sebagai penjawat awam yang telah bertindak menurut perintah," katanya.

    Hari ini, Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki dalam sidang media mengumumkan sejumlah AS$ 6.3 juta dirampas dipercayai mempunyai kaitan dengan Hasanah.
  • Tuduhan Islam endemik biadab
    MOHAMAD HAFIZI MOHD SAID 31 OGOS 2018
    FacebookTwitterWhatsAppEmailMore355
    Zamri Hashim
    Zamri Hashim
    A-A+ (Ubah saiz teks)
    IPOH - Tindakan menyifatkan Islam sebagai endemik adalah satu kebiadaban dan tuduhan berat.

    Timbalan Mufti Perak, Zamri Hashim berkata, pandangan itu juga jelas menggambarkan kejahilan atau keegoan terhadap arahan ALLAH S.W.T serta kemuliaan Islam sebagai satu cara hidup yang lengkap.

    "Usaha memisahkan peranan agama dalam kehidupan adalah salah dalam ajaran Islam. Ia bertentangan dengan status negara ini sebagai negara Islam yang dicontohi oleh negara-negara lain," katanya ketika mengulas penganjuran Forum Malaysia Baru:61 Tahun Selepas Merdeka, Adakah Etnik dan Agama Masih Penting?.

    Terdahulu, sebuah akhbar tempatan melaporkan menerusi forum itu, Pengurus Program Sister in Islam (SIS), Shareena Sheriff mendakwa Islam telah menjadi satu endemik yang memberi kesan

    kepada hampir semua aspek pentadbiran, perundangan dan badan eksekutif negara.

    Mengulas lanjut, Zamri berkata, kerajaan perlu mengambil tindakan tegas terhadap penganjur dan panel program terbabit.

    "Tindakan ini untuk memperbetulkan tanggapan yang salah dan penegasan yang jelas kepada masyarakat," katanya.
  • Lokman syak Hasanah disabotaj, tapi...
    Anne Muhammad | Diterbitkan 31 Ogs 2018, 12:22 tengah hari | Dikemaskini 31 Ogs 2018, 1:00 petang
    A+ A-
    Anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno mengesyaki bekas pegawai tertinggi badan perisikan kerajaan disabotaj orang bawahannya apabila ada surat ditulis kepada Agensi Perisikan Pusat (CIA) bagi meminta bantuan AS untuk kerajaan BN.

    Kata Datuk Lokman Noor Adam beliau "mendapat maklumat" kononnya Datuk Hasanah Abdul Hamid itu tidak bersalah, sebaliknya ada pihak lain sudah memperdayakannya.

    "Saya (dapat) maklumat daripada belah dia (Hasanah) yang mengatakan bahawa orang bawah dia yang mainkan dia," katanya tanpa memberi penjelasan lanjut kepada media di Kuala Lumpur hari ini.

    Bagaimanapun calon BN yang kalah pada pilihan raya kecil Sungai Kandis di Selangor 4 Ogos lalu itu menegaskan, jika Hasanah memang menulis surat bagi meminta bantuan CIA, ia satu kesalahan yang berat.

    Kata Lokman, pihak berkuasa wajar menyiasat bekas pengarah Pertubuhan Perisikan Luaran Malaysia (MEIO) itu n mengambil tindakan sewajarnya jika terbukti bersalah.

    "Bagi saya kalau ketua perisik tulis surat kepada CIA itu adalah satu kesalahan yang tidak boleh dimaafkan.

    "Tapi kita harap pihak berkuasa siasat... kalau betullah memang dia sengaja menulis surat itu, kita kena ambil tindakan.

    "Kita tak boleh bertoleransi dengan mana-mana pengkhianat negara," katanya.

    Terdahulu Lokman hadir bersama Datuk Seri Najib Razak di majlis perkelahan dengan bekas perdana menteri itu di Taman Botani, Kuala Lumpur.

    Turut memeriahkan sambutan isteri Najib, Rosmah Mansor.

    Untuk rekod Hasanah yang sebelum ini pernah menjadi pengarah Pertubuhan Perisikan Luaran Malaysia (MEIO) ditahan pihak berkuasa pada Selasa lalu.

    Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia kemudian diberi kebenaran oleh mahkamah untuk menahan reman Hasanah selama lima hari mulai 29 Ogos untuk membantu siasatan mengenai dana bernilai berjuta-juta dolar AS yang disyaki ada kaitan dengan 1MDB.

    Lokman sebelum itu ditanya mengenai surat yang menampilkan tandatangan Hasanah kepada CIA untuk meminta AS memberi sokongan kepada Najib jika BN menang tipis dalam pilihan raya umum (PRU) lalu.

    Hasanah kemudian menjelaskan kepada media, surat tersebut tiada kena-mengena dengan Najib.

    Lokman yang juga presiden Pemantau Malaysia Baru berkata mana-mana pihak tidak boleh mengharap bantuan luar bagi mendapatkan kuasa.

    Ditanya sama ada surat itu benar-benar bertujuan mengharapkan sokongan dari Rumah Putih untuk Najib terus menjadi perdana menteri, Lokman berkata: "Bullshit (mengarut)."
  • Kajian: Belia mungkin tukar sokongan jika HARAPAN gagal laksana tugas
    Diterbitkan 30 Ogs 2018, 8:00 malam | Dikemaskini 30 Ogs 2018, 11:34 malam
    A+ A-
    Walaupun mengundi Pakatan Harapan pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14), golongan muda dilihat berhati-hati terhadap kerajaan baru dan bersedia mempertimbangkan untuk menyokong parti politik lain, menurut satu kajian.

    Kajian Iman Research bertajuk "Persepsi Belia di Malaysia Baru" menunjukkan golongan muda mungkin menukar sokongan mereka kepada parti yang boleh membawa pertumbuhan dan kemajuan yang lebih baik kepada negara.

    Pengarah program badan pemikir itu, Badrul Hisham menjelaskan para pesert lebih bimbang mengenai apa yang boleh ditawarkan oleh ahli politik berbanding parti yang diwakili mereka.

    "Mereka mencari pemimpin yang boleh dipercayai, mereka yang memperjuangkan agenda belia [...] seperti menghasilkan lebih banyak pekerjaan dan menawarkan lebih banyak kebebasan.

    "Adalah jelas bahawa belia tidak mengikuti garis parti. Mereka lebih matang dan melihat individu (pemimpin),"katanya.

    Kajian itu juga menunjukkan golongan belia membantah projek kereta nasional baru yang diumumkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini.

    Memetik statistik Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), kajian itu mengatakan 40.9 peratus pengundi pada PRU14 berumur antara 21 dan 39 dan oleh itu membentuk demografi berpengaruh dalam pilihan raya.

    Kajian yang dijalankan melalui perbincangan kumpulan fokus dengan 40 peserta berusia 18-35 itu melibatkan mereka dari Lembah Klang, Pulau Pinang, Johor, Terengganu dan Sabah.

    Kajian itu juga meminta pendapat golongan muda mengenai pemimpin politik tertentu dari HARAPAN dan pembangkang.

    Tak puas hati dengan Anwar, Wan Azizah

    Majoriti peserta berkata mereka "tidak selesa" dengan kebangkitan presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas PRU14.

    "Biarlah dia menjadi ikon Reformasi, lebih baik baginya untuk bersara, bermain dengan cucu. Beri ruang kepada wajah baru," kata seorang.

    Mereka juga bimbang terhadap pengaruh Anwar ke atas isterinya, yang juga Timbalan Perdana Menteri, Datuk Dr Wan Azizah Wan Ismail.

    Rata-rata mereka berpendapat Wan Azizah terlalu menonjolkan peranannya sebagai isteri Anwar dan kelihatan hanya mengikut arahan suaminya itu.

    "Dia dilihat sebagai boneka, banyak keputusannya diprogramkan atau dipengaruhi oleh Anwar Ibrahim," kata seorang peserta.

    Sementara itu, golongan muda juga melihat parti pembangkang sebagai 'lemah', namun kebanyakan mereka percaya Anggota Parlimen Rembau Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar boleh menjadi pemimpin yang cemerlang.

    Rata-rata mereka juga menyatakan rasa kagum dengan pestasi terkini yang ditunjukkan anggota Parlimen Pontian, Datuk Ahmad Maslan di Dewan Rakyat.

    "Ahmad Maslan tidak lagi bingung (bingung). Hujahnya mempersoalkan penghapusan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) masuk akal," kata seorang peserta.

    Laporan penuh mengenai kajian itu dijangka akan diterbitkan oleh Iman Research di laman web mereka minggu depan.
  • Gobind jangan wujudkan suasana 'tikam menikam'
    AHMAD ISMADI ISMAIL 31 OGOS 2018
    FacebookTwitterWhatsAppEmailMore31
    Gobind jangan wujudkan suasana 'tikam menikam'
    Tan Chee Teong bergambar dengan penduduk di Bandar Tun Hussein Onn
    A-A+ (Ubah saiz teks)
    BALAKONG - Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh Deo disarankan agar tidak mewujudkan situasi 'tikam-menikam' dalam kempen PRK Dun Balakong.

    Calon MCA, Tan Chee Teong berkata, Gobind seharusnya berfikir cara bagaimana hendak menyelesaikan dan meringankan beban yang dihadapi rakyat pada ketika ini.

    “Beliau juga tidak seharusnya mempolitikan isu kerajaan lalu, lagipun BN dalam lipatan sejarah, sudah kalah pada PRU14, sepatutnya Gobind Singh memberi idea bagaimana untuk meringankan beban rakyat,” katanya.

    [ARTIKEL BERKAITAN: MCA membisu isu skandal kerajaan BN: Gobind]

    Chee Teong berkata demikian mengulas kenyataan Gobind yang menggesa MCA menjelaskan kepada rakyat kenapa ia tidak mempertahankan hak rakyat walaupun pelbagai penyalahgunaan kuasa dan penyelewangan wang dilakukan oleh kerajaan terdahulu yang dianggotainya.

    Menurut Gobind, MCA bukan sahaja membisu dalam hal seperti skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), malah mencemuh PH bermain politik apabila membongkarkan isu penyelewengan dana syarikat pelaburan strategik negara tersebut.

    Mengulas lanjut, Chee Teong berkata, jika PH dan MCA masih ‘tikam-menikam’, ia tidak akan memberi kebaikan kepada rakyat.

    “Saya tidak mahu mengulas isu kerajaan terdahulu. Sebagai parti konstruktif, kita mesti lakukan apa yang terbaik untuk rakyat,” katanya mengulas mengenai kenyataan Gobind pada sesi ceramah PH sempena PRK Balakong di sini, malam tadi.

    Chee Teong berkata, beliau juga enggan menjawab isu yang dibangkitkan oleh Gobind itu dan menyerahkan perkara tersebut kepada MCA pusat.

    "Saya tak akan campur tangan dalam hal ini. Kalau boleh saya tak mahu jawab,” katanya.

    Dalam ceramah itu, Gobind turut menyatakan tindakan MCA untuk bertanding atas benderanya menunjukkan parti itu kini malu untuk dikaitkan dengan BN dan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.
  • Jangan merdeka sekadar pada nama: Hadi
    RAZIATUL HANUM A.RAJAK 31 OGOS 2018
    FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.2K
    Jangan merdeka sekadar pada nama: Hadi
    A-A+ (Ubah saiz teks)
    KUALA LUMPUR - Kemerdekaan kali ini perlu diisi dengan makna sebenar bukan sekadar hanya pada nama.

    Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, tidak ada guna melaungkan kemerdekaan namun pada hakikatnya masih dijajah daripada segi sistem dan budaya penjajah yang negatif.

    “Saya mengharapkan sempena ulang tahun kemerdekaan ini, kita melakukan muhasabah, semak dan perhitungan supaya kita mengisi kemerdekaan dengan cara yang sebenar bukan merdeka yang kosong juga dengan pengaruh luar.

    “Tidak ada makna...walau penjajah sudah balik ke negaranya tapi pengaruh seperti undang-undang, budaya dan sistemnya yang negatif masih kita amalkan. Bukan bermakna kita jadi bangsa yang jumud.

    “Kita menerima kebaikan daripada semua. Jangan kita kekalkan perkara negatif zaman penjajah, itu mesti kita buang. Oleh itu, kita sambut kemerdekaan kali ini dengan penuh semangat dan muhasabah kembali untuk memperkasa kemerdekaan supaya kita dapat kemerdekaan sebenar,” katanya ketika menyampaikan Perutusan Hari Kemerdekaan 2018, hari ini.

    Katanya, makna sebenar merdeka perlu diisi dengan mendaulatkan agama Islam sebagai

    agama yang memerintah bukan diperintah mengikut sistem yang diwarisi zaman penjajah.

    “Termasuk juga memperkasakan bahasa Melayu sebagai bahasa kerajaan, rasmi dan ilmu kerana nak lahirkan rakyat berilmu kena guna bahasa negeri itu sendiri bukan bahasa asing.

    “Kita kena sedar mana-mana negara yang berpegang pada prinsip bahasa dia sendiri seperti Jepun, Korea, China menjadi negara yang maju,” katanya.

    Dalam pada itu, beliau mengingatkan agar pejuang-pejuang dulu yang membantu tanah Melayu mencapai kemerdekaan tidak dilupakan

    “Dulu ada raja yang syahid, dibuang negeri, berjihad dan ulama-ulama muncul perjuangkan kemerdekaan malangnya mereka dilupakan...sepatutnya dimasukkan dalam sejarah kemerdekaan,” katanya.

    Beliau juga mengimbau detik ‘kerjasama’ Pas dan Umno sekitar tahun 1950-an ketika memperjuangkan kemerdekaan negara.

    “Perjuangan selepas Perang Dunia Kedua melibatkan tokoh parti politik daripada Pas, Umno, termasuk MCA dan MIC. Di mana wakil Pas dan Umno ke Bandung mewakili tanah Melayu dalam persidangan tahun 50-an.

    “Walaupun kita berbeza pendekatan, pendapat, penerimaan syarat-syarat kemerdekaan seperti jus soli yang beri kerakyatan kepada pendatang yang dibawa oleh British di mana Pas tak setuju tapi Umno setuju.

    “Di mana pada dasarnya kita menerima kemerdekaan tetapi dari segi teknikal banyak perkara yang berbeza. Sebab itu kita kena sedar, perkara teknikal itu boleh berubah, dipinda,” katanya.

    Katanya lagi, Perlembagaan sepatutnya perlu dipinda ikut kesesuaian masa termasuklah mendaulatkan Islam itu sendiri, memperkasakan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa ilmu mesti diperjuangkan.
  • NASIB BAIK ADA PENYAMUN TOLONG TEGUR PEROMPAK

    Najib rasa Guan Eng tak akan umum peruntukan untuk tahfiz dalam bajet
    By Khairil Ashraf - August 30, 2018
    Share

    KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak rasa Menteri Kewangan Lim Guan Eng tidak akan mengumumkan peruntukan untuk institusi tahfiz dalan Bajet 2019.

    Bekas perdana menteri berkata, kerajaan Pakatan Harapan (PH) tidak mungkin akan menyambung langkah Barisan Nasional (BN) menyediakan peruntukan untuk institusi tahfiz yang dilaksanakan sejak 2016.

    “Sudah tentu dari segi peruntukan dana yang diperlukan, saya tak percaya akan disambung oleh mereka,” katanya pada sidang media selepas Majlis Tahlil dan Solat Hajat Sempena Ulangtahun Kemerdekaan ke-61 di Maahad Tahfiz Darul Quran Ittifiqiyah malam tadi.

    Kementerian Kewangan mengalu-alukan orang ramai menyumbang cadangan bagi proses penyediaan belanjawan 2019 yang akan dibentang di Parlimen 2 November depan.

    Najib mendakwa mungkin terdapat saki baki peruntukan untuk institusi tahfiz yang diumumkan sebelum ini tidak disambung oleh kerajaan PH.

    “Setakat ini, yang mana dah laksana sebelum 9 Mei tu dah laksanalah, tapi kalau ada saki baki itu mungkin tak disambung,” katanya.

    Beliau tidak pasti jumlah peruntukan yang tidak diberikan itu.

    Sementara itu, mengenai cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang akan mula berkuat kuasa pada 1 September ini, Najib berkata, rakyat akan menanggung kenaikan yang besar.

    “Ada sesetengah barang impak dia ‘double’. Maknanya 10% barang tapi servis perkhidmatan lori, penghantaran pun naik 6% jadi akhirnya rakyat akan tanggung kenaikan yang agak besar,” katanya.

    Najib memberikan contoh harga tayar juga akan naik.

    “Tayar sebiji anggaran RM400-RM500 jadi kalau (cukai jualan) 10% maknanya dan RM50 dan pasang pula kena (cukai perkhidmatan) 6%.

    “Kalau 4 biji tayar berapa? Ini semua akan bawa kepada tekanan pada harga,” katanya.

    Najib berkata, selain itu kejatuhan nilai matawang negara akan beri impak pada harga barang.

    “Sebab matawang kita dah RM4.13 sen. Sebelum pilihan raya RM3.85 sen. Ada orang kata kalau Najib ada ringgit akan turun..sekarang Najib tak ada itu masing-masing jawab,” katanya.

    Najib turut mengulas rampasan AS$6.3 juta dalam siasatan terhadap bekas ketua pengarah Organisasi Risikan Luar Malaysia (MEIO), Datuk Hasanah Abdul Hamid.

    “Saya tak boleh nak komen, saya tak tahu, kena tanya SPRM,” katanya.

  • Woi pariah yang pakai nama India dan bermacaam lain nama,

    Just LICK YOUR WOUNDS on BN got konked out at Pru14 and now PPBM celebrating sambutan ambang merdeka with excellent turn out.

    If you can't lick those wounds annd instea show your frustratuion n here, why don't your LICK AL JIBO'S ASSOL? Good for you, cool down your frustration and anger by copy pasting all sorts of nonsense.
  • MELAYU PERLU BANGKIT PERTAHANKAN ALQURAN DAN AL SUNNAH

    Melayu bangkit, atau Umno bangkit?
    TOK PERAK 25 OGOS 2018
    FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
    tok perak
    A-A+ (Ubah saiz teks)
    *ADA sesetengah pihak merasa bimbang kedudukan agama Islam, kedaulatan raja-raja serta hak orang Melayu dipertikaikan oleh kerajaan Malaysia baharu.

    Kelompok ini memperlekeh PH kerana dalam tempoh 100 hari gagal berbuat sesuatu untuk menguatkan Islam dan meningkatkan kedaulatan raja-raja Melayu.

    Malah, ada andaian bahawa Islam akan dipinggirkan, Kristian dimartabatkan, dan Lim Kit Siang akan menjadi perdana menteri.

    Tempoh 100 hari telah berlalu, ternyata apa yang dibimbangkan tidak terjadi. Kedudukan Islam dan kedaulatan raja-raja masih kekal seperti biasa.

    Dan perdana menteri masih orang Melayu...

    *ALKISAH ada kelompok dalam Umno beranggapan orang Melayu perlu bersatu semula untuk meletakkan Islam, raja-raja dan hak Melayu pada tempat yang sewajarnya.

    Maka telah dicanangkan konon hendak diadakan program ‘Himpunan Melayu Bangkit’ (HMB) di Kampung Gajah, Pasir Salak pada 1 September, jam 8 malam.

    Pengerusi penganjur program berkenaan, Dr Faizal Tajuddin menjangka 10,000 orang me­nyertai himpunan tersebut.

    Setelah parti terbesar Melayu tersungkur pada PRU14 molek juga diadakan himpunan seperti ini. Sekurang-kurangnya untuk menilai semula dan menginsafi kenapa orang Melayu sendiri menolak Umno.

    *NIAT memang bagus, tetapi awal-awal lagi HMB telah disabotaj, mungkin oleh puak-puak dalam Umno juga.

    Seperti yang dilaporkan media, ada pihak yang mengedarkan poster di laman sosial memberitahu bahawa himpunan tersebut bertujuan menyingkirkan bekas presiden, Datuk Seri Najib Tun Razak daripada parti.

    Pihak penganjur menafikan poster mensabotaj itu. Dr Faizal yang juga Naib Ketua Umno Bahagian Pasir salak berkata, perbuatan sabotaj dilakukan oleh pihak tertentu yang bimbang terhadap kebangkitan orang Melayu.

    Maka, timbul soalan, siapa agaknya yang bimbang terhadap kebangkitan Melayu? Tidak ada siapa pun yang bimbang sekiranya Melayu hendak bangkit.

    Hatta, tidak siapa bimbang sedikit pun sekiranya Umno yang tersungkur itu dapat bangun semula, untuk membela Melayu.

    *HAKIKATNYA ialah Umno sendiri yang perlu dibangkitkan semula. Parti itu patut dirombak.

    Buang pemimpin-pemimpin yang lapuk, ganti dengan wajah yang lebih berseri, lagi membawa rezeki, bukan membuang rezeki.

    Seperti yang diakui dan disuarakan sendiri oleh veteran parti, Najib tidak patut dikekalkan dalam Umno.

    Sekarang semakin ramai mengakui Najib adalah penyebab utama Umno ditolak.

    Jadi, sekiranya HMB hanya bertujuan mengagungkan semula Najib, maka lebih baik batalkan sahaja program berkenaan. Jangan membuang masa dan tenaga.

    Ini bukan soal tidak mengenang jasa Najib; ini soal hendak membangkitkan semula keyakinan terhadap Umno. Lagi pun jasa Najib telah berbayar, malah terlebih bayar!

    *RAMAI beranggapan pembatalan projek Laluan Keretapi Pantai Timur (ECRL) boleh ‘membunuh’ ekonomi di kawasan Pantai Timur terutama negeri Kelantan.

    Presiden Persatuan Orang Kota Bharu (POKB) Datuk Shiekh Ahmad Dasuki Shiekh Mohamed berkata, pihaknya tidak menolak kemungkinan ekonomi rakyat Kelantan akan terus ketinggalan berbanding Pahang dan Terengganu.

    “Satu kerugian yang cukup besar buat rakyat Kelantan apabila projek mega yang mempunyai hubung kait dengan masa depan negeri Kelantan telah dibatalkan...”

    Sebagai anak jati Pantai Timur, saya pun terkilan dengan pembatalan ECRL. Saya harap kerajaan PH fikir sekali lagi, dan tidak tergesa-gesa batalkan projek berkenaan.

    *AKHIR kalam, sudah lebih seminggu Equanimity tersadai di Pelabuhan Klang, tetapi semuanya masih samar-samar siapa akhirnya akan mendapat keuntungan dari kapal mewah itu.

    Jutawan Jho Low yang dikatakan pemilik kepal bernilai RM1 bilion itu sehingga kini masih tidak berani menampakkan diri untuk menuntut hartanya itu.
  • MEMANG HEBAT SAMPAI LEBAMKAN MATA SAMPAI NAK JADI MATA SATU...

    Rahim Noor yang pernah lebamkan mata Anawar dilantik fasilitator rundingan damai selatan Thai

    KUALA LUMPUR: Bekas Ketua Polis Negara kelima, Tan Sri Abdul Rahim Mohd Noor hari ini mengesahkan pelantikannya sebagai fasilitator baru dalam rundingan damai wilayah selatan Thailand.

    Abdul Rahim, 75, menggantikan Datuk Seri Ahmad Zamzamin Hashim yang sebelum ini dilantik kerajaan Malaysia pimpinan Barisan Nasional (BN) untuk menjadi fasilitator rundingan damai tersebut antara MARA Patani dan kerajaan Thailand.

    Abdul Rahim, bekas Ketua Polis Negara ke-5 yang berkhidmat dari 1994 hingga 1999 itu berkata beliau telah menerima surat pelantikan untuk menggalas tugas itu baru-baru ini namun enggan mendedahkan tarikh pelantikannya.

    “Ya betul. Saya telah terima surat pelantikan. Saya akan ke Bukit Aman hari ini untuk menguruskan segala urusan yang berkaitan,” katanya yang terkejut menerima pelantikan tersebut, namun berbesar hati untuk mencurahkan pengalamannya dalam rundingan aman tersebut.

    Abdul Rahim berkata tugas barunya itu disifatkan sebagai mencabar kerana membabitkan isu pertelingkahan yang sudah lama namun belum mencapai sesuatu persetujuan yang konkrit.

    Justeru, bekas pengarah cawangan khas Bukit Aman itu akan menggunakan pengalamannya membabitkan pengendalian keselamatan di sempadan negara.

    “Isu-isu di perbatasan kita khasnya di Thailand ini membabitkan pengawasan cawangan khas selain tentera dan polis khususnya berkaitan risikan.

    “Jadi saya rasa, pengalaman dan pengetahuan saya mengenai isu-isu di sempadan ini sesuai dengan tugasn baharu ini,” katanya.

    Abdul Rahim juga mengharapkan kerjasama dan komitmen kesemua pihak terlibat dalam menjayakan pelan perdamaian tersebut.

    MARA Patani adalah sebuah badan yang mewakili beberapa kumpulan militan di wilayah selatan Thailand.

    Kuala Lumpur telah beberapa kali menghoskan rundingan damai antara wakil kerajaan Thailand dan MARA Patani untuk mencari resolusi bagi menamatkan konflik bersenjata di selatan Thailand yang telah mengorbankan lebih 7,000 orang sejak tercetus pada 2004.

    MARA Patani ditubuhkan pada 25 Okt 2014 oleh Barisan Revolusi Nasional (BRN) yang membuka peluang kepada organisasi bukan militan Patani untuk menyertainya.

    Ia adalah gabungan 6 kumpulan militan yang terdiri daripada Barisan Revolusi Nasional (BRN), 3 pihak dalam Patani Liberation Organisation (Pulo), Gerakan Mujahideen Islam Patani dan Barisan Islam Pembebasan Patani (BIPP).

    : Mahathir memperkemaskan orang-orangnya dalam kerajaan.. politik hebat....
  • BENDERA MATA SATU KENA SEKEH BUNGA RAYA

    'Kerjasama PAS-Umno sebahagian konsep Gagasan Sejahtera'
    Bernama | Diterbitkan 25 Ogs 2018, 6:25 petang | Dikemaskini 25 Ogs 2018, 6:29 petang
    A+ A-
    Jalinan kerjasama antara PAS dengan Umno dilihat sebagai sebahagian daripada konsep Gagasan Sejahtera, kata Menteri Besar Terengganu, Dr Ahmad Shamsuri Mokhtar.

    Beliau berkata konsep yang diamalkan PAS adalah dengan menjalinkan kerjasama dengan pihak yang menyokong gagasan Islam atau untuk perkara baik dan yang mempunyai kepentingan untuk rakyat.

    "Prinsip asal PAS senang sahaja iaitu kita boleh tolong mana-mana pihak untuk kebaikan rakyat. Pendapat yang tegas juga akan dilontarkan sekiranya perkara itu buruk, kita tidak akan sokong atau bersetuju.

    "Konsep ini juga boleh dilihat dalam persidangan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) di mana kita bukan cakap pasal penyelewengan dan asyik salahkan orang sahaja tetapi kita bagi cadangan dan penyelesaian," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konvesyen PAS Kedah di Alor Setar, hari ini.

    Ahmad Shamsuri, yang juga Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat berkata demikian ketika diminta mengulas adakah kerjasama yang dijalinkan PAS dengan Umno adalah sebahagian daripada konsep Gagasan Sejahtera.

    Sementara itu, beliau berkata konsep Gagasan Sejahtera itu dilihat telah mencapai sasaran apabila ahli PAS dapat menerimanya selain mengamalkan politik yang matang.

    Penyokong senyap PAS

    "Kita tidak letak tempoh pada konsep ini untuk tentukan sama ada ia berjaya atau tidak tapi sasaran itu sudah tercapai. Memang ada cabaran untuk kenalkan budaya baru tetapi kita sudah berpolitik sekian lama jadi kita ingin pastikan politik ini dapat selesaikan masalah bukan salahkan satu sama lain," katanya.

    Dalam perkembangan lain, Ahmad Shamsuri berkata beliau yakin pengundi PAS akan memberi sokongan kepada calon PAS Dr Halimah Ali yang akan bertanding pada pilihan raya kecil (PRK) Seri Setia pada 8 September ini.

    "Apa yang disebut calon Pakatan Harapan bahawa dia akan mendapat sokongan penyokong “senyap” PAS itu sebahagian daripada kempen kononnya hendak tunjuk dia dapat sokongan tetapi kita yakin pengundi PAS akan beri sokongan kepada Dr Halimah yang dilihat sebagai individu yang mampu menjalankan tugas dengan baik.

    "Betul, sebelum ini PAS Selangor ada kemelut tetapi ia lebih kepada sakit demam pilihan raya umum (PRU) jadi saya yakin PRK kali ini lebih 'solid' dan kita yakin boleh menang untuk PRK Seri Setia," katanya.

    Pada 22 Ogos lepas, calon Pakatan Harapan (HARAPAN) Halimey Abu Bakar berkata beliau yakin mendapat sokongan daripada sesetengah penyokong “senyap” PAS di kawasan itu bagi pilihan raya kecil (PRK) Seri Setia ini.

    - Bernama
  • Pariah yang pakai nama Inia dll itu kata

    MELAYU PERLU BANGKIT PERTAHANKAN ALQURAN DAN AL SUNNAH

    Di perlu di sunatkan dulu.

    Di masa kecil nya dulu dia cabut lari tiap kali bapak dia nak sunatkan. Givap orang tua bapak dia tu. Sekarang dia dah tua, masih tkut kena sunat jugak lagi.

    Itu pasai dia menjahat kopipes dsb nya berteruan, macam budak kecik. Memang lah, dia belom sunat, jadi dia masih budak kecik.

    Laknatullah punya budak, asyik mengacau saja tahu nya.

  • BOROS SYOK SENDIRI

    Mengapa Dr M tetap pertahan kereta nasional ketiga
    Nigel Aw & Norman Goh | Diterbitkan 24 Ogs 2018, 11:56 pagi | Dikemaskini 24 Ogs 2018, 4:15 petang
    A+ A-
    WAWANCARA l Banyak pihak tidak bersetuju dengan cadangan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mewujudkan projek kereta nasional baru, termasuk anggota kabinetnya sendiri.

    Seperti selalu, beliau meluahkan kekecewaannya berhubung perkara itu secara sarkastik.

    Kekecewaan sama terlihat sekali lagi dalam wawancara bersama Malaysiakini ketika ditanya tentang perkara itu.

    "Jika anda mahu jadi negara petani, menanam padi dan menangkap ikan, okey, kita akan buat.

    "Tak perlu ada industri sebab industri adakalanya merugikan. Marilah kita jadi penanam padi dan nelayan. Itu saja yang kita mampu jadi.

    "Jika anda suka, dan jika itulah yang anda undi, baik, kita akan teruskan," katanya kepada Malaysiakini dalam wawancara di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya, semalam.

    Bagi kebanyakan orang, cadangan itu membangkitkan pengalaman pahit bagaimana mereka terpaksa 'bail out' Proton - kereta nasional pertama - dan juga persepsi mutunya yang tidak mencapai tahap yang sepatutnya.

    Bagaimanapun bagi Mahathir, projek kereta nasional termasuk Proton bukan sekadar untuk menjadi pengeluar kereta.

    "Pengguna hanya berfikir untuk membeli kereta untuk diri sendiri, dengan harga lebih rendah.

    "Kerajaan perlu berfikir untuk negara, apa yang baik untuk negara tak semestinya baik untuk pengguna individu, tetapi apabila sampai masanya ia akan berjaya," katanya lagi.

    Mahathir berkata matlamatnya dari dulu hingga kini adalah untuk meningkatkan kapasiti kejuruteraan negara dan menjadikan Malaysia sebagai negara pengeluar, bukannya pengguna.

    "Malaysia adalah negara pengguna, kita tak tahu keluarkan apa-apa. Saya ke China, di sana, ia bukannya tentang penggunaan.

    "Ia tentang mengeluarkan produk yang mereka boleh guna sendiri, tetapi ini tidak berlaku di Malaysia," katanya yang baru pulang dari lawatan rasmi lima hari di China.

    Mengapa obses dengan kereta?

    Di Amerika Syarikat, cip Intel dijual di seluruh dunia, manakala Korea Selatan berbangga dengan Samsung, justeru beliau berharap Malaysia juga ada barangan sendiri untuk dijual di seluruh dunia.

    Menurut Forbes, Samsung menyumbang satu perlima daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Korea Selatan. Kami bertanya kepada Mahathir - kenapa terlalu obses dengan kereta?

    "Ada perlukan 4,000 komponen untuk membuat sebuah kereta. Jika saya beri 4,000 komponen itu dan meminta anda buat sebuah kereta, anda tak mampu lakukannya. Anda perlu belajar kejuruteraan - bagaimana untuk keluarkan kereta, bagaimana nak pasang bahagian itu.

    "Apabila anda boleh keluarkan komponen, anda boleh buat komponen untuk mesin lain, untuk kereta dari negara lain.

    "Anda belajar kejuruteraan praktikal dengan membina sebuah kereta," katanya lagi.

    Beliau akui ada alternatif lain - seperti membina kereta api - namun tetap yakin kereta adalah pilihan yang lebih baik.

    "Kenapa kereta? Kerana kereta merupakan pasaran terbesar di dunia walaupun ia memakan kos tinggi. Orang menghabiskan wang untuk kereta. Di China, (mereka) keluarkan 37 juta kereta setahun."

    Ketika ditanya apakah jaminan kereta nasional baru tidak akan ditimpa nasib yang sama seperti Proton, beliau menyalahkan kemerosotan kereta nasional pertama itu kepada penggantinya kerana membuka pasaran kepada pengeluar kereta lain.

    "Saya kekal berpandangan apabila industri itu masih di peringkat awal, anda perlu melindunginya. Jepun dan Korea Selatan melakukannya, China sedang melakukannya. Malah di Jerman dan Eropah, mereka memberi perlindungan secara tak langsung - bukan melalui cukai tetapi penghalang bukan tarif (non-tariff barrier, seperti lesen dan kuota).

    "Di Jepun, anda tidak lihat kereta lain selain kereta Jepun. Di Korea, anda lihat kereta Korea. Di China, semua kereta dibuat di China," katanya lagi.

    Tiada siapa bangga
  • PH PENYOKONG LGBT

    PAS selar pengerusi Suhakam kerana pertahan pasangan lesbian
    Kow Gah Chie | Diterbitkan 16 Ogs 2018, 4:11 petang | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 5:57 petang
    A+ A-
    PAS memberi amaran akan mengheret Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) ke mahkamah atas tuduhan menghina kerana mengecam keputusan Mahkamah Syariah yang menjatuhkan hukuman ke atas dua wanita kerana melakukan hubungan sejenis.

    Sehubungan itu, Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan menggesa Pengerusi Suhakam Tan Sri Razali Ismail untuk menarik balik kenyataan suruhanjaya itu semalam, yang membidas sabitan itu sebagai hukuman tidak berperikemanusiaan dan satu bentuk penyeksaan.

    "Mahkamah Tinggi Syariah di Terengganu mensabitkan dua wanita kerana cuba melakukan hubungan sejenis. Dari maklumat yang kami perolehi, kedua-dua wanita mengaku bersalah di mahkamah," katanya.

    "Mereka dituduh di bawah Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) di mana mahkamah dibenarkan menjatuhkan hukuman maksimum penjara tiga tahun, denda RM5,000 dan enam sebatan rotan," katanya.

    Menurut pemimpin PAS itu, wanita berkenaan, masing-masing dikenakan denda RM3,300 dan enam sebatan, yang adalah dalam bidang kuasa mahkamah syariah.

    "PAS menolak dan membantah penghinaan mahkamah oleh pengerusi Suhakam itu," kata Takiyuddin yang adalah Ahli Parlimen Kota Bharu.

    "Sekiranya dia tidak menarik balik kenyataan itu, mungkin kita akan melakukan sesuatu," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen hari ini.

    Beliau berkata, sebagai wakil rakyat beragama Islam, pihaknya sekeras-kerasnya menolak, mengutuk dan mengecam tindakan Razali.

    “Apabila mahkamah jatuhkan hukuman, kita orang biasa tidak boleh mempersoalkan selagi mana hukuman dijatuhkan itu berada dalam lingkungan undang-undang.

    “Kenyataan ini tidak wajar dikeluarkan oleh Suhakam kerana ini membabitkan hak asasi orang Islam yang tidak dipaksa kepada orang bukan Islam.

    “Dalam kes ini, orang yang dituduh dan dihukum adalah orang Islam,” katanya.

    Takiyuddin turut mempersoalkan kenyataan Razali mempertikai hukuman sebat terhadap pasangan terbabit.

    “Ini rotan syariah. Kami tidak bersetuju dengan pandangan pengerusi Suhakam menyifatkan tindakan sebatan syariah sebagai kejam, mendera dan tidak berperikemanusiaan,” katanya.

  • TAHNIAH kepada Capt Suhaimi serta barisan Kepimpinan BERSATU BHG BATU.

    SELAMAT HARI MERDEKA

  • Tolak cadangan wujud kemudahan buat LGBT
    WARTAWAN SINAR HARIAN 15 OGOS 2018
    FacebookTwitterWhatsAppEmailMore354
    Tolak cadangan wujud kemudahan buat LGBT
    Rosni Sohar
    A-A+ (Ubah saiz teks)
    SHAH ALAM - Wanita Umno Selangor menolak cadangan kerajaan yang ingin mewujudkan ekosistem dan kemudahan buat golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) yang dilihat bertentangan dengan agama Islam.

    Ketuanya, Datuk Rosni Sohar berkata, kerajaan seharusnya lebih sensitif dalam menyediakan ekosistem kemudahan buat semua lapisan masyarakat dan bukan hanya tertumpu kepada satu golongan tertentu sahaja.

    Beliau berkata, pihaknya merasakan kerajaan PH telah tersasar dalam fokus mereka yang kononnya untuk menyelamatkan Malaysia.

    "Sebaliknya kerajaan hari ini telah kabur dalam menuruti tekanan pihak tertentu dengan pendekatan dan keputusan populis demi meredakan kemarahan serta kegelisahan rakyat terhadap ketidakmampuan mereka menunaikan janji-janji PRU14 lalu,"katanya dalam satu kenyataan hari ini.

    Rosni memaklumkan bahawa pihaknya turut mendesak kerajaan PH untuk menyelesaikan isu berkaitan LGBT ini dengan kadar segera dan tegas.

    "Ini adalah supaya kegusaran rakyat dapat diredakan terutamanya di kalangan keluarga Islam yang menolak perlakuan LGBT secara terbuka.,"katanya.

    Dalam pada itu, mengulas mengenai surat terbuka Dr Nur Ilyani Mohamed Nawawi kepada aktivis masyarakat, Datin Paduka Marina Mahathir berhubung isu LGBT, Rosni berkata Wanita Umno Selangor turut menyatakan sokongan kepada pihak terbabit yang menyuarakan pendirian berhubung isu itu.

    Tambah Rosni, pihaknya berharap agar Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tidak mengenakan tindakan tatatertib ke atas tindakan beliau berikutan negara ini mengamalkan kebebasan bersuara.

    "Apatah lagi tindakan Dr. Ilyani itu tidak melanggar mana-mana undang-undang,"katanya.

    Sebelum ini, gara-gara menulis surat secara terbuka, Nur Ilyani berdepan tindakan tatatertib selepas tindakannya diadukan kepada Biro Pengaduan Awam (BPA).

    [ARTIKEL BERKAITAN: Gara-gara utus surat kepada Marina, doktor diadu kepada BPA]

    Semalam, Menteri Kesihatan, Dr Dzulkefly Ahmad menyatakan pihaknya belum membuat kata putus berhubung isu melibatkan Nur Ilyani.

    Namun begitu, beliau berkata, perkara tersebut tidak senyap begitu sahaja dan ia berada dalam pemerhatiannya.
  • PAS mahu anggota undi calon MCA di Balakong
    Anne Muhammad | Diterbitkan 16 Ogs 2018, 6:00 pagi | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 6:05 pagi
    A+ A-
    PAS mahu anggota parti mereka mengundi calon MCA di pilihan raya kecil (PRK) di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Balakong.

    Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata ia adalah atas "semangat pembangkang".

    "InshaAllah kerana kita sama-sama semangat pembangkang," katanya menjawab soalan pemberita sama ada PAS akan mengarahkan anggotanya mengundi calon MCA di Balakong.

    Abdul Hadi berkata demikian pada sidang media selepas pengumuman calon PAS bagi kerusi DUN Seri Setia di Petaling Jaya, semalam.

    MCA sebelum ini mengumumkan meletakkan Ketua Pemuda MCA Cawangan Batu 11 Cheras Tan Chee Teong sebagai calon parti mereka untuk pilihan raya kecil (PRK) Balakong.

    PRK Balakong dan Seri Setia akan diadakan serentak pada 8 September depan.

    Sementara itu, Abdul Hadi yang juga merupakan anggota parlimen Marang yakin penyokong Umno akan mengundi calon PAS di kerusi DUN Seri Setia.

    "Bukan sahaja pengundi Umno tetapi pengundi bukan Umno, yang ada rakan-rakan kita, Umno yang ada pengaruh itu boleh menambah nilai," katanya.

    'Buka pintu pada semua'

    Abdul Hadi juga menjelaskan bahawa pihaknya membuka pintu kepada semua yang ingin membantu kempen PAS di Seri Setia, termasuklah kepada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

    "Kita tak tutup pintu pada semua, terpulang pada pandangan masing masing untuk datang (membantu kempen)," katanya.

    Umno sebelum ini mengambil keputusan untuk tidak meletakkan calon dan memberi laluan kepada PAS untuk bertanding di kerusi DUN Seri Setia.


    Pada PRK di Sungai Kandi 4 Ogos lalu, PAS tidak meletakkan calon untuk "memudahkan mengalahkan calon HARAPAN".

    Pada sidang media semalam, PAS menamakan bekas anggota dewan undangan negeri (ADUN) Selat Kelang Dr Halimah Ali, sebagai calon PRK Seri Setia.

    Kerusi DUN Seri Setia kosong berikutan kematian penyandangnya, Prof Dr Shaharuddin Badaruddin pada 2 Ogos lalu.

    Pada PRU lalu, Shaharuddin memenangi kerusi DUN Seri Setia dengan majoriti 19,372 undi selepas menewaskan calon BN, Yusoff M Haniff; Mohd Ghazali Daud (PAS) dan S Vigneswaran (Bebas).
  • Mengajar nilai-nilai Cina, membaca buku dari negara China (sebelum revolusi budaya) dan sebagainya. Tiada usaha daripada kaum cina untuk integrasi dengan keturunan Nusantara/Melayu pada ketika itu. Ini menyebabkan ketidakpuasan hati, yang terus menjadi faktor UTAMA yang membawa kepada idea 'bumiputera'.

    Sekiranya anda mengkaji dengan teliti konsep Bumiputera, anda akan sedar bahawa tidak banyak mengenai 'mempertahankan kepentingan orang asal (Melayu)'. Ideologi dan falsafahnya melibatan 2 aspek utama.

    Pertama sekali untuk membendung 'Kecinaan'. Saudagar Cina dahulu kala amat rapat dengan penguasa British. Kita ada Nyonya Peranakan dulu-dulu yang memakai kerongsang bergambaran Queen Victoria sebagai tanda setia kepada kerajaan British (rujuk kepada Museum Peranakan Singapura). Kita juga ada dewan perniagaan Cina yang mempunyai Patron Inggeris. Ini menunjukkan bahawa, selain kawalan asing terhadap ekonomi kita, orang Cina mengawal hampir 70% daripada apa yang tinggal (Profesor Shamsul Amri berkata, dalam 50-60%).

    Pendek kata, Warga keturunan Nusantara/Melayu tiada kuasa ekonomi langsung. Pada pandangan mereka, sekiranya imigran-imigran ini memegang tampuk kuasa ekonomi, cuba untuk melebarkan kuasa politik, akan sekaligus menghakis "kewujudan" mereka. Anda tidak boleh menyalahkan mereka jika mempunyai pandangan sedimikian. Ia merupakan satu sentimen yang amat ketara dan biasa dalam kalangan kebanyakan dari mereka masa itu. Disebabkan itulah mereka memerlukan satu jaminan sekiranya mereka bersetuju memberi kerakyatan secara beramai-ramai kepada golongan imigran.

    Aspek kedua, adalah perasaan "tidak selamat" dengan lambakan imigran Cina dan India. Terdapat kerisauan terhadap mereka yang tidak mahu mengintegrasi/ mengasimilasikan budaya mereka dengan budaya tempatan, andai mereka bersatu menentang warga Nusantara/warga asal. Perasaan sebeginilah yang mencegah warga nusantara/Melayu dahulu daripada bersetuju untuk mengiktiraf kerakyatan generasi imigran tadi.

    Dengan 2 perkara ini, Tunku harus mengorak langkah. Beliau harus membuat keputusan sama ada; menolak permintaan kerakyatan secara beramai ramai orang Cina dan India, mendesak mereka pulang ke negara asal secara berperingkat, atau pun mencari titik tolak ansur antara kedua-dua pihak.
    Beliau kemudiannya, menasihati Suruhanjaya Reid untuk menggubal Kontrak/Perjanjian terbesar antara Warga Nusantara/Melayu/Warga asal & Imigran, yang dikenali sebagai Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan (kontrak sosial).

    Dengan pengenalan Perkara 153, warga Nusantara/asal berasa mereka boleh lega hati atas aspek kerisauan sebelum ini, iaitu serangan "Kecinaan" dan "rasa tidak selamat" seperti yang dinyata di atas. Kedudukan mereka tidak akan tergugat oleh orang imigran, tidak secara ekonominya mahupun pendidikan, kerana terjamin oleh perlembagaan.

    Nenek moyang kami (Cina), yang awal-awal dulu hanyalah imigran (pendatang) generasi pertama, sangat gembira dengan tolak ansur ini sebagai pertukaran kepada taraf kerakyatan secara beramai-ramai .
  • Tidak mustahil di Malaysia akan ada macam ini

    Luar negara gerakan Islam liberal adalah satu daripada ancaman kepada umat Islam yang dirancang oleh musuh Islam untuk merosakkan Islam daripada dalam melalui penganutnya yang "jahil".

    Tidak mustahil usaha di Malaysia akan menjadi lebih mudah setelah kerajaan PH berlunak dengan golongan ini. Apatah lagi ada pimpinan Islam daripada PH yang kini mendokong golongan ini.

    : Kerajaan PH menghakis Islam secara halus. Pendokongnya adalah perosak Islam secara tidak sedar....
  • En Shah tolonglah block yenggedey valikopo nii..peninng

  • Abah, Budin tak akan blok - dia ada sebab2 yang kuat bagi dia.

    Siapa di antara kita yang ada masa nak maki hamun atau plainly counter aapa yang dia kopipes, sila kan.

    Kalau tak, biorkan dia saja. Pahal pun hampir semua pembaca tahu dia mengarut dan tidak baca komen dia, ha nya scroll over.

    Ramai yang dah kata begitu dari masa ke masa di sini
  • MANA NAK CARI PENYAMUN HEBAT MACAM NIE

    tubuh RCI siasat GST, bayaran balik cukai LHDN
    Diterbitkan 24 Ogs 2018, 10:30 pagi | Dikemaskini 24 Ogs 2018, 10:36 pagi
    A+ A-
    Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak menggesa penubuhan satu lagi Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI), kali ini mengenai tabung bayaran balik cukai GST dan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

    "Lebih baik kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) untuk kedua-dua isu GST dan cukai lebih bayar dengan serta-merta kerana melibatkan wang kerajaan sebanyak RM35 bilion...

    "(Ini) bagi mencari kebenaran dalam memastikan adakah kerajaan BN, Kastam dan LHDN telah melakukan pecah amanah ataupun kerajaan HARAPAN hanya meneruskan permainan politik mereka," katanya pada suatu hantaran Facebook hari ini.

    Najib mengulas kenyataan Menteri Kewangan Lim Guan Eng yang mendakwa terdapat kekurangan sebanyak RM19.248 bilion tabung bayaran balik GST yang didakwa diselewengkan pentadbiran BN.

    Lim turut mendakwa BN menyelewengkan sejumlah RM16 bilion bayaran balik cukai pendapatan dan cukai hartanah.

    Najib berkata jika tuduhan Lim benar, maka RM16 bilion tersebut hanyalah setakat satu peratus sahaja daripada anggaran cukai pendapatan RM130 bilion yang dikutip oleh LHDN sepanjang 10 tahun yang lalu.

    Orang tak dapat dikesan

    Beliau juga berkata terdapat beberapa sebab mengapa LHDN tidak mungkin membayar balik bayaran pembayar cukai itu.

    Ini termasuk pekerja asing atau syarikat yang tidak lagi berada di negara ini, syarikat yang telah ditutup, atau orang yang tidak dapat dikesan.

    Lim pula berkata tunggakan bayaran balik cukai itu adalah kerana jawatankuasa pengurusan tunai Kementerian Kewangan yang bermesyuarat setiap bulan dan sebelum ini dipengerusikan oleh bekas ketua setiausaha perbendaharaan, Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdullah - tidak memperuntukkan wang yang cukup kepada tabung amanah pengembalian cukai walaupun LHDN telah meminta dana berkenaan.

    Semalam, Najib juga menggesa penubuhan RCI mengenai projek yang disokong China, iaitu Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dan dua projek saluran paip gas (SSER).
  • Cara Malaysia uruskan Equanimity turunkan nilainya, kata pemilik

    PETALING JAYA: Syarikat yang didaftarkan sebagai pemilik Equanimity memberi amaran tindakan Malaysia berkaitan kapal mewah itu menyebabkan nilainya turun, ketika mahkamah membenarkan 1MDB menjual kapal itu dalam usaha mendapatkan balik wang yang didakwa berkaitan dengan syarikat bermasalah itu.

    Equanimity (Cayman) Ltd berkata kapal itu, yang dianggarkan penyiasat Amerika Syarikat bernilai RM1 bilion, sekarang ini beroperasi menggunakan kuasa generator, yang menurut syarikat itu merosakkan kapal itu.

    “Malaysia melabuhkan kapal itu dalam persekitaran berbahaya di mana toksin seperti pencemaran air dan asap berdekatan merosakkannya,” kata syarikat yang didaftarkan di Kepulauan Cayman itu dalam kenyataan hari ini.

    “Oleh kerana Malaysia nampaknya tidak ada, atau tidak mahu membelanjakan, wang untuk menjaga kapal itu dengan baik sementara ia disiapkan untuk penjualan memaksimumkan nilai, Malaysia sebaliknya mencadangkan jualan murah, di mana kapal itu akan dijual pada harga lebih rendah daripada nilai sebenar.”

    Equanimity dikaitkan dengan ahli perniagaan Low Taek Jho, yang mengelak daripada pihak berkuasa Malaysia dan negara-negara lain, dan dituduh menggunakan dana 1MDB untuk memperoleh kapal itu.

    Low masih melawan dan berulang kali mengecam rampasan kapal itu sebagai “menyalahi undang-undang” dan berikrar tidak menyerah diri kepada pihak berkuasa Malaysia kerana katanya dia tidak akan dapat perbicaraan yang adil.

    Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini mengumumkan perintah ex-parte susulan permohonan kepada 1MDB Global Investments LTd, 1MDB Energy Holdings LTD, 1MDB dan kerajaan Malaysia.

    Peguam 1MDB berkata jualan harus dimuktamadkan segera kerana kos tinggi menjaga kapal itu, yang dilabuhkan di Pelabuhan Klang sejak awal bulan ini.

    Mereka juga bimbang sebarang penangguhan akan menyebabkan nilai kapal itu menyusut, dan merancang untuk menyelesaikan jualan itu pada hujung tahun ini melalui tender awam.

    Equanimity (Cayman) Ltd bagaimanapun berkata langkah itu “mencabul proses duluan dan komiti perundangan antarabangsa”.

    “Tindakan salah ini akan menyebabkan kerumitan ke atas pemilikan Equanimity yang akan mengambil masa bertahun untuk diselesaikan di beberapa mahkamah di serat dunia,” katanya.

    Syarikat itu berkata pihaknya tidak tahu tentang prosiding mahkamah hari ini kerana ia tidak menerima sebarang notis berkaitan permohonan oleh 1MDB.

    “Walaupun kami pemilik kapal itu, Equanimity (Cayman) Ltd belum menerima sebarang notis sah berkenaan sebarang pemfailan berkenaan Sale Pendente Lite, atau sebarang notis berkenaan pendengaran mahkamah dala perkara ini,” katanya.

    Syarikat itu menegaskan pendirian oleh Low mengatakan rampasan kapal itu di Malaysia menyalahi perintah mahkamah di AS yang melantik kerajaan AS sebagai penjaganya.

    “Tindakan unilateral oleh Malaysia ketika ada permohonan mahkamah di AS menghina kedaulatan undang-undang antarabangsa,” katanya.

    : Ini macam cerita nak jual lembu yang kena langgar, siapa nak beli agaknya. Entah siapa tuannya. Tuan lembu tak nak mengaku pasal kalau mengaku kena saman....

  • Bagus, Yang mat Arik, Ketua Halim -

    Ketua hakim: Dakwaan hakim campur tangan sedang disiasat
    Diterbitkan 31 Ogs 2018, 6:24 petang | Dikemaskini 31 Ogs 2018, 6:32 petang

    A+ A-

    Siasatan dalaman sedang dijalankan berhubung dakwaan campur tangan hakim kanan dalam kes berprofil tinggi melibatkan penukaran agama sepihak anak-anak M Indira Gandhi dan kes membabitkan mendiang Karpal Singh.

    Dalam satu kenyataan di pejabatnya, Ketua Hakim Negara Tan Sri Richard Malanjum mengambil perhatian mengenai perkara itu dan menyatakan "siasatan dalaman sedang dilakukan setelah kenyataan media mengenai kedua-dua kes tersebut dikeluarkan."

    Kita nak tahu jugak jika campur tangan di buat atas arahan atau kehendak Najib Al Jibo.
  • PENCURI TUDUH PENYAMUN...PENYAMUN TUDUH PEROMPAK

    1MDB tergesa-gesa nak jual Equanimity, ikhtiar Dr M makan diri
    Diterbitkan 24 Ogs 2018, 11:20 pagi | Dikemaskini 24 Ogs 2018, 11:40 pagi

    A+ A-
    Cubaan 1MDB untuk mempercepatkan penjualan kapal Equanimity menunjukkan usaha Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyita kapal persiaran itu memakan dri, dakwa ahli perniagaan dalam buruan Jho Low.

    Dalam suatu kenyataan melalui peguamnya, low berkata, "sekarang baru Mahathir tahu kos ratusan juta diperlukan untuk meyenggarakan kapal persiaran berkenaan, maka pilihan yang beliau ada hanyalah tergesa-gesa menjual kapal itu secara tidak sah pada harga dengan diskaun besar."

    Permohonan untuk mempercepat penjualan Equanimity akan didengar Mahkamah Admiralti Kuala Lumpur petang ini.

    1MDB berkata kapal itu perlu dijual dengan cepat kerana fizikalnya merosot denan pantas kerana terdedah cuaca dan laut.

    Low berkata pendengaran itu hanyalah satu penipuan dan sebahagian daripada "proses undang-undang yang tidak adil dan sewenang-wenangnya tertakluk kepada keinginan rejim penuh dendam kesumat".

    Beliau juga berkata kemerosotan kapal itu adalah suatu yang malang dan boleh dielakkan jika pertikaian undang-undang mengenai hak pemilikan Equanimity dibenarkan terus dibuat di Amerika Syarikat (AS) sebelum sebarang penyitaan dilakukan Malaysia.

    Ini kerana AS telah bersedia untuk membayar kos penyenggaraan Equanimity semasa perbicaraan berlangsung.

    Jabatan Keadilan (DOJ) AS mendakwa kapal layar US $ 250 juta telah dibeli oleh Low menggunakan dana yang disalahgunakan oleh 1MDB.

    Kapal itu telah dirampas di Indonesia pada bulan Februari. Ia kemudian diserahkan kepada Malaysia pada awal bulan ini.
  • Beca, tembikai susu, Naimbif antara kejayaan 100 hari Kelantan
    Diterbitkan 16 Ogs 2018, 4:40 petang | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 4:56 petang
    A+ A-
    Kerajaan PAS Kelantan hari ini berkata sudah berjaya melaksanakan beberapa manifestonya selepas mendapat mandat baru dalam pilihan raya umum 9 Mei.

    Antara kejayaan itu, kata Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob, “berjaya menyediakan beca bermotor sebanyak 10 buah dan sebuah bas untuk para pelancong melawat tempat bersejarah dalam Bandar Kota Bharu”.

    Dalam kenyataan semalam, Ahmad juga berkata kerajaan negeri juga mengaktifkan Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Kelantan dengan melantik ketua pegawai eksekutif dan kakitangannya bagi menjayakan sektor pertanian negeri.

    “Antara projek yang sudah dijalankan adalah projek pertanian rock melon (tembikai susu) bagi menghasilkan jus rock melon yang mana jenis buah ini adalah yang terbaik di negara kita,” katanya.

    Beliau juga berkata program perternakan lembu pedaging juga diberi fokus dengan menghasilkan daging lembu yang dijenamakan sebagai “Naimbif”.

    “Di samping itu, sektor penanaman padi dan durian kunyit telah berjaya dan sedang dikembangkan dengan lebih pesat,” kata Ahmad.

    Dalam kenyataan hari ini, Ahmad juga berkata bagi penggal ini, kerajaan negeri membuat ketetapan supaya apa sahaja program utama hendaklah dilaksanakan secara bersepadu berasaskan kepada tiga fokus utama iaitu:

    Menambah peluang pekerjaan melalui aktiviti ekonomi industri hiliran berasaskan sumber asli serta meningkatkan lagi sektor perkhidmatan dan pertanian.

    Bagi menjayakan program kebersihan, keceriaan bandar dan penghijauan.

    Menangani masalah sosial dan maksiat.

    “Walaupun kerajaan negeri Kelantan tidak meletakkan tempoh tertentu untuk menunaikan janji manifesto, namun usaha ke arah pelaksanaan janji telah dilaksanakan dengan sebaiknya bagi meneruskan khidmat terbaik demi kesejahteraan rakyat negeri Kelantan,” katanya.

  • BERSATU JANGAN DOK LALAI NA!
    TINGKATKAN KEAHLIAN,
    SEMENTARA TUN MASIH JADI PM...

    KITA AKAN BERGERAK SEBAGAI PARTI MELAYU TERKUAT

    INSYAALAH

  • Ikut sifir PPP, PAS boleh menang tipis di Seri Setia
    Diterbitkan 18 Ogs 2018, 1:36 petang | Dikemaskini 18 Ogs 2018, 1:42 petang
    A+ A-
    PRK SERI SETIA | Pusat Penyelidikan PAS (PPP) yakin parti itu mampu mengetepikan Pakatan Harapan (HARAPAN) sekali gus memenangi kerusi pada pilihan raya kecil (PRK) Seri Setia pada 8 Sept depan berdasarkan perkembangan semasa di negara ini.

    Pengarahnya Dr Mohd Zuhdi Marsuki berkata ada beberapa faktor yang mendorong PPP berkeyakinan besar mampu membuat kejutan.

    Menyatakan beberapa faktor tersebut Mohd Zuhdi berkata PAS mampu memenangi PRK Seri Setia dengan majoriti tipis namun cukup bermakna kepada perkembangan politik Malaysia.

    Beliau yang juga anggota Jawatankuasa Pusat PAS menjelaskan kedudukan kerusi dewan undangan negeri Seri Setia yang berada di tengah kawasan bandar raya Petaling jaya, Subang Jaya dan Shah Alam memungkinkan perubahan corak pengundian berlaku.

    "Keyakinan ini berasaskan corak pengundian pengundi-pengundi di kawasan bandar yang dinamik serta mudah untuk membuat perubahan," katanya.

    Menurut Zuhdi lagi "lebih separuh" pengundi di kawasan bandar - termasuk Melayu - boleh dikategorikan sebagai pengundi atas pagar.

    Bagi pengundi yang memang sudah berpihak kepada pertubuhan tertentu pula, katanya, rata-rata terdiri daripada penyokong BN dan PAS saja.

    Protes kepada HARAPAN

    "Pengundi-pengundi atas pagar ini lazimnya dipengaruhi oleh isu-isu semasa dan faktor keterampilan calon.

    "Oleh sebab itu, PPP berkeyakinan sebahagian besar pengundi yang memilih HARAPAN pada PRU ke-14 lalu dipengaruhi oleh sentimen menolak perdana menteri keenam (Datuk Seri Najib Razak) yang menjadi faktor paling dominan bagi mereka ketika itu.

    "Pada PRK Seri Setia ini, pengundi-pengundi atas pagar tersebut tidak lagi dipengaruhi kuat oleh sentimen seumpama itu, memandangkan BN telah pun tumbang dalam PRU baru-baru ini," katanya lagi.

    PRK Seri Setia diadakan ekoran kekosongannya apabila penyandang Dr Shaharuddin Badaruddin meninggal dunia pada 2 Ogos lalu.

    Pada PRU ke-14 lalu bekas pensyarah Universiti Teknologi Mara (UiTM) itu memenangi kerusi Seri Setia dengan memperoleh 29,250 undi.

    Undi sebanyak 19,372 menjarakkan allahyarham dengan pencabar terdekat, Yusoff M Haniff (BN) yang mendapat 9,878 undi. Calon PAS pula sekadar mengumpul 4,564 undi. Seorang lagi calon ialah S Vigneswaran (bebas) yang cuma mendapat 217 undi.

    Ada seramai 52,650 orang pengundi di Seri Setia dan daripada jumlah itu 55 peratus ialah Melayu, diikuti Cina 20 peratus, India 24 peratus dan lain-lain 2 peratus.

    Menurut Mohd Zuhdi berdasarkan perkembangan politik semasa dan keputusan PRK DUN Sungai Kandis pada 4 Ogos lalu, faktor yang menentukan corak pilihan pengundi atas pagar ialah protes mereka terhadap janji-janji manifesto HARAPAN yang tidak ditepati, selain tiada perubahan ketara pada taraf hidup rakyat.

    Bagaimanapun, katanya, di Sungai Kandis pengundi menzahirkan protes mereka dengan tidak keluar mengundi, bukannya dengan dengan mengundi calon HARAPAN.

    "Manakala pada PRK DUN Seri Setia ini pula, faktor yang sama akan turut berpotensi mencorakkan pengundian pengundi-pengundi di DUN ini, sama ada mereka terus mengambil sikap tidak keluar mengundi atau mengundi calon PAS.

    "Dengan janji Umno atau BN untuk membantu PAS, calon PAS dilihat mampu memperolehi undi teras sehingga 14,000 (undi)," katanya.

    Untuk rekod Mohd Zuhdi ialah calon pilihan PAS untuk merampas kerusi parlimen Shah Alam pada PRU lalu.

    Bagaimanapun kerusi berkenaan kekal dimenangi Khalid Samad 55,949 undi. Mohd Zuhdi pula berada di tempat ketiga dengan mengumpul 15,194 undi.
  • Badan pemikir beri amaran kuasa tak seimbang dengan Dr M dalam Khazanah
    Robin Augustin | August 3, 2018
    Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi berkata, kuasa 'besar' perdana menteri mungkin menyebabkan ahli lembaga pengarah tidak berani membantah keputusan penting yang dibuatnya.

    Dr Mahathir Mohamad berkata, ia adalah tanggungjawabnya untuk mengembalikan Khazanah ke landasan betul. (Gambar Bernama)

    PETALING JAYA: Sebuah badan pemikir menyuarakan keraguan berhubung keputusan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mempengerusikan dana kekayaan negara, Khazanah Nasional Berhad.

    Penyelaras Unit Demokrasi dan Tadbir Urus di Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (Ideas), Aira Azhari berkata, kuasa “besar” perdana menteri mungkin menyebabkan ahli lembaga pengarah tidak berani membantah keputusan penting yang dibuatnya.

    “Wujud ketidakseimbangan kuasa dengan adanya perdana menteri. Sebagai alternatif, mungkin seorang penjawat awam seperti wakil dari Jabatan Perdana Menteri boleh berada dalam lembaga pengarah.”

    Semalam, Dr Mahathir mempertahankan pelantikannya sebagai pengerusi Khazanah dengan berkata, ia adalah tanggungjawabnya untuk mengembalikan dana kekayaan negara itu kembali ke landasan betul.

    Tetapi, Aira berkata, semak dan imbang Parlimen untuk badan seperti Khazanah akan memastikan ketelusan dan akauntabiliti di tahap tinggi.

    Beliau memberi contoh dana pencen kerajaan Norway yang dikenali sebagai “Dana Minyak” dan diuruskan Kementerian Kewangan yang perlu bertanggungjawab kepada Parlimen Norway.

    “Di bawah Dana Minyak, semua orang boleh melihat dan meneliti setiap pelaburannya di laman webnya.

    “Semuanya didedahkan, seperti mandat yang diberikan selaku dana untuk kepentingan rakyat Norway. Malaysia patut cuba mencontohinya.”

    Pensyarah Universiti Malaya, Prof Edmund Terence Gomez bagaimanapun berkata, kebiasaannya, menteri kewangan dan perdana menteri perlu menganggotai lembaga pengarah Khazanah.

    Pakar mengenai politik dan korporat Malaysia itu menyifatkan pelantikan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Azmin Ali sebagai ahli lembaga pengarah adalah janggal, tetapi “tidak salah sama sekali” kerana Khazanah berurusan dengan perkara berkaitan ekonomi.

    Katanya, Khazanah boleh dikeluarkan daripada Menteri Kewangan Diperbadankan dan diletakkan dalam kementerian lain.

    “Ketika ini, Khazanah masih di bawah Menteri Kewangan Diperbadankan. Jika menteri kewangan tidak berada dalam lembaga pengarah Khazanah, kemungkinan besar beliau tidak tahu apa yang dilakukan lembaga pengarah Khazanah.”

    Sebelum ini, Gomez membantah ahli politik mengetuai badan berkanun dan yarikat berkaitan kerajaan (GLC), kecuali mereka berbuat demikian dalam kapasiti menteri atau kerajaan.

    Centre for a Better Tommorrow (Cenbet) berkata, walaupun ahli lembaga pengarah Khazanah yang baru adalah “orang berkaliber”, mereka tidak sepatutnya terdiri daripada ahli politik atau Kabinet kerana mereka akan terdedah kepada liabiliti yang boleh ditangani pemimpin korporat dengan cara lebih baik.

    “Dana kekayaan negara patut dikendalikan seperti syarikat lain dan ini bermakna pertimbangan politik perlu dikecualikan daripada lembaga pengarah,” kata Cenbet dalam satu kenyataan kepada FMT.

    Menurutnya, jika ada tujuan politik khas untuk dana itu, ia perlu dinyatakan dengan jelas sebagai sebahagian misi untuk diketahui dan dilaksanakan pihak pengurusan, serta bertanggungjawab kepada rakyat.

    “Dengan adanya profesional dalam lembaga pengarah, kerajaan boleh mengkritik lembaga pengarah jika berlaku salah urus.”

    Katanya, demokrasi matang di seluruh dunia mengelakkan amalan melantik ahli politik menguruskan pelaburan dibiayai awam dan Malaysia perlu mengelakkan satu lagi kegagalan atau misi menyelamat disebabkan campur tangan politik.
  • Tun Mahathir, Daim guna pemimpin PKR jadi puppet mereka

    Perang dalam PKR makin parah. Tunggu masa sahaja nak meletup dan membunuh sebahagian besar pimpinan mereka. PKR adalah 'takik' untuk memecahkan Pakatan Harapan, bagaimana takik yang berlaku pada tatanic apabila terkena aisberg.

    Ahli Dewan Undangan Negeri, Ijok, Dr Idris Ahmad yang juga Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan berkata beliau menolak Tun Dr Mahathir secara terbuka.

    "Saya tahu bagaimana watak buruk dan jahatnya Tun Dr Mahathir dibantu oleh (Tun) Daim. Jangan percaya. Tengok bagaimana Tun Mahathir, Daim menggunakan pemimpin kita (PKR) di Keadilan jadi puppet mereka."

    Tonton video ini. Anda akan tahu bahawa hayat PKR dan PH dah tak lama.

    : Nak rosak dan runtuhnya PH tak perlu masa yang lama....
  • Suhakam digesa minta maaf
    RUBIAH OMAR 19 OGOS 2018
    FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
    Suhakam digesa minta maaf
    Kamaruzaman (tiga, kanan) menunjukkan salinan laporan polis ketika ditemui selepas selesai membuat laporan di Balai Polis Kuala Terengganu, hari ini.
    A-A+ (Ubah saiz teks)
    KUALA TERENGGANU - Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) diminta memohon maaf secara terbuka atas kenyataan menyelar keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Terengganu yang menjatuhkan hukuman enam sebatan terhadap pasangan lesbian, pada 12 Ogos lalu.

    Ketua Pemuda Pas Terengganu, Kamaruzaman Abdullah berkata, sekiranya enggan berbuat demikian, Suhakam akan berdepan dengan tindakan undang-undang di bawah Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001 iaitu Sesyen 11 kerana mengingkari perintah mahkamah.

    "Seksyen berkenaan adalah bagi orang yang mengingkari, melanggar, mempertikaikan, mempersendakan atau menyebabkan dipandang hina apa-apa perintah hakim atau mahkamah.

    "Ia merupakan satu kesalahan yang boleh didenda tidak melebihi RM3,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya, jika disabitkan kesalahan," katanya selepas membuat laporan polis di Balai Polis Kuala Terengganu, di sini, hari ini.

    Kamaruzaman berkata, kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan itu adalah satu penghinaan dan mempertikaikan penghakiman dan martabat Mahkamah Tinggi Syariah Terengganu selain mempersendakan hukum Allah.

    "Allah sendiri melarang hukuman sejenis dan apa yang dilakukan Suhakam juga tidak menghormati salah satu prinsip Rukun Negara iaitu kedaulatan undang-undang.

    "Apa yang dilakukannya bertentangan dengan Seksyen 11 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001 kerana mengingkari perintah mahkamah," katanya.

    Terdahulu, Kamaruzaman membuat laporan polis berhubung kenyataan berkenaan kira-kira jam 10 pagi.

    Kamaruzaman berkata, pihaknya memandang serius kenyataan itu dan berharap Suhakam supaya lebih berhati-hati jika mahu mengeluarkan sebarang kenyataan terutama membabitkan sensitiviti agama selepas ini.

    "Saya harap beliau dapat memohon maaf secara terbuka dan jika tidak, kita serahkan perkara ini kepada pihak berkaitan untuk tindakan lanjut," katanya.

    Sebelum ini, pada 12 Ogos lalu, Pengerusi Suhakam, Tan Sri Razali Ismail dalam satu kenyataan dikeluarkan berkata, hukuman enam sebatan terhadap dua wanita atas kesalahan cuba melakukan hubungan sejenis itu memalukan, merendahkan martabat dan percubaan untuk memalukan si pelaku dan keluarga mereka secara terbuka.

    Sinar Harian sebelum ini ada melaporkan sepasang kekasih 'songsang' dihukum denda RM3,300 dan enam sebatan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Terengganu kerana cuba melakukan hubungan sejenis ketika ditahan dalam sebuah kereta, di Dungun, pada April lalu.

    Bukan itu sahaja, Hakim Syarie, Kamalruazmi Ismail turut mengarahkan kedua-dua wanita berusia 32 dan 22 tahun itu dihukum empat bulan penjara sekiranya gagal menjelaskan denda berkenaan.
  • Irwan Serigar tak endah permohonan LHDN, kata menteri

    Menurut Lim berlaku tunggakan bayaran balik cukai kerana bekas KSU Perbendaharaan dulu tidak memindahkan peruntukan mencukupi seperti diminta LHDN.

    xxx

    Mana dia nak endah, kena buang kerja walau pun belom tamat kontrak kerja (sambungan).

    Nak take the case to court, tak berani, macam Najib Al Jibo, nanti habis keluar tahi yang dia buat di sana sini bagi pihak Al Jibo atau dia sendiri.
  • KEDEKUT MACAM NI OKAY

    Tiada anugerah darjah kebesaran di keputeraan Agong tahun ini
    Norman Goh | Diterbitkan 24 Ogs 2018, 4:43 petang | Dikemaskini 24 Ogs 2018, 5:19 petang
    A+ A-
    EKSKLUSIF | Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V tidak akan mengurniakan darjah kebesaran sempena sambutan ulang tahun keputeraan rasmi baginda pada 9 September ini.

    Seorang pegawai di pejabat perdana menteri mengesahkan perkara itu kepada Malaysiakini.

    "(Sambutan) hanya ada titah daripada Agong dan ucapan tahniah daripada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad," kata seorang lagi sumber yang enggan dinamakan.

    Malaysiakini difahamkan ini kali pertama Agong tidak akan mengurniakan darjah kebesaran pada hari keputeraannya.

    Difahamkan senarai penerima tahun ini yang telah disediakan pentadbiran lalu akan disemak semula.

    Perkara itu turut disebut bekas menteri Tan Sri Rais Yatim di twitter semalam.

    "Syabas jika benar. Jangan hendaknya amalan was-was ufti terdahulu diteruskan termasuk di peringkat negeri," ciapnya.

    RAISYATIM
    @DrRaisYatim
    Dikhabarkan tahun ini takda anugerah bintang kebesaran oleh YDAgong, cuma titah ucapan dan ucapan PM saja. Syabas kalau benar begitu. Jgn hendaknya amalan was-was ufti terdahulu berterusan termasuk di peringkat negeri. Fasal bintang ini, ia semacam cacing dah naik ke mata.

    12:16 PM - Aug 24, 2018
    199
    89 people are talking about this
    Twitter Ads info and privacy
    Sultan Muhammad V menganugerahkan 1,518 darjah kebesaran ketika hari keputeraannya tahun lalu.

    Sejumlah 48 individu dianugerahkan gelaran Tan Sri sementara tiga, iaitu bekas Presiden MIC Samy Vellu, bekas Timbalan Presiden MCA Michael Chen dan bekas Ketua Hakim Negara Md Raus Shariff mendapat gelaran tertinggi iaitu Tun.
  • SOKONG PH = SOKONG LGBT

    Jangan sokong produk LGBT
    RAIHAM MOHD SANUSI 17 OGOS 2018
    FacebookTwitterWhatsAppEmailMore186
    Jangan sokong produk LGBT
    Satiful (dua, kiri) menyerahkan bendera TATIUC kepada kepada kontinjen TATIUC yang bakal bertanding dalam Networking Games Majlis Sukan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) Malaysia 2018.
    A-A+ (Ubah saiz teks)
    KEMAMAN - Kerajaan negeri meminta masyarakat tidak memberi sokongan dan tidak membeli produk keluaran golongan lesbian, gay, biseksual dan transgander (LGBT) sebagai tanda memprotes agar mereka kembali ke pangkal jalan.

    Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi negeri, Satiful Bahari Mamat berkata, masyarakat perlu memainkan peranan kerana perkara mungkar menjadi tanggungjawab bersama untuk dicegah dan bukan hanya menjadi tanggungjawab kerajaan.

    "Kalau kita jadi pengikut mereka di media sosial seperti Facebook dan kita promosikan mereka, kita beli barang mereka, lagilah keadaan akan bertambah serius sebab mereka.

    "Jangan serah kepada kerajaan saja untuk selesaikan isu LGBT ini. Semua masyarakat perlu mainkan peranan, jangan beri galakan kepada mereka. Kalau semua orang marah, tak selesa...mereka InsyaALLAH akan berubah," katanya.

    Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas beramah mesra bersama warga kerja Kolej Universiti TATI (TATIUC) di Teluk Kalong, di sini.

    Bagaimanapun, Satiful berkata, mereka yang terjebak dengan gejala LGBT di Terengganu masih lagi rendah iaitu tidak sampai satu peratus daripada keseluruhan rakyat negeri ini yang dianggarkan seramai 1 juta orang.

    "Kita lihat sekarang golongan LGBT ini mahu masyarakat menerima mereka tetapi kita tengok mereka sendiri tidak boleh menerima diri mereka.

    "Perkara-perkara ini terjadi saya rasa kerana kita terlalu terikut dengan situasi berlaku di negara barat dan kita import ke dalam masyarakat kita," katanya.

    Namun, katanya, kerajaan negeri menerusi porrfolionya di bawah Bahagian Pelaksanaan Syariah mengambil pendekatan lembut dalam menangani masalah berkenaan termasuk melibatkan mereka dalam seminar seperti yang telah dianjurkan baru-baru ini.

    Dalam pada itu, ditanya mengenai saranan agar golongan transgender menggunakan tandas orang kurang upaya (OKU), Satiful membantah cadangan berkenaan.

    "Dia perlu tandas ke? Mana boleh guna tandas OKU kalau dia sendiri bukan OKU," katanya sambil berseloroh


  • 400+thn melawan bangsa asing menjajah..

    Merdeka!merdeka!merdeka!!

    60+thn melawan bangsa melayu menjarah..

    Derhaka!derhaka!derhaka!!

    Kini umnobn tertonggeng tertulis dlm sejarah..

    Hahahahaapuakpuakacilaka..cilaka..cilaka..keh kehkehkehhehheh..

  • Bodoh PH ni, Takkan Nak Marah UMNO Sokong PAS

    Kemenangan PH pada PRU-14 lalu diluar jangkaan PH sendiri. Ini diakui oleh Tun Mahathir sendiri dalam beberapa siri kenyataannya.

    Antara faktor mambantu ialah hampir 95% pengundi Cina mengundi PH dan 11% pengundi Melayu daripada UMNO dan PAS beralih kepada PH. Peralihan 11% undi pengundi Melayu menurut Ilham Centre, yang memberikan kuasa kepada pakatan empat parti itu untuk menggulingkan Umno dan gabungan Barisan Nasional (BN).

    Ilham Centre memberi amaran undi lebihan 11% yang diterima itu bukanlah sokongan “tulen” kerana itu adalah pengundi UMNO dan PAS.

    “Jumlah 11% itu mudah terjejas. Ia adalah undi protes terhadap Umno dan BN daripada orang Melayu kerana faktor Najib Razak,” kata Pemangku Pengarah Eksekutif Ilham Center, Mohd Azlan Zainal.

    Undi ini juga datang daripada pengundi PAS melalui kempen "lebih afdhal buat masa ini jatuhkan Najib buat masa ini".

    Timbul persoalan kenapa PH sekarang ini menyerang PAS dengan isu PAS dan UMNO nak bersatu? Tidak lain tidak bukan kerana PH bimbang dengan kedudukan 11% sokongan 'sementara' yang diperolehi semasa PRU-14 lalu.

    Itu isu pokok. Isu semasa pula kenapa PH marah sangat UMNO sokong PAS? Dan kenapa ahli-ahli dan pendokong PAS bodoh melayang cybertropper PH yang membawa isu ini.

    Perlu diingatkan kempen PAS hampir 60 tahun lalu adalah untuk menarik pengundi dan penyokong UMNO/BN untuk menyokong PAS selain menarik pengundi atas pagar.

    Kalau pengundi UMNO, MCA dan MIC nak sokong PAS itu suatu yang benar, mesti Tok Guru Nik Abdul Aziz senyum nampak gigi jika beliau masih hidup.

    Apa bodoh sangat cybertropper nak marah kerana UMNO nak sokong PAS. Dan sangat bodoh kita (PAS) layan tulisan bodoh PH yang mengutuk UMNO sokong PAS. Kalau ramai ahli dan pimpinan UMNO sokong PAS itu lebih baik dan mencapai apa yang PAS buat selama ini daripada Yusoff Rawa bapak Mujahid Liberal, diikuti Ustaz Fadhil Nor sehingga sekarang.

    Cakap kepada mereka apa aku kisah!

    SemutApi @ FireAnt
    http://semutapi-fireants.blogspot.com/
    : PH ambil kisah pasal kalau tumbang cepat tak sempat dia nak rompak harta rakyat....
  • Anwar antara Rafizi dan Azmin yang berkuasa

    Sorang ahli politik ini dilihat tidak terkawal, dan pada masa lalu menyinggung ramai pimpinan parti kerana bercakap secara berterus-terang.

    Tetapi Rafizi Ramli tidak memegang apa-apa jawatan kerajaan, dan tentu sekali bukan seorang Ahli Parlimen. Oleh itu tidak timbul persoalan sama ada ahli politik ini satu ancaman.

    Lawannya, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, adalah kawan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan tempat mengadu watak utama PKR itu.

    Tetapi timbalan presiden PKR itu cepat menaiki tangga politik mutakhir ini, dan dalam politik, itu sahaja cukup untuk menyebabkan seseorang itu dilihat sebagai satu ancaman.

    Sumber parti mengatakan itu antara dilemma yang Anwar hadapi sekarang, ketika beliau bersiap sedia untuk mengambil alih jawatan presiden parti selepas pencalonannya tidak dicabar.

    Perhatian semua orang kini tertumpu pada pertandingan orang nombor duanya.

    Rafizi, yang bukan wakil rakyat dan bukan menteri, sedang bersiap untuk mencabar Azmin, yang bukan sahaja mengetuai porfolio hal ehwal ekonomi yang berkuasa tetapi juga sebahagian golongan dalaman di penjana pendapatan kerajaan, Khazanah Nasional.

    Jadi siapa yang lebih layak menjadi orang nombor 2 parti itu?

    “Kadang-kadang susah nak bekerja dengan Rafizi,” kata sumber dalam kem Azmin.

    Beliau berkata tidak boleh dinafikan Rafizi banyak menyumbang kepada PKR, dan pengorbanannya termasuk tidak bertanding pilihan raya kerana pertuduhan jenayah terhadapnya bawah pentadbiran lepas diketahui umum.

    Bekas Ahli Parlimen Kapar, G Manivannan, yang bersaing untuk tempat di majlis pimpinan pusat PKR, bersetuju dengan komen itu.

    “Rafizi jelajah ke seluruh negara dan memainkan peranan penting menjelaskan banyak isu dan agenda Pakatan Harapan jika gabungan itu menang Putrajaya,” katanya.

    “Kalau dia menang, dia boleh bantu Anwar memenuhi agenda PKR.”

    Seorang lagi pemimpin parti bersetuju Rafizi seorang yang “berprinsip” dan “tidak bertolak ansur dalam isu yang dia perjuangkan.”

    Namun begitu: “Dalam politik, perkara itu boleh menjadi liabiliti, terutama pada orang atasan. Itu boleh menyebabkan dia bersengketa dengan Anwar.”

    Sementara itu, seorang ahli parti dalam kem Rafizi berkata pencapaian Azmin setakat ini menjadi liabiliti kepada parti.

    Beliau berkata bekas menteri besar Selangor itu dilihat sebagai satu ancaman, dan hubungan rapatnya dengan Tun Dr Mahathir Mohamad tidak mematahkan dakwaan bahawa dia pilihan utama perdana menteri sebagai penggantinya.

    “Sudah 20 tahun Anwar menunggu untuk menjadi perdana menteri,” katanya. “Dia perlukan orang nombor 2 yang boleh bekerja dengannya, seseorang yang tidak akan menjadi satu ancaman.”

    Bermula minggu depan, separuh daripada 800,000 ahli PKR akan mengambil bahagian dalam pemilihan pemmimpin tertinggi parti.

    Azmin hari ini mengesahkan dia akan melawan Rafizi dan mempertahankan jawatannya.

    Perkembangan itu sudah dijangka kerana mereka berdua dilihat bukanlah kawan baik. Perkembagan ini juga menamatkan spekulasi Azmin mungkin mencabar Anwar untuk jawatan presiden.

    Pada masa ini, sumber percaya kelebihan berada di tangan Azmin.

    Bekas setiausaha sulit Anwar itu juga mendapat sokongan ahli majlis PKR di seluruh negara, yang berterima kasih kepada Azmin atas pelantikan mereka.

    ‘Kotor’

    Walaupun pemimpin-pemimpin kanan cuba mempertahankan parti itu ditengah-tengah spekulasi mengatakan PKR diancam perpecahan, sumber mengatakan kempen untuk jawatan nombor 2 parti boleh terjerumus menjadi pertarungan peribadi.
  • Akhirnya Menteri Agama Akur Dengan Marina Mahathir

    Undang-undang yang menetapkan lelaki berumur 18 tahun dan perempuan 16 tahun yang ingin berkahwin perlu mendapatkan kebenaran mahkamah serta ketua menteri atau menteri besar mungkin ditiadakan pada masa akan datang.

    Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, cadangan itu bagi membuka ruang kepada era baru undang-undang perkahwinan di negara ini iaitu dengan mengharamkan perkahwinan bawah umur.

    "Kami mencadangkan pada masa hadapan syarat-syarat ini ditiadakan atau dengan kata lain mengharamkan perkahwinan bawah umur yang ditetapkan oleh undang-undang dan boleh dianggap satu jenayah jika mana-mana warganegara tidak mematuhi had umur.

    "Haram itu bukan haram daripada segi hukum (syarak) tapi daripada segi pentadbiran," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis Trip Silaturrahim Memikat Merbuk dan Tekukor di Tanjung Piandang dekat Parit Buntar, hari ini.

    Ramai berpendapat keputusan Mujahid adalah dipengaruhi dengan pendapat Marina Mathir sebelum ini. Malang bagi orang yang ada PhD agama masih takut dan akur dengan desakkan Marina Mahathir yang sebelum ini sangat aktif dalam gerakan Sistem in Islam yang dikatakan sesat dan juga antara pengerak LGBT.


    Bagaimanapun, Mujahid mengakui isu perkahwinan bawah umur itu adalah sesuatu yang sensitif kerana ia turut melibatkan adat dalam kalangan masyarakat terutama di Sabah dan Sarawak.

    "Di Sabah dan Sarawak ada yang mengahwinkan anak mereka di bawah umur. Dari segi Islam juga ada pandangan kahwin bawah umur itu sesuatu yang harus dengan kata lain tidak boleh kata tidak boleh," katanya.

    Menjelas lanjut, Mujahid berkata ulama, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), pakar perundangan serta Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat akan mengadakan pertemuan setiap bulan bagi membincangkan isu perkahwinan bawah umur mengikut perspektif Islam.

    "Perbincangan itu juga adalah untuk melihat sejauh mana tanggungjawab kerajaan boleh campur tangan (dalam perkahwinan bawah umur) untuk kepentingan dan maslahat umum," katanya.

    Isu perkahwinan bawah umur timbul selepas seorang lelaki berumur 41 tahun berkahwin dengan seorang budak perempuan berumur 11 tahun di Gua Musang, Kelantan pada Jun lalu.

    Contohi langkah MAIS

    Dalam perkembangan lain, Mujahid berkata Rang Undang-undang Suruhanjaya Harmoni dan Perdamaian dijangka dibentangkan di Parlimen tahun depan sebagai antara usaha untuk melindungi semua agama daripada dihina.

    "Draf (rang undang-undang) itu perlu dibincangkan dan mendapat kelulusan pejabat Peguam Negara, kabinet sebelum dibentangkan di Parlimen," katanya.

    Sementara itu, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) sedang bekerjasama Mujahid untuk menaikkan had umur perkahwinan dalam semua undang-undang berkaitan kepada 18 tahun.

    Kementerian berkata ini akan melibatkan Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) I984, Ordinan Undang-undang Keluarga Islam (Sarawak) 2001, Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam setiap Negeri, Akta Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976, dan undang-undang adat kumpulan etnik di Sarawak.

    Kerajaan juga mengalu-alukan pengumuman yang dibuat tepat masanya oleh Majlis Agala Islam Selangor (MAIS) mengenai cadangan menaikkan had umur berkahwin untuk remaja perempuan Islam kepada 18 tahun.

    "Inisiatif serupa diharap diterajui oleh semua negeri ke arah penyeragaman had umur minimum untuk berkahwin di Malaysia," kata KPWKM dalam satu kenyataan hari ini.

    : Dulu semasa perjumpaan tertutup dengan IKRAM cakap takkan jual agama kepada Mahathir. Mahathir sebagai anak tangga tapi apa mereka nak jawab dan apa IKRAM nak berhujah? Dengan anak Mahathir pun tunduk patuh seolah-olah Marina ulama besar....
  • Apalh lu ni bro..asyik mennyelit je..bglh can yg lain komen..lu selalu lari tajuklh..kitorang bkn pandai sangat pun..sekurang2 nak join yg cerdik2 kat sini..lu niat x baguslh..
  • Dulu gadai Batu Puteh, kini nak gadai Khazanah kepada Singapura

    Selepas berjaya ‘gadai’ hak Pulau Batu Puteh kepada Singapura pada 30 Mei lalu, Tun Dr. Mahathir Mohamad sekali lagi bertindak ‘gadai’ kepentingan negara kepada republik tersebut.

    Menurut laporan portal berita Malaysian Reserve yang pro-Pakatan Harapan (PH) dan dipetik laman anti-Barisan Nasional (BN), Free Malaysia Today, kali ini ia melibatkan syarikat pelaburan kerajaan, Khazanah Nasional Berhad.

    Difahamkan tindakan pelik berkenaan terpaksa dilakukan Perdana Menteri konon untuk kerajaan PH dapat bayar balik hutang negara lebih RM1 trilion diwarisi BN selain elak daripada dikenakan saman oleh pemerintah Singapura.

    Ini terutama setelah negara jiran itu dilaporkan mahu saman Malaysia kerana batal projek Tren Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur – Singapura selain isu harga jualan bekalan air mentah yang didakwa Mahathir amat murah.

    Justeru demi elakkan ketegangan diplomatik antara dua tetangga itu, pihak Khazanah diarahkan Mahathir untuk berunding jual segala pegangannya sebanyak 60 peratus dalam sebuah syarikat usaha sama hartanah di Singapura.

    Syarikat itu diwujudkan hasil kerjasama dengan syarikat pelaburan kerajaan Singapura, Temasek Holdings yang teruk dilanda kontroversi pelbagai skandal urus tadbir beberapa tahun lalu sehingga sering catat kerugian besar. (Baca: Singapura Gembira Malaysia Setuju Gadai Batu Puteh dan Kisah Mahathir Selamba Gadai Johor Kepada Singapura )

    Laporan itu memetik sumber berkata, rundingan tersebut mungkin merangkumi penjualan 50 peratus pegangan dalam sebuah lagi firma usaha sama, Pulau Indah Ventures, yang terlibat projek wilayah Iskandar Malaysia di Johor.

    Berikutan pelantikan anggota lembaga pengarah baharu Khazanah, Mahathir, 93, melakar sejarah dengan lantik diri sendiri jadi pengerusi kemudian membayangkan pelbagai langkah aneh melibatkan beberapa firma milik kerajaan.

    Untuk rekod, asalnya Khazanah dapat sebidang kawasan di Singapura dikenali Marina One dan Duo sebagai ganti Malaysia kehilangan stesen KTM Tanjong Pagar dan beberapa lokasi strategik di pusat bandar raya negara tersebut.

    Ia susulan tindakan Singapura ‘halau’ Malaysia dengan cara halus iaitu menaikkan kadar cukai tanah kepada paling melampau walhal penjajah British bagi tanah itu kepada pihak Malaya dan pewarisnya selagi ada bulan dan bintang.

    Kes ini mengulangi ‘drama’ sama Pangkalan TLDM di Woodlands iaitu KD Malaya diusir oleh Singapura secara halus dengan cara serupa dan paksa Malaysia berpindah ke kem baharu di Kota Tinggi, Johor semasa era Mahathir.

    Namun atas kebijaksanaan bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, tanah KTM dan beberapa lot itu berjaya diganti balik dengan kawasan lain yang sama nilai dan jadi milik kerajaan Malaysia sebanyak 60 peratus.

    Jika laporan jualan pegangan Khazanah di Singapura itu benar, Malaysia selepas ini cuma ada Masjid Temenggung Daeng Ibrahim di Telok Blangah yang masih diuruskan kerajaan Johor sejak abad ke-19.

    Sumber : Agensi/Mynewshub.TV
    : Mahathir cuba lenyapkan semua lagesi Najib walaupun ada yang berkepentingan rakyat. Ini politik Malaysia baharu POLITIK DENDAM....
  • Arab Saudi cuba malukan Mahathir jemput Ketua Pembangkang

    Belum pernah berlaku dalam sejarah, pemimpin pembangkang sesebuah negara Islam diiktiraf kerajaan Arab Saudi dan dijemput hadiri majlis rasmi Raja Salman Abdulaziz Al-Saud.

    Lebih unik, jemputan khas itu sebenarnya hanya dihadiri sejumlah pemimpin negara, ketua kerajaan dan menteri kanan yang datang menunaikan ibadah haji di Tanah Suci serta diraikan baginda bersempena Hari Raya Aidiladha.

    Lucunya, ketika Menteri Agama di Jabatan Perdana Menteri, Mujahid Yusof Rawa ‘bangga’ kongsi gambar beliau di Istana Mina dalam majlis tersebut menerusi akaun sosial Facebook, ramai netizen pula tegur pemimpin PAN itu.

    Apa tidaknya, bukan sahaja wakil kerajaan Pakatan Harapan (PH) ada di situ, malah Ketua Pembangkang yang juga Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi pun berada di tempat sama serta lebih diberi fokus netizen.

    Bayangkanlah imej beliau yang disiarkan secara langsung melalui program khas stesen televisyen kebangsaan Arab Saudi kelmarin kemudian tular luas dalam kalangan pengguna media sosial tempatan berbanding Mujahid sendiri.

    Secara umum, bukan mudah kerajaan Arab Saudi sanggup ‘buang masa’ jemput Ahmad Zahid yang tiada lagi apa-apa jawatan pun dalam kerajaan Malaysia, tetapi dirai Raja Salman pada acara formal di istana semayam baginda.

    Bahkan, pemerintah Arab Saudi itu ketika bertitah seolah-olah sindir kerajaan PH kerana bertindak biadab menutup Pusat Keamanan Antarabangsa Raja Salman di Putrajaya yang operasi ditanggung sepenuhnya oleh baginda sendiri.

    Raja Salman namun ulangi komitmen negara itu bagi perangi keganasan puak pelampau sambil beri gambaran yang semacam merujuk tindakan Malaysia tarik pasukan tentera ditugas khas kawal keselamatan Makkah dan Kaabah.

    Meskipun tidak sebut secara terbuka, bagi yang faham senario geopolitik Asia Barat, tentu maklum imej hubungan kurang mesra Tun Dr. Mahathir Mohamad dengan Arab Saudi susulan fitnah beliau dalam isu dana RM2.6 bilion.

    Akibat PH sengaja eksploitasi cerita derma peribadi kerabat diraja Arab Saudi itu, tidak hairanlah kuota jemaah haji Malaysia kembali kepada 30,200 orang pada kali ini dibandingkan lebih 40,000 orang beberapa tahun sebelum itu.

    Natijahnya sehingga kini, perdana menteri dengan usia tertua di dunia itu ‘tidak berani’ pula bertemu Raja Salman, apatah lagi buat lawatan rasmi ke Arab Saudi berbanding era PM 4 dahulu.

    Riyadh sudah sampai ‘isyarat’ amaran kepada Putrajaya, dan penghormatan Raja Salman meraikan Ahmad Zahid secara simbolik beri gambaran awal: kerajaan PH berhentilah buat fitnah dan politik manipulasi.

    Bersumberkan Mynewshub.TV

    : PH nampak macam cerdik politiknya, tapi bila dikaji dan direnungi sebenarnya politik bodoh, jahat dan penuh dengan dendam....

  • Lim beri keterangan isu lebihan cukai tak dipulangkan k'jaan BN
    Diterbitkan 31 Ogs 2018, 5:17 petang | Dikemaskini 31 Ogs 2018, 5:33 petang

    A+ A-
    Menteri Kewangan Lim Guan Eng memberikan keterangan kepada polis berhubung dakwaan bahawa kerajaan BN sebelum ini gagal mengembalikan cukai pendapatan dan cukai keuntungan harta tanah yang terlebih bayar sebanyak RM16.046 bilion.

    Lim memberi keterangan kepada polis di pejabatnya di Putrajaya petang semalam dari jam 3 petang hingga 5 petang.

    Beliau pertama kali mendedahkan perkara itu dalam satu kenyataan pada 22 Ogos lalu.

    Lim mendakwa sehingga 31 Mei, Tabungan Bayaran Balik Cukai (TBBC) hanya memiliki RM1.486 bilion berdasarkan rekod Jabatan Akauntan Negara, iaitu kurang sebanyak RM14.56 bilion.

    xxx

    Apa kah ini yang Irwan Srinagar takut?

    Najib tak usah kisah lah takut tak takut. Dia dah dapat bomoh yang membolehkan dia tak peduli langsong. Masuk penjara pun, masuk lah.

    Harap 10-20 tahun pejara. Mak badak pun gitu. Boleh penjara yang sama, tapi cell berlainan, hehe
  • BAPA KEDEKUT RAKYAT A.K.A BAPA BOROS KRONI

    BR1M dikurangkan sebelum mansuh: Tun M
    25 OGOS 2018
    FacebookTwitterWhatsAppEmailMore17.1K
    Tun Dr Mahathir Mohamed
    A-A+ (Ubah saiz teks)
    SHAH ALAM - Kerajaan akan mengurangkan jumlah Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sedikit demi sedikit sebelum ia dimansuhkan.

    Memetik wawancara The Malaysia Insight, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, langkah tersebut bertujuan untuk memastikan rakyat lebih berdikari dan tidak hanya bergantung kepada kerajaan semata-mata.

    “Kita akan kurangkan sedikit demi sedikit apa yang kita berikan kepada mereka (BR1M) dan jelaskan kepada mereka apa objektif kita.

    “Saya sentiasa cakap mengenai tongkat. Buanglah tongkat anda, berjalan di atas kaki sendiri. Barulah anda menjadi kuat dan anda akan jadi lebih baik.

    “Jika anda hanya suap rakyat, mereka akan jadi lemah,” katanya.

    Pada 15 Mei lalu, Dr Mahathir memaklumkan pemberian BR1M akan diteruskan, namun beberapa perkara dalam pemberian itu akan dikaji semula bagi memastikan hanya golongan yang benar-benar layak sahaja akan menerima bantuan tersebut.

    [ARTIKEL BERKAITAN: BR1M diteruskan: Mahathir]

    Mengulas lanjut, Dr Mahathir mendakwa, Najib sebelum ini telah memanjakan rakyat dengan hanya memberikan rakyat wang tanpa perlu melakukan kerja.

    “Najib memanjakan rakyat dengan membuatkan mereka fikir tanpa melakukan sebarang kerja kerajaan akan berikan wang kepada mereka.

    “Sekarang kita tidak boleh berikan mereka wang kerana kita tidak mencuri wang, tetapi mereka masih mahu wang (BR1M).

    “Mereka (rakyat) menjadi sangat bergantung kepada kerajaan dan ini adalah tidak baik. Mana-mana negara yang rakyatnya berasa kerajaan akan membayar wang walaupun tidak melakukan apa-apa, ia akan muflis,” katanya.

    Mahathir berkata, objektif kerajaan baru adalah untuk menyediakan peluang pekerjaan sebanyak mungkin menerusi pelaburan asing dan domestik.
  • Sapa kata BRIM tak baguih,
    Orang memberi kita lak merasa

    yang menjadi soalnya,
    bila BRIM di kasi,
    peruntukkan lain ditarik
    seperti pemberian biasiswa kepada anak melayu,

    apa tidaknya,pada sebelum PRU dulu,
    duit poket budak kolej mara yang sepatutnya
    di beri sebanyak RM100,di kurang jadi RM50,

    MEMANG JAHANAM PUNYA KERAJAAN LAMA!!!
    betollah kata Tun, UMNO kianat melayu!!!!
  • INDONESIA DAN SINGAPURA MEMANG BIJAK BERPOLITIK


    S'pura mahu M'sia bayar RM3 juta untuk parkir pesawat Jho Low
    Diterbitkan 24 Ogs 2018, 10:16 pagi | Dikemaskini 24 Ogs 2018, 11:11 pagi

    A+ A-
    Malaysia dilaporkan perlu membayar kira-kira RM3.5 juta jika ia mahu mendapatkan sebuah pesawat peribadi yang dikatakan milik ahli perniagaan kontroversi Jho Low.

    The Star, memetik sumber, melaporkan bayaran ini termasuk RM3 juta bagi tempat letak pesawat mewah berkenaan yang telah ditempatkan selama 18 bulan di Lapangan Terbang Seletar.

    Laporan itu berkata rundingan telah dibuat mengenai bayaran berkenaan.

    "Kerajaan Malaysia juga mesti membayar RM500,000 lagi untuk servis pesawat, yang telah terkandas dan dibiarkan di bawah matahari di apron lapangan terbang itu," sumber itu menambah.

    Kerja-kerja penyelenggaraan bagi memastikan pesawat itu selamat untuk diterbangkan telah hampir disempurnakan.

    Singapura dilaporkan merampas pesawat Bombardier Global 5000 berharga AS$35 juta itu pada Februari 2017, di mana ia telah terkandas sejak itu.

    Jabatan Keadilan Amerika Syarikat (DOJ) mendakwa Jho Low telah menyalahgunakan wang daripada 1MDB untuk membeli pesawat itu pada 2009.

    Malaysia telah merampas kapal layar mewah, Equanimity - salah satu daripada aset yang yang dikatakan diperoleh secara salah oleh Low.



      1. Raja Petra bawa IRI ke Malaysia pada tahun 2000
      2. Blogger terkenal, Raja Petra Kamarudin, semalam mendedahkan secara terperinci berkenaan koridor kuasa atau perancangan menyeluruh mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad secara penaklukan kuasa bagi memperluaskan 'legasi Mahathir' menjelang tahun 2020. 
      3. Baru-baru ini telah tersebar dengan meluas sebuah video berdurasi 2.26 minit mengenai sebuah forum yang di adakan oleh Centre for Strategic and International Studies (CSIS) di Amerika Syarikat. Di dalam video tersebut seorang individu yang dikenali sebagai Daniel Twinning telah memperkenal diri beliau sebagai ahli International Republic Institute (IRI). 
      4. Daniel Twinning - IRI
      5. Daniel Twinning telah secara terbuka membuat pengakuan bahawa IRI telah pun bekerjasama dengan pihak pembangkang- PAKATAN (pihak kerajaan masa kini) sejak tahun 2002 untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional. Daniel Twinning juga mengaku telah bertemu dengan beberapa individu pemimpin pembangkang pada masa itu untuk bekerjasama termasuklah menyalurkan dana serta berkongsi strategi untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional. 
      6. Laporan Polis Reggy Jessy
      7. Selama 15 tahun pada 2018 pembangkang yang disebut di atas telah berjaya menumbangkan Kerajaan Barisan Nasional pada PRU14 lalu. Ekoran dari sebaran video tersebut satu laporan Polis telah di buat oleh sebuah NGO Pergerakan Malaysiaku Tanah Airku diterajui oleh penulis blog The Third Force - Reggy Jessy pada 7hb Ogos 2018. Reggy Jessy berpendapat pihak berkuasa Polis Diraja Malaysia hendaklah menjalankan siasatan kerana pendedahan di dalam video tersebut adalah suatu pengakuan yang boleh diterima pakai dari sudut perundangan. Manakala individu yang dinyatakan oleh Daniel Twinning merupakan “pengkhianat Negara” dan harus dikenal pasti serta di ambil tindakan berpandukan peruntukkan undang-undang Negara serta Perlembagaan Persekutuan bagi kesalahan cubaan menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional dengan menggunakan kuasa asing secara tidak sah. 
      8. Raja Petra Kamarudin
      9. Geliga Naga mengesahkan bahawa Raja Petra Kamarudin merupakan individu yang bertanggung jawab ke Washington, Amerika Syarikat pada tahun 2000 dan beliaulah yang membawa masuk IRI ke Negara Malaysia bagi tujuan untuk bekerjasama menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional pada ketika itu. Raja Petra Kamarudin telah membawa dua orang ahli IRI ke Malaysia pada ketika itu. Satu perjumpaan telah berlaku di antara dua ahli IRI tersebut dengan Mustafa Ali di Terengganu, bagi membincangkan perkara yang sama. 
      10. RPK ditahan dibawah ISA
      11. Raja Petra Kamarudin kemudiannya telah di tahan oleh pihak berkuasa Polis Diraja Malaysia pada April 2001 dibawah tindakan perundangan ISA selama 60 hari. Di dalam tempoh 60 hari beliau di tahan, pihak Cawangan Khas PDRM telah mensyaki Raja Petra Kamarudin adalah agent kepada CIA dan sebanyak 200 helai dokumen soal siasat telah ditandatangani oleh Raja Petra Kamarudin mengesahkan penglibatan IRI di dalam usaha kerjasama bersama pembangkang untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional. Maka dengan dokumen-dokumen yang direkodkan seperti di atas adalah relaven untuk pihak Polis Diraja Malaysia menjalankan siasatan bersabit laporan Polis yang dibuat oleh Reggy Jessy. Pihak PDRM haruslah bertindak secara professional berlandaskan undang-undang tanpa dipengaruhi oleh unsur-unsur politik semasa di dalam menjalankan tugas dan menguatkuasakan undang-undang demi keutuhan integrity PDRM. Geliga Naga berpendapat PDRM haruslah mengesan dan mengenal pasti individu-individu yang bekerjsama dengan IRI untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional dan harus dibawa ke muka pengadilan.
      12. Dato Seri Najib Razak
      13. Malahan Dato Seri Najib Razak sendiri telah mengeluarkan kenyataan media menggesa pihak berkuasa PDRM untuk menjalankan siasatan serta mengambil tindakan di atas pendedahan video tersebut – “ Najib calls for inquiry into between Pakatan and IRI” The Star online 7hb Ogos 2018. Kredibiliti pembangkang ketika itu dan menjadi kerajaan ketika ini amatlah dikhuatiri.
      14. Sumber : Geliga Naga
    1. dulu menjelajah seluruh negara untuk PH menang
      sekarang jelajah seluruh negara untuk melingkup ph

      siapa tu????

      saya la....

  • hampir mustahil bagi sebuah negara dengan penduduk asal yang berkongsi budaya dan gaya hidup yang agak sama, untuk memberi kerakyatan secara beramai ramai kepada pendatang yang langsung tidak berkongsi persamaan dengan budaya mereka. Asalnya orang Cina dan India tidak mahu asimilasi dan integrasi budaya, tetapi menuntut kerakyatan secara beramai-ramai. Wajarlah warga Nusantara/Melayu/warga asal menentang perkara itu. Orang Cina dan India kemudian sedar ianya berbaloi untuk bersetuju dengan perjanjian itu, memandangan mereka tiada tempat lain ingin dituju.
    Atau, senario kedua, mereka kekal sebagai penduduk tetap (PR) sahaja, dan tidak mendapat kerakyatan dari orang Melayu. Sudah tentu, ianya bukan idea yang baik. Mereka menginginkan KERAKYATAN.
    Bayangkan, generasi kedua/ ketiga orang Bangladesh atau Nepal atau Indonesia, yang membentuk 6-9 juta populasi Malaysia kini, menuntut hak kerakyatan secara beramai-ramai di Malaysia. Ia termasuklah kelebihan tertentu, dana, pendidikan, penjagaan kesihatan dan juga HAK UNTUK MENGUNDI.
    Mereka boleh saja mengungkit bahawa mereka membayar cukai, menyumbang kepada negara, membantu perkembangan ekonomi. Mereka boleh menuntut bahawa mereka dilahirkan di Malaysia dan menginginkan kerakyatan. Perlu diingat, bukan seorang dua, tapi 6-9 juta KERAKYATAN BERAMAI-RAMAI.
    Apakah anda mampu memberikan taraf kerakyatan Beramai-ramai sebanyak 9 000 000 kepada mereka?
    Begitulah, Warga Nusantara/Melayu/asal berpuas hati dengan pemberian kerakyatan secara beramai-ramai dahulu kepada imigran Cina dan India, selagi kedudukan mereka terjamin dalam pendidikan dan ekonomi dan sebagainya seperti tercatat dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.
    Bagaimana dengan anda? Letakkan diri anda dalam keadaan ini.
    Untuk menjawab soalan bapa saya, bilakah konsep BUMIPUTERA akan berakhir? Saya menjawab, setelah aspek "Kecinaan" dan "perasaan tidak selamat" (Chineseness & insecurity) itu berhenti menghantui mereka.
    Sehingga kini, semakin ramai warga Nusanstara/Melayu/Asal yang mempunyai titik persamaan dengan orang Cina dan bukan-Bumiputera. Sebab itulah anda lihat semakin ramai orang Melayu yang bersedia untuk menyerahkan status Bumiputera itu (bukan ramai, tetapi lebih ramai dari dahulukala).
    Namun demikian, titik persamaan itu tidak cukup kuat. Lihat saja lelaki Cina yang ditumbuk di KFC, dia membuat sidang media. Lelaki ini, tidak boleh bercakap BAHASA MELAYU MAHUPUN INGGERIS. Dan saya boleh katakan kepada anda, terlalu ramai orang Cina yang sebegini di Malaysia. Begitu banyak orang Cina bandar duduk di PPR, tak boleh bercakap Melayu atau Inggeris. Kawan-kawan saya di Kedah juga begitu.
    Orang-orang Cina ini pergi ke SJKC, atau sekolah swasta Cina, pergi ke Taiwan/ China untuk menyambung pengajian. Sebahagiannya ke Singapura dan Eropah ataupun Amerika Syarikat.
    Mereka tidak pernah berselisih dengan orang Melayu.
    Mereka tidak tahu apa itu khutbah Jumaat.
    Mereka tidak tahu mengapa perempuan Kelantan dipanggil Mek (isikan nama di sini).
    Mereka tidak tahu mengapa lelaki Melayu Perak dipanggil Yob (isikan nama di sini).
    Mereka tidak tahu dan tidak faham pemikiran dan cara hidup orang Melayu.
    Secara dasarnya, mereka tidak mahu berintegrasi, asimilasi dan berusaha mencari titik persamaan dengan orang Melayu, seperti kaum cina di negara lain (kecuali tanah besar cina, taiwan, HK dan singapore).
    Malahan di kedai Mamak, Cina duduk dengan Cina, Melayu dengan Melayu. Hanya sesekali, dan jarang untuk melihat 3 bangsa Melayu Cina India bersama.
    Tidak cukup!
    Tidak cukup untuk memberitahu warga Nusantara/Melayu/asal yang mereka akan selamat dari kesan 'kecinaan'. Tidak cukup sekadar memberitahu yang mereka boleh 'hidup' dan 'rasa selamat' tentang kepentingan ekonomi dan pendidikan.
  • Kerajaan kena buktikan jet Jho Low dibeli dengan dana Malaysia dulu'
    Hariz Mohd | Diterbitkan 16 Ogs 2018, 12:31 tengah hari | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 12:44 tengah hari
    Item 1
    Item 2
    A+ A-
    Kerajaan perlu membuktikan jet Jho Low dibeli menggunakan dana Malaysia terlebih dahulu sebelum dapat membawa balik ke negara ini.

    “Kita akan cuba dapatkan balik (jet itu). Kita percaya jet itu dibeli menggunakan wang curi dari Malaysia.

    “Kita perlukan buktikan wang digunakan untuk beli jet itu adalah wang curi, kerana (Jho Low) curi wang dari Malaysia.

    “Jadi jet itu milik Malaysia, sama seperti bot (Equanimity),” kata Tun Dr Mahthir Mohamad.

    Perdana menteri berkata demikian selepas menjawab soalan pemberita di Putrajaya berkaitan usaha membawa balik jet berkaitan dari Singapura.

    Pada 12 Ogos lalu, Mahathir berkata jet persendirian itu perlu dibawa balik ke negara ini.

    Bagaimanapun ketika itu, katanya, beliau kurang tahu butiran terhadap usaha membawa jet tersebut yang kini ditahan di Singapura.

    Singapura dilaporkan merampas jet Bombardier Global 5000 berharga AS$ 5 juta pada Februari lalu.

    Selain Equanimity, jet itu antara aset yang dikehendaki Jabatan Keadilan (DOJ), Amerika Syarikat (AS) sebagai sebahagian daripada saman pelucuthakan sivil mereka.

    DOJ mendakwa aset tersebut dibeli dengan menggunakan dana 1MDB.
  • Agama tak boleh bebas dengan politik. Agama membimbing politik ke jalan yang benar sebagai tututan Islam. Balik Mekah ingat makin cerdik menghurai sesuatu perkara tetapi makin kalut....
  • BR1M bukan sahaja untuk orang tak bekerja, tapi orang yang bekerja tapi tak mampu hidup pada negara yang kos sara hidup tinggi. Br1m juga untuk orang kurang upaya, takkan Mahathir dan PH bodoh nak faham....
  • Hah..ni baru betul bro..kasi lepas lu punya contra sama apa yg dkira mana x berkenan..mcm sidollah sani pasal brim..masalah sidollah ni dia henjut ikut suka dia x mau duduk runding dgn boss..dia main lutu je kat luar..itu kira kami x setujulh beb..x berkenan dgn bos agaknya..tau jelh pkr punya org pun x berkenan dgn bos tun adanya..sebelum menang tatang tun mcm minyak penuh..
    Hahahahaahhsikit hari pkr pun serupa hantu saka puaka jdnye
  • Kos sara hidup rakyat tetap sama
    MOHD HAFIZ ISMAIL 17 OGOS 2018
    FacebookTwitterWhatsAppEmailMore155
    Kos sara hidup rakyat tetap sama
    Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengangkat sumpah ahli Dewan Rakyat bagi penggal ke-14. - Foto Sharifuddin Abdul Rahim
    A-A+ (Ubah saiz teks)
    TANGGAL 9 Mei 2018 menjadi satu sejarah kepada Malaysia apabila kerajaan BN yang mentadbir selama 60 tahun ditumbangkan Pakatan Harapan (PH).

    Dalam PRU14, Manifesto PH menjadi salah satu kepada punca kemenangan dan hari ini mata rakyat negara ini tertumpu kepada pelaksanaan manifesto mereka terutama 10 Janji 100 hari PH.


    Kota beberapa janji
    Sebaik mengambil alih, PH menunaikan dua janji awal dengan memansuhkan cukai barang dan perkhidmatan (GST) dan mengekalkan harga petrol.

    Sebelum Rang Undang-undang Pemansuhan GST diluluskan Dewan Rakyat pada 8 Ogos, kerajaan mengenakan GST pada kadar sifar peratus selain memberi tempoh tiga bulan tanpa cukai kepada rakyat sebelum melaksanakan sistem cukai jualan dan perkhidmatan (SST) September ini.

    Begitu juga dengan inisiatif kerajaan mengekalkan harga petrol RON95 pada harga RM2.20, RON97 RM2.65 dan diesel RM2.18 berbanding penetapan secara mingguan.

    Kerajaan turut membatalkan senarai hitam Jabatan Imigresen terhadap peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan Kementerian Pendidikan membenarkan peminjam yang bergaji bawah RM4,000 sebulan menangguhkan bayaran dengan syarat mereka perlu mengemaskini maklumat pendapatan.

    Golongan wanita juga bakal menikmati manfaat menerusi skim Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk suri rumah dengan kerajaan memperuntukkan RM20 juta bagi menjayakan fasa pertama Program Sukarela Insentif Suri (Suri).

    Seramai 359,065 wanita yang berdaftar dengan sistem e-Kasih bakal menerima insentif ini yang dilaksanakan dalam tiga fasa yang menyasarkan suri rumah, Ketua Isi Rumah (KIR), ibu tunggal, balu dan wanita bujang.

    Fasa pertama bermula 15 Ogos ini menyaksikan kerajaan menyumbang RM40 sebulan bagi setiap caruman sukarela dengan jumlah minimum RM5 ke akaun KWSP manakala bagi fasa kedua, yang dijangka bermula tahun depan, kerajaan akan meningkatkan sumbangan kepada RM50 dengan RM10 daripadanya disumbangkan kepada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso).

    Fasa ketiga Suri, yang dijangka pada awal 2020, pula melibatkan 2 peratus sumbangan KWSP suami dimasukkan ke akaun isteri.

    Berdasarkan janji 100 hari PH, mereka turut menyenaraikan untuk menyiasat skandal negara dan pada 4 Julai lalu, bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak didakwa bagi tiga pertuduhan pecah amanah jenayah dan satu pertuduhan salah guna kuasa membabitkan wang berjumlah RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd di Bangunan Ambank Group Jalan Raja Chulan antara 24 dan 29 Disember 2014.

    Kos sara hidup belum selesai
    Walaupun kerajaan berjaya menunaikan janji mereka namun isu kos sara hidup dan harga barang masih tidak dapat diatasi.

    Mengambil contoh GST, walaupun kerajaan telah memansuhkan GST namun harga barang masih tidak turun.

    Umum mengetahui GST ini satu mekanisme kutipan cukai lebih cekap berbanding cukai jualan dan perkhidmatan (SST) dengan kutipan mencecah RM41 bilion pada 2016.

    Namun kerana kelemahan kerajaan dari segi penguatkuasaan kawalan harga, maka peniaga mengambil peluang menaikkan harga barang menyebabkan pengguna terpaksa menanggung peningkatan harga tersebut.

    Bagi Timbalan Presiden Persatuan Akauntan Percukaian Malaysia (Mata), Saizol Ismail menyatakan SST mempunyai impak berganda namun pengguna tidak nampak kerana ia tidak dicatatkan dalam resit kerana hanya melibatkan pengeluar dengan ‘orang kedua’.

    Secara zahirnya kerajaan hari ini mengotakan janji dalam manifesto mereka untuk menghapuskan GST, tetapi kesannya pasti ada kepada rakyat dari sudut perbelanjaan harian dan kos sara hidup.


  • Hahaha hahahah hahahahaha, jenaka amat besar di keluarkan mak badak. Tapi, dlam pada itu, memang betul kata dia.

    Amacam Bang Jib? Kita diam aje le, sampai hari Hakim kata 10-20 tahun penjara kpd kita -

    Rosmah pesan Najib: Kalau terus bersuara nanti kena panggil lagi
    2018-08-31 15:59:14
    Datuk Seri Najib Razak tidak sempat berucap panjang selepas dipotong isterinya ketika program kecil-kecilan sempena Hari Merdeka yang dihadiri pasangan itu, pagi tadi.

    Najib sebelum itu menyampaikan ucapan dihadapan lebih 100 orang bahawa dirinya berjanji akan memantau kelompongan manifesto yang gagal ditunaikan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN)

    Bagaimanapun, secara spontan Rosmah berseloroh menyampuk agar Najib untuk tidak cakap lebih-lebih lagi.

    Najib dan isterinya meluangkan masa berkelah bersama penyokong yang terdiri daripada penganjur page Facebook Mengenang Jasa DSN sejak jam 9.30 pagi.

    Najib dan isterinya turut dihidangkan nasi lemak dan kuih muih dalam satu majlis berkelah secara santai pada ambang kemerdekaan di Taman Botanic, Kuala Lumpur pagi tadi.

  • Pas sambut baik keterbukaan MIC
    MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI 19 OGOS 2018
    Pas sambut baik keterbukaan MIC
    Abdul Hadi bersama Vigneswaran. Foto - Facebook Abdul Hadi Awang.
    A-A+ (Ubah saiz teks)
    SHAH ALAM - Pas menyambut baik keterbukaan MIC yang menunjukkan kesediaan untuk bekerjasama dalam agenda kebajikan rakyat dan keharmonian kaum dalam negara.

    Menurut Setiausaha Politik Presiden Pas, Syahir Sulaiman, perkara ini dinyatakan di dalam pertemuan di antara Presiden Pas Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dan Presiden MIC, Senator Tan Sri Datuk Seri S.A Vigneswaran di Pejabat Agung parti Islam itu pada hari ini.

    Katanya, dalam pertemuan itu, Abdul Hadi berkongsi pandangan terhadap kemajmukan kaum dan kepelbagaian agama dalam negara, serta keperluan untuk memberi kefahaman yang sebenar demi mewujudkan keharmonian antara agama.

    "Vigneswaran menyatakan kesediaan untuk menjalin kerjasama dalam pelbagai aspek demi kepentingan bersama, termasuk kesediaan untuk memberi sokongan terhadap calon Pas dalam PRK Seri Setia Dr Halimah Ali," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

    Katanya lagi, Abdul Hadi turut merakamkan setinggi penghargaan kepada Vigneswaran di atas pertemuan yang bersejarah ini, serta menyatakan kesediaan untuk meneruskan usaha dialog antara kaum dan agama, demi mewujudkan perubahan yang lebih baik dalam negara.

    Turut hadir dalam pertemuan tersebut adalah Timbalan Presiden Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan dan Ketua Dewan Himpunan Penyokong Pas, Balasubramaniam.

    Manakala di pihak MIC oleh Timbalan Presiden MIC, Senator Datuk Seri S.K. Devamany dan Ketua Pemuda MIC, Datuk Sivarrajah Chandran.
  • GST, Pakatan Harapan buat kesilapan besar kata bos Mydin

    Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) membuat kesilapan besar apabila ingin melaksanakan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) kembali bagi menggantikan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).
    Pengarah Urusan Mydin, Datuk Ameer Ali Mydin, berkata secara praktikal GST lebih efisien.

    Malah katanya jika isu ketirisan yang menjadi masalah besar, Ameer berkata pelaksanaan SST lebih banyak membuka ruang untuk itu berbanding GST.

    Sebagai seorang ahli perniagaan, Ameer turut berpendapat, langkah betul yang perlu diambil kerajaan HARAPAN bukanlah menggantikan GST sebaliknya menurunkan kadar yang ditetapkan.

    "Misalnya rendahkan kepada dua atau tiga peratus berbanding enam peratus," katanya.

    Bagaimanapun, beliau percaya perkara berkenaan tidak akan berlaku memandangkan HARAPAN sebelum ini telah pun berjanji kepada rakyat untuk menghapuskan GST.

    "Saya rasa kerajaan akan membuat kesilapan besar dalam dunia. (Laksanakan SST) ini kesilapan, ini ego, sebab mereka ini orang politik.

    "Mereka dah buat janji dan kena tepati janji, kalau tidak rakyat marah pula. Saya rasa itu masalahnya," kata Ameer dalam temu bual eksklusif dengan Malaysiakini baru-baru ini.

    Ketirisan boleh dielak

    Menurut beliau kerajaan HARAPAN menekankan azam mereka tidak mahu membebankan rakyat ketika kutipan GST sebelum ini ialah sebanyak RM44 bilion.

    Justeru katanya mereka akan melaksanakan SST namun itu nanti akan membuat hasil kutipan kerajaan menurun kepada kira-kira RM22 bilion saja.

    Dalam keadaan begitu katanya cara yang betul ialah mengurangkan kadar GST daripada enam kepada tiga peratus.

    "Peniaga pun tak perlu susah dan tak perlu ubah apa-apa sistem yang sebelum ini dah dibelanjakan.
    "Dan yang paling mustahak, ia tak ada ketirisan," katanya.

    Beliau berkata demikian sebagai mengulas soalan sama ada GST atau SST yang memberi kebaikan kepada rakyat.

    Kerajaan HARAPAN berhasrat untuk melaksanakan SST bermula pada 1 September depan. Ia sebagai menunaikan salah satu antara janji gabungan itu dalam 100 hari pertama mereka berkuasa.

    Ekoran pelaksanaan SST, Jabatan Kastam Diraja Malaysia menjangkakan kira-kira 6,400 jenis barangan akan dikenakan SST berbanding 11,197 barangan yang dikenakan GST sebelum ini.

    Terdapat 470,000 syarikat pengeluar yang berdaftar dengan sistem MyGST dan kira-kira 70,000 daripada jumlah itu akan dipindahkan ke dalam sistem MySST secara berperingkat.

    Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengatakan, SST akan dikenakan ke atas barang-barang yang lebih sedikit berbanding GST - khususnya 38 peratus barangan yang membentuk "bakul barangan" indeks harga pengguna (CPI) berbanding GST yang lebih 60 peratus.

  • This comment has been removed by the author.

  • Yang di-Pertuan Agong tonggak negara
    WARTAWAN SINAR HARIAN 17 OGOS 2018
    FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
    Zainul Rijal Abu Bakar
    Zainul Rijal Abu Bakar
    A-A+ (Ubah saiz teks)
    MALAYSIA adalah satu-satunya negara yang unik kerana mempunyai sistem giliran dalam kalangan raja-raja Melayu yang dipilih menjadi Yang di-Pertuan Agong. Pemilihan lima tahun sekali ini merupakan sejarah yang akan diingati oleh setiap rakyat. Tiada negara lain yang mengamalkan sistem giliran seperti Malaysia.

    Perkara 39 Perlembagaan Per­sekutuan meletakkan kuasa eksekutif Persekutuan adalah di tangan Yang di-Pertuan Agong dan kuasa tersebut boleh dijalankan oleh jemaah menteri. Walaupun Perkara 40 Perlembagaan Persekutuan menyatakan Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasi­hat, ia tidak bermakna Yang di-Pertuan Agong pada hari ini perlu mematuhi secara total nasihat jemaah menteri.


    Kuasa dan budi bicara Yang di-Pertuan Agong sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan cuma pentafsiran peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang mungkin masih dibelenggu dengan tafsiran silam.

    Sebagaimana diketahui umum bagi mentafsirkan sesuatu per­kataan dalam Perlembagaan Persekutuan terdapat beberapa kaedah yang perlu diikuti. Antaranya jika perkataan tersebut jelas maka makna yang jelas tersebut tidak perlu ditafsirkan lagi. Makna literalnya perlu diberikan bukan makna yang dihasratkan oleh penggubal undang-undang.

    Pada pandangan saya nasihat adalah nasihat, nasihat tidak perlu diikuti sepenuhnya kerana perkataan nasihat itu sangat jelas dan mempunyai maknanya sendiri.

    Sudah sampai masanya tafsiran perlembagaan tidak boleh lagi dipenjara dengan tafsiran berdasarkan sejarah kerana makna perkataan nasihat itu sangat jelas. Kalau dahulu British mentafsirkan nasihat Resident British kepada raja-raja Melayu bersifat wajib dipatuhi, tafsiran sebegitu hendaklah tidak lagi di­gunakan sebaliknya memartabatkan makna sebenar nasihat itu sendiri yang tidak bersifat mengikat.

    British mengongkong raja-raja Melayu melalui residen mereka kerana British mahu mengawal Tanah Melayu mengikut telunjuk mereka. Ini juga dilakukan bagi menjaga kepentingan British di Tanah Melayu. Pada hari ini hal yang sama tidak lagi berlaku yang mana Kerajaan yang dilantik adalah pilihan rakyat dan terdiri daripada anak watan.

    Ramai yang sudah mula sedar sistem kenegaraan di Tanah Melayu dan kemudiannya Malaysia bukanlah hanya berpaksi kepada tiga elemen sahaja iaitu eksekutif, legislatif dan kehakiman.

    Sebaliknya ketiga-tiga elemen tersebut dipayungi oleh Yang di-Pertuan Agong. Oleh itu Yang di-Pertuan Agong perlu diberi kebebasan menilai nasihat jemaah menteri. Kebijaksanaan Yang di-Pertuan Agong melaksanakan tanggung­jawab berperlembagaan baginda sudah tidak boleh dinafikan lagi kerana kita lihat ketika ini raja-raja Melayu sudah mempunyai pen­didikan tinggi.

    Malah Perkara 41 Perlembagaan Persekutuan pula mengangkat Yang di-Pertuan Agong sebagai Pemerintah Tertinggi angkatan tentera Persekutuan. Ini bermakna Yang di-Pertuan Agong juga berfungsi menjaga keamanan dan mempertahan kedau­latan negara.

    Baginda pada bila-bila masa boleh mengerah angkatan tentera bersiap siaga atau melakukan sesuatu bagi mempertahankan negara dari aspek ketenteraan.

    Yang di-Pertuan Agong tidak keseorangan dalam melaksanakan tanggungjawab berperlembagaan baginda. Baginda dibantu oleh Majlis Raja-Raja yang terdiri daripada sembilan raja-raja Melayu kese­luruhannya.

    Perkara 38(3) Perlembagaan Persekutuan umpamanya memberi keabsahan kepada Majlis Raja-Raja menimbang dan memberi penelitian berkenaan dasar-dasar negara. Penimbang telitian dasar negara tidak akan menjadi sah tanpa kehadiran Yang di-Pertuan Agong.
  • ANTARA PEROMPAK DAN PENYAMUN, SIAPA YANG BETUL

    Najib dedah dana projek kenderaan elektrik Tun M
    NURULFATIHA MUAH 30 JULAI 2018
    Najib dedah dana projek kenderaan elektrik Tun M
    Najib dan Dr Mahathir ada cerita antara mereka.
    A-A+ (Ubah saiz teks)
    KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, tuduhan menyatakan beliau tidak menyokong Proton adalah tidak benar.

    Sebaliknya, Najib berkata, kerajaan di bawah pimpinannya telah menyediakan geran pembangunan dan penyelidikan (R&D) sebanyak RM1.1 bilion dan pinjaman mudah RM1.5 bilion kepada Proton sebelum ini, selepas syarikat itu membuktikan mempunyai pelan mampan yang mampu dilaksanakan.


    Selain itu, beliau juga mendedahkan, sebelum hubungannya dengan Tun Dr Mahathir Mohamad renggang, kerajaan pimpinannya juga telah memberi sokongan kepada perdana menteri ketujuh itu untuk projek kenderaan elektriknya.

    "Melalui permintaan dibuat Dr Mahathir, satu geran RM270 juta diberikan kepada Proton pada 2010 bagi menjalin satu kerjasama perniagaan dengan sebuah syarikat United Kingdom dimiliki rakannya Kamal Siddiqi, yang berpengkalan di Britain bagi memajukan kereta dan lori elektrik.

    "Bagaimanapun, pelaburan ini gagal dan kerajaan membuat keputusan untuk tidak menyalurkan lagi dana. Ini turut menyebabkan kemarahan Dr Mahathir," katanya menerusi entri terbaharu di Facebook miliknya hari ini.

    Najib berkata, beliau berpendirian bahawa rakyat tidak seharusnya menanggung masalah Proton dan syarikat itu perlu bersaing pada keupayaan sendiri sebagaimana dilakukan Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua).

    "Jika Perodua mampu menjadi jenama kereta paling teratas di negara ini, tiada alasan untuk Proton untuk tidak mencapai kedudukan yang sama," katanya.

    Dalam pada itu, Najib turut akui bahawa janji PRU13 BN untuk mengurangkan 30 peratus harga kereta adalah tidak menyeluruh ke atas semua jenis kereta.

    "Di sebalik ada di dalam kerajaan saya pada masa itu yang menyuarakan kebimbangan bahawa harga kereta menurun dengan terlalu pantas akan memberi tekanan terhadap bank, penjual kereta terpakai dan nilai aset isi rumah, ada harga beberapa model kereta menurun 30 peratus.

    "Secara keseluruhan, harga kereta menurun pada pelbagai peringkat," katanya.

    Namun, katanya, kerajaan Pakatan Harapan pula 'menghadiahkan' rakyat dengan harga kereta lebih tinggi, dalam keadaan rakyat masih tertunggu-tunggu janji harga petrol lebih rendah dan tol dihapuskan ditunaikan.

    "Ketika saya dilantik sebagai PM, harga kereta yang tinggi dan perlindungan terhadap Proton adalah antara aduan utama dan beban kepada rakyat.

    "Seorang wartawan kewangan turut membuat anggaran, rakyat terpaksa menanggung RM360 bilion demi Proton dan Eon yang pada masa itu menjana pendapatan di atas beban rakyat sehingga Eon turut memiliki bank sendiri," katanya.

    Menurutnya, beliau sedia maklum harga kereta yang tinggi adalah satu bebanan untuk rakyat, terutama bagi kumpulan berpendapatan rendah dan menengah.

    "Sebuah kereta yang dijual dengan harga RM20,000 lebih mahal ekoran pelbagai cukai dan dasar akan menyebabkan pembeli yang mengambil pinjaman sembilan tahun pada kadar faedah 4 peratus, membayar RM28,000 pada akhir pinjaman mereka.

    "Harga kereta lebih tinggi juga turut menyebabkan kos selenggara dan perlindungan insurans setiap tahun yang akan menambah beban pembeli," katanya.

    Bagi memperbetulkan masalah legasi ini, katanya, kerajaan pimpinannya telah menghapuskan cukai import 10 peratus bagi kereta dari Jepun dan memperkenalkan insentif Kenderaan Cekap Tenaga (EEV).

  • KEPADA YANG MENGUNDI PH MASA PRU-14
    HARAP BERTENANG DAN BERSABAR TENTANG EKONOMI SKARANG
    KERANA EKONOMI MASIH DALAM BENGKEL POMEN!

    DULU POMEN JANGKA DALAM 100 HARI KERETA BOLEH SIAP
    BILA MASUK BENGKEL, CHEK PUNYA CHEK....
    ADA LAIN-LAIN KEROSAKAN SERIUS,
    KENA AMBIK MASA LEBIH LAMA...

    JANGAN RISAU,
    DALAM BENGKEL ADA POMEN MELAYU,ADA CINA
    SEMUA TENGAH PULUN PEBAIK....

    CUMA KOS RAKYAT KENA TANGGUNG
    MACAM KITA PEBAIK KERETA!

    BILA KERETA SIAP,
    MAKA BOLEHLAH KITA GUNA UNTUK CARI REZEKI

  • Saya tak sokong kelentongraksi: Halimah
    NORAFIZA JAAFAR 19 OGOS 2018
    FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.4K
    Saya tak sokong kelentongraksi: Halimah
    Dr Halimah (kiri) turun bertemu pengundi Dun Seri Setia, hari ini
    A-A+ (Ubah saiz teks)
    PETALING JAYA - "Tak sokong kleptokrasi tak bermakna saya menyokong kelentongraksi," seloroh Calon Pas PRK Seri Setia, Dr Halimah Ali.

    Beliau menyeru pengundi untuk memberikan kepercayaan kepadanya untuk menjadi wakil rakyat Dun Seri Setia.

    Menurutnya, Selangor memerlukan pembangkang yang kuat untuk memainkan peranan sebagai 'check and balance'.

    "Bagus macam mana pun kerajaan jika tidak ditegur mereka akan menjadi lupa dan leka.

    [ARTIKEL BERKAITAN: PH lawan Pas di Seri Setia]

    "Justeru saya perlukan sokongan anda khususnya pengundi atas pagar yang pangkah PH pada PRU lalu untuk memilih saya sebagai wakil rakyat Dun Seri Setia," katanya.

    Katanya, beliau bertanggungjawab untuk bersuara dalam Sidang Dun kerana mempunyai pengalaman sebagai Adun dan Exco.

    "Saya mempunyai pengalaman dan tahu selok belok pentadbiran jadi kerajaan tak boleh nak kelentong.

    "Pembangkang yang kuat adalah yang boleh menegur kerajaan dan memperjuangkan hak rakyat," katanya.

    Dr Halimah Ali merupakan penyandang kerusi Adun Selat Klang selama dua penggal sejak 2008.

    PRU14 menyaksikan Dr Halimah gagal mempertahankan kerusi Selat Klang selepas tewas kepada Datuk Abdul Rashid Ashari (PKR) yang menang dengan majoriti 500 undi.
  • PH = LGBT = KOMUNIS = SYIAH = LIBERAL = SEKULAR

    Komunis Juga Penjajah

    Saya tertarik kepada polemik berkenaan adakah kumpulan komunis itu juga pejuang kemerdekaan yang perlu disenaraikan dalam perjuangan menentang penjajah dahulu?

    Sebelum menghukum hendaklah dibaca dan dikaji sejarah dan kefahamannya. Kalangan ilmuan pengkaji sejarah bersepakat bahawa teori komunis adalah ijtihad manusia Yahudi German bernama Karl Marx. Dia bukan Melayu, bukan Cina, bukan India dan bukan juga dari kalangan penduduk asal di hutan rimba tanah air kita.

    Teorinya yang ekstrem membela rakyat marhaen yang miskin sehingga menasionalisasikan (merampas dan memilik negarakan harta) sangat menarik pemikiran ramai rakyat Asia yang tertindas. Namun mereka terlepas pandang teorinya yang menolak adanya Tuhan yang dipercayai oleh semua agama, lebih-lebih lagi agama Islam yang lengkap pengajarannya melibatkan ekonomi, politik dan seluruh aspek kehidupan manusia sejagat. Maka Islam menjadi musuhnya paling ketat. Bahkan ramai daripada kalangan ilmuan dan pemimpin Barat menganggap Islam lebih bahaya daripada komunis, walaupun mereka juga berperang menentang komunis sehingga hari ini.

    Walaupun komunis itu tidak membawa bala tenteranya seperti negara Barat yang menjajah kita, tetapi fahamannya menjajah pemikiran rakyat pelbagai kaum yang direkrut menjadi bala tenteranya. Memang mereka juga menentang penjajah Barat, tetapi mereka juga adalah bala tentera penjajah pemikiran komunis, di mana bahayanya lebih besar dari bala tentera penjajah Barat yang berkulit putih itu. Ini kerana fahaman komunis itu membunuh akidah secara ekstrem. Adapun penjajah Barat secara lebih terang-terangan dapat dilihat wajahnya.

    Di sinilah saya memahami mengapa pemimpin generasi awal daripada PAS seperti Almarhum Dr. Burhanuddin Al-Helmy dan lain-lain yang menentang penjajah British tidak bersama komunis ke dalam hutan. Bahkan mereka juga menyokong ISA kerana menentang komunis, bukannya menangkap ikut suka hati.

    Kita juga membaca bagaimana tanah air umat Islam yang dijajah oleh komunis itu menerima akibat yang lebih dahsyat daripada penjajah Barat, di mana kesannya masih nyata pada hari ini. Walaupun ideologi komunis telah dikuburkan oleh penganutnya sendiri.
  • Shahbudin dot com: MALAM AMBANG MERDEKA ANJURAN BERSATU BATU DISAMBUT MERIAH
    http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/08/malam-ambang-merdeka-anjuran-bersatu.html
    ..............

    Tiada ulasan: