Jumaat, 14 Disember 2018

Gambar. 8884.


Foto Rin Du.
Kenapa pula perkauman, siapa kata pilihan raya majlis PBT rugikan Melayu?
Diterbitkan 17 jam yang lalu pada 13 December 2018 Oleh Ooi Heng
Jadual menunjukkan komposisi kaum 14 majlis tempatan. Sebahagian besarnya didiami penduduk Melayu atau bumiputera.
Jadual menunjukkan komposisi kaum 14 majlis tempatan. Sebahagian besarnya didiami penduduk Melayu atau bumiputera.
PENDAPAT, 13 Dis — Baru-baru ini Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata bahawa pilihan raya kerajaan tempatan tidak akan dilaksanakan kerana khuatir akan melebarkan jurang antara kawasan bandar dan kawasan luar bandar, serta menyebabkan masalah seperti ketegangan perkauman. 

Namun demikian, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin bertegas untuk meneruskan kajian demi melaksanakan pilihan raya kerajaan tempatan dalam masa tiga tahun.

Hujah Dr Mahathir menentang pilihan raya kerajaan tempatan berdasarkan kaum mengundang pertikaian oleh pelbagai pihak, termasuk Gabungan Bertindak Malaysia (GBM) yang mencadangkan untuk bermula daripada pelaksanaan pilihan raya desa demi meredakan kegusaran Melayu.

Kami turut menyokong pelaksanaan kerajaan tempatan kerana kami turut tidak melihat perkara ini sebagai sesuatu yang akan menimbulkan ketegangan antara kaum.

Sebenarnya Dr Mahathir bukanlah orang yang pertama untuk menyuarakan kebimbangannya berdasarkan kaum. Pada 23 Januari 2015, presiden PAS Datuk Seri Hadi Awang pernah menyuarakan bantahan terhadap cadangan untuk memulihkan pilihan raya kerajaan tempatan, atas dakwaan bahawa kaum Cina merupakan majoriti besar di kawasan bandar, bersamaan dengan jurang pendapatan, akan menyebabkan ketegangan.
Namun demikian, hakikatnya, adakah kaum Cina sememangnya akan menguasai kawasan bandar dengan keseluruhannya?
Menurut Jabatan Kerajaan Tempatan, antara 149 buah pihak berkuasa tempatan (PBT) di seluruh negara, terdapat 14 buah dewan atau majlis bandar raya, 40 buah majlis perbandaran, dan 95 buah majlis daerah.
Di sini kami ingin menumpukan perhatian terhadap 14 buah dewan dan majlis bandar raya itu kerana mudah menimbulkan persepsi atau stereotype bahawa kaum Cina merupakan majoriti penduduk.
Pemilihan datuk bandar
Jadual di atas menunjukkan komposisi kaum (warganegara Malaysia) di kawasan pentadbiran 14 buah dewan dan majlis bandar raya, mengikut banci yang dilakukan pada tahun 2010 oleh Jabatan Perangkaaan Malaysia (DOSM) dan diterbit dalam Taburan Penduduk Mengikut Kawasan Pihak Berkuasa Tempatan dan Mukim
Dalam jadual tersebut, kita boleh melihat bahawa antara 14 buah bandar raya ini, hanya empat buah sahaja (Iskandar Puteri, Pulau Pinang, Ipoh, dan Kuching Selatan) yang mempunyai lebih ramai orang Cina daripada kaum bumiputera.
Yang lain adalah didominasikan oleh kaum bumiputera dan antaranya terdapat lapan buah bandar raya di mana kaum bumiputera merupakan majoriti (melebihi 50 peratus).
Maka secara logiknya, walaupun jurang pendapatan antara kaum adalah wujud, tetapi berdasarkan prinsip demokrasi “satu orang satu undi”, adalah tidak wujud persoalan “orang Cina menguasai kawasan bandar” selain daripada empat buah bandar raya yang didominasikan kaum Cina itu.
Jika datuk bandar-datuk bandar adalah dipilih oleh rakyat melalui pemilihan, maka datuk bandar bagi lapan buah bandar raya majoriti bumiputera itu kemungkinan besar adalah di kalangan kaum bumiputera, akibat realiti politik Malaysia yang telah lama banyak berasaskan kaum.
Dengan ini, kita boleh menjangkakan bahawa dengan pilihan raya kerajaan tempatan, kaum bumiputera akan kekal “menguasai” sekurang-kurangnya lapan hingga 10 buah bandar raya. Maka kebimbangan bahawa pilihan raya kerajaan tempatan akan menimbulkan ketegangan antara kaum, adalah kurang berasas.
Lagipun, kita mempunyai Perlembagaan Persekutuan yang menggariskan bidang kuasa kerajaan Persekutuan dan bidang kuasa kerajaan negeri. Perlembagaan merupakan undang-undang yang tertinggi di Malaysia dan tiada sesiapa dan tiada mana-mana dokumen lain boleh mengatasi Perlembagaan Persekutuan.
Biarpun kami menjangka kaum Cina mungkin “menguasai” Ipoh dan Kuching Selatan melalui pilihan raya kerajaan tempatan, datuk bandar dan ahli-ahli majlis dari kalangan kaum Cina pun tidak boleh mengancam hak keistimewaan kaum bumiputera yang termaktub dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.
Pilihan raya desa di negeri
Pada masa yang sama, setiap PBT adalah tertakluk kepada kerajaan negeri dan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), dan hakikat bahawa kaum bumiputera yang mendominasikan kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri sewajarnya menyakinkan semua pihak bahawa, sesebuah PBT yang dikuasai oleh kaum bukan bumiputera tidak mungkin mengancam hak bumiputera.
Apabila diperhalusi, komposisi kaum bandar raya, jemaah menteri, dan kerajaan negeri menunjukkan bahawa pilihan raya kerajaan tempatan tidak akan menimbulkan masalah perkauman, berdasarkan prinsip “satu orang satu undi”.
Kami bukan sahaja ingin menyokong usaha menteri untuk melaksanakan pilihan raya kerajaan tempatan, tetapi juga mengambil berat terhadap seruan GBM untuk melaksanakan pilihan raya desa di negeri seperti Pulau Pinang dan Selangor, supaya Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) (sebelum ini dikenali sebagai Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung atau JKKK) dipilih oleh penduduk kampung.
Dengan perwakilan dan akauntabiliti yang dibawa oleh MPKK yang dipilih rakyat setempat, maka, menurut GBM, ini akan mengurangkan isu-isu seperti karenah birokrasi, ketidakcekapan, pembaziran, dan rasuah. Kami berpendapat bahawa seseorang ketua kampung yang dipilih penduduk kampung, akan dapat mewakili penduduknya dengan sebenar.
Pada masa yang sama, kami juga bercadang agar jawatan presiden Perbadanan Putrajaya dibuka untuk dipilih oleh penduduk Putrajaya, memandangkan Putrajaya jelas mempunyai majoriti Melayu yang besar.
Buat masa kini, dewan-dewan bandar raya seperti Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) tidak mempunyai “ahli majlis” seperti di PBT lain. Kami melihat ini sesuatu yang merugikan rakyat tempatan kerana wakil-wakil rakyat (ahli parlimen) dan ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), terutamanya yang di Kuala Lumpur (kerana tidak mempunyai ADUN), akan lebih terbeban dengan aduan rakyat mengenai masalah seperti masalah sampah sarap, masalah longkang, dan masalah jalan raya berlubang.
Aduan sebegini adalah lebih baik ditugaskan kepada ahli majlis, supaya ahli parlimen dan ADUN dapat lebih fokus terhadap pembuatan dasar dan undang-undang.
Maka di sini kami menyokong usaha Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan untuk terus membuat kajian mengenai pelaksanaan pilihan raya kerajaan tempatan agar berjaya dalam masa tiga tahun, dan dapat dikemukakan untuk kelulusan kabinet.
Sekiranya usaha ini berjaya, kami menganggap ini sebagai satu kejayaan bagi rakyat dan demokrasi, dan ini tidak akan mengancam hak dan kepentingan kaum bumiputera.
* Ooi Heng adalah pengarah eksekutif Institut Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU).
** Tulisan ini pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pendapat Malay Mail.
https://www.projekmm.com/s/1702760/kenapa-pula-perkauman-siapa-kata-pilihan-raya-majlis-pbt-rugikan-melayu?

'Gambar tulen tapi lama'
Oleh Fairul Asmaini Mohd Pilus
asmaini@nstp.com.my
Gambar Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hassan serta lima lagi pemimpin parti itu bersama Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang tular di media sosial hari ini. - Foto NSTP

KUALA LUMPUR: Gambar Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hassan, serta lima lagi pemimpin parti itu bersama Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, yang tular di media sosial hari ini adalah tulen.
Penasihat Khas Media dan Komunikasi Kepada Perdana Menteri, Datuk A Kadir Jasin, bagaimanapun berkata gambar berkenaan bukan gambar baharu tetapi diambil pada 22 Oktober lalu.


“Ceritanya begini. Ia berlaku pada 22 Oktober atas permintaan watak-watak dalam gambar ini. Perdana Menteri yang dulu mereka maki dan caci jamu mereka makan malam.
“Mesti ada di kalangan mereka yang berharap pertemuan dengan Tun Dr Mahathir itu boleh memberikan mereka talian hayat. Tetapi mereka silap besar. Pada 15 November Adnan Mansor dituduh di mahkamah kerana rasuah,” katanya menerusi catatan di laman Facebook beliau, hari ini.
Kadir yang juga Ahli Majlis Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) berkata, perjumpaan dengan perdana menteri adalah perkara biasa, begitu juga keluar masuk parti tetapi menegaskan jenayah tetap jenayah.
Menerusi foto yang tersebar itu, Mohamad bersama Tan Sri Noh Omar, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, Datuk Seri Hamzah Zainuddin dan Datuk Seri Shahidan Kassim kelihatan tersenyum bergambar dengan Dr Mahathir.
Selain itu, gambar pemimpin berkenaan sedang menikmati makan malam juga turut ditularkan.

Ia menarik perhatian ramai pengguna laman sosial dan ada yang mendakwa ia adalah bukti ada pemimpin UMNO yang mahu keluar parti dan ada juga menganggap mereka mahu meminta pertolongan daripada Dr Mahathir.
Kini timbul lagi spekulasi beberapa pemimpin UMNO juga akan bertindak keluar parti.



https://www.bharian.com.my/berita/politik/2018/12/508618/gambar-tulen-tapi-lama

'Tali hayat? Silap besar...'
Fairul Asmaini Mohd Pilus asmaini@nstp.com.my
GAMBAR yang tular di media sosial.
GAMBAR Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan serta lima lagi pemimpin parti itu bersama Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang tular di media sosial hari ini disahkan adalah tulen.
Menurut Penasihat Khas Media dan Komunikasi Kepada Perdana Menteri, Datuk A Kadir Jasin, gambar berkenaan bagaimanapun bukan gambar baharu dan ia diambil pada 22 Oktober lalu.
“Ceritanya begini. Ia berlaku pada 22 Oktober atas permintaan watak-watak dalam gambar ini. Perdana Menteri yang dulu mereka maki dan caci jamu mereka makan malam.



“Kalau zaman raja-raja dulu kala boleh jadi dah mati kena racun. Mesti ada di kalangan mereka yang berharap pertemuan dengan Tun Dr Mahathir itu boleh memberikan mereka talian hayat. Tetapi mereka silap besar. Pada 15 November Adnan Mansor dituduh di mahkamah kerana rasuah," katanya menerusi catatan di laman Facebook beliau, hari ini.
A Kadir yang juga Ahli Majlis Tertinggi (Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) berkata, perjumpaan dengan Perdana Menteri adalah perkara biasa manakala keluar masuk parti juga adalah perkara biasa.
Namun beliau menegaskan jenayah adalah tetap jenayah.
Menerusi foto yang tersebar itu, Mohamad bersama Tan Sri Noh Omar, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, Datuk Seri Hamzah Zainuddin dan Datuk Seri Shahidan Kassim kelihatan tersenyum bergambar dengan Dr Mahathir.
Selain itu, gambar pemimpin berkenaan sedang menikmati makan malam juga turut ditularkan.
Ia menarik perhatian ramai pengguna laman sosial dan ada yang mendakwa ia adalah bukti ada pemimpin UMNO yang mahu keluar parti dan ada juga menganggap mereka mahu meminta pertolongan daripada Dr Mahathir.
Selain itu, ia turut menimbulkan spekulasi kononnya beberapa pemimpin UMNO kini dalam persiapan untuk keluar parti berkenaan.

Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 13 Disember 2018 @ 12:22 PM



Ini yang Harus Istri Lakukan agar Suami Tidak Selingkuh

yudi pada Islampos - Sejam yang lalu
[image: suami selingkuh] Sayangnya, karena lelaki lebih tidak ekspresif dibandingkan wanita, maka kemungkinan besar dia tidak akan membicarakan kebutuhannya ini kepada sang istri. The post Ini yang Harus Istri Lakukan agar Suami Tidak Selingkuh appeared first on Islampos.

Mari Niatkan Pernikahan Sekali dalam Seumur Hidup

Rifki M Firdaus pada Islampos - Sejam yang lalu
[image: kelakuan istri] Kupersiapkan lahir-batinku agar sebelum diberi amanah memilikimu The post Mari Niatkan Pernikahan Sekali dalam Seumur Hidup appeared first on Islampos.

Ini yang Terjadi Jika Rumah Dihiasi dengan Bacaan Al-Quran

yudi pada Islampos - Sejam yang lalu
[image: rumah dihiasi dengan bacaan al-quran] Hal itu karena Al-Quran mewangikan rumah dan membuatnya sejuk mempesona serta mengusir setan dari dalam rumah. The post Ini yang Terjadi Jika Rumah Dihiasi dengan Bacaan Al-Quran appeared first on Islampos.

7 Kelakuan Istri Ini Datangkan Murka Allah

yudi pada Islampos - Sejam yang lalu
[image: kelakuan istri] Maka wajarlah jika seorang istri mendapat ganjaran jika berbuat durhaka pada suami yang telah menanggung sedemikian banyak hal untuk dirinya. The post 7 Kelakuan Istri Ini Datangkan Murka Allah appeared first on Islampos.

Apa Penyebab Utama Wanita Lebih Banyak dari Laki-Laki di Akhir Zaman?

yudi pada Islampos - Sejam yang lalu
[image: wanita lebih banyak daripada laki-laki] Ada pula pendapat yang mengatakan, bahwa meningkatnya jumlah wanita ini disebabkan oleh penaklukan-penaklukan wilayah yang banyak dilakukan oleh kaum muslimin. The post Apa Penyebab Utama Wanita Lebih Banyak dari Laki-Laki di Akhir Zaman? appeared first on Islampos.

Tidak bertajuk

Rifki M Firdaus pada Islampos - Sejam yang lalu
Kebangkrutan ini pun bisa menimpa kita ketika di akhirat nanti The post appeared first on Islampos.

Awal Khadijah Jatuh Cinta kepada Rasulullah

yudi pada Islampos - Sejam yang lalu
[image: khadijah jatuh cinta kepada rasulullah] Ditambah lagi, Khadijah mendapat informasi dari budaknya Maisarah perihal budi pekerti beliau shalallahu alaihi wasallam yang demikian manis. The post Awal Khadijah Jatuh Cinta kepada Rasulullah appeared first on Islampos.

PM Israel Klaim Tepi Barat Milik Nenek Moyang Yahudi

Sodikin pada Islampos - Sejam yang lalu
PM Israel itu bersikeras akan membangun pemukiman Yahudi baru di wilayah tersebut. The post PM Israel Klaim Tepi Barat Milik Nenek Moyang Yahudi appeared first on Islampos.

Trump Klaim Orang AS akan Memberontak jika Dia Digulingkan

Muhaimin pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - Sejam yang lalu
Presiden Trump bilang tak mungkin di-impeachment karena dia melakukan pekerjaan hebat.

Slovakia Beli 14 Jet Tempur F-16 AS untuk Gantikan MiG-29 Soviet

Muhaimin pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - Sejam yang lalu
AS sebut pembelian belasan jet tempur Lockheed Martin oleh Slovakia sebagai momen bersejarah.

Al Qur’an adalah Peringatan Keras kepada Manusia Agar Mengimani dan Mengamalkan Kitab Allah Taurat, Zabur dan Injil

admin pada AllahItuKasih - 2 jam yang lalu
Al Qur’an memberi pesan bahawa apabila Kitab Allah Taurat, Zabur dan Injil diimani dan diamalkan oleh kaum maka selamatlah kaum itu. Termaktub di dalam Qur’an surah Al Ma’idah [5]:43-44 … Dan (sungguh menghairankan), bagaimana mereka meminta keputusan hukum kepadamu, padahal di sisi mereka ada Kitab Taurat yang mengandungi hukum Allah, kemudian mereka berpaling pula sesudah […]


Istri Shaliha Miliki 6 Kriteria Ini

yudi pada Islampos - 3 jam yang lalu
[image: istri shaliha] Maukah aku posthukan kepada kalian, istri-istri kalian yang menjadi penghuni surga yaitu istri yang penuh kasih sayang, banyak anak, selalu kembali kepada suaminya. The post Istri Shaliha Miliki 6 Kriteria Ini appeared first on Islampos.

Perbaiki Cara Berdoa Anda, InsyaAllah Terkabul

Rifki M Firdaus pada Islampos - 3 jam yang lalu
[image: adab mendoakan orang lain] Memintalah kepada Allah dengan tata cara berdoa yang baik The post Perbaiki Cara Berdoa Anda, InsyaAllah Terkabul appeared first on Islampos.

Gubernur Bank Qatar: Meski Diboikot, Perekonomian Kami Kian Menguat

Sodikin pada Islampos - 3 jam yang lalu
cadangan internasional Qatar dan likuiditas mata uang asing mencapai 46,5 miliar dolar pada akhir September 2018. The post Gubernur Bank Qatar: Meski Diboikot, Perekonomian Kami Kian Menguat appeared first on Islampos.

Ternyata Siwak InsyaAllah Bisa Bantu Anda Lebih Khusyuk ketika Shalat?

Rifki M Firdaus pada Islampos - 3 jam yang lalu
Menghilangkan rasa kantuk The post Ternyata Siwak InsyaAllah Bisa Bantu Anda Lebih Khusyuk ketika Shalat? appeared first on Islampos.

Majalah Time Nobatkan Jamal Khashoggi sebagai ‘Person of The Year‘

Sodikin pada Islampos - 3 jam yang lalu
[image: jenazah jamal khashoggi] Time memberikan gelar kepada Khashoggi yang terbunuh dalam misi diplomatik kerajaan di Istanbul, Turki. The post Majalah Time Nobatkan Jamal Khashoggi sebagai ‘Person of The Year‘ appeared first on Islampos.

Tak Mampu Pecah Kepungan Taliban, Pasukan Afghanistan Tinggalkan Kota di Furah


Foto: Tentara Afghanistan/ilustrasi
KIBLAT.NET, Furah – Pasukan Afghanistan menarik diri dari distrik Shibeko di provinsi Furah, Afghanistan barat. Hal itu karena pemerintah pusat gagal menyalurkan logistik ke puluhan tentara yang bertugas di daerah tersebut.
Kantor berita Reuters melansir dari sejumlah pejabat pemerintah, Rabu (12/12), mengatakan bahwa Taliban telah mengepung Shibeko yang bersebelahan dengan Iran selama beberapa bulan. Kondisi itu membuat pemerintah tidak bisa mengirim pasukan tambahan dan logistik.
“Komando tentara Afghanistan mengalami kesulitan dalam memasok dan memperkuat pasukannya di Shibeko. Maka diputuskan untuk menarik diri untuk menghindari korban tewas atau luka-luka,” kata Wakil Gubernur Furah, Musa Nazri.
Ia melanjutkan, rencana penarikan pasukan itu telah ada sejak lama dan akhirnya terlaksana. Seluruh amunisi dan kendaraan berhasil ditarik ke ibukota Furah.
Provinsi Furah yang penduduknya tidak banyak menyaksikan pertempuran sengit sejak awal tahun ini. Pasukan Afghanistan menderita kerugian besar, termasuk tewasnya puluhan pasukan khusus.
Para pejabat Afghanistan menuduh Teheran, yang menurut AS berusaha memperluas pengaruhnya di Afghanistan barat, memasok Taliban uang, senjata, dan bahan peledak modern. Iran membantah tuduhan itu.
Sumber: Reuters
Redaktur: Sulhi El-Izzi

Tak Mampu Pecah Kepungan Taliban, Pasukan Afghanistan Tinggalkan Kota di Furah

https://www.kiblat.net/2018/12/13/tak-mampu-pecah-kepungan-taliban-pasukan-afghanistan-tinggalkan-kota-di-furah/





Tiada ulasan: