Sabtu, 22 Disember 2018

Sepekan. 8905.









Kejahatan Pemerintah China kepada Muslim Uighur Mengarah ke Genosida


Foto: Seorang Muslim Uighur berhadapan dengan militer China.
KIBLAT.NET, Jakarta – Direktur Pusdikam Uhamka, Maneger Nasution menekankan bahwa apa yang dialami muslim Uighur telah mengarah pada genosida. Sebab, pemerintah China melakukan kejatahatan kepada muslim Uighur secara sistematis.
“Peristiwa kejahatan yang menimpa muslim Uighur di China telah menjurus kepada genosida (usaha pembersihan etnis). Karena dilakukan secara terstruktur, sistematis, dan masif, dimulai dengan kebijakan- kebijakan Pemerintah China yang menyudutkan keberadaan muslim Uighur,” katanya kepada Kiblat.net melalui siaran persnya pada Kamis (20/12/2018).
Ia juga menegaskan bahwa China tidak menunaikan mandatnya menghentikan pelangaran HAM terhadap warganya sendiri. Menurutnya, HAM adalah hak-hak yang melekat pada diri setiap manusia sehingga mereka diakui kemanusiaannya tanpa membedakan jenis kelamin, ras, warna kulit, bahasa, agama, politik, bangsa, status sosial, kekayaan, dan kelahirannya.
“Termasuk dalam hak asasi ini adalah hak untuk hidup layak, merdeka, dan selamat. Dan China terbukti tidak memiliki perspektif HAM itu,” tuturnya.
Maneger menyebutkan bahwa pemerintah Indonesia punya kewajiban konstitusional untuk mendorong dunia internasional untuk memaksa pemerintah China menghentikan kejahatan kemanusiaan terhadap warga negaranya sendiri, Uighur.
“Indonesia juga perlu mendorong organisasi internasional untuk memastikan terpenuhinya hak-hak muslim Uighur sesuai dengan Konvensi Jenewa 1949 dan Statuta Roma,” pungkasnya.
Mantan Komisioner Komnas HAM ini juga menjelaskan bahwa Konvensi Jenewa (Konvensi Palang Merah) tahun 1949 mengenai perlindungan korban perang dan sengketa bersenjata non-Internasional dapat dijadikan rujukan dalam melakukan perlindungan terhadap rakyat Muslim Uighur.
Reporter: Taufiq Ishaq
Editor: Izhar Z

Khitbah Itu Bukan Tunangan

yudi pada Islampos - 11 minit yang lalu
Namun jika kita jeli, sebenarnya ada perbedaan yang mendasar antara khitbah dengan pertunangan. Perbedaannya terletak pada langkahnya. The post Khitbah Itu Bukan Tunangan appeared first on Islampos.

4 Hal yang Sering Dilupakan Suami-Istri setelah Berjima

yudi pada Islampos - 11 minit yang lalu
[image: setelah berjima] Hanya saja yang perlu diingat adalah, jangan sampai meyakini hamdalah atau ucapan syukur itu sebagai zikir/doa khusus setelah hubungan, karena pada dasarnya tidak ada doa/zikir di waktu itu. The post 4 Hal yang Sering Dilupakan Suami-Istri setelah Berjima appeared first on Islampos.

Bagaimana Shalat Kita jika Ternyata Arah Kiblat Melenceng?

Rifki M Firdaus pada Islampos - 11 minit yang lalu
Ternyata agak sedikit bergeser The post Bagaimana Shalat Kita jika Ternyata Arah Kiblat Melenceng? appeared first on Islampos.

Erdogan: Turki Ambil Alih Perjuangan Melawan ISIS

Berlianto pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 12 minit yang lalu
Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan mengatakan Turki akan memobilisasi untuk memerangi pasukan Negara Islam yang tersisa di Suriah.

Jawapan saya kepada Hindraf: Waytha bukannya dewa yang tidak boleh ditegur

Raggie Jessy pada The Third Force - 2 jam yang lalu
Berikut merupakan artikel terbitan Berita Harian Online berserta komen-komen dari saya, RJ Rithaudeen (dalam biru): KUALA LUMPUR : Barisan Bertindak [...]

BSN bantu selesaikan baki hutang kereta Adib

adminweb pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 14 Rabiulakhir 1440H, Sabtu – Bank Simpanan Nasional (BSN) mengumumkan akan membantu menyelesaikan baki pembiayaan kereta milik anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim. BSN dalam satu kenyataan hari ini, memaklumkan atas dasar tanggungjawab sosial korporat, institusi kewangan itu mahu membantu meringankan beban keluarga anggota bomba itu. “Allahyarham baru sahaja membeli kereta dengan … The post BSN bantu selesaikan baki hutang kereta Adib appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

‘Saya sedia kena tindakan’

adminweb pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 jam yang lalu
MUAR, 14 Rabiulakhir 1440H, Sabtu – Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman bersedia dikenakan tindakan jika desakan sayap Pemuda Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) mendesak Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Waytha Moorthy meletak jawatan, adalah salah. Ketua Angkatan Bersatu Anak Muda (Armada) itu berkata, sebagai Ketua Armada beliau bertanggungjawab membenarkan rakan-rakannya … The post ‘Saya sedia kena tindakan’ appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Saya Tidak Akan Minta Maaf, Sedia Dikenakan Tindakan

Wan Rahim pada MYNEWSHUB - 3 jam yang lalu
KUALA LUMPUR – Ketua Angkatan Bersatu Anak Muda (Armada), Syed Saddiq Syed Abdul Rahman tampil membela diri dan menempelak Ahli... lagi »

Malaysia Negara Paling Banyak Cuti Umum Di Asia Tenggara

Wan Rahim pada MYNEWSHUB - 3 jam yang lalu
KUALA LUMPUR – Malaysia, yang mempunyai 50 hari cuti umum tahun depan, mendahului senarai cuti umum terbanyak dalam kalangan 10... lagi »

Felda Berterima Kasih Kepada Kerajaan Atas Peruntukan Khas RM77 Juta

Wan Rahim pada MYNEWSHUB - 3 jam yang lalu
KUALA LUMPUR – Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) berterima kasih kepada kerajaan di atas peruntukan khas RM77 juta yang diumumkan... lagi »

Hubungan 'rumit' Anwar-Dr M...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 4 jam yang lalu
*Timbalan Menteri Pertahanan Liew Chin Tong membangkitkan lima cabaran yang didepani kerajaan Pakatan Harapan (PH) untuk mengukuhkan demokrasi di Malaysia.* *Ahli strategi DAP itu berkata, antaranya adalah hubungan "rumit" antara Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad dan Presiden PKR Anwar Ibrahim yang bakal menggantikannya.* *"Bayangkan jika Anwar terpaksa bekerjasama dengan Umno bawah Ahmad Zahid Hamidi sementara Mahathir dengan Umno bawah Hishammuddin Hussein. Kedua-duanya adalah non-starter (tiada peluang untuk berjaya) dan tidak baik untuk demokrasi Malaysia.* *"Sedar akan ri... lagi »

Nurul oh Nurul kenapa...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Sehari yang lalu
[image: Nurul Izzah letak jawatan naib presiden PKR] *Berita mengenai peletakan jawatan Nurul Izzah Anwar sebagai naib presiden PKR dengan serta-merta mengejutkan negara, menyebabkan ramai tertanya2 mengapa dia berbuat demikian.* *Antara spekulasi2nya:* *1. Dia sangat kecewa dengan prestasi kerajaan Pakatan Harapan(PH) yang memerintah, terutamanya mereka yang bersedia menerima ahli2 parlimen Umno atau bekerjasama dengan parti itu, kerana ini boleh menganggu agenda reformasi PH dan juga menyebabkan perpecahan dalam gabungan pemerintah.* *Beberapa hari sebelum itu dia telah membanta... lagi »

Kesan gempa politik UMNO...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 hari yang lalu
[image: Image result for calon ph air hitam johor] *Saya amat tersentuh apabila mengetahui ahli-ahli DAP dari Triang sanggup menempuhi perjalanan jauh dan berjam-jam ke Ayer Hitam, Johor pada 18 Mac 2018 untuk menyaksikan pengumuman diri saya sebagai calon Pakatan Harapan untuk kawasan Ayer Hitam oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guang Eng, yang disertai Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad dan pemimpin tertinggi lain.* *Walaupun saya tidak menang kerusi tersebut, persaingan di Ayer Hitam telah membantu kami memberi satu pesanan kepada penyokong iaitu: Tidak mustahil unt... lagi »

Jangan mai rogol Bersatu pulak...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 3 hari yang lalu
*Saya merujuk kepada pengumuman Rahim Thamby Chik dan pengikut-pengikutnya untuk keluar dari parti UMNO.* *Keputusan untuk keluar parti adalah hak mereka, tetapi saya menolak sebarang cadangan untuk menerima Rahim Thamby Chik dan pengikut-pengikutnya ke dalam mana-mana parti Pakatan Harapan (PH) Melaka.* *Jelas bahawa baru-baru ini, UMNO sedang mengalami krisis dalaman di mana pemimpin demi pemimpin berpusu-pusu untuk keluar parti. Perkara ini dilakukan bukan untuk agenda reformasi tetapi untuk kepentingan diri mereka.* *Untuk peringatan, Rahim Thamby Chik merupakan bekas Ketua ... lagi »



DAP sedia tinggalkan PH jika...

Rizanizam Abdul Hamid dan Veena Babulal
mrizanizam@nstp.com.my

DAP tidak akan teragak-agak meninggalkan kerajaan campuran Pakatan Harapan (PH) jika usaha mencapai tujuan Malaysia Baharu diketepikan.
Penasihat DAP, Lim Kit Siang, berkata pemimpin DAP tidak akan menjadikan diri mereka sebagai MCA2 atau seperti pemimpin MCA yang hanya mewakili kaum Cina di Malaysia.
Menurutnya, pemimpin DAP dalam kerajaan akan memainkan peranan penting untuk membina Malaysia Baharu dan menyelamatkannya daripada kegagalan, mengamalkan demokrasi olok-olok, kakistokrasi (pemerintahan paling teruk) dan kleptokrasi global.
“Pemimpin DAP menjadi kerajaan kerana kita boleh memainkan peranan penting untuk membina Malaysia Baharu dan menyelamatkan Malaysia daripada membuat demokrasi olok-olok, kakistokrasi dan kleptokrasi global.
“Pemimpin DAP sama ada di dalam kerajaan atau di luar, tidak akan ragu-ragu meninggalkan kerajaan campuran jika tujuan Malaysia Baharu ditinggalkan.
“Pemimpin DAP tidak akan menjadi seperti pemimpin MCA,” katanya dalam satu kenyataan menerusi blognya, hari ini.
Ahli Parlimen Iskandar Puteri itu berkata, berbanding MCA, DAP mahu pemimpin dan ahlinya berpolitik untuk berkhidmat kepada negara dan bukannya untuk diri sendiri sama ada untuk kekayaan, mendapat hak milik atau kedudukan.
“DAP adalah parti berbilang kaum untuk kesejahteraan dan kebajikan semua kaum di Malaysia, dan bukan mono-etnik (satu etnik) seperti dalam kes MCA.
“Kami mewakili semua rakyat Malaysia, sama ada Cina, Melayu, India, Kadazan, Iban atau Orang Asli manakala MCA mewakili atau mendakwa untuk mewakili hanya orang Cina di Malaysia,” katanya.
Kit Siang mengeluarkan kenyataan itu bagi mengulas pandangan ahli perniagaan Clement Hii yang mendakwa beliau resah apabila masyarakat melihat DAP seperti sebuah lagi MCA jika tidak berusaha melaksanakan agenda perubahan.
Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 20 Disember 2018 @ 9:40 PM


Amnesty Internasional: China Gunakan Isu Terorisme Untuk Menyembunyikan Pelanggaran HAM


Foto: Direktur Eksekutif Amnesty Internasional Indonesia, Usman Hamid
KIBLAT.NET, Jakarta – Direktur Amnesty International Indonesia, Usman Hamid mengatakan bahwa Cina menggunakan isu terorisme dalam melakukan tindakan represif kepada etnis Uighur. Hal ini disampaikan Usman dalam diskusi media bertajuk ‘Mengungkap Fakta Pelanggaran HAM Terhadap Etnis Uighur’ yang digelar di Menteng, Jakarta pada Kamis (20/12/2018).
“Dengan dalih dalam persekusi Orang-Orang Uighur ini kan menggunakan isu terorisme, isu yang juga digunakan oleh negara-negara pesaing Cina, misal di Amerika, Eropa. Jadi perang melawan terorisme itu juga menjadi dalih untuk menyembunyikan praktik-praktik pelanggaran HAM oleh otoritas Cina di Uighur,”terang Usman.
Dalam perosalan Uighur, Usman mengatakan bahwa pihaknya menggarisbawahi kasus-kasus penangkapan yang terjadi. Pihaknya juga mendesak agar semua tahanan di kamp konsentrasi pemerintah untuk dibebaskan.
“Kami menggaris bawahi kasus penangkapan sewenang-wenang, termasuk penghilangan orang secara paksa,”ujarnya.
Selain mendesak pemerintah Cina untuk membebaskan tahanan, Amnesty juga akan memendesak pemerintah Indonesia agar menyampaikan kepada pemerintah Cina agar ada deekstrimisasi yang bertujuan untuk menghilangkan stigma ekstrimis dari etnis Uighur di Xinjiang.
“Ini sebenarnya aneh, ini sama seperti di Indonesia. Dari jenggot panjang misalnya, gitu dicurigai ekstrimis atau dicurigai teroris gitu. Sama, di sekolah-sekolah disana itu terutama sekolah-sekolah negeri itu banyak yang dilarang untuk menggunakan atribut-atribut yang sebenarnya sebagian dari keyakinan agamanya. Entah itu jilbab, entah itu memelihara janggut yang panjang,” tutur Usman
Reporter: Qoid
Editor: Izhar Zulfikar

https://www.kiblat.net/2018/12/21/amnesty-internasional-china-gunakan-isu-terorisme-untuk-menyembunyikan-pelanggaran-ham/


Undang-undang lompat parti bagi kekalkan integriti: Bung Moktar



Bung Moktar Radin

























Tiada ulasan: