Sabtu, 8 Disember 2018

Ya Allah ampuni daku dan lindungi hatiku dari menjadi gelap. Aamiin. 8856.



Akibat Sering Maksiat, Hal Mengerikan Ini akan Terjadi pada Hati 
 
akibat sering maksiat
Foto: Pexels

SADAR atau tidak, setiap harinya manusia tidak pernah terlepas dari perbuatan salah dan dosa. 

Baik itu dosa yang disengaja maupun yang tidak disengaja. Dosa-dosa itu tanpa disadari akan membuat hati menjadi gelap hingga sulit menerima kebaikan.

Allah SWT berfirman, “Sekali-kali tidak (demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutupi hati mereka,” (QS. Al Muthoffifin: 14).

Dari Abu Hurairah, dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, beliau bersabda, “Seorang hamba apabila melakukan suatu kesalahan, maka dititikkan dalam hatinya sebuah titik hitam. Apabila ia meninggalkannya dan meminta ampun serta bertaubat, hatinya dibersihkan. Apabila ia kembali (berbuat maksiat), maka ditambahkan titik hitam tersebut hingga menutupi hatinya. 

Itulah yang diistilahkan “ar raan” yang Allah sebutkan dalam firman-Nya (yang artinya), ‘Sekali-kali tidak (demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutupi hati mereka’,” (HR. At Tirmidzi no. 3334, Ibnu Majah no. 4244, Ibnu Hibban (7/27) dan Ahmad (2/297). At Tirmidzi mengatakan bahwa hadits ini hasan shahih. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini hasan).

Al Hasan Al Bashri rahimahullah mengatakan, “Yang dimaksudkan dalam ayat tersebut adalah dosa di atas tumpukan dosa sehingga bisa membuat hati itu gelap dan lama kelamaan pun mati.” Demikian pula yang dikatakan oleh Mujahid, Qotadah, Ibnu Zaid dan selainnya.

Setiap maksiat yang kita lakukan akan membuat hati tertutup noda hitam. Seiring dengan bertambahnya dosa, maka lama kelamaan hati tersebut jadi tertutup. Jika hati itu tertutup, maka sulit bagi kita menerima seberkas cahaya kebenaran.

Ibnul Qayyim rahimahullah mengatakan, “Jika hati sudah semakin gelap, maka amat sulit untuk mengenal petunjuk kebenaran,” (Ad Daa’ wad Dawaa’, hal. 107).

Menghilangkan gelapnya hati bisa dengan cara memperbanyakl taubat dan istighfar. Itulah yang akan dan membuat hati semakin bercahaya sehingga mudah menerima petunjuk atau kebenaran. []

SUMBER: RUMAYSHO 
Akibat Sering Maksiat, Hal Mengerikan Ini akan Terjadi pada Hati - Islampos
https://www.islampos.com/akibat-sering-maksiat-hal-mengerikan-ini-akan-terjadi-pada-hati-118476/




Foto: IC

Subhanallah, Harumnya Keringat Rasulullah

MANUSIA memiliki sistem pembakaran metabolisme dalam tubuh sehingga meyebabkan keluarnya keringat dari kulit. Keringat itu diperoleh dari zat-zat makanan sehingga di antaranya  manusia umumnya memiliki bau keringat yang tidak sedap bahkan sering menimbulkan kotoran yang menempel pada kulit.
Berbeda dengan Baunya Rasulullahﷺ ia memiliki bau yang tidak sama dengan manusia pada umumnya, padahal Rasulullah ﷺ memiliki kebiasaan yang sama pada umumnya manusia bahkan ia lebih banyak beraktivitas dari manusia lainnya. Namun ada yang berbeda dengan  bau tubuh Rasulullah, beliau memiliki bau yang sangat wangi.Dan itu menjadi  keistimewaan yang di berikan Allah sebagai mukjizat sebagai bukti kebenaran risalah yang di bawanya .
Berdasarkan riwayat dari para sahabat yang setiap hari berdekatan dengan Rasul, rata-rata mengatakan bahwa harum beliau menebarkan aroma yang sangat wangi. Keharumannya menyerupai minyak wangi yang keluar dari tubuh nya bisa di rasakan oleh yang berdekatan dengan beliau,sampai sampai ada sahabat yang mengumpulkan keringat beliau untuk di jadikan minyak wangi nya .
Anas ra ia berkata:Aku belum pernah menyentuh sutra yang lebih halus di bandingkan dengan tangan Rasulullah, dan aku belum pernah mencium bau yang lebih harum di bandingkan dengan bau badan Rasulullah .
Anas adalah sahabat Rasulullah yang merupakan tangan kanan beliau. Semenjak usia muda dia telah tinggal bersama Rasulullah, melayani segala keperluan beliau,jadi dia sangat faham bau yang keluar dari tubuh beliau , bagi annas tiada hari tanpa berdekatan dengan Rasul .
RELATED POSTS
  1 of 9
Di riwayatkan dari annas:ia berkata: Rasulullah shallallahu alahi wassalam masuk menemui kami dan tidur bersama kami.ketika beliau berkeringat(dalam tidur nya), ibuku datang dengan membawa botol tersebut.ketika bangun beliau berkata ;” hai ummu sulaim, apa yang sedang engkau lakukan ini ?”Ummu sulaim menjawab; ini merupakan keringat mu yang kami tampung dalam botol untuk kami jadikan minyak wangi,karena ia lebih harum, harumnya minyak wangi .
Di kisahkan oleh abu juhaif ra: suatu hari aku melihat Rasulullah berjalan dan di belakangnnya berjalan pula swoeang wanita. Kemudian orang orang yang melihat nya beliau langsung mendekat dan mencium tangan beliau. Aku pun melakukan hal yang sama. Pada waktu tangan beliau kupegang aku merasakan tangan tersebut sangat dingin, dan ketika aku cium tangan beliau ternyata bau nya sangat harum, lebih harum dari pada minyak misik .
Tidak hanya keringat dan tubuh nya, ludah dan dahak Rasul pun menurut sumber riwayat, berbau harum . Hingga apa yang ada pada tubuh Rasul seperti pabrik minyak wangi yang berjalan .
Sampai kapanpun tidak akan ditemui lagi manusia yang mempunyai keharuman seperti Rasul bahkan minyak wangi pun tidak harum seperti bau nya Rasul yang ada paling paling bertahan satu dua hari ,tetapi tidak dengan keringat Rasulullah .
Begitulah keistimewaan yang ada pada diri Rasul yang dapat menjadi salah satu bentuk mukjizat yang beliau miliki sebagai bukti kebenaran hujah  beliau melalui keharumnya pun diakui oleh musuh-musuh beliau. Wallahua’alam. []
Sumber: 11 dari 101 Kisah dan Senyum Nabi Muhammad  SAW/Karya: Abu Islam Ahmad/Penerbit: Al-Qalam-Jakarta
Subhanallah, Harumnya Keringat Rasulullah - Islampos
https://www.islampos.com/subhanallah-harumnya-keringat-rasulullah-84424/

LANGSUNG: Peserta Himpunan ICERD mulai masuk Dataran Merdeka 
MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI 
8 DISEMBER 2018
LANGSUNG: Peserta Himpunan ICERD mulai masuk Dataran Merdeka
Peserta Himpunan ICERD mulai masuk Dataran Merdeka. 
- Foto Sinar Harian oleh SHARIFUDDIN ABDUL RAHIM
KUALA LUMPUR - Himpunan aman susulan kerajaan untuk tidak mengiktiraf Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) dijangka mengambil tempat di beberapa lokasi sekitar Kuala Lumpur, termasuk Dataran Merdeka dan pekarangan kompleks beli-belah Sogo.

Perhimpunan ini dijangka bermula jam 2 petang nanti.

Tinjauan Sinar Harian di sebelah pagi mendapati kawasan utama iaitu di Dataran Merdeka sudah kelihatan peserta yang mula memasuki kawasan berkenaan.
Keadaan ketika ini tenang dan kelihatan Unit Amal Pas bersiap siaga mengawal keadaan.
Namun, bermula pada jam 2 petang peserta kini mula berhimpun di beberapa lokasi. Ikuti perkembangan terkini perhimpunan ini.

11.49 pagi: Para peserta Himpunan ICERD mulai membanjiri Dataran Merdeka. Mereka lengkap berpakaian serba putih.
12.05 tengah hari: Unit Amal Pas telah bersiap siaga bagi memastikan kelancaran Himpunan ICERD.

12.06 tengah hari: Para peniaga turut memeriahkan suasana Himpunan ICERD.
12.11 tengah hari: Mungkin sebagai tanda ingatan kepada bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, lagu 1 Malaysia dinyanyikan beramai-ramai.

12.30 tengah hari: Kesesakan di pintu keluar LRT Masjid Jamek
http://www.sinarharian.com.my/nasional/langsung-peserta-himpunan-icerd-mulai-masuk-dataran-merdeka-1.913202



Sadness departs with a prostration (sajdah)

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 26 minit yang lalu
“Sadness departs with a prostration (sajdah). Happiness comes with a sincere supplication (du’ā). Allāh does not forget the good you do, nor does He forget the good you did to others and the pain you relieved them from. Nor will He forget the eye which was about to cry but you made it laugh. Live your life with this principle: be good even if you do not receive good; not because of other’s sake but because Allāh loves the good-doers.” ~ Ibn Al Qayyim

Stay patient, have faith, and never give up on your journey

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 26 minit yang lalu
*The strength that you show today will pay off.* It will. Soon this cloud of pain will turn into the open skies of tomorrow. The flames that you are baring to hold will soon turn into sparks of purity that light your way. *Your strength, right now, within this moment, will pay off.* Stay patient, have faith, and never give up on your journey. *You are getting there*, one step at a time, through the darkness of the night and into the light.

The largest galaxy in the observable universe is 60x the size of The Milky Way

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 26 minit yang lalu
The largest galaxy in the observable universe is 60x the size of The Milky Way (our home galaxy).

Mengapa tahun 536 adalah periode terburuk bagi mahluk hidup?

BBC News Indonesia - Berita - 30 minit yang lalu
Pada permulaan tahun 536, kabut misterius melanda Eropa, Timur Tengah dan sebagian Asia sehingga terjaid kegelapan - pagi dan malam hari - selama 18 bulan.

Biar Rakyat Jadi Hakim -Ust Idris Ahmad.

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 52 minit yang lalu
*Ramai pemimpin PH kaki demo* *MACAM*-macam usaha untuk mematikan semangat rakyat untuk berhimpun menentang ICERD pada 8 Disember 2018. Cuba hendak gambarkan ini perhimpunan perkauman Melayu. Macam-macam tuduhan dilabelkan kepada penganjur. Buang duit. Lebih baik makan pisang di masjid. Geng serban panjang. Membazir sahaja Kelantan bagi cuti peristiwa. Bagus juga dengan tuduhan ini. Bertambah semangat rakyat untuk hadir apabila promosi dibuat oleh pemimpin PH. Biarkan rakyat jadi hakim negara. Ini masa pemimpin PH hadapi pula perhimpunan rakyat. Bukankah sebahagian pemimpin besar P... lagi »

Tidak bertajuk

mohd sayuti Omar pada . - Sejam yang lalu
*HASNI ABAS**CATATAN KHAS * HARAPAN kepada kerajaan Pakatan Harapan (PH) untuk memenuhi impian dan inspirasi rakyat ternyata besar dan meluas. Ia bukan sahaja dari kalangan rakyat biasa atau golongan yang selama ini tidak berpuas hati dengan kerajaan lepas, tetapi golongan budayawan, sasterawan dan intelektual juga berkongsi perasaan sama untuk mencapai sesuatu yang mereka idamkan. Mereka mengira kerajaan PH akan menyelak mentari baharu buat mereka untuk melihat berlaku perubahan atau sekurang-kurangnya boleh memperbaiki sesuatu yang tidak menyenangkan mereka selama ini. Tujuan me... lagi »

15 Keutamaan Zikir yang Harus Kamu Tahu

yudi pada Islampos - 2 jam yang lalu
[image: keutamaan zikir] Jika seseorang mengenal Allah dalam keadaan lapang, Allah akan mengenalnya dalam keadaan sempit. The post 15 Keutamaan Zikir yang Harus Kamu Tahu appeared first on Islampos.

Zikir yang paling disukai Rasulullah (s.a.w)

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 2 jam yang lalu
Zikir yang paling disukai Rasulullah (s.a.w)

True Enrichment

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 2 jam yang lalu
Prophet Muhammad (blessing and peace be upon him) said: “True enrichment does not come through possessing a lot of wealth,but true enrichment is the enrichment of the soul.” [Hadith, Sahih Bukhari]

KERAJAAN PH YANG BAIK HATI.....

Shahbudin Husin pada Shahbudin dot com - 2 jam yang lalu
Walaupun sedar himpunan bantah ICERD yang kemudian ditukar kepada perhimpunan kononnya sebagai tanda terima kasih dan kesyukuran adalah medan terbuka untuk UMNO dan Pas memberi tekanan serta kalau boleh untuk menggulingkan Pakatan Harapan, tetapi kerajaan tetap berlapang dada terhadapnya. Kerajaan, melalui PDRM dan DBKL, bukan saja memberi lampu hijau kepada himpunan tersebut yang akan diadakan di Jalan Raja iaitu berhadapan Dataran Merdeka, malah dalam waktu yang sama sedia menunda himpunan hak asasi manusia di Padang Timur, Petaling Jaya yang sebenarnya telah dijadual sejak O... lagi »

11 Major Reasons Why You Should Never Kiss Babies

Staff Desk pada The Islamic Information - 2 jam yang lalu
We kiss babies as soon as we spot one, but do you know ? this little thing can become a real trouble for kids ? In this article we’re going to discuss that. These are the reasons why Kissing Babies are not good for the health of a Baby; 1. Foot, Mouth and Hand Disease [...] The post 11 Major Reasons Why You Should Never Kiss Babies appeared first on The Islamic Information.

Kayuh Basikal Tua Perak-KL, Ke #DaulatHimpunan812 [VIDEO]

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 3 jam yang lalu
*Hebat perancangan Allah... Paklong telah hampir tewas sebelum serendah tadi... Akhibat cuaca terlampau terik Permandangan menyilau, tubuh paklong dah tak boleh dikawal lagi. Rasa nak pitam semasa turun bukit... Mula kekiri kekanan basekat... Bila paklong ambil air botol,tengok ada cikit aje... Paklong dah tak lalu menahan sebab tak ada kedai mahupun warung yg niaga... Siam.. Mana ada niaga siang. Paklong berhenti di satu bus stop ( ckp omputih cikit)rasa nak tumbang bila tur...* KUALA LUMPUR 7 Dis. - Seorang warga emas mengambil inisiatif sendiri berbasikal dari Perak menuju ke Ku... lagi »

Lihatlah Aibmu Sendiri

yudi pada Islampos - 4 jam yang lalu
[image: aib sendiri] Kita tidak usah mencari-cari dan memikirkan aib orang lain, atau bahkan menceritakan aib saudara kita di hadapan orang lain. The post Lihatlah Aibmu Sendiri appeared first on Islampos.

Apa Hukumnya Perempuan Berhijab tapi masih Menggunjing?

yudi pada Islampos - 4 jam yang lalu
[image: berhijab tapi masih menggunjing] Jika suatu perkara itu wajib, tentu saja bukan hanya berlaku musiman. Sebagaimana juga shalat, tentu saja diwajibkan setiap saat dan bukan hanya satu waktu. The post Apa Hukumnya Perempuan Berhijab tapi masih Menggunjing? appeared first on Islampos.

Ketika Nabi Isa kabarkan Kedatangan Rasulullah kepada Umatnya

yudi pada Islampos - 4 jam yang lalu
[image: nabi isa kabarkan kedatangan rasulullah] Beliau shalallahu alaihi wasallam adalah penutup para Nabi dan risalah (wahyu) yang beliau bawa telah sempurna serta merupakan risalah yang terakhir. The post Ketika Nabi Isa kabarkan Kedatangan Rasulullah kepada Umatnya appeared first on Islampos.

Menangisi Jenazah, Bolehkah?

Sodikin pada Islampos - 4 jam yang lalu
Rasulullah SAW menangis di akhir hayat putranya, Ibrahim. The post Menangisi Jenazah, Bolehkah? appeared first on Islampos.

PAS Sambut Baik Nasihat PM Untuk Himpunan 8 Dis

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 4 jam yang lalu
*SAYA* mengikuti pesanan ringkas yang disampaikan oleh YAB Perdana Menteri kepada peserta Himpunan Aman Membantah Ratifikasi ICERD pada hari Sabtu, 8 Disember 2018, di Kuala Lumpur. PAS menyambut baik kerjasama yang diberikan oleh pihak kerajaan, khususnya daripada pihak PDRM dan DBKL. PAS memberikan komitmen untuk mematuhi setiap arahan penganjur dan pihak keselamatan dari semasa ke semasa, bagi memastikan kejayaan perhimpunan ini. PAS juga menyeru semua rakyat untuk turut serta dalam menzahirkan pendirian terhadap ICERD dan seumpamanya, demi memelihara kerukunan dan keharmonian ...lagi »

Rusia Abaikan Tuntutan AS Buang Rudal 9M729

Victor Maulana pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 5 jam yang lalu
Kremlin menyatakan, pihaknya mengabaikan tuntutan Amerika Serikat (AS) untuk memusnahkan rudal berkemampuan nuklir.

Netanyahu Puji Resolusi AS untuk Kecam Hamas di PBB

Victor Maulana pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 6 jam yang lalu
Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu memuji resolusi yang diajukan Amerika Serikat (AS) di Majelis Umum PBB yang mengecam serangan rudal Hamas.

Dr Mahathir doakan Himpunan ICERD berjalan lancar ajak rakyat raikan demokrasi

ReJaM© pada MiLo SuaM - 7 jam yang lalu
PERDANA Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendoakan semoga Himpunan Icerd 8 Disember 2018 berjalan dengan lancar tanpa sebarang gangguan dan menyeru rakyat Malaysia sama-sama meraikan demokrasi di Malaysia. [image: Dr Mahathir Icerd] Dalam rakaman ucapan ringkas itu, beliau turut mengulangi penegasan bahawa, tiada keperluan himpunan itu diteruskan kerana Kerajaan Malaysia sudah jelas tidak akan meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Sebarang Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD). "Walaupun kabinet telah menetapkan pada 23 November lalu, bahawa kerajaan Malaysia tidak ak... lagi »

Singapura Tak Bersetuju Cadangan Malaysia Henti Penghantaran Aset

Budak Boy pada MYNEWSHUB - 7 jam yang lalu
SINGAPURA – Singapura tidak bersetuju dengan cadangan Malaysia bagi kedua-dua negara menghentikan penghantaran aset ke kawasan yang dipertikaikan, menurut Kementerian... lagi »

Perhimpunan ICERD: Silakan Berhimpun Tetapi Jaga Keamanan

Budak Boy pada MYNEWSHUB - 7 jam yang lalu
KEPALA BATAS – Peserta perhimpunan aman bagi ‘kesyukuran’ meraikan kejayaan menolak ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Me­ngenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum... lagi »

Amanat Tun Abdul Hamid Sempena Himpunan 812

Amree pada MYNEWSHUB - 7 jam yang lalu
BERSEMANGAT… Sempena perhimpunan #DaulatHimpunan812 yang disertai jutaan umat Islam di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur, Tun Abdul Hamid Mohamad ada pesanan... lagi »

ATM Rampas 123kg Daun Ketum Di Sempadan

Budak Boy pada MYNEWSHUB - 7 jam yang lalu
ALOR SETAR – Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menerusi Batalion Ke-16 Rejimen Askar Melayu Diraja (16 RAMD) merampas 123 kilogram (kg)... lagi »

Penutupan Anak Syarikat, Bukan Operasi – AIM

Budak Boy pada MYNEWSHUB - 7 jam yang lalu
KUALA LUMPUR – Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) hari ini tampil menjelaskan laporan media semalam berhubung kenyataan Timbalan Menteri di Jabatan... lagi »

Anak Kucing Terjatuh Dalam Lubang Tandas

Budak Boy pada MYNEWSHUB - 7 jam yang lalu
SEMENYIH – Pasukan bomba dan penyelamat berjaya menyelamatkan seekor anak kucing yang terjatuh ke dalam lubang tandas di sebuah rumah... lagi »

SMK Kundasang Baharu Bakal Dibina Dengan Kos RM43 Juta

Budak Boy pada MYNEWSHUB - 7 jam yang lalu
KUNDASANG – Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kundasang yang dikosongkan sejak 2013 kerana tidak selamat untuk diduduki, akan dibina semula di... lagi »


























Tiada ulasan: