Jumaat, 18 Januari 2019

Kapok. 9055.


Mengapa Aisyah Tidak Menikah Lagi setelah Nabi Wafat?
 
Ilustrasi: Unsplash
PARA istri Nabi shalallahu alaihi wasallam adalah wanita-wanita unik di dunia ini. Mereka menikahi seseorang yang dipilih oleh Allah Yang Maha Kuasa sebagai pribadi dengan penghormatan tertinggi di bumi ini, bahkan di antara semua utusan yang dikirim.
Istri pertama Nabi Khadijah adalah seorang janda dan 15 tahun lebih tua daripada nabi pada saat pernikahan mereka sebelum kemunculan Islam. Semua anak Nabi yang hidup lahir dari Khadijah.
RELATED POSTS

Dia adalah Muslim pertama di antara semua wanita. Nabi tidak menikah dengan wanita lain selama masa hidup Khadijah.

Setiap perkawinan Nabi Suci memiliki alasan khusus di baliknya dan dimaksudkan untuk mendukung Islam. Istri Nabi dipanggil Ummahat Mukminin (Ibu dari orang-orang beriman). Dan karena tingkat kehormatan dan respek yang mereka dapatkan dengan menikahi Nabi, Allah melarang mereka untuk menikahi orang lain, termasuk Sahabat Nabi dan umat Islam dilarang menikahi mereka setelah kepergian Nabi.
“Dan tidak boleh kamu menyakiti (hati) Rasulullah dan tidak (pula) mengawini isteri-isterinya selama-lamanya sesudah ia wafat.” (QS.Al Ahzab : 53). []
Mengapa Aisyah Tidak Menikah Lagi setelah Nabi Wafat? - Islampos

Memandang Aurat Pasangan ketika Berhubungan, Bolehkah?
By 
Foto: Unsplash
DALAM sebagian ajaran fikih yang tersebar di negeri kita, disebutkan bahwa boleh memandang seluruh tubuh istri kecuali pada kemaluan. 
Namun, boleh antara suami istri saling memandang aurat satu dan lainnya. Dalilnya, dari ‘Aisyah, ia berkata, “Aku pernah mandi bersama Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam dari satu bejana antara aku dan beliau. Kemudian beliau bergegas-gegas denganku mengambil air, sampai aku mengatakan: tinggalkan air untukku, tinggalkan air untukku.” Ia berkata, “Mereka berdua kala itu dalam keadaan junub,” (HR. Bukhari no. 261 dan Muslim no. 321).
Al Hafizh Ibnu Hajar berkata, “Ad Daudi berdalil dengan dalil ini akan bolehnya laki-laki memandang aurat istrinya dan sebaliknya,” (Fathul Bari, 1: 364)
Ibnu Hajar berkata, “Yang dipahami dari hadits ‘kecuali dari istrimu’ menunjukkan bahwa istrinya boleh-boleh saja memandang aurat suami. Hal ini diqiyaskan pula, boleh saja suami memandang aurat istri,” (Fathul Bari, 1: 386).
Dan yang berpandangan bolehnya memandang aurat satu sama lain antara suami istri adalah pendapat jumhur ulama (mayoritas). (Lihat Al Mawsu’ah Al Fiqhiyyah, 32: 89)
RELATED POSTS

Ibnu Hazm Azh Zhohiri juga berkata, “Halal bagi suami untuk memandang kemaluan istri dan hamba sahaya miliknya yang boleh ia setubuhi. Demikian pula istri dan hamba sahayanya boleh memandang kemaluannya. Hal ini tidak dianggap makruh sama sekali. Di antara dalilnya adalah hadits yang masyhur dari jalan ‘Aisyah, Ummu Salamah, Maimunah yang kesemuanya adalah ummahatul mukminin (istri Rasulullah -shallallahu ‘alaihi wa sallam-). Di antara mereka pernah mandi junub bersama Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallamdari satu bejana.”
Yang aneh, mereka menghalalkan menyetubuhi istri di kemaluan, namun melarang dari memandang kemaluan (padahal memandang masih lebih mending dari menyetubuhi, pen). Cukup sebagai dalil akan bolehnya adalah firman Allah Ta’ala, “Dan orang-orang yang memelihara kemaluannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau budak-budak yang mereka miliki, maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela.” (QS. Al Ma’arij: 29-30).
Perintah Allah untuk menjaga kemaluan kecuali pada istri dan hamba sahaya yang dimiliki menunjukkan bahwa boleh saja melihat, menyentuh dan berkholwat dengan mereka. Kami tidak mengetahui hal ini kecuali karena berpegang pada riwayat yang bermasalah dari seorang wanita yang majhul (yang tidak diketahui) dan ia mengatakan dari salah seorang ummul mukminin (istri Rasul), ia berkata, “Aku tidaklah pernah melihat kemaluan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam sama sekali,” (Al Muhalla, 10: 33)
Hadits yang disebutkan di atas adalah riwayat Ibnu Majah dalam kitab sunannya (662) dari Musa bin ‘Abdillah, dari bekas budak ‘Aisyah, dari ‘Aisyah bahwa beliau berkata, “Aku tidak pernah memandang atau melihat kemaluan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam sama sekali. ” Hadits ini adalah hadits dho’if yang tidak bisa dijadikan hujjah karena perawi dari ‘Aisyah tidak diketahui siapa. Al Hafizh Ibnu Rajab dalam Fathul Bari (1: 336) mengatakan bahwa dalam sanad hadits ini adalah perawi yang tidak dikenal. []
SUMBER: RUMAYSHO
Memandang Aurat Pasangan ketika Berhubungan, Bolehkah? - Islampos

Muslim Minnesota Bagi-bagi Makanan Gratis untuk Pekerja Bandara
 
Makanan gratis. Foto: Aboutislam
KETIKA penutupan pemerintah AS memasuki minggu keempat, komunitas Muslim di Minnesota membagi-bagikan makanan gratis bagi para karyawan bandara,Minnesota Public Radio News melaporkan .
“Para karyawan bandara bukan pengangguran, mereka tidak dapat digaji. Mereka tidak bisa berhenti bekerja. Mereka tidak dapat mengambil pekerjaan lain,” kata Imam Asad Zaman, direktur eksekutif Muslim American Society of Minnesota.
“Bagi beberapa dari mereka, ini adalah situasi yang sangat buruk. Jadi yang bisa kita lakukan hanyalah membeli makan siang untuk mereka,” ujar Imam Zaman.
Karena penutupan pemerintahan AS, 800.000 orang pegawai pemerintahan yang tidak begitu esensial akan dirumahkan atau dipaksa bekerja tapi tak digaji sampai ada kesepakatan antara pemerintah dan parlemen.
AS pernah mengalami hal serupa pada 5 tahun lalu. Yakni saat masa kepemimpinan Presiden Barack Obama. Kala itu, pemerintah AS ‘libur’ selama 16 hari, dan ada 850 ribu pekerja yang cuti selama penutupan pemerintahan itu.
RELATED POSTS

Melihat ribuan karyawan belum digaji, organisasi layanan masyarakat Muslim Minnesota, Building Blocks of Islam, menyumbangkan 400 kotak makanan kepada karyawan bandara, Selasa (15/1/2019).
Di kotak makanan itu tertulis sumbangan dari “Komunitas Muslim MN.”
Imam mengatakan organisasinya membantu mengumpulkan uang untuk upaya dan berharap bisa kembali memberikan bantuan makanan minggu depan.
“Kami pikir komunitas Muslim akan menyumbang untuk itu,” katanya.
Sebuah survei tahun 2010 oleh Pew Forum tentang Agama dan Kehidupan Publik menunjukkan bahwa 1% populasi Minnesota adalah Muslim. Bahkan, masjid pertama di kota Minneapolis dibangun pada tahun 1967. []
SUMBER: ABOUTISLAM
Muslim Minnesota Bagi-bagi Makanan Gratis untuk Pekerja Bandara - Islampos

Trauma? Tidak Ada Kamusnya Dalam Hidup Orang Ini. 
Dalam hidup seseorang, kadang ada hal-hal yang membuat dirinya trauma, entah kejadian yang menakutkan yang membuat seseorang hampir kehilangan nyawa ataupun kehilangan rasa percaya diri.

Jangankan trauma karena perang. Putus cinta saja bisa membuat seseorang kehilangan akal sehatnya, sampai tak berani lagi untuk mencari pasangan hidup.

Tetapi nampaknya masalah trauma tidak ada kamusnya dalam diri orang di trit ini. Dialah Hoshyar Ali. Laki-laki yang pernah menjadi bagian dari Peshmerga (pejuang Kurdistan) ini adalah satu di antara banyak laki-laki yang sudah putus urat takutnya. 

Bayangkan saja, kedua kakinya telah hilang diamputasi karena terkena ledakan ranjau darat. Dan hebatnya, kehilangan itu bukan sekaligus, tetapi 2 kali kejadian dalam kurun waktu yang berbeda! 

Bayangkan. 2 kali diamputasi karena kecelakaan yang sama. Koq bisa?
Hoshyar Ali adalah bagian dari tim penjinak ranjau di kesatuannya. Seluruh teman dikesatuannya tak ada yang berani melihat saat dirinya bekerja mengendap-endap mencari jalan diantara hamparan ranjau darat untuk melakukan serangan. Tugas yang diembannya ini dilakukan setelah dia masuk dalam Peshmerga tahun 1986. Dan 3 tahun kemudian, tepatnya tahun 1989, salah satu kakinya harus diamputasi karena tanpa sengaja menginjak ranjau darat. Tapi dia tidak patah semangat. Dia tetap menjalankan tugas tersebut setelah sembuh total. 
Tahun 1994, kejadian terulang lagi. Ia kembali menginjak ranjau darat ketika sedang melalukan tugas pembersihan. Alhasil satu kakinya terpaksa diamputasi juga. Praktis Hoshyar Ali kehilangan kedua kakinya dalam kurun waktu 5 tahun.

Kapok? [serik] Ternyata tidak.

Kehilangan kedua kakinya tidak membuat dia jera atau trauma, bahkan makin membuatnya bersemangat dan percaya diri. Dia justru makin gila menjalankan tugasnya.

Dan ketika Saddam Hussein akhirnya tumbang, Hoshyar Ali tetap merasa berkewajiban untuk membersihkan area dimana dia sangat mengetahui adanya sebaran ranjau darat yang ditanam oleh tentara Irak era Saddam Husein. 

Hebatnya, sudah sepertiga wilayah perbatasan Irak-Iran telah berhasil dibersihkan dirinya. Dan dia mengklaim telah berhasil menjinakan sekitar 2 juta ranjau darat! Bukan jumlah yang kecil. 2 juta ranjau darat bisa membunuh jutaan orang tentunya. Dan belum tentu ranjau darat yang ditanam hanya ranjau darat anti personil. Bisa jadi itu termasuk ranjau darat anti tank.
Ranjau darat memang senjata mematikan yang sangat dilarang dalam traktat perang. Akibat yang ditimbulkannya bisa puluhan tahun setelah ditanam. Dan itu bisa dimana saja. Membunuh siapa saja, dari petani dewasa hingga anak-anak yang tengah bermain.

Oleh sebab itu, Hoshyar Ali mendedikasikan dirinya menjadi sukarelawan penjinak ranjau darat dimanapun dibelahan dunia ini jika tenaganya diperlukan.
Berminat memanggilnya?

Foto-foto milik Reuters/Ako Rasheed, diambil dari sumber berita.

Trauma? Tidak Ada Kamusnya Dalam Hidup Orang Ini | KASKUS

Nik Nazmi gesa menteri pengangkutan teliti masalah monorel
Anggota Parlimen Setiawangsa Nik Nazmi Nik Ahmad menggesa Menteri Pengangkutan Anthony Loke agar meneliti isu MRT laluan Muzium Negara dan Bukit Bintang yang tersangkut di landasannya semalam.
Nik Nazmi menarik perhatian Loke terhadap isu tersebut menerusi satu hantaran di akaun Twitter beliau pagi ini.
“Harap pihak berkuasa fokus lihat masalah pokok dan isu-isu teknikal MRT dan monorel semalam.
“Azam tahun baru: nak tingkatkan penggunaan pengangkutan awam,” katanya.
Pengendali monorel, RapidKL semalam mengumumkan yang MRT di laluan tersebut terpaksa dipandu secara manual selepas mekanisme isyarat yang membolehkan ia bergerak sendiri rosak.
Kejadian yang berlaku sekitar 6 petang itu mengakibatkan kesesakan penumpang di beberapa stesen sepanjang laluan itu. 
Stesen monorel Bukit Bintang KL juga mengalami masalah sama apabila satu gerabaknya tersangkut di atas landasan.
Ia mengakibatkan kesesakan penumpang di stesen-stesen laluan KL Sentral ke Bukit Bintang dan Bukit Bintang ke Titiwangsa.
Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=72817
Nik Nazmi gesa menteri pengangkutan teliti masalah monorel | KeadilanDaily.com

Friday, January 18, 2019
RM127J Untuk SJKC, SJKT, SMJK, SMPC! 'Rasis' Hanya Pada Melayu?
Mana agenda 'Malaysia Baru' untuk reformasi sistem pendidikan? 

Kementerian Pendidikan dalam kenyataannya beritahu kerajaan BN pun beri peruntukan kepada Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman (KUTAR) yang bukan Universiti Awam (UA), antara RM30 juta hingga RM69.25 juta dalam Belanjawan 2012 hingga 2018 setiap tahun.

Adakah atas sebab itu, maka kerajaan PH yang dicanang bebas daripada politik perkauman ini wajar pejam mata melihat Menteri Kewangan (seorang Cina) mengeluarkan peruntukan khas kepada Kolej Universiti New Era (kolej swasta Cina) dengan majlis penyerahan dana kerajaan itu turut disaksikan Timbalan Menteri (seorang Cina) yang portfolionya tiada kaitan dengan pendidikan?

Sama juga peruntukan RM12 juta kepada Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) dengan jumlah 62 buah itu. Sudah terang lagi bersuluh, RM12 juta itu untuk "anak Cina". 'Chinese first' atau 'Malaysian first'?

Nisbah peruntukan yang sekolah Cina persendirian (baca: menolak sistem pendidikan kebangsaan) terima jauh lebih tinggi daripada Sekolah Rendah Kebangsaan (SRK) dan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) yang merupakan sekolah untuk "anak Malaysia" bukan untuk "anak Melayu" sahaja.

Bahkan, jika kita ikhlas ketepikan sentimen politik kepartian dan cermati sungguh-sungguh agihan peruntukan Belanjawan 2019, sebanyak RM127 juta untuk SJKC, SJKT, SMJK dan SMPC! Peruntukan untuk kolej universiti Cina tidak masuk Belanjawan 2019 pun!

Bayangkan dengan peruntukan kerajaan RM127 juta ++, berapa banyak SRK dan SMK untuk "anak Malaysia" bukan hanya untuk "anak Melayu dan Bumiputera" dari Perlis sampai ke Sabah yang baru dapat dibina atau diperbaiki?

RM127 juta untuk sistem pendidikan yang mewarisi polisi pecah dan perintah tinggalan penjajah dan diteruskan pula oleh kerajaan BN! Ironi, bukan?

Mana usaha kerajaan PH era "Malaysia Baharu" untuk mereformasi sistem pendidikan supaya semua "anak Malaysia" berada di bawah satu bumbung persekolahan sekali gus mengukuhkan integrasi nasional?

Selama ini kita mengeluh perpaduan rakyat Malaysia dan jurang sosial antara kaum semakin melebar, bukankah berpunca akibat sikap sebahagian (bukan semuanya) yang berstatus warganegara Malaysia tapi mahu sekolah beridentitikan kaum?

Sampai bila kita mahu lihat rakyat Malaysia malah sudah bergelar wakil rakyat pun masih merangkak kalah pekerja Bangladesh tidak lincah berbahas dalam "bahasa Malaysia" akibat masuk sekolah berbahasa pengantar rasmi negara China?

Adakah ratusan juta peruntukan kerajaan untuk pendidikan berorientasikan kepentingan kaum itu membantu kepada usaha perpaduan rakyat Malaysia? Mana semangat 'Malaysian first' ketika sebelum ini orang Melayu disuruh usah 'Malay first'?

Selama ini lemparan 'politik perkauman' itu adakah terhad kepada orang Melayu sahaja? Adakah sifat rasis hanya terpakai pada orang Melayu?

Melihat pemimpin Cina sejak puluhan tahun 'bersatu' dalam hal berkaitan kepentingan (tamak) kaum mereka dengan DAP dan MCA sama-sama mendesak blok pemerintah dan pembangkang setiap kali musim pilihan raya umum (sila google tuntutan ekstrem Dong Jiao Zong menjelang PRU 1999 juga manifesto PH dan BN berkaitan UEC untuk PRU-14), timbul persoalan:'

Di mana pula 'political will' pemimpin Melayu PH-Pas-Umno untuk memainkan peranan strategik dalam kepentingan pendidikan kebangsaan dengan sifat sebagai negarawan bukan sekadar seorang ahli politik yang dihantui sokongan undi untuk tempoh lima tahun sekali? 

Oleh ARIF ATANIbnu Hasyim: RM127J Untuk SJKC, SJKT, SMJK, SMPC! 'Rasis' Hanya Pada Melayu?

Butiran pindah aset LTH ke syarikat tujuan khas (SPV)

PARTI Islam Se-Malaysia (PAS) maklum akan pelan pemulihan kedudukan kewangan semasa Lembaga Tabung Haji (LTH) sepertimana yang telah dibentangkan pada 15 Januari 2019 lalu. 

Berdasarkan laporan tersebut, PAS berharap agar urus tadbir korporat LTH berada di landasan yang betul serta dapat memulihkan keyakinan umat Islam terhadap institusi ini. 

Beberapa perkara yang perlu diperincikan oleh pihak LTH. 

Pertama, aset-aset yang telah dipindahkan kepada SPV hanya dimaklumkan secara kasar. Ini memerlukan perincian agar semua pendeposit maklum akan kedudukan pelaburan LTH. 

- Sebanyak 106 ekuiti domestik yang tersenarai daripada pelbagai sektor perniagaan, satu syarikat peladangan dan 29 buah hartanah. 

- PAS meminta pihak LTH untuk mendedahkan butiran termasuk nilai keseluruhan aset yang telah dipindahkan tersebut. 

Kedua, LTH akan diletakkan di bawah Bank Negara Malaysia yang bertindak sebagai ‘supervisory role’ kerana melibatkan aktiviti pengambilan deposit. 

- Sebgaimana kenyataan Datuk Seri Zukri Samat Ketua Pegawai Eksekutif LTH bahawa fungsi utama LTH bukan pengurus dana tetapi mengurus haji. Maka sekiranya LTH di letakkan di bawah BNM adakah fungsi LTH diurus sebagai sebuah bank? 

- Tambahan pula, LTH tertakluk kepada AKta Tabung Haji 1995. Dibawah seliaan BNM, akta manakah yang akan diguna pakai? Adakah Akta Bank dan Institusi Kewangan 1989? 

- Fokus seliaan tersebut adalah merangkumi polisi pelaburan dan penentuan strategi pengagihan aset strategik. 

- Oleh itu, adakah LTH juga akan tertakluk kepada akta dan polisi BNM serta sejauh mana intervensi yang dibenarkan? 

PAS juga menyokong laporan polis ketiga yang dilakukan oleh LTH semalam bagi menyiasat dakwaan sekiranya terdapat ‘kesilapan’ akaun yang dilakukan oleh pihak pengurusan lama. 

Semoga kemelut urus tadbir dan kewangan LTH akan dapat diselesaikan secara adil bagi memastikan wibawa institusi kewangan terbesar umat Islam di Malaysia dipulihara semula. 

Islam Memimpin 

NASRUDIN HASSAN
Ketua Penerangan PAS Pusat
11 Jamadil Awwal 1440 | 17 Januari 2019 – HARAKAHDAILY 17/1/2019


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus, sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat 
Butiran pindah aset LTH ke syarikat tujuan khas (SPV) - Minda Rakyat

Jan 18, 2019
7 Sekeluarga Malaysia Ditahan Di Australia. 
CEKUP… Tujuh sekeluarga rakyat Malaysia, ditangkap pihak berkuasa Australia dalam operasi cegah eksploitasi pekerja asing, di sebuah rumah sewa di panggir bandar ini, semalam. 

Empat lelaki, tiga wanita bersama budak lelaki berusia 13 tahun dari satu keluarga, ditangkap di sebuah rumah di Anketell di selatan bandar Perth, kata Pasukan Sempadan Australia (ABF) dalam satu kenyataan media. 

Seorang daripada lelaki itu yang berusia 28 tahun didapati tinggal secara haram sejak Julai 2017, disyaki terbabit dalam eksploitasi pekerja asing di sektor pertanian, dan bertindak sebagai ejen pendatang tidak berdaftar. 

Dua lagi lelaki yang ditangkap ialah adik beradiknya masing-masing berusia 23 tahun dan 24 tahun serta bapa mereka berusia 54 tahun. Ibunya berusia 47 tahun dan adik ipar perempuan berumur 24 tahun, turut ditangkap. 

Menurut kenyataan ABF, mereka didapati tinggal di Australia secara haram serta percaya lelaki berusia 23 tahun dan 24 tahun itu bekerja secara haram. Keluarga itu kini ditahan di pusat tahanan tempatan. 

Mereka dijangka dihantar pulang ke Malaysia tidak lama lagi. Pegawai Penguat Kuasa ABF Timur Australia, Clint Sims berkata, pekerja haram yang dieksploitasi biasanya jarang dibayar gaji dan dilayan dengan teruk. 

“Mereka yang tidak bertanggungjawab eksploitasi pekerja haram buat untung besar. Perbuatan itu merugikan bisnes tempatan yang ambil pekerja ikut saluran ditetapkan, serta membayar gaji,” katanya. – Agensi/Mynewshub.TV 

* Video sekadar hiasan… Malaysia Festival Sydney... 




Tiada ulasan: