Isnin, 7 Januari 2019

U-deL. 9006.



Dalam untaian kata-kata... 




Foto Kembara Mencari Redha.
SUNNAH YANG DIABAIKAN‎

Makmum tidak turun sujud melainkan imam telah meletakkan dahinya di tempat sujud.‎

Ramai di kalangan kita yang solat berjamaah mengabaikan sunnah ini. Boleh dikatakan 95% turun serentak dengan imam untuk sujud sedangkan para sahabat r.a yang bersolat di belakang Nabi saw tidak turun sujud melainkan Baginda saw telah meletakkan dahinya di tempat sujud sebagaimana Hadis Sahih Riwayat Imam Muslim ini:‎

عن البراء بن عازب

كانوا يصلون مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ، فإذا ركع ركعوا ، و إذا قال : " سمع الله لمن حمده " لم يزالوا قياما حتى يروه قد وضع وجهه ( و في لفظ : جبهته ) في الأرض ، ثم يتبعونه.‎

daripada al Barra' bin Azib r.a : Para sahabat bersolat bersama Rasulullah saw, apabila Baginda saw telah ruku', mereka pun ruku'. bila Baginda berkata :‎
Samiallahu liman hamidah,‎
mereka kekal berdiri sehinggalah mereka melihat Nabi saw meletakkan dahinya di lantai kemudian baru mereka mengikutinya.‎
[Hadis Sahih Riwayat Imam Muslim ]

Wallahua'lam


Kembara Mencari Redha - Siaran
https://www.youtube.com/watch?v=m4YJ3wiC0fU

Maulid Nabi Muhammad ﷺ, dihadiri Raja Bali Dr. Ida Cokorda Pemecutan XI - Ustadz Abdul Somad, Lc. MA


Diterbitkan pada 11 Dis 2017

Pengajian Maulid Nabi Muhammad ﷺ Masjid Baiturrahmah Wanasari Denpasar Bali. Turut dihadiri bersama Raja Bali Dr. Ida Cokorde Pemecutan XI. 9 Desember 2017. Dipersembahkan untuk ummat oleh Tafaqquh Study Club, Pekanbaru - Riau. Follow kami di Twitter: @tafaqquhonline (http://www.twitter.com/tafaqquhonline), Instagram: @tafaqquhonline Facebook: Redaksi Tafaqquh (http://www.facebook.com/redaksitafaqquh) Facebook: Ustadz Abdul Somad (http://www.facebook.com/ustadzabdulsomad Instagram: @UstadzAbdulSomad Buku-buku dan CD Kajian Ilmiah Islam bersama Ustadz Dr. Musthafa Umar, Lc. MA dan Ustadz Abdul Somad, Lc. MA serta koleksi buku-buku Islam lainnya bisa didapatkan di Toko Buku Tafaqquh, jalan Duyung No. 39 DE (depan Masjid Nurul Haq), Kec. Marpoyan Damai, Pekanbaru, Riau. Belanja online buku kami di http://www.tbtafaqquh.com atau Bukalapak http://www.bukalapak.com/tbtafaqquh - Keuntungan dari penjualan buku akan digunakan kembali untuk biaya operasional dakwah, termasuk pembuatan konten dakwah yang kami upload di Youtube. Insya Allah menjadi amal jariyah untuk para pembeli jika diniatkan ikhlas karena Allah. PERHATIAN - Tidak diperkenankan meng-upload ulang video Kajian ini di Youtube / memotong / meng-edit sebagian atau seluruhnya / dan memanfaatkannya untuk keperluan komersil. Silakan disebarluaskan dengan tetap mencantumkan link sumber. Jazakumullah khayran. --- *** --- Ustadz Musthafa Umar Ustadz Abdul Somad Tafaqquh Pekanbaru

Maulid Nabi Muhammad ﷺ, dihadiri Raja Bali Dr. Ida Cokorda Pemecutan XI - Ustadz Abdul Somad, Lc. MA - YouTube

Foto Kembara Mencari Redha.
KISAH SI KAYA DAN SI MISKIN (PEMILIK DUA KEBUN: SURAH AL-KAHFI 32-44)
Surat Al-Kahfi adalah surat dalam Al-Quran yang bermuatan kisah-kisah hikmah. Dan itu tampak dari sebahagian besar ayat-ayatnya. Sekurang-kurangnya ada empat kisah utama dalam surat ini: kisah Ashhabul Kahfi, kisah pemilik dua kebun, kisah Nabi Musa 'alaihissalam, dan kisah Dzul Qarnain. Nah .. tulisan kali ini hanya mengajak para pembaca memasuki muatan faedah dari kisah Pemilik Dua Kebun. Kisah yang Allah cantumkan antara ayat 32 hingga 44 dari surat Al-Kahfi.

Tidak didapatkan hadits shahih dari Nabi ﷺ yang bercerita kepada kita tentang kisah ini. Maklumat yang kita miliki hanyalah Al-Quran sahaja. Kerana itu, akan diterangkan satu per satu ayat Al-Quran sebagai alat cerita. Apa yang tak disebutkan Al-Quran, kami pun tak akan bercakap mengenainya.

Al-Quran mengisahkan tentang dua orang lelaki di zaman dulu. Kedua-duanya bersahabat. Yang satu beriman. Dan rakannya ingkar. Al-Quran tidak menerangkan siapa mereka. Namanya. Di zaman siapa mereka hidup. Dimana tempat mereka hidup. Semua disamarkan. Jadi, kita tak tahu siapa mereka. dimana mereka hidup. Dan di zaman apa mereka ada.

Orang yang beriman dalam kisah ini, Allah ﷻ uji dengan kesempitan hidup. Sedikit rezeki, harta, dan barangan yang ia miliki. Tapi Allah memberinya nikmat terbesar, iaitu nikmat iman, yakin, dan redha dengan takdir Allah. Serta berharap syurga yang ada di sisi-Nya. Nikmat ini lebih utama daripada harta dan materi yang fana.

Temannya yang ingkar, Allah uji dengan kelapangan rezeki. Kemudahan duniawi. Dan Allah beri untuknya harta dan materi yang melimpah. Allah uji dia, sama ada bersyukur atau malah kufur. Apakah rendah hati atau malah menyombongkan diri.

Allah mengaruniai yang ingkar dengan dua kebun. Al-Quran menyebut tentang dua kebunnya sebagai berikut:

جَعَلْنَا لأحَدِهِمَا جَنَّتَيْنِ مِن أعنابٍ وحَفَفْنَاهُمَا بِنَخْلٍ وجَعَلْنَا بينهما زَرْعًا * كِلتا الجنَّتَيْن آتتْ أُكُلَهَا ولم تَظْلِم منه شَيئًا وفَجَّرْنَا خلالهما نَهَرًا * وكان لهُ ثَمَرٌ

"Kami jadikan bagi seorang di antara keduanya (yang kafir) dua buah kebun anggur dan kami kelilingi kedua kebun itu dengan pohon-pohon korma dan di antara kedua kebun itu Kami buatkan ladang. Kedua buah kebun itu menghasilkan buahnya, dan kebun itu tiada kurang buahnya sedikitpun, dan Kami alirkan sungai di celah-celah kedua kebun itu, dan dia mempunyai kekayaan besar. "(QS: Al-Kahfi | Ayat: 32-34).

Si kafir mempunyai dua buah kebun anggur. Pohon-pohon kurma mengelilingi kebunnya sebagai pagar. Di antara dua kebun itu, ada ladang. Allah mengalirkan air ke kebun itu. Pada masa tuaian, ia merasakan limpahan anggur, kurma, dan hasil ladang. Ia kaya, menikmati hasil panennya.

Dengan penataan kebun yang hebat ini, ia pun berbangga. Ia mempunyai ilmu dalam mengatur dan memaksimumkan lahan. Ia mampu menggabungkan tanaman yang berbeza dengan susunan rapi, serta pengairan yang baik. Ditambah lagi, dengan rawatannya, ia boleh tuai dengan maksimum. Ia pun masuk ke dalam kebun dengan congkak, padahal ia menzalimi dirinya sendiri. Ia ingkar dengan anugerah Rabbnya. Dan sombong pada orang lain.

Ia berkata,

فَقَالَ لِصَاحِبِهِ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَنَا أَكْثَرُ مِنْكَ مَالًا وَأَعَزُّ نَفَرًا

"Maka ia berkata kepada kawannya (yang mukmin) ketika bercakap-cakap dengan dia:" Hartaku lebih banyak dari pada hartamu dan pengikut-pengikutku lebih kuat. "(QS: Al-Kahfi | Ayat: 34).

Tak hanya itu, kenikmatan harta dan pengikut telah membuatnya lupa. Ia sangka miliknya itu kekal. Padahal bagaimana boleh sesuatu yang fana menjadi abadi. Ia berkata,

وَدَخَلَ جَنَّتَهُ وَهُوَ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ قَالَ مَا أَظُنُّ أَنْ تَبِيدَ هَٰذِهِ أَبَدًا

"Dan dia memasuki kebunnya sedang dia zalim terhadap dirinya sendiri; ia berkata: "Aku kira kebun ini tidak akan binasa selama-lamanya." (QS: Al-Kahfi | Ayat: 35).

Harta dan materi yang ia miliki benar-benar membuatnya tenggelam.

وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَلَئِنْ رُدِدْتُ إِلَىٰ رَبِّي لَأَجِدَنَّ خَيْرًا مِنْهَا مُنْقَلَبًا

"Dan aku tidak mengira hari kiamat itu akan datang, dan jika sekiranya aku kembalikan kepada Tuhanku, pasti aku akan mendapat tempat kembali yang lebih baik dari pada kebun-kebun itu." (QS: Al-Kahfi | Ayat: 36).

Demikianlah perasaan seseorang ketika merasakan puncak kuasa dan kaya. Ia angkuh. Menyangka kurnia harta adalah bukti Allah sayang padanya. Sehingga ia mengira di akhirat akan mendapatkan kedudukan sama. Atau lebih baik lagi.

Temannya yang beriman mengajaknya ingat kepada Allah. Berusaha menyelamatkan sang teman yang merasa sudah di awang-awang. Terbang, lupa daratan.

قَالَ لَهُ صَاحِبُهُ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَكَفَرْتَ بِالَّذِي خَلَقَكَ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ سَوَّاكَ رَجُلًا

Kawannya (yang mukmin) berkata kepadanya - sedang dia bercakap-cakap dengannya: "Apakah kamu kafir kepada (Tuhan) yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setetes air mani, lalu Dia menjadikan kamu seorang laki-laki yang sempurna? (QS: Al-Kahfi | Ayat: 37).

Rakannya berusaha mengingatkan agar beriman kepada Allah. Bersandar dan berserah diri pada-Nya. Bukan berserah diri, bergantung kepada harta dan pengikut yang ia miliki. Kadang-kadang, seorang yang mempunyai kelebihan harta dan populariti mengatakan, "Mudah, boleh diurus." Kerana apa? Kerana ia menganggap dengan materi semuanya boleh diselesaikan dan diatur kerana dapat menundukkan orang lain.

Temannya meneruskan,

وَلَوْلَا إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَكَ قُلْتَ مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ ۚ إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مَالًا وَوَلَدًا

"Dan mengapa kamu tidak mengatakan waktu kamu memasuki kebunmu" maasyaallaah, laa quwwata illaa billaah (sungguh atas kehendak Allah semua ini terwujud, tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah). Sekiranya kamu anggap aku lebih sedikit darimu dalam hal harta dan keturunan. "(QS: Al-Kahfi | Ayat: 39).

Manusia itu asalnya sama. Tetapan banyak sekurang-kurangnya harta, bukan hasil daya usaha manusia. Di dunia, manusia hanya memainkan peranan sebagai orang kaya atau orang miskin. Ketika berperanan sebagai orang kaya, gunakan untuk kebaikan, bukan malah sombong, kerana ini cuma peranan. Ketika miskin, jangan sampai kehilangan iman. Dan bersabar. Nanti ada 'upah' selepas memainkan peranan dengan baik.

فَعَسَىٰ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْرًا مِنْ جَنَّتِكَ وَيُرْسِلَ عَلَيْهَا حُسْبَانًا مِنَ السَّمَاءِ فَتُصْبِحَ صَعِيدًا زَلَقًا * أَوْ يُصْبِحَ مَاؤُهَا غَوْرًا فَلَنْ تَسْتَطِيعَ لَهُ طَلَبًا

"Maka mudah-mudahan Tuhanku, akan memberi kepadaku (kebun) yang lebih baik dari pada kebunmu (ini); dan mudah-mudahan Dia mengirimkan ketentuan (petir) dari langit kepada kebunmu; hingga (kebun itu) menjadi tanah yang licin. atau airnya menjadi surut ke dalam tanah, maka sekali-kali kamu tidak dapat menemukannya lagi ". (QS: Al-Kahfi | Ayat: 40-41).

"Sesuatu yang lebih baik daripada kebunmu" ini maksudnya adalah bahagian di akhirat kelak. Dan engkau karena kesombonganmu, yang menyangka kebunmu ini abadi, berbuat congkak tapi malah menyangka dapat bahagian yang lebih baik di akhirat, semoga Allah memberi pelajaran dengan membuat kebun itu mendapatkan kamu hancur. Mudah-mudahan engkau tersedar, sehingga membuatmu kembali mengingat Allah.

وَأُحِيطَ بِثَمَرِهِ فَأَصْبَحَ يُقَلِّبُ كَفَّيْهِ عَلَىٰ مَا أَنْفَقَ فِيهَا وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَىٰ عُرُوشِهَا وَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّي أَحَدًا

"Dan harta kekayaannya dibinasakan; lalu ia membulak-balikkan kedua tangannya (tanda menyesal) terhadap apa yang ia telah belanjakan untuk itu, sedang pohon anggur itu roboh bersama para-paranya dan dia berkata: "Aduhai kiranya dulu aku tidak mempersekutukan seorangpun dengan Tuhanku". (QS: Al-Kahfi | Ayat: 42).

Tak ada yang mustahil bagi Allah. Tak ada seorang pun yang mampu menghalang Allah melakukan kehendak-Nya. Anak, isteri, atau sesiapa sahaja, takkan mampu menolong seseorang daripada hukuman Allah.

وَلَمْ تَكُنْ لَهُ فِئَةٌ يَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مُنْتَصِرًا

"Dan tidak ada bagi dia segolonganpun yang akan menolongnya selain Allah; dan sekali-kali ia tidak dapat membela dirinya. "(QS: Al-Kahfi | Ayat: 43).

Demikianlah kisah yang penuh hikmah ini. Kisah nyata yang pernah terjadi. Agar kita tidak meniru yang salah dan tidak lagi mengulangi. Sesungguhnya Allah Maha Mampu dan Maha Perkasa. Kami tutup kisah ini dengan hadis Nabi ﷺ agar kita dapat memahami perbandingan nikmat iman dan nikmat dunia.

إن الله يعطي الدنيا من يحب ومن لا يحب ولا يعطي الدين إلا من يحب

"Sesungguhnya Allah memberi dunia kepada siapa yang Dia cinta dan juga pada yang Dia benci. Tapi Dia tidak memberi nikmat agama ini (Islam dan iman), kecuali hanya pada orang yang Dia cintai. "(HR. Al-Hakim dalam al-Mustadrak-nya)

Tafsiran ayat kami ambil dari Tafsir Ibnu Katsir dan Tafsir al-Baghawy.

Kembara Mencari Redha - Siaran
Foto Kembara Mencari Redha.
DOSA BESAR 

Iaitu dosa yang disertai ancaman hukuman di dunia, atau ancaman hukuman di akhirat. 

Abu Tholib Al-Makki berkata: 
Dosa besar itu ada 17 jenis.

4 jenis di hati, iaitu:
1. Syirik
2. Terus menerus berbuat maksiat
3. Putus asa
4. Merasa aman dari seksa Allah.

4 jenis pada lisan, iaitu:
1. Kesaksian palsu.
2. Menuduh berbuat zina pada wanita baik-baik.
3. Sumpah palsu.
4. mengamalkan sihir.

3 jenis di perut:
1. Minum arak.
2. memakan harta anak yatim.
3. memakan riba.

2 jenis di kemaluan:
1. zina.
2. Homoseksual.

2 macam di tangan:
1. membunuh.
2. mencuri.

1 di kaki, iaitu:
1.lari dalam peperangan

1 di seluruh badan, iaitu:
1. derhaka terhadap orang tua.


Kembara Mencari Redha - Siaran

PERIHAL JIN

Di dalam Al-Quran Al-Karim, Allah S.W.T menyebut beberapa kali kata ‘jin’. Bahkan ada satu surah yang secara khusus membahas tentang jin dan dinamakan dengan surat al-Jin. Bila disimpulkan secara sekilas, maka ada hal-hal yang boleh difahami dari Al-Quran Al-Kariem tentang siapakah gerangan jin itu.

1. Jin diciptakan oleh Allah S.W.T dari api.

Allah S.W.T menyebutkan bahwa jin itu diciptakan dari api yang sangat panas, juga disebutkan terbuat dari nyala api.

"Dan Kami telah menciptakan jin sebelum dari api yang sangat panas. (Surah al-Hijr ayat 27)


Firman Allah S.W.T. yang bermaksud :


"Dan Dia menciptakan jin dari nyala api." (Surah ar-Rahman ayat 15 )


Dalam sebuah hadis dari Abu Tha'labah yang bermaksud : "Jin itu ada tiga jenis iaitu : Jenis yang mempunyai sayap dan terbang di udara, jenis ular dan jengking dan jenis yang menetap dan berpindah-pindah."


Jin adalah makhluk yang sangat banyak sekali penduduknya, boleh dikatakan lebih ramai daripada manusia kerana umur jin panjang hingga mencecah ratusan dan ribuan tahun . Jarang ada suatu tempat di bumi ini yang tidak diduduki oleh jin, baik di daratan, lautan mahupun udara.


Dunia mereka seperti dunia kita : Ada negara, kerajaan, berbagai bangsa dan kabilah, penguasa dan rakyat jelata. Agama mereka pun tidak berbeza dengan agama manusia. Diantara mereka, alhamdulillah, ada yang muslim dan memperoleh hidayah dari Allah S.W.T. Yang lain, beragama Kristian, Yahudi, Hindu, Buddha, penyembah berhala dan penganut ajaran komunis.


Makhluk jin lebih mengutamakan untuk tinggal di tempat-tempat yang sunyi dan sepi dari manusia seperti di padang pasir. Ada yang tinggal di tempat-tempat kotor (jin kafir) seperti di tempat pembuangan sampah kerana mereka memakan makanan lebihan manusia. Ada juga mereka yang tinggal bersama manusia iaitu di dalam rumah. Abu Bakar bin Ubaid meriwayatkan: " Pada setiap rumah kaum muslimin ada jin Islam yang tinggal di atapnya, setiap kali makanan diletakkan, maka mereka turun dan makan bersama penghuni rumah. "
Jin juga menjadikan tandas dan tempat pembuangan sampah sebagai tempat tinggalnya (iaitu jin kafir, kerana jin Islam suka tempat-tempat yang bersih).


Rasullullah S.A.W. telah bersabda maksudnya : " Sesungguhnya pada tiap-tiap tempat pembuangan kotoran ada didatangi jin, kerana itu bila salah seorang kamu datang ke tandas maka hendaklah ia mengucapkan doa: " Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadamu dari jin lelaki dan perempuan " (Hadis Riwayat Abu Dawud)


Jin juga sangat suka tinggal di lubang-lubang. Oleh kerana itu dalam sebuah hadis dijelaskan yang maksudnya: "Janganlah kamu kencing dilubang." (Hadis Riwayat An-Nas'i)


Kembara Mencari Redha - Siaran








Tiada ulasan: